جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۳ روش آموزش قرآن ویژه مقطع پیش‌دبستانی کدامند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ۳ روش آموزش قرآن ویژه مقطع پیش‌دبستانی کدامند؟




    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از رواج پیش‌دبستانی به عنوان یکی از دوره‌های رسمی آموزش و پرورش از حدود سال ۸۹ و تحصیل اجباری دانش‌آموزان در این پایه، در کنار چند و چون محاسبه آن به عنوان دوره رسمی آموزش و پرورش، بحث کتب آموزشی آن نیز وجود داشت. بحث داغی که با ورود تشکل‌های قرآنی ـ مردمی و افزایش روزافزون آنها و برپایی دوره‌های درآمدزای مهد قرآن و پیش‌دبستانی طی سال‌های اخیر با تألیف محصولاتی ویژه این پایه و روش‌های تدریس متعدد و متنوعی همراه بود.
    تنوع این روش‌های تحصیلی که برگفته از آثار و تألیفات مرتبط با مقطع پیش‌دبستانی و مهد قرآن بوده است، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا این روش‌ها برای تحصیل دانش‌آموزان در این مقطع حساس تحصیلی طی ساعت‌ها جلسات کارشناسی شده احصا شده است؟ آیا مسئولان مربوطه صحت و سقم این روش‌ها را به بررسی نشسته‌اند؟ یا بسیاری از این تألیفات و روش‌ها بیشتر به دلیل درآمدزا بودن این مقطع تحصیلی و جذب والدین برای ثبت نام نونهالانشان در آن مرکز ایجاد شده است؟ و سؤالات دیگری که نیازمند جواب است.
    ورود برخی از این مؤسسات نام‌آور چون جامعةالقرآن، مکتب‌القرآن و مؤسسه پارسای قم و ... در این زمینه و تألیف آثاری مختص به این پایه، نیازمند بررسی این روش‌های متنوع و متعدد آموزشی است.
    کارگروه آموزشی شورای عالی قرآن شهرداری تهران از حدود یک سال گذشته با بهره‌گیری از کارشناسانی که دستی در تألیف کتب آموزشی و قرآنی وزارت آموزش و پروش داشته‌اند و یا اینکه اساتید زبده‌ و برجسته‌ای بودند، طی ۱۷ جلسه حداقل سه‌ساعته به منظور بررسی این روش‌های آموزشی تشکیل شد.
    در خصوص روند این جلسات با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران به گفت‌وگو پرداختیم؛ وی درباره جلساتی که در خصوص بررسی محصولات و کتب آموزشی و روش‌های مختلف مقطع مهدهای قرآن و پیش‌دبستانی‌ها توسط کارگروه آموزش این شورا انجام گرفت، گفت: بالغ بر ۶۰ ساعت جلسه در این زمینه و با حضور هفت نفر برگزار شد که در مجموع ۴۲۰ ساعت نفر برای این امر وقت گذاشته شد.
    وی با اشاره به اینکه برخی از جلسات نیز بعضا تا پنج ساعت نیز به طول می‌انجامید، عنوان کرد: این جلسات با موضوعاتی چون بررسی کتب آموزشی مقطع پیش‌دبستانی برگزار شد که اکثر مؤسسات به آن توجه دارند.
    مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در پاسخ به اینکه علت در اولویت قرار دادن بررسی این روش‌ها، اظهار کرد: با توجه به مد‌ل‌های متفاوتی که در روش‌های آموزشی پیش‌دبستانی داشتیم این سردرگمی را در بین خانواده‌ها ایجاد کرده بود که به هر حال با این همه روش‌های متفاوت، کدام یک بهترین‌اند و می‌توان آن را انتخاب کرد.
    کوششی با تأکید بر اینکه ۷۵ عنوان اثر چاپ شده برای مقطع پیش دبستانی مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: این آثار، کلمه به کلمه هم از لحاظ محتوایی، موضوعات و شکلی و سایر مواردی که مد نظر بوده است از سوی کارشناسان، مورد بررسی قرار گرفت و تمام نقاط ضعف و قوتش استخراج شد و به صورت ریز ثبت و ضبط شده است.
    وی درباره نتیجه این ۴۲۰ ساعت نفر جلسات کارشناسانه، ادامه داد: در بین این ۷۵ اثری که برای مقطع پیش‌دبستانی از سراسر کشور گرفته شده بود، سه اثر جز بهترین‌ها انتخاب شده که قرار شد با مجموعه اصلاحات جزئی به عنوان اثر انتخابی برای مقطع پیش‌دبستانی و مهد قرآن‌ها استفاده شود.
    کوششی در خصوص معیار انتخاب این روش‌ها عنوان کرد: تمام مسائل روحی، روانی، فکری و میزان کشش دانش‌آموزان، میزان هماهنگ بودن آن روش با نظام آموزش، پرداختن به مسائل تربیتی ازجمله مواردی بوده که در انتخاب در نظر گرفته شده است.
    دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش برای بهره‌گیری از این سه اثر و روش، انجام شده است؟ بیان کرد: پس از اصلاحات جزئی این سه اثر به عنوان اثر انتخابی مطرح می‌شوند که به صورت پایلوت و در بدو امر در محلات شهر تهران و خانه‌های قرآن و عترت شهرداری به عنوان موضوعات پیش‌دبستانی مطرح شده و سپس هماهنگی با آموزش و پرورش در این زمینه برای اجرای آن انجام می‌گیرد.
    کوششی درباره کارشناسانی که در این کارگروه حضور داشتند، تصریح کرد: این جلسات با حضور اساتید برجسته‌ای بوده است که دستی بر این کار داشته‌اند و بعضا از مؤلفین کتب آموزشی و قرآنی آموزش و پرورش بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مسعود وکیل، سیدمهدی سیف، مسعود تهرانی‌فرجاد، مهدی نادی، تقی ابوطالبی، معاون پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران و لیلا صفری اشاره کرد.
    وی در پاسخ به این سؤال که آیا طی این جلسات، روش‌هایی که در مقطع پیش‌دبستانی نیز مورد آموزش قرار می‌گیرد در کنار آثار، مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ تأکید کرد: طی این جلسات، محصولات مختلفی که هر کدام محصول یک روش هستند، بررسی شد مثلا کتبی که سازمان دارالقرآن برای این کار تألیف کرده است، مکتب‌القرآن، جامعةالقرآن و استاد محسنی مشهد و درسا و پارسا مؤسسات قم و سایر محصولات بوده است که روش‌ها نیز هم براساس این آثار انجام می‌گیرد و این محصولات، مهمترین منبعی بوده است که در این مقطع کار می‌شده است.
    کوششی در خصوص آثاری که طی این جلسه مورد تأیید بوده است؟ عنوان کرد: این آثار، پس از انجام اصلاح جزئی معرفی خواهند شد که این‌ها در محلات شهر تهران و مؤسساتی که تمایل به انجام آن دارند، انجام می‌گیرد.
    وی در پاسخ به اینکه چه زمانی این سه روش و یا آثار اعلام می‌شوند، تصریح کرد: به محض انجام اصلاحات جزئی و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک انجام می‌گیرد
    آرزوهای زندگیمان را به اهداف زندگیمان تبدیل کنیم تا برای رسیدن به آنها تلاش کنیم نه اینکه فقط دعا کنیم

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود