صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خطبه غدیر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خطبه غدیر




    خطبه غدیر

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام
    بنده در این تاپیک قصد دارم خطبه غدیریه که توسط پیامبر اکرم (ص) در واقعه بزرگ غدیر ایراد شده را خدمت عزیزان تقدیم کنم
    با توجه به اینکه این خطبه شریفه طولانی است موضوعات مهمی را پیامبر اکرم (ص) را در این خطبه ایراد کردند و از هر جهت حجت را برای مخالفین تمام کردند
    بخصوص اینکه نکات فراوانی در این خطبه موجود است که میتواند مورد تحقیق پژوهشگران قرار بگیرد



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خطبۀ غدیریه

    أبو منصور أحمد بن علي بن أبي طالب الطبرسي، ( تقریبا متوفای 550 ق) در کتاب « الإحتجاج علي أهل اللجاج » خطبۀ غدیر را با سند متصل و معتبر از امام محمد باقر (ع) روایت کرده است.
    وی در مقدمۀ کتابش به اعتبار همۀ روایات آن چنین می گوید: من به دلائلي چون اجماع، عقل و تواتر - در كتب فريقين - اسناد بسياري از اخبار را نياوردم، به جز احاديث امام حسن عسكري عليه السّلام كه در حدّ تواتر بقیۀ احاديث نبود، هر چند از نظر محتوي مانند آنها است.
    یکی از آنها خطبه حضرت رسول در غدیر خم است که با سند متصل و معتبر از امام محمد باقر (ع) است و زمینه ها و حوادث پیش و پیامدهای پس از خطبه را مفصل بیان نموده است و ما آنرا در این بخش آوردیم زیرا این روایت بهترین شرح روایات دیگر خطبۀ غدیر است که اهل سنت به اجمال نقل کرده اند .
    همین روایت را با اندکی تفاوت شيخ شهيد سعيد محمد بن الحسن ابن فتال نیشابوری ( شهادت 508 ق ) در روضه الواعظین آورده است.
    و همین خطبه را مرحوم سید بن طاووس (م 664 ق ) با سند از حذیفه بن یمان از پیامبر (ص) به اختصار نقل کرده است.
    و ما به جهت طولانی بودن آنرا در ده قسمت به شرح زیر می آوریم :
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۵/۰۶/۲۰ در ساعت ۲۳:۳۲


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1- روایت نمود برای من عالِم عابِد ابو جعفرٍ مهدي بن أَبِي حَرْب حسينِي مَرْعشِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْه از قول شيخ أَبو عَلِي حسن بْن شيخ أَبي جعْفر محمد بن حسَنِ الطّوسي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ از قول پدرش شيخ ابو جعفر طوسی قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ از قول گروهی و آنان از قول أَبِي محمد هارون بن موسي تلعكبريّ از قول ابو عَلِي محمد بن همام علِي السوري از قول ابو محَمد ْعلوي از فرزندان (عبدالله ) اَفْطَس -که از بندگان صالح خدا بود - از قول محمد بن مُوسَي همدانِي از قول محمد بن خالد الطّيالِسِيّ از قول سيف بن عمِيره وَ صالِحُ بن عقبه هردو از قول قيسِ بن سمعان ازعلقمه بنِ محَمد الحضرمي از أمام محمد باقر (عليه السّلام) که فرمود : پيامبر صلّي اللَّه عليه و آله در هنگام حجّ عازم مكّه شد ، در حالي كه تمام شرايع و قوانين را بجز حجّ و ولايت ابلاغ فرموده بود .
    در این حال فرشته وحي جبرئيل نازل شده و از جانب پروردگار متعال ابلاغ سلام نموده و گفت : اي محمّد ! خداوند مي‏فرمايد : من هيچ پيامبري از پيامبران گذشته را قبض روح نكردم مگر پس از كمال دين و اتمام حجّت بر مردم ، و تنها دو موضوع براي تو باقي مانده كه بايد آن دو را به مردم ابلاغ نمايي، يكی احكام حجّ و ديگري موضوع ولايت و خلافت پس از خودت ، زيرا تا به حال زمين را خالي از حجّت قرار نداده‏ام و هرگز آنرا خالي نخواهم گذاشت، خداوند عزّ و جلّ تو را مأمور فرمود تا خود و ساير مردمی كه تمكّن و استطاعت لازم براي انجام حجّ دارند از نقاط مختلف مدينه و اطراف آن به مكّه بخوانی و احکام و مناسک آن را همچون نماز و زكات و روزه به ايشان آموزش دهي.
    پیامبر اکرم (ص) به منادي فرمود تا اعلام كند كه رسول خدا (ص) آهنگ سفر حجّ دارد و مأمور به تعليم اين عبادت بزرگ هم چون ساير شرايع و مقرّرات سابق است.
    پس رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله همراه هفتاد هزار نفر از اهالي مدينه و اطراف آن عازم مكّه شده و از مدينه خارج شدند - همانند تعدادی كه حضرت موسي از آنان براي هارون بيعت گرفت و آنان عهدشكني كرده و از سامري تبعيّت نمودند - در طول اين سفر همه مسلمين قدم به قدم از آن حضرت پيروي مي‏كردند.
    آری ، بيعتي كه رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله براي خلافت علي عليه السّلام از مسلمانان گرفت از هر جهت شبيه بيعت قوم موسي با هارون و عهدشكني و تبعيّت آنان از سامري شد و صدای لبّيك مردمی که همراه حضرت بودند فضاي مسافت مدينه تا مكّه را پر ساخته بودند.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- چون مردم مسافتي را پیمودند ، جبرئيل نازل شده و خطاب به پيامبر صلّي اللَّه عليه و آله گفت: خداوند به تو سلام می رساند و مي‏فرمايد: زمان وفات تو نزديك شده و مدّت رسالتت رو به پايان است، و بدان كه من تو را به سوی خود فرا مي‏خوانم، پس عهد خود بنما و سفارشت را ايراد كن، و آنچه علم داري از خود و ميراث علوم انبياي پيشین، و سلاح و تابوت و آثار و آيات رسالت را به وصي و خليفه‏ات؛ و حجّت بالغه بر خلق؛ علي بن أبي طالب بسپار، و او را همچون پرچمي براي مردم برپا كن و عهد و پیمان او را تجديد نما، و عهد و پيمان ولايت علي بن أبي طالب - ولي خود و مولاي هر مرد و زن مؤمن - را به ايشان يادآوري كن. زيرا همه انبيا را پس از اكمال دين و و اتمام حجّت و نعمت- با ولايت دوستانم و دشمني دشمنانم- قبض روح نمودم . و اين همان كمال توحيد و دين و اتمام نعمت من است كه همراه پيروي و اطاعت از وليّ من مي‏باشد.
    و بايد مردم بدانند كه من هيچ گاه زمين را خالي از ولي و سرپرست قرار نمي‏دهم تا حجّت بر مردم و خلقم باشد، پس امروز دين شما را به كمال رساندم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را به ولايت ولي خود و سرپرست مردان و زنان مؤمن علي - بنده‏ام و وصيّ پيامبرم و خليفه پس از او و حجّت بالغه بر خلقم- به عنوان دين شما پسنديدم.
    و اطاعت او مانند اطاعت من است. اطاعت او اطاعت امر من، و عصيان او مستلزم مخالفت من است، او را پرچم و نشانه‏اي ميان خود و مردم قرار دادم، هر كسي مقام او را شناخت مؤمن، و منكر او كافر است.
    و هر كس در بيعت او كسي را شريك سازد مشرك مي‏باشد، و هر كس با ولايت او بميرد به بهشت رود و دشمنان او به جهنّم روند.
    اي محمّد (صلی اله علیه و آله و سلم) ! «عليّ» را پرچم هدایت و راهنمای امت معرفی کن و از آنان برايش بيعت بگير، و عهد و پيماني كه با آنان بسته‏ام را تجديد نما، زيرا من بزودی جانت را گرفته و نزد خود فرا مي‏ خوانم.
    چون پيامبر صلّي اللَّه عليه و آله از قوم خود و مخصوصا از منافقين نگران بود كه مبادا پراكنده شده و به جاهليّت و كفر بازگردند، و هم چنين از عداوت دروني آنان نسبت به علي (علیه السلام) آگاه بود، به همين جهت به وسیلۀ جبرئيل از خداوند درخواست نمود كه او را از شرّ و مكر منافقين حفظ فرمايد.
    بنابراين‏ حضرت انجام اين امر را تا مسجد خيف ( در منی روز عید قربان ) به تأخير انداخت.
    پس در آن منزل بار ديگر جبرئيل نازل شده و تكليف سابق را راجع به معرّفي عليّ ابن أبي طالب (علیه السلام) تجديد نمود ولي راجع به درخواست پيامبر یعنی عصمت و نگهداري او از شرّ منافقين هيچ پيامي را نياورد تا اينكه به «كراع الغميم» در بين راه مكّه و مدينه رسيد.
    در همين منزل جبرئيل براي بار سوم نازل شده و موضوع معرّفي علي بن أبي طالب (علیه السام) را متذكّر شد، ولي باز هم خبري از درخواست پيامبر در حفظ و عصمت پيامبر نبود.
    از این رو پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به جبرئيل (علیه السلام) فرمود: از آن مي‏ترسم كه مردم مرا تكذيب نموده و سخنم را در باره علي بن أبي طالب نپذيرند.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- کاروان مسلمین از آنجا نيز حركت كرده تا به غدير خم سه ميلي «جحفه» رسيدند.
    جبرئيل در آنجا پنج ساعت پس از طلوع آفتاب نازل شده و پيامي قاطع همراه تاکید و حفظ حضرت از شر مردم بدين مضمون آورد :
    «اي محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) ! خداوند متعال سلامت رسانده و مي‏ فرمايد: «اي پيامبر ! آنچه را از سوي پروردگارت بر تو فرو آمده برسان و اگر اين کار را نكني پيام او را نرسانده اي ، خدا تو را از گزند مردم نگاه مي‏دارد». (مائده: 67)
    و در حالی که پيش رفتگان در نزديكي جحفه بودند، و گروهي هنوز به غدير خمّ نرسيده بودند، پس با فرمان پيامبر پيش رفتگان را برگرداندند و عقب ماندگان را جمع نمودند و همه را در غدير خمّ دور هم گرد آورده و مقدّمات خطابه تاریخی را فراهم آوردند.
    در آن مكان درختهايي بود كه به دستور رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله زير آنها را جاروب کرده و از سنگها منبری ساختند ، تا حضرت بر روي آن رفته و همه را ببیند و تمام مسلمين در آن مكان اجتماع كرده و سر تا پا گوش شدند. پيامبر اکرم (ص) بالاي منبر رفته و پيام آسماني و الهي و سخن شيرين خود را چنین آغاز نمود :
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۲:۱۱


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4- حمد و ستايش برای پروردگاري است كه شريك و نظيري نداشته و بي‏همتا و يگانه است، و حكومت او سراسر هستي را فرا گرفته، و علم و توجّه به او همۀ موجودات را احاطه نموده است، و همه در پيشگاه قدرت و توانايي او خاضع و خاشعند. و همیشه محبوب و محمود عالميان است، خالق آسمانها و زمين و پروردگار روح و ملائكه و جهان هستي است ، همگان غرق احسان و نيكويي و رحمت و فضل بي‏منتهاي او هستند ، كريم و حليم و صبور و شكيبا و بردبار است، براي انتقام و عذاب گنهكاران شتاب نمي‏كند، اسرار و باطن بندگان بر او پوشيده نمي‏شود، افكار و نيّات و خاطره‏هاي مردم پيش او روشن و آشكار است، هيچ عجز و كوتاهي و نياز و ناتواني به عظمت او راه نيابد، ادراك و عقول مردم از درك و شناخت كنه ذات و صفات كبرايي او عاجزند ، برپا دارنده قسط و عدل است، هيچ معبودي جز او نيست، عزيز و حكيم است، برتر از آن است كه چشمها او را دريابند، و او چشمها را دريابد، و اوست لطيف و آگاه به آشكار و نهان، هيچ كس با ديدن به وصف او پي نبرد، و سرّ و آشكار او را در نيابد مگر آن چه خود او راهنمايي فرمايد. و شهادت مي‏دهم كه قدس و پاكي خداوند متعال همه طبقات روزگار را پر كرده است، و نور مقدّس او ابديّت را پوشانيده است، خدايي كه بي‏ هيچ ياور و شريك و مشاوري تقدير و امر خود را ايجاد مي‏فرمايد، آنچه را كه بخواهد لباس هستي مي‏پوشاند و كوچكترين زحمت و تكلّفي در کار خلق و تكوين كائنات او ديده نمي‏شود، كارهاي او محكم و منظّم است، كمترين خلل و سستي و جور و تجاوز و ظلمي در او نيست، خداوند كريم و مهربان است ، و برگشت همه به سوي او خواهد بود .
    و شهادت مي‏دهم همه چيز در پيشگاه با عظمت و قدرت او خاضع و متواضعند، خورشيد و ماه و ملك همه در تحت تسخير و نفوذ او هستند، اوراق و صفحات تكوين به دست تواناي او پيوسته در تغيير و تبدّل بوده، و روز و شب و زندگي و مرگ و فقر و غني و خوشي و گرفتاري و گرما و سرما و رنگهاي گوناگون پديدار مي‏شود، درهم كوبنده هر مخالف و معاندي است، و نابودكننده هر شيطان نافرمان و سركشي است.
    او عاري از هر‏ حريف و همتايي است ، يكتا و يگانه است، تنها بي‏نيازي است كه دیگران نيازهای خود را از او می خواهند ، کسی را نزائیده و کسی از او زائیده نشده است، و هيچ كس همتا و همانند او نباشد، معبودي واحد و پروردگاري بزرگوار است، هر چه مي‏خواهد اجرا مي‏كند و آنچه اراده مي‏كند انجام مي‏دهد، همه چیز را مي‏داند و به شمار آورد، و مي‏ميراند و زنده مي‏كند، و فقر و غني، شادي و حزن، و منع و عطاء، همه به دست اوست، پادشاهي از آن اوست، نيكي ها به دست او، و او بر هر چيزي توانا است.
    ( با تغییرات فلکی ) شب را در روز در مي‏آورد و روز را در شب، هيچ معبودي جز او نيست، عزيز و غفّار است ، هم او كه دعاي بندگان را اجابت و با سخاوت عطا مي‏كند، شمارنده نفسها، و پروردگار جنّ و انس است ، هيچ چيزي براي او مبهم و پيچيده نيست، و ناله دردمندان او را بستوه نياورد، و پافشاري اصراركنندگان طاقتش را طاق نكند، حافظ صالحان، و توفيق دهنده رستگاران، و آقا و سرور جهانيان است، هم او كه شايسته شكر و حمد همه خلائق است.
    حمد و ستايش مي‏كنم خدا را در همه حال، در حال وسعت و تنگدستي، و در حال عافيت و شدّت، به او و به ملائكه و كتابها و پيغمبران او ايمان دارم.
    من مطيع اوامر خدا بوده و در هر چه موجب رضاي اوست شتاب مي‏كنم، و از سر ميل در اطاعتش و خوف از مجازاتش تسليم حكم و قضاي او هستم، چرا كه «اللَّه» همان خدايي است كه از نيرنگش ايمني نيست او در نهايت عدالت و دادگري است، معترف به بندگي او مي‏باشم .
    به خدائيش شهادت مي‏ دهم او مرا آگاه فرمود كه در صورت عدم ابلاغ دستورات او ، مأموريتم ناتمام و ابتر بماند، و نيز خداوند متعال متعهّد شده مرا در اين ابلاغ محافظت فرمايد، که خداوند كفايت‏ كننده‏اي كريم است.
    از جانب خداوند به من وحي رسيده است: «اي پيامبر ! آنچه را از سوي پروردگارت به تو - در باره خلافت علي بن أبي طالب- فرو آمده ، برسان و اگر اين کار را نكني پيام او را نرسانده ای ، و خدا تو را از گزند مردم نگاه مي‏دارد».
    اي گروه مردم! شاهد باشيد كه من در رساندن فرمان خداوند هيچ كوتاهي نكردم، بدانيد كه جبرئيل در اين سفر سه مرتبه از جانب خداوند بر من نازل شده و پس از ابلاغ سلام الهي مرا مأمور كرده است كه در مقابل همگان سفارش او را ابلاغ نموده و بگويم: علي بن أبي طالب برادر و وصي، و خليفه و امام بعد از من است، و او در نزد من همان جايگاه هارون در نزد موسي را دارد، جز اينكه پس از من پيامبري نخواهد بود.
    و او پس از خدا و رسول، ولي و سرپرست شماست و خداوند متعال در اين خصوص آيه‏اي بدين مضمون بر من نازل فرموده كه: « همانا سرپرست شما خدا و پيامبرش و كساني هستند که ايمان آورده‏اند، و نماز را برپا مي‏دارند و در حال ركوع زكات‏ مي‏دهند» (مائده: 55)
    و آن شخص علي بن أبي طالب است كه نماز به پاي داشته و در حال ركوع زكات پرداخته ، و اوست كه پيوسته و در همه حال متوجّه خداوند بوده و در تمام کارها او را در نظر مي‏گيرد.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۲:۱۲


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5- من در ابتدا از جبرئيل خواستم مرا از رساندن اين مطلب به شما معاف بدارد زيرا می دانستم كه اهل نفاق و نیرنگ بر پرهيزگاران امّت غالبند، و مسخره‏كنندگان اسلام را مي‏شناختم، همانها كه در كتاب خدا اين گونه وصف شده‏اند كه : چيزي با دهان خويش مي‏گويند كه در دل ايشان نيست، و آن را [سخني كوچك و آسان‏] مي‏پنداشتند و حال آنكه در نزد خداوند بزرگ و عظيم است، و آن قدر مرا آزار دادند که مرا اذن (گوش شنوا) ناميدند، و دليل اين نام گذاري اين بود كه مي‏پنداشتند من شنواي هر سخني مي‏باشم، تا اينكه خداوند اين آيه را نازل فرمود كه: « و از آنان كساني‏اند كه پيامبر را مي‏ آزارند و مي‏گويند: او سرا پا گوش است - شنواي سخن هر كسي است - بگو: او گوش شنوای خوبی براي شما است ( يعني براي كساني كه مي‏پنداشتند او اذن است)، به خدا ايمان دارد و سخن مؤمنان را باور می کند». (توبه: 61)
    ای مردم ! اگر بخواهم مي‏توانم نامهاي يكايك آنان را بشمارم، و خصوصيات كامل و تفصيل امورشان را ذكر بكنم، ولي به خدا قسم اين كار شايسته حال من و مورد پسند خدا نیست و جز آنچه وحي شده‏ام را نگويم، سپس اين آيه ( تبلیغ ) را خواند: « اي پيامبر ! آنچه را از سوي پروردگارت به تو فرود آمده - در باره عليّ بن أبي طالب - برسان و اگر اين کار را نكني ‏پيام او را نرسانده باشي، و خدا تو را از گزند مردم نگاه مي‏دارد.
    پس اي گروه مردم ! بدانيد كه: خداوند متعال علي بن أبي طالب را بر شما ولي و امام قرار داده، و اطاعت او را بر تمام گروههاي مهاجر و انصار و تابعين آنان، و بر حاضر و غائب و عرب و عجم و كوچك و بزرگ و عبد و آزاد و بر هر خداپرست واجب فرموده است، او باید فرمانش اجرا، و سخنش مقبول، و امرش نافذ شود ، مخالف او ملعون، و پيرو او مشمول رحمت خداوند است، و هر كس او را تصديق كند و به او گوش بسپارد و از او اطاعت كند مشمول غفران خداوند گردد.
    اي گروه مردم ! اينجا آخرين محلّ گردهمايي و گفتگوي من با شما است، پس امر پروردگارتان را نيك بشنويد و اطاعت كنيد ، زيرا خداوند مولي و معبود شما است، و پس از او فرستاده‏اش محمّد، در برابر شما ايستاده و شما را خطاب مي‏كند، و پس از من به امر پروردگار متعال «علي» وليّ خدا و سرپرست شماست و پس از او تا پايان عمر شما ، فرزندان او مولي و امامند. حلال همان است كه خدا فرموده، و حرام همان كه او ممنوع داشته، او حلال و حرام را به من آموخت، و من تمام علوم خدا دادی و قرآنی و حلال و حرام- را به علي دادم !
    اي مردم! خداوند متعال تمام علوم را به من عطاء فرمود، و من هم تمام آن را به‏ علي بن أبي طالب - پيشواي پرهيزگاران و امام مبين - تعليم نمودم.
    اي مردم ! از علي غافل نشويد و او را ترك نكنيد، و از ولايتش خودداري نكنيد، او راهنماي به حقّ و عامل به آن است، باطل را نابود و از آن منع مي‏كند، و در راه خدا از سرزنش ديگران متزلزل نمي‏شود، او اوّلين مؤمن به خدا و رسول و فدايي پيامبر است، او در حالي با رسول خدا به عبادت خداوند پرداخت كه همه شما بت‏ پرست بوديد.
    اي مردم! علي را بزرگ و محترم شماريد كه خداوند او را تفضيل و برتری دهید و به او روي آوريد كه خداوند او را برتر قرار داده است .


  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    6- اي مردم ! علی از جانب خداوند امام و رهبر شما است، و منكر ولايت او از آمرزش و غفران الهي بدور، و بطور قطع مشمول عذاب الهي و آتش سوزان است ، از مخالفت با او برحذر باشيد و گر نه به آتشي داخل شويد كه سوختش آدميان و سنگ ها هستند، و براي كافران مهيّا شده است.
    اي مردم! همه انبياء و مرسلين گذشته به نبوّت من بشارت داده شده‏اند، و من خاتم انبياء و مرسلين، و حجّت خدا بر همه اهل آسمان و زمين هستم، پس هر كس در اين مورد ترديد كند هم چون دوران جاهليّت كافر است. و هر كس درباره قسمتي از گفتار من شك نمايد به همه گفتارم ترديد نموده است و مستحقّ آتش خواهد بود.
    اي مردم! اين فضيلت و نعمتي است كه خداوند متعال مرا اعطا فرموده، هيچ معبودي جز او نيست، او را پيوسته حمد و سپاس گفته و از انعام و احسان خداوند هميشه تشكّر مي‏كنم.
    اي مردم ! علي را برتر بدانید كه او پس از من افضل از همه مردم است، به برکت ما ( اهل بیت ) است كه مردم مشمول نعمت و رحمت خداوند قرار مي‏گيرند، و جبرئيل مرا خبر داده است كه خداوند متعال مي‏ فرمايد: هر كس با علي مخالفت و دشمني كند ملعون و مغضوب بوده و از رحمت من دور مي‏شود. و هر كسي بايد بنگرد كه براي فرداي قيامت چه عملی پيش فرستاده است، و بترسيد از اينكه دوباره دچار لغزش شويد كه خداوند بدان چه مي‏كنيد آگاه است.
    اي مردم! بدانيد كه علي بن أبي طالب جنب (کنار ، بی فاصله ) پروردگار است، و او مصداق اين آيه است: « توبه و انابه (بازگشت از گناهان) کنید تا كسي نگويد: دريغا بر آن كوتاهي كه درباره جنب (کنار ) خدا كردم». (زمر: 56)
    اي گروه مردم! درباره قرآن بينديشيد، و از آياتش سر درآوريد، و هميشه به محكمات آن ناظر باشيد، و نبايد از آيات متشابه پيروي كنيد، و قسم به خدا كه كسي نمي‏ تواند حقائق و دقائق قرآن را تفسير و بيان كند مگر علي بن أبي طالب كه برادر و وصيّ من است - و همزمان دست علي (علیه السلام) را گرفته و بالا برد؛ بحدّي كه زير بازوي آن حضرت هويدا شد - و من به شما اعلام مي‏كنم: «كسي كه من مولاي اويم علي مولاي او است، و ولایت او از جانب خداوند با عزّت و جلال بر من نازل شده است».
    اي گروه مردم! علي و اولاد پاكش ثقل اصغرند، و قرآن مجيد ثقل اكبر است. و هر كدام از آن دو مؤيّد و موافق ديگري خواهد بود، و هرگز از هم ديگر جدا نخواهند شد تا روزي كه در کنار حوض به من رسند، آنان امناء (امانت داران) و حكماي خداوند در روي زمين هستند.
    اي مردم! همه آگاه باشيد كه من تمام اين مطالب را که ابلاغ كردم و به گوش شما رساندم، همگی كلام خدا بود و من از جانب او گفتم، كه بجز برادرم علي بن أبي طالب كسي سزاوار منصب امارت (حکومت داری) و امامت نيست، و پس از من كسي را نشايد كه عنوان اميرالمؤمنين را به او نسبت دهند.

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    7- حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) که علي بن أبي طالب (عليه السّلام) را از اول روی منبر برده بود ، در این حال ، دست خود را دراز و بازوی او را گرفت و بلند نمود تا آنجا كه پاهاي آن حضرت مقابل زانوي پيامبر قرار گرفت و فرمود : اي مردم ! اين علي برادر و وصيّ، و حافظ علم من، و جانشينم بر امّت است، او مفسّر قرآن و دعوت کنندۀ به سوي خدا و عامل به اعمال پسندیدۀ الهي و جنگاور با دشمنان خدا است .
    او امر کنندۀ به طاعت ؛ و نهي‏ كننده از معصیت است، او جانشين پيامبر و اميرمؤمنان و پيشواي هدايت گر است، و با عهد شكنان و ستمكاران و خارج‏ شدگان از دائرۀ حقّ به فرمان خدا مي‏ جنگد .
    پروردگارا ! دوستدارانش را دوست بدار، و با دشمنانش عداوت كن، و منكر او را لعنت، و بر هر كس که حقّش را پايمال كند غضب فرما.
    پروردگارا ! آن چه فرمودي ، اعلام داشتم كه : امامت پس از من براي علي ابن أبي طالب است و او را به اين مقام منصوب نمودم تا شريعت خود را براي بندگانت به كمال رساني، و نعمت خود را بر ايشان تمام كني، و اسلام را دين آنان بپسندي، خود در قرآن فرموده‏اي: « و هر كس كه جز اسلام ديني بجويد هرگز از او پذيرفته نشود و او درآخرت از زيانكاران است». (آل عمران: 85)
    پروردگارا ! تو را به گواهي مي‏گيرم و تو بس گواهی بر اینكه وظیفۀ تبليغی خود را انجام دادم.
    اي گروه مردم! بي‏ شكّ خداوند دين خود را با امامت علی به كمال رساند، پس كسي كه از او پيروي نكند و به خلفاي پس از او - كه همه تا روز قيامت از فرزندان من هستند - اقتدا ننمايد، كارها و اعمال او تباه و نابود شود و براي هميشه در آتش بماند، و عذابشان سبك نشود و مهلت نيابند.
    اي گروه مردم ! اين علي در همه کمالات از شما برتر است، در ياري‏ رساندن و شايستگي، و قرب، و عزّت نزد من برتري دارد، و خدا و رسولش از او راضي و خشنودند، و تمام آيات داله بر رضايت خدا درباره او نازل شده است، و تمام خطاب هاي « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا » در قرآن به او آغاز شده است ، و همۀ آيات مدح در كتاب خدا قرآن كريم ، در باره اوست، و سورۀ «هل أتي» كه گواهی بر دخول بهشت داده، تنها در شأن او نازل شده، و جز او را در اين سوره مدح نکرده است.
    اي مردم ! علی یاور دين خدا و مدافع رسول است، او با تقوي، پاک سرشت ، هادي و مهديّ است، پيامبر شما بهترين پيامبران، و وصيّ او بهترين اوصيا و فرزندانش بهترين جانشينان اویند.
    اي مردم ! نسل هر پيامبري از صلب اوست، و نسل من از صلب علي است.
    اي گروه مردم! براستي، ابليس به خاطره حسادت آدم را از بهشت بيرون فرستاد، پس شما حسد نورزيد كه اعمالتان تباه شده و در نهايت منحرف گرديد، زيرا تنها يك خطا موجب شد آدم صفوة اللَّه (یار مخلص خدا) از بهشت به زمين هبوط نمايد، در حالي كه او برگزيدۀ خداوند بود، تا چه رسد به شما با این وضعی که دارید كه گروهي بندۀ خوب ولی گروهي دشمن خدا هستيد .
    بدانيد كه دشمن علي شقی و تيره ‏بخت و دوست دار او فرد با تقوي است. و جز اهل ايمان به او اعتماد ندارد ، و قسم به خدا كه سوره والعصر ( الا الذین تا آخر ) درباره علي نازل شده است .
    اي گروه مردم ! سخن خداوند را برای شما نقل و پيام خود را به شما رساندم، و بر پيامبر جز رساندن پيام وظیفه ای نيست.
    ای مردم! ترس از خداي را چنان كه شايسته ترس از اوست پيشه كنيد، و مرگ شما نرسد مگر در حالي كه مسلمان باشيد.
    اي مردم! به خدا و پيامبرش و نوري كه با او نازل شده ( قرآن) ايمان بياوريد پيش از آنكه چهره‏هايي را محو و ناپديد كنيم آن گونه كه آنها را به پشت سرشان بگردانيم.
    اي گروه مردم! نور خداوند در من، و سپس در علي، راه يافته، و پس از آن در نسل او تا قائم حضرت مهدي جاري خواهد بود، مهدي از خاندان ماست ، همو كه حقّ خدا و هر حقّي را از ظالمان مي‏ ستاند ، زيرا خداوند ما را حجّت بر اهل تقصير (کوتاهی کنندگان در یاری اهل بیت ع) و عناد (دشمنی) و خلاف و خيانت و گناه و ستم و بر همه جهانيان قرار داده است.
    اي مردم! شما را انذار مي‏كنم (از عذاب آخرت می ترسانم) كه من فقط پيامبری هستم كه پيش از او پيامبران و فرستادگان گذشتند، پس اگر من بميرم يا كشته شوم آيا شما به دوران جاهليّت (کفر) برخواهيد گشت؟! (همانگونه که برگشتند!!) و هر كس كه عقب گرد كند هرگز به خدا زياني نرساند، و بزودی خدا سپاس گزاران را پاداش دهد.
    بدانيد در اين سوره (و العصر) عليّ موصوف به صبر و شكر شده، و پس از او وصف فرزندانش كه از صلب من هستند.
    اي گروه مردم ! به خاطر اسلامتان بر خداوند منّت مگذاريد كه مشمول خشم خدا گرديد و شما را عذاب كند و بدانید او در كمين‏ است.
    اي گروه مردم! پس از درگذشت من پيشواياني ظهور كنند كه شما را به سوي آتش جهنّم مي‏ خوانند، آنان در روز رستاخيز هيچ ياري و كمكي نشوند.
    اي گروه مردم ! براستي كه خداوند و من از آنان بيزارم.
    اي گروه مردم! آنان و تمام انصار و یاران و پيروانشان در پایین ترین طبقه دوزخند و براستي برای گردنكشان در قیامت بد جايگاهی است!
    بدانيد كه آنان اصحاب صحيفه (یا سقیفه) ‏اند، پس بايد هر يك از شما در صحيفه‏ اش نظر كند.
    امام باقر (عليه السّلام) - بیان کنندۀ حديث - فرمود: جز گروهي اندك ، بقيّه مردم جریان صحيفه را فراموش كرده اند. (پیمانی که منافقان در کنار خانۀ کعبه با هم بستند تا خلافت غصب نمایند).
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۳:۳۹

  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    8- اي مردم ! من امامت را در ذرّيّه (فرزندان) خود تا روز قيامت باقي گذاشتم، و هر آنچه گفتني بود گفتم و مأموريتم را به انجام رساندم، تا آنجا كه براي هيچ كس؛ چه حاضر و چه غايب، چه آنان كه متولّد شده‏اند و چه آيندگان جاي عذر و بهانه‏اي باقي نماند، پس سفارشات مرا به ديگران ابلاغ كنيد، حاضران به غايبان، و پدر به فرزند خود تا روز قيامت برسانند. و بدانید که عده ای امامت را ظالمانه غصب كرده و به صورت سلطنت در خواهند آورد، لعنت خدا بر آن دو گروهي كه اين مقام را به زور ستانده و غصب نمایند.
    اي جنيان و ای انسانها ! زود است كه به حساب شما بپردازيم و بر شما پاره‏اي از آتش و دود - و مسي گداخته - فرستاده شود و در آن صورت کمک نمی شوید .
    اي گروههای مردم ! خداوند پيوسته شما را غربال مي‏ كند تا پاك دلان و خوبان را از بدكرداران جدا نمايد، و خداوند شما را از غيب باخبر نمي‏ سازد.
    اي مردم! خداوند هيچ قريه و شهري را جز به جهت تكذيب آنان نابود نكرد، ولی شهرهائي را كه ظلم و ستم در آن رسوخ نمايد، ويران و خراب مي‏كند، و اين «علي» است كه امام و سرپرست شماست، او از وعده ‏هاي الهي است، و حتما خداوند متعال به عهد و وعده‏ هاي خود عمل خواهد كرد.
    اي مردم! بسياري از گذشتگان شما گمراه ، و به همين جهت به امر خداوند هلاك شدند، پس متأخران نيز (به همان علت) مشمول آن هلاك گردند، خداوند متعال فرموده: «آيا پيشينيان را هلاك نكردیم . سپس متأخران( مانندكفّار مكّه) را از پي آنها درآريم . آری با گنهكاران چنين مي‏كنيم. در آن روز واي بر تکذیب کننده گان !». (مرسلات: 16)
    اي گروه مردم! خداوند مرا امر و نهي فرموده، و من نيز علي را، پس علی امر و نهي را از پروردگارش دريافته، بنابراين به سخنانش گوش دهيد تا سالم بمانيد، و او را اطاعت كنيد تا هدايت شويد، و از نواهي او دست برداريد تا براه راست افتيد، و مطابق ميل او حركت كنيد تا مبادا راههاي مختلف شما را از راه او بازداشته و متفرّق و پراكنده شويد.
    اي گروه مردم! من همان صراط مستقيم و راه راستي هستم كه خداوند به شما امر فرموده از آن پيروي كنيد. و بعد از من علي بن أبي طالب، سپس فرزندان من از صلب او صراط مستقيم‏ هستند. همان پيشواياني كه مردم را به راه حقّ هدايت مي‏نمايند، و بدان وسيله دادگري مي‏ کنند.
    آنگاه سورۀ حمد را تلاوت نمود: «سپاس و ستايش خداي راست. پروردگار جهانيان. آن بخشاينده مهربان. خداوند و فرمانرواي روز قیامت . تنها تو را مي‏پرستيم ، و تنها از تو ياري مي‏خواهيم. ما را به راه راست راه بنماي. راه كساني كه به آنان نعمت دادي - آنها که بر ایشان خشم نگرفتی و از گمراهان نیستند».
    و اشاره فرمود به اينكه اين آيات شريفه در حقّ من و درباره آنان نازل شده است، آنان دوستان خدايند، نه بيمي بر آنهاست و نه اندوهگين مي‏شوند.
    بدانيد كه براستي حزب خدا پيروزند، بدانيد كه دشمنان «علي» همان اهل شقاق (دشمنی) و نفاق (دوروریی) هستند، آنان دشمن و مخالف و از حدّ گذشته و برادران شيطانند، همانهايي كه برخي‏ از ایشان به برخي ديگر با گفتار آراسته و فريبنده پيام نهاني مي‏فرستند تا آنان را فريب دهند.
    بدانيد كه دوستان آنان در قرآن ذكر شده اند ، آنجا كه فرمايد: « نيابي مردمي را كه به خداي و روز قیامت ايمان دارند با كساني كه با خدا و پيامبرش دشمنند ، دوستی کنند ، هر چند پدر با پسر يا برادر يا خويشاوند آنان باشند، این گونه افراد هستند كه [خداوند] ايمان را بر دل ایشان نوشته - پايدار ساخته - است و ايشان را به روحي از نزد خويش نيرومند گردانيده و به باغ هايي در آورد كه از زير آنها جويها روان است، در آنجا جاويدانند، خدا از آنها خشنود است و ايشان از خدا خشنودند، ايشان حزب خدایند ؛ آگاه باشيد كه حزب خدا رستگارند». (مجادله: 22)
    بدانيد، دوستان آنان در اين آيه نيز مذكورند كه فرموده: «كساني كه ايمان آوردند و ايمانشان را به ستمي نياميختند، ايشانند كه ايمني دارند و آنان هدایت یافتگانند». (انعام: 82)
    بدانيد، دوستان آنان به سلامت در بهشت در آيند، و ملائكه با سلام به پيشواز آنان می آيند و به آنان می گويند: «خوش باشيد پس به بهشت در آييد و در آن‏ جاودانه باشيد». (زمر: 39)
    بدانيد، دوستان آنان ( اهل بیت ع )گروهي هستند كه خداوند دربارۀ ‏ایشان فرموده: «به بهشت در آيند و در آن بي‏ حساب روزي داده می شوند». (غافر: 40)
    بدانيد، دشمنان آنان ( اهل بیت ع ) به آتش افروخته دوزخ درآيند ، و در حالي كه جهنّم مي‏ خروشد، آوازي دلخراش مانند نعرۀ چارپا از آن بشنوند. بدانيد، دشمنان آنان در اين آيه ذكر شدند: «هر گاه كه گروهي به جهنّم‏ در آيند همفکران خود را نفرين كنند، تا هنگامی که همگي در جهنّم‏ به هم رسند گروه پسين (پيروان) درباره گروه پيشين (رهبران) خود گويند: خداوندا ! اين پیشروان ما را گمراه كردند، پس آنها را دو چندان عذاب آتش بده، خداي فرمايد : هر كدام را [عذاب‏] دو چندان است ولي نمي‏دانيد». (اعراف: 38)
    بدانيد، دشمنان آنان در اين آيه ذكر شدند كه: « هر گاه گروهي در دوزخ افكنده شوند ، نگهبانان جهنم [به نكوهش و سرزنش‏] از آنها می پرسند: مگر شما را هشدار‏ دهنده‏اي نيامد ؟ گويند: چرا، همانا ما را بيم‏ دهنده آمد، ولي او راتكذيب كرديم و گفتيم: خدا هيچ چيز نفرستاده است، شما در گمراهي بزرگی هستيد». (ملك: 8 و 9)
    بدانيد، دوستانشان آنانند كه از پروردگارشان در نهان مي‏ترسند، آمرزش و پاداشی بزرگ دارند.
    اي مردم ! چه فاصله زيادي در ميان جهنّم و بهشت است ! دشمنان ما مشمول ذمّ و لعن خدا و دوستانمان مورد مدح و دوستي او هستنند.
    اي گروه مردم ! بدانيد كه من انذاركننده و علي هدايت‏ كننده است.
    اي گروه مردم ! من پیامبر و علي وصي من است.
    بدانيد كه خاتم امامان مهدي قائم ، از ما ( اهل بیت ) است، بدانيد كه او مسلّط برمعارف دين است.
    بدانيد، او از ستمكاران انتقام خواهد گرفت.
    بدانيد، او فاتح قلعه‏ ها و شهرها است.
    بدانيد او مشركان و دشمنان دين را نابود مي‏كند.
    بدانيد، او خونبهاي اولياي خدا را مي‏گيرد، او ياور دين خدا است، و از درياي وسيع حقيقت و معرفت مي‏نوشد.
    بدانيد، كه علی هر كس را به فراخور حال و استعداد و كردارش مقام و رتبه مي‏دهد.
    بدانيد، او برگزيده و منتخب خداوند است.
    بدانيد، او وارث علوم [انبياء] و محيط بر [حقائق‏] آن است.
    بدانيد، او خبر دهندۀ از طرف پروردگار و معرّف ايمان به او است، او صاحب عقل سليم (سالم) و ثبات در رأي و عمل است.
    بدانيد، امور دين الهي به او واگذار مي‏ شود، و پيامبران گذشته به وجود او بشارت داده‏اند.
    بدانيد، او حجّت باقي خدا است و پس از او حجّتي نيست، و حقّ تنها با اوست، و نور الهی تنها نزد او مي‏باشد.
    بدانيد، او هميشه پيروز است و شكست در او راهي ندارد.
    وبدانيد، او وليّ خدا در زمين، و حاكم خدا در ميان بندگان، و امين به اسرار و ظواهر او است.
    اي گروه مردم ! من معارف دين را برای شما بيان نمودم ، پس از من علي بن أبي طالب این کار را انجام می دهد.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۵/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۴:۴۶

  15. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود