صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50

    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}




    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}
    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}از اوج آسماناز اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    تقدیم به:

    جوانان ، که تشنگان حقیقت اند

    و معلّمان و مربّیان ، که پاسداران امانت اند

    و عالِمان و مبلّغان ، که بیانگر معارف شریعت اند

    و همه آنان که جویای سعادت اند . . .


    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    پیشگفتار

    اگر پنجره های آسمان به روی آدمیان بسته شود
    و نَفَحات رحمانی و نسیم های لطیف الهی ، جان مردمان را ننوازد ،
    دلهاشان می پژمُرَد و اندیشه هاشان پر می ریزد
    و چشمه های عاطفه شان می خشکد و عقلهاشان رو به نقصان می نهد .

    رحمت خداوندی همواره چونان آبشاری سرشار ،
    «از اوج آسمان»بر سر و جان جهانیان فرو می ریزد

    و نَفَحات جانفزای رحمانی ، در همه روزگاران ،
    بر پهندشت حیات انسان می وزد و بر شاخسار بوستان زندگی ،
    شکوفه های طراوت می شکوفاند ، تا عطر معنوی شان ،
    مشام جان را صفا دهد و منظر دلربایشان ، نزهت آفریند .

    پیامبر اسلام ـ که درود خداوند بر او و خاندانش باد ـ فرمود :

    «أَلا ! إِنَّ لِرَبِّکُمْ فی أَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ ،
    أَلا ! فَتَعَرَّضُوا لَهاوَلا تُعْرِضُوا عَنْها :


    آگاه باشید که در روزگاران شمایان ، نفحات
    و نسیمهایی از جانب پروردگارتان می وزد;

    هشیار باشید و خویشتن را در مسیر و
    معرض آنها نهید و از آنها روی برمتابید . »

    گفت پیغمبر که نَفْحَتهای حق
    اندر این ایّام می آرَد سَبَق
    گوش هُش دارید این اوقات را
    در ربایید اینچنین نفحات را
    نفحه ای آمد شما را دید و رفت
    هرکه را میخواست جان بخشید و رفت
    نفحه دیگر رسد هشیار باش !
    تا از این هم وانمانی ، خواجه تاش

    آری ، باران رحمت ، پیوسته ، «از اوج آسمان» بر ما خاکیان فرو می بارد
    و نور معرفت ، از جهان برین به خاکستان پایین می تابد;
    امّا نهادن جان در مسیر نسیم و گستردن کشتزار دل به روی باران
    و گرفتن آیینه قلب در برابر تابش نور ، بر خود ماست .

    تو دو دیده فروبندی و گویی : «روز روشن کو» ؟
    زند خورشید بر چشمت که : «اینک من ! تو در بگشا . »


    علی اکبر مظاهری



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    حکمت های قدسی

    «احادیث قدسی» ، از نَفَحات و الطاف لطیف الـهی اند ، که دلها را صفا می بخشند
    و حکمتهای نابی هستند که اندیشه ها را صیقل می دهند ،
    و مفاهیم ژرفی اند که فرزانگی می آفرینند .

    «حدیث قدسی» ، روایت عشق است و عرفان و معرفت .
    در احادیث قدسی ، حلاوتی سرمست کننده و شوری شعورآفرین نهفته است

    و خوف و رجاء ، خشیت و رحمت ، شور و شعور ، حماسه و عرفان ،
    زهد و تلاش ، حکمت و حیرت ، و صلابت و رأفت ، در هم آمیخته اند .

    هنگام مطالعه این احادیث و تدبّر در آنها و مأنوس شدن
    با این ودیعه های ژرفنای الهی ، گاهی اشک شوق ، دیدگان را فرا می گیرد
    و گاهِ دیگر ، خوف و خشیت ، دل را می لرزاند;

    زمانی چنان رشته های علاقه به دنیا ، در دل ،
    از هم می گسلند که تاب ماندن در بین مردمان از آدمی سلب می شود
    و میل سرنهادن به کوه و بیابان در او پدید می آید ،

    و زمانی دیگر ، اندیشه هدایت مردمان و خدمت به خلق ،
    وی را چونان رهبری هدفمند ، دلیری می بخشد !

    این «حکمتهای قدسی» گاهی حیرت و شیدایی می آفرینند
    و وقت دیگر ، فرهنگ و فرزانگی می افزایند .

    سیمایی که «احادیث قدسی» برای انسان کامل و یا کمال جو می نمایانند ،
    سیمایی است دارای ابعاد گوناگون :
    انسانی بر فراز قلّه های رفیع کمال; عارف ، عابد ، عالِم ،
    عامل ، زاهد ، مجاهد ، پارسا ، دلیر ، عاشق ، خائف ، خاشع ، حکیم ،
    فرزانه ، دارای اندیشهای بالنده ، عقلی نیرومند ، قلبی لطیف چون شبنم ،
    و سینه ای ستبر به سان صخره های سترگ و استوار . . .

    آن راه که راه عالَم عرفان است
    تا پیش نیایدت ، بنتوان دانست
    برهرگامی هزار دل ، حیران است
    در هر قدمی هزار سر ، گردان است



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    بانگ رحیل !

    خداوند سبحان خطاب به آدمی می فرماید :
    یَابْنَآدَمَ !
    1 . أَکْثِرْ مِنَ الزّادِ ، فَإِنَّ الطَّریقَ بَعیدٌ بَعیدٌ .
    2 . وَجَدِّدِ السَّفیْنَةَ ، فَإِنَّ الْبَحْرَ عَمیقٌ عمیقٌ .
    3 . وَخَفِّفِ الْحَمْلَ ، فَإِنَّ الصِّراطَ دَقیقٌ دَقیقٌ .
    4 . وَأَخْلِصِ الْعَمَلَ ، فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ .
    5 . وَأَخِّرْ نَوْمَکَ إِلَی الْقَبْرِ .
    6 . وَفَخْرَکَ إِلَی الْمیْزانِ .
    7 . وَشَهْوَتَکَ إِلَی الْجَنَّةِ .
    8 . وَراحَتَکَ إِلَی الاْخِرَةِ .
    9 . وَلَذَّتَکَ إِلَی الْحُورِ العینِ .
    10 . وَکُنْ لی ، أَکُنْ لَکَ .
    11 . وَتَقَرَّبْ إِلَیَّ بِاسْتِهانَةِ الدُّنْیا .
    12 . وَتَبَعَّدْ عَنِ النّارِ لِبُغْضِ الْفُجّارِ وَحُبِّ الاَْبْرارِ .
    13 . فَإِنَّ اللّهَ لایُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ .

    ای فرزندآدم !
    1 . «توشه» را افزون کن ، که «راهِ»
    [آخرت و رسیدن به سعادت] ، دور است دور !

    2 . و «کشتی» را تعمیر کن ،
    که «دریا» عمیق است عمیق !

    3 . و «بار»[های اضافی که در این سفر به کارت ن می آیند]
    را فروگذارو سبک گردان ، که «صراط» ، باریک و دقیق است دقیق !

    4 . و «عمل»[و کردار و گفتارت] را خالص گردان ،
    که «حسابرس» بیناست بینا !

    5 . و خفتن خویش را به تأخیر بینداز
    و آن را برای درون قبر بگذار !

    6 . و فخر کردنت را برای هنگامه برپایی
    «میزان» [در قیامت] بگذار .

    7 . و میل [و برآوردن خواهش های دل]ات را برای بهشت واگذار .

    8 . و راحتی و آسایشت را برای جهان آخرت بگذار .

    9 . و لذتجویی ات را برای [زیستن در کنار] همسران بهشتی واگذار .

    10 . و برای من باش تا من ـ نیزـ برای تو باشم .

    11 . و با سبک شمردن دنیا ، به من نزدیک شو و تقرّب بجوی .

    12 . و با دشمن داشتن فاجران و بدکاران ،
    وـ نیزـ دوستی با ابرار و نیکان ، خویشتن را از آتش ، دور بدار .

    13 . پس [بدان که] خداوند ،
    پاداش نیکوکاران را تباه ن می سازد .

    هوشمندی و فرزانگی چنین اقتضا می کند که آد می ، هنگام سفر ،
    زاد و راحله خویش را بررسی کند;

    مسافت راه و وسیله سفر و توشه راه را ارزیابی نماید
    و نیز مدّتْ زمان سفر و ایّام ماندن در مقصد را محاسبه کند و خود را مهیّا سازد .

    و اگر قصد تجارت و یا اهدای هدیه به عزیزی را نیز در سر دارد ،
    کالایی در خور و تحفه ای مناسب فراهم آورد .

    آدمیان ، مهاجرانی هستند که «بانگ رحیل» هر دم آنان را
    به کوچ و سفر به سوی مقصد نهایی فرا می خواند .

    آید آنروز که من هجرت از این خانه کنم
    از جهان پر زده ، در شاخ عدم لانه کنم
    رسد آن حال که در شمع وجود دلدار
    بال و پر سوخته ، کار شب پروانه کنم
    شود آیا که از این بتکده ، بر بندم رخت
    پر زنان ، پشت بر این خانه بیگانه کنم



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}



    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    غفلت چرا !؟


    خداوند رحمان به آد می می فرماید :
    یَابْنَ آدَمَ !
    1 . إِذاکانَاللّهُ تَعالی قَدْ تَکَفَّلَ لَکَ بِرِزْقِکَ فَطُولُ اهْتِمامِکَ لِماذا ؟ !
    2 . وَ إِذا کانَ الْخَلْقُ مِنّی حَقّاً فَالْبُخْلُ لِماذا ؟ !
    3 . وَ إِذا کانَ إِبْلیسُ عَدُوّاً لی فَالْغَفْلَةُ لِماذا ؟ !
    4 . وَ إِذا کانَ الْحِسابُوَالمُرُورُعَلَی الصِّراطِحَقّاًفَجَمْعُال مالِلِماذا ؟ !
    5 . وَ إِنْ کانَ عِقابُ اللّهِ حَقّاً فَالْمَعْصیَةُ لِماذا ؟ !
    6 . وَ إِن کانَ ثَوابُ اللّهِ تَعالی فِی الْجَنَّةِ حَقّاً فَالاِسْتِراحَةُ لِماذا ؟ !
    7 . وَ إِن کانَ کُلُّ شَیْء بِقَضائی وَ قَدَری فَالْجَزَعُ لِماذا ؟ !
    8 . لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فَاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتیکُمْ .

    ای فرزندآدم !
    1 . اگر خداوند ، رزق و روزیات را به عهده گرفته است ،
    پس نگرانی و تلاش طولانی [و بیجا و حرص بر دنیا] چرا ؟ !

    2 . و اگر آفرینش همه اشیاء ، به راستی از آنِ من است ، پس بخلورزیدن چرا ؟ !

    3 . و اگر شیطان ، دشمن من [و تو] است ، پس غفلت چرا ؟ !

    4 . و اگر حسابرسی و عبور از صراط ، حقّ است ، پس جمع کردن مال چرا ؟ !

    5 . و اگر کیفر خداوند ، حق است ، پس گناه کردن چرا ؟ !

    6 . و اگر پاداش و ثواب خداوند متعال در بهشت ،
    حق است ، پس استراحت [و سُستی] چرا ؟ !

    7 . و اگر همه چیز [و تما می حوادث جهان] به قضا و قَدَر من است ،
    پس بی تابی و جَزَع و فَزَع چرا ؟ !

    8 . برای آنچه از دستتان می رود تأسّف نخورید و ـ نیزـ برای آنچه به شمایان می دهم
    شادمانی نکنید [و مغرور نشوید ، زیرا اینها همه وسیله امتحان الـهی است] .

    کمتر عاملی را می توان نشان داد که چونان «غفلت» ،
    آد می را به «هلاکت» افکند .

    منشاء بسیاری از تباهی های مردمان
    و انحطاط جوامع بشری ، غفلت است .

    از این روی ، ادیان الهی ، انسان را به هشیاریِ همیشگی فرا می خوانند
    و او را از «خودفراموشی» و «خدا فراموشی» بر حذر می دارند .

    هر
    آن کو غافل از حق ، یک زمان است
    در آن دم کافر است ، امّا نهان است


    اگر آن غافلی ، پیوسته بودی
    درِ اسلام بر وی بسته بودی


    این همه تأکید اسلام بر مراقبت از خویشتن و محاسبه نفس ،
    برای رهانیدن آدمیان از دام غفلت است .

    غیر ره دوست ، کیْ توانی رفتن ؟ !
    جز مِدْحَتِ او کجا توانی گفتن ؟ !


    هر مدح و ثنا که می کنی ، مدح وی است
    بیدار شو ای رفیق ! تا کی خفتن ؟ !


    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    بیهوده تان نیافریده ام !


    خداوند رحمان به آدمیان می فرماید :
    یَابْنَآدَمَ !
    1 . إِنی لَمْ أَخْلُقْکُمْ عَبَثاً .
    2 . وَ لا جَعَلْتُکُمْ سُدًی .
    3 . وَ لا أَنَا بِغافِل عَمّا تَعْمَلُونَ .
    4 . وَ أَنَّکُمْ لَنْ تَنالُوا ما عِندی إِلاّ بِالصَّبْرِ عَلی ما تَکْرَهوُنَ فی طَلَبِ رِضائی .
    5 . وَ الصَّبْرُ عَلی طاعَتی أَیْسَرُ عَلَیْکُمْ مِنَ الصَّبْرِعَلیحَرِّ النّارِ .
    6 . وَ عَذابُ الدُّنْیا أَیْسَرُ عَلَیْکُمْ مِنْ عَذابِ الاْخِرَةِ .

    ای فرزندان آدم !
    1 . من شمایان را بیهوده نیافریدهام .
    2 . و به حال خود رهایتان نکردهام .
    3 . و من از آنچه می کنید غافل نیستم .
    4 . و شمایان به آنچه نزد من [از رحمت و نعمت] است نمی رسید ،
    مگر با شکیبایی بر ناگواریها در راه طلب رضای من .
    5 . و شکیبایی بر طاعت من برایتان آسانتر است از تحمّل سوزندگی آتش دوزخ .
    6 . و ناگواریهای این جهان بر شمایان آسانتر است از عذاب جهان دیگر .

    چگونگی نگرش آدمی به«جهان»و«انسان» و نوع جهان بینی او ،
    بر رفتار وی تأثیری ژرف دارد .

    «هدفمند» دانستن نظام آفرینش و حکیم و عادل دانستن آفریدگار جهان و انسان ،
    بازتابی آشکار در حیات آدمی دارد و به هدفمندی زندگی او می انجامد
    و اعمال و کردار وی را اعتدال و انسجام می بخشد .

    و نیز ، خداوند را ناظر بر رفتار و گفتار و حتّی اندیشه
    و افکار خویش دانستن و همواره او را مراقب خود یافتن ،
    آثار خجسته ای را ثمر می دهد; که «پارسایی»
    یکی از نمودهای فرخنده این بینش عقلی و ایمان قلبی است .

    و همچنین ، امید بستن به رحمت بی منتهای الهی و خوف
    و خشیت داشتن از کیفر و عذاب تحمّل ناپذیر او ،

    و آنگاه تلاش و استقامت برای تحصیل آن رحمت و گریز از این کیفر ،
    از عوامل مهمی هستند که حیاتی سعادتمند و فرحناک را
    برای آدمیان به ارمغان می آورند .

    بگشای دری ، که درْگشاینده تویی
    بنمای رهی ، که ره نماینده تویی
    من دست به هیچ دستگیری ندهم
    کایشان همه فانی اند و پاینده تویی



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    به من پناه آورید !

    خداوند رحمان به مردمان می فرماید :
    یَابْنَ آدَمَ !
    1 . کُلُّکُمْ ضآلٌّ إِلاّ مَنْ هَدَیْتُهُ .
    2 . وَ کُلُّکُمْ مَریضٌ إِلاّ مَنْ شَفَیْتُهُ .
    3 . وَ کُلُّکُمْ فَقیرٌ إِلاّ مَنْ أَغْنَیْتُهُ .
    4 . وَ کُلُّکُمْ هالِکٌ إِلاّ مَنْ أَنْجَیْتُهُ .
    5 . وَ کُلُّکُمْ مُسیئٌ إِلاّ مَنْ عَصَمْتُهُ .
    6 . فَتُوبُوا إِلَیَّ أَرْحَمْکُمْ .
    7 . وَ لا تَهْتِکُوا أَسْتارَکُمْ عِنْدَ مَنْ لا یَخْفی عَلَیهِ أَسْرارُکُمْ .

    ای فرزندان آدم !
    1 . همه تان گمراهید ، مگر آن که من هدایتش کنم .
    2 . و همه تان بیمارید ، مگر آن که من شفایش دهم .
    3 . و همه تان بینوایید ، مگر آن که من بی نیازش کنم .
    4 . و همه تان هلاکید ، مگر آن که من نجاتش دهم .
    5 . و همه تان بدکارید ، مگر آن که من صیانتش کنم و از تبهکاری بازش دارم .
    6 . پس [اکنون که چنینید و بی عنایت من ، راه به جایی نمی برید ]
    به سوی من باز آیید [ و بـه دژ استوارم پنـاه آورید] تا رحمتتان کنم .
    7 . و پردههای[عفّت و عصمت] خویش را در پیشگاه
    کسی که اسرارتان بر او پوشیده نیست ، نَدَرید .

    انسان ، بدون پیوند با خداوند و آویختن به دامان عنایت او ، هیچ است;
    همانند قطره دور افتاده از دریا ، که هیچش قرار و امان نیست
    و همواره با نیستی و تباهی قرین است و یگانه راه نجات
    و امانش پیوستن با دریاست و جای گرفتن در آغوش اقیانوس;
    و آن گاه است که «دریاوَش» می شود .

    باد ما و بود ما از داد توست
    هستی ما جمله از ایجاد توست


    آدمیان ، از آغاز آفرینش تا کنون ، راههای بسیاری را برای
    به سعادت پیموده اند و وادیهای گوناگون را گشته اند

    و مسلکها و مکتبهای فراوان و جوراجوری را تجربه کرده اند
    و اینک نیز همچنان در حال تجربه اند;

    امّا آنگونه که تاریخ نشان می دهد و قرآن کریم از سرگذشت پیشینیان پرده فرو می افکند ،
    همه راههایشان به «بیراهه» رسیده و تمامی تجربه هاشان به «شکست» انجامیده است ،
    مگر راهی که خداوند نمایانده باشد و آیینی که پیامبران از جانب پروردگار آدمیان آورده باشند .

    مصلحان صالح و فرزانگان اندیشمند نیز همواره مردمان را
    به همین سو هدایت کرده اند و هر گاه بشریت را سرگشته یافته اند
    و آدمیان را در گرداب و غرقاب دیده اند ،
    انگشت هدایتشان عالَم قدس را نشانه رفته است .

    و تا ابد و همیشه تاریخ حیات انسان ، راه رستگاری و کشتی نجات ،
    همین است و آدمی ، تنها در دامان مهر خداوند ، امان می یابد .

    «وَ إِلَی اللّهِ الْمَصیرُ وَ هُوَ الْغایَةُ الْقُصْوی :
    سرنوشت و جهت گیری حیات ، به سوی
    خداوند است و همو برترین هدف است . »

    زندگی ، بی دوست ، جان فرسودن است
    مرگِ حاضر ، غایب از حق بودن است
    عمرومرگ ، این هردو ، باحق خوش بُوَد
    بی خدا ، آب حیات ، آتش بُوَد



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}



    تمثیل های عبرت آموز


    خدای رحمان به آدمیان می فرماید :
    یَابْنَ آدَمَ !
    1 . مَثَلُ الْعَمَلِ بِلاعِلْم ، کَمَثَلِ الرَّعْدِ بَلامَطَر .
    2 . وَمَثَلُ الْعِلْمِ بِلاعَمَل ، کَمَثَلِ الشَّجَرِ بِلاثَمَر .
    3 . وَمَثَلُ الْعِلْمِ بِلازُهْد وَخَشْیَة ، کَالْمالِ بِلازَکاة وَ الطَّعامِ بِلامِلْح وَکَزَرْع عَلَیالصَّفا .
    4 . وَمَثَلُالْعِلْمِ عِنْدَ الاَْحْمَقِ ، کَمَثَلِ الدُّرِّ وَالْیاقُوتِ عِنْدَ الْبَهیمَةِ .
    5 . وَمَثَلُالْقُلُوبِالْقاسی َةِ ، کَمَثَلِ الْحَجَرِ الثّابِتِ فِی الْماءِ .
    6 . وَمَثَلُ الْمَوْعِظَةِ عِنْدَ مَنْ لا یَرْغَبُ فیها ، کَمَثَلِ الْمِزْمارِ عِنْدَ اَهْلِ الْقُبُورِ .
    7 . وَمَثَلُ الصَّدَقَةِ بِالْحَرامِ ، کَمَثَلِ مَنْ یَغْسِلُ الْعَذَرَةَ بِبَوْلِه !
    8 . وَمَثَلُ الصَّلاةِ بِلازَکاةِ الْمالِ ، کَمَثَلِ الْجَسَدِ بِلارُوح .
    9 . وَمَثَلُ الْعَمَلِ بِلاتَوْبَة ، کَمَثَلِ الْبُنْیانِ بِلاأَساس .
    10 . أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ ؟ ! فلایَأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ .

    ای فرزندآدم !
    1 . عمل و کردارِ بدون دانش و معرفت ، همانند «رعدِ بی باران» است .
    2 . و دانشِ بدون عمل و کردار ، به سان «درخت بی ثمر» است .
    3 . و دانشِ بدون زهد و خشیت ، همچون «ثروت بی زکات و غذای بی نمک و کِشت و کار بر سنگ صاف» است .
    4 . و دانشْ نزد احمق ، به مانند «دُرّ و یاقوت نزد چهارپایان» است .
    5 . و دلهای سخت شده و قساوت اندود ، مانند «سنگِ فرورفته در آب» است .
    [وهمچنان که آبْ در سنگ نفوذ نمی کند ، موعظه نیز در دلهای قساوت آلود ، اثر نمی بخشد . ]
    6 . و موعظه نزد کسی که به آن میل و رغبت ندارد ، چونان «ساز و آهنگ نزد مردگان» است .
    7 . و صدقه دادن با مال حرام ، مانند «شستن مدفوع با ادرار» است !
    8 . و نماز بدون زکاتِ مال ، همسان «بدن بی روح» است .
    9 . و عمل و کردار بدون توبه [و بازگشت به خداوند ]چونان «ساختمان بی پایه و اساس» است .
    10 . آیا مردمان از مکر و تدبیر خداوند ، غفلت ورزیده و خود را
    از آن در امان پنداشته اند ؟ ! پس ، کسی خویشتن را از تدبیر
    و کیفر خداوند در امان نمی بیند ، مگر مردمان زیانکار .



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]

  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50





    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    آیین الهی ، مجموعه ای است دارای ابعاد و اجزای گوناگون و هماهنگ .
    این آیین ، آنگاه سعادتی جاوید و حیاتی طیّبه را به ارمغان می آورد
    و پیروان خود را به زندگی خجسته رهنمون می شود

    و آنان را به قلّه کمال و شهد وصال می رساند
    که به همه ابعاد آن توجّه شود و تمامی قوانین آن جامه عمل بپوشند

    و رهروان راستین آن به مجموع اجزای آن دل بسپارند .
    گرفتن پاره هایی از اوامر و نواهی و قوانین دین
    و وانهادن پاره هایی دیگر ، گرچه در برخی از موارد
    و به همان مقدارِ أخذ شده ، سودمند است ،

    امّا ن می توان از آن انتظاری در خور داشت ،
    و ای بسا که پاره پاره کردن دین و گرفتن برخی از آن
    و وانهادن بعضی دیگر ، نتیجه معکوس بدهد و رهاوردی نامبارک به بار آورد .

    از پیکری «مُثله شده» و پاره پاره ،
    چه انتظاری می توان داشت ؟ !

    ای ز من دزدیده علمی ناتمام
    ننگت آمد که بپرسی حال دام
    هم بچیدی دانه مرغ از خرمنش
    هم نیفتادی رَسَن در گردنش
    دانه کمتر خور مکن چندین رفو
    چون «کُلُوا» خواندی ، بخوان «لاتُسْرِفُوا» !




    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]

  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۵
    نوشته
    3,099
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    25 روز 9 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    50



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}


    آدمی اگر به خود وانهاده شود و به دستاویزی استوار و مطمئن چنگ نزند ،
    هلاکت و تباهی اش حتمی است; همچنان که گمراهی کودکِ راهْناشناس و بی راهنما .

    اللّه ! به فریاد منِ بی کس رس
    فضل و کرمت یار منِ بی کس بس
    هرکس به کسی و حضرتی می نازد
    جز حضرتِ تو ندارد این بی کس ، کس


    بهترین و استوارترین و مطمئنترین دستاویز و مشعل هدایت ،
    و یا تنها راه نجات آدمیان از مهلکه ها ،

    چنگ افکندن به دامان پر مهر خداوند است
    و پناه بردن به دژ استوار او .

    شیطان نیز اعتراف کرده که از فریفتن «مخلَصان» ، ناتوان است .
    آنان که زیر لوای «اللّه» درآیند ، از گزند تباهیها در امانند .

    قدِ بلند تو را تا به بر نمی گیرم
    درخت بختِ مرادم «به بر» نمی آید
    مگر به روی دلارای یار ما ، ور نی
    به هیچ وجه دگر ، کار بر نمی آید



    از اوج آسمان {تقدیم به همه کسانی که جویای سعادتند}

    سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند
    پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
    در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرند
    که با این درد اگر دربند درمانند درمانند





    [SIGPIC][/SIGPIC]

  14. تشکر


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود