جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیث صحیح از امام کاظم علیه السلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1394
    نوشته
    699
    صلوات
    118
    دلنوشته
    9
    دلنوشته
    ای
    مورد تشکر
    3,768 در 696 پست
    حضور
    64 روز 4 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حدیث صحیح از امام کاظم علیه السلام




    سلام

    میخواستم بدونم کودوم یکی از این حدیث ها از امام کاظم درسته !




    امام کاظم علیه السلام میفرمایند:

    اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند
    و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند
    و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی‌غِش نباشد
    و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ،
    فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند:
    ما شیعه‌علی علیه السلام هستیم!!!
    شیعه علی علیه السلام کسی است که:
    کردارش‌گواه‌رفتارش‌باشد.

    روضه کافی ج1 ص471





    الإمامُ الكاظمُ عليه السلام لِموسى بنِ بكرٍ الواسِطيِّ :
    لَو مَيَّزتُ شِيعَتي لَم أجِدْهُم إلاّ واصِفَةً ، و لَوِ امتَحَنتُهُم لَما وَجَدتُهُم إلاّ مُرتَدِّينَ ، و لَو تَمَحَّصتُهُم لَما خَلُصَ مِنَ الألفِ واحِدٌ ، و لَو غَربَلتُهُم غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنهُم إلاّ ما كانَ لي ، إنّهُم طالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الأرائكِ فقالوا : نحنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ ! إنّما شِيعَةُ عَلِيٍّ مَن صَدَّقَ قَولَهُ فِعلُهُ .حدیث صحیح از امام کاظم علیه السلام

    امام كاظم عليه السلام ـ به موسى بن بكر واسطى ـ فرمود : اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار در آيند و اگر آنان را سره و نا سره كنم ،از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود و اگر ايشان را از غربال بگذرانم ، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند . آنها مدتهاست كه بر اريكه ها لميده اند و مى گويند : ما شيعه على هستيم ، در صورتى كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد .




    مسیر این حدیث در کتابخانه:
    میزان الحکمه ج6 >حدیث شماره : 23010106


    یا قائم آل محمد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    نوشته
    713
    مورد تشکر
    1,612 در 625 پست
    حضور
    16 روز 2 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست






    حدیث صحیح از امام کاظم علیه السلام







    کارشناس بحث: استاد آلاء



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1388
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    349 در 93 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    عرض سلام و ادب خدمت شما دوست گرامی؛


    نقل قول نوشته اصلی توسط رضـا نمایش پست
    امام کاظم علیه السلام میفرمایند:

    اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند
    و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند
    و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی‌غِش نباشد
    و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ،
    فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند:
    ما شیعه‌علی علیه السلام هستیم!!!
    شیعه علی علیه السلام کسی است که: کردارش‌گواه‌رفتارش‌باشد.

    روضه کافی ج1 ص471
    روایت مورد اشاره شما در سه منبع از منابع حدیث شیعه یافت شد :

    الکافی / ج8/ص228
    مجموعه ورام /ج2/ص152
    مراة العقول فی شرح اخبار آل رسول/ج26/ص161.

    اما سند این روایت در کتاب کافی عبارت است از :

    «بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصُّوفِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ بَكْرٍ الْوَاسِطِيُّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ ..........»

    این سند به شکل جزیی و در مورد تک تک راویان مورد بررسی قرار گرفت:

    بهذه الاسناد = الحسین بن محمد عامر عن علی بن محمد سعد
    الحسین بن محمد عامر= امامی و ثقه
    علی بن محمد سعد= نام این راوی در هیچ کتاب رجالی نیامده است .
    محمد بن سلیمان بن ابی سلمه = امامی است اما وثاقتش اثبات نشده است و گفته شده است در حدیث ضعیف الروایه است.
    ابراهیم بن عبدالله الصوفی =نام این راوی در هیچ کتاب رجالی نیامده است .
    موسی بن بکر الواسطی = ظاهرا واقفی مذهب بوده است البته مشایخ حدیث او را ثقه می دانند و امامی.

    جمع بندی سند روایت :

    در مجموع بر اساس گزارش کتاب های رجال شیعه در مورد راویان سند این حدیث؛ روایت مسند و ضعیف ارزیابی می شود و از این رو نمی توان به محتوای آن به شکل یقینی معتقد بود.








  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد 1390
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    6 بار در 1 پست
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش حدیثی بسیار سنگین و عجیب




    آیا این سندیت این حدیث درست است ؟
    امام کاظم علیه السلام میفرمایند:اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص وبی غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ، فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند:ما شیعه علی علیه السلام هستیم!!!
    شیعه علی علیه السلام کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد.
    روضه کافی ج1 ص471



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1388
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    349 در 93 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحيم

    عرض ادب و سلام؛

    نقل قول نوشته اصلی توسط salehdt نمایش پست
    آیا این سندیت این حدیث درست است ؟
    امام کاظم علیه السلام میفرمایند:اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص وبی غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ، فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند:ما شیعه علی علیه السلام هستیم!!!
    شیعه علی علیه السلام کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد.
    روضه کافی ج1 ص
    دوست گرامي بنده سند همين روايت را باذکر آدرس در پست بالا بررسي کرده و اعلام کردم سند حديث ضعيف است. آيا از ذکر مجدد سوال منظور خاصي در ذهنتان بوده است؟



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1394
    نوشته
    699
    صلوات
    118
    دلنوشته
    9
    دلنوشته
    ای
    مورد تشکر
    3,768 در 696 پست
    حضور
    64 روز 4 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این روایت از امام کاظم درسته ؟

    مردى به حضرت كاظم‏علیه السلام دشنام مى‏داد دوستان امام ناراحت شدند و خواستند او را ادب كنند. امام آن‏ها را منع فرمود و با مركب خود وارد مزرعه‏ى او شدند، او ناراحت شد و به امام گفت: به من خسارت وارد كردى. حضرت فرمود: چه اندازه زیان دیده‏اى؟ گفت: 100 دینار. امام 300 دینار به او لطف كردند. او با خوشحالى صورت امام را بوسید و گفت: الله اعلم حیث یجعل رسالته. (بحار / 48 / 102)

    یا حضرت علی ؟


    ﻣﺮﺩﻯ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﺍﺩ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺩﺏ ﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻣﺎﻡ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻨﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﻛﺐ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﻯ ﺍﻭ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﻭ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﮔﻔﺖ:
    ﺑﻪ ﻣﻦ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﺮﺩﻯ. ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺯﻳﺎﻥ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﻯ؟ ﮔﻔﺖ: 100 ﺩﻳﻨﺎﺭ. ﺍﻣﺎﻡ 300 ﺩﻳﻨﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻟﻄﻒ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻰ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻮﺳﻴﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ:
    ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ ﺣﻴﺚ ﻳﺠﻌﻞ ﺭﺳﺎﻟﺘﻪ. خداوند بهتر می‌داند که رسالتش را بر عهده چه کسی بگذارد


    ﺑﺤﺎﺭ / 48 / 102

    بابت پاسخگویتون هم ممنون

    ویرایش توسط رضـا : 1395/06/04 در ساعت 10:19
    یا قائم آل محمد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1388
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    349 در 93 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا روایت «الإمامُ الكاظمُ عليه السلام لِموسى بنِ بكرٍ الواسِطيِّ
    لَو مَيَّزتُ شِيعَتي لَم أجِدْهُم إلاّ واصِفَةً، و لَوِ امتَحَنتُهُم لَما وَجَدتُهُم إلاّ مُرتَدِّينَ، و لَو تَمَحَّصتُهُم لَما خَلُصَ مِنَ الألفِ واحِدٌ، و لَو غَربَلتُهُم غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنهُم إلاّ ما كانَ لي، إنّهُم طالَ مَا اتَّكَوا عَلَى الأرائكِ فقالوا: نحنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ ! إنّما شِيعَةُ عَلِيٍّ مَن صَدَّقَ قَولَهُ فِعلُهُّ»؛ امام كاظم (عليه السلام) ـ به موسى بن بكر واسطى ـ فرمود: اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار در آيند و اگر آنان را سره و ناسره كنم، از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود و اگر ايشان را از غربال بگذرانم، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند. آنها مدت هاست كه بر اريكه ها لميده اند و مى گويند: ما شيعه على هستيم، در صورتى كه شيعه على فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد؛ دارای اعتبار است ؟


    پاسخ:
    روایت مورد اشاره در سه منبع از منابع حدیث شیعه یافت شد:
    1. کتاب الکافی، ج8، ص228.
    2. کتاب مجموعه ورام، ج2، ص152.
    3. کتاب مراة العقول فی شرح اخبار آل رسول، ج26، ص161.

    اما سند این روایت در کتاب کافی عبارت است از: «بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصُّوفِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ بَكْرٍ الْوَاسِطِيُّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ ...»
    راويان این سند به شکل جزیی و در مورد تک تک راویان مورد بررسی قرار گرفت:
    بهذه الاسناد= الحسین بن محمد عامر عن علی بن محمد سعد
    الحسین بن محمد عامر= امامی و ثقه
    علی بن محمد سعد= نام این راوی در هیچ کتاب رجالی نیامده است.
    محمد بن سلیمان بن ابی سلمه= امامی است اما وثاقتش اثبات نشده است و گفته شده است در حدیث ضعیف الروایه است.
    ابراهیم بن عبدالله الصوفی= نام این راوی در هیچ کتاب رجالی نیامده است.
    موسی بن بکر الواسطی= ظاهرا واقفی مذهب بوده است البته مشایخ حدیث او را ثقه می دانند و امامی.
    جمع بندی نهايي سند روایت:
    در مجموع بر اساس گزارش کتاب های رجال شیعه در مورد راویان سند این حدیث؛ روایت مسند و ضعیف ارزیابی می شود و از این رو نمی توان به محتوای آن به شکل یقینی معتقد بود.

    منابع:
    اصول کافي / محمدبن يعقوب کليني/ج8/ص228.
    رجال نجاشي/احمدبن علي نجاشي/ص34و20.
    رجال طوسي/ محمدبن حسن طوسي/ ص155.

    ویرایش توسط آلاء : 1395/10/27 در ساعت 17:24 دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. تشكرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود