صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***** آیا میدانید فاطمه زهرا کیست ؟ ؟ *****

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ***** آیا میدانید فاطمه زهرا کیست ؟ ؟ *****






    آیا میدانید فاطمه‏«علیها السلام» لیلةالقدر اهل‏ بیت ،و سوره قدر شناسنامه او ست یعنی چه
    ؟ ؟

    الف - همچنان که شب قدر پنهان و فقط برای جمعی از شایستگان ظهور و بروز دارد ،دسترسی به مقامات معنوی حضرت زهرا«علیها السلام» هم این‏چنین است.
    ب - همچنان که لیلةالقدر یک شب اما سی هزار شب است، فاطمه‏«علیها السلام» هم یک شخص ولی کوثر محمّدی و همه امت است.
    ج - همچنان که عبادت شب قدر همچون عبادت سی‏هزار شب است ،معرفت به فاطمه زهرا«علیها السلام» نیز پاداش عبادت شب قدر را دارد و معرفت او زمینه معرفت لیلةالقدر است.
    قال الصادق «علیه السلام»: فَمَنْ عَرِفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِها فَقَدْ اَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ.(1)
    هر کس به شناخت حقیقی فاطمه «علیها السلام» دست یابد ، شب قدر را ادراک کرده است.
    د - همچنان که در شب قدر قرآن صامت نازل شده ، از دامن اطهر فاطمه زهرا«علیها السلام» نیز یازده معصوم، یازده امام و یازده قرآن ناطق نازل گشته است.
    ه - همچنان که لیلةالقدر دارای مراتبی است ،فاطمه «علیها السلام» هم لیلةالقدر و دارای مراتب است.
    و - همچنان که شب قدر عمدتاً بین سه شب پنهان است ،فاطمه زهرا«علیها السلام» هم محل دفنشان در سه مکان احتمال داده می‏شود :خانه خود، بقیع، بین محراب و منبر. البته فاطمه زهرا«علیها السلام» همچنان که لیلةالقدر است ،یوم‏الله هم می‏باشد.(2)

    پی نوشت:
    1. کوثر ولایت ، ص 14.
    2. فصّ حکمه عصمتیة فی کلمة فاطمیه ، علامه حسن‏زاده .


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    8 . جلوه جمال فاطمه در آيه مؤدت

    خداوند متعال در آخرين وحي‌نامه آسماني خطاب به فرستاده خود دستور داد به امت اسلام اين حقيقت را بازگو نمايد كه هيچ چيزي اجر و پاداش رسالت او از سوي مردم نمي‌تواند باشد مگر موّدت و محبت اهل‌بيت او لذا فرمود:«قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاّ الْمَوَدّةَ فِي الْقُرْبى»[1] براي درك ژرفاي پيام اين آيه و اين كه چگونه آيه مؤدت جلوه جمال الهي فاطمه است در چند محور نكته‌هايي به اختصار بيان مي‌‌شود:
    الف) در كتاب گران‌سنگ «فضايل الخمسه من الصحاح السته» از منابع مختلف و متعدد تفسيري و روايي برادران اهل سنت نقل شده كه علماي بزرگ آنان تأكيد نموده‌اند كه مراد اين آيه كه محبت اهل‌بيت پيامبر را بر امت اسلامي واجب نموده علي، فاطمه، حسن و حسين است.
    [2] و بر اين اساس است كه شافعي پيشواي يكي از مذاهب چهارگانه اهل‌ سنت در اين باب گفته است:
    يا آل بيت رسول‌الله حبّكم
    فَرضٌ مِنْ الله في القرآن انزله
    يكفيكم من عظيم الفخر انكم
    مَنْ لَمْ يَصلْ عليكم لاصلوة له
    [3]



    بنابراين نه تنها از نظرگاه پيروان شيعي اهل‌بيت(ع) بلكه طبق گفته‌هاي پيشوايان مذهبي برادران اهل سنت محبت اهل‌بيت(ع) به حكم قرآن كريم واجب است و اگر مسلماني در روز پنج نوبت در ضمن اداي نماز هنگام تشهد بر اهل‌بيت پيامبر صلوات نفرستد تكليف نماز را بجا نياورده و نماز او باطل است.[4] و در همين رابطه يكي از عارفان در ذيل آيه مودّت اين نظم را سروده است:
    اين بشارت از پروردگار
    بر عباد مؤمن شايسته كار
    گو كه بر تبليغ احكام خدا
    هيچ مزدي من نخواهم از شما
    گفت با پيغمبر انصار از وداد
    دخل تو اندك بود خرجت زياد
    گر كه گويي آوريم اموال خويش
    تا نمايي جمله صرف حال خويش
    آمد آيت كه نخواهم از شما
    هيچ چيز الا كه حبّ اقربا
    من نخواهم از شما در هر زمن
    جز مودّت جز به نزديكان من
    و آن دو سبط پاك ز آلايش همه
    و آن بود حبّ علي و فاطمه
    فرقتين اين قول دارند استوار
    كا قرباي اوست مخصوص اين چهار
    [5]





    [1]. بگو من هيچ پاداشي از شما بر رسالت خو نمي‌خواهم جز دوست داشتن اهل‌بيت خودم. شورا، آيه23.

    [2]. ر،ك: مرتضي الحسني فيروز آبادي، فضايل الخمسة من الصحاح السته، ج1، ص259 تا ص264.

    [3]. اي آل بيت رسول خدا(ص) براساس حكم خداوند در قرآن كريم محبت شما واجب است، و در
    عظمت و افتخار شما همين كفايت مي‌كند كه اگر كسي در تشهد نمازش بر شما صلوات نفرستد نماز او اداء نشده است. نقل از: فضايل الخمسة، ج2، ص81.

    [4]. ر،ك: احقاق الحق، ج9، ص617.

    [5]. تفسير صفي، ج8، ص3724 ص3723.
    ویرایش توسط صادق : 1395/04/19 در ساعت 09:10


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب) جلال الهي مربوط به صفات قهر و غضب و مانند آن است، و جمال او مربوط به رضا و لطف و رحمت و محبت و امثال آن است.[1] بنابراين اگر انسان كامل به عنوان مظهر و آينه دار جلال و جمال الهي مطرح است، مراد اين است كه صفات جلال و جمال الهي در وجود او متجلي است، و او همان طور كه گاهي به عنوان جلال الهي ظهور مي‌كند، گاهي به عنوان جمال او ظاهر مي‌شود، چه اين كه خشم او موجب غضب خدا و محبت او سبب رضا و رحمت و محبت خداوند است. و همان گونه كه بر اساس:«و الذين آمنوا اشدّ حبّاً لله»[2] مؤمنان راستين بيشترين محبت را به خداوند دارند، همون‌ها به انسان كامل(پيامبر و اهل‌بيت(ع))به عنوان آينه داري جلال و جمال الهي كامل‌ترين محبت را دارند، چون «حبّ محبوب خدا حبّ خدااست» از اين رو در زيارت جامعه كبيره كه در واقع درسنامه اهل‌بيت شناسي است آمده:«مَنْ احبّكم فَقَد احبّ الله»[3]


    [1]. تعريفات، ص104 ص105.

    [2]. كساني كه به خدا ايمان آورده‌اند به خدا محبت بيشتري دارند، بقره آيه 165.

    [3]. كسي كه شما اهل‌بيت را دوست بدارد بي ترديد خدا را دوست داشته است. من لايحضره الفقيه، ج2،ص388.

    ( ر، ک : شناخت عارفانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها )


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ج) با توجه به دو نكته پيش گفته حال بايد ديد كه مراد از اين كه جمال فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها در آيه مودت جلوه نموده چيست؟ چنان كه اشاره شد رحمت و محبت و نور و مانند آن از صفات جمال‌اند و اين صفات متعالي در خداوند بالذات و بالاصاله و در انسان كامل كه مظهر اسماء و صفات اوست بالتجلي و بالتبع وجود دارد، و از آن جا كه فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها بعد از پيامبر و همسرش اميرمؤمنان(ع) بارزترين مصداق انسان كامل است همه اسماء و صفات جلال و جمال الهي در وجود او جلوه نموده و از آن جمله صفت رحمت و محبت است، از اين روست كه از يك سوي محبت فاطمه مصداق آن آموزه متعالي «مَنْ احبّكم فَقَد احب الله» است و از سوي ديگر نزديك‌ترين فرد به پيامبر و مصداق كامل «مودة القربي» است. و از سوي سوم مؤدت و محبت فاطمه‌زهرا(س) آثار و بركات فراواني دارد كه در ادامه اين گفتمان به تفصيل بيان خواهد شد. بدين ترتيب از مجموع اين گونه آموزه‌هاي وحياني و عرفاني بدست مي‌آيد كه فاطمه‌زهرا جلوه صفات جمال الهي است و در آيه «مودّت» كه محبت اهل‌بيت عليهم‌السلام را به عنوان پاداش رسالت پيامبر خوانده بدين حقيقت اشاره شده، از اين روست كه به آساني مي‌توان گفت جمال فاطمه زهرا سلام‌الله در آيه مودت جلوه نموده است، يعني صفات جمال خداوند كه از جمله آن نور، رحمت، محبت است در وجود فاطمه زهرا تجلي كرده و اين تجلي در آيه مودّت بازتاب يافته است. گفتني است اگر محبت نسبت به اهل‌بيت بخصوص فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها اجر رسالت قرار داده شده بدين معناست كه اين محبت بذري است كه به صورت درخت طوبي جلوه خواهد نمود و بهشتيان به بركت اين محبت به نعمت و رحمت الهي نايل مي‌شوند و بدون اين محبت بهشت و نعمت‌هاي آن نصيب كسي نخواهد شد.


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    د) نكته پاياني اينكه براساس آيه:«قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله و يغفر لكم ذنوبكم و الله غفور رحيم»[1] معلوم مي‌شود كه حبّ خداوند در پيروي از فرستاده او بايد تجلي كند و پيامد آن پيروي آن است كه خداوند انسان را دوست بدارد، پس اگر پيروي از رسول خدا در كار نباشد، ادعاي محبت خدا پذيرفته نيست، و محبت الهي نيز نصيب كسي خواهد شد كه در كنار محبت خدا از پيامبر او اطاعت نمايد. مسئله محبت اهل‌بيت كه در آيه مودت به عنوان اجر رسالت مطرح شده نيز از اين اصل استثناء نخواهد بود، و محبت آن‌ها كه به حكم قرآن بر همه مسلمانان واجب است بايد با پيروي از اهل‌بيت همراه باشد، و محبت بدون اطاعت مثل آن است كه كسي محبت خداوند را ادعا نمايد ولي از پيامبر او اطاعت نكند، و چنين محبتي پذيرفته نخواهد بود، لذا از رسول‌خدا و امام باقر(ع) و امام صادق عليهم‌السلام اين روايت با عبارات مختلف نقل شده كه فرمود:«افضل البقاع ما بين الركن و المقام، ولو انّ رجلا عمرّ ما عمر نوح، يصوم النهار و يقوم الليل في ذلك المكان، ثم لقي الله بغير و لايتنا لم ينفعه ذلك شيئاً»[2] بنابراين همان طور كه پذيرش رسالت پيامبر شرط پذيرش محبت خداوند است و محبت متقابل خدا و بندگانش در پي پيروي از پيامبر او بوجود خواهد آمد، شرط پذيرش محبت اهل‌بيت كه در آيه مودت بدان اشاره شده آن است كه ولايت آنان پذيرفته و از آنان پيروي شود. چون ولايت و محبت اهل‌بيت در واقع جلوه ولايت و محبت خدا و پيامبرش است. در اين باب اين سخن نغز شنيدني است كه برخي از اهل عرفان در مقام تبيين پيام آيه ياد شده سروده است:
    گو خدا را گر شما داريد دوست
    پيروي من دليل حبّ اوست
    حبّ من جوييد گر گوييد راست
    حبّ محبوب خدا حبّ خداست
    مصطفي باشد حبيب كردگار
    حبّ او دين است اندر اختيار
    حبّ او را هر كه در دل داد جا
    حق ببخشد جرم او را زان ولا
    حق تعالي در صراط مستقيم
    بر محبت او غفور است و رحيم
    هم چنين برهركه يار يار اوست
    بر رسول و اهل‌بيت اقرار اوست
    [3]

    [1]. بگو اگر خدا را دوست داريد، از من پيروي كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد، و خداوند آمرزندة مهربان است. آل عمران، آيه31.

    [2]. اگر كسي به اندازة عمر نوح عمر كند و در بهترين محل كه بين ركن و مقام است به اندازة عمر نوح روزها روزه و شب‌ها مشغول عبادت باشد، اما بدون پذيرش ولايت ما اهل‌بيت از دنيا برود، آن عبادت‌ها بري او هيچ سودي نخواهد داشت. وسايل الشيعه، ج1، ص92، حديث12؛ و نيز: ر،ك: مجمع البيان، ج7 ـ 8 ، ص39؛ الميزان، ج14، ص215 (ذيل آيه 28 سوره طه)؛ الكافي، ج2، ص19، حديث5.

    [3]. تفسير صفي، ج2، ص640.
    ویرایش توسط صادق : 1395/04/22 در ساعت 11:38


  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    9. جلوه نور فاطمه در شجره طوبي


    قرآن كريم فرمود:«الذين آمنوا و عملوا الصالحات طوبي لهم و حسن مأب»[1] در روايات با اشاره به اين آيه آمده: «طوبي» درختي است در بهشت، طبق روايتي كه از اميرمؤمنان نقل شده اصل آن درخت در خانه پيامبر است،[2] ولي طبق روايتي ديگر از امام صادق(ع) نقل شده اصل درخت طوي در خانه علي‌ابن‌ابيطالب(ع) است.[3] ولي شاخه‌هاي آن در خانه‌هاي مؤمنان گسترده است و در باب تاويل «شجره طوبي» ممكن است رويكردهاي متعدد مطرح باشد مثلا حكيم متأله صدرالمتالهين با اشاره به اين احاديث «شجره طوبي» را تاويل به علم و معرفت نموده. چه اين كه اگر در روايتي ريشه درخت طوبي به خانه آن جهاني علي(ع) نسبت داده شده، و در روايت ديگر به خانه پيامبر(ص)، بدين جهت است كه علي در و كليد واژة علوم پيامبر است و علم او جلوه‌اي از علوم پيامبر است و از اين رو هركدام از دو روايت اشاره به حقيقتي خاصي دارد.[4] ولي در اين باب سخن برخي از عارفان درباره تاويل «شجره طوبي» بسيار زيبا و شنيدني است كه گفته است: اگر پرسيده شود كه اصل و ريشه و خاستگاه «شجرة طوبي» كجاست؟
    مي‌گويم چنان كه محيي‌الدين عربي در باب 71 فتوحات مكيه، و بعضي ديگر از عارفان گفته‌اند، اصل درخت طوي در منزل امام علي بن ابي طالب است، زيرا «شجره طوبي» عبارت از حجاب مَظَهر نور فاطمه زهرا است، و در بهشت هيچ درجه و خانه و مرتبه‌اي نيست، مگر اين كه شاخه‌اي از شجرة طوبي در آن است.
    گرچه بسياري از مردم از درك اين مسئله عاجزاند كه شجره طوبي چيست و كجا است، ولي حقيقت آن است كه شجرة طوبي در زمين بهشت كاشته شده، و سرّ همه نعمت‌ها در بهشت و هر فيضي كه نصيب اولياء مي‌شود متفرع از نور فاطمه‌زهرا(س) است.
    [5] از اين بيان معلوم مي‌شود كه در نگاه عرفاني «شجرة طوبي» در واقع حجاب، جلوه و مظهري از نور وجود فاطمه است، و هر فيضي كه در بهشت نصيب اولياء الهي مي‌شود پرتوي از نور فاطمه‌زهرا(س) است.
    از اين رو حكيم متأله استاد جوادي آملي با اشاره به اين سخن شعراني گفته است: همان‌طور كه اصل حقيقت قرآن بدون حجاب مشهود پيامبر و كسي كه به منزله جان اوست مي‌باشد، ولي براي ساير انسان‌ها قرآن در حجاب‌هاي لفظ و مفهوم و وجود مثالي و مانند آن ظهور مي‌كند، حقيقت اهل‌بيت كه همسان حقيقت قرآن كريم است براي خود انسان كامل روشن است، ولي براي ساير اهل بهشت در پرده حجاب‌هاي گوناگون ظهور مي‌نمايد و آن‌ها حقيقت وجود اهل بيت را از فراسوي آن حجاب‌ها مي‌شناسد، شايد از همين روست كه شعراني، از محيي‌الدين نقل كرده كه «شجره طوبي» حجاب مظهر نور فاطمه‌زهرا(س) است.
    [6]
    گفتني است اين كه در كلام عارف ياد شده از «شجره طوبي» به حجاب مظهر نور فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها ياد شده از نحوة تعبير ايشان معلوم مي‌شود كه نور وجود قدسي فاطمه‌زهرا مظهري دارد كه «شجره طوبي» حجاب و جلوه و ظهوري از آن مظهر است و نه از خود آن نور، پس اگر در خانه هر مومني شاخة از درخت طوبي است، ناظر بدين حقيقت است كه «شجره طوبي» چه به مفهوم علم باشد و چه به معناي ايمان و ولايت، و مانند آن جلوه‌اي از آن مظهري است كه آن مظهر واسطه بين نور فاطمه و «شجرة طوبي» است. و اين مثل آن است كه نور آفتاب بواسطه آينه در داخل خانه و اطاق پرتوافكني كند و روشنايي و نور آينه مظهر نور آفتاب است كه در پرتو آن مظهر خانه روشن مي‌گردد، و فيض نور نصيب ساكنان آن خانه مي‌گردد.
    براي درك ژرفاي اين آموزه عرفاني حديث امام صادق(ع) بسيار گويا و روشنگر است كه ابان بن تغليب مي‌گويد از امام صادق(ع) درباره سرّ نامگذاري فاطمه به زهرا پرسيدم، حضرت فرمود: نور فاطمه در روز سه نوبت به هنگام نماز بر اميرمؤمنان جلوه مي‌نمود، وقتي فاطمه‌زهرا(س) در محراب نماز مي‌ايستاد شعاع نوري آن حضرت به داخل خانه‌هاي مؤمنين در مدينه تجلي مي‌كرد و آن‌ها از آن نور شگفت‌زده شده به حضور پيامبر مي‌آمدند و درباره آن نور سوال مي‌كردند، پيامبر آنان را به سوي منزل فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها مي‌فرستاد، آن‌ها وقتي مي‌آمدند مي‌ديدند كه فاطمه‌زهرا(س) در محراب عبادت است و نور از محراب عبادت او مي‌درخشد، و اين نور پيوسته از خانه فاطمه و محراب عبادت او ساطع بود تا اين كه فرزندش حسين(ع) به دنيا آمد و اين نور در وجود او و به ترتيب به امامي بعد از امام منتقل گرديد.
    [7]
    بنابراين آنچه در سخنان عارفانه برخي از بزرگان اهل عرفان در باب نور فاطمه و شجره طوبي اشاره شده، حقيقتي است كه در اين گونه آموزه‌هاي ديني نيز به نحوه ديگر اشاره گرديده، و در مجموع اين نكته را بخوبي ثابت مي‌كند كه نور وجود فاطمه جلوه‌اي از نور الهي است كه بر عالم و آدم مي‌تابد، گرچه درك حقيقت آن براي همه كس آسان نيست. اين بخشي از فضيلت فاطمي را با اين سرودة زيبا به پايان مي‌بريم:
    نور او پيدا به روز و شب به عكس آفتاب
    كو گهي پيدا و گاه از ديده ناپيدا بود





    گر نداني چيست اين رخشنده كوكب گويمت
    سيدّه دنيا بود، هم سيدّه عقبا بود






    حضرت زهرا كه شرم آيد مرا گر گويمش
    جبهة او نور بخش زهرة زهرا بود






    فاطمه صدّيقة كبري كه بر اصل وجود
    هم نتيجه نيز هم صغري و هم كبري بود






    سايه طوبي نيفتد جز سر احباب او
    طوبي آن كسي كو به زير ساية طوبي بود
    [8]


    در اين سخن نغز نيز بر اين نكته اشاره شده كه درخت طوبي جلوه‌اي از فيض فاطمي است كه ساية آن تنها بر سر مؤمنان راستين و محبان اهل‌بيت(ع) مي‌افتد.



    [1]. كساني كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كرده‌اند، خوشا به حال شان، و خوش سرانجامي دارند. رعد، آيه28.

    [2]. اصول كافي، ج2، باب علامات و صفات مؤمن، حديث30، ص239.

    [3]. معاني الاخبار، ص112.

    [4]. العرشيه، ص63. (با ترجمه غلام حسين آهني)

    [5]. فرازي از عين تعبير ايشان چنين است:«لان شجرة طوبي هي حجاب نور فاطمه‌زهرا ... حتي يكون سرّ كل نعيم في الجنان و كل نصيب للاولياء متفرعاً من نور فاطمه رضي الله عنها» عبدالوهاب شعراني، اليواقيت و الجواهر، ج2، مبحث71، ص492.

    [6]. آيت الله جوادي آملي، پيرامون وحي و رهبري (مقاله قرآن، فرقان، كتاب)، ص98.

    [7]. بحارالانوار، ج43، ص11.

    [8]. ميرزا حسين خان سلماسي حضوري، به نقل از: شرح فص حكمة عصمتيه في كلمة فاطميه، ص147.


  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فاطمه صاحب ولايت الهي


    در باب ولايت الهي انسان كامل جاي سخن بسيار است و نگارنده در اين باره در جاي ديگر به تفصيل بحث كرده[1] ولي در اين پژوهه به تناسب موضوع در چند محور مطالبي اشاره مي‌شود:
    الف) در ابتدا بايد درباره مفهوم شناسي ولايت اشاره شود كه واژه ولايت (به كسر واو) به معناي امارت و سرپرستي است. و ولايت (به فتح واو) به معناي محبت، نصرت، ربوبيت و مانند آن است.
    [2] در نگاه عرفاني ولايت عبارت است از قيام بنده به حق در مقام فناء از نفس خود، و اين قيام در پي تدبير و سرپرستي حق نسبت به بنده حاصل مي‌شود كه اين تدبير انسان را به نهايت قرب الهي مي‌رساند و از اين رو «ولي» به كسي گفته مي‌شود كه خداوند به طور خاص متولي و سرپرست امور زندگي و شئوون وجودي او باشد و او را از گزند امور ناشايست حفظ نمايد تا از اين رهگذر به مقام كمال نهايي خود باريافت لذا قرآن كريم فرمود:«و هو يتولي الصالحين»[3] و ولايت به مفهوم خاص آن عبارت از مرتبه فناي انسان در حق‌تعالي است، و از اين رو كسي كه به مقام فناي ذاتي، صفاتي، افعالي رسيده باشد و فاني في الله و متخلق به اسماء و صفات حق‌تعالي باشد، «ولي‌الله» خوانده مي‌شود.[4] و بر اين اساس است كه عارف بزرگ و حكيم سترگ معاصر امام‌خميني گفته است:«حقيقت ولايت با قرب حاصل مي‌شود بلكه ولايت خود همان قرب كامل است»[5] چه اين كه در جاي ديگر مي‌گويد: ولايت عبارت از قرب يا محبوبيت، يا تصرف يا ربوبيت و يا نيابت است و همه اين‌ها حق است و واقعيت دارد.[6]
    ب) نكته ديگر در باب ولايت اين است كه ولايت اولا و بالذات از آن خداوند است، لذا قرآن كريم فرمود:«و مالكم من دون الله من ولي»
    [7] اما براساس آيه ولايت[8] و مانند آن ولايت در دو ساحة تشريع و تكوين به انسان كامل (پيامبر و اهل بيت ع) كه مظهر اسماء و صفات الهي است افاضه گرديده، و انسان كامل به عنوان مظهر اسم «ولي» از ولايت الهي به مفهوم جامع و كامل آن برخوردار است، يعني انسان كامل هم در ساحه تشريع كه مربوط به تشريع قوانين و احكام است و اجراي آن‌هاست داراي اختيار و ولايت است و به اذن الهي در امور تشريعي دخل و تصرف مي‌كند لذا سنت پيامبر و امام معصوم همانند قرآن كريم حجت و معتبر است. هم در ساحه تكوين كه مربوط به سرپرستي امور عالم هستي است داراي ولايت است و به اذن الهي هرگونه كه مصلحت بدانند در عالم مي‌توانند تصرف كند، و به لحاظ تكوين همه موجودات در پيشگاه انسان كامل منقاد و فرمان بردار اند.



    [1]. انسان كامل در نگاه امام خميني، ص96؛ آموزه مهدويت در عرفان اسلامي، ص63.

    [2]. ر،ك: مجمع البحرين، ج1ـ2، ص455.

    [3]. اعراف، آيه196.

    [4]. ر،ك: پيامبر اعظم در نگاه عرفاني امام خميني، ص330. (به همين قلم)

    [5]. تعليقات علي شرح فصوص الحكم، ص178.

    [6]. ر،ك: مصباح الهدايه، ص36.

    [7]. و شما را جز خدا سرپرست نيست. شورا، آيه31.

    [8]. مائده، آيه55.


  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ج) با توجه به دو نكته ياد شده حال درباره ولايت الهي فاطمه‌زهرا بايد گفت: كه غير از رسالت و امامت، ساير مقامات معنوي ولايت الهي براي فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها ثابت است از اين رو عارف بزرگ معاصر امام خميني مي‌گويد: تمام كمال‌هايي كه براي انسان كامل متصور است در وجود فاطمه‌زهرا(س) جلوه نموده است، و تمام خصايص انبياء در او جمع است كه اگر مرد مي‌بود مقام نبوت را داشت، ولي غير از اين مقام ساير مقاماتي معنوي، ملكوتي جبروتي، ناسوتي در وجود او جلوه نموده است.[1] و به دليل اين كه فاطمه‌زهرا غير از مقام نبوت و امامت از همه شئون ولايت الهي برخوردار است، از امام‌صادق(ع) نقل شده كه در زيارت آن حضرت چنين گفته شود:« ... و زعمنا انا لك اولياء، و مصدقون و صابرون لكل ما أتانا به ابوك، و أتانا به وصّيه ع فانّا نسألك ان كنّا صدقناك الّا الحقتنا بتصديقنا لهما لنبشّر انفسنا بانّا قد طهر نابولايتك»[2] در اين آموزه متعالي امام صادق(ع) به ما آموخت، اين باور اعتقادي و ايماني كه از محبان فاطمه‌زهرا(س) هستيم و به تمام آنچه رسول‌خدا آورده و وصي او به ما رسانده ايمان داريم، به ساحت قدس فاطمي عرضه بداريم، و از او بخواهيم كه اين باور ايماني پيوند داشته، و به خود بشارت دهيم كه با زمزم زلال ولايت فاطمه از هرگونه بند و قيد و آلودگي پاك شده‌ايم.
    و خلاصه پيام اين فراز نوراني اين است كه ولايت اهل‌بيت بخصوص ولايت فاطمه‌زهرا(س) موجب طهارت انسان مي‌گردد، و درك ژرفاي اين حقيقت در نگاه عارفانه بدين كه ولايت از شئون توحيد است، زيرا حقيقت ولايت فيض مطلق و پرتوي از وحدت مطلقه است.[3] و اين سخن در واقع بازتاب عرفاني آموزه‌هاي ديني است كه ولايت را ادامة توحيد دانسته است.[4] و در زيارت جامعه كبيره كه درس‌نامه اهل‌بيت شناسي است اين حقيقت به صراحت چنين آمده:«و جعل صلواتنا عليكم و ماخصنا به من ولايتكم طيبا لخلقنا، و طهارة لانفسنا و تزكية لنا، و كفارة لذنوبنا»[5] براساس اين گونه آموزه‌هاي متعالي به روشني معلوم مي‌شود همان طور كه انسان با زمزم توحيد از آلودگي شرك پاك مي‌شود، با كوثر ولايت نيز از آلودگي ناپسند اعتقادي پاكيزه، و از قيد و بند باورهاي توهمات نادرست رهايي مي‌يابد. به همين دليل مولوي گفته است:
    زين سببب پيغمبر با اجتهاد
    نام خود و آن علي مولا نهاد
    گفت هركاو را منم مولا و دوست
    ابن عمّ من علي مولاي اوست
    كيست مول آنكه آزادت كند
    بند رقيّت ز پايت بركند
    چون به آزادي نبوت‌ هادي است
    مؤمنان را ز انبياء آزادي است
    اي گروهي مؤمنان شادي كنيد
    همچو سرو سوسن آزادي كنيد[6]
    گفتني است كه برخلاف تصور برخي، مولوي در اين اشعار در صدد اين نيست كه بگويد مولا به معناي دوست است، بلكه در مقام طرح اين نكته است كه مولا گرچه به معناي دوست هم آمده ولي مفهوم‌ فراتر از دوستي دارد و آن اين كه مولا كسي است كه انسان را از قيد بندگي غير خدا آزاد نموده و او را به راه راست هدايت مي‌كند. چون جاي ترديد نيست اين كه رسول‌خدا(ص) در حديث غديرخم فرمود:«من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كلمه مولا درباره رسول خدا معنا و مفهوم ‌فراتز از دوست دارد چون رسول خدا نه تنها محبوب مردم بلكه سرپرست و حاكم و اختيار و اولي به تصرف در امور آنان بوده همين معنا براي مولا درباره علي(ع) مقصود پيامبر بوده است چون هيچ كس نمي‌تواند ادعا كند كه كلمه مولا در اين جمله درباره پيامبر معناي وسيع‌تر از آن كلمه درباره علي(ع) دارد، پس كلمه مولاي به همان مفهوم و معناي كه درباره پيامبر آمده درباره علي(ع) همان معنا را مي‌رساند، و به نظر مي‌رسد كه مولوي درصدد القاء اين حقيقت است، و بديهي است كه هرگاه انسان از بندگي غيرخدا رهايي يافت در واقع از هرگونه قيد و بند و آلودگي پاك مي‌شود، و اين همان نكته‌اي است كه قبلا اشاره گرديد كه ولايت مايه طهارت انسان مي‌گردد، و اين جاست كه معلوم مي‌شود كوثر ولايت فاطمي همانند زمزم توحيد مايه طهارت و پاكي و سعادت ابدي انسان است.


    [1]. صحيفه امام، ج7، ص337.

    [2]. ما پيش خود چنين عقيده داريم كه دوستان تو هستيم، و باور داريم و شكيبايم به تمام آن چه پدرت براي ما آورده و هم چنين آن چه را وصي او آورده است، اكنون از تو مي‌خواهيم اگر به راستي در اين عقيده به تو راست مي‌گويم با همين راستگو ما، ما را به آن دو بزرگوار برساني تا مژده دهيم خود را به اين كه ما بوسيلة ولايت تو حتماً پاك شده‌ايم. تهذيب الاحكام، ج6، ص11.

    [3]. امام خميني، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص99 ص101.

    [4]. مثلا در روايتي از امام باقر(ع) ذيل آية فطرت نقل شده كه فرمود:«هي لا‌اله‌الا الله محمد رسول‌الله، علي اميرالمؤمنين ولي‌الله، الي هاهنا التوحيد» تفسير البرهان، ج4، ص344.

    [5]. صلوات‌هاي ما كه بر شما اهل‌بيت مي‌فرستم و آنچه از ولايت شما به ما عنايت گرديده، سبب طهارت خلقت، و پاكي نفس، و تنزيه‌ ما ن كفاره گناهان ما قرار داده شده. من لايحضره الفقيه، ج2، ص613.

    [6]. مثنوي معنوي، دفتر ششم، ص1105.



    ویرایش توسط صادق : 1395/04/27 در ساعت 07:45


  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    فصل سوم. همسر امیرالمؤمنین علیه‌السلام
    حضرت زهرا سلام‌الله علیها به‌عنوان همسر

    مهریه و جهیزیه ساده
    در دوران پس از هجرت، در آغاز سنین تکلیف، وقتی فاطمه‌ی زهرا سلام اللَّه علیها، با علی‌بن‌ابیطالب علیه‌الصّلاةوالسّلام، ازدواج می‌کند، آن مهریه و آن جهیزیه‌ی اوست؛ که همه شاید می‌دانید که با چه سادگی و وضع فقیرانه‌ای، دختر اول شخص دنیای اسلام، ازدواج خود را برگزار می‌کند. زندگی فاطمه‌ی زهرا سلام‌اللَّه‌علیها از همه‌ی ابعاد، زندگی‌ای همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است.
    بیانات در دیدار جمعی از زنان ۱۳۷۱/۰۹/۲۵
    ما باید شایستگی خود را ثابت کنیم. مگر نمیگوییم که جهیزیه‌ی آن بزرگوار چیزهایی بود که انسان با شنیدن آنها اشکش جاری میشود؟ مگر نمیگوییم که این زن والامقام، برای دنیا و زیور دنیا هیچ ارزشی قائل نبود؟ مگر میشود که روزبه‌روز تشریفات و تجمل‌گرایی و زر و زیور و چیزهای پوچ زندگی را بیشتر کنیم و مهریه‌ی دخترانمان را زیادتر نماییم؟!
    بیانات در دیدار جمعی از مداحان ۱۳۷۰/۱۰/۰۵



  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1392
    نوشته
    2,593
    مورد تشکر
    11,182 در 2,501 پست
    حضور
    39 روز 15 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معيت و همتايي فاطمه با قرآن


    يكي از فضايل وجودي فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها اين است كه او از يك سوي با قرآن كريم معيت دارد، و از سوي ديگر همتايي قرآن كريم است، گرچه در اين باب ممكن نكته‌هاي بسياري قابل طرح باشد، ولي به اختصار در دو محور به مطالبي اشاره مي‌گردد:
    الف) درباره معيت فاطمه با قرآن تنها بدين حديث نوراني اشاره مي‌شود كه رسول‌خدا(ص) ضمن بياني مبسوط درباره اهل بيتش فرمود:«هولاء و فاطمة و هي الزّهرة عترتي و اهل بيتي، هم مع القرآن، و القرآن معهم لايفترقان حتي يردا عليّ الحوض»
    [1] در اين حديث پيامبر(ص) از معيت فاطمه‌زهرا(س) با قرآن ياد نموده و تصريح كرده كه فاطمه و ساير اهل‌بيت(ع) هرگز از قرآن جدا نمي‌شوند و قرآن و اهل‌بيت(ع) همواره با هم معيت دارند.
    ب) درباره همتاي فاطمه‌زهرا(س) و قرآن كريم، در ابتداء بايد اشاره گردد به طور كلي در باب نسبت انسان كامل و قرآن كريم ممكن است رويكردها و مسايلي متعدد مطرح باشد كه نگارنده در جاي ديگر به تفصيل در اين باب بحث كرده است.
    [2] ولي آنچه با الهام از آموزه‌هاي وحياني و عرفاني به تناسب اين پژوهه بايد طرح شود در چند نكته بازگو مي‌شود:
    1. خداوند در آخرين وحي‌نامه خود درباره مصونيت قرآن از هر نوع گزندي فرمود:«لايأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه، تنزيل من حكيم حميد»
    [3] و نظير اين بيان از سوي رسول خدا(ص) درباره فاطمه‌زهرا(س) نقل شده كه ضمن شمارش فضايل او فرمود:«ألا و ازيدكم من فضلها: ان الله قد و كل بها رعيلا من الملائكة يحفظونها مِنْ بَينَ يَدَيها و مِنْ خَلفِها و عَن يِمينها و عن شما لها و هم معها في حياتها و عند قبرها و عند موتها يكثرون الصلاة عليها و علي ابيها و بعلها و بينها»[4] در اين حديث نوراني تصريح شده كه فاطمه‌زهرا(س) مانند قرآن كريم در حفاظ الهي قرار دارد، و اين دليل روشن بر همتايي فاطمه با قرآن است، و حداقل پيام همتايي فاطمه و قرآن در اين محور آن است كه فاطمه‌زهرا(س) همانند قرآن كريم داراي عصمت مطلقه است، كه تفصيل بحث آن قبلا گذشت.



    [1]. آنان (علي، حسن و حسين) و فاطمه كه زهرة عترت و اهل‌بيت من است، با قرآن اند، و قرآن با آنان است و هرگز از هم جدا نمي‌شوند تا اين كه در حوض كوثر بر من وارد مي‌شوند. بحارالانوار، ج24، باب30، حديث11، ص24؛ امالي شيخ طوسي، حديث1131/38 ص517. گفتني است كه جمله «و القران معهم» در امالي آمده، ولي در بحار ذكر نشده است.

    [2]. پيامبر اعظم در نگاه عرفاني امام خميني، ص34؛ انسان كامل در نگاه امام خميني، ص101.

    [3]. از پيش روي آن و از پشت سرش باطل به سويش نمي‌آيد، وحي[نامه]اي است كه از حكيمي ستوده [صفات]. فصلت، آيه42.

    [4]. آگاه باشيد كه درباره فضايل فاطمه بيشتر با شما سخن مي‌گويم: به دستوري كه خداوند گروهي از فرشتگان را مأمور نموده كه از پيش رو و پشت سر و طرف راست و چپ از فاطمه محافظت نمايند، و آنها همواره در زندگي، و به هنگام مرگ و نزد قبر با او هستند، و پيوسته بر او و پدر و همسر و فرزندانش صلوات مي‌فرستد. بحارالانوار، ج43، باب3، حديث50، ص58.


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود