جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,913
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    852 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟




    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟
    خداوند در این آیه زمین و دود را نه تنها ذی شعور قرارداده بلکه طوری خطاب قرار داده که انگار آنها هم همانند انسان دارای اختیار در انتخاب هستند ؟!

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۲:۲۳

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    811 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟







    کارشناس بحث: استاد آلاء

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    137
    مورد تشکر
    63 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی و محترم ؛

    اما در پاسخ به سوال شما که فرموده بودید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    مفهوم دقیق آیه 11 سوره فصلت چیست ؟
    خداوند در این آیه زمین و دود را نه تنها ذی شعور قرارداده بلکه طوری خطاب قرار داده که انگار آنها هم همانند انسان دارای اختیار در انتخاب هستند ؟!
    علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان چنین می فرمایند:

    «" فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً" ..چون بدون شك مورد و مقام آيه مورد تكوين است، در نتيجه اينكه به آسمان و زمين فرمان مى‏ دهد كه" ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً- چه بخواهيد و چه نخواهيد بايد بياييد"، كلمه و فرمان تكوينى است، نه اينكه خداوند چنين سخنى گفته باشد، بلكه همان امر تكوينى است كه در هنگام ايجاد موجودى صادر مى‏كند و آيه" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ" (یس:82) از آن خبر مى‏ دهد. و مجموع دو جمله" ائتيا" و جمله" أتينا" كه اولى فرمان خدا و دومى پاسخ زمين و آسمان است، صفت ايجاد و تكوين را ممثل مى‏كند، تا فهم مردم ساده آن را درك كند. و به طورى كه از كلام خداى تعالى استفاده مى‏شود، علم را براى تمامى موجودات قائل است، چيزى كه هست سخن گفتن خدا با هر چيزى به حسب حال آن چيز و مناسب با آن است، و بنا بر اين جمله مورد بحث كه يكى از مواردى را كه خدا با موجودات سخن گفته حكايت مى‏ كند حقيقتى تحليلى خواهد بود.....»(ترجمه تفسیر المیزان/ج17/ص553و554)
    اما در تبیین فرمایش علامه طباطبایی باید خدمت شما دوست گرامی عرض کنم که مراد از عالم تکوين و نظام تکوين، کل عالم خلقت و عالم وجود و قوانين حاکم بر آن است به عبارت ديگر مراد از عالم تکوين، فعل خداست. « بَديعُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْرًا فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛(بقره/117) مقابل نظام تکوين، نظام تشريع است که مراد از آن،‌ همان شريعت است و شريعت يعني اوامر و نواهي خدا نسبت به موجود مختار(انسان و جن) و تفاوت نظام تشريع و نظام تکوين در اين است که متعلق امر، در نظام تشريع فعل اختياري انسان است ولي در نظام تکوين متعلق امر، اشياء هستند و اختيار انسان نقشي در تحقق آن ندارد؛خود اختيار نيز يکي از اشياء تکوینی است و رابطه اين دو نظام با همديگر آن است که انسان با عمل به نظام تشريع با نظام تکوين هماهنگ مي شود و همسو با کل هستي به سوي خداوند متعال حرکت مي کند.(الا الي الله تصير الامور»(شوري/53).



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود