جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چشم شورى و چشم زدن و راه مقابله با آن چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند 1392
    نوشته
    21,793
    صلوات
    8400
    دلنوشته
    51
    دلنوشته
    مورد تشکر
    31,857 در 9,977 پست
    حضور
    91 روز 11 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    وبلاگ
    8

    چشم شورى و چشم زدن و راه مقابله با آن چیست؟




    سلام برای مقابله با چشم زخم معمولا کمی خاک زیر پای فردی که چشمانش شور است برمی دارند!! بعضی ها هم مرتب دعا و آیت الکرسی و ان یکاد می خوانند!

    اسفند دود کردن عصرهای چهارشنبه و ساعت سعد ونحس هم بمانداین ها اثری دارد و آیا چشم شور این گونه از بین می رود و چشم شوری هم راست است؟



    • پرسش:چشم شورى و چشم زدن و راه مقابله با آن چیست؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,923
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    7,507 در 2,525 پست
    حضور
    91 روز 5 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    7




    با نام و یاد دوست







    چشم شورى و چشم زدن و راه مقابله با آن چیست؟








    کارشناس بحث: استاد آلاء


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1388
    نوشته
    105
    مورد تشکر
    366 در 100 پست
    حضور
    3 روز 13 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحيم

    عرض سلام و احترام خدمت شما دوست گرامي و محترم،

    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    پرسش:چشم شورى و چشم زدن و راه مقابله با آن چیست؟
    در پاسخ به سوال شما، ابتدا به بيان نظر قرآن و نيز مفسران در مورد چشم زخم مي پردازم و سپس راه مقابله با آن را بر اساس متون ديني خدمت شما عرض مي کنم.

    دانشمندان امروز بر اين باورند که در برخی از افراد، روح و توان منحصر به فردی است که می تواند اشیا را نه تنها جا به جا کند بلکه مانند اشعه ليزر آن را منفجر و متلاشی نمايد. اين انرژی گاه از راه چشم، ساطع می شود.
    گروهی از مردم چشم زخم و شور چشمی را جزو امور خرافی دسته بندی می کنند و هيچ گونه اعتقاد و باوری به آن ندارند. با اين همه به نظر می رسد که قرآن بر خلاف اين باور نه تنها آن را جزو امور خرافی دسته بندی نمی کند بلکه به نمونه هايی از آن نیز اشاره می کند و گزارش های تاريخی قرآنی از گذشتگان و پيشنيان نيز آن را تاييد می کند.

    بررسی های علمی اثبات کرده است که آدمی دارای نيروی شگفتی است که می تواند آثار مثبت و يا منفی به جای گذارد.

    قدرت تخريبی چشم بستگی به نیروی باطنی هر شخص، مختلف است. انسان ها به طور طبيعی از چنين توان و انرژی برخوردار می باشند. البته در برخی از اشخاص به سبب علل طبيعی و یا آموزش های خاص و تحولات درونی و بيرونی تقويت می شود و ناخودآگاه آثار خود را به جا می گذارد ولی اين گونه نيست که اين نيرو اختصاص به برخی داشته باشد و ديگران از آن محروم باشند بلکه همگان دارای نيرو و توانی از اين دست هستند.

    مفسران بر اين باورند که اين نیرو در برخی از چشم ها تقويت شده و شخص از راه امواج ويژه ای می تواند در ديگری تأثير بگذارد. بسیاری می گويند که افرادی را ديده اند و یا می شناسند که می توانند از راه چشم، حيوانی را بکشند و يا اشيايي را جابه جا کرده و يا وسيله ای را تخريب کنند. به نظر آنان نه تنها نبايد در انکار اين امور لجاجت کرد بلکه بايد امکان وجودی و وقوعی آن را از نظر عقل و علم دور نداشت و آن را پذيرفت.( مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج24 ص427)

    از حضرت اميرمؤمنان علی (ع) نقل شده که فرمودند: العين حق و الرقی حق؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا و خداوند برای دفع آن نيز حق است . (نهج البلاغه؛ کلمات قصار جمله 400) مفسران تفسير نمونه بر این اعتقادند که دعا و توسل به خدا می تواند نیروی مرموز چشم ها را بی اثر سازد و از آثار مخرب آن جلوگيری کرده و يا بکاهد.( مکارم شيرازي، تفسیر نمونه ج24 ص428) از رسول گرامی نقل شده که فرمود: چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار می دهد.(مجلسي،‌ بحارالانوار؛ ج63) و نيز آن حضرت روزی از گورستان بقيع می گذشت به همراهان خويش فرمود: به خدا سوگند! بيش تر اهل اين گورستان به سبب چشم زخم در اين جا آرميده اند.( ملا فتح الله کاشاني، تفسير منهج الصادقين، ج9 ص391)

    خداوند در باره چشم زخم زدن به پيامبر اکرم (ص)می فرمايد: " نزديک است کافران هنگامى که آيات قرآن را ميشنوند با چشم ‏زخم خود تو را از بين ببرند، و ميگويند: «او ديوانه است!».( قلم،51:" وَ إِن يکاَدُ الَّذِينَ کَفَرُواْ لَيزُْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سمَِعُواْ الذِّکْرَ وَ يقُولُونَ إِنَّهُ لمََجْنُون‏ ")

    علامه طباطبايی (ره) می فرمايد: همه مفسران، اين آيه را به چشم زخم زدن معنا کرده اند که خود نوعی از تأثيرات نفسانی است و دليل عقلی بر نفی آن نداريم؛ بلکه حوادثی ديده شده که با چشم زدن منطبق است و رواياتی هم براساس آن وارد شده است.

    همچنين در باره جلوگيری از چشم زخم می فرمايد:" حضرت يعقوب (ع) به فرزندان خويش فرمان داد که هنگام ورود به شهر مصر از دروازه های مختلف آن وارد شوند و همگان از يک در و همزمان وارد نشوند. «سپس می افزايد که من نمی توانم با اين دستور شما را از رخدادی که بر شما حتم شده و قضای الهی به آن تعلق گرفته است برهانم و دورسازم. (يوسف، 67 :" وَ قَالَ يابَنىِ‏َّ لَا تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَ ادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَ مَا أُغْنىِ عَنکُم مِّنَ اللَّهِ مِن شىَ‏ْءٍ إِنِ الحُْکْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَیْهِ تَوَکلَّْتُ وَ عَلَيهِ فَلْيتَوَکلَ‏ِ الْمُتَوَکِّلُون‏")

    مفسران بر اين باورند که علت اين حکم يعقوب آن بود که ورود دسته جمعی برادران که همگی در جمال و کمال بی مانند و همانند حضرت يوسف (ع) بودند و قامت های رشيد و جمال و زيبايی داشتند، می توانست توجه برخی را به ايشان جلب کند و موجبات چشم زخم شود. (مکارم شيرازي ، تفسير نمونه ج6 ص29و 30)

    امام صادق (ع) می فرمايد: اگر قبور را بشکافيد، خواهيد ديد که بيش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنيا رفته اند، زيرا چشم زخم حق است.( مجلسي ، بحارالانوار، ج60، ص250)

    به هر حال از نظر عقلی و علمی و تجربی ثابت شده که آدمی دارای نيروهای شگفت نفسانی و روحی است که می تواند به شکل های مختلف خير و يا شر عمل کند و آثار مثبت و منفی بر جا گذارد.


    ویرایش توسط آلاء : 1395/06/01 در ساعت 16:34


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1388
    نوشته
    105
    مورد تشکر
    366 در 100 پست
    حضور
    3 روز 13 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحيم

    عرض ادب و سلام خدمت شما دوست محترم وگرامي ؛

    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    پرسش:چشم شورى و چشم زدن و راه مقابله با آن چیست؟
    اما درمورد قسمت دوم سوال شما که راه مقابله و جلوگيري از چشم زخم را سوال کرده بوديد بايد عرض کنم:

    راه درمان و پیش گیری

    قبول تأثیر چشم زخم به معنای پناه بردن به کارهای خرافی و اعمال عوامانه نیست. اسلام برای پیش گیری از تأثیر سوء چشم زخم، استعاذه و یاد خدا را مطرح کرده، همچنین صدقه دادن نیز توصیه شده است. امام صادق (ع) می فرماید: هرگاه بخواهید با هیئتی آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید، معوذتین (سوره های فلق و ناس) بخوانید تا چشمی در شما اثر نکند. (مجلسي، بحارالانوار ، ج92، ص1330) و در روایت دیگری از حضرت می فرماید: هر گاه از چشم زخم ترسیدی بگو: ما شاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم. (بحارالانوار ، ج60، ص26)

    امام جعفر صادق (ع) می فرمایند اگر کسی از چشم زخم کسی می ترسد سه مرتبه بگوید: ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم و سوره فلق و ناس را بخواند، تا چشم بد در او اثر نکند. هم چنین گفته شده که آیه و ان یکاد را بنویسید و با خود همراه داشته باشید.

    در حدیثی دیگر آمده است که رسول اکرم (ص) برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به منظور پیش گیری از چشم زخم دعایی خواندند که مضمونش چنین بود: "اعیذکما بکلمات الله التامه و اسماءالله الحسنی کلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر کل عین لامه و من شر حاسد اذا حسد"یعنی:" شما را به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد، می سپارم". سپس پیامبر (ص) فرمود: این چنین حضرت ابراهیم برای دو فرزندش اسحاق و اسماعیل تعویذ کرد.(مجلسي، بحارالانوار، ج60، ص60)

    اما اینکه گفته اید در شما حالتی است وقتی از کسی تعریف می کنید سریعا چشم می خورد و آزار می بیند. از کجا یقین دارید که این آسیب ها به خاطر چشم شما بوده است ؟ شاید علت و دلیل دیگری داشته باشد ولی هم زمان با نگاه شما این اتفاق افتاده باشد و شما بیش از حد به این مسأله حساس شده اید. در هر صورت از آنجایی که این اتفاقات به اختیار شما نیست از نظر اسلام هیچ گناه و مسؤلیتی در قبال آنها متوجه شما نیست.

    با جستجویی در متون روایی به احادیثی برخورد کردیم که بیان می کند چگونه می توان از این حالات خلاصی پیدا کرد و برای عدم آسیب دیگران کاری نمود.

    به نمونه ای از این گونه احادیث توجه کنید:

    در هنگامی که خصوصیت و ویژگی برادر مومنت ترا به اعجاب وا داشت، تکبیر (الله اکبر) بگو و ذکر خدای را بجا آور(ابنا بسطام، عبد الله و حسين‏، طب الأئمة علیهم السلام: مُحَمَّدُ بْنُ سُلَیْمَانَ بْنَ مِهْرَانَ عَنْ زِیَادِ بْنِ هَارُونَ الْعَبْدِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَجَلِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ أَعْجَبَهُ شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ فَلْیُکَبِّرْ عَلَیْهِ فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ مُحَمَّدُ بْنُ مَیْمُونٍ الْمَکِّیُّ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لَوْ نَبَشَ لَکُمْ مِنَ الْقُبُورِ لَرَأَیْتُمْ أَنَّ أَکْثَرَ مَوْتَاکُمْ بِالْعَیْنِ لِأَنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ إِلَّا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فِی ذَلِکَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَکَرَ اللَّهَ لَمْ یَضُرِّهُ. بحارالأنوار ج : 92 ص : 127)، الحمدلله و قل هو الله احد و معوذتین و آیه الکرسی را بخوان. در این مواقع از عباراتی همانند «ماشاء الله» و «تبارک الله» یا «اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» استفاد کنید.( طبرسي، مکارم الأخلاق‏: لِلْعَیْنِ مَعْمَرُ بْنُ خَلَّادٍ قَالَ کُنْتُ مَعَ الرِّضَا ع بِخُرَاسَانَ عَلَى نَفَقَاتِهِ فَأَمَرَنِی أَنْ أَتَّخِذَ لَهُ غَالِیَةً فَلَمَّا اتَّخَذْتُهَا فَأَعْجَبَ بِهَا فَنَظَرَ إِلَیْهَا فَقَالَ لِی یَا مَعْمَرُ إِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ فَاکْتُبْ فِی رُقْعَةٍ الْحَمْدَ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ اجْعَلْهَا فِی غِلَافِ الْقَارُورَةِ وَ مِثْلُهُ وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ وَ لَیْسَ تَأْمَنُهَا مِنْکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ لَا مِنْکَ عَلَى غَیْرِکَ فَإِذَا خِفْتَ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَقُلْ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ثَلَاثاً وَ قَالَ إِذَا تَهَیَّأَ أَحَدُکُمْ تَهْیِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْیَقْرَأْ حِینَ یَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ الْمُعَوِّذَتَیْنِ فَإِنَّهُ لَا یَضُرُّهُ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَنْهُ ع قَالَ مَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلْیُبَارِکْ عَلَیْهِ فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ . بحارالأنوار ج : 92 ص : 128. الْجَوَامِعُ لِلطَّبْرِسِیِّ، عَنِ النَّبِیِّ ص مَنْ رَأَى شَیْئاً یُعْجِبُهُ فَقَالَ اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ لَمْ یَضُرَّهُ شَیْ‏ءٌ بحارالأنوار ج : 92 ص : 133)






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد 1395
    نوشته
    284
    مورد تشکر
    1,230 در 272 پست
    حضور
    3 روز 5 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    یکی از بهترین راه های جلوگیری از چشم زخم و...
    بسته نگه داشتن دهن و جلوه ندادن داشته هاس
    مجبوری حس چشم زخمی بقیه رو تحریک کنی خوب


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند 1392
    نوشته
    21,793
    صلوات
    8400
    دلنوشته
    51
    دلنوشته
    مورد تشکر
    31,857 در 9,977 پست
    حضور
    91 روز 11 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    وبلاگ
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط آقاعلی نمایش پست
    بسته نگه داشتن دهن و جلوه ندادن داشته هاس
    سلام

    متاسفانه خیلی وقتها انسان ها دارایی هاشون رو نمی تونند پنهان کنند پیروزی ها و رقابت ها که در نظرمردم بزرگ هست و بعضی ها با ماشاء الله و لاحول بدرقه می کنند با بدو بیراه و کوچک کردن بدرقه می کنند!

    اسفنددودکردن در چهارشنبه ها یکی از این موارد خرافی است.



    ممنون استادگرامی از پاسخ به سوال



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد 1395
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    71 در 23 پست
    حضور
    1 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اینم جوابیه

  9. تشكرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1388
    نوشته
    105
    مورد تشکر
    366 در 100 پست
    حضور
    3 روز 13 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چشم شورى و چشم زدن آیا در نگاه دین واقعیت دارد و راه مقابله با آن چیست؟


    پاسخ:
    دانشمندان امروز بر اين باورند که در برخی از افراد، روح و توان منحصر به فردی است که می تواند اشیا را نه تنها جا به جا کند بلکه مانند اشعه ليزر آن را منفجر و متلاشی نمايد. اين انرژی گاه از راه چشم، ساطع می شود.
    گروهی از مردم چشم زخم و شور چشمی را جزو امور خرافی دسته بندی می کنند و هيچ گونه اعتقاد و باوری به آن ندارند. با اين همه به نظر می رسد که قرآن بر خلاف اين باور نه تنها آن را جزو امور خرافی دسته بندی نمی کند بلکه به نمونه هايی از آن نیز اشاره می کند و گزارش های تاريخی قرآنی از گذشتگان و پيشنيان نيز آن را تاييد می کند.

    مفسران بر اين باورند که اين نیرو در برخی از چشم ها تقويت شده و شخص از راه امواج ويژه ای می تواند در ديگری تأثير بگذارد. بسیاری می گويند که افرادی را ديده اند و یا می شناسند که می توانند از راه چشم، حيوانی را بکشند و يا اشيايی را جابه جا کرده و يا وسيله ای را تخريب کنند. به نظر آنان نه تنها نبايد در انکار اين امور لجاجت کرد بلکه بايد امکان وجودی و وقوعی آن را از نظر عقل و علم دور نداشت و آن را پذيرفت.(1)
    از حضرت اميرمؤمنان علی (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «العين حق و الرقی حق»؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا و خداوند برای دفع آن نيز حق است.(2)
    مفسران تفسير نمونه بر این اعتقادند که دعا و توسل به خدا می تواند نیروی مرموز چشم ها را بی اثر سازد و از آثار مخرب آن جلوگيری کرده و يا بکاهد.(3)

    از رسول گرامی نقل شده که فرمود: چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار می دهد.(4) و نيز آن حضرت روزی از گورستان بقيع می گذشت به همراهان خويش فرمود: به خدا سوگند! بيش تر اهل اين گورستان به سبب چشم زخم در اين جا آرميده اند.(5)
    خداوند درباره چشم زخم زدن به پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمايد:
    «وَ إِن يکاَدُ الَّذِينَ کَفَرُواْ لَيزُلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سمَعُواْ الذِّکْرَ وَ يقُولُونَ إِنَّهُ لمَجْنُون»؛ نزديک است کافران هنگامى که آيات قرآن را می شنوند با چشم ‏زخم خود تو را از بين ببرند، و می گويند: "او ديوانه است".(6)

    علامه طباطبايی (رحمه الله علیه) می فرمايد: همه مفسران، اين آيه را به چشم زخم زدن معنا کرده اند که خود نوعی از تأثيرات نفسانی است و دليل عقلی بر نفی آن نداريم؛ بلکه حوادثی ديده شده که با چشم زدن منطبق است و رواياتی هم براساس آن وارد شده است.
    همچنين درباره جلوگيری از چشم زخم می فرمايد:
    «وَ قَالَ يا بَنىِ‏َّ لَا تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَ ادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَ مَا أُغْنىِ عَنکُم مِّنَ اللَّهِ مِن شىَ‏ْءٍ إِنِ الحْکْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَیْهِ تَوَکلَّْتُ وَ عَلَيهِ فَلْيتَوَکلَ‏ِ الْمُتَوَکِّلُون‏»؛ حضرت يعقوب (علیه السلام) به فرزندان خويش فرمان داد که هنگام ورود به شهر مصر از دروازه های مختلف آن وارد شوند و همگان از يک در و همزمان وارد نشوند. "سپس می افزايد که من نمی توانم با اين دستور شما را از رخدادی که بر شما حتم شده و قضای الهی به آن تعلق گرفته است برهانم و دورسازم."(7)

    مفسران بر اين باورند که علت اين حکم يعقوب آن بود که ورود دسته جمعی برادران که همگی در جمال و کمال بی مانند و همانند حضرت يوسف (علیه السلام) بودند و قامت های رشيد و جمال و زيبايی داشتند، می توانست توجه برخی را به ايشان جلب کند و موجبات چشم زخم شود.(8)
    امام صادق (علیه السلام) می فرمايد: اگر قبور را بشکافيد، خواهيد ديد که بيش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنيا رفته اند، زيرا چشم زخم حق است.(9)
    به هر حال از نظر عقلی و علمی و تجربی ثابت شده که آدمی دارای نيروهای شگفت نفسانی و روحی است که می تواند به شکل های مختلف خير و يا شر عمل کند و آثار مثبت و منفی بر جا گذارد.

    اما درمورد قسمت دوم سوال شما که راه مقابله و جلوگيري از چشم زخم را سوال کرده بوديد بايد عرض کنم:
    قبول تأثیر چشم زخم به معنای پناه بردن به کارهای خرافی و اعمال عوامانه نیست. اسلام برای پیشگیری از تأثیر سوء چشم زخم، استعاذه و یاد خدا را مطرح کرده، همچنین صدقه دادن نیز توصیه شده است. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هرگاه بخواهید با هیئتی آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید، معوذتین (سوره های فلق و ناس) بخوانید تا چشمی در شما اثر نکند.(10) و در روایت دیگری از حضرت می فرماید: هرگاه از چشم زخم ترسیدی بگو: «ما شاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم»(11)

    در حدیثی دیگر آمده است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) برای امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) به منظور پیشگیری از چشم زخم دعایی خواندند که مضمونش چنین بود: «اعیذکما بکلمات الله التامه و اسماء الله الحسنی کلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر کل عین لامه و من شر حاسد اذا حسد»؛ شما را به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد، می سپارم". سپس پیامبر (صلوات الله علیه) فرمود: این چنین حضرت ابراهیم برای دو فرزندش اسحاق و اسماعیل تعویذ کرد.(12)

    اما اینکه گفته اید در شما حالتی است وقتی از کسی تعریف می کنید سریعا چشم می خورد و آزار می بیند. از کجا یقین دارید که این آسیب ها به خاطر چشم شما بوده است؟ شاید علت و دلیل دیگری داشته باشد ولی هم زمان با نگاه شما این اتفاق افتاده باشد و شما بیش از حد به این مسأله حساس شده اید. در هر صورت از آنجایی که این اتفاقات به اختیار شما نیست از نظر اسلام هیچ گناه و مسؤلیتی در قبال آنها متوجه شما نیست.
    با جستجویی در متون روایی به احادیثی برخورد کردیم که بیان می کند چگونه می توان از این حالات خلاصی پیدا کرد و برای عدم آسیب دیگران کاری نمود.

    به نمونه ای از این گونه احادیث توجه کنید:
    در هنگامی که خصوصیت و ویژگی برادر مومنت ترا به اعجاب وا داشت، تکبیر (الله اکبر) بگو و ذکر خدای را بجا آور «مُحَمَّدُ بْنُ سُلَیْمَانَ بْنَ مِهْرَانَ عَنْ زِیَادِ بْنِ هَارُونَ الْعَبْدِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَجَلِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ أَعْجَبَهُ شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ فَلْیُکَبِّرْ عَلَیْهِ فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ مُحَمَّدُ بْنُ مَیْمُونٍ الْمَکِّیُّ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لَوْ نَبَشَ لَکُمْ مِنَ الْقُبُورِ لَرَأَیْتُمْ أَنَّ أَکْثَرَ مَوْتَاکُمْ بِالْعَیْنِ لِأَنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ إِلَّا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فِی ذَلِکَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَکَرَ اللَّهَ لَمْ یَضُرِّهُ»(13)

    الحمدلله و قل هو الله احد و معوذتین و آیه الکرسی را بخوان. در این مواقع از عباراتی همانند «ماشاء الله» و «تبارک الله» یا «اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» استفاد کنید.(14) «عن مَعْمَرُ بْنُ خَلَّادٍ قَالَ کُنْتُ مَعَ الرِّضَا ع بِخُرَاسَانَ عَلَى نَفَقَاتِهِ فَأَمَرَنِی أَنْ أَتَّخِذَ لَهُ غَالِیَةً فَلَمَّا اتَّخَذْتُهَا فَأَعْجَبَ بِهَا فَنَظَرَ إِلَیْهَا فَقَالَ لِی یَا مَعْمَرُ إِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ فَاکْتُبْ فِی رُقْعَةٍ الْحَمْدَ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ اجْعَلْهَا فِی غِلَافِ الْقَارُورَةِ وَ مِثْلُهُ وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ وَ لَیْسَ تَأْمَنُهَا مِنْکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ لَا مِنْکَ عَلَى غَیْرِکَ فَإِذَا خِفْتَ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَقُلْ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ثَلَاثاً وَ قَالَ إِذَا تَهَیَّأَ أَحَدُکُمْ تَهْیِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْیَقْرَأْ حِینَ یَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ الْمُعَوِّذَتَیْنِ فَإِنَّهُ لَا یَضُرُّهُ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَنْهُ ع قَالَ مَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلْیُبَارِکْ عَلَیْهِ فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ»(15) «الْجَوَامِعُ لِلطَّبْرِسِیِّ، عَنِ النَّبِیِّ ص مَنْ رَأَى شَیْئاً یُعْجِبُهُ فَقَالَ اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ لَمْ یَضُرَّهُ شَیْ‏ءٌ»(16)

    _____________
    (1) مکارم شيرازی، تفسير نمونه، ج24، ص427.
    (2) نهج البلاغه، کلمات قصار، جمله 400.
    (3) مکارم شيرازی، تفسیر نمونه، ج24، ص428.
    (4) مجلسی،‌ بحارالانوار؛ ج63.
    (5) ملا فتح الله کاشانی، تفسير منهج الصادقين، ج9، ص391.
    (6) قلم/ 51.
    (7) يوسف/ 67.
    (8) مکارم شيرازی، تفسير نمونه، ج6، ص29و 30.
    (9) مجلسی، بحارالانوار، ج60، ص250.
    (10) مجلسی، بحارالانوار ، ج92، ص1330.
    (11) مجلسی، بحارالانوار ، ج60، ص26.
    (12) مجلسی، بحارالانوار، ج60، ص60.
    (13) بحارالأنوار ج : 92 ص : 127.
    (14) طبرسی، مکارم الأخلاق.
    (15) بحارالأنوار، ج92، ص128.
    (16) بحارالأنوار، ج92، ص133.

    منابع:
    مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت: دار إحياء التراث العربی، 1403ق.
    مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1374ش.
    ملا فتح الله کاشانی، منهج الصادقین تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين، تهران: محمد حسن علمی،1336ش.

    ویرایش توسط عظيم : 1395/10/17 در ساعت 03:03 دلیل: همکار ویراستار تدوین

  11. تشكر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود