جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حال خوبی که ماه رمضان داشتم چطور حفظ کنم؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8

    حال خوبی که ماه رمضان داشتم چطور حفظ کنم؟




    سلام
    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود .
    سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:



    سلام
    بعد از ماه رمضون که جسممون از روزه داری خارج میشه
    چکار کنیم روح روزه داری درما حفظ بشه ؟ چجور روحمونو از گناه حفظ کنیم ؟
    این حس وحال معنوی ودوری از مادیات رو چطور حفظ کنم؟

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    حال خوبی که ماه رمضان داشتم چطور حفظ کنم؟

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    حال خوبی که ماه رمضان داشتم چطور حفظ کنم؟







    کارشناس بحث: استاد سمیع

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    حال خوبی که ماه رمضان داشتم چطور حفظ کنم؟

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چکار کنیم روح روزه داری (ماه مبارک رمضان) در ما حفظ بشود؟ چطور روحمان از گناه حفظ کنیم؟


    پاسخ:
    برای رسیدن به ملکه ورع و پرهیز از محرمات، و حفظ این حال و هوا، انسان پيوسته و دائما باید به محاسبه نفس خویش بپردازد. چنانچه امام صادق (علیه السلام ) برای ورع، يازده اصل و پايه ذكر كرده‌اند، و اولين آن را محاسبه نفس بیان نموده‌اند: «اَصْلُ الْوَرَعِ دَوَامُ مُحَاسَبَةِ النَّفْسِ»؛ اصل و ریشه ورع، دوام محاسبه نمودن نفس است.(1)
    اصل محاسبه که یکی از ملزومات اخلاقی و از راه‌های مهم مبارزه با نفس اماره قلمداد می‌گردد، اساس تهذیب و تصفیه باطن است. انسان تا محاسبه نفس نکند، به عیوب خود پی نمی‌برد، و تا به عیوب خویش آگاه نشود، در صدد اصلاح نفس بر نخواهد آمد.

    لذا امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در فرمایشی فرمودند: «ثَمَرَةُ الْمُحَاسَبَةِ إِصْلَاحُ النَّفْس‏»؛ میوه و نتیجه حساب گری، اصلاح نفس است.(2)

    امام صادق (علیه السلام) در بیانی طریقه محاسبه نفس را بیان فرموده‌اند: «يا ابنَ جندب، حَقٌّ على كُلِّ مُسْلِم يَعْرِفُنا أنْ يَعرِضَ عَمَلَهُ في كلِّ يوم و لَيْلَة على نَفْسِهِ فَيَكُونُ محاسِبَ نَفْسِهِ، فَاِنْ رَأى حَسَنةً إِسْتَزادَ مِنْها و إنْ رَأى سَيِّئَةً اسْتَغْفَرَ مِنْها لِئَلاّ يُخُزى يَومَ القيمةِ»؛ اى پسر جندب، بر هر مسلمانى كه ما را مى‌شناسد، لازم است كه در هر روز و شب، اعمالش را بر خود عرضه بدارد و از نفس خود حساب بكشد؛ اگر كار خوبى در آنها يافت، بر آن بيفزايد و اگر كار زشتى يافت، طلب بخشايش نمايد تا در قيامت دچار رسوايى نگردد.(3)

    طبق اين روايت، انسان بايد در محاسبه نفس خود توجه داشته باشد، که اگر كار خوبى انجام داده، و از عهده وظایف خویش برآمده، آن‌را لطفی از جانب خدا بداند، و از او توفيق بخواهد كه آن امور را بيش‌تر انجام دهد، و اگر هم لغزش و خطایی در اعمال خود مشاهده نماید، در صدد توبه و تدارک بر آید. مثلا، اگر عمل واجبی از او فوت شده، قضا نمايد يا اگر حقى از كسى ضايع ساخته، ادا كند و يا چنان‌چه كار زشت ديگرى انجام داده، آن را جبران نمايد.

    ماه مبارک رمضان، نسبت به سایر ایام، فرصت مناسب تری را برای محاسبه نفس در اختیار انسان می‌گذارد. زیرا فضای معنوی حاکم براین ایام، سحرگاه‌ها، انجام مراسم شب قدر و ... موجب می‌گردد انسان به یاد آوری اعمال گذشته و گنا‌هان خود روی بیاورد و آن‌ها را بازخوانی ‌کند، و از حق‌تعالی طلب مغفرت ‌نماید، و درباره سرنوشت آینده خویش تجدید نظر ‌نماید. در نتیجه اگر انسان بعد از ماه رمضان، همان محاسبه را ادامه دهد، می‌تواند معنویت خود را حفظ کند، و وضعیت خویشتن را تغییر دهد.

    ____________
    (1) نورى، حسين بن محمد تقى‏، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، ج11،ص271،: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)‏،قم‏،1408 ق.‏
    (2) تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم‏، ص329، دار الكتاب الإسلامی‏، قم‏، 1410 ق‏.
    (3) ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول‏، ص301،: جامعه مدرسين‏، قم‏، 1404 / 1363 ق‏.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ در ساعت ۱۹:۰۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود