جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه ای در مورد تولد حضرت عیسی (علیه السلام)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,079
    صلوات
    18000
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    28 روز 22 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    80

    شبهه ای در مورد تولد حضرت عیسی (علیه السلام)




    سلام عرض میکنم خدمت همکاران و پاسخگویان دینی عزیز

    شبهه ای داشتم که از اجتماع بین چند پزشک در آخرین نشستی که داشتم، برخوردیم.
    طبق نتایج علم پزشکی امروز، و همین طور که قرآن کریم هم این موضوع را پیش بینی کرده بود، عامل تولد جنین مذکر، ژن غالب کروموزوم y موجود در ژن پدری است. و ژنوم مادر به جای کروموزوم y، دو کروموزوم x دارد.
    چنانچه پس از مرحله ی لقاح سلول اسپرم و سلول تخمک، و ادغام ژنوم مادر و پدر، در هنگام پیوند کروموزوم ها، کروموزوم y پدر، در تشکیل ژن جنین غالب واقع بشود، جنین پسر خواهد بود.
    اما موضوع اینجاست!
    حضرت مریم (س)، مادر حضرت مسیح (ع)، به فرمان خداوند و اراده ی ذات پروردگار، باردار شدند و حضرت مسیح متولد شدند. اما یک زن،به هیچ عنوان ژنوم y ندارد تا بتواند فرزند پسر به دنیا آورد، و از یک مادر فقط دختر متولد میشود.
    این موضوع از طریق علم ژنتیک و شبیه سازی ژنتیکی در جهان، چندین و چند بار، امتحان شده است.
    مادر هایی در جهان هستند که قصد داشته اند بدون داشتن همسر، فرزند دار شوند و با استفاده از علم ژنتیک و تغییر در ژنوم، توانسته اند سلول اسپرم ساخته و باردار شوند، اما در تمام موارد، فرزند آن ها، دختر بوده است. و نه پسر.
    و حال سوال این جاست، که پسر بودن عیسی مسیح (ع) از یک والد مونث، چگونه امکانپذیر است؟آیا توجیه علمی برای این موضوع وجود دارد؟

    شر به ماهيت وجودي خود، وجود ندارد.
    بلكه شر تنها تعريفي از نبودن خير است.
    شر زماني است كه عشق، خدا، ايمان، و ... در دل ما نباشد.

    آلبرت اينشتين


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    818 پست
    حضور
    119 روز 5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8




    با نام و یاد دوست







    شبهه ای در مورد تولد حضرت عیسی (علیه السلام)








    کارشناس بحث: استاد صدیق
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۸:۲۳
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    شبهه ای در مورد تولد حضرت عیسی (علیه السلام)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام خدمت شما و سایر کاربران انجمن
    پاسخ به این سوال، متوقف بر توجه به دو نکته است.
    نکته اول: رابطه معجزه و قوانین طبیعت
    مسئله مهمی که در مبحث معجزه وجود دارد آن است که معجزه چه ارتباطی با قوانین طبیعت دارد؟
    آیا معجزه قوانین طبیعت را نقض میکند یا نه؟
    در این زمینه، میتوان گفت منظور از قوانین طبیعت چیست؟
    اگر منظور، امور متداول و رایج در طبیعت است، بله معجزه اینچنین است و اصولا معجزه بدین معناست که شرایط رایج و متعارف طبیعت را بر هم میزند و گرنه معجزه نبود.
    اما اگر منظور از این قوانین، اصول و سنتهای حاکم بر عالم مانند اصل علیت و مانند آن است، باید گفت خیر. معجزه اینچنین نیست و اصولا قوانینی مانند اصل علیت، از قوانینی است که قابل استثنا نیست و در هر حادثه ای جریان دارد. هر حادثه ای که روی میدهد، حتما دارای علتی است و معجزه ها نیز از این امر مستثنا نیستند، تنها تفاوت معجزات با ديگر امور اين است كه اين قبيل كارها ناشي از علل ناشناخته عالم رخ مي دهند .
    ممکن است برای پیدایش یک پدیده دو راه وجود داشته باشد. یکی از آن دو راه معروف و شناخته شده باشد و دیگری مجهول و ناشناخته باشد، ولی از آن جا که پیامبران با سرچشمه علم نامتناهی خدا ارتباط دارند، ممکن است از راه وحی به این قسم از علل آشنا شوند و پدیده‏ای را به وجود آورند.(1)


    ـــــــــ
    1.
    ر.ک: آموزش عقائد، مصباح یزدی، درس28


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱ در ساعت ۱۶:۳۹


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته دوم: انواع محال:
    محال بر دو گونه است: یا محال عقلی است یا محال عادی . و محال عقلی نیز خود بر دو گونه است یا ذاتی است یا غیر ذاتی.
    1. محال عقلی، بدین معناست که آن مورد، از نظر عقلی امکان تحقق ندارد.
    این امکان نداشتن به دو صورت است:
    1.1: محال ذاتی: یا به خاطر خود آن امر است که به ان محال ذاتی گفته میشود. مانند اجتماع نقیضین. مانند اینکه شب در عین اینکه شب است، روز هم باشد(البته با اجتماع شرایط تناقض)
    2.1: محال وقوعی: صورت دیگر محال عقلی آن است که آن مورد به خودی خود، تناقض نیست ولی به صورتی است که اگر محقق شود، مستلزم یک محال عقلی ذاتی میشود، محال است. مانند اینکه خدایی را فرض کنیم که کامل نباشد. این کامل نبودن به خودی خود هیج تناقضی ندارد اما از این جهت که چنین موجودی، نیازمند است و نیازمندی با وجوب وجود سازگار نیست، کامل نبودن نیز محال میشود.

    2. محال عادی: محال غیر عقلی یا محال عادی به اموری گفته میشود که تحققش نه به خودی خود اجتماع نقیضین است و نه مستلزم یک محال ذاتی دیگر، بلکه صرفا بدین جهت که تاکنون روی نداده است و با قوانینی که انسان از طبیعت میشناسد سازگاری ندارد، بشر آنرا محال میپندارد. مانند آنکه انسان بدون هیچ وسیله ای به آسمان بپرد و در آنجا باقی بماند.
    به کارهایی که برخلاف این دسته آخر تحقق می یابد، امور خارق العاده گفته میشود.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خلاصه نکات بالا اینکه در هر معجزه در ارتباط با مسئله مورد بحث ما در این تاپیک، دو نکته اصلی وجود دارد:
    اولا: امری که روی داده است، مخالف با قواعد و وقوانین رایج طبیعت است.
    ثانیا: تحقق چنین امری هرچند در نظر عرفی و متداول غیر ممکن شمرده میشود ولی نه خودش اجتماع نقیضین است و نه مستلزم آن.

    بنابراین، تولد فرزند پسر از مادر بدون دخالت جنس مذکر، چندین پاسخ دارد:
    پاسخ اول اینکه، مستند این اشکال و ایراد، محل شک و شبهه است. چون همانطور که در خود شبهه نیز بیان شده است، این مسئله چندین و چند بار آزمایش شده است. اما آیا میتوان یک قاعده کلی را با چندین و چندبار آزمایش به دست آورد. تجربه در صورتی مفید یقین عقلایی است که به اندازه ای باشد که انسان بتواند از مشاهده آنها این حکم را بدهد که الاتفاقی لایکون دائمیا و لا اکثریا. در حالیکه در ازمایشهای مورد نظر، چنین کثرتی در کار نیست.

    پاسخ دوم این است که حتی اگر این ازمایشها به حدی زیاد باشد که بتوان گفت که یکی از قوانین رایج عالم طبیعت شده است، در این صورت میتوان گفت باز هم هیچ منافاتی با صحت این گزارش ندارد چون همانطور که در نکته اول گفته شد، معجزه قوانین رایج و عادی طبیعت را بر هم میزند. اینکه برای تحقق یک پسر، حتما نیاز به جنس مذکر است، یکی از راه ها است و ما هیچ دلیل عقلی بر انحصار آن را نداریم و میتواند راه های دیگری نیز وجود داشته باشد که هنوز علم بشر به آن نرسیده است.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پاسخ سوم نیز این است که قدرت خداوند به همه اموری که محال عقلی نباشد میتواند تعلق بگیرد.
    معجزه نیز نوعی نشان دادن قدرت خداوند است و به همین دلیل است که در معجزه تحدی صورت میگیرد.
    قرآن کریم به این مسئله اشاره دارد و اعجاب آور بودن خلقت حضرت مسیح بدون پدر را با خلقت حضرت آدم بدون هیچ یک از والدین مقایسه کرده و میفرماید:
    «انّ مثل عیسی عندالله کمثل آدم خلقه من تراب»(2)
    اگر تولد حضرت عیسی(ع) به خاطر عدم وجود کرموزوم y و انحصار کرموزوم x عجیب دانسته شده است در تولد یا خلقت حضرت آدم(ع)، قاعدتا شگفتی بیشتری وجود خواهد داشت.
    تعبیر عند الله در آیه شریفه نیز گویای نکته مهمی است و هدف از بیان این جمله توسط خداوند گویای این مطلب مهم است که این حرکت فقط در توان و قدرت لایزالی خداوند است که حضرت عیسی (ع) را بدون پدر و حضرت آدم(ع) را بدون پدر و مادر و از خاک به وجود آورده است.(3)

    ــــــــــ
    2.
    سوره آل عمران، آیه 59.
    3. تفسیر ابن کثیر، ج2، ص42(ابن كثير،تفسير القرآن العظيم( ابن كثير)،دارالكتب العلمية،منشورات محمدعلى بيضون.بيروت،1419 ق،چ اول)



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش: طبق نتایج علم پزشکی امروز، و همین طور که قرآن کریم هم این موضوع را پیش بینی کرده بود، عامل تولد جنین مذکر، ژن غالب کروموزوم y موجود در ژن پدری است. و ژنوم مادر به جای کروموزوم y، دو کروموزوم x دارد. اما یک زن،به هیچ عنوان ژنوم y ندارد تا بتواند فرزند پسر به دنیا آورد، و از یک مادر فقط دختر متولد میشود.
    حال سوال این جاست، که پسر بودن عیسی مسیح (ع) از یک والد مونث، چگونه امکانپذیر است؟آیا توجیه علمی برای این موضوع وجود دارد؟

    پاسخ:
    باسلام خدمت شما و سایر کاربران انجمن
    پاسخ به این سوال، متوقف بر توجه به دو نکته است.
    نکته اول: رابطه معجزه و قوانین طبیعت
    مسئله مهمی که در مبحث معجزه وجود دارد آن است که معجزه چه ارتباطی با قوانین طبیعت دارد؟
    آیا معجزه قوانین طبیعت را نقض میکند یا نه؟
    در این زمینه، میتوان گفت منظور از قوانین طبیعت چیست؟
    اگر منظور، امور متداول و رایج در طبیعت است، بله معجزه اینچنین است و اصولا معجزه بدین معناست که شرایط رایج و متعارف طبیعت را بر هم میزند و گرنه معجزه نبود.
    اما اگر منظور از این قوانین، اصول و سنتهای حاکم بر عالم مانند اصل علیت و مانند آن است، باید گفت خیر. معجزه اینچنین نیست و اصولا قوانینی مانند اصل علیت، از قوانینی است که قابل استثنا نیست و در هر حادثه ای جریان دارد. هر حادثه ای که روی میدهد، حتما دارای علتی است و معجزه ها نیز از این امر مستثنا نیستند، تنها تفاوت معجزات با ديگر امور اين است كه اين قبيل كارها ناشي از علل ناشناخته عالم رخ مي دهند .
    ممکن است برای پیدایش یک پدیده دو راه وجود داشته باشد. یکی از آن دو راه معروف و شناخته شده باشد و دیگری مجهول و ناشناخته باشد، ولی از آن جا که پیامبران با سرچشمه علم نامتناهی خدا ارتباط دارند، ممکن است از راه وحی به این قسم از علل آشنا شوند و پدیده‏ای را به وجود آورند.(1)

    نکته دوم: انواع محال:
    محال بر دو گونه است: یا محال عقلی است یا محال عادی . و محال عقلی نیز خود بر دو گونه است یا ذاتی است یا غیر ذاتی.
    1. محال عقلی، بدین معناست که آن مورد، از نظر عقلی امکان تحقق ندارد.
    این امکان نداشتن به دو صورت است:
    1.1: محال ذاتی: یا به خاطر خود آن امر است که به ان محال ذاتی گفته میشود. مانند اجتماع نقیضین. مانند اینکه شب در عین اینکه شب است، روز هم باشد(البته با اجتماع شرایط تناقض)
    2.1: محال وقوعی: صورت دیگر محال عقلی آن است که آن مورد به خودی خود، تناقض نیست ولی به صورتی است که اگر محقق شود، مستلزم یک محال عقلی ذاتی میشود، محال است. مانند اینکه خدایی را فرض کنیم که کامل نباشد. این کامل نبودن به خودی خود هیج تناقضی ندارد اما از این جهت که چنین موجودی، نیازمند است و نیازمندی با وجوب وجود سازگار نیست، کامل نبودن نیز محال میشود.

    2. محال عادی: محال غیر عقلی یا محال عادی به اموری گفته میشود که تحققش نه به خودی خود اجتماع نقیضین است و نه مستلزم یک محال ذاتی دیگر، بلکه صرفا بدین جهت که تاکنون روی نداده است و با قوانینی که انسان از طبیعت میشناسد سازگاری ندارد، بشر آنرا محال میپندارد. مانند آنکه انسان بدون هیچ وسیله ای به آسمان بپرد و در آنجا باقی بماند.
    به کارهایی که برخلاف این دسته آخر تحقق می یابد، امور خارق العاده گفته میشود.


    خلاصه نکات بالا اینکه در هر معجزه در ارتباط با مسئله مورد بحث ما در این تاپیک، دو نکته اصلی وجود دارد:
    اولا: امری که روی داده است، مخالف با قواعد و وقوانین رایج طبیعت است.
    ثانیا: تحقق چنین امری هرچند در نظر عرفی و متداول غیر ممکن شمرده میشود ولی نه خودش اجتماع نقیضین است و نه مستلزم آن.

    بنابراین، تولد فرزند پسر از مادر بدون دخالت جنس مذکر، چندین پاسخ دارد:
    پاسخ اول اینکه، مستند این اشکال و ایراد، محل شک و شبهه است. چون همانطور که در خود شبهه نیز بیان شده است، این مسئله چندین و چند بار آزمایش شده است. اما آیا میتوان یک قاعده کلی را با چندین و چندبار آزمایش به دست آورد. تجربه در صورتی مفید یقین عقلایی است که به اندازه ای باشد که انسان بتواند از مشاهده آنها این حکم را بدهد که الاتفاقی لایکون دائمیا و لا اکثریا. در حالیکه در ازمایشهای مورد نظر، چنین کثرتی در کار نیست.

    پاسخ دوم این است که حتی اگر این ازمایشها به حدی زیاد باشد که بتوان گفت که یکی از قوانین رایج عالم طبیعت شده است، در این صورت میتوان گفت باز هم هیچ منافاتی با صحت این گزارش ندارد چون همانطور که در نکته اول گفته شد، معجزه قوانین رایج و عادی طبیعت را بر هم میزند. اینکه برای تحقق یک پسر، حتما نیاز به جنس مذکر است، یکی از راه ها است و ما هیچ دلیل عقلی بر انحصار آن را نداریم و میتواند راه های دیگری نیز وجود داشته باشد که هنوز علم بشر به آن نرسیده است.


    پاسخ سوم نیز این است که قدرت خداوند به همه اموری که محال عقلی نباشد میتواند تعلق بگیرد.
    معجزه نیز نوعی نشان دادن قدرت خداوند است و به همین دلیل است که در معجزه تحدی صورت میگیرد.
    قرآن کریم به این مسئله اشاره دارد و اعجاب آور بودن خلقت حضرت مسیح بدون پدر را با خلقت حضرت آدم بدون هیچ یک از والدین مقایسه کرده و میفرماید:
    «انّ مثل عیسی عندالله کمثل آدم خلقه من تراب»(2)
    اگر تولد حضرت عیسی(ع) به خاطر عدم وجود کرموزوم y و انحصار کرموزوم x عجیب دانسته شده است در تولد یا خلقت حضرت آدم(ع)، قاعدتا شگفتی بیشتری وجود خواهد داشت.
    تعبیر عند الله در آیه شریفه نیز گویای نکته مهمی است و هدف از بیان این جمله توسط خداوند گویای این مطلب مهم است که این حرکت فقط در توان و قدرت لایزالی خداوند است که حضرت عیسی (ع) را بدون پدر و حضرت آدم(ع) را بدون پدر و مادر و از خاک به وجود آورده است.(3)

    موفق باشید.
    ـــــــــ
    1.
    ر.ک: آموزش عقائد، محمد تقی مصباح یزدی، درس28
    (تهران، چاپ و نشر انتشارات امیر کبیر)
    2. سوره آل عمران، آیه 59.
    3. تفسیر ابن کثیر، ج2، ص42(ابن كثير،تفسير القرآن العظيم( ابن كثير)،دارالكتب العلمية،منشورات محمدعلى بيضون.بيروت،1419 ق،چ اول)






اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود