جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه ای به این مضمون ومفهموم در قرآن وجود دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,910
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    835 پست
    حضور
    98 روز 3 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آیه ای به این مضمون ومفهموم در قرآن وجود دارد؟




    آیا عبارت زیر یا شبیه آن در قران کریم بیان شده است؟
    چیزی را به زور از من نخواهید

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۳:۰۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیه ای به این مضمون ومفهموم در قرآن وجود دارد؟







    کارشناس بحث: استاد میقات

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیه ای به این مضمون ومفهموم در قرآن وجود دارد؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    چنین آیه ای ـ ولو با این مضمون ـ نیافتم.

    لازم به ذکر است آیاتی داریم که می فرماید انسان هیچ گاه از درخواست و دعای خیر، خسته نمی شود، هم چنین تقاضای فراوان و مستمر دارد:

    «لا يَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَيْرِ»؛ انسان هرگز از تقاضاى نيكى (و نعمت) خسته نمى‏ شود.(فصلت/ 49)

    «وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى‏ بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَريض‏»؛ و هر گاه به انسان (غافل و بى‏خبر) نعمت دهيم، روى مى ‏گرداند و به حال تكبّر از حق دور مى ‏شود؛ ولى هر گاه مختصر ناراحتى به او رسد، تقاضاى فراوان و مستمرّ (براى بر طرف شدن آن) دارد.(فصلت/ 51)

    این آیات، دعای زوری را تایید نمی کنند ولی مداومت در دعا را می توان از آن ها فهمید.

    در آیه ذیل نیز خداوند بطور مطلق فرموده دعای دعاکننده را مستجاب می کند، بدون این که قیدی در باره آن زده شده باشد:

    «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعان‏»؛ و هنگامى كه بندگان من، از تو در باره من سؤال كنند، (بگو) من نزديكم! دعاى دعا كننده را، به هنگامى كه مرا مى ‏خواند، پاسخ مى ‏گويم‏.(بقره/ 186)

    البته روشن است که راضی به قسمت الهی و تسلیم بوده در برابر اراده الهی، مقامی بسیار والاست که هر کسی به آن نائل نمی شود:

    «رَضِيَ‏ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»؛ هم خداوند از آنها خشنود است، و هم آنها از خدا خشنودند؛ اين، رستگارى بزرگ است‏.(مائده/ 119)

    «وَ رِضْوانٌ‏ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»؛ و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است؛ و پيروزى بزرگ، همين است‏.(توبه/ 72)

    بنابر این:
    اگر منظورتان مدامت و استمرار در دعا است، بله قرآن بدان سفارش و آن را تایید کرده است. البته انسان هر چه مراتب کمالش کاملتر باشد علاوه بر دعا، به اراده و قسمت الهی نیز راضی و در برابر آن تسلیم است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,910
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    835 پست
    حضور
    98 روز 3 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام

    ممنون استادجان

    خیروصلاح بنده را خدا می خواهد و می داند مشابه این که:

    آن چه در آینه جوان بیند

    پیر در خشت خام آن بیند

    این منظورمن بود

    آیه ای هست که خدا خیر وصلاح شما را می خواهد می داند و شما ازآن بی خبر هستید

    بازم ممنون



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    با اجازه استاد میقات

    خداوند می فرماید«
    عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏»

    (بسا چيزى را خوش نداريد و آن براى شما خير است، وبسا چيزى را دوست داريد و آن براى شما بد است؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] مى‏داند و شما نمى‏دانيد). سوره بقره،آیه216.





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    این منظورمن بود

    با سلام و درود

    پاسخ و عرض بنده متناسب با بیان ابتدایی شما بود؛ و اگر دقت فرمایید، نوع بیان دوم با بیان اولتان، متفاوت است.



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    آیه ای هست که خدا خیر وصلاح شما را می خواهد می داند و شما ازآن بی خبر هستید

    بله همانطور که جناب یاسین فرمودند آیه 216 سوره بقره است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,910
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    835 پست
    حضور
    98 روز 3 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    پاسخ و عرض بنده متناسب با بیان ابتدایی شما بود
    سلام

    ممنون

    بله حق باشماست در ادامه ی آن بود که بیان نکرده بودم

    بازم ممنون



    وقتی به مشیت و داده ی خداوند راضی باشیم از خداوند چیزی به اجبار و دعا و نذر و نیاز طلب نمی کنیم چون خداوند خالق و آفریده و غیب دان است و صلاح و مشیت کار ما را بهتر می داند




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    دعا و قرآن



    پرسش:
    آیا عبارت "چیزی را به زور از من نخواهید" یا شبیه آن، در قرآن کریم بیان شده است؟


    پاسخ:
    برخی آیات می توانند مرتبط با این جمله باشند، مانند آیه شریفه: «عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏»؛ چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حال آن كه خيرِ شما در آن است. و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال آن كه شرِّ شما در آن است. و خدا مى‏ داند، و شما نمى ‏دانيد.(1)
    لازم به ذکر است آیاتی داریم که می فرماید انسان هیچ گاه از درخواست و دعای خیر، خسته نمی شود، هم چنین تقاضای فراوان و مستمر دارد:
    «لا يَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَيْرِ»؛ انسان هرگز از تقاضاى نيكى (و نعمت) خسته نمى‏ شود.(2)
    «وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى‏ بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَريض‏»؛ و هر گاه به انسان (غافل و بى‏خبر) نعمت دهيم، روى مى ‏گرداند و به حال تكبّر از حق دور مى ‏شود؛ ولى هر گاه مختصر ناراحتى به او رسد، تقاضاى فراوان و مستمرّ (براى بر طرف شدن آن) دارد.(3)
    این آیات، دعای زوری را تایید نمی کنند ولی مداومت در دعا را می توان از آن ها فهمید.
    در آیه ذیل نیز خداوند بطور مطلق فرموده دعای دعاکننده را مستجاب می کند، بدون این که قیدی در باره آن زده شده باشد:
    «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعان‏»؛ و هنگامى كه بندگان من، از تو در باره من سؤال كنند، (بگو) من نزديكم! دعاى دعا كننده را، به هنگامى كه مرا مى ‏خواند، پاسخ مى ‏گويم‏.(4)
    البته روشن است که راضی به قسمت الهی و تسلیم بوده در برابر اراده الهی، مقامی بسیار والاست که هر کسی به آن نائل نمی شود:
    «رَضِيَ‏ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»؛ هم خداوند از آنها خشنود است، و هم آنها از خدا خشنودند؛ اين، رستگارى بزرگ است‏.(5)
    «وَ رِضْوانٌ‏ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»؛ و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است؛ و پيروزى بزرگ، همين است‏.(6)
    بنابر این:
    برای اعتماد داشتن به تشخیص خداوند ـ ولو تشخیص ما غیر از آن باشد ـ آیه داریم. هم چنین برای مدامت و استمرار در دعا؛ قرآن بدان سفارش و آن را تایید کرده است. البته انسان هر چه مراتب کمالش کاملتر باشد علاوه بر دعا، به اراده و قسمت الهی نیز راضی و در برابر آن تسلیم است.

    ____________
    (1) بقره/ 216.
    (2) فصلت/ 49.
    (3) فصلت/ 51.
    (4) بقره/ 186.
    (5) مائده/ 119.
    (6) توبه/ 72.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود