جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پوشش در زمان حضرت زهرا(س)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    پوشش در زمان حضرت زهرا(س)





    پرسش:
    آیا در زمان حضرت زهرا (سلام الله علیها) لباس های بلند با روسری که کاملاً سر و سینه را می پوشانده می پوشیدند یا آن موقع چادر هم وجود داشت؟

    پاسخ:
    در تاريخ نقل شده است كه حضرت فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها) وقتی می‎خواستند به بيرون منزل و نزد پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) بروند، از پوشش‎های خاصی، مثل جلباب (چادر) و برقع (روپوش صورت) استفاده می‎كردند(1)؛ علاوه بر اين، يكی از حوادثی كه بيانگر مقدار حجاب حضرت فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها) در بيرون منزل و در مواجهه با نامحرم است، آمدن ايشان به مسجد براي دفاع از قضيه‌ فدک است.
    در داستان غم‎انگيز غصب فدک آمده است: وقتی ابوبكر و عمر تصميم گرفتند كه حضرت را از فدک محروم نمايند، ايشان با شكل خاصی از حجاب و پوشش، برای دفاع از حق خويش از منزل به مسجد آمدند. راوی داستان، شكل خاص حجاب حضرت را اين گونه توصيف نموده است:
    «لاثت خمارها علي رأسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت في لمة من حفدتها و نساء قومها تطأ ذيولها»؛ حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنگام خروج از منزل مقنعه را محكم بر سر بستند و جلباب و چادر را، به گونه‌ای كه تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه‌های آن به زمين می رسيد، به تن كردند و به همراه گروهی از نزديكان و زنان قوم خود به سوی مسجد حركت نمودند.(2)
    قضیه فوق گویای آن است که حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت در مواجهه با نامحرمان دقیقا همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار (مقنعه) و جلباب (چادر) بوده است. بنابراین می توان این دو نوع حجاب و پوشش را حجاب و پوشش قرآنی و فاطمی دانست.

    در ادامه لازم است اشاره ای به معنای جلباب داشته باشیم:
    در مفهوم جلباب اختلاف نظر وجود دارد. آن چه، با توجّه به كتب لغت(3) و گفتار مفسران شيعه مانند علامه طباطبايی(4) و فيض كاشانی(5) و اهل سنّت مانند قرطبی(6) صحيح‏ تر به نظر می‏ رسد، آن است كه «جلباب» ملحفه و پوششی چادر مانند است نه روسری و خمار. از ابن عبّاس و ابن مسعود روايت شده كه منظور عبا است. پس جلباب لباس گشاد و پارچه ‏ای است كه همه بدن را می‏ پوشاند. ضمناً همان طور كه مفسران بزرگ مانند شيخ طوسی و طبرسی فرموده ‏اند، در گذشته دو نوع روسری برای زنان معمول بود: روسری‏ های كوچک كه آن‏ ها را «خِمار» يا «مقنعه» می‏ ناميدند و معمولاً در خانه از آن استفاده می‏ كردند؛ و روسری‏ های بزرگ كه مخصوص بيرون خانه به شمار می‏ آمد. زنان با اين روسری بزرگ كه جلباب خوانده می‏ شد و از «مقنعه» بزرگ‏ تر و از «رداء» كوچک تر است و به چادر امروزين شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را می‏ پوشاندند.(7)

    به طور خلاصه معنی «جلباب» را مفسران و اهل لغت این چنین ذکر کرده اند:
    1. ملحفه (چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر است و سر و گردن و سينه ها را می پوشاند.
    2. مقنعه و خمار (روسری).
    3. پيراهن گشاد.(8)

    برخی فرهنگ نامه های ویژه لغات قرآن که جلباب را چادر معنا کرده اند:
    1. لسان التنزیل.
    2. فرهنگ نامه قرآنی.
    3. الدّرّ فی الترجمان.
    4. تفسیر مفردات قرآن نسخه کهن.
    5. نثر طوبی.
    6. قاموس قرآن.
    7. واژه های دخیل در قرآن مجید.

    برخی تفسیرهای قرآن که جلباب را چادر معنا کرده اند:
    1. تفسیر نسفی.
    2. تفسیر شریف لاهیجی.
    3. تفسیر ابوالفتوح رازی.
    4. مخزن العرفان.
    5. مواهب علّیه (تفسیر حسینی).
    6. تفسیر سورآبادی.
    7. تفسیر شریف البلابل و القلاقل.
    8. تفسیر اثنی عشری.
    9. منهج الصادقین فی الزام المخالفین.
    10. اطیب البیان فی تفسیر القرآن.

    _____________
    (1) صدوق، علل الشرايع، ج 1، ص 163: "فتجلببت بجلبابها و تبرقعت ببرقعها و ارادت النبي(صلی الله علیه و آله)."
    (2) طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 98.
    (3) ر. ك: مسأله حجاب، ص 158 و 159؛ قاموس قرآن، قرشی، ج 2، ص 41 و 42. (اين كتاب‏ ها كلمات اهل لغت را ذكر كرده‏ اند؛ مانند تعبير به «الجلباب: القميص أوالثواب الواسع» يا «الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الردّاء تُغطّي به المرأة رأسها و صدرها)
    (4) الميزان في تفسير القرآن، ج 16، ص 361. (هو ثوب تشتمل به المرأة فيغطّي جميع بدنها)
    (5) تفسير الصافی، فيض كاشانی، ج 4، ص 203.
    (6) الجامع لأحكام القرآن، قرطبی، ج 14، ص 156.
    (7) درباره جلباب گفته‏ اند: آن روسری خاصي كه بانوان هنگامی كه براي كاری به خارج از منزل مي ‏روند، سر و روی خود را با آن مي‏ پوشند؛ «الجلباب خمارالمرأة الذي يفطّي رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة» (التبيان في تفسير القرآن، طوسی، ج 8، ص 361؛ مجمع البيان، ج 8 - 7، ص 578).
    (8) ر.ک: لسان العرب، مجمع البحرين، مفردات راغب ...




    لینک اصلی


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۵/۱۷ در ساعت ۲۲:۵۱

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود