صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آثار و آداب مشورت و ویژگی‌های مشاور

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299

    آثار و آداب مشورت و ویژگی‌های مشاور




    آثار و آداب مشورت و ویژگی‌های مشاور


    انسان در زندگی نمی‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات خود را حل و فصل کند. از این‌رو مشورت با دیگران به عنوان بهره‌مندی از عقول دیگران یک حکم عقلانی و عقلایی است و انسان خردمند کسی است که افزون بر خرد خویش از خرد دیگران نیز استفاده کند، در حالی که سفیه و سبک‌مغز کسی است که نه خود می‌اندیشد و نه از خرد دیگران و راهنمایی آنان بهره می‌برد بلکه متکبرانه و مستکبرانه عمل کرده با استبداد در رای، خود را همواره در خطر می‌افکند و پشیمانی برآیند طبیعی رفتار اوست. البته بسیاری از مردم می‌دانند که مشورت، خوب و مشاوره گرفتن حیاتی و ضروری است؛ اما احکام و آداب آن را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چگونه و از چه کسانی مشاوره بگیرند؟ نویسنده در این مطلب با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی به بررسی چرایی و اهمیت مشورت و ویژگی‌های یک مشاور خوب پرداخته است.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    چرایی نیاز به مشورت و مشاوره

    عقل آدمی حکم می‌کند که برای حل هر مسئله‌ای باید تعقل کرد و بدون تعقل و تفکر کاری نکرد؛ زیرا هرگونه اقدامی بدون تعقل و تفکر به معنای خطرپذیری بیشتر، مشکل فزون‌تر، عدم موفقیت و پشیمانی است؛ چرا که احتمال آنکه مسئله حل نشود و مشکلی بر مشکلات افزوده شود بیشتر است. بنابراین، اگر مسئله برای شخص همچنان حل نشده و غامض بماند بهتر از آن است که اقدامی کند که قوز بالای قوز شود.

    البته از آنجا که همه چیز را همگان دانند و انسان به تنهایی ناتوان از درک مسائل و حل آنها است، خردمند کسی است که از عقول دیگران بهره‌مند شود. هر انسانی در هر سطح عقلی، فکری، علمی و فرهنگی باشد می‌داند که سطوح ادراکی و فهم و هوش و استعداد انسان‌ها یکسان نیست و تفاوت‌های بسیاری میان آنها وجود دارد. افزون بر آن هر کسی در یک زمینه و بستری بهتر عمل می‌کند و تجربیاتی را می‌آموزد و تخصص‌هایی کسب می‌کند که دیگری حتی اگر از نظر سطح هوشی بالاتر و برتر باشد، ممکن است در این عرصه و زمینه تجربه و تخصصی نداشته باشد. تخصص‌یابی، نیازمند تکرار و تجربه بسیار است و کسب یک مهارت به سادگی شدنی نیست. بنابراین، خردمند بر آن است تا از تجربیات و تخصص‌ها و مهارت‌های دیگران بهره گیرد و کاری که یک متخصص با یک حرکت انجام می‌دهد خود به عهده نمی‌گیرد که یا وقت و هزینه بسیار می‌طلبد یا بدتر از آن گره‌ای بر گره‌ها می‌افزاید و مسئله را به مشکل و سپس معضل تبدیل می‌سازد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    مهارت مشورت‌گیری و مشورت‌دهی

    مشورت‌گیری و مشورت‌دهی خود یک مهارت است. اصولا مهارت‌ها به دانش‌هایی اطلاق می‌شود که جنبه عملی در آن قوی‌تر است و با تکرار و تجربه به دست می‌آید. مهارت‌ها دانش عملی و کارگاهی است که علم و تجربه در آن آمیخته است. از این‌ رو بسیاری از افراد ممکن است دانشی را داشته باشند و از مهارت در همان حوزه دانشی خود برخوردار نباشند. دانشجویانی که تنها مباحث نظری در علم مکانیک را آموخته و هرگز در عمل از علم و دانش و ابزارهای آن بهره‌ای نبرده‌اند، نمی‌توانند استادکار خوبی باشند حتی اگر در رشته خود دکترا گرفته و از جنبه نظری در عالی‌ترین درجه باشند.

    مشورت‌گیری و مشورت‌دهی نیز یک مهارت در زندگی است که انسان باید بیاموزد و راه‌های آن را بشناسد و به‌کار گیرد. از این رو، مهارت‌هایی به کودکان از همان آغاز زندگی در خانه، خانواده، مهد و دبستان می‌آموزند که شامل مهارت عذرخواهی، مهارت تفکر، مهارت شنیدن، مهارت گفتن، مهارت پرسش‌گری و بسیاری دیگر از مهارت‌های زندگی می‌شود. مشورت‌گیری همانند مشورت‌دهی به مهارتی نیاز دارد که فقدان آن می‌تواند در رسیدن به شاخص‌های یک مشورت خوب و سازنده تاثیر منفی به‌جا گذارد. به عنوان نمونه اگر شخص نداند از چه کسی و در چه زمینه‌ای مشاوره گیرد و یا نتواند مسئله خود را به درستی طرح کند و مشورت مناسبی را بگیرد، همانند مشکلی خواهد بود که یک مشاور نداند و نتواند چگونه و در چه شکلی مشاوره دهد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    آثار و کارکردهای مشورت

    یکی از راه‌های تشویق افراد به کاری از جمله مشورت‌گیری، بیان آثار و کارکردهای آن است. از این رو در آیات و روایات به آثار مشورت و مشاوره توجه داده شده است تا افراد جامعه برای مشورت‌گیری تشویق شوند.

    خداوند مردم را به مشورت‌خواهی تشویق کرده و آن را یک مهارت برای مسلمانان در زندگی اجتماعی دانسته است. چنانکه می‌فرماید: والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاهْ و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون؛ «و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز گزاردند و کارشان در میانشان [بر پایه] مشورت است و از آنچه روزی‌شان کرده‌ایم انفاق می‌کنند.» (شوری، آیه ۳۸)



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    پیامبر(ص) که اسوه حسنه مردمان است (احزاب، آیه ۲۱) خود این‌گونه از مهارت مشورت برای امور اجتماعی و نه شرعی و احکام الهی بهره می‌برد و همین امر موجب تشویق دیگران به امر مشورت‌خواهی و مشورت‌دهی می‌شد و انسجام اجتماعی را افزایش و مهر و محبت را در میان مومنان و شهروندان جامعه اسلامی افزایش می‌داد. مشورت‌گیری رهبر جامعه موجب می‌شود تا مردم در گرد او جمع آیند؛ زیرا وقتی جامعه خود را در امور اجتماعی حاضر می‌بیند، در مسائل اجتماعی و سیاسی می‌تواند مشارکت فعال داشته باشد، منزلت و مقام خود را در مدیریت غیرمستقیم جامعه می‌بیند و همین موجب می‌شود تا انگیزه‌ها در شهروندان افزایش یابد.

    خداوند در این‌باره چنین گزارش می‌کند و می‌فرماید:

    فبما رحمهْ من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم فی‌الامر فاذا عزمت فتوکل علی‌الله ان الله یحب المتوکلین؛


    به سبب رحمت خداست که تو با آنان نرمخو شدی. اگر تندخو و سخت‌دل می‌بودی، قطعا از گرد تو پراکنده می‌شدند. پس بر آنها ببخشای و بر ایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنها مشورت کن و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن. که خدا توکل‌کنندگان را دوست دارد.» (آل عمران، آیه ۱۵۹)



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    رهبری همانند هر فرد دیگر جامعه می‌تواند از طریق مشاوره، دیگران را به حمایت و پشتیبانی خود جلب کند؛ زیرا حضور دیگران به عنوان مشاور موجب می‌شود تا نوعی علاقه و پیوند دو سویه مشاوره پدید آید و مشاوره‌ دهنده نتایج مشورت خود را بخشی از عمل خود بداند و موفقیت و عدم موفقیت را به پای خودش بنویسد. از این رو مشاوره دهنده دوست می‌دارد تا این کار به سامان رسد و در تحقق و سامان یافتن آن نیز کمک می‌رساند. لذا پیامبر(ص) در تبیین ارزش مشاوره و تشویق مردم به آن به این اثر مشورت اشاره داشته و می‌فرماید:

    لا مظاهرهْ اوثق من المشاورهْ؛ هیچ پشتیبانی و حمایتی استوارتر از مشورت نیست. (المحاسن، ج۲، ص ۴۳۵، حدیث ۲۵۰۹)

    البته حتی اگر مشورت صرف از سوی مشاور انجام گیرد، باز چنین تاثیری را به‌جا خواهد گذاشت؛ زیرا شخص از نظر روانی به این اعتماد و اطمینان می‌رسد که کاری که انجام می‌دهد درست و مفید و سازنده است و با عزم و اعتماد و اطمینان در آن مسیر گام می‌نهد و با شک و تردید رفتار نمی‌کند که خود شک و تردید، عامل بسیاری از شکست‌ها است.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    از نظر پیامبر خدا(ص) هرگونه مشورت درست و مشاوره با افراد متخصص می‌تواند موجبات رهیابی شخص به رشد و بالندگی را فراهم آورد و مشکلات و مسائل خود را این گونه با بهره‌گیری از عقول دیگران حل و فصل نموده و کارش را به سرانجام مطلوبی برساند. از این رو ایشان می‌فرماید: هیچ فردی نیست که با کسی مشورت کند. مگر آنکه به راه درست و حل مشکل خود رهنمون شود (مجمع‌البیان، ج۹، ص۵۱) امام حسن(ع) نیز می‌فرماید: هیچ مردمی با هم مشورت نکردند، مگر آنکه راه درست (حل مشکلات) خود را پیدا کردند. (تحف‌العقول: ۲۳۳)

    اصولاً انسان خردمند کسی است که خرد دیگری را نیز به خدمت می‌گیرد و از دانش و علم دیگران سود می‌جوید. هیچ خردمندی بی‌نیاز از مشورت و مشاوره نیست؛ زیرا سطح ادراکی و فهم و نیز تجربیات و تخصص‌های انسان‌ها بسیار متفاوت است و هیچ کسی به جایی نرسیده است که همه علوم و تجارب را در اختیار داشته باشد. از این‌رو امام علی(ع) می‌فرماید: لا یستغنی العاقل عن المشاوره؛ خردمند از مشورت کردن بی‌نیاز نیست. (غررالحکم: ۱۰۶۹۳)

    در ارزش و اهمیت مشورت همین بس که انسان مشورت‌کننده هرگز پشیمان نمی‌شود؛ زیرا حتی در صورت عدم موفقیت می‌داند که همه تلاش و کوشش خود را کرده است و اگر در این امر به موفقیتی دست نیافته است، حکمت الهی است که هیچ چیزی آن را تغییر نمی‌دهد؛ زیرا امام سجاد(ع) می‌فرماید: یا من لا تبدل حکمه الوسایل، ای کسی که وسایل، نمی‌تواند حکمت را تبدیل کند و تغییر و جایگزینی برای آن قرار دهد. اما اگر کسی مشورت نکرد و موفقیت کسب نکرد به طور طبیعی پشیمانی سراغ او خواهد آمد که البته دیگر سودی ندارد. بر همین اساس امام باقر(ع) به تارک مشورت هشدار داده و می‌فرماید: فی‌التوراهًْ أربعه أسطر: … من لا یستشیر یندم؛ در تورات چهار جمله آمده است که از جمله آنها این است: کسی که مشورت نکند، پشیمان شود. (المحاسن: ۲، ۴۳۶، ۲۵۱۰)



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    به هر حال هیچ کس از مشورت، آسیب و زیانی نمی‌بیند و از نظر روانی و احساس درونی نیز خود را در صورت شکست کامیاب می‌داند؛ زیرا همه آنچه وظیفه و تکلیف انسانی بوده به جا آورده ولی حکمت الهی فوق هر اسباب و وسیله‌ای دیگر اجازه نداده در این کار موفق شود. از این‌رو عذر و بهانه عقلی و شرعی در اختیار دارد و اگر در صورت شکست و عدم موفقیت، عذر و بهانه خویش را مطرح کند، همگان می‌پذیرند و او را سرزنش نخواهند کرد. از این‌رو امام صادق(ع) به تأثیر مشورت حتی در صورت شکست می‌فرماید: لن یهلک امرو عن مشوره؛ آدمی هیچ‌گاه از مشورت کردن هلاک نمی‌شود. (المحاسن: ۲، ۴۳۶، ۲۵۱۲) به این معنا که مشورت موجب رهایی از هلاک است؛ اما اگر مشکلی نیز پدید آمد قابل توجیه و عذر است که هر عاقلی آن را می‌پذیرد.

    از همین جهت است که امام کاظم(ع) به صراحت به این کارکرد و اثر مشورت حتی در صورت شکست اشاره کرده و فرموده است: کسی که مشورت کند، اگر کارش را درست انجام دهد، مردم او را بستایند و اگر اشتباه کند، معذورش دارند. (الدرهْ الباهرهْ: ۳۴)

    سیره پیامبر(ص) چنانکه قرآن فرموده مشاوره در امور اجتماعی بوده است و همین سیره را امامان معصوم(ع) نیز ادامه داده‌اند.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    حسن‌بن جهم می‌گوید: در حضور امام رضا(ع) بودیم که از پدر بزرگوارش سخن به میان آمد. حضرت فرمود: هیچ خردی با خرد آن حضرت برابری نمی‌کرد، ولی با این حال، گاه با یکی از غلامان سیاه خود مشورت می‌کرد. به ایشان عرض شد: با چنین کسی مشورت می‌کنی؟ فرمود: چه‌بسا که خداوند تبارک و تعالی [نظر درست را] از زبان او جاری کند. (مکارم الأخلاق: ۲، ۹۹، ۲۲۸۳)

    چنانکه از روایت برمی‌آید مشاوره، شاخص‌هایی می‌طلبد ولی هرگز جزو این شاخص‌ها رنگ و جنس و نژاد و مانند آن نیست که از نظر نظام جاهلی ارزش است، بلکه ارزش‌ها امور دیگری است و شاخص‌ها نیز با شاخص‌های نظام جاهلی در امر مشورت متفاوت است.

    پیامبر(ص) به امیرمؤمنان علی(ع) سفارش می‌کند که در کارها هرگز از مشورت‌گیری پرهیز نکن تا گرفتار پشیمانی نشوی. در حقیقت تشویق دیگران به مشورت‌گیری و عادت به این مهارت از چیزهایی است که در فرهنگ قرآنی و اسلامی بسیار تأکید شده است. امام علی(ع) درباره سفارش‌های پیامبر(ص) می‌فرماید: رسول خدا مرا به [امارت] یمن فرستاد و در مقام سفارش به من فرمود: ای علی! کسی که از خدا طلب خیر کرد سرگردان نشد و کسی که مشورت نمود پشیمان نگشت. (الأمالی للطوسی: ۱۳۶، ۲۲۰)

    از نظر آموزه‌های وحیانی قرآن و اسلام، عقل نورانیتی دارد که خود و پیرامونش را روشن می‌کند. انسان وقتی تعقل می‌کند دل و جانش را روشن می‌کند و مسئله و یا مسائل خود را به وضوح می‌بیند و اگر این پرتو نور عقلی که با تعقل می‌تابد کم‌فروغ باشد می‌توان با نورانیت عقول دیگران روشن‌تر و پرفروغ‌تر کرد و روشنایی بر مسائل افکند که هیچ نقطه ابهامی نماند. امام علی(ع) می‌فرماید: هر که با خردمندان مشورت کند، از پرتو خردها روشنایی گیرد. (غرر الحکم: ۸۶۳۴)


  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,248
    صلوات
    1250
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی بحق صاحب الزمان عاقبت همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات ختم بخیر بگردان
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    93 روز 6 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    299



    وقتی امور با نورانیت مشورت عقول دیگران روشن شد به طور طبیعی انسان در مسیر درست قرار می‌گیرد و از کژی و ناراستی دور می‌شود. کسی که مشاوره می‌گیرد نه تنها از سقوط در امان است بلکه بی‌گمان موفقیت را برای خود رقم می‌زند و به مقصود خویش می‌رسد؛ چنان که امیرمؤمنان(ع) درباره این اثر و کارکرد مشورت می‌فرماید: المستشیر علی طرف النجاح؛ مشورت کننده، در آستانه موفقیت است. (غررالحکم، ۱۲۱۷)

    از نظر آن حضرت مشورت‌گیری همانند چشمی است که راه هدایت را به آدمی نشان می‌دهد و از گمراهی و خطر، او را دور نگه می‌دارد. آن حضرت(ع) می‌فرماید: مشورت کردن، دیده راهیابی است و کسی که به رأی و نظر خویش اکتفا کند، خود را به خطر افکنده است. (نهج‌البلاغه: الحکمه ۲۱۱)

    انسان اگر بتواند در هر کاری پیش از اقدام و عمل فکر و اندیشه کرده و با مشاوره از چارچوب‌ها و مشکلات کارها آگاه و نسبت به آن علم و دانش بیشتر و کامل‌تری به دست آورد، بهتر می‌تواند از زندگی بهره برد و از مشکلات آن به آسانی عبور کرده و خود را از هرگونه رنج و سختی برهاند. بر همین اساس، حضرت علی(ع) فرمان می‌دهد و می‌فرماید: شاور قبل أن تعزم، و فکر قبل أن تقدم؛ پیش از آنکه تصمیم بگیری، مشورت کن و پیش از آنکه اقدام کنی، بیندیش. (غررالحکم: ۵۷۵۴)

    پس گام نخست، اندیشه کردن و تفکر نمودن در هر کاری است و اگر عقل و علم انسانی به جایی نرسید آن زمان با مشورت می‌توان راه درست و صواب را تشخیص داد. البته مشورت به این معنا است که از آن بهره گرفته و براساس آن رفتار شود نه آنکه خلاف مشورت عمل شود. از همین رو امام علی(ع) هشدار داده و می‌فرماید: هر گاه با فکر خود به جایی نرسیدی، از اندیشه خردمندی که مشکل تو را حل می‌کند پیروی کن. (غرر الحکم: ۴۱۵۶)


  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود