صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50

    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق




    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق
    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق
    زیبائی های اخلاق


    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    مقدمه نویسنده

    خداوند بزرگ را سپاس می‌گوییم که همة نعمت‌های معنوی و مادی را به ما عنایت فرمود
    و ما را از امت برترین پیامبر و اولیای گرامی‌اش قرار داد و بهترین و کامل‌ترین مکتب را نصیب ما فرمود.

    پیامبر گرامی اسلام و اوصیای گرامی‌اش، تربیت‌یافتگان حق‌تعالی
    و حلقة اتصال و پیوند انسان‌ها با خدای بزرگ بوده و در حقیقت صراط مستقیم
    و تنهاترین راه به سوی خداوند و کمال مطلق‌اند.

    مَنْ اَرادَ اللهَ بَدَءَ بِکُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُمْ؛
    هر کس ارادة خداشناسی و اشتیاق به خدا در دل یافت، به پیروی از شما یافت.
    و هر کس خدا را به یگانگی شناخت، به تعلیم شما پذیرفت. و هر کس خداطلب گردید، به توجه به شما گردید.

    تأسی به این پیشوایان و پیروی از آنان، سرلوحة هدایت و کمال و سعادت انسان‌هاست
    و کنکاش در سیره و روش این هادیان بشر و تبیین آن، یکی از ضروری‌ترین اسباب رشد و تعالی انسان است.

    از این‌رو بر آن شدیم با بضاعت اندک خود، در جلساتی دوستانه،
    مباحثی پیرامون سیرة عملی و رفتاری این بزرگواران مطرح نموده
    و حاصل آن را در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم.

    در میان مباحث مطرح شده، سیرة حسن خلق و آموزه‌های رفتاری پیامبر اکرم
    و حضرات معصومین: در معاشرت با دیگران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار
    بوده و تعالی جامعة اسلامی بیش از پیش نیازمند آن است.

    پیامبر عزیز ما مظهر خلق و خوی زیبا بوده و خداوند آن حضرت را به این ویژگی ستوده است.
    «اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ به راستی تو دارای اخلاق بسیار بزرگوارانه‌ای هستی.»

    و خود آن حضرت نیز هدف بعثت خود را نشر و ترویج اخلاق نیک بر شمرده و فرموده است:
    اِنَّما بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الْاَخْلاقِ؛ من تنها از آن رو برانگیخته شدم
    که اخلاق کریمه و صفات ستوده را در بشر به کمال رسانم و به پایان آوردم.

    و حقیقت آیین و مکتب اسلام در دیدگاه پیامبر اسلام(ص) چیزی جز اخلاق نیک نیست که فرمودند:
    «الاِسلامُ حُسْنُ الخُلْقِ؛ حقیقت اسلام اخلاق زیباست».

    من ندیدم در جهان جست و جو
    هیچ اهلیت به از خـلق نکـو

    پیامبر که هدف و مقصدش را اخلاق نیکو بیان فرموده است،
    خود آیینة تمام نمای حق‌تعالی است و با خلق زیبا و رفتار پسندیده،
    عالم و عالمیان را متحول فرموده است.

    اگر خُلق الهی و زیبایی او نبود، قطعاً این‌چنین به این مکتب الهی گرایش پیدا نمی‌کردند.
    «حسنت به اتفاقِ ملاحت جهان گرفت.»

    فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَـهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛
    به برکت رحمت الهی در برابر مردم نرم و مهربان شدی.
    اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند.

    امید فراوان دارم که خوانندگان گرامی با مطالعه این مباحث،
    از سر دقت و توجه، موضوع اخلاق را سرلوحه زندگی خود قرار داده
    و به تحولی چشمگیر در رفتار و معاشرت خویش دست یابند
    و نردبان کمال و مدارج تعالی را طی نموده و به سعادت جاودان نائل گردند.

    حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد


    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    ویرایش توسط سمن بویان : 1395/04/17 در ساعت 06:44
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    اشاره

    اِنَّما بُعِثْتُ لِاُتـَمِّمَ مَکارِمَ الاَخْلاقِ؛

    من تنها از آن‌رو برانگیخته شدم که اخلاق کریمه و صفات ستوده را
    در بشر به کمال رسانم و به پایان آورم.


    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    پاداش بی‌شمار

    چند چیز است که ثواب آن فوق العاده است. یکی نماز جماعت است.
    وقتی در نماز جماعت شمار نمازگزاران از ده نفر بگذرد،
    اگر همة آسمان‌ها کاغذ و دریاها مرکب و درختان قلم شود
    و جن و انس به همراه فرشتگان نویسنده شوند،
    نمی‌توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.

    از دیگر چیزهایی که ثواب آن فوق العاده است، این است که عده‌ای از
    امت پیامبر(ص) دور هم جمع شوند و با یاد پیامبر خدا، بر محمد و آل او صلوات بفرستند.

    در روایتی آمده است که پیامبر خدا(ص) فرمودند:
    در شب معراج در عالم ملکوت و آسمان‌ها به فرشته‌ای برخوردم
    که هزار دست داشت و در هر دست هزار انگشت و با آن‌ها محاسبه می‌کرد.

    از جبرئیل پرسیدم: این چه فرشته‌ای است؟
    گفت: این فرشته موکل قطرات باران است.
    می‌داند چند قطره باران از آسمان به زمین فرود آمده است،
    چند قطره به دریاها و چند قطره به خشکی و بیابان‌ها ریخته است، همه را شمارش می‌کند.

    پیامبر خدا(ص)از او پرسیدند: آیا چیزی هست که از محاسبة آن عاجز باشی؟
    پاسخ داد: اگر امت شما دور هم جمع شوند و با یاد شما بر شما
    و اهل‌بیت شما صلوات بفرستند، شمارش ثواب آن از عهدة من خارج است.

    روایات معراج بسیار زیاد است. به خصوص برخی
    از بخش‌های آن پیرامون ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.




    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    سفر ولایت

    یکی از بزرگان می‌فرمودند: سفر معراج، سفر ولایت بوده است.
    به روایات معراج که مراجعه می‌کنیم،
    در آسمان‌ها همه جا گفت و گو دربارة امیرالمؤمنین(ع) و فضائل آن حضرت است.

    و این سخن درستی است. در معراج می‌خواسته‌اند
    باطن عالم را که حقیقت ولایت است، به پیامبر نشان دهند.

    در روایت آمده است که در شب معراج، خداوند همة پیامبران را جمع کرد،
    آن‌گاه فرمود: «سَلْهُمْ یا مُحَمَّدُ عَلی ماذا بُعِثْتُمْ؛
    ای محمد، از پیامبران بپرس که بر چه چیز مبعوث شدید؟»

    انبیا گفتند:
    بُعِثْنا عَلی شَهادَةِ اَنْ لا اِله اِلَّا اللهُ وَ عَلی الْاِقرارِ بِنُبُوَّتِکَ وَ الْوِلایَةِ لِعَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ؛
    ما بر شهادت به یگانگی خداوند و اقرار به نبوت تو و ولایت علی بن ابی طالب مبعوث شدیم.

    امام صادق(ع) فرمودند:
    عُرِجَ بِالنَّبی(ص) اِلَی السَّماءِ مِائَةً وَ عِشرینَ مَرَّةً ما مِنْ مَرَّةٍ اِلّا وَ قَدْ اَوْصَی اللهُ النَّبیَّ(ص)
    بِوَلایَةِ عَلِیٍّ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ اَکْثَرَ مِمّا اَوْصاهُ بِالْفَرائِضِ؛


    پیامبر صد و بیست مرتبه به معراج برده شدند و در هر مرتبه خداوند
    بیش از آنچه به واجبات توصیه کند، به ولایت علی(ع) و امامان پس از او توصیه فرموده است.





    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    گناه مقربان

    در شب معراج همة فرشتگان مأمور بودند تا نسبت به پیامبر خدا(ص)
    ادب و احترام ورزند و به استقبال آن حضرت از جای برخیزند.

    فرشته‌ای دیر از جای برخاست.
    همین بی‌ادبی‌های ریز هم گاهی اثر دارد.

    نکته‌های ریز هم از انبیا و فرشتگان بی‌ادبی به شمار می‌آید.
    ولی این کارها ممکن است از انسان‌های معمولی بی‌ادبی محسوب نشود؛

    چنان‌که در حدیث مشهور آمده است:
    حَسَناتُ الاَبرارِ سَیِّئاتُ المُقَرَّبین؛
    کارهای نیک ابرار، برای مقربین گناه محسوب می‌شود.

    یک کار ممکن است برای برخی افراد حسنه باشد
    و برای برخی دیگر گناه. در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است:

    اِنَّ اللهَ لَیَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِه؛
    خداوند بنده‌ای را به خاطر شدت محبت به فرزندش مورد ترحم قرار می‌دهد.

    اما حضرت ابراهیم(ع) یک مقدار میل و محبت به حضرت اسماعیل پیدا می‌کند
    و این برای او جرم محسوب می‌شود. می‌گویند: در دل فقط باید محبت خدا باشد.

    حضرت مریم(س) یک مقدار به حضرت عیسی(ع) میل پیدا کرد،
    شاخه‌های خرما دیگر برایش خم نمی‌شد.

    این محبت ممکن است برای کسی قرب باشد
    و برای دیگری جرم. این هم خودش یک بحثی است.




    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق




    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    مراتب ادب

    ادب مراتب دارد. از هر کس یک ادبی انتظار می‌رود.
    از انبیا و فرشتگان حد اعلای ادب را می‌خواهند.

    اینکه در روایات آمده است که برخی از فرشتگان به خاطر کندی در ادب،
    یا اجرای فرمان الهی مورد مؤاخذ قرار گرفتند، یک حقیقت است.

    هنگامی که حضرت یوسف(ع) عزیز مصر شد،
    حضرت یعقوب بعد از چهل سال با فرزندانش برای دیدن یوسف(ع) به مصر آمد.

    حضرت یوسف عزیز و سلطان مصر بود. یک استقبال رسمی ترتیب داده شد.
    پدر پیرش برای دیدن او از کنعان به مصر آمده بود.

    حضرت یوسف باید تمام شؤونات را زیر پا می‌گذاشت و با نهایت ادب به سوی پدرش می‌شتافت.
    ولی یک مقدار رعایت شؤونات را کرد.

    شاید نیتش هم خیر بود؛ چون اوضاع به هم می‌ریخت.
    به این دلیل یک مقدار دیر از اسب پیاده شد و در بوسیدن دست پدرش تأنی کرد.

    جبرئیل نازل شد و دست حضرت یوسف را گرفت و فشار داد.
    نوری از دست حضرت یوسف خارج شد.

    پرسید: این چه نوری بود؟
    گفت: این نور نبوت و پیامبری بود.

    خداوند دیگر در صلب تو پیامبر نگذاشت.
    بنا بود خداوند در فرزندان شما پیامبر قرار دهد،
    ولی به خاطر کمی کوتاهی در احترام به پدر،
    خداوند نور نبوت را از نسل شما بیرون آورد.



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق


    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    پیامد عطوفت

    حضرت یوسف(ع) برادری به نام لاوی داشت. او یکی از همان ده برادری بودند
    که حضرت یوسف را در چاه انداختند.

    پیش این‌که یوسف را در چاه بیندازند، تصمیم داشتند او را بکشند.
    لاوی مقداری رحم و انصاف در دلش بود.

    می‌گویند: هر جا جلو ضرر را بگیرید، منفعت است.
    و این حرف درستی است.

    در روایات هم آمده است. هر جا هم جلو گناه را بگیرید،
    بدون تأثیر نیست.

    برادران می‌خواستند یوسف را بکشند، اما لاوی می‌گفت: من طاقت ندارم و نمی‌گذارم.
    گفت: اگر این کار را بکنید، به پدر خبر می‌دهم.

    آن‌ها هم ترسیدند. به خاطر همین مقدار رحم،
    خداوند نبوت را در نسل لاوی قرار داد.


    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق


    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند 1391
    نوشته
    47
    مورد تشکر
    200 در 47 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمن بویان نمایش پست
    خداوند دیگر در صلب تو پیامبر نگذاشت.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سمن بویان نمایش پست
    خداوند نبوت را در نسل لاوی قرار داد.

    سلام برای دو مطلب ادعا شده منبع ومستند روایی وجود دارد؟



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمدحسین64 نمایش پست

    سلام برای دو مطلب ادعا شده منبع ومستند روایی وجود دارد؟
    سلام . برای سوال اولتون لطفا این تاپیک رو ملاحظه کنید :

    چرا از نسل یوسف پیامبری مبعوث نشد


    برای سوال دوم :

    امام رضا (علیه السلام) می فرمایند:
    بعد از این که حضرت یعقوب (ع) و پسرانش بر یوسف (ع) سجده کردند (ناگفته نماند که سجده یعقوب (ع) و فرزندانش به خاطر اطاعت از فرمان خدا و نوعی تحیت و درود برای یوسف (ع) بود) بعد از آن جبرئیل بر یوسف (ع) فرود آمد و گفت :ای یوسف! دستان خود را بیرون آور.هنگامی که یوسف (ع) چنین کرد، نوری از میان انگشتان او تابیدن گرفت.

    یوسف (ع) از جبرئیل پرسید: ای جبرئیل! این نور چیست؟
    جبرئیل گفت: این نور نبوت است که خداوند تو را از آن محروم کرد و از پشت تو بیرون آورد، چرا که در مقابل پدر از جا برنخاستی.
    به همین خاطر خداوند


    به همین خاطر خداوند، نور او را فرو کشید و نسل او را از رسیدن به مقام نبوت محروم کرد و آن را در صلب و نسل "لاوی" برادر یوسف (ع) قرار داد.
    زیرا وقتی برادران یوسف (ع) خواستند یوسف (ع) را به قتل برسانند، لاوی گفت: [یوسف را مکشید، اگر کاری می کنید او را در نهانخانه چاه افکنید] (سوره یوسف آیه 10)
    از همین روی، خداوند پاداش آن را به او داد و زمانی که برادران یوسف (ع) خواستند از مصر به نزد پدر برگردند و یوسف (ع) برادرش را زندانی کرده بود، لاوی گفت: [هرگز از این سرزمین نمی روم تا پدرم به من اجازه دهد یا خدا در حق من داوری کند و او بهترین داوران است] (سوره یوسف آیه 80)
    بنابراین پروردگار متعال، پاداش این رفتار او را نیز به وی داد و پیامبران بنی اسرائیل همگی از نسل لاوی بودند.
    موسی (ع) از نسل اوست و نیای او چنین است:
    {موسی بن عمران بن یصهر بن واهث بن لاوی بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم (علیهم السلام)}

    منبع : تفسیر قمی،ج 1،ص 356
    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق


    برتر از نماز بیست هزار ساله


    اگر از انبیا و اولیا و فرشتگان الهی ذره‌ای بی‌ادبی بروز کند،
    مشکل ساز است.

    در روایت آمده است: فرشته‌ای در شب معراج به احترام پیامبر خدا دیر از جا بلند شد.
    و این کم‌توجهی برای او مشکل ساز بود.

    فرشتگان معصیت ندارند، ولی ممکن است ترک اولی داشته باشند.
    و این منافاتی با این آیه که می‌گوید فرشتگان نافرمانی خدا نمی‌کنند ندارد.

    لا یَعْصُونَ اللهَ ما اَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرونَ؛
    از آنچه خدا به آنان فرمان داده است،
    سرپیچی نمی‌کنند و آنچه را که مأمورند، انجام می‌دهند.

    فرشتگان به فرمان خدا هستند و ممکن است گاهی در حد خودشان کوتاهی کنند.
    چنان‌که در داستان فطرس ملک آمده است.

    وقتی این فرشته در ادب و احترام به پیامبر مکث و تأنی کرد،
    جبرئیل به او نهیب زد که مگر نمی‌شناسی؟

    او اول شخصیت عالم هستی و سید انبیا و اولیای الهی است!
    عذر خواهی کرد که اشتباه کردم.

    به محضر رسول الله(ص) رسید. عرض کرد: یا رسول الله،
    من دو رکعت نمازی خوانده‌ام که بیست هزار سال طول کشیده است.

    حاضرم این نماز را به شما هدیه کنم.
    پیامبر فرمودند: من به این نماز نیازی ندارم.
    یک «سبحان الله» پیامبر، بر همة اعمال و عبادات مخلوقات برتری دارد.

    عرض کرد: به امت شما هدیه می‌کنم.
    فرمود: امت هم نیاز ندارد.
    ببینید پیامبر چقدر غنای نفس دارد.

    اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فی نَفْسی؛
    خداوند! غنا و بی‌نیازی مرا در نفسم قرار ده!

    فرمود: امت من نیازی ندارد.
    امت گناهکار چگونه نیاز ندارد؟!

    فرمود: به عزت خدا، هر یک از گناهکاران آن‌ها یک مرتبه بر من صلوات بفرستد،
    ثواب آن از این بیست سال طاعت تو بیشتر است و خداوند از برکت
    این صلوات، بیش از نماز تو به آن‌ها ثواب می‌دهد.

    نماز چند هزار سالة فرشته به پای یک صلوات نمی‌رسد.
    صلواتی که برای پیامبر و آل او فرستاده می‌شود،

    از آن نماز چند هزار ساله بالاتر است.

    سعی کنید وقتی نام مبارک پیامبر در مجالس و خانه‌های شما برده می‌شود،
    صلوات بفرستید که برکات بسیار زیادی دارد.




    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1395
    نوشته
    2,964
    مورد تشکر
    6,435 در 2,354 پست
    حضور
    25 روز 4 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق



    تربیت‌های آسمانی

    در عالم الگو و اسوه‌ای برتر و بالاتر از پیامبر خدا نیست و نخواهد بود.
    خطبة قاصعه یکی از خطبه‌های بسیار زیبا و مهم «نهج البلاغه» است
    که توصیه می‌شود حتماً مطالعه کنید.

    بخش‌های آخر خطبه، مربوط به فضائل خود مولاست.
    و بخش مهمی هم اختصاص به فضائل وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) دارد
    که از لسان امیرالمؤمنین(ع) تبیین شده است.

    حضرت می‌فرمایند:
    وَلَقَدْ قَرَنَ اللهُ بِهِ صلی الله علیه و آله مِنْ لَدُنْ فَطیماً اَعْظَمَ
    مَلَکٍ مِنْ مَلائِکتِهِ یَسْلُکُ بِهِ طَریقَ المکارِمِ وَ مَحاسِنَ اَخْلاقِ الْعالَمِ لَیْلَهُ وَ نَهارَ
    هُ؛

    از همان زمان که رسول خدا(ص) از شیر باز گرفته شد، خداوند بزرگ‌ترین فرشته
    از فرشتگان خویش را مأمور ساخت تا شب و روز وی را به راه‌های
    بزرگواری و درستی و اخلاق نیک عالم راهبری کند.

    این است که پیامبر فرمودند:
    اَدَّبَنی رَبّی وَ أَحْسَنَ تَأْدیبی؛
    خداوند مرا ادب آموخت و چه خوب ادب آموخت!

    بنابراین، پیامبر به وسیلة فرشته‌ای از سوی خداوند،
    شبانه‌روز تحت حفظ و تعلیم و تربیت بوده است.



    زیبــــــــــــــائــــــ ـــی اخــــــــــــلاق


    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند








صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود