جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در مورد جهان آخرت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,913
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    852 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1

    سوالاتی در مورد جهان آخرت




    1- باتوجه به اینکه هر شخصی بعد از اتمام دوره مجازات خود از جهنم خلاص میشود پس چرا جهنم وساکنان ان را جاودان می خوانند
    2-پس با توجه به این موضوع شیطان نیز بعد از اتمام مجازات خود وارد بهشت میگردد در حالی که خداوند او را رانده شده تا ابد خوانده است
    3- اگر تمام کسانی که در جهنم هستند بعد از اتمام مجازات خود از ان خارج شوند دیگر جهنم کارایی نداشته و بدون استفاده میماند و این با حکمت و عالمیت خداوند در تضاد است.
    4- اگر جهنم و ساکنان ان جاویدان نیستند پس چرا خداوند در قران از ان به عنوان مکانی جاوید سخن گفته است.
    با تشکر وسپاس .

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ در ساعت ۰۷:۰۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    811 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سوالاتی در مورد جهان آخرت







    کارشناس بحث: استاد عامل

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سوالاتی در مورد جهان آخرت


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    47 پست
    حضور
    2 روز 6 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام علیکم و رحمه الله

    از آیات و روایات متعدد اینچنین بر می آید که ساکنان جهنم دو دسته باشند:
    1.گروهی دارای عقاید صحیح اما اهل معاصی بوده اند.
    2.گروهی علاوه بر اینکه اهل معاصی بوده اند، اعتقاد صحیح نیز نداشته اند.

    خداوند متعال در مورد دسته دوم که مبتلا به کفر و شرک اند، می فرماید: إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً (1)؛ «يقينا خدا گناه (افرادى را كه برايش شريك قائل شوند) نمى‏ آمرزد، ولى گناهان پايين و كوچكتر را براى هر كسيكه بخواهد مى‏ آمرزد و كسيكه براى خدا شريك قرار دهد قطعا گناه و افتراء بزرگى را مرتكب شده است‏». بنابر این آیه و آیات دیگر چنین افرادی خالد در جهنم بوده و از آن خارج نمی شوند. اما گروهی که مشرک نبوده و ایمان داشته باشند، بعد از چشیدن عذاب، مورد رحمت الهی قرار می گیرند.

    امام صادق (ع) در مورد خلود و جاودانگی بهشتیان و (برخی) جهنمیان میفرماید: همانا دوزخيان در دوزخ جاويدند زيرا در دنيا نيت دارند كه اگر جاويد بمانند در آن هميشه نافرمانى خدا كنند و همانا اهل بهشت در آن جاويدند براى آنكه نيت آن‏ها در دنيا اين است كه اگر هميشه در آن بمانند از خدا اطاعت كنند پس آنان و اينان به وسيله نيت، جاويد بمانند، سپس قول خدا تعالى را خواند (2): «بگو هر كس عمل مى‏كند بر طبع و منش خود» فرمود: يعنى بر نيت خود.(3)
    آیت الله جوادی آملی نیز در این زمینه می گویند: اگرچه مفسران و متکلمان در موارد و مصادیق جاودانه بودن عذاب اختلاف دارند ولی در اصل عذاب جاودان اتفاق نظر دارند، به ویژه در مورد کافران و منکران و دشمنان الهی.(4)

    اما گروه اول که بیشترین جمعیت جهنم را دارند، مشمول رحمت خداوند متعال قرار می گیرند و دسته ای از آیات که اشاره به رحمت و مغفرت الهی دارد، شامل حال این دسته خواهد شد. ابو بصیر می گوید: از امام باقر شنیدیم فرمود: مردمى از آتش خارج مى‏ شوند ... و به بهشت وارد مى‏ گردند. (5).

    علامه مجلسی(ره) نیز روایات خلود و خارج شدن عده ای از جهنم را اینچنین توجیه می کند:
    کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود، جز مستضعفانی که نقصان عقل دارند، یا حجت بر آنها تمام نشده است. در این صورت امید نجات آنان هست.
    گروه های غیر شیعه که منکر ضروریات دین اسلام نبوده اند اگر در تعصب شدید و دشمنی با اهلبیت(ع) سخت کوشیده و حجت بر آنها تمام بوده است، نیز در آتش جاودان خواهند بود. اما اگر حجت بر آنها تمام نشده و یا کم عقل بوده اند، باز امید نجاتشان می رود.
    صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان، داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، و بعد از مدتی شفاعت نصیبشان خواهد شد.(6)

    بنابراین اهل دوزخ دو دسته اند، گروهی خالد در عذاب اند و به تبع آنها جهنم هم تا ابد باقی خواهد بود، دسته ای نیز دارای اعتقاد صحیح اند اما گناهانی هم دارند که از طریق عذاب قبر و برزخ تا لحظه ورود به جهنم بخشیده نشده، لذا مدتی را در دوزخ اقامت کرده و بعد از مدتی رحمت الهی شامل حال آنها شده و از جهنم نجات خواهند یافت.



    1. نساء/48.
    2. سوره اسراء/84.
    3. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص85.
    4. تفسیر موضوعی (معاد در قرآن)، ج 5، ص 488.
    5. المیزان، ج 11، ص 39.
    6. بحارالانوار، ج 8، ص 363، ذیل حدیث 41.


  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    47 پست
    حضور
    2 روز 6 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا همه جهنمیان از جهنم خلاصی می یابند؟ اگر چنین است، بلا استفاده بودن جهنم با حکمت الهی سازگار است؟


    پاسخ:
    از آیات و روایات متعدد اینچنین بر می آید که ساکنان جهنم دو دسته باشند:
    1. گروهی دارای عقاید صحیح اما اهل معاصی بوده اند.
    2. گروهی علاوه بر اینکه اهل معاصی بوده اند، اعتقاد صحیح نیز نداشته اند.
    خداوند متعال در مورد دسته دوم که مبتلا به کفر و شرک اند، می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً»؛ «يقينا خدا گناه (افرادى را كه برايش شريك قائل شوند) نمى‏ آمرزد، ولى گناهان پايين و كوچكتر را براى هر كسيكه بخواهد مى‏ آمرزد و كسيكه براى خدا شريك قرار دهد قطعا گناه و افتراء بزرگى را مرتكب شده است‏.(1)
    بنابر این آیه و آیات دیگر چنین افرادی خالد در جهنم بوده و از آن خارج نمی شوند. اما گروهی که مشرک نبوده و ایمان داشته باشند، بعد از چشیدن عذاب، مورد رحمت الهی قرار می گیرند.

    امام صادق (علیه السلام) در مورد خلود و جاودانگی بهشتیان و (برخی) جهنمیان می فرماید: همانا دوزخيان در دوزخ جاويدند زيرا در دنيا نيت دارند كه اگر جاويد بمانند در آن هميشه نافرمانى خدا كنند و همانا اهل بهشت در آن جاويدند براى آنكه نيت آن‏ها در دنيا اين است كه اگر هميشه در آن بمانند از خدا اطاعت كنند پس آنان و اينان به وسيله نيت، جاويد بمانند، سپس قول خدا تعالى را خواند (2): «بگو هر كس عمل مى ‏كند بر طبع و منش خود» فرمود: يعنى بر نيت خود.(3)
    آیت الله جوادی آملی نیز در این زمینه می گویند: اگر چه مفسران و متکلمان در موارد و مصادیق جاودانه بودن عذاب اختلاف دارند ولی در اصل عذاب جاودان اتفاق نظر دارند، به ویژه در مورد کافران و منکران و دشمنان الهی.(4)

    اما گروه اول که بیشترین جمعیت جهنم را دارند، مشمول رحمت خداوند متعال قرار می گیرند و دسته ای از آیات که اشاره به رحمت و مغفرت الهی دارد، شامل حال این دسته خواهد شد. ابو بصیر می گوید: از امام باقر شنیدیم فرمود: مردمى از آتش خارج مى‏ شوند ... و به بهشت وارد مى‏ گردند.(5)

    علامه مجلسی (رحمه الله علیه) نیز روایات خلود و خارج شدن عده ای از جهنم را اینچنین توجیه می کند:
    کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود، جز مستضعفانی که نقصان عقل دارند، یا حجت بر آنها تمام نشده است. در این صورت امید نجات آنان هست.
    گروه های غیر شیعه که منکر ضروریات دین اسلام نبوده اند اگر در تعصب شدید و دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) سخت کوشیده و حجت بر آنها تمام بوده است، نیز در آتش جاودان خواهند بود. اما اگر حجت بر آنها تمام نشده و یا کم عقل بوده اند، باز امید نجاتشان می رود.
    صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان، داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، و بعد از مدتی شفاعت نصیبشان خواهد شد.(6)

    بنابراین اهل دوزخ دو دسته اند، گروهی خالد در عذاب اند و به تبع آنها جهنم هم تا ابد باقی خواهد بود، دسته ای نیز دارای اعتقاد صحیح اند اما گناهانی هم دارند که از طریق عذاب قبر و برزخ تا لحظه ورود به جهنم بخشیده نشده، لذا مدتی را در دوزخ اقامت کرده و بعد از مدتی رحمت الهی شامل حال آنها شده و از جهنم نجات خواهند یافت.

    _______
    (1) نساء/ 48.
    (2) اسراء/ 84.
    (3) الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص85.
    (4) تفسیر موضوعی (معاد در قرآن)، ج 5، ص 488.
    (5) المیزان، ج 11، ص 39.
    (6) بحارالانوار، ج 8، ص 363، ذیل حدیث 41.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۵:۲۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود