صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ویژه نامه میلاد امام رضا علیه السلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    1,143
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    499 پست
    حضور
    43 روز 5 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    25
    آپلود
    7
    گالری
    497


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ویژه نامه میلاد امام رضا علیه السلام
    بر روی رضـا شمـس امامت صلـوات
    بر شافع ما روز قیامـت صـلوات
    در شـام ولادتـش که شادنـد همـه
    بفرست بر این روح کرامت صلوات صلوات
    میلاد عالم آل محمد، هشتمین حجت سرمد،نگین درخشان وطن، السلطان ابا الحسن، حضرت رضا(ع)مبارک باد



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ویژه نامه میلاد امام رضا علیه السلام


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    القاب امام رضا (علیه السلام)

    به اعتقاد شیعه، امام آیینه تمام زیبایی‌ها است. جلوه‏های جمال و جلال ربوبی در سیمای امام، درخششی تام و تمام دارد. امام، نمونه انسان کامل در سیر صعودی و پرواز شکوهمند به سوی نیکی ها و خوبی ها است. آن چه در روایات از صفات و القاب گوناگون برای امام بیان شده، هر یک ظهوری از جلوه‏های نورانی امامت است که ابعادی از سیمای معنوی و ملکوتی‏اش را فرا راه حق جویان و عارفان قرار می‏دهد.

    امام رضا (علیه السلام)، به سبب برخورداری از کمالات اخلاقی بسیار، القاب زیبا و جامعی داشتند که هر یک، گویای پیام خاصی درباره آن حضرت است. بعضی از القاب آن حضرت، عبارت است از: الرضا، الصادق، سراج اللّه (چراغ هدایت الهی)، نور الهدی، قُرّه عین المؤمنین (نور چشم مؤمنان)، الفاضل، الصابر، الوفیّ، الصدّیق، الولیّ، الزکیّ، الرضیّ، غیظ الملحدین (مایه خشم منکران خدا)، مَکیدَهُ الملحدین، کافى الخلق (کافی برای خلق خدا)، کفو الملک (همتای پادشاه)، رب السّریر (صاحب تخت امامت و ولایت)، رِئاب التدبیر (مصلحت اندیش)، عالم آل محمد (صلی الله علیه و آله).[1]

    در بین القاب آن حضرت، مشهورترین لقب، «رضا» است.[2]

    منابع
    [1] . شیخ صدوق اخبار الرضا ، ج 2 ص 250؛ اربلی کشف الغمه، ج 2 ص 260؛ مناقب شهر آشوب ج 4 ص 366-367 ؛ طبرسی اعلام الوری، ج 2 ص 64-65

    [2] . اربلی کشف الغمه، ج 2 ص 260



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    لقب سلطان برای امام رضا علیه السلام

    قبل از اینکه وارد بحث مورد نظر شویم باید یادآوری کنم که در زیارت ماثوره برای امام رضا علیه السلام واژه سلطان وجود ندارد. ظاهرا این واژه بعدها در سلام دادن به ان حضرت وارد شده است و الا در متون حدیثی و روایی و زیارتی اهل بیت نیامده است.

    خوب است در مورد واژه سلطان در قران و روایات تتبع و استقرایی داشته باشیم ببینیم ایا این کلمه در قران و روایات استعمال شده است یا خیر و اگر مستعمل است به چه معناست؟

    واژه سلطان به معنای تسلط و غلبه، توانایی، حجت و دلیل، و حاکمجامعه استعمال می‌شود. این واژه ۳۷ بار در قرآن تکرار شده است. شیخ طوسی واژه سلطان را در بیشتر آیات قرآن به معنای حجت می‌داند.[1]

    فرو نفرستادن سلطان از سوی خداوند بر آنچه مشرکان و بت پرستان می‌پرستند. [2] نفی سلطان از گفته کسانی که برای خداوند فرزند قائل شده‌اند[3]
    بیان خشم الهی نسبت به مجادله کنندگان در آیات او بدون سلطان و تقبیح عمل آنان[4]
    مطالبه سلطان از مشرکان بر ادعای شنیدن سخن فرشتگان ] و فرستادن موسی علیه‌السّلام همراه با سلطان به سوی فرعون و پیروان وی[5]
    از مواردی هستند که غالب مفسران مراد از سلطان را برهان یا حجت قطعی غیر قابل تردید و ابهام دانسته‌اند.
    برهان را از آن رو سلطان گویند که زوال ناپذیر و غالب است، یا از آن جهت که تیز و گذراست، یا برای آنکه خصم و مخالف را به گونه‌ای در بن بست قرار می‌دهد که هیچ راهی برای فرار نمی‌یابد، یا چون بر عقول و فهم‌ها سلطه می‌یابد. در آیه ۴۵ سوره مؤمنون، سلطان به معجزه هم تفسیر شده است.
    منابع
    [1] . شیخ طوسی، تفسیر تبیان، ج 4 ص 189

    [2] . اعراف 33و 71، یوسف 40، نجم 23، انعام 81، حج 71، کهف 15

    [3] . یونس 68، صافات 156

    [4] . غافر 35 و 56

    [5] . هود 96، مومنون 45، غافر 23، نسا 153، ذاریات 38



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلطان در زبان عرب، مصدر و به معنی سلطه و قدرت است. اگر در زبان عربی به مطلق حکام و به حکمرانها مطلقا " سلطان " گفته می شود به اعتبار قدرت حاکم است. از قبیل حمل مصدر بر ذات است. مثل اینکه می گوییم ریاست فلان جا، که رئیس را می گوییم ریاست. به یک صاحب سلطان یعنی به یک صاحب قدرت می گفتند " سلطان " یعنی قدرت.

    اسم ولقب سلطان تا قرن دوم هجری اصلاً کاربرد نداشته است ودر زمان هارون الرشید، برای اولین بار به وزیر معروفش جعفر برمکی، سلطان لقب داده شد. این واژه ابتدا به معنای پادشاه نبود وبه معنای شخصی بود که تسلط برامور دارد. بعد از سرکوبی برامکه تا مدت ها سلطانی وجود نداشت تا درزمان ولایتعهدی امام هشتم(ع) این لقب را دوباره به ایشان دادند.
    در دوره های بعدی هم این لقب برای ایشان باقی ماند وبه معنای غیر از پادشاه استفاده شد. وگونزالس کلاویخو، سفیر اسپانیا که در قبل از عهد صفوی به ایران آمد (806ق) درسفرنامه اش آورده است :«رسیدیم به شهر مشهد یعنی محل شهادت امام رضا (ع) که به نام سلطان خراسان مشهور است...»



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    برخی نامه های حضرت در کتاب های روایی مثل عیون اخبار الرضا (علیه السلام) _که شیخ صدوق (رحمة الله علیه) آن را گردآوری کرده_ نقل شده است. به عنوان نمونه، از نامه های حضرت، نامه ای است که به محمد بن سنان نوشته و علت تشریع برخی احکام را بیان نموده است. این نامه، ذیل «باب في ذكر ما كتب به الرضا ع إلى محمد بن سنان في جواب مسائله في العلل» آمده است. (1) یا مثلا نامه دیگر حضرت، خطاب به مآمون عباسی است که ذیل «باب ما كتبه الرضا ع للمأمون في محض الإسلام و شرائع الدين» نقل شده است. (2) متن یکی از نامه های حضرت رضا (علیه السلام) _که خطاب به فرزندشان امام جواد (علیه السلام) نوشته اند_ چنین است:

    عَنِ ابْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ قَرَأْتُ فِي كِتَابِ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع يَا أَبَا جَعْفَرٍ بَلَغَنِي أَنَّ الْمَوَالِيَ إِذَا رَكِبْتَ أَخْرَجُوكَ مِنَ الْبَابِ الصَّغِيرِ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْ بُخْلٍ مِنْهُمْ لِئَلَّا يَنَالَ مِنْكَ أَحَدٌ خَيْراً وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّي عَلَيْكَ لَا يَكُنْ مَدْخَلُكَ وَ مَخْرَجُكَ إِلَّا مِنَ الْبَابِ الْكَبِيرِ فَإِذَا رَكِبْتَ فَلْيَكُنْ مَعَكَ ذَهَبٌ وَ فِضَّةٌ ثُمَّ لَا يَسْأَلُكَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَيْتَهُ وَ مَنْ سَأَلَكَ مِنْ عُمُومَتِكَ أَنْ تَبَرَّهُ فَلَا تُعْطِهِ أَقَلَّ مِنْ خَمْسِينَ دِينَاراً وَ الْكَثِيرُ إِلَيْكَ وَ مَنْ سَأَلَكَ مِنْ عَمَّاتِكَ فَلَا تُعْطِهَا أَقَلَّ مِنْ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ دِينَاراً وَ الْكَثِيرُ إِلَيْكَ إِنِّي إِنَّمَا أُرِيدُ بِذَلِكَ أَنْ يَرْفَعَكَ اللَّهُ فَأَنْفِقْ وَ لَا تَخْشَ مِنْ ذِي الْعَرْشِ إِقْتَاراً (3)

    بزنطی می گوید: نامه ای که امام رضا (علیه‌السلام) برای امام جواد (علیه ‌السلام) نوشته بود را خواندم که متنش چنین بود: ای اباجعفر! به من خبر رسيده وقتى سوار مى‏ شوى [كه بيرون بروى‏] خادمان، تو را از درب كوچک بيرون مى‏ آورند [تا از چشم دیگران دور باشی] و اين عمل ايشان ناشى از بُخلى است كه دارند و نمى‏ خواهند از تو به کسی خیری برسد! به حقى كه بر تو دارم از تو مى‏ خواهم رفت و آمدت جز از درب بزرگ نباشد [یعنی ورود و خروجت، علنی و آشکار باشد] پس آنگاه که سوار می شوی [تا بيرون بروی] طلا و نقره همراهت باشد تا كسى از تو چيزى نخواهد مگر اينكه به او عطا و بخشش نمایی. و اگر کسی از عموهایت از تو درخواست نیکی کرد پس كمتر از پنجاه دينار به او مده و در پرداخت بيشتر از آن، اختيار با خودت مى‏ باشد، و اگر يكى از عمّه‏ هايت از تو در خواست کرد، پس كمتر از بيست و پنج دينار به او مده و پرداخت بيشتر به اختيار خودت مى‏ باشد. من با این سفارش مى‏ خواهم خدا مرتبه تو را بالا ببرد، پس انفاق كن و از صاحب عرش، از حیث تنگدستی، واهمه نداشته باش.

    پی نوشت
    ----------------------------------
    1- عيون‏ أخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 88
    2- عيون‏ أخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 121
    3- الكافي، ج 4، ص 43، ح 5 و عيون‏ أخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 8، ح20.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    عيون اخبار الرضا(علیه السلام)


    مؤلف:
    ابوجعفر محمد بن علي بن حسين بن بابويه قمي، معروف به شيخ صدوق (م 381 ق).

    معرفي اجمالي کتاب:
    شيخ صدوق در اين کتاب روايات مربوط به امام رضا - عليه السلام - و مجموعه رواياتي را که از آن حضرت روايت شده، جمع آوري کرده است. مؤلف، کتاب مذکور را براي هديه به کتابخانه صاحب بن عباد ديلمي، وزير وقت و حاکم شيعي آن دوران، نگاشته است. صاحب بن عباد در مدح و ستايش امام رضا - عليه السلام - اشعاري مي سرايد و آن را به شيخ صدوق هديه مي دهد و شيخ نيز اين کتاب را در پاسخ به هديه ايشان به نگارش در مي آورد. اين کتاب از معتبرترين منابع روايي شيعه است و مانند ديگر کتابهاي شيخ صدوق از ارزش و اعتبار خاصي برخوردار است.
    عيون اخبارالرضا کتابي ارزشمند و مفيد در شرح و توضيح بسياري از عقايد شيعه است. شيخ صدوق با جمع آوري سخنان و بحثهاي امام رضا - عليه السلام - با ديگر انديشمندان آن دوران بسياري از مباحث مهم اسلامي را مطرح کرده است.
    شروح و تعليقات:
    شرح عيون اخبار الرضا، نوشته علي اصغر بن سيد حسين حکيم بن سيد علي شوشتري؛ شرح محمد علي حزين بن شيخ ابوطالب زاهدي گيلاني؛ شرحِ سيدنعمت الله جزائري؛ شرح مولا هادي بنايي؛ شرح خطبة الرضا، نوشته حسن بن علي گوهري قراچه داغي که خطبه توحيد کتاب را شرح داده است.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    او دو قصیدۀ مزبور را نیز در مقدمۀ کتابش آورده است که چند بیت ابتدایی آن به این شرح است:

    یا سائرا زائرا إلی طوس
    مشهد طهر و أرض تقدیس‏
    أبلغ سلامی الرضا و حط علی
    أکرم رمس لخیر مرموس‏
    و الله و الله حلفة صدرت
    من مخلص فی الولاء مغموس‏‏
    إنی لو کنت مالکا إربی
    کان بطوس الفناء تعریس‏‏
    و کنت أمضی العزیم مرتحلا
    منتسفا فیه قوة العیس‏‏
    لمشهد بالذکاء ملتحف
    و بالسناء و الثناء مأنوس‏‏

    ای که به زیارت طوس -محلّ پاک و سرزمین قداست- رهسپاری! سلام مرا به حضرت رضا(ع) برسان و نزد بهترین قبر که صاحب آن بهترین به خاک سپردگان است فرود آی. قسم به خداوند، قسمی که از انسانی مخلص و غرق در ولای اهل بیت صادر شده است. که اگر برآوردن آرزوهایم به دست خودم بود، در مقابل خانه (حضرت رضا) در طوس اقامت می‌‏گزیدم.



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    859 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    شیخ صدوق در این کتاب روایات مربوط به امام رضا - علیه السلام - و مجموعه روایاتی را که از آن حضرت روایت شده، جمع آوری کرده است. مؤلف، کتاب مذکور را برای هدیه به کتابخانه صاحب بن عباد دیلمی، وزیر وقت و حاکم شیعی آن دوران، نگاشته است. صاحب بن عباد در مدح و ستایش امام رضا - علیه السلام - اشعاری می سراید و آن را به شیخ صدوق هدیه می دهد و شیخ نیز این کتاب را در پاسخ به هدیه ایشان به نگارش در می آورد. این کتاب از معتبرترین منابع روایی شیعه است و مانند دیگر کتابهای شیخ صدوق از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است.
    عیون اخبارالرضا کتابی ارزشمند و مفید در شرح و توضیح بسیاری از
    عقاید شیعه است. شیخ صدوق با جمع آوری سخنان و بحثهای امام رضا - علیه السلام - با دیگر اندیشمندان آن دوران بسیاری از مباحث مهم اسلامی را مطرح کرده است.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود