صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیات نازله در غدیر خم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیات نازله در غدیر خم




    آیات نازله در غدیر خم

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و عرض تبریک به مناسبت سالروز ازدواج مولی الموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) با سیدة نساء العالمين صدیقه کبری حضرت فاطمه زهراء (س)
    موضوع این تاپیک شامل آیاتی است که در غدیر خم نازل شده همراه با شرح و تفصیل آن و با استفاده از کتاب غدیر و امامت نوشته جناب آقای ابوالقاسم صلواتی
    امید است که مورد استفاده و پسند بازدیدکنندگان واقع گردد...




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیۀ تبلیغ پیش در آمد واقعۀ غدیر

    واقعۀ غدیر بزرگترین حادثۀ تاریخ اسلام است که سه ماه پیش ار رحلت پیامبر اکرم (ص) واقع شد و با آیۀ تبلیغ آغاز و با آیۀ اکمال خاتمه یافت .
    روایات شیعه و بسیاری از روایات اهل سنت می گویند: حدیث غدیر پس از آن بیان شد که کاروان حجه الوداع از مکه باز گشته و به منطقۀ غدیر خم در نزدیکی «جحفه» - نام محلی بین مکه و مدینه - رسید و آیۀ 67 مائده نازل شد :
    «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ»؛ (اي پيامبر ! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است حتما (به مردم) برسان و اگر آنرا نرساني، رسالت او را انجام نداده‏اي و خداوند تو را از (خطرات و گمان بد ) مردم نگاه مي‏ دارد، و خداوند جمعيت كافران (لجوج) را هدايت نمي‏كند).
    در اين آيه روي سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان مي‏كند، با خطاب اي پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) شروع شده و با صراحت دستور مي‏ دهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند.
    سپس براي تاكيد بيشتر به او اخطار مي‏كند كه اگر از اين كار خودداري كني - كه هرگز خودداري نمي‏ كرد - رسالت خدا را تبليغ نكرده‏اي!
    اكنون اين سؤال پيش مي‏ آيد كه با توجه به تاريخ نزول سوره كه مسلما در اواخر عمر و اوج قدرت پيغمبر ص نازل شده است، چه مطلب مهمي بوده كه خداوند پيامبر (ص) را با اين تاكيد مامور ابلاغ آن مي‏كند؟
    آيا مسائل مربوط به توحيد و شرك و بت‏ شكني بوده كه از سالها قبل براي پيامبر و مسلمانان حل شده بود؟
    آيا مربوط به احكام و قوانين اسلامي بوده با اينكه مهمترين آنها تا آن زمان بيان شده بود؟
    و آيا مربوط به مبارزه با اهل كتاب و يهود و نصاري بوده؟ در حالي كه مي‏ دانيم پس از فتح مكه و سيطره و نفوذ اسلام در سراسر جزيره عربستان آنان از صحنه اجتماع طرد شدند، و نيروهاي آنها در هم شكسته شد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شان نزول آيه تبليغ‏

    گرچه متاسفانه پيش داوريها و تعصبهاي مذهبي مانع از آن شده است که حقايق مربوط به اين آيه بدون پرده‏ پوشي در اختيار همه مسلمين قرار گيرد، ولي در عين حال در كتابهاي مختلفي كه دانشمندان اهل تسنن، اعم از تفسير و حديث و تاريخ نوشته‏اند: روايات زيادي ديده مي‏شود كه با صراحت مي‏گويد: آيه فوق درباره علي (ع) نازل شده است.
    اين روايات را جمع زيادي از صحابه از جمله" زيد بن ارقم" و" ابو سعيد خدري" و" ابن عباس" و" جابر بن عبد اللَّه انصاري" و" ابو هريره" و" براء بن عازب" و" حذيفه" و" عامر بن ليلي بن ضمره" و" ابن مسعود" نقل كرده‏اند و گفته‏ اند كه آيه فوق درباره علي (ع) و داستان روز غدير نازل گرديد.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر دیگران از آیۀ تبلیغ

    اهل سنت در تفسیر آیه سه نظر دارند :
    1- اغلب مفسرین آنان مانند بیضاوی می گویند : منظور از « ما انزل الیک » هر حکم دینی است و مضمون آیه آن است که هیچ یک از احکام دین را پنهان نکن و همۀ احکام و معارف را برای همگان بیان کن .

    2- بعضی از ایشان مانند شوکانی می گویند : همۀ احکام و معارف را برای همگان بیان کن و هیچ کس را به بخشی از معارف دین مخصوص نساز .
    و برای این تفسیر، حدیث ابی جحیفه از مولا علی (ع) را شاهد می آورند که پیامبر (ص) هیچ مطلب خاصی را به او نیاموخته که از دیگران دریغ کرده باشد .
    و آلوسی آنرا چنین توجیه شده است که : اگریک حکم را پنهان کنی هیچ بخشی از آنرا نرساندی چون همۀ اجزاء دین به هم مرتبط است .

    3- بعض از ایشان مانند فخر رازی و رشید رضا می گویند : منظور « ما انزل الیک» به قرینۀ سیاق آیات قبل و بعد حکمی شدید ومهم مربوط به اهل کتاب است و منظور از عصمتی که در آیه وعده داده شده حفظ جان او و عدم نیاز به نگهبانی ظاهری است .



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دلائل تفسیر شیعه و اشکال تفسیردیگران :

    1- تفسیر شیعی مطابق روایات فریقین دال بر نزول آیه در غدیر و معرفی مولی علی به ولایت است که همگی می گویند منظور از «ما أنزل» ولایت وامامت است و نه مطلق آنچه نازل شده است.
    و پیامبر اکرم (ص) پس از آن در غدیر خم مولی علی (ع) را به ولایت معرفی نمود حال مولی به هر معنائی که می خواهد باشد ولی تفاسیر دیگر بر خلاف روايات شأن نزول وارده است افزون بر آنکه در خود آیه قرائنی به شرح زیر بر آن وجود دارد.
    2- اگر مراد از «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» اين باشد كه اگر حکمی را نرسانی همان حکم را نرساندی وحدت شرط و جزا لازم می آید مانند آنکه بگوید اگر به خانۀ من نیامدی به خانۀ من نیامدی ! و این گونه سخن لغو است و اگر منظور آن باشد اگر حکمی رانرسانی هیچ حکمی را نرساندی لازم می آید ارزش تبلیغی همۀ معارف و احکام یکسان باشد .
    آیا نرساندن توحید مانند نرساندن حکم اعتکاف مستحب است وهمان قدر خسارت دارد ؟
    3- اينكه پیامبر موظف بود همۀ معارف نازله را برساند مورد انکار شیعه نیست ولی این آیه آنرا نمی گوید .
    شیعه می گوید : پیامبر (ص) موظف شد همۀ معارف را برساند ولی موظف نشد همۀ معارف را به همۀ مردم برساند از این رو بخشی از آنرا به همه و بخش دیگر را به خلیفه اش سپرد زیرا صحابۀ دیگر لیاقت وظرفیت تحمل آنرا نداشتند وفرصت برای تعلیم عادی این معارف وجود نداشت .
    4- اينكه پیامبر (ص) هیچ کسی را به بخشی ازمعارف مخصوص نسازد دربارۀ دینی که برای راهنمائی بشر تا قیامت آمده نامعقول است زیرا همۀ معارف نازله مورد نیاز همۀ معاصرین نبوده و صحابه وقت و ظرفیت آموختن آنرا از طریق عادی نداشتند.
    5- روایت ابی جحیفه و روایات مشابه آن مي گویند: اهل بیت (ع) و امام علی (ع) مانند دیگر صحابه است و مخصوص به علم خاصی نبودند .
    عجیب است که بزرگترین آیۀ دال بر فضیلت مولی به معنای تساوی حضرت با دیگر صحابه تفسير مي شود ولی این مطلب برخلاف روایات قطعیه دال بر اختصاص امام علی (ع) می باشد مانند حدیث (انا مدینه العلم و علی بابها)
    وحدیثی که مولی علی (ع) می فرماید : پیامبر (ص) در حال احتضار مرا در آغوش کشید و هزار باب علم به من آموخت که از هر بابی هزار باب علم از آن باز می شود.
    اگر مولی علی (ع) مخصوص به علمی نبود پس معنای درب شهر علم پیامبر ، یافتح یک ملیون درب شهر علم بر روی او چیست ؟ اگر اهل بیت (ع) در علم مانند دیگران هستند چگونه در حدیث ثقلین معادل قرآن قرار گرفتند ؟
    6- تفسیر اغلب اهل سنت از آیه ( همۀ احکام و معارف را برای همگان بیان کن زیرا اگریک حکم را پنهان کنی هیچ بخشی از آنرا نرساندی ) را چنین توجیه کرده اند: چون همۀ اجزاء دین به هم مرتبط است .
    علامه طباطبائی می گوید : این توجیه نگرانی و ترسی ندارد تا وعدۀ عصمت و حفاظت الهی به پیامبر (ص) داده شود در حالی که آیه «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» از نگرانی پیامبر (ص) دلالت می کند پس آن تفسیر نمی تواند منظور از این آیه باشد .
    واگر مانند فخر رازی وبعض دیگر از عامه بگوییم : منظور « ما انزل الیک» به قرینۀ سیاق آیات قبل وبعد ، حکمی مربوط به اهل کتاب است می گوییم:
    اولا از آنجا که ترتیب فعلی قرآن به ترتیب نزول نیست سیاق حجت نیست مخصوصا اینجا که دلیل بر جدا بودن نزول این آیه از آیات قبل وبعد آن داریم .
    ثانیا باتوجه به نزول این آیه در سال دهم هجری که اوج قدرت اسلام بود وجهی برای ترس ونگرانی از یهود ونصاری نبود زیرا آنان شکست خورده وهیچ قدرتی نداشتند .
    7- نگرانی وترس پیامبر(ص) بر جان یا متعلقات شخصی اش نبود زیرا خداوند میفرماید: «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ كَفي‏ بِاللَّهِ حَسِيباً» (كساني بودند كه تبليغ رسالتهاي الهي مي‏كنند و از او مي‏ترسند و از هيچ كس جز خدا واهمه ندارند). [الأحزاب: 39]
    و رسول الله (ص) در راس مبلغان الهی است و نیز این ترس از کفار و یهود ونصاری نبود زیرا زمان نزول آیه آنان ذلیل شده و شکست خورده بودند .
    بلکه نگرانی حضرت از تصور غلط جاهلان مسلمان و تبلیغات منفی منافقان و جاه طلبان بودکه این اعلام حضرت را مانند تعیین ولیعهد از طرف پادشاهان و ناشی از تمایل شخصی پیامبر (ص) نسبت به پسر عمو و دامادش معرفی کنند .
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : 1395/06/23 در ساعت 23:01


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیۀ اکمال بدرقۀ واقعۀ غدیر

    دومین آیه ای که در غدیر نازل شد آیۀ اکمال است که بنابر بیشتر روایات شیعی وبرخی روایات اهل سنت پس از واقعه غدیر نازل شد :
    «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً». [3 مائده]
    (امروز كافران از (زوال) آئين شما مايوس شدند، بنا بر اين از آنها نترسيد و از (مخالفت) من بترسيد، امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكميل نمودم و اسلام را به عنوان آئين شما پذيرفتم) .
    منظور از" اليوم" (امروز) كه در دو جمله بالا تكرار شده چه روزی است؟
    جاي شك نيست كه چنين روزي بايد روز بسيار مهمي در تاريخ زندگي پيامبر (ص) باشد، نه يك روز ساده و عادي و معمولي، زيرا اين همه اهميت براي يك روز عادي معني ندارد .
    برای توضیح آیه دو نکته را توجه نمایید :



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الف - در این آیه چهار ويژگي مهم براي آن روز بيان شده‏است:

    1- روز يأس ونا امیدی كافران از نابودی اسلام ، زیرا جملۀ «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ » مربوط به «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد آن، كه درباره احكام گوشتها است.
    2- روز اكمال دين.
    3 روز اتمام نعمت الهي بر مردم .
    4- روزي كه اسلام به عنوان دين كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.
    می پرسیم: كدام روز است كه این چهار جهت در آن جمع شده : هم كافران در آن مايوس شده‏اند، و هم دين كامل شده، و هم نعمت خدا تمام گشته ، و هم خداوند آئين اسلام را به عنوان آئين مردم جهان پذيرفته است؟


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب- فرق اکمال واتمام

    راغب در مفردات می گوید :
    تمام الشئ : به نهایت رسیدن چیزی است به گونه ای که نیازی به خارج از وجود خود نداشته باشد که به چیزی خارج از خود نیازمند است، مانند عدد یا شب تام ، یا در قرآن آمده است : وتمت كلمة ربك - والله متم نوره - وأتممناها بعشر - فتم ميقات ربه .
    و كمال الشئ : حصول غرض از آن چیز است چنان که فرمود : والوالدات يرضعن أولادهن حولين كاملين ، یعنی مادران دوسال کامل فرزندان خود شیر دهند زیرا با این کار کودک به نهایت رشد شیرخوارگی خود می رسد و غرض از شیردادن حاصل می شود .
    یا تلك عشرة كاملة : این کار - سه روز روزۀ در حج و هفت روز در وطن - ده روز کامل است وکفارۀ قربانی با آن ادا می شود .
    محقق لغوی علامه مصطفوی می گوید : مادۀ تمام غالبا دركمّيّات، ومادۀ كمال در كيفيّات بکار می رود.
    با این فرق که تمام در جائی است که اجزاء اصلی ساختمان شیئ فراهم باشد ولی کمال در آنجا است که علاوه برآن شیئ دارای خصوصیاتی باشد که بر حسن وجلای آن بیفزاید.
    در آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»؛ كمال به دين، و تمام به نعمت تعلق گرفته است زیرا دین پس از بیان احکام ومعارف وآداب آن تمام و با اعلام ولایت و تعیین خلیفه کامل شد تا مرجع مردم پس از پیامبر (ص) باشد .
    پس دین قبل از اعلام ولایت تام بود ولی کامل وزیبا نبود چنانکه نعمت هائی که قوام حیات مادی انسان به آن بود وجود داشت با ولایت که حیات معنوی انسان است کامل شد .



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پس از این دو نکته می پرسیم آيا منظور از ( الیوم ) روزي است كه احكام آیات قبل در باره گوشتهاي حلال و حرام نازل شده؟
    قطعا چنين نيست، زيرا نزول اين احكام واجد اين همه اهميت نيست که نه باعث تكميل دين شود و سبب ياس كفار ‏شود، و آخرين احكامي نبوده كه بر پيامبر(ص) نازل شده باشد ، بدليل اينكه در دنباله اين سوره به احكام ديگري نيز برخورد مي كنيم، ‏ چيزي كه سبب يأس كفار مي‏شود، فراهم ساختن پشتوانه محكمي براي آينده اسلام است ، و به عبارت ديگر نزول اين احكام و مانند آن تاثير چنداني در روحيه كافران ندارد و اينكه گوشت هايي حلال يا حرام باشد آنها حساسيتي روي آن ندارند.
    آيا مراد روز فتح مكه است - چنان كه بعضي احتمال داده‏اند - با اينكه تاريخ نزول اين سوره مدتها بعد از فتح مكه بوده است؟!
    آيا منظور روز نزول آيات سوره برائت است كه آنهم مدتها قبل از نزول اين سوره بوده است؟!
    هیچ یک از احتمالات با این محتوا موافقت ندارد .
    تنها روزی كه چهار عنوان ذكر شده در آيه «أَكْمَلْتُ»، «أَتْمَمْتُ»، «رَضِيتُ»، «يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» با آن منطبق است روز غدير خم است كه خداوند فرمان نصب حضرت علي (علیه السلام) را به جانشيني پيامبر (صلي اللَّه عليه و آله) صادر كرد.
    امّا يأس كفّار، به خاطر آن بود كه وقتي آنان از تهمت و جنگ و سوء قصد بر ضد پيامبر، نتیجه ای نگرفتند ، تنها اميد آنها مرگ پيامبر (صلي اللَّه عليه و آله) بود و با نصب عليّ بن ابي طالب (عليه السلام) همه فهمیدند كه با مرگ حضرت دين او محو نمي‏شود، زيرا شخصي چون عليّ بن ابي طالب (عليه السلام) جانشين پيامبر (صلي اللَّه عليه و آله ) و رهبر امّت اسلام خواهد بود که مانند نفس آن حضرت است اينجا بود كه همۀ كفّار مأيوس شدند.
    امّا كمال دين، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات و قوانين كامل وضع شود، لكن براي امّت و جامعه، رهبري معصوم و كامل تعيين نشود، مقرّرات اجرا نمی شود.
    امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است كه بزرگترين نعمت یک جامعه نعمت رهبري است، اگر پيامبر اكرم (صلي اللَّه عليه و آله) از دنيا برود و مردم را بي‏ سرپرست بگذارد ، كاري كرده كه يك چوپان نسبت به گله نمي‏كند، ولی با تعيين رهبر الهي نعمت تمام مي‏شود.
    امّا رضايت خداوند، براي آن است كه هر گاه قانون كامل و مجري عادل الهی بهم گره بخورد شریعت الهی اجرا شده و رضايت پروردگار حاصل مي‏شود.
    اگر هر يك از اكمال دين، اتمام نعمت، رضايت حقّ و يأس كفّار به تنهايي در روزي اتفاق افتد، كافي است كه آن روز از أيّام اللّه باشد. تا چه رسد به روزي مثل غدير، كه همه‏ي اين ويژگي‏ها را يك جا دارد.
    به همين دليل در روايات اهل بيت (عليهم السلام) عيد غدير، بزرگترين عيد به شمار آمده است و مردم به بزرگداشت آن فرا خوانده شدند .


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردین 1391
    نوشته
    3,012
    صلوات
    61340
    دلنوشته
    36
    دلنوشته
    برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و قضای حوائج شیعیان اهل بیت(ع)
    مورد تشکر
    11,852 در 2,935 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روز اکمال دین

    پس از این بحث تفسیری برای تشخیص این روز باید روایات را بررسی کنیم .
    در این جا دو دسته روایت و قرینه داریم:
    دستۀ اول روایاتی که بر نزول آیه اکمال روز عرفۀ در عرفات سال حجه الوداع دلالت می کند که مهمترین آن از طریق اهل سنت از عمر نقل شده است :
    1- البخاری قال حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ مِسْعَرٍ وَغَيْرِهِ عَنْ قَيْسِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ قَالَ قَالَ رَجُلٌ مِنَ الْيَهُودِ لِعُمَرَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَوْ أَنَّ عَلَيْنَا نَزَلَتْ هَذِهِ الآيَةُ ( الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا ) لاَتَّخَذْنَا ذَلِكَ الْيَوْمَ عِيدًا . فَقَالَ عُمَرُ إِنِّي لأَعْلَمُ أَيَّ يَوْمٍ نَزَلَتْ هَذِهِ الآيَةُ ، نَزَلَتْ يَوْمَ عَرَفَةَ فِي يَوْمِ جُمُعَةٍ . سَمِعَ سُفْيَانُ مِنْ مِسْعَرٍ وَمِسْعَرٌ قَيْسًا وَقَيْسٌ طَارِقًا .
    «طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ می گوید : مردي يهودي نزد عمر آمد و گفت: يا اميرالمؤمنين ! شما مسلمانان آيه‏اي در كتاب خود مي‏خوانيد كه اگر بر ما نازل شده بود آن روز را عيد مي‏گرفتيم.
    عمر پرسيد: آن آيه كدام است؟
    گفت: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ...
    عمر پاسخ داد: به خدا من روز نزول آن را مي‏دانم. روز عرفه بود، که به جمعه افتاد.
    بخاري می گوید : اين روايت را به طريق ديگر نیز از طارق آورده‏اند.
    مانند همین روایت در صحیح مسلم نیز آمده است .

    2- واحدی در اسباب النزول می گوید : اين آيه روز جمعه، بعد از ظهر روز عرفه در حجة الوداع سال دهم هجرت نازل شد و پيغمبر (ص) سوار بر ناقه «عضباء» (گوش شكافته) بود.
    و همان روایت عمر را از عبد الرحمن بن حمدان با اسناد از طارق بن شهاب روايت مي‏كند....
    آنگاه ازحاكم ابو عبد الرحمن شادياخي با اسناد از عباد بن عمار روايت مي‏كند كه ابن عباس آيه بالا را قرائت كرد، و يك يهودي كه آنجا بود گفت: اگر اين آيه بر ما نازل شده بود روز نزول آن را عيد قرار مي‏ داديم.
    ابن عباس پاسخ داد: اتفاقا اين آيه در يك عيد، یعنی جمعه و عرفه با هم نازل شد.

    3- سیوطی می گوید : نظیر مطلب فوق از معاویه به عنوان تأیید نظر عمر (لعنة الله عليهما) نقل شده است : أخرج ابن جرير و الطبراني عن عمرو بن قيس السكوني انه سمع معاوية ابن أبي سفيان علي المنبر ينزع بهذه الآية الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ حتي ختمها فقال : نزلت في يوم عرفة في يوم جمعه.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود