جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خواب در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121

    خواب در قرآن




    در قرآن كريم خداوند مي فرمايد در هنگام خواب روح را قبض مي كنيم البته نه به طور كامل،

    سؤال من اين است: 1- آيا اين قبض روح شامل تمام انواع خواب ها مانند خواب نيمروزي و حتي

    خواب با قرص هاي خواب آور هم مي شود؟ 2- آيا خواب ديدن ارتباط مستقيم به روحي كه قبض

    شده دارد؟ 3- اگر جواب مورد 2 مثبت است چرا وقتي دوستمان را در خواب مي بينيم اما دوست

    من من را در خواب و در همان محلي كه من وي را در خواب ديدم نمي بيند؟ به عبارتي چرا خواب

    من و دوستم مثل هم نيست؟ 4- من در طول مدتي كه خواب هستم چندين بار از خواب بيدار شده

    و مي خوابم آيا اين بدان معني است كه در هر بار بيدار شدن و خوابيدن روح به بدن بر مي گردد و

    دوباره قبض روح مي شوم؟






    در پاسخ به این پرسش با استفاده از آیه شریفه«الله یتوفی الانفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها

    فیمسک التی قضی علیها الموت ..» سوره زمر آيه42، بدست می آید که در هنگام خواب روح ها از بدن جدا

    می شود و در این حالت تفاوتی بین خواب شب یا خواب نیمروزی و یا خواب با قرص و یا از سر خستگی و ..

    وجود ندارد چرا که :


    1- انسان تركيبى است از روح و جسم، روح گوهرى است غير مادى كه ارتباط آن با جسم مايه نور و حيات

    آن است.

    2- به هنگام مرگ خداوند اين رابطه را قطع مى‏كند، و روح را به عالم ارواح مى‏برد و به هنگام خواب نيز اين

    روح را مى ‏گيرد، اما نه آن چنان كه رابطه به كلى قطع شود، بنا بر اين روح نسبت به بدن داراى سه حالت است:

    ارتباط تام (حالت حيات و بيدارى) ارتباط ناقص (حالت خواب) قطع ارتباط به طور كامل (حالت مرگ).


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    3- خواب چهره ضعيفى از مرگ است، و مرگ نمونه كاملى از خواب! 4- خواب از دلائل استقلال و اصالت روح

    است، مخصوصا هنگامى كه با رؤيا آنهم رؤياهاى صادقه توأم باشد اين معنى روشنتر مى ‏شود.

    5- بعضى از ارواح هنگامى كه در عالم خواب رابطه آنها با جسم ضعيف

    مى ‏شود گاه به قطع كامل اين ارتباط مى‏انجامد به طورى كه صاحبان آنها هرگز بيدار نمى‏شوند، و اما ارواح ديگر

    در حال خواب و بيدارى در نوسانند تا فرمان الهى فرا رسد.

    6- توجه به اين حقيقت كه انسان همه شب به هنگام خواب در آستانه مرگ قرار مى‏گيرد درس عبرتى است

    كه اگر در آن بينديشد براى بيدارى او كافى است.

    7- تمام اين امور به دست قدرت خداوند انجام مى‏گيرد، و اگر در آيات ديگر سخن از قبض روح به دست ملك الموت

    و فرشتگان مرگ آمده، به عنوان اين است كه آنها فرمانبران حق و مجريان اوامر او هستند و تضادى ميان اين دو

    وجود ندارد.

    به هر حال اين كه در پايان آيه مى‏فرمايد: در اين موضوع نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه انديشه

    مى ‏كنند منظور نشانه‏هايى از قدرت خداوند و مساله مبدء و معاد و ضعف و ناتوانى انسان در برابر اراده او است.

    و به اين ترتيب خواب برادر مرگ است و شكل ضعيفى از آن،چرا كه رابطه روح با جسم به هنگام خواب به حد اقل

    مى ‏رسد و بسيارى از پيوندهاى اين دو قطع مى ‏شود


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    عياشى از حسن بن محبوب نقل كرده و وى از عمرو بن ثابت ابى مقدام و او از پدرخود كه امام محمّد باقر

    صلوات اللَّه عليه فرمود كه هيچكس بخواب نميرود مگر كه نفس او بآسمان عروج ميكند و روح او در آن ميماند

    و ميان روح و نفس او شعاعى پيدا ميشود چون شعاع آفتاب پس اگر اذن الهى تعلق ميگيرد بقبض ارواح روح

    اجابت نفس ميكند و اگر اذن او متعلق ميشود ببقاء روح اجابت روح ميكند اين است معنى قوله تعالى اللَّهُ يَتَوَفَّى

    الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها الاية و هر گاه كه نفس نايم ملاحظه ملكوت سماوات مينمايد آنچه در خواب ميبيند قابليت تأويل

    و تعبير دارد و اگر از آنچه ميان آسمان و زمين است مشاهده ميكند از تخيلات شيطان است و صالح تأويل نيست

    إِنَّ فِي ذلِكَ بدرستى كه در اين توفى و امساك و ارسال لَآياتٍ هر آينه علامات واضحه است بر كمال قدرت و دلالات

    لايحه بر حشر و نشر در روز قيامت لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ مر گروهى را كه تفكر و تأمل نمايند در اين امر و از اين استنباط

    كنند كه اماتت مشابه نوم است و احياء مماثل يقظه پس او سبحانه قادر بر بعث و نشور باشد! و در تورية مذكور

    است كه اى فرزند آدم بطريقى كه در خواب ميروى بميرى و بر طرزى كه بيدار ميكردى زنده ميشوى «2» .


    در حديثى از امام باقر ع چنين مى ‏خوانيم:

    اذا قمت بالليل من منامك فقل الحمد للَّه الذى رد على روحى لاحمده و اعبده:

    هنگامى كه در شب از خواب برمى‏خيزى بگو حمد خدايى را كه روح مرا به من بازگرداند، تا او را حمد و سپاس

    گويم و عبادت كنم. «2»

    و حديث در اين زمينه بسيار است.


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121




    (2) اصول كافى (مطابق نقل نور الثقلين جلد 4 صفحه 488).

    جالب اينكه در روايتى از پيامبر ص چنين مى‏خوانيم:

    الرؤيا ثلاثة بشرى من اللَّه و تحزين من الشيطان و الذى يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه‏

    : خواب و رؤيا سه گونه است گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان،

    و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى‏پروراند و آن را در خواب مى‏بيند «1».

    روشن است كه خوابهاى شيطانى چيزى نيست كه تعبير داشته باشد، اما خوابهاى رحمانى كه جنبه بشارت

    دارد حتما بايد خوابى باشد كه از حادثه مسرت بخش در آينده پرده بردارد.

    بهر حال لازم است در اينجا به نظرات مختلف كه در باره حقيقت رؤيا ابراز شده به طور فشرده اشاره كنيم:

    در باره حقيقت رؤيا. تفسيرهاى زيادى شده است كه مى‏توان آنها را به دو بخش تقسيم كرد:

    1- تفسير مادى. 2- تفسير روحى.

    ماديها مى‏گويند رؤيا چند علت ميتواند داشته باشد:

    الف- ممكن است خواب ديدن و رؤيا نتيجه مستقيم كارهاى روزانه انسان باشد، يعنى آنچه براى انسان در

    روزهاى گذشته روى داده به هنگام خواب در مقابل فكرش مجسم گردد.

    ب- ممكن است يك سلسله آرزوهاى بر آورده نشده باعث ديدن خوابهايیشود، همانطور كه شخصى تشنه،

    آب در خواب مى‏بيند و كسى كه در انتظار سفر كرده‏اى است آمدن او را از سفر بخواب مى‏بيند

    ج- ممكن است ترس از چيزى باعث شود كه انسان خواب آن را ببيند زيرا مكرر تجربه شده است كسانى كه

    از دزد وحشت دارند شب خواب دزد ميبينند (ضرب المثل معروف دور از شتر به خواب و خواب آشفته نبين

    اشاره به همين حقيقت است).

    فرويد و پيروان مكتب فرويد يك نوع تفسير و تعبير مادى ديگرى براى خواب دارند:

    آنها طى مقدمات مشروحى اظهار مى‏دارند كه: خواب و رؤيا عبارت است از ارضاى تمايلات واپس زده و

    سركوفته‏اى كه هميشه با تغيير و تبديلهايى براى فريب من به عرصه خودآگاهى روى مى‏آورند.



    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    توضيح اينكه: بعد از قبول اين مسئله كه روان آدمى مشتمل بر دو بخش است بخش آگاه (آنچه به تفكرات

    روزانه و معلومات ارادى و اختيارات انسان ارتباط دارد) و بخش ناآگاه (آنچه در ضمير باطن به صورت يك ميل

    ارضا نشده پنهان گرديده است) مى‏گويند:

    بسيار مى‏شود اميالى كه ما داريم و به عللى نتوانسته‏ايم آنها را ارضا كنيم و در ضمير باطن ما جاى گرفته‏اند،

    به هنگام خواب كه سيستم خود آگاه از كار مى‏افتد براى يك نوع اشباع تخيلى به مرحله خودآگاه روى مى‏آورند،

    گاهى بدون تغيير منعكس مى‏شوند (همانند عاشقى كه محبوب از دست رفته خود را در عالم خواب مشاهده

    ميكند) و گاهى تغيير شكل داده و به صورتهاى مناسبى منعكس ميشوند كه در اين صورت نياز به تعبير دارند.

    بنا بر اين رؤياها هميشه مربوط به گذشته است، و از آينده هرگز خبر نمى‏دهد، تنها ميتوانند وسيله خوبى

    براى خواندن ضمير ناآگاه باشند، و به همين جهت براى درمان بيماريهاى روانى كه متكى به كشف ضمير ناآگاه

    است بسيار ميشود كه از خوابهاى بيمار كمك ميگيرند.

    بعضى از دانشمندان غذا شناس ميان خواب و رؤيا و نيازهاى غذايى بدن رابطه قائل هستند و معتقدند كه مثلا

    اگر انسان در خواب ببيند از دندانش خون ميچكد لا بد ويتامين ث بدن او كم شده است! و اگر در خواب ببيند

    موى سرش سفيد گشته معلوم ميشود گرفتار كمبود ويتامين ب شده است!!.

    و اما فلاسفه روحى تفسير ديگرى براى خوابها دارند، آنها ميگويند، خواب و رؤيا بر چند قسم است:.

    1- خوابهاى مربوط به گذشته زندگى و اميال و آرزوها كه بخش مهمى از خوابهاى انسان را تشكيل ميدهد.

    2- خوابهاى پريشان و نامفهوم كه معلول فعاليت توهم و خيال است (اگر چه ممكن است انگيزه‏هاى روانى

    داشته باشد).

    3- خوابهايى كه مربوط به آينده است و از آن گواهى مى‏دهد.

    شك نيست كه خوابهاى مربوط به زندگى گذشته و جان گرفتن و تجسم صحنه‏هايى كه انسان در طول زندگى

    خود ديده است تعبير خاصى ندارند، همچنين خوابهاى پريشان و به اصطلاح اضغاث احلام كه نتيجه افكار پريشان،

    و همانند افكارى است كه انسان در حال تب و هذيان پيدا ميكند نيز تعبير خاصى نسبت به مسائل آينده زندگى

    نميتواند داشته باشد، اگر چه روانشناسان و روانكاوان از آنها به عنوان دريچه‏اى براى دست يافتن به ضمير ناآگاه

    بشرى استفاده كرده و آنها را كليدى براى درمان بيماريهاى روانى ميدانند، بنا بر اين تعبير خواب آنها براى كشف

    اسرار روان و سرچشمه بيماريها است نه براى كشف حوادث آينده زندگى.



    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    و اما خوابهاى مربوط به آينده نيز داراى دو شعبه است، قسمتى خوابهاى صريح و روشن مى‏باشند كه به

    هيچوجه تعبيرى نمى‏خواهند و گاهى بدون كمترين تفاوتى با نهايت تعجب، در آينده دور يا نزديك تحقق

    مى ‏پذيرد ميباشد.

    دوم خوابهايى است كه در عين حكايت از حوادث آينده بر اثر عوامل خاص ذهنى و روحى تغيير شكل يافته و

    نيازمند به تعبير است.

    براى هر يك از اين خوابها نمونه‏هاى زيادى وجود دارد كه همه آنها را نمى‏توان انكار كرد، نه تنها در منابع مذهبى

    و كتب تاريخى نمونه‏هايى از آن ذكر شده بلكه در زندگى خصوصى خود ما يا كسانى كه ميشناسيم مكرر رخ

    داده است به اندازه‏اى كه هرگز نمى‏توان همه را معلول تصادف دانست.

    در اينجا چند نمونه از خوابهايى كه بطرز عجيبى پرده از روى حوادث آينده برداشته و از افراد مورد اعتماد

    شنيده ‏ايم يادآور مى ‏شويم.

    1- يكى از علماى معروف و كاملا مورد وثوق همدان مرحوم اخوند ملا على از مرحوم آقا ميرزا عبد النبى كه از

    علماى بزرگ تهران بود چنين نقل مى‏كرد:

    هنگامى كه در سامرا بودم هر سال مبلغى در حدود يكصد تومان از مازندران براى من فرستاده مى‏شد، و به

    اعتبار همين موضوع قبلا كه نياز پيدا مى‏كردم قرض‏هايى مينمودم و بهنگام وصول آن وجه، تمام بدهى‏هاى خود

    را ادا مى‏كردم.

    يك سال بمن خبر دادند كه امسال وضع محصولات بسيار بد بوده و بنا بر اين وجهى فرستاده نمى‏شود! بسيار

    ناراحت شدم و با همين فكر ناراحت خوابيدم، ناگهان در خواب پيامبر اسلام ص را ديدم كه مرا صدا زد و گفت:

    فلان كس! برخيز در آن دولاب را باز كن (اشاره به دولابى كرد) و يك صد تومان در آن هست بردار. از خواب بيدار

    شدم چيزى نگذشت در خانه را زدند بعد از ظهر بود ديدم فرستاده مرحوم ميرزاى شيرازى مرجع بزرگ تقليد

    شيعيان است گفت

    ميرزا شما را مى‏خواهد. من تعجب كردم كه در اين موقع براى چه آن مرد بزرگ مرا مى‏خواهد رفتم ديدم در اطاق

    خود نشسته، (من خواب خود را بكلى فراموش كرده بودم) ناگاه مرحوم ميرزاى شيرازى به من گفت:

    ميرزا عبد النبى در آن دولاب را باز كن و يكصد تومان در آنجا هست بردار، بلا فاصله داستان خواب به نظرم آمد

    و از اين حادثه سخت تعجب كردم خواستم چيزى بگويم، احساس كردم او مايل نيست سخنى در اين زمينه

    گفته شود، وجه را برداشتم و بيرون آمدم.



    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    2- دوستى كه مورد اعتماد است نقل مى‏كرد نويسنده كتاب ريحانة الادب مرحوم تبريزى فرزندى داشت دست

    راست او ناراحت بود (شايد روماتيسم شديد داشت) به طورى كه به زحمت مى‏توانست قلم به دست بگيرد،

    بنا شد براى معالجه به آلمان برود او مى‏گويد: در كشتى كه بودم خواب ديدم مادرم از دنيا رفته است، تقويم را

    باز كردم و جريان را با قيد روز و ساعت نوشته چيزى نگذشت كه به ايران آمدم جمعى از بستگان به استقبال

    من آمدند ديدم لباس مشكى در تن دارند، تعجب كردم و جريان خواب به كلى از خاطرم رفته بود، بالآخره تدريجا

    به من حالى كردند كه مادرم فوت كرده بلافاصله بياد جريان خواب افتادم، تقويم را بيرون آوردم و روز فوت را سؤال

    كردم ديدم درست در همان روز مادرم از دنيا رفته بود!.

    3- نويسنده معروف اسلامى سيد قطب در تفسير خود فى ظلال القرآن ذيل آيات مربوط به سوره يوسف چنين

    مى‏نويسد: اگر من تمام آنچه در باره رؤيا گفته‏ايد انكار كنم هيچگاه نمى‏توانم جريانى را كه براى خودم هنگامى

    كه در آمريكا بودم واقع شد انكار نمايم، در آنجا من در خواب ديدم كه خواهر زاده‏ام خون چشمانش را فرا گرفته

    بود و قادر به ديدن نيست (خواهرزاده‏ام با ساير اعضاى خانواده‏ام در مصر بودند) من از اين جريان متوحش شدم

    ، فورا نامه‏اى براى خانواده‏ام به مصر نوشتم و مخصوصا از وضع چشم خواهر زاده‏ام

    سؤال كردم، چيزى نگذشت كه جواب نامه بدستم رسيد نوشته بودند كه چشم او مبتلا به خون‏ريزى داخلى

    شده و قادر به ديدن نيست و هم اكنون مشغول معالجه است.

    قابل توجه اينكه خون‏ريزى داخلى چشم او طورى بود كه در مشاهده معمولى قابل رؤيت نبود و تنها با وسائل

    پزشكى ديدن آن ميسر بود ولى به هر حال از بينايى چشم محروم گشته بود، من حتى اين خونريزى درونى

    را در خواب به شكل آشكار ديدم!.

    خوابهايى كه پرده از روى اسرارى برداشته و حقايقى مربوط به آينده و يا حقايق پنهانى مربوط به حال را كشف

    كرده بيش از آن است كه حتى افراد دير باور بتوانند انگشت انكار روى همه آنها بگذارند، و يا آنها را حمل بر تصادف

    كنند.

    با تحقيق از دوستان نزديك خود غالبا مى‏توانيد به نمونه‏هايى از اين خوابها دست يابيد، اينگونه خوابها از طريق

    تفسير مادى رؤيا هرگز قابل تعبير نيستند و تنها با تفسير فلاسفه روحى، و اعتقاد به استقلال روح مى‏توان آنها

    را تفسير كرد، بنا بر اين از مجموع آنها به عنوان شاهدى براى استقلال روح مى‏توان استفاده كرد .



    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,689
    صلوات
    1006
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    862 پست
    حضور
    127 روز 9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    این نکته را هم باید تصریح کرد که خواب دیدن ربط به روح خواب بیننده دارد نه خواب دیده شونده . ولزومی ندارد

    که همزمان خواب بیننده و خواب دیده شده همدیگر را خواب ببینند. و نیز در هر بار خواب رفتن این قبض خفیف

    روح اتفاق می افتد اگر چه در روز بارها به خواب رفته باشید و یا خیلی سریع از خواب بیدار شده باشید(کسی

    باشید که با کوچکترین صدایی از خواب بیدار می شود . )

    برای مطالعه بیشتر به تفاسیر زیر مراجعه شود :

    تفسیر نمونه ،آیه الله مکارم شیرازی ، ج9

    تفسیر المیزان ،علامه طباطبایی ، ذیل آیه شریفه

    تفسیر روان جاوید ،آیه الله ثقفی ج4ص501

    تفسیر منهج الصادقین ،ج8ص107


    منبع:
    اداره مشاوره نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها


    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”






اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود