جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید چیست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8

    منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید چیست؟






    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود




    با سلام
    آیا سوالات راجع به آیات قرانی را میتوانیم از همین درگاه مطرح کنیم ؟




    سلام
    منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید زیرا گوساله پرست شده اید چیست ؟
    آیا در اینجا قتل نفس صورت نگرفته است ؟در تفسیر خواندم که حضرت موسی دستور داد 70هزار نفر از قوم خود در بیت المقدس جمع شدند وهمراهشان شمشیر یا اهن تیز داشته باشند ویکدیگر را بکشند که 10هزار نفر از انان یکدیگر را کشتندو جبراییل نازل شد و دستور قطع کشتار داد و پیغام (ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم )را ابلاغ کرد .
    من معنی این آیه و تفسیر را نمیفهمم لطفا باز کنید
    تفسیر قمی جلد 1 صفحه 58




    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید چیست؟





    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید چیست؟

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید چیست؟







    کارشناس بحث: استاد هدی

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید چیست؟

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام
    وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ(بقره/54)
    و چون موسى به قوم خود گفت اى قوم من شما با [به پرستش] گرفتن گوساله برخود ستم كرديد پس به درگاه آفريننده خود توبه كنيد و [خطاكاران] خودتان را به قتل برسانيد كه اين [كار] نزد آفريدگارتان براى شما بهتر است پس [خدا] توبه شما را پذيرفت كه او توبه‏ پذير مهربان است

    در ذیل این آیه شریفه در تفاسیری چون المیزان و نمونه ، این بحث مطرح شده است که عده ای از قوم حضرت موسی علیه السلام که به گوساله پرستی روی آوردند ، دستور یافتندکه یکدیگر را به قتل برسانند .این جریان در برخی تفاسیر روایی چون تفسیر قمی ونور الثقلین هم مطرح شده است و در این تفاسیر در ذیل روایاتی آمده که بنی اسرائیل بر طبق این دستور یکدیگر را کشتند (ده هزار نفر یا هفتادهزار نفر کشته شدند و خداوند از بقیه ،درگذشت).(1)
    اما استاد جوادی آملی نظر دیگری در این خصوص دارند و در ذیل این آیه علاوه بر اینکه 4 نظریه را مطرح میکنند بیان می نمایند که روایت کشتار هفتاد هزار نفر در این باب معتبر نیست و مرسل است ضمن اینکه با عقل سازگار نیست و به این نکته هم تاکید دارند که بنی اسرائیلی که قرآن معرفی میکند ، قومی نیستند که به محض دستور پیامبر شان ، شمشیر بدست گرفته و به کشتار یکدیگر بپر دازند لذا باب 4 احتمالی را که مطرح میکنند باز می دانند تا اینکه ظهور بهتری به کمک ایات دیگر بیابد .(2)


    1- تفاسیر المیزان ،نمونه،قمی و نور الثقلین ، ذیل آیه 54 سوره مبارکه بقره
    2- بنیاد علوم وحیانی اسراء ، تفسیر سوره مبارکه بقره ، جلسه 145
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    واما 4 برداشتی که می شود بر طبق نظر معظم له از این ایه نمود:
    1-
    آيا واقعاً اين حكم منجراً صادر شده است و امتثال شد
    2-يا اينكه اين «فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» يعني آن خوي سركشي و هوسراني را بكشيد
    3-يا نه، حكم انشاء شد ولي در هنگام امتثال ،بداء شد نظير ذبح اسماعيل (سلام‌الله‌ عليه)
    4-يا واقعاً امتثال شد منتها در مرحله بقا بوسيله دعاي موساي كليم (سلام‌الله‌ عليه) پيدا نكرد بعد از اين كه عدّه زيادي كشتار كردند و كشته شدند خداي سبحان از كشتن بقيه عفو كرد.(3)


    3- ر.ک بنیاد اسراء ، همان



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    بیان استاد جوادی آملی بدین شرح است :
    "مي‌فرمايد به اين كه شما عجل [گوساله]را به عنوان معبود اتّخاذ كرديد از شما عفو كرديم بعد فرمود به اين كه در اتّخاذ عجل [گوساله] به خود ستم كرديد بايد توبه مي‌كردند و توبه شما اين است كه يكديگر را بكشيد بحث در اين بود كه آيا واقعاً اين حكم ...صادر شده است و امتثال شد يا اينكه اين «فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» يعني آن خوي سركشي و هوسراني را بكشيد يا نه، حكم انشاء شد ولي در هنگام امتثال ،بداء شد نظير ذبح اسماعيل (سلام‌الله‌عليه) يا واقعاً امتثال شد منتها در مرحله بقا،[بقای حکم] بوسيله دعاي موساي كليم (سلام‌الله‌عليه) پيدا نكرد بعد از اين كه عدّه زيادي كشتار كردند و كشته شدند خداي سبحان از كشتن بقيه عفو كرد. رواياتي كه در مسئله باشد و موضوع را يكطرفه كند ...نیست .يكي دوتا روايت مرسله است كه در تفسير نور الثقلين است به عنوان "روي عن مجمع" نقل مي‌كند آن هم محتواي اين هفتاد هزار نفر است كه هفتاد هزار نفر كشته شدند و اين با عقل سازگار نيست اگر روايت معتبر بود زمينه ظهور را فراهم مي‌كرد امّا يك روايتي است مرسله، محتواي آن همان هفتاد هزار نفر است اين مي‌تواند با «ثمّ عفونا عنكم» معارضه كند و بگويد عفو در مرحله بقا است نه در خط امتثال آن هم بني اسرائيلي كه به صرف دستور كشتار عمومي شروع به كشتار بكنند يك همچنين بني اسرائيلي قرآن معرفي نمي‌كند ملاحظه مي‌فرماييد بني اسرائيلي كه خداي سبحان در قرآن نقل مي‌كند مي‌گويد: هم از نظر بينش ديني سفيهند هم از نظر عمل فاسقند اينها يك انسانهاي متعهد متدين آگاه باشند كه فوراً به دستور موساي كليم دست به شمشير كنند و هفتاد هزار نفر بكشند ،بعد دستور بيايد كه بس است يك همچون بني اسرائيلي را قرآن معرفي نكرده است
    اينها كسي نيستند كه زود اطاعت كنند و قوم‌شان هم كه قتل باشند آنرا امتثال كنند، اگر يكي از اين احتمالات سه گانه با ظاهر قرآن مناسب بود خوب آن مقدم است وگرنه در حد تساوي مي‌مانند و عرض شد اين آيه همچنان درش باز است تا يك ظهور بهتري به كمك آيات ديگر حل شود."(4)


    4- همان
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۵/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۶:۵۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکرها 3


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش: سلام
    منظور آیه 54سوره بقره در (فاقتلو انفسکم )که از زبان حضرت موسی به قوم خود فرمود یکدیگر را بکشید زیرا گوساله پرست شده اید چیست ؟
    آیا در اینجا قتل نفس صورت نگرفته است ؟در تفسیر خواندم که حضرت موسی دستور داد 70هزار نفر از قوم خود در بیت المقدس جمع شدند وهمراهشان شمشیر یا اهن تیز داشته باشند ویکدیگر را بکشند که 10هزار نفر از انان یکدیگر را کشتندو جبراییل نازل شد و دستور قطع کشتار داد و پیغام (ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم )را ابلاغ کرد .
    من معنی این آیه و تفسیر را نمیفهمم لطفا باز کنید
    تفسیر قمی جلد 1 صفحه 58
    پاسخ: با سلام
    وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ(بقره/54)
    و چون موسى به قوم خود گفت اى قوم من شما با [به پرستش] گرفتن گوساله برخود ستم كرديد پس به درگاه آفريننده خود توبه كنيد و [خطاكاران] خودتان را به قتل برسانيد كه اين [كار] نزد آفريدگارتان براى شما بهتر است پس [خدا] توبه شما را پذيرفت كه او توبه‏ پذير مهربان است

    در ذیل این آیه شریفه در تفاسیری چون المیزان و نمونه ، این بحث مطرح شده است که عده ای از قوم حضرت موسی علیه السلام که به گوساله پرستی روی آوردند ، دستور یافتندکه یکدیگر را به قتل برسانند .این جریان در برخی تفاسیر روایی چون تفسیر قمی ونور الثقلین هم مطرح شده است و در این تفاسیر در ذیل روایاتی آمده که بنی اسرائیل بر طبق این دستور یکدیگر را کشتند (ده هزار نفر یا هفتادهزار نفر کشته شدند و خداوند از بقیه ،درگذشت).(1)
    اما استاد جوادی آملی نظر دیگری در این خصوص دارند و در ذیل این آیه علاوه بر اینکه 4 نظریه را مطرح میکنند بیان می نمایند که روایت کشتار هفتاد هزار نفر در این باب معتبر نیست و مرسل است ضمن اینکه با عقل سازگار نیست و به این نکته هم تاکید دارند که بنی اسرائیلی که قرآن معرفی میکند ، قومی نیستند که به محض دستور پیامبر شان ، شمشیر بدست گرفته و به کشتار یکدیگر بپر دازند لذا باب 4 احتمالی را که مطرح میکنند باز می دانند تا اینکه ظهور بهتری به کمک ایات دیگر بیابد .(2) واما 4 برداشتی که می شود بر طبق نظر معظم له از این ایه نمود:
    1-
    آيا واقعاً اين حكم منجراً صادر شده است و امتثال شد
    2-
    يا اينكه اين «فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» يعني آن خوي سركشي و هوسراني را بكشيد
    3-
    يا نه، حكم انشاء شد ولي در هنگام امتثال ،بداء شد نظير ذبح اسماعيل (سلام‌الله‌ عليه)
    4-
    يا واقعاً امتثال شد منتها در مرحله بقا بوسيله دعاي موساي كليم (سلام‌الله‌ عليه) پيدا نكرد بعد از اين كه عدّه زيادي كشتار كردند و كشته شدند خداي سبحان از كشتن بقيه عفو كرد.(3) بیان استاد جوادی آملی بدین شرح است:
    "
    مي‌فرمايد به اين كه شما عجل [گوساله]را به عنوان معبود اتّخاذ كرديد از شما عفو كرديم بعد فرمود به اين كه در اتّخاذ عجل [گوساله] به خود ستم كرديد بايد توبه مي‌كردند و توبه شما اين است كه يكديگر را بكشيد بحث در اين بود كه آيا واقعاً اين حكم ...صادر شده است و امتثال شد يا اينكه اين «فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» يعني آن خوي سركشي و هوسراني را بكشيد يا نه، حكم انشاء شد ولي در هنگام امتثال ،بداء شد نظير ذبح اسماعيل (سلام‌الله‌عليه) يا واقعاً امتثال شد منتها در مرحله بقا،[بقای حکم] بوسيله دعاي موساي كليم (سلام‌الله‌عليه) پيدا نكرد بعد از اين كه عدّه زيادي كشتار كردند و كشته شدند خداي سبحان از كشتن بقيه عفو كرد. رواياتي كه در مسئله باشد و موضوع را يكطرفه كند ...نیست .يكي دوتا روايت مرسله است كه در تفسير نور الثقلين است به عنوان "روي عن مجمع" نقل مي‌كند آن هم محتواي اين هفتاد هزار نفر است كه هفتاد هزار نفر كشته شدند و اين با عقل سازگار نيست اگر روايت معتبر بود زمينه ظهور را فراهم مي‌كرد امّا يك روايتي است مرسله، محتواي آن همان هفتاد هزار نفر است اين مي‌تواند با «ثمّ عفونا عنكم» معارضه كند و بگويد عفو در مرحله بقا است نه در خط امتثال آن هم بني اسرائيلي كه به صرف دستور كشتار عمومي شروع به كشتار بكنند يك همچنين بني اسرائيلي قرآن معرفي نمي‌كند ملاحظه مي‌فرماييد بني اسرائيلي كه خداي سبحان در قرآن نقل مي‌كند مي‌گويد: هم از نظر بينش ديني سفيهند هم از نظر عمل فاسقند اينها يك انسانهاي متعهد متدين آگاه باشند كه فوراً به دستور موساي كليم دست به شمشير كنند و هفتاد هزار نفر بكشند ،بعد دستور بيايد كه بس است يك همچون بني اسرائيلي را قرآن معرفي نكرده است
    اينها كسي نيستند كه زود اطاعت كنند و قوم‌شان هم كه قتل باشند آنرا امتثال كنند، اگر يكي از اين احتمالات سه گانه با ظاهر قرآن مناسب بود خوب آن مقدم است وگرنه در حد تساوي مي‌مانند و عرض شد اين آيه همچنان درش باز است تا يك ظهور بهتري به كمك آيات ديگر حل شود."(4)
    در نتیجه بنابر نظر استاد جوادی آملی ،نطر به اینکه روایت در باب کشتار 70 هزار نفر ، مرسله است و معتبر نمی باشد ، باب سه احتمال باقیمانده باز خواهد ماند -زیرا فعلا دلیلی بر ترجیح یکی از احتمالات بر دیگر احتمالات وجود ندارد - تا به کمک آیات دیگر وجه رجحانی یافت شود یا ظهور بهتری در یکی از احتمالات مطرح شود .احتمالات سه گانه بدین شرحند:

    1-
    يا اينكه اين «فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» يعني آن خوي سركشي و هوسراني را بكشيد
    2-
    يا نه، حكم انشاء شد ولي در هنگام امتثال ،بداء شد نظير ذبح اسماعيل (سلام‌الله‌ عليه)
    3-
    يا واقعاً امتثال شد منتها در مرحله بقا بوسيله دعاي موساي كليم (سلام‌الله‌ عليه) پيدا نكرد بعد از اين كه عدّه زيادي كشتار كردند و كشته شدند خداي سبحان از كشتن بقيه عفو كرد.
    نکته قابل ذکر درجریان گوساله پرستی بنی اسرائیل و فرمان کشتار جمعی آنان این است که درفرض اینکه کشتار انجام شده باشد ،این کار قتل نفس نیست بلکه یک جرمی انجام شده و هر جرمی هم متناسب خودش مجازاتی دارد ارتداد و گوساله پرستی و شرک به خدای یگانه بزرگترین ظلم و جنایت است مجازات آن هم مرگ است اما این که تا چه حد این مجازات اجرائی شد لطف خداست .ممکن است اصلا عملی نشده یا بخشی اجرا شده و بخشی بخشیده شده باشد .

    1- تفسیر نمونه،ج1،صص 255 و 256؛ترجمه المیزان ،ج1،ص289
    2-
    بنیاد علوم وحیانی اسراء ، تفسیر سوره مبارکه بقره ، جلسه 145
    3- ر.ک بنیاد اسراء ، همان
    4- همان

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۶/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۵:۳۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود