صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر اسلام درباره دستیابی به عرفان با روشهای ناشناخته و ناملموس

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,909
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    834 پست
    حضور
    98 روز 2 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1

    نظر اسلام درباره دستیابی به عرفان با روشهای ناشناخته و ناملموس




    سلام استادجان

    خداقوت

    این سوالها رو همه اش می فرستم بخش های خودش بزارین جواب بگیرم ممنون

    سلام دروایش و قلندران زیادی هستند که برای دسترسی به حق راههای گوناگون سپری می کنند من فکرمی کنم خوردن شیشه شکسته و ردکردن تیغ از بدن که احساس دردندارد کاری به عرفان ندارد نظرشما چیست؟

    پرسش: برای رسیدن به عرفان و معرفت خداوند استفاده از آزار رساندن به بدن که دردی احساس نمی کنند جایز است؟

    نظراسلام درمورد دستیابی به عرفان خداوند با روشهای ناشناخته و ناملموس چیست؟

    ممنون




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست






    نظر اسلام درباره دستیابی به عرفان با روشهای ناشناخته و ناملموس







    کارشناس بحث: استاد سمیع



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    سلام استادجان

    خداقوت

    این سوالها رو همه اش می فرستم بخش های خودش بزارین جواب بگیرم ممنون

    سلام دروایش و قلندران زیادی هستند که برای دسترسی به حق راههای گوناگون سپری می کنند من فکرمی کنم خوردن شیشه شکسته و ردکردن تیغ از بدن که احساس دردندارد کاری به عرفان ندارد نظرشما چیست؟

    پرسش: برای رسیدن به عرفان و معرفت خداوند استفاده از آزار رساندن به بدن که دردی احساس نمی کنند جایز است؟

    نظراسلام درمورد دستیابی به عرفان خداوند با روشهای ناشناخته و ناملموس چیست؟

    ممنون

    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    قطعا چنین آزارهایی در عرفان اسلامی جایگاهی ندارد و مسلما مردود می باشد. چنین ریاضاتی هیچ جایگاه دینی و روایی ندارد. مانند ریاضاتی که مرتاضان هندی انجام می دهند و چه بسا بتوانند کارهای خارق العاده هم انجام دهند. ولی انجام دادن کرامات و کارهای خارق العاده که امروزه حتی از مدعیان عرافان های کاذب هم شنیده می شود، به هیچ وجه دلیل بر صدق آن عرفان و حقانیت آن مسلک نیست زیرا
    شکی نیست که هر انسانی از نفس وبدن تشکیل شده است نفس اگر قوی شد کارهای خارق العاده انجام می دهد منتها باید بین تقویت نفس و تزکیه نفس فرق قائل شد ممکن است انسان با انجام بعضی از امور و ریاضت ها نفسش را قوی کند و کارهای خارق العاده ای انجام دهد لکن این دلالتی بر طهارت نفس او و قربش به حق تعالی ندارد چنانکه مرتاضان هندی و بعضی از مدعیان عرفان که تعبدی به احکام شریعت ندارند این چنینند هر قوتی دلالت بر طهارت ندارد برای مثال می توان گفت هم گاو حیوان قوی است وهم خوک لکن گاو علاوه بر قوت طهارت هم دارد ولی خوک در کنار قوتش نجاست دارد البته تزکیه نفس تقویت نفس را در پی دارد لکن عکسش درست نیست یعنی اگر کسی در مسیر بندگی خداوندقرار گرفت علاوه بر اینکه نفسش و جانش طهارت پیدا می کند می تواند کارهای خارق العاده هم انجام دهد ولی کسی که در مسیر بندگی نیست ممکن است بتواند کارهای خارق العاده انجام دهدولکن دیگر طهارت نفس ندارد لذا در قرآن کریم در سوره شمس بعد از یازده قسمی که حق تعالی می خورد نمی فرماید (قد افلح من اقواها )به تحقیق هر کس نفسش را قوی کرد رستگار شد بلکه حق تعالی می فرماید (قد افلح من زکاها) یعنی به تحقیق کسی که تزکیه نفس کرد رستگار شد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روشی در اسلام و عرفان اسلامی جایگاهی دارد که منشأ دینی داشته باشد، مانند ریاضت روزه، اذکاری که منشأ دینی دارد، کم سخن گفتن، کم غذا خوردن، نماز شب، نماز اول وقت و...
    خود انجام دادن واجبات و ترک محرمات بزرگترین ریاضتی است که انسان را به مقامات عالیه می رساند
    به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی: بزرگترین ریاضت دینداری است. [1]
    ................................
    پی نوشت:
    [1]. صراط سلوک،ص131



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,909
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    834 پست
    حضور
    98 روز 2 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست
    روشی در اسلام و عرفان اسلامی جایگاهی دارد که منشأ دینی داشته باشد،
    سلام

    سوالی که برای من پیش آمد این بود زمانی که شمس تبریزی از منظر مولانا غایب شد مولانا در بارار مسگران به صدای چکاچک مسگران به رقص و سماع پرداخت که دوری او را از شمس سهل و آسان نمود

    این وجد وشور که درسماع است عرفان است؟

    سپاس



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست


    سلام

    سوالی که برای من پیش آمد این بود زمانی که شمس تبریزی از منظر مولانا غایب شد مولانا در بارار مسگران به صدای چکاچک مسگران به رقص و سماع پرداخت که دوری او را از شمس سهل و آسان نمود

    این وجد وشور که درسماع است عرفان است؟

    سپاس
    باسمه تعالی
    اگر مراد از سماع همین رقص و پایکوبی و این حرکاتی است که اکنون در خانقاه‌‌ها مرسوم است، این ها نادرست است و قابل دفاع نیست. این ها اصلا سماع نیست بلکه رقص و لهو است. از این رو مولوی می‌‌گوید:
    بر سماع راست هر کس چیر نیست * ﻟﻘﻤﻪ ﻫﺮ مرغکی انجیر نیست
    یعنی آن سماعی که حقیقتا سماع است برای این ها حاصل نمی‌‌شود؛ بلکه رقص است، لهو است؛ و در حقیقت سماع عرفانی نیست.
    ولی اگر مراد از سماع، سماع حقیقی است که یک نوع حالت بی‌قراری است که از غلبه وحدت و وجد، بر عارف عارض می‌‌شود و آرامش را از او می‌‌گیرد و مثل پروانه ـ که عاشقانه به دور شمع می‌چرخد و می‌چرخد تا به وصال برسد ـ او را ناخواسته به چرخش در می‌آورد، این امر را نمی‌شود رد کرد و مردود دانست.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۵/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۲:۳۳


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,909
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    834 پست
    حضور
    98 روز 2 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست
    رقص و سماع به معنای مصطلح امروزی خیر عرفان نیست.
    سلام ببخشید سوال می پرسم

    چون من خودم دوست دارم درعرفان دستی داشته باشم

    هفتاد هزارمرتبه ذکر لااله الاالله از دوستان شنیدم بگوییم خوب است

    بعد که خوب فکرکردم تاکید برذکر درکلام وحی که خدا را یاد کنید درهرحالی که هستید چه نشسته چه ایستاده یا تکیه داده

    بعدفهمیدم هنگام سکرات موت وقتی زبان به ذکرحق آشنا باشد لااله الالله که کلید ورود به بهشت است بر زبان جاری می شود.

    خب عرفان در زمان حال متاسفانه با عقاید و خرافه و باطل کردن سحر و شیطان پرستی همراه است درحالی که عرفان ناب کلاسیک! با رقص عرفانی و چرخش به دور خود(چرخنده بودن زمین و نابودی همه الاهو) را بیان می کند.

    من کتابهایی در زمینه عرفان خوانده ام که پیر و مرید و مرشد را در هرمرتبه ای واقعا دوست داشتم.

    آیا امکان دارد یک ذره به نور وصل شود؟!

    آیا امکان دارد یک جسم آن قدر به خدا نزدیک شود که أنا الحق بگوید؟

    آیا گفته بایزید بسطامی که خود را برتر از خدادانست و سبحان ماأعظم شأنی برزبان راند گناه بود؟

    آیا فردی که فلج بود وقبل از آن مقام شیخ داشت و رازخود را به مرید گفت که با فرشتگان دیدارمی کند کذب است؟

    عرفان حقیقی را می خواستم

    ممنونم

    و ممنون می شم اگه ذکرهایی برای یومیه دارید بگویید که این اتصال بیشتر شود




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست


    سلام ببخشید سوال می پرسم

    چون من خودم دوست دارم درعرفان دستی داشته باشم

    هفتاد هزارمرتبه ذکر لااله الاالله از دوستان شنیدم بگوییم خوب است

    بعد که خوب فکرکردم تاکید برذکر درکلام وحی که خدا را یاد کنید درهرحالی که هستید چه نشسته چه ایستاده یا تکیه داده

    بعدفهمیدم هنگام سکرات موت وقتی زبان به ذکرحق آشنا باشد لااله الالله که کلید ورود به بهشت است بر زبان جاری می شود.

    خب عرفان در زمان حال متاسفانه با عقاید و خرافه و باطل کردن سحر و شیطان پرستی همراه است درحالی که عرفان ناب کلاسیک! با رقص عرفانی و چرخش به دور خود(چرخنده بودن زمین و نابودی همه الاهو) را بیان می کند.

    من کتابهایی در زمینه عرفان خوانده ام که پیر و مرید و مرشد را در هرمرتبه ای واقعا دوست داشتم.

    آیا امکان دارد یک ذره به نور وصل شود؟!

    آیا امکان دارد یک جسم آن قدر به خدا نزدیک شود که أنا الحق بگوید؟

    آیا گفته بایزید بسطامی که خود را برتر از خدادانست و سبحان ماأعظم شأنی برزبان راند گناه بود؟

    آیا فردی که فلج بود وقبل از آن مقام شیخ داشت و رازخود را به مرید گفت که با فرشتگان دیدارمی کند کذب است؟

    عرفان حقیقی را می خواستم

    ممنونم

    و ممنون می شم اگه ذکرهایی برای یومیه دارید بگویید که این اتصال بیشتر شود

    باسمه تعالی
    بحث انا الحق گفتن و یا جملات بایزید بسطامی ، جزء شطحیات است. شطحیات اگر چه در جای خود معنای صحیحی دارد و توجیه علمی دارد، ولی خلاف ادب مع الله است. شاهدش توجه به دعاهای ائمه اهل بیت علیهم السلام است که هیچگاه چنین سخنانی را بر لب جاری نساخته اند. برای اطلاع بیشتر به لینک مراجعه کنید: «http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32196»
    عرفان حقیقی، معیار دارد و معیارش آن است که دستوراتش بر خلاف شریعت نیست و بر آمده از دستورات دینی است.

    در مورد ذکرهای یومیه به این اذکار که در مفاتیح الجنان هم آمده با تعداد صد مرتبه در هر روز مراجعه بفرمایید:
    ذکر روز شنبه یا رب العالمین
    ذکر روز یکشنبه یا ذالجلال والاکرام
    ذکر روز دوشنبه یا قاضی الحاجات
    ذکر روز سه شنبه یا ارحم الراحمین
    ذکر روز چهارشنبه یا حی یا قیوم
    ذکر روز پنجشنبه لا اله الا الله الملک الحق المبین
    ذکر روز جمعه اللهم صل علی محمد و ال محمد



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,909
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    834 پست
    حضور
    98 روز 2 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام ممنون استادجان

    لینک داده شده مراجعه کردم

    با عرض شرمندگی چرا شطحیات نقص؟!

    چرا خاکستر حلاج هم أنا الحق نوشت؟!

    چرا راه رسیدن به عرفان این قدر سخت و دشوار است؟

    چرا جامه آلودگان را در این بحر راهی نیست؟



    برنامه ی جامع روزانه در یکی از انجمن ها دیدم که البته به هزار خواهش و التماس از یکی از طلبه ها گرفته بودند بسیار جالب بود این ذکرهای یومیه خیلی جامع وقشنگ است ولی برنامه روزانه خیلی خوب است برایم بگویید

    ساعت نماز ساعت استراحت ساعت تلاوت و کشف وشهود و ساعت دیدوبازدید!

    ممنونم




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    سلام ممنون استادجان

    لینک داده شده مراجعه کردم

    با عرض شرمندگی چرا شطحیات نقص؟!

    چرا خاکستر حلاج هم أنا الحق نوشت؟!

    چرا راه رسیدن به عرفان این قدر سخت و دشوار است؟

    چرا جامه آلودگان را در این بحر راهی نیست؟



    برنامه ی جامع روزانه در یکی از انجمن ها دیدم که البته به هزار خواهش و التماس از یکی از طلبه ها گرفته بودند بسیار جالب بود این ذکرهای یومیه خیلی جامع وقشنگ است ولی برنامه روزانه خیلی خوب است برایم بگویید

    ساعت نماز ساعت استراحت ساعت تلاوت و کشف وشهود و ساعت دیدوبازدید!

    ممنونم

    باسمه تعالی
    1-شطحیات نقص است چون خلاف ادب مع الله است و لذا در بیانات اهل بیت (علیهم السلام) در قالب دعا و مناجات که در قله عرفان بسر می بردند، به هیچ وجه چنین جملاتی دیده نمی شود.
    2-درمورد سوال دوم چنین مطلبی را ندیدم.
    3- چون عرفان عملی ریاضت لازم دارد و اساسا ریاضت سخت است ولی نتیجه آن شیرین است.
    4- چون نتیجه عمل به عرفان عملی اسلامی طهارت نفس است و لذا کسانی که به دنبال چنین هدفی نیستند، محرم اسرار نخواهند شد.
    5- الف: قرآن روزی 50 آیه.
    ب: نماز اول وقت
    ج: اذکار یومیه که ذکر شد
    موفق باشید


  12. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود