جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: كدام سوره قرآن فلسفه جهاد و دفاع مقدس را بيان مي كند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121

    كدام سوره قرآن فلسفه جهاد و دفاع مقدس را بيان مي كند؟




    فرمان جهاد در مدينه نازل شد،زيرا در مكه مسلمانها عده لازم را نداشتند.وقاتلوا في سبيل الله الذين يقاتلونكم .

    .سوره بقره آيه190،ولي نخستين فرمان جهاد ودفاع از خود ،در آيه سوره حج آمده است.بعضي از مفسران

    معتقدند آيه 39 سوره حج نخستين دستور جهاد است.ولي برخي ديگر آيه سوره بقره را فرمان جهاد ميدانند.


    فلسفه جهاد

    دفاع مظلوم در برابر ظالم،حق طبيعي وفطري وعقلي است،واين يكي از فلسفه هاي جهاد است كه مظلوم

    زير بار ظلم نرود وشمشير بكشد واز خود دفاع كند.

    جهاد براي خاموش كردن فتنه ها ورفع موانع پيشرفت اسلام.

    يه 39 سوره حج در مورد فلسفه جهاد است در اين آيه مورد ستم واقع شدن مومنان فلسفه جهاد ودفاع در

    برابر دشمن متجاوز در ادامه آيه نيز به اين اشاره شده كه اگر دفع خداوند برخي از انسانها را به برخي ديگر

    نباشد اماكن مذهبي توسط منكران توحيد از بين ميرود .

    همچنين در ايات 39 انفال و192 سوره بقره به بر چيده شدن فتنه به عنوان هدف وفلسفه جهاد اشاره شده

    آيه 75سوره نساء نيز تحت ستم واقع شدن انسانهاي مظلوم به عنوان عامل تحريك كننده بر جهاد آمده است .

    در قرآن كريم براى جهاد، بيشتر از واژه «قتال» استفاده شده است. اين مبارزه داراى ابعاد مختلف عقيدتى،

    نظامى، اقتصادى، سياسى و... است. قرآن كريم تنها جهاد فى سبيل الله و يا قتال فى سبيل الله را جنگ

    مشروع مى‏داند «وقاتلوا فى سبيل الله الذين يقاتلونكم ولا تعتدوا»، (بقره، آيه 190) .


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    امام على(ع) مى‏فرمايد: «ان افضل ما توسل به المتوسلون الى الله - سبحانه و تعالى - الايمان به

    و برسوله و الجهاد فى سبيله فانه ذروةُ الاسلام و كلمة الاخلاص فانها الفطرة»
    ، (نهج‏البلاغه، خطبه 109) .

    گفتنى است كه جهاد يا قتال فى سبيل الله، داراى شرايط و مقررات ويژه‏اى است كه در آيات و روايات فراوان به

    آن‏ها اشاره شده است: الف) فلسفه و هدف جهاد در اسلام: جهاد در اسلام جنبه تدافعى دارد و خشونت مطلقى

    كه به اسلام نسبت مى‏دهند واقعيت ندارد. خداوند دستور مى‏دهد كه با حكمت و موعظه حسنه مردم را به حق

    فرا خوانيد: «ادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنه وجادلهم بالتى هى احسن»، (نحل، آيه 125) چرا كه اصولاً

    اعتقاد اكراه‏بردار نيست: «لا اكراه فى الدين قد تبين الرشد من الغى»، (بقره، آيه 256) . از آن جا كه اسلام دين و آيين

    اجتماعى و عقيدتى است؛ بايد پيام‏هاى آسمانى خود را به گوش همه جهانيان برساند خداوند از پيامبر اكرم(ص)

    خواسته است كه: «و ما ارسلناك الاكافة للناس بشيرا و نذير؛ تو را به عنوان پيامبر مژده‏بخش و هشداردهنده

    تمام بشريت رسالت داديم»، (سباء، آيه 28) .



    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    اهداف نهايى اسلام در سطح جهانى عبارت است از:


    1- تبليغ جهان‏بينى توحيد براساس آخرين وحى الهى و آسمانى به پيامبر گرامى اسلام.

    2- اعتقاد به كرامت انسان و جانشينى او از خداوند در روى زمين.

    3- انهدام و تخريب مبانى تفكر نژادپرستى و نژادگرايى و از بين بردن تبعيضات قومى و نژادى.

    4- نابودى هرگونه ظلم و ستم و برقرارى نظام عدل و قسط و برادرى و اخوت.

    5- تأسيس حكومت واحد جهانى بر مبناى شريعت و قوانين اجتماعى اسلام. بنابراين از آن جا كه دين اسلام

    دين اجتماعى و سياسى است و قصد دفاع از حقوق انسان‏ها را دارد، نمى‏تواند در مقابل ظلم و تعدى ساكت

    بنشينيد. قرآن كريم مى‏فرمايد: «اُذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله على نصرهم لقدير * الذين اخرجوا من

    ديارهم بغير حق الا ان يقولوا ربنا الله ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد

    يذكر فيها اسم الله كثيرا و لينصرن الله من ينصره ان الله لقوى عزيز. الذين ان مكناهم فى الارض اقاموا الصلوة

    و آتوا الزكوة و امروا بالمعروف و نهو عن المنكر و لله عاقبة الامور»، (حج، آيات 41 - 38) . بنابراين اگر دين تمام عيار و كامل

    باشد و بخواهد اهداف فرهنگى خود را محقق سازد، چاره‏اى جز پرداختن به ديگر شؤون اجتماعى (از قبيل شؤون

    سياسى، نظامى، اجتماعى و اقتصادى) ندارد. بنابراين اسلام هيچ‏گاه افراد را مورد تهاجم قرار نمى‏دهد تا خود را

    به اجبار بر آنان تحميل كند. بلكه تنها نظام‏هاى كفر و شرك را كه نگهبانان ضوابط طبقاتى، عامل اصلى نابسامانى‏هاى

    اقتصادى و اجتماعى و مانع آگاهى انسان‏ها مى‏باشند مورد تهاجم قرار مى‏دهد تا همه مردم را از تأثيرات گمراه ‏كننده‏اى

    كه فطرت آنان را فاسد ساخته و آزادى را از آنان مى‏گيرد بركنار سازد»، (سيد قطب، سيماى جهاد اسلامى، فلسفه جهاد در اسلام، ص 111) .

    ب ) بررسى شرايط و مقررات جهاد در اسلام: جهاد و جنگ در اسلام، شرايط و مقررات ويژه‏اى دارد كه مجاهدان

    اسلام بايد آنها را فرا گرفته و مراعات كنند، از جمله: 1- مبادرت به جنگ ابتدايى مستلزم وجود امام يا نايب خاص او است.

    2- ممنوعيت جنگ ابتدايى در ماه‏ها و مكان‏هاى حرام. اسلام جنگيدن در ماه‏هاى حرام يا ماه‏هاى مقدس (رجب، ذيقعده،

    ذيحجه و محرم) و نيز جنگيدن در مسجد الحرام را منع كرده و مسلمانان را از مبادرت به جنگ در آنها برحذر

    داشته است، (توبه، آيه 5 وآيات 191 و 194 بقره) .

    3- دعوت به اسلام قبل از جنگ ابتدايى. حضرت رسول اكرم(ص) در هر يك از لشكركشى‏هاى خود، به جنگجويان

    توصيه مى‏فرمود كه پيش از آن كه دشمن را به دين اسلام دعوت نكرده‏اند از هرگونه حمله‏اى خوددارى كنند و

    هميشه از صلح و آشتى درآيند. حضرت على(ع) در اين باره مى‏فرمايد: «پيامبر مرا روانه يمن كرد و فرمود: اى على!

    تا كسى را دعوت به اسلام نكرده‏اى با او نجنگ؛ به خدا قسم اگر خدا يك تن را به دست تو هدايت كند، بهتر از

    چيزهايى است كه خورشيد بر آن طلوع و غروب مى‏كند و وظيفه تو اى على دوست داشتن و سرپرستى

    اوست»، (اصول كافى، ج 1، ص 335) .

    4- شخص مجاهد قبل از پرداختن به جهاد با دشمن، بايد با نفس خود جهاد كند؛ يعنى، خودسازى نمايد و خود را از

    هرگونه هواهاى نفسانى و انگيزه‏هاى شخصى و... تزكيه كند. اهميت اين مطلب تا حدى است كه در كتاب‏هاى فقهى

    و حديثى مباحث جهاد نفس بيشتر از جهاد با دشمن مى‏باشد.

    5- مجاهدان بايد از امام معصوم و يا نايب او فقيه جامع‏الشرايط اطاعت كنند و رهنمود بگيرند.

    6- آموزش نظامى و جنگى. مجاهدان بايد آموزش ديده باشند.

    7- مجاهدان بايد به قصد تقرب پيدا كردن به خدا و جلب رضايت الهى، جهاد كنند و مبارزه با هر قصد و نيت ديگرى

    باطل است و اگر كشته شود شهيد نيست.

    8- اعطاى تأمين؛ يعنى، اگر فردى از كافران به مسلمين پناهنده شود، همه مى‏توانند به او پناهندگى بدهند.

    9- اگر يكى از كافران، به خيال اين كه به او امان داده‏اند، وارد حدود مسلمين شود، او را نبايد كشت و بايد به محل

    اولش مراجعت داد.

    10- كشتن زنان، اطفال، معلولان و نابينايان حرام است.

    11- كشتار حيوانات اهلى دشمن مجاز نيست؛ مگر گاو، گوسفند و شتر (به اندازه رفع گرسنگى).

    12- مثله كردن جنازه‏هاى دشمن. يعنى بريدن بينى، لب، چشم و گوش آنان حرام است.

    13- غدر كردن حرام است؛ يعنى كشتن كافران بعد از آن كه آنها را مطمئن سازى كه در امان هستند.

    14- تخريب و انهدام هدفهاى غيراستراتژيكى و غيرنظامى دشمن جايز نيست.

    15- زهر و سم در آب آشاميدنى ريختن حرام است. و بسيارى از شرايط ديگر كه تفصيل آنها در كتب روايى و فقهى

    موجود مى‏باشد. براى آگاهى بيشتر ر.ك: 1- مرتضى مطهرى، جهاد

    2- ابوافضل شكورى، فقه سياسى اسلام، ص 430

    3- دكتر محمد رضا ضيائى بيگدلى، اسلام و حقوق بين‏الملل، ص 117

    4- سيد صادق حقيقت، مسؤوليت‏هاى فرا ملى در سياست خارجى دولت اسلامى، 295

    5- جعفر سبحانى، پيامبر در ميدان نبرد، مجله درسهايى از مكتب اسلام، شماره 10، سال ششم

    6- مجيد خدورى، جنگ و صلح در قانون اسلام، ص 196

    7- جلال‏الدين فارسى، حقوق بين‏الملل اسلامى

    8- محمد دشتى، امام على(ع) و امور نظامى


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    در آية 39 سورة حج كه به عقيدة بعضي نخستين آية جهاد است مي‏خوانيم «اُذُنَ لِلَّذينَ يُقاتِلُونَ بِاَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَاِنَّ اللهَ عَلَي

    نَصْرِهِم لَقَدير؛ به آنها كه مورد تهاجم دشمن و جنگ قرار گرفته‏اند اجازة جهاد داده شده است و خداوند، قادر بر

    ياري آنهاست». سپس به دنبال اين آيه در توضيح مطلب مي‏افزايد: «اَلَّذينَ اُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرَ حَقٍّ اِلّا اَنْ يَقُولُوا

    رَبُّنَا اللهُ؛ همان كساني كه به ناحق از خانه و كاشانة خود بدون هيچ دليلي اخراج شدند جز اينكه مي‏گفتند پروردگار

    ما الله (و خداوند يكتا) است». تعبير آيه كه با «اذن» شروع شده، تناسب زيادي با گفتة كساني دارد كه آن را نخستين

    آيات جهاد مي‏دانند و نشان مي‏دهد كه قبلاً چنين اذني وجود نداشت. و به هر حال به خوبي نشان مي‏دهد كه آغاز

    تشريع جهاد، جهاد دفاعي در برابر دشمن بوده، همان دشمناني كه مسلمانان را مجبور به هجرت و ترك خانه و لانة

    خود كرده بودند، بي آنكه گناهي داشته باشند، آري اگر گناهي داشتند گناهشان اعتقاد به توحيد و يگانگي خدا بود.

    بعضي ديگر، نخستين آية جهاد را آية 190 سورة بقره مي‏دانند كه مي‏گويد: «وَ قاتِلُوا في سَبيلِ اللهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ... ؛

    با آنها كه به نبرد با شما برخاسته‏اند در راه خدا پيكار كنيد... ». اگر اين نظر را بپذيريم، باز پاية جهاد بر اساس در هم

    شكستن تهاجم دشمن گذارده شده است و هر انسان عاقلي مي‏داند سكوت در برابر تهاجم دشمن خونخوار با هيچ

    منطقي نمي‏سازد. پيام قرآن ج 10، حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران به نقل از سايت تبيان


    بحث جهاد ،موضوع دامنه داري است،براي آگاهي بيشتر ،ر.ك.به: تفسير نمونه ،ج2ص16تا34وج14ص112تا 122و

    تفسير سوره محمد(ص)



    منبع: سایت
    اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

    ویرایش توسط شهید گمنام : ۱۳۹۵/۰۵/۰۳ در ساعت ۲۰:۴۰

    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود