جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: القاب حسینی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121

    القاب حسینی





    عنوان : ابوالاحرار

    به معني «پدر آزادگان»، کنيه‏اي است که غير معصومين به امام حسين عليه‏السلام منسوب کرده‏اند.


    عنوان :ابوالشهداء



    ابو الشهداء يا «پدر شهيدان» کنيه‏اي است که غير معصومين به امام حسين عليه‏السلام منسوب

    کرده ‏اند. همچنين ابوالشهداء نام کتابي است از نويسنده‏ي مصري - عباس محمود عقاد - که به

    تحليل حادثه ‏ي کربلا پرداخته است. «ابوالاحرار» و «ابوالمجاهدين» نيز دو کنيه‏ي ديگر است

    که به امام حسين عليه‏السلام نسبت داده ‏اند.





    عنوان : ابوالمجاهدين




    «پدر جهادگران» کنيه‏اي است که غير معصومين به امام حسين عليه‏السلام منسوب کرده‏اند.


    عنوان :ابوعبدالله




    کنيه‏ي حضرت حسين بن علي بن ابي‏طالب عليهم‏السلام است.


    عنوان : اباعبدالله




    کنيه‏ي امام حسين عليه‏السلام است که رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم از هنگام ولادت،

    بر آن حضرت نهاد. ناسخ التواريخ گويد به جهت اينکه نام فرزند شيرخوار امام حسين عليه‏السلام

    عبدالله بود، بدان جهت آن بزرگوار را اباعبدالله مي‏گفتند. کنيه‏اي که شنيدنش، دل را مي‏لرزاند و اشک

    در چشم مي‏آورد.


    عنوان :حسين بن علي ابن ابيطالب




    در مصباح التهجد از توقيع صاحب الامر سلام الله عليه به قاسم ابن العلاء الحمداني مکشوف مي‏افتد

    که ميلاد حسين عليه‏السلام در روز پنجشنبه سوم ماه شعبان بود. و ديگر ابن عياش از

    حسين بن علي بن سفيان آورده که گفت مرا روز سيم ماه شعبان جعفر صادق عليه‏السلام طلب کرد

    و فرمود امروز روز ميلاد حسين است و دعاي روز سيم شعبان را قرائت فرمود.

    مشهور آن است که ولادت آن حضرت در مدينه در سيم ماه شعبان بوده. شيخ طوسي روايت کرده

    که بيرون آمد توقيع شريف به سوي قاسم ابن علاء حمداني وکيل امام حسن عسکري عليه‏السلام

    که مولا حضرت حسين عليه‏السلام در روز پنجشنبه سوم شعبان متولد شده پس آن روز روزه دارد

    و اين دعا را بخوان: اللهم اين اسئلک بحق مولود في هذا اليوم...

    و شيخ مفيد در مقنعه و شيخ در تهذيب و شهيد در دروس آخر ماه ربيع الاول ذکر فرموده‏اند و به

    اين قول درست مي‏شود روايت کافي از حضرت صادق عليه‏السلام که مابين حسين و حسن عليه ‏السلام

    ظهري فاصله شده و مابين ميلاد آن دو بزرگوار شش ماه و ده روز واقع شده است.



    ویرایش توسط شهید گمنام : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ در ساعت ۲۰:۴۱

    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    عنوان : خامس آل عبا




    از لقبهاي سيدالشهدا عليه‏السلام است که پنجمين نفر از «اصحاب کساء» است. حديث

    کساء نيز در مقام و فضيلت اين پنج تن وارد شده است: «اللهم هولاء اهل بيتي فاذهب عنهم

    الرجس و طهرهم تطهيرا».

    در حديثي از امام صادق عليه‏السلام آمده است که: «جز خدا هيچ نبود، پس خداوند پنج نور را

    از جلال و عظمت خود آفريد و براي هر يک از آن انوار، اسمي از اسماي الهي بود. خدا «حميد»

    است و اين اسم در محمد صلي الله عليه و آله و سلم ظهور يافت. خدا «اعلي» است که در

    اميرالمؤمنين علي عليه‏السلام ظهور يافت. و براي خدا «اسماي حسني» وجود دارد که نام

    حسن و حسين عليهماالسلام از آن اسماء مشتق است. و از اسم «فاطر» او، نام زهراي اطهر،

    فاطمه اشتقاق پيدا کرد پس وقتي که آن انوار را آفريد، اينها را در ميثاق قرار داد، پس در طرف

    راست عرش جا گرفتند. و خدا فرشتگان را از نور آفريد پس وقتي که فرشتگان به اين انوار نظر

    کردند، امر و شأن اينها را بزرگ شمردند و تسبيح را (از آنها) فرا گرفتند و اين مطابق با گفته‏ي

    فرشتگان است که در قرآن آمده است: به حقيقت ما (در انتظار اوامر الهي در تدبير عالم) صف

    کشيده‏ايم. و براستي ما تسبيح کننده‏ايم، و آن هنگام که آدم عليه‏السلام را آفريد آدم به سوي

    اين انوار از طرف راست عرش دقت نظر نموده عرض کرد: اي صاحب اختيار من! آنان کيستند؟

    خداي متعال فرمود: اي آدم! آنها برگزيدگان من و خواص من هستند، اينها را از نور عظمت و

    بزرگي‏ام آفريده‏ام و از اسمهاي خودم اسمي را براي اينها برگرفتم، پس عرض کرد: اي پروردگار!

    به حقي که تو بر اينها داري اسمهاي اينها را به من بياموز، پس خداي متعال فرمود: اي آدم! اين

    اسمها نزد تو امانت باشد (که) سر و رازي از راز من است. غير تو نبايد بر آن آگاه شود جز به اذن

    من. عرض کرد: پروردگارم قبول کردم. خداوند پس از گرفتن اين پيمان، اسمهاي آنها را به آدم

    عليه‏السلام تعليم داد. و به فرشتگان عرضه کرد، هيچ کدام به آنها عالم نبودند، پس در پاسخ

    قول خداي متعال که فرمود: مرا از نامهاي اينها خبر دهيد اگر راست مي‏گوييد، عرض کردند:

    منزهي تو! براي ما علمي نيست جز آن چه به ما آموخته‏اي. همانا تو عالم و داراي حکمتي.

    (آنگاه خداوند) فرمود: اي آدم! فرشتگان را به اسمهاي آن انوار خبر ده، پس وقتي که اينها را به

    اسماء خبر داد، فرشتگان دانستند که اين مطلب (در نزد آدم) به امانت گذاشته شده و آدم به

    سبب آگاهي از آن، فضيلت و برتري يافته است. سپس امر به سجده‏ي آدم عليه‏السلام شدند؛

    زيرا که سجده‏ي ملائکه، فضيلتي براي آدم و عبادت براي خداي متعال بود. چون که سجده‏ي

    ملائکه سزاوار آدم بود».


    عنوان :سبط اصغر




    از القاب حضرت امام حسين عليه‏السلام و به معناي نواده‏ي کوچکتر رسول خدا صلي الله عليه

    و آله و سلم است.





    عنوان :سبط النبي




    سبط، به معناي نواده است. از لقبهاي امام حسين عليه‏السلام مي‏باشد. (اين لقب در بين

    اهل سنت از لقبهاي ديگر حضرت مشهورتر و رايج‏تر است). امام حسين عليه‏السلام سبط

    اصغر و امام حسن مجتبي عليه‏السلام سبط اکبر پيامبرند. به اين دو نواده‏ي عزيز رسول خدا

    «سبطين» هم گفته مي‏شود. «السلام عليکما يا سبطي نبي الرحمة و سيدي شباب اهل الجنة».


    عنوان :سبط النبي




    سبط، به معناي نواده است. از لقبهاي امام حسين عليه‏السلام مي‏باشد. (اين لقب در بين اهل

    سنت از لقبهاي ديگر حضرت مشهورتر و رايج‏تر است). امام حسين عليه‏السلام سبط اصغر

    و امام حسن مجتبي عليه‏السلام سبط اکبر پيامبرند. به اين دو نواده‏ي عزيز رسول خدا «سبطين»

    هم گفته مي‏شود. «السلام عليکما يا سبطي نبي الرحمة و سيدي شباب اهل الجنة».





    عنوان :سيدالشهداء




    به معناي سرور و سالار شهيدان. لقب مشهور امام حسين عليه‏السلام. از معروفترين لقب‏هاي

    حسين بن علي عليه‏السلام که در روايات و زيارتنامه‏ها از زبان ائمه عليهم‏السلام بيان شده

    است. امام صادق عليه‏السلام فرمود: «اين لقب ابتدا مخصوص حضرت حمزه عليه‏السلام، عموي

    پيامبر خدا بود که در جنگ احد به شهادت رسيد. اما ايثار اباعبدالله عليه‏السلام چنان بود که

    او را بر همه‏ي شهيدان برتري و سروري داد و شهداي کربلا رانيز بر ديگر شهيدان فضيلت

    بخشيد و اين سيادت و برتري در قيامت هم مشهود خواهد بود».





    عنوان :شبير




    نام پسر هارون است. هنگامي که حسين عليه‏السلام تولد يافت جبرئيل بر پيامبر نازل شد

    و گفت: اي محمد، خداوند اعلي تو را سلام مي‏رساند و مي‏فرمايد، علي نسبت به شما مثل

    هارون است به موسي. نام پسرت را هم نام پسر هارون بگذار، پيامبر فرمود: نامش چه بود؟

    گفت: شبير. پيامبر از کلمه‏ي عربي آن سؤال نمود، جبرئيل گفت: نامش را حسين بگذار.


    عنوان :کشته ‏ي اشک‏



    يا «قتيل العبرات»، يکي از القاب حضرت سيدالشهداء عليه‏السلام است.


    عنوان :لهفان‏




    ستمديده، مضطر دادخواه، اندوهگين، ملهوف، لهفان از القاب سيدالشهدا عليه‏السلام است

    که در حديث امام باقر عليه‏السلام آمده است: «ان الحسين صاحب کربلا قتل... لهفانا».



    عنوان :ابوالشهداء




    پدر شهيدان.کنيه‏اي که بر حسين بن علي‏ «ع‏» اطلاق مي‏شود.از آنجا که امام حسين‏ «ع‏»الهام

    بخش شهيدان راه حق بود و کربلايش دانشگاه شهادت محسوب مي‏شده و مي‏شود، به آن

    حضرت اين عنوان را داده‏اند، او هم ابو الاحرار است، هم ابو الشهداء، هم‏ابو المجاهدين.نيز نام

    کتابي است درباره سيد الشهدا «ع‏» از نويسنده اديب و شاعر مصري، عباس محمود عقاد

    (م 1964) که به شيوه‏اي ادبي و نثري شاعرانه به تحليل حادثه کربلا پرداخته است.




    ویرایش توسط شهید گمنام : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ در ساعت ۲۰:۴۶

    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    عنوان : اصحاب کساء




    از لقبهاي سيد الشهدا «ع‏» است که پنجمين نفر از «اصحاب کسا» است.پيامبر «ص‏» درخانه

    ‏ «ام سلمه‏» بود که آيه‏ «انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم‏ تطهيرا»

    (احزاب 33) نازل شد.رسول خدا، فاطمه و علي و حسن و حسين را جمع کرد و همه را زير يک

    کساء و عبايي قرار داد و چنين گفت: «اللهم هؤلاء اهل بيتي فاذهب عنهم‏ الرجس و طهرهم

    تطهيرا». شاعر در همين مورد گفته است:


    ان النبي محمدا و وصيه

    و ابنيه و ابنته البتول الطاهرة

    اهل العباء و انني بولائهم

    ارجو السلامة و النجا في الآخرة[1] .


    حديث کسا نيز در مقام و فضيلت اين پنج تن وارد شده است.[2] .



    پی نوشتها :

    [1] الحسين في طريقه الي الشهادة، ص 112.

    [2] درباره اصحاب کساء و مناقب و فضايلشان، ر.ک: بحار الانوار: ج 37، ص 35 تا 107.



    عنوان :بي غسل و بي کفن




    از اوصافي است که در مراثي، براي سيد الشهدا «ع‏» به کار مي‏برند (ملقي ثلاثا بلا غسل ‏و

    لا کفن) و در روايت است که پيکر بي سر آن حضرت، بي غسل و کفن بر زمين افتاده بود

    «ملقي في الارض جثة بلا راس و لا غسل و لا کفن‏».[1] .


    پی نوشتها :

    [1] بحار الانوار، ج 45، ص 191.



    عنوان :ثارالله




    از القاب سيد الشهدا «ع‏» که در زيارتنامه خطاب به آن حضرت گفته مي‏شود.يعني‏ خون خدا.

    در زيارت عاشوراست: «السلام عليک يا ثار الله و ابن ثاره‏» اين تعبير، درزيارتهاي ديگر نيز، از

    جمله زيارت مخصوص امام حسين‏ «ع‏» در اول رجب و نيمه رجب و شعبان و زيارت امام حسين

    ‏ «ع‏» در روز عرفه آمده است.[1] در زياراتي هم که امام‏ صادق‏ «ع‏» به عطيه آموخت، آمده است:

    «و انک ثار الله في الارض من الدم الذي لا يدرک ثاره من الارض الا باوليائک‏».[2] شدت

    همبستگي و پيوند سيد الشهدا با خدا به نحوي است ‏که شهادتش همچون ريخته شدن خوني

    از قبيله خدا مي‏ماند که جز با انتقام‏گيري و خونخواهي اولياء خدا، تقاص نخواهد شد.القاب

    ديگري نيز مانند قتيل الله، و وتر الله در زيارتنامه است که گوياي همين نکته است. «... بزرگترين

    لقب آن نجات ‏دهنده آخرين ‏انسان از اين رابطه ثار... «منتقم‏» است.انتقام چه چيز را مي‏گيرد؟

    همه مي‏گويند انتقام‏ قاتلين سيد الشهدا، نه! انتقام ثاري که به گردن بني‏هابيل است...اگر غيرت

    و آگاهي وجود داشته باشد، تمام فضاي تاريخ ما پر از ضجه و دعوت خونخواهي ثارهاست.

    اما اين ‏ثارها، ثارهاي قبيله‏اي نيست، ثار الله است.اينها «ثار الله‏» هستند که بايد از قاتلين

    بني‏طاغوت گرفته شوند.حسين، وارث يکي از ورثه است که خودش بصورت يک ثار در آمد و

    فرزندش و باباش، اينها همه ثارهاي خدا هستند و پدر ثارهاي خدا و پسر ثارهاي‏خداست...

    هدف، انتقام کشيدن از «بني قابيل‏» است که آنهمه دستش به خون ثارهاي عزيزما آغشته

    است... يا ثار الله و ابن ثاره‏».[3] .

    عنوان مقدس‏ «ثار الله‏»، در ادبيات شعري و مرثيه، همچنان در زمينه کارهاي خطاطي، نقاشي،

    طراحي و پوستر هم جاي خاصي داشته و منبع الهام‏ بخش براي هنرمندان مکتبي‏ بوده است.

    حتي هنرمندان قالي‏باف هم از آن بهره و فيض برده‏اند.قالي‏ «ثار الله‏»، اثربرجسته استاد

    سيد جعفر رشتيان، نمونه‏اي از آن است.اين قالي که به مساحت 18متر مربع، در مدت 8 سال

    بافته شد، تداعي کننده عاشوراي حسيني است.در حاشيه فرش، نماي هفت‏ شهر مذهبي

    مسلمانان است و در متن آن، خيام سوخته در ميان شعله‏ها و درميان فرش، عبارت‏ «ان الحسين

    مصباح الهدي و سفينة النجاة‏» نقش بسته و فرياد سرخ‏ مظلوميت، در گره گره اين اثر ارزنده

    به گوش جان مي‏رسد.[4] اين نقاش و مينياتوريست درسال 1367 ش از دنيا رفت.


    پی نوشتها :

    [1] مفاتيح الجنان.

    [2] بحار الانوار: ج 98، ص 148، 168، و 180.

    [3] ثار، علي شريعتي، ص 18.

    [4] کيهان فرهنگي، تيرماه 1367، ص 55.

    ویرایش توسط شهید گمنام : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ در ساعت ۲۰:۵۲

    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121




    عنوان :خون خدا




    از القاب سيد الشهدا «ع‏» که در زيارتنامه خطاب به آن حضرت گفته مي‏شود.يعني ‏خون خدا.

    در زيارت عاشوراست:

    «السلام عليک يا ثار الله و ابن ثاره‏» اين تعبير، در زيارتهاي ديگر نيز، از جمله زيارت مخصوص امام

    حسين‏ «ع‏» در اول رجب و نيمه رجب‏ و شعبان و زيارت امام حسين‏ «ع‏» در روز عرفه آمده است.[1]

    در زياراتي هم که امام‏ صادق‏ «ع‏» به عطيه آموخت، آمده است: «و انک ثار الله في الارض من الدم

    الذي لا يدرک‏ثاره من الارض الا باوليائک‏».[2] شدت همبستگي و پيوند سيد الشهدا با خدا به نحوي

    است‏ که شهادتش همچون ريخته شدن خوني از قبيله خدا مي‏ماندکه جز با انتقام‏گيري و خونخواهي

    اولياء خدا، تقاص نخواهد شد.القاب ديگري نيز مانند قتيل الله، و وتر الله در زيارتنامه است که گوياي

    همين نکته است. «... بزرگترين لقب آن نجات ‏دهنده آخرين ‏انسان از اين رابطه ثار... «منتقم‏» است.


    انتقام چه چيز را مي‏گيرد؟ همه مي‏گويند انتقام‏ قاتلين سيد الشهدا، نه!انتقام ثاري که به گردن

    بني‏ هابيل است...اگر غيرت و آگاهي وجود داشته باشد، تمام فضاي تاريخ ما پر از ضجه و دعوت

    خونخواهي ثارهاست.اما اين‏ ثارها، ثارهاي قبيله‏اي نيست، ثار الله است.اينها «ثار الله‏» هستند که

    بايد از قاتلين بني‏طاغوت گرفته شوند.حسين، وارث يکي از ورثه است که خودش بصورت يک ثار در آمد

    و فرزندش و باباش، اينها همه ثارهاي خدا هستند و پدر ثارهاي خدا و پسر ثارها ي‏ خداست...

    هدف، انتقام کشيدن از «بني قابيل‏» است که آنهمه دستش به خون ثارهاي عزيز ما آغشته است...

    يا ثار الله و ابن ثاره‏».[3] .

    عنوان مقدس‏ «ثار الله‏»، در ادبيات شعري و مرثيه، همچنان در زمينه کارهاي خطاطي، نقاشي،

    طراحي و پوستر هم جاي خاصي داشته و منبع الهام ‏بخش براي هنرمندان مکتبي ‏بوده است.

    حتي هنرمندان قالي‏باف هم از آن بهره و فيض برده‏اند.قالي‏ «ثار الله‏»، اثربرجسته استاد سيد

    جعفر رشتيان، نمونه‏اي از آن است.اين قالي که به مساحت180متر مربع، در مدت 8 سال بافته

    شد، تداعي کننده عاشوراي حسيني است.در حاشيه فرش، نماي هفت ‏شهر مذهبي مسلمانان

    است و در متن آن، خيام سوخته در ميان شعله‏ها و درميان فرش، عبارت‏ «ان الحسين مصباح الهدي

    و سفينة النجاة‏» نقش بسته و فرياد سرخ ‏مظلوميت، در گره گره اين اثر ارزنده به گوش جان مي‏رسد

    .[4] اين نقاش و مينياتوريست در سال 1367 ش از دنيا رفت.


    پی نوشتها :

    [1] مفاتيح الجنان.

    [2] بحار الانوار: ج 98، ص 148، 168، و 180.

    [3] ثار، علي شريعتي، ص 18.

    [4] کيهان فرهنگي، تيرماه 1367، ص 55.



    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    عنوان : سلطان کربلا




    امام سوم شيعيان، شهيد کربلا و خون خدا، که نهضت عاشورا بر محور فداکاري و جانفشاني آن حضرت شکل

    گرفت و تاريخ بشري را سرشار از حماسه و ايثار کرد و درس آزادگي و عزت به انسان داد و با خون خويش که در

    کربلا ريخت، درخت اسلام‏ آبياري شد و امت مسلمان بيدار گشت.

    در معرفي آن امام، بايد کتابي قطور نوشت، ليکن در اينجا فشرده‏اي از زندگي آن‏ حضرت را مي‏خوانيد:

    امام حسين‏ «ع‏» در سوم شعبان سال چهارم هجري در مدينه به دنيا آمد.رسول خدا «ع‏» نام اين فرزند زهرا «ع‏»

    را «حسين‏» نهاد.وي مورد علاقه شديد پيامبر خدا «ع‏» بود و آن حضرت درباره او فرمود: «حسين مني و انا من

    حسين...» و در آغوش‏پيامبر بزرگ شد.هنگام رحلت رسول خدا، شش ساله بود.در دوران پدرش علي بن‏ابي طالب

    ‏ «ع‏» نيز از موقعيت والايي برخوردار بود، علم، بخشش، بزرگواري، فصاحت، شجاعت، تواضع، دستگيري از بينوايان،

    عفو و حلم و... از صفات برجسته اين حجت‏الهي بود.در دوران خلافت پدرش، در کنار آن حضرت بود و در سه جنگ

    ‏ «جمل‏»، «صفين‏» و «نهروان‏» شرکت داشت.

    پس از شهادت پدرش که امامت به حسن بن علي‏ «ع‏» رسيد، همچون سربازي مطيع ‏رهبر و مولاي خويش

    و همراه برادر بود.پس از انعقاد پيمان صلح، با برادرش و بقيه‏ اهل بيت‏ «ع‏» به مدينه آمدند.با شهادت امام مجتبي

    ‏ «ع‏» در سال 49 يا 50 هجري، بار امامت ‏به دوش سيد الشهدا قرار گرفت.در آن دوران دهساله که معاويه بر

    حکومت مسلط بود، امام حسين‏ «ع‏» همواره يکي از معترضين سرسخت نسبت به سياستهاي معاويه و

    دستگيريها و قتلهاي او بود و نامه‏هاي متعددي در انتقاد از رويه معاويه در کشتن حجر بن‏ عدي و يارانش و

    عمرو بن حمق خزاعي که از وفاداران به علي‏ «ع‏» بودند و اعمال ناپسند ديگر او نوشت.در عين حال،

    حسين بن علي‏ «ع‏» يکي از محورهاي وحدت شيعه و ازچهره‏هاي برجسته و شاخصي بود که مورد توجه

    قرار داشت و همواره سلطه اموي از نفوذ شخصيت او بيم داشت.با مرگ معاويه در سال 60 هجري، يزيد به

    والي مدينه نوشت‏که از امام حسين‏ «ع‏» به نفع او بيعت بگيرد.اما سيد الشهدا که فساد يزيد و بي‏لياقتي او

    را مي‏دانست، از بيعت امتناع کرد و براي نجات اسلام از بليه سلطه يزيد که به زوال و محو دين مي‏انجاميد، راه

    مبارزه را پيش گرفت.از مدينه به مکه هجرت کرد و درپي نامه نگاريهاي کوفيان و شيعيان عراق با آن حضرت و

    دعوت براي آمدن به کوفه، آن‏امام ابتدا مسلم بن عقيل را فرستاد و نامه‏هايي براي شيعيان کوفه و بصره نوشت

    و بادريافت پاسخ کوفيان در بيعتشان با مسلم بن عقيل، در روز هشتم ذيحجه سال 60 هجري‏ از مکه به سوي

    عراق، حرکت کرد.

    پيمان شکني کوفيان و شهادت مسلم بن عقيل، اوضاع عراق را نامطلوب ساخت و سيد الشهدا که همراه

    خانواده، فرزندان و ياران به سوي کوفه مي‏رفت، پيش از رسيدن به‏ کوفه در سرزمين‏ «کربلا» در محاصره سپاه

    کوفه قرار گرفت.تسليم نيروهاي يزيدي نشد و سرانجام در روز عاشورا در آن سرزمين، مظلومانه و تشنه کام،

    همراه اصحابش به‏ شهادت رسيد، از آن پس، کربلا کانون الهام و عاشورا سرچشمه قيام و آزادگي شد و کشته

    ‏شدن وي، سبب زنده شدن اسلام و بيدار شدن وجدانهاي خفته گرديد.فضايل اين امام ‏شهيد، بيش از آن است

    که در اين مختصر بگنجد، چرا که او آويزه عرش الهي و پرورده ‏دامن رسول خداست.پيامبر خدا «ص‏» درباره‏اش

    فرمود: قسم به آنکه مرا بحق به پيامبري‏ فرستاد، حسين بن علي در آسمان بزرگتر از زمين است و بر سمت

    راست عرش الهي ‏نوشته است‏ «مصباح هدي و سفينة نجاة‏».[1] .


    اي که آميخته مهرت با دل
    کرده عشق تو مرا دريا دل

    بذر عشقي که به دل کاشته‏ام
    جز هواي تو ندارد حاصل

    از مي عشق تو، عاقل مجنون
    و زخم مهر تو مجنون، عاقل

    کربلا سر زد و پيدا شد حق
    جلوه‏اي کردي و گم شد باطل

    تويي آن کشتي درياي حيات
    هر که را مانده جدا از ساحل

    گر شود کار جهان زير و زبر
    نشود عشق تو از دل زايل[2] .



    پی نوشتها :

    [1] سفينة البحار، ج 1، ص 257.براي آشنايي بيشتر با آن حضرت، بايد به کتابهاي مفصلتر مراجعه کرد، از جمله:

    موسوعة کلمات امام الحسين (درباره سخنان او)، حياة الامام الحسين بن علي، باقر شريف القرشي (درباره زندگاني

    او) عوالم و بحار الانوار (درباره فضايل او) نفس المهموم، شيخ عباس قمي (در مقتل او) و کتابهاي فراوان ديگر.

    به ‏عنوان‏ «کتابنامه عاشورا» در همين مجموعه مراجعه شود.

    [2] جواد محدثی.


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    عنوان : شاه دين




    امام سوم شيعيان، شهيد کربلا و خون خدا، که نهضت عاشورا بر محور فداکاري و جانفشاني آن حضرت

    شکل گرفت و تاريخ بشري را سرشار از حماسه و ايثار کرد و درس آزادگي و عزت به انسان داد و با خون

    خويش که در کربلا ريخت، درخت اسلام‏ آبياري شد و امت مسلمان بيدار گشت.


    .

    عنوان : شه گلگون قبا


    عنوان :عطشان




    از القاب سيد الشهدا، که تشنه در کربلا به شهادت رسيد.اين تعبير در روايات، تواريخ‏ و

    زيارتنامه ‏ها درباره آن امام آمده است.از جمله در حديث امام باقر «ع‏» است: «ان ‏الحسين...

    قتل مظلوما مکروبا عطشانا».[1] امام سجاد «ع‏» نيز که براي ياري بني اسد در دفن‏پيکر امام

    حسين و شهدا آمد، پس از دفن امام تشنه کام، بر روي قبر او نوشت: «هذا قبرالحسين بن

    علي بن ابي طالب الذي قتلوه عطشانا غريبا.»[2] همين تشنگي و شهادت جانسوز او و ياران

    و فرزندانش، قوي‏ترين عامل تحريک عواطف و همدل ساختن انسانهاي با وجدان با عاشورائيان

    بوده است.


    پی نوشتها :

    [1] کامل الزيارات، ص 168.

    [2] حياة الامام الحسين، ج 3، ص 325.





    عنوان : مصباح هدايت




    از القاب امام حسين عليه السلام‏ «مصباح الهدي‏» است.بيش از چهل لقب براي‏ سيد الشهدا

    «ع‏» نقل شده است.[1] که يکي از آنها مصباح هدايت و کشتي نجات است.درحديث است از

    رسول خدا «ص‏» که در سمت راست عرش الهي نوشته است: «ان الحسين ‏مصباح الهدي و

    سفينة النجاة‏».[2] غير از مقام امامت آن حجت الهي، در شيوه زندگي و الهام‏بخشي راه و

    رسم جهاد و شهادت نيز، آن حضرت راهنماي بشر است و در غرقاب هستي‏ و طوفانهاي

    اجتماعي، کشتي نجات بخشي است که هر کس به ولاي او چنگ زند، از امواج بيديني و ذلت

    نجات يافته به ساحل عزت و کرامت مي‏رسد.چراغ حسيني در شب ‏تاريک تاريخ، همواره درخشان

    بوده و «راه‏» نشان داده است.



    پی نوشتها :

    [1] مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 78.

    [2] سفينة البحار، ج 1، ص 257، ناسخ التواريخ، ص 57.

    ویرایش توسط شهید گمنام : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ در ساعت ۲۱:۱۶

    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    عنوان : مظلوم




    ستمديده، از لقبهاي سيد الشهداست که اغلب با نام او همراه است: يا حسين مظلوم، در زيارتنامه‏ها و احاديث،

    تکيه بر روي اين لقب براي بيان ظالم بودن حکومت اموي وسپاهي است که در کربلا آن حضرت را به شهادت

    رساندند.هر چند آنان مي‏کوشيدند تا خود را تبرئه کنند و گناه کشته شدن را به گردن خود امام بيندازند، ولي

    مظلوميت آن شهيد، همواره مثل پرچمي در اهتزاز بوده است.

    در حديث امام باقر «ع‏» است: «ان الحسين صاحب کربلا قتل مظلوما مکروبا عطشانا لهفانا»[1] و در برخي تفاسير،

    آيه‏ «و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا» (اسراء/33) به ‏شهادت آن حضرت تفسير شده است.[2] و همچنين

    آيه‏ «و سيعلم الذين ظلموا اي منقلب ‏ينقلبون‏» (شعراء/225) به مظلوميت اهل بيت تاويل گشته است.[3] آيه‏

    «اذن للذين يقاتلون‏ بانهم ظلموا» (حج/39) نيز طبق روايات، درباره حسين بن علي‏ «ع‏» است که يزيد در پي ‏کشتن

    او بود تا آنکه مظلومانه شهيد شد.امام صادق‏ «ع‏» نيز در حديثي امام زمان‏عليه السلام را خونخواه حسين‏ «ع‏»

    معرفي مي‏کند.[4] و درباره آيه‏ «اسروا النجوي الذين ‏ظلموا» (انبياء/3) روايت است که: «الذين ظلموا آل محمد

    حقهم‏».[5] مظلوميت ‏ابا عبدالله‏ «ص‏» و ائمه، شيعه را همواره در مسير ظلم‏ستيزي و آمادگي براي جانبازي

    در رکاب انتقام ‏گيرنده خون شهداي مظلوم کربلا، حضرت مهدي‏ «ع‏» قرار مي‏دهد و کينه ‏ظالم را در دلها مي‏پروراند

    .افراشتن پرچم مظلوميت آل الله، محور تجمع و تشکل همه ‏مظلومان و ستمديدگان تاريخ بر محور امام مظلومان

    است.


    پی نوشتها :

    [1] کامل الزيارات، ص 168.

    [2] تفسير «البرهان‏»، سيد هاشم بحراني، ج 2، ص 418.

    [3] همان، ج 3، ذيل آيه فوق.

    [4] بحار الانوار، ج 24، ص 224.

    [5] همان، ص 226.


    عنوان : مکروب




    اندوهگين، غمگين، گرفته.از لقبهاي سيد الشهدا عليه السلام که در حديث امام باقر «ع‏» آمده

    است: «ان الحسين... قتل مظلوما مکروبا».[1] .


    پی نوشتها :

    [1] کامل الزيارات، ص 168.


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  13. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود