جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    23,717
    صلوات
    8700
    تعداد دلنوشته
    54
    مورد تشکر
    34,712 پست
    حضور
    107 روز 2 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟




    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟
    خداوند در این آیه زمین و دود را نه تنها ذی شعور قرارداده بلکه طوری خطاب قرار داده که انگار آنها هم همانند انسان دارای اختیار در انتخاب هستند ؟!

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۱:۲۳

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,738
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9,496 پست
    حضور
    141 روز 13 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    17



    با نام و یاد دوست






    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟







    کارشناس بحث: استاد آلاء

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟

  3. تشکر


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    مورد تشکر
    476 پست
    حضور
    4 روز 21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست؟ خداوند در این آیه زمین و دود را نه تنها ذی شعور قرارداده بلکه طوری خطاب قرار داده که انگار آنها هم همانند انسان دارای اختیار در انتخاب هستند ؟!


    پاسخ:
    علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان چنین می فرمایند:
    «فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً ...» چون بدون شك مورد و مقام آيه مورد تكوين است، در نتيجه اينكه به آسمان و زمين فرمان مى‏ دهد كه «ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً»؛ چه بخواهيد و چه نخواهيد بايد بياييد.، كلمه و فرمان تكوينى است، نه اينكه خداوند چنين سخنى گفته باشد، بلكه همان امر تكوينى است كه در هنگام ايجاد موجودى صادر مى‏كند و آيه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»(1) از آن خبر مى‏ دهد.

    مجموع دو جمله «ائتيا» و جمله «أتينا» كه اولى فرمان خدا و دومى پاسخ زمين و آسمان است، صفت ايجاد و تكوين را ممثّل مى‏كند، تا فهم مردم ساده آن را درك كند. و به طورى كه از كلام خداى تعالى استفاده مى‏شود، علم را براى تمامى موجودات قائل است، چيزى كه هست سخن گفتن خدا با هر چيزى به حسب حال آن چيز و مناسب با آن است، و بنا بر اين جمله مورد بحث كه يكى از مواردى را كه خدا با موجودات سخن گفته حكايت مى‏ كند حقيقتى تحليلى خواهد بود...»(2)
    اما در تبیین فرمایش علامه طباطبایی باید عرض کنم که مراد از عالم تکوين و نظام تکوين، کل عالم خلقت و عالم وجود و قوانين حاکم بر آن است به عبارت ديگر مراد از عالم تکوين، فعل خداست. «بَديعُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْرًا فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»(3)

    مقابل نظام تکوين، نظام تشريع است که مراد از آن،‌ همان شريعت است و شريعت يعنی اوامر و نواهی خدا نسبت به موجود مختار (انسان و جن) و تفاوت نظام تشريع و نظام تکوين در اين است که متعلق امر، در نظام تشريع فعل اختياری انسان است ولی در نظام تکوين متعلق امر، اشياء هستند و اختيار انسان نقشی در تحقق آن ندارد؛ خود اختيار نيز يکی از اشياء تکوینی است و رابطه اين دو نظام با همديگر آن است که انسان با عمل به نظام تشريع با نظام تکوين هماهنگ می شود و همسو با کل هستی به سوی خداوند متعال حرکت می کند. «الا الی الله تصير الامور»(4)

    ________
    (1) یس/ 82.
    (2) ترجمه تفسیر المیزان، ج17، ص553و554.
    (3) بقره/ 117.
    (4) شوری /53.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۱۰/۰۳ در ساعت ۱۸:۲۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود