صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آگاه باشید دعا فایده ای ندارد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    15 در 5 پست
    حضور
    7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد





    سلام

    بنده آموزگار ابتدائی شهرستان اسلامشهر(واضح میگم تا فکر نکنید خیالاته)
    پارسال به همراه همسرم انتقالی موقت گرفتم به سمت شهرستان شاهرود(چون تهران به معلمان آقا انتقالی دائم نمیده)ولی همسرم با انتقالی دائمش موافقت شد
    امسال مجدداً مجبور شدم انتقالی موقت بگیرم به شاهرود اما اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان موافقت نکرد و به بهانه اینکه شاهرود در مجموع معلم زیاد داره و کمبود نیرو در مقطع ابتدائی را باید با معلم های مازاد مقطع متوسطه جبران کنه من را به شهر بسطام فرستاد!!!حسابشو بکنید من که مدرک دانشگاهی آموزش ابتدایی در کنار تجربه تدریس در این مقطع را دارم را جای دیگه فرستادن و گفتن معلم از مقطع بالاتر با مدرک نامرتبط جایگزین من بشه!!!!خوب کاری به این ندارم که اون بچه های معصوم چطور می خوان خودشون رو آماده کنن برای آزمون های مهم پایه ششم
    اما اصل قضیه در این مدتی بود که به من خبر دادن که با درخواستت به شاهرود موافقت نشده ولی جای اعتراض داری(نزدیک یک ماه)
    تو این یک ماه انواع و اقسام دعا ها،ختومات،نذر ها و نمازها و سوره ها رو خوندم(مشلول،توسل،سوره حشر،نماز و صلوات امام جواد،امام رضا،حضرت معصومه،زیارت عاشورا،دعای معراج،دعای صحیفه و ...)در کنار اینکه خیلی ها هم دعا می کردن کارم درست بشه(پدر،مادر و مسجدی های آشنا...).اما تهش این شد که بنده از سال تحصیلی جدید باید صبح زود بچه را ببرم مهد همسرم را ببرم مدرسه و خودم برم اون شهر دیگه و البته یه روستای دور افتاده!!!!!
    حسابی نظر کرده هستم!کسی نذری داشت بسپره براش انجام میدم...آخ آخ ببخشید یادم نبود که چون این ادعیه کارم رو انجام دادن،همه کتاب دعاها و مفاتیحم رو ریختم ببخشید دادم مسجد...شرمنده نمی تونم دعا کنم.اشکال نداره کارتون راه نیفتاد حتماً صلاح در این بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !

    اما فقط یه چیز خیالمو راحت می کنه.اگه به خاطر گناهانی که کردم باید سرپل صراط بازخواست بشم،حداقل خیالم راحته که می تونم جلوی 14 نفر رو بگیرم و بگم شماها رو می گفتن شفیع هستید شماها رو می گفتن اگه از ته دل ازتون بخوان دست رد نمی زنید من برای شماها صلوات زیاد فرستادم و دعا زیاد کردم،حقم رو بدید...
    اگه از ترس جهنم و بلا در این دنیا نبود جانمازم رو هم میدادم مسجد.می ترسم نماز نخونم بزنه بچه رو ازمون بگیره بزنه شلمون کنه بزنه...خدارو شکر سالمیم!!
    مدیر محترم احتمال تایید مطلب من از طرف شما کمه ولی مطمئن باش تا عمر دارم نمیذارم کسی دعا بخونه،با تمام وجود جلوش رو می گیرم و میگم وقتت رو هدر نده و اگه دیدی کسی با دعا کارش راه افتاد بدون از روی شانس بوده



    ویرایش توسط طاهر : 1395/06/17 در ساعت 12:18
    ربنا لا تجعلنا فتنة للقوم الظالمین و نجنا برحمتک من القوم الکافرین
    ربنا انصرنا علی القوم الکافرین


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,547
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    6,492 در 2,116 پست
    حضور
    71 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    2
    گالری
    5




    با نام و یاد دوست







    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد








    کارشناس بحث: استاد مسلم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    1,020 در 263 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط eh.zamani نمایش پست
    سلام
    بنده احسان زمانی هستم آموزگار ابتدائی شهرستان اسلامشهر(واضح میگم تا فکر نکنید خیالاته)
    پارسال به همراه همسرم انتقالی موقت گرفتم به سمت شهرستان شاهرود(چون تهران به معلمان آقا انتقالی دائم نمیده)ولی همسرم با انتقالی دائمش موافقت شد
    امسال مجدداً مجبور شدم انتقالی موقت بگیرم به شاهرود اما اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان موافقت نکرد و به بهانه اینکه شاهرود در مجموع معلم زیاد داره و کمبود نیرو در مقطع ابتدائی را باید با معلم های مازاد مقطع متوسطه جبران کنه من را به شهر بسطام فرستاد!!!حسابشو بکنید من که مدرک دانشگاهی آموزش ابتدایی در کنار تجربه تدریس در این مقطع را دارم را جای دیگه فرستادن و گفتن معلم از مقطع بالاتر با مدرک نامرتبط جایگزین من بشه!!!!خوب کاری به این ندارم که اون بچه های معصوم چطور می خوان خودشون رو آماده کنن برای آزمون های مهم پایه ششم
    اما اصل قضیه در این مدتی بود که به من خبر دادن که با درخواستت به شاهرود موافقت نشده ولی جای اعتراض داری(نزدیک یک ماه)
    تو این یک ماه انواع و اقسام دعا ها،ختومات،نذر ها و نمازها و سوره ها رو خوندم(مشلول،توسل،سوره حشر،نماز و صلوات امام جواد،امام رضا،حضرت معصومه،زیارت عاشورا،دعای معراج،دعای صحیفه و ...)در کنار اینکه خیلی ها هم دعا می کردن کارم درست بشه(پدر،مادر و مسجدی های آشنا...).اما تهش این شد که بنده از سال تحصیلی جدید باید صبح زود بچه را ببرم مهد همسرم را ببرم مدرسه و خودم برم اون شهر دیگه و البته یه روستای دور افتاده!!!!!
    حسابی نظر کرده هستم!کسی نذری داشت بسپره براش انجام میدم...آخ آخ ببخشید یادم نبود که چون این ادعیه کارم رو انجام دادن،همه کتاب دعاها و مفاتیحم رو ریختم ببخشید دادم مسجد...شرمنده نمی تونم دعا کنم.اشکال نداره کارتون راه نیفتاد حتماً صلاح در این بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
    اما فقط یه چیز خیالمو راحت می کنه.اگه به خاطر گناهانی که کردم باید سرپل صراط بازخواست بشم،حداقل خیالم راحته که می تونم جلوی 14 نفر رو بگیرم و بگم شماها رو می گفتن شفیع هستید شماها رو می گفتن اگه از ته دل ازتون بخوان دست رد نمی زنید من برای شماها صلوات زیاد فرستادم و دعا زیاد کردم،حقم رو بدید...
    اگه از ترس جهنم و بلا در این دنیا نبود جانمازم رو هم میدادم مسجد.می ترسم نماز نخونم بزنه بچه رو ازمون بگیره بزنه شلمون کنه بزنه...خدارو شکر سالمیم!!
    مدیر محترم احتمال تایید مطلب من از طرف شما کمه ولی مطمئن باش تا عمر دارم نمیذارم کسی دعا بخونه،با تمام وجود جلوش رو می گیرم و میگم وقتت رو هدر نده و اگه دیدی کسی با دعا کارش راه افتاد بدون از روی شانس بوده
    با سلام و احترام
    من احساسات شما رو درک می کنم، زندگی هر کسی بالاخره مشکلاتی دارد، من هم درگیر مشکلات هستم، دیگران هم دچار مشکلاتی هستند، ولی آیا دینداری به این هدف است که انسان ها هر چه می‌خواهند خداوند به ایشان بدهد، و مشکلی در زندگی نداشته باشند؟ نباید اجازه بدهیم مشکلات زندگی ما را به نگرش های احساسی سوق بدهد، باید منطقی بود، اگر قرار باشد همه دعاها مستجاب بشود، و هر کسی به چهارده معصوم(ع) متوسل شود پاسخ بشنود، در این صورت که کافران در دینداری بر مومنان پیشی می گرفتند، چون علت کفرشان فقط امور دنیوی است و اگر ببینند دعای هر دینداری مستجاب است، مگر مریض هستند که کافر شوند؟!!! اگر قرار بود همه دعاها مستجاب شوند پس معنای تلاش برای رشد و تکامل چیست؟ پس معنای امتحان چیست؟ از این ها که بگذریم ما چطور می توانیم به آنها ایراد بگیریم چرا حاجت ما را نمی دهند؟ آیا افق دید ما با خداوند و ائمه (ع) یکسان است که چیزی را که ما مصلحت می دانیم آنها هم حتما به مصلحت بدانند؟ آیا کودکی که می بیند هر چقدر گریه می کند پدر و مادرش چیزی که او می خواهد را به او نمی دهند یا به خاطر تقویت اراده و ایستادگی او، به او مسئولیت داده و گاهی بر او سخت می گیرند، باید نتیجه بگیرد که درخواست کردن از والدین هرگز ثمربخش نیست؟

    انسان نباید فقط به نیمه خالی لیوان نگاه کند، اینکه انسان فقط سختی ها را ببیند و نعمت ها را نبیند او را به ناشکری وامیدارد که موجب ضایع شدن اجر و پاداش آن می شود؛ مشکل شما اگرچه سخت است اما نعمتهای بی شماری هم در زندگی تان وجود دارد که خدا به شما بخشیده، همان طورکه اشاره کردید که الحمدلله سالم هستید، اما کم نیستند و بنده سراغ دارم مردی را که همسرش سرطان دارد و ماهیانه حدود 4میلیون تومان هزینه درمان او می شود، چنین انسان هایی آرزو می کنند مشکلشان فقط سختی های زندگی و بی پولی و امثال آن باشد، تا چنین مشکلاتی که همه چیز را به دنبال خود می آورد، اما مثل کوه ایستاده اند، و دیگران را هم از دعا و توسل نهی نمی کنند. چرا که می دانند مادامی که انسان با دعا و توسل با خدا در ارتباط است چه استجابت ظاهری باشد و چه نباشد تحت الطاف خاصه الهی قرار دارند، همان طور که امام صادق(ع) می فرمایند:

    «لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ بِخَيْرٍ وَ رَخَاءٍ وَ رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَسْتَعْجِلْ فَيَقْنَطَ فَيَتْرُكَ الدُّعَاءَ قُلْتُ لَهُ كَيْفَ يَسْتَعْجِلُ قَالَ يَقُولُ قَدْ دَعَوْتُ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا وَ لَا أَرَى الْإِجَابَةَ»؛ مومن از خیر و گشایش و رحمت خداوند جدا نمی شود تا زمانی که برای طلب خویش عجله نکرده و ناامید نشود و دعا را ترک نکند، و بگوید: اینچنین دعا کردم اما استجابتی ندیدم. (بحارالانوار، ج90، ص374)
    باید توجه داشت که این خداست که بر ما منت نهاده و راه راست را به ما نشان داده و ما را پیرو آن قرار داده است، نه اینکه ما بر سر خدا منت بگذاریم که حالا که ما معتقد و مسلمان هستیم حتما باید خواسته هایمان محقق شوند، اگر ما اعتقادمان راستین باشد که خدا نه بخیل است، نه جاهل است، و نه دشمن ماست، باور خواهیم کرد که او حکیم و خیرخواه ماست، پس وقتی خواسته ما را می شنود، و توان برآورده ساختن آن را هم دارد اما برآورده نمی کند حتما حکمتی در کار است، چرا اینجا که رسید اعتقادمان را کنار می گذاریم؟ اتفاقا امتحان در جایی است که انسان اگر دعایش هم مستجاب نشد معتقد بماند، نه اینکه تا زمانی معتقد بماند که دعاها و خواسته هایش مستجاب می شوند. همان طور که در روایت آمده است:

    «فَإِذَا دَعَاهُ قَالَ لَبَّيْكَ عَبْدِي لَبَّيْكَ لَئِنْ عَجَّلْتُ مَا سَأَلْتَ إِنِّي عَلَى ذَلِكَ لَقَادِرٌ وَ لَئِنْ أَخَّرْتُ فَمَا ذَخَرْتُ لَكَ عَبْدِي عِنْدِي خَيْرٌ لَكَ»(بحارالانوار، ج90، ص371)
    هنگامی که بنده گرفتار دعا می کند، خداوند می فرماید: لبیک بنده من، لبیک، اگر در اعطاء خواسته تو عجله کنم، چیزی است که بر آن قادر هستم، و اگر آن را به تاخیر اندازم پس آنچه که برای تو نزد خودم ذخیره می کنم برای تو بهتر است.
    گاهی انسان ها واقعا از مصلحت خودشان بی اطلاع هستند، نه یک بار، و نه دوبار، بلکه بارها دیده ام اشخاصی را که مرتب از خدا نسبت به عدم استجابت دعایشان گلایه می کرده اند و بعد از مدت ها به مصلحت آن پی برده اند، یا برای رسیدن به خواسته ای اینقدر پافشاری کرده و حتی با ائمه(ع) قهر کرده اند، اما امروز که به آن رسیده اند سخت پشیمان هستند.

    بالاخره حقائقی هم در عالم هست، نباید توقع داشت صرف دعا همه چیز را در جامعه ما حل کند. مشکل شما هم یا از عدم همکاری مسئولین نشأت گرفته است، یا اینکه واقعا شاهرود نیرو زیاد دارد یا امثال آن، این طبیعت کار است، شما تلاشتان را بکنید و نتیجه را به خدا واگذار کنید، به آموزش و پرورش بروید، مشکلتان را با آنها در میان بگذارید، طوری مشکلتان را ترسیم کنید که خودشان را جای شما بگذارند، و در عین حال دعا و توسل را هم رها نکنید، گاهی دعا مستجاب می شود اما بالاخره از طریق معجزه که نازل نمی شود، بلکه به مرور زمانی طول میکشد تا مقدماتش فراهم شود، لذا در روایت آمده گاهی درخواست مستجاب می شود اما اعطاء آن به خاطر مصلحتی به تأخیر می افتد(عدة الداعی، ابن فهد حلی، ص203)

    نکته کلی که می خواهم عرض کنم این است که امکان ندارد که دعای مسلمانی شنیده نشده، و پاسخ داده نشود، خداوند فرموده: «ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُم‏»؛ مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، اما نباید استجابت خداوند را معنا کنیم، یا جواب خدا رو آنچه دلمان می خواهد بدانیم، اگرچه خداوند درخواستی که از دلی بدون غل و غش ارائه شود را بی پاسخ نخواهد گذاشت، اما آنچه او می پسندد برای اعطاء، همیشه آن چیزی نیست که ما خواسته ایم، پیامبر(ص) در این خصوص می فرمایند:
    «مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَدْعُو اللَّهَ بِدُعَاءٍ إِلَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ فَإِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ فِي الدُّنْيَا وَ إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لِلْآخِرَةِ وَ إِمَّا أَنْ يَكْفُرَ مِنْ ذُنُوبِه‏»(بحارالانوار، ج90، ص378)
    مسلمانی نیست که خداوند را بخواند مگر آنکه درخواستش مستجاب می شود، یا در آن تعجیل شده و در دنیا به او داده می شود، یا برای آخرتش ذخیره می گردد، و یا کفاره گناهانش واقع می شود.

    مطمئن باشید روزی که پرده ها کنار رفت و از علت عدم استجابت دعایتان مطلع شدید، و پاداش دعاهای مستجاب نشده تان را از خداوند گرفتید از این گلایه ها در برابر خداوند شرمنده خواهید شد، این وعده ای است که طبق روایات حتما محقق خواهد شد:

    «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَدْعُو اللَّهَ فِي حَاجَتِهِ فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ أَخِّرُوا إِجَابَتَهُ شَوْقاً إِلَى صَوْتِهِ وَ دُعَائِهِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ قَالَ اللَّهُ عَبْدِي دَعَوْتَنِي وَ أَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ وَ ثَوَابُكَ كَذَا وَ كَذَا وَ دَعَوْتَنِي فِي كَذَا وَ كَذَا فَأَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ وَ ثَوَابُكَ كَذَا قَالَ‏ فَيَتَمَنَّى الْمُؤْمِنُ أَنَّهُ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا مِمَّا يَرَى مِنْ حُسْنِ الثَّوَابِ» (الکافی، ج2، ص391)
    ترجمه: «پيوسته مؤمن خداى- تعالى- را مى‏خواند و در حاجت خويش دعا مى‏كند، و خداى عز و جل مى‏فرمايد كه: اجابتش را به تأخير اندازيد، به جهت شوق به سوى آواز و دعاى او. پس چون روز قيامت شود، خداى- تعالى- بفرمايد كه: اى بنده من! مرا خواندى و اجابت تو را به تأخير انداختم، و ثوابت چنين و چنين است. و مرا در چنين و چنين خواندى و اجابتت را به تأخير انداختم، و ثواب تو چنين و چنين است». و حضرت فرمود كه:
    «پس مؤمن وقتی آن ثواب عظیم را مشاهده می کند آرزو مى‏كند كه كاش در دنيا يك دعا از برايش مستجاب‏ نشده‏ بود».

    بنده هم برای شما آرزوی موفقیت روز افزون، و حل مشکلات را دارم و دعا می کنم.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1393
    نوشته
    1,010
    مورد تشکر
    5,090 در 1,128 پست
    حضور
    63 روز 9 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    38



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    «فَإِذَا دَعَاهُ قَالَ لَبَّيْكَ عَبْدِي لَبَّيْكَ لَئِنْ عَجَّلْتُ مَا سَأَلْتَ إِنِّي عَلَى ذَلِكَ لَقَادِرٌ وَ لَئِنْ أَخَّرْتُ فَمَا ذَخَرْتُ لَكَ عَبْدِي عِنْدِي خَيْرٌ لَكَ»(بحارالانوار، ج90، ص371)
    هنگامی که بنده گرفتار دعا می کند، خداوند می فرماید: لبیک بنده من، لبیک، اگر در اعطاء خواسته تو عجله کنم، چیزی است که بر آن قادر هستم، و اگر آن را به تاخیر اندازم پس آنچه که برای تو نزد خودم ذخیره می کنم برای تو بهتر است.
    سلام

    متشکرم این جمله فوق العاده بود و پر از عشق

    من چندین بار شیرینی این مسئله را چشیدم.


    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد
    به نام او که رفتنم از اوست، یادم از اوست و عشق و معبودم اوست. ای جوانان در غفلت نمیرید که اینگونه مردن ننگ است.ای جوانان دعا و استغفار را فراموش نکنید که همانا تسکین درد استو در راه خدا قدم بردارید.

    شهید حسین مسافر متولد 1347
    محل شهادت شلمچه سال 1365


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1392
    نوشته
    9,696
    صلوات
    76100
    دلنوشته
    44
    دلنوشته
    تقدیم به بانوی خوبی و مهربانی حضرت فاطمه الزهرا(س)
    مورد تشکر
    51,108 در 9,620 پست
    حضور
    146 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    587



    نقل قول نوشته اصلی توسط eh.zamani نمایش پست
    سلام
    بنده احسان زمانی هستم آموزگار ابتدائی شهرستان اسلامشهر(واضح میگم تا فکر نکنید خیالاته)
    هر که در این بزم مقرب تر است. جام بلا بیشترش می دهند
    درود بر شما
    این موردی که فرمودید برای همه ادما صادق بوده از ازدواج با فلان کس تا پیدا کردن کار و....
    و خیلی وقتها شده دعامون مستجاب نشد ولی اینو امتحانی از جانب خدا دونستیم و راضی بودیم ب رضا و خواست خدا
    بعضا هم بوده ک متوجه شدیم چقدر خوب شد که دعامون قبول نشد!
    بردار عزیز خدا برای بنده اش بد نمیخاد شاید تو اون روستای دور افتاد بیشتر وجودت لازمه
    یکم صبر کن تا ان شالله حکمت خدا برات بزودی روشن بشه!

    ان الله اذا احب قوما ابتلاهم. (4)
    به درستی که هر که [ را ] حق - تعالی - دوست دارد، لشکر بلا و اندوه را برایشان گمارد.
    شرح غرر الحکم آمدی، جمال الدین خوانساری: ج 5 ، ص 527 .
    دوستی چون زر، بلا چون آتش است
    زر خالص، در دل آتش خوش است

    ..............
    علت عدم استجابت دعا
       



    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد
    در قرآن کریم، یکی از علل عدم استجابت دعا چنین بیان شده است: «وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ،[غافر/60]، پروردگارتان این دعوت را كرد كه مرا بخوانید تا استجابت كنم بدرستى كسانى كه از عبادت من استكبار مى‏ورزند به زودى با كمال ذلت داخل جهنم خواهند شد»، اما باید به نکات این آیه دقت کرد تا روشن گردد.

    خداوند متعال می‌فرماید، دعا کنید، دعا یعنی چه؟ دعا یعنی طلب، پس اگر کسی در زبان چیزی را بخواهد ولی واقعا از ته دل آن را نخواهد، در واقع دعا نکرده است.

    خداوند متعال می‌فرماید: از من(نه کس دیگر) طلب کنید، لذا اگر از در ظاهر از خدا بخواهیم ولی امیدمان از دیگران قطع نشده باشد، به این شرط پایبند نبودیم، لذا نباید انتظار اجابت داشته باشیم. البته اگر انسان دنبال واسطه‌ها باشد، ولی برای آن‌ها استقلال قائل نباشد و آن‌ها را از طرف خدا بداند و علاوه بر آن، زیاد از حد هم سراغ اسباب نرود، اشکالی ایجاد نمی‌شود.

    قرآن می‌فرماید: من اجابت می‌کنم لکم(یعنی به نفع شما) نه اینکه آنچه خواستید به شما می‌دهم، زیرا این دو با هم فرق دارند، اجابت یعنی اینکه، حرف شما را می‌شنوم و نسبت به آن بی اعتنا نیستم، و آن را بی‌اثر نمی‌گذارم، نه اینکه هر چه بخواهید ‌می‌دهم. مانند پدر که می‌گوید فرزندم هر چه می‌خواهی بخواه، من به نیازهای تو اهمیت می‌دهم، این حرف به این معنا نیست که اگر فرزند چیز مضری هم از پدر بخواهد، پدر به او بدهد.

    اگر خدا هرچه خواستیم به ما بدهد در آن ‌صورت باید آنچه به ضرر ما نیز هست بدهد، در حالی که این کار مطابق حکمت و محبت خدا نسبت به ما نیست و او مصلحت ما را بهتر از ما می‌داند، اگرچه ما فکر کنیم بهتر از خدا مصالح خود را تشخیص می‌دهیم، مانند بچه‌ای که بدون توجه بر خواسته غیر معقول خود اصرار می‌ورزد.

    اگر به ادامه آیه شریفه توجه شود، این نکته بدست می‌آید که دعا عبادت است، لذا اگر کسی دعا کند، و بعد از دعا از خدا انتظار و توقع داشته باشد، و خواسته خود را بدون در نظر گرفتن این‌که آیا به مصلحتش است یا نه، طلب کند، از حیطه عبادت و بندگی خارج شده و در واقع دارد خدایی می‌کند و این بسیار ناپسند است.
    بهترین دعای بندگان
    قرآن كریم، گفت و گوى خداوند بزرگ با اهل جهنم و پاسخ آنان را بازگو مى فرماید. خداوند به جهنمیان خطاب مى كند و مى گوید: گروهى از بندگان من دعا مى كردند و مرا مى خواندند، اما شما آنها را مسخره مى كردید، و به آنان پوزخند مى زدید، دعاى آنان این بود:

    «ربنا آمنا فاغفرلنا و ارحمنا و انت خیرالراحمین» (مۆمنون (23) آیه 109) ؛ پروردگارا ما ایمان آوردیم پس بیامرز ما را و ما را مورد رحمت خود قرار ده، تو بهترین رحم كنندگانى.

    خداوند این دعا را به عبادى (بندگان ویژه ) نسبت مى دهد و این دعا و دعاكنندگان را تایید و تصدیق مى كند و از آنان حمایت میكند.

    قرآن شریف كه چیزی را فرو گذار نكرده و جامعیت آن بر كسى پوشیده نیست، در تمامى مسائل مربوط به دعا، رهنمودهاى بسیار روشن و جالبی را فرموده و در این جا كه محور سخن درباره لزوم و ضرورت دعاست به دو آیه اشاره می‌شود تا فطرت هاى خفته و آشفته در خواب بیدار شوند و بیش از پیش به این مهم بپردازند.
    «قُلْ ما یعْبَۆُا بِكُمْ رَبِّى لَوْ لا دُعاۆُكُمْ؛
    بگو اگر دعایتان نباشد پروردگار من اعتنایى به شما ندارد.

    «وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِى سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ»؛
    یعنی پروردگارتان گفته: مرا بخوانید تا اجابت‌تان كنم كسانى كه از پرستیدن من كبر می‌ورزند به خوارى به جهنم وارد خواهند شد.

    امام محمد باقر علیه السّلام در تفسیر و تبیین این دو آیه چنین فرموده است:

    منظور از كلام خداوند كه می‌فرماید: ان الذین یستكبرون... دعاست كه برترین عبادت دعا می‌باشد. و از آن گرامى سۆال شد آیا زیاد قرآن خواندن بهتر است یا زیاد دعا كردن؟
    امام علیه السّلام فرمود:
    دعا خواندن، آیا نشنیده‌اى كه خداوند متعال می‌فرماید:
    «قل ما یعبو ابكم...»
    بگو اگر دعایتان نباشد پروردگار من به شما اعتنایى ندارد. منابع:
    رهروان ولایت
    دارالقرآن کریم
    تبیان

    ویرایش توسط معین : 1395/06/17 در ساعت 11:02
    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1392
    نوشته
    9,696
    صلوات
    76100
    دلنوشته
    44
    دلنوشته
    تقدیم به بانوی خوبی و مهربانی حضرت فاطمه الزهرا(س)
    مورد تشکر
    51,108 در 9,620 پست
    حضور
    146 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    587



    سه شرط کلیدی برای استجابت دعا

    أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)
    [آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده‏اى او را بخواند اجابت مى‏كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى‏نماید؟
    قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است.
    قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى‏كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى‏گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛ یعنى بداند كه دیگر هیچ كس و هیچ چیز نمى‏تواند گره از كارش بگشاید. آن وقت است كه حقیقتا متوجه خدا مى‏شود و در کمال صداقت تنها او را مى‏خواند.[1]
    دو نکته ای که از آیه به دست می آید:
    1. از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته ‏شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مى‏تواند قفل مشكلات او را بگشاید و بن‏بستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او.[2]
    تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »[8] و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »[9] و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم

    2. سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.
    تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!
    فَسَقَى‏ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلّ‏ِ فَقَالَ رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىَّ‏َّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(24- قصص)
    پس موسى‏، دام‏های آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مى‏كنى، نیازمندم‏.
    وقتی موسی(ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبّ‏ِ إِنىّ‏ِ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىَّ‏َّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم‏.[3]
    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد
    نکته قابل توجه در این دعا این است که موسی(ع) با وجود نیازهای متعدد اعم از مسکن، خوراک، همسر و از همه مهمتر محل امنی که بتواند از دست فرعونیان در امان بماند و نیازهای دیگر؛ اما هیچ کدام از اینها را بر زبان جاری نکرد و فقط از خداوند متعال طلب خیر کرد. که یعنی خدایا تو بهتر و بیشتر از من عالم به نیازمندیهای من و توانا به برآوردن آنهایی و نیز جز خیز از تو نازل و صادر نمی شود. حال که اینگونه است من نسبت به آنچه که به خیر و صلاح من است اعلام نیاز می کنم.
    ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد.
    پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم چرا که « عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏»[4] اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد.

    عاقبت پیروی از دل

    فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرِْ هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(50- قصص)
    پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان كه آنها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و هیچكس گمراه‏تر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت الهى محروم است. بی شک، خدا مردم ستمكار را هدایت نمى‏كند.
    در این آیه رابطه گمراهی و هواپرستی با صراحت بیان شده و حتى گمراهترین مردم گروهى معرفى شده‏اند كه رهبر خود را هواى نفس خویش قرار داده‏اند که این عده هرگز از هدایت الهى بهره نخواهند برد. علت این است که هوای نفس چون پرده ضخیمی مانع دید عقل می شود و قدرت درك حقایق را از او می گیرد.
    از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته ‏شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مى‏تواند قفل مشكلات او را بگشاید و بن‏بستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او

    در روایات، آیه فوق به كسانى تفسیر شده است كه امام و رهبر الهى را نپذیرفته‏اند و تنها به آراى خویش تكیه مى‏كنند.[5]
    این روایات كه از امام باقر و امام صادق و بعضى دیگر از ائمه هدى علیهم السلام نقل شده در حقیقت بیان مصداق روشن این آیه است. به تعبیر دیگر، انسان نیازمند به هدایت الهى است؛ این هدایت گاهى در كتاب آسمانى منعكس مى‏شود و گاه در وجود پیامبر و سنت او و گاه در اوصیاى معصومش و گاه در منطق عقل و خرد. مهم آنست كه انسان در خط هدایت الهى باشد و نه هواى نفس، تا بتواند از این انوار هدایت بهره‏مند گردد.[6]

    روح قارونی در فرهنگ ما

    قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ عِندِى (78- قصص)

    قارون با همان تكبرى كه ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت را به وسیله علم و دانش خودم به دست آورده‏ام‏.
    قرآن کریم ابتدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی کرده و بعد دلیل انحراف او را بیان می کند تا ما و هر شنونده دیگر مراقب این خطر فکری بوده و خود را از آن حفظ کنیم.
    در دو آیه قبل آمده: «إِنَّ قارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ‏ فَبَغَى‏ عَلَیْهِمْ وَ ءَاتَیْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ »؛ قارون از قوم موسی(ع) بود که بر حقوق آنها تجاوز كرد، و ما آنقدر به او گنج و ثروت دادیم كه حمل كلیدهاى آنها جماعتى نیرومند را خسته مى‏كرد.
    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد
    آنگاه که مومنین قومش از در نصحیت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلى از او به توست در حالی که تو خود می دانی که استحقاق چنین ثروت هنگفت را نداشتی؛ پس تو هم با انفاق بخشی از آن به مردم نیازمند، خانه آخرتت را آباد کنی و با تكبر و طغیان در زمین، فساد نکنی.(مضمون آیه 77) او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه می کنم. آنچه من دارم احسان خدا نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و كاربلدی خود به دست آورده ام؛[7] من خودم زحمت کشیده ام، رنج برده‏ام، خون جگر خورده‏ام تا این ثروت را اندوخته‏ام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام بی نیازی از خدای متعال، نهایت بی رحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت.
    فکر قارونی در فرهنگ امروز

    متاسفانه این فکر قارونی که من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم؛ تاجر شدم، دکتر شدم، مهندس شدم، کاره ای شدم و ... فکر رایجی است که مبنای برخی از عملکردها قرار گرفته و عده ای آن را مجوزی برای بخشی از تصمیم های نادرست خود می دانند.
    راه درمان

    تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »[8] و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »[9] و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم.
    ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند

    أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْكُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ(2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِینَ(3- عنکبوت)

    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد
    آیا مردم گمان كرده‏اند، همین كه بگویند: ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث‏] مورد آزمایش قرار نمى‏گیرند؟ در حالى كه یقیناً كسانى را كه پیش از آنان بودند، آزمایش كرده‏ایم [پس اینان هم بى‏تردید آزمایش مى‏شوند]، و بى‏تردید خدا كسانى را كه [در ادعاى ایمان‏] راست گفته‏اند مى‏شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز مى‏شناسد.
    آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آنهاست. این آیه خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان كرده‏اند به صرف اینكه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبت‏ها آزمایش نمى‏شوند؟ آزمایشى كه با آن آنچه در نهان دارند از صدق و كذب آشكار شود؟
    این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) که متناسب با این بحث است به پایان می بریم:
    «وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»

    پی نوشت:
    [1] ر.ک: المیزان ج15 ص381
    [2] نمونه ج15 ص520-521
    [3] برگرفته از نمونه ج16 ص55-58
    [4] بسا چیزى را دوست دارید و آن براى شما بد است وخدا [مصلحت شما را در همه امور] مى‏داند و شما نمى‏دانید.آیه 216 سوره بقره
    [5] بصائرالدرجات ص13 روایات باب 8
    [6] ر.ک به نمونه ج16 ص106
    [7] ر.ک به المیزان ج16 ص78
    [8] قرب‏الإسناد ص175
    [9] آیه 7 سوره ابراهیم ع

    ویرایش توسط معین : 1395/06/17 در ساعت 11:02
    آگاه باشید دعا فایده ای ندارد
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    16
    صلوات
    124
    دلنوشته
    4
    دلنوشته
    به یاد شهید مدافع حرم،شهید صادق عدالت اکبری
    مورد تشکر
    58 در 15 پست
    حضور
    9 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3



    ببین برادر،دعا زمانی مستجاب میشه که کوشش بسیار کنیم و دعا کنیم که تلاشمون به نتیجه برسه،مثلا اگه یه امتحان پیش رو داریم حسابی درس بخونیمو دعا کنیم تا درس خوندنمون مفید باشه نه اینکه درس نخونیم اون وقت دعا کنیم که قبول شیم.حالا قضاوت با شما.
    Milad KASEBI


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1389
    نوشته
    4,127
    صلوات
    71
    دلنوشته
    17
    دلنوشته
    برای سلامتی آقا امام زمان
    مورد تشکر
    17,526 در 3,820 پست
    حضور
    88 روز 12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    998
    وبلاگ
    1



    سلام

    درسته در واقع دعا برکتی هست که به حرکت ما داده میشه ... حتی من در مورد شفاعت هم همین رو شنیدم که میگن شفاعت به کسی تعلق میگیره که یه حداقل عملی رو همراه خودش آورده باشه اون عمل با شفاعت شفیعان جمع میشه و عیوبش برطرف میشه و به نمره ی قبولی میرسه.

    عین تبصره توی درسهایی که نمره ی نزدیک به 10 دارن (7-8-9) ... شما این حداقل نمره رو باید داشته باشی که مشمول قانون تبصره قرار بگیری.

    (امیدوارم اول از همه خودم عامل باشم به این گفتار ، ان شاء الله)

    التماس دعا
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1388
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    15 در 5 پست
    حضور
    7 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حیف از وقتی که رفت
    اینقدر اهمیت نداشتم که یه طوری بفهمم مهم نیستم و الکی هی صداشون نکنم
    مهم نیست کار منِ نوعی انجام بشه یا نه کجای دنیا هستم؟
    دعای توسل:

    محمد ابن‌بابویه دعای توسل را از ائمه (علیه السلام) نقل کرده و گفته است که این دعا را در هیچ امری نخواندم، مگر آن که اثر اجابت آن را به زودی یافتم دعای توسل از دعاهای مشهور است که در شب‌های چهارشنبه خوانده می‌شود. در این دعا با توسل به چهارده معصوم (علیه السلام) و واسطه قرار دادن آن‌ها به درگاه الاهی پس از اتمام دعا، حاجت خود را از خدا در خواست می‌کنیم. جملات صدر و ذیل آن چنین است: ”اللهم انی اسئلک و اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة…”‌؛ خدایا من از تو می‌خواهم و روی می‌آورم به سوی تو، به پیامبرت، پیامبر رحمت… ”یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله”‌؛ ای آبرومند نزد خدا، شفاعت کن برای ما نزد خد

    دعای فرج:

    کفعمی در کتاب بلد الامین دعایی از حضرت علی (علیه السلام) نقل کرده که اگر شخص گرفتار، ترسیده، نگران و غم دیده، آن را بخواند، حق تعالی گشایش در کار او ایجاد می‌نماید، که ابتدا و انتهای این دعا چنین است:

    ”یا عماد من لا عماد له…”‌؛ ای پشتیبان کسی که پشتیبان ندارد… ”و افعل بی ما انت اهله”‌؛ با من چنان کن که تو اهل آنی[3]. و آن گاه پس از دعاء حاجت خود را بطلبد.

    دعای سریع الاجابة:

    کفعمی در بلدالامین دعایی از امام موسی کاظم (علیه السلام) نقل کرده و فرموده: عظیم‌الشأن و سریع الاجابة است که جملات صدر و ذیل آن چنین است: ”اللهم انی اطعتک فی احبّ الاشیاء الیک و هو التوحید”‌؛ خدایا من تو را اطاعت کردم در آن چه بیشتر دوست داری و آن یگانه دانستن تو است. ”و ارزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسبه، انک ترزق من تشاء بغیر حساب”‌؛ روزی‌ام ده، از آن جا که گمان می‌برم و از آن جا که گمان نمی‌برم؛ زیرا تو هر که را بخواهی بی حساب روزی می‌دهی؛ پس از اتمام دعا حاجت خود را بطلب

    نماز امام جواد(علیه‌السلام)

    این نماز دو رکعت است و در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه است.[3] که برای این هم آثار فراوانی ذکر شده است. برای برآمدن حوائج و رفع بلا و گرفتاری، بسیار موثر است.

    کتاب مفاتیح الحیات
    امام صادق (ع)فرمود: هر کس حاجتی دارد باید با صلوات بر محمد و آلش آن را آغاز کند سپس حاجت خود را بخواهد و باز هم در پایان صلوات بر محمد و آلش بفرستد زیرا خدای عزوجل کریم تر از آنست که دو طرف دعایی را بپذیرد و میانه آن را واگذارد و صلوات بر محمد و آلش دعایی است که به طور قطع و یقین مورد اجابت خدا قرار می گیرد.

    اما باشه باز هم خودم رو گول می زنم: حتماً صلاح نبوده
    ربنا لا تجعلنا فتنة للقوم الظالمین و نجنا برحمتک من القوم الکافرین
    ربنا انصرنا علی القوم الکافرین


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1393
    نوشته
    1,201
    صلوات
    14920
    دلنوشته
    16
    دلنوشته
    خداوندا ما را در هر حال از شاکران درگاهت قرار ده
    مورد تشکر
    6,956 در 1,214 پست
    حضور
    36 روز 4 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



       
    نقل قول نوشته اصلی توسط eh.zamani نمایش پست
    حیف از وقتی که رفت
    اینقدر اهمیت نداشتم که یه طوری بفهمم مهم نیستم و الکی هی صداشون نکنم
    مهم نیست کار منِ نوعی انجام بشه یا نه کجای دنیا هستم؟
    دعای توسل:

    محمد ابن‌بابویه دعای توسل را از ائمه (علیه السلام) نقل کرده و گفته است که این دعا را در هیچ امری نخواندم، مگر آن که اثر اجابت آن را به زودی یافتم دعای توسل از دعاهای مشهور است که در شب‌های چهارشنبه خوانده می‌شود. در این دعا با توسل به چهارده معصوم (علیه السلام) و واسطه قرار دادن آن‌ها به درگاه الاهی پس از اتمام دعا، حاجت خود را از خدا در خواست می‌کنیم. جملات صدر و ذیل آن چنین است: ”اللهم انی اسئلک و اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة…”‌؛ خدایا من از تو می‌خواهم و روی می‌آورم به سوی تو، به پیامبرت، پیامبر رحمت… ”یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله”‌؛ ای آبرومند نزد خدا، شفاعت کن برای ما نزد خد

    دعای فرج:

    کفعمی در کتاب بلد الامین دعایی از حضرت علی (علیه السلام) نقل کرده که اگر شخص گرفتار، ترسیده، نگران و غم دیده، آن را بخواند، حق تعالی گشایش در کار او ایجاد می‌نماید، که ابتدا و انتهای این دعا چنین است:

    ”یا عماد من لا عماد له…”‌؛ ای پشتیبان کسی که پشتیبان ندارد… ”و افعل بی ما انت اهله”‌؛ با من چنان کن که تو اهل آنی[3]. و آن گاه پس از دعاء حاجت خود را بطلبد.

    دعای سریع الاجابة:

    کفعمی در بلدالامین دعایی از امام موسی کاظم (علیه السلام) نقل کرده و فرموده: عظیم‌الشأن و سریع الاجابة است که جملات صدر و ذیل آن چنین است: ”اللهم انی اطعتک فی احبّ الاشیاء الیک و هو التوحید”‌؛ خدایا من تو را اطاعت کردم در آن چه بیشتر دوست داری و آن یگانه دانستن تو است. ”و ارزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسبه، انک ترزق من تشاء بغیر حساب”‌؛ روزی‌ام ده، از آن جا که گمان می‌برم و از آن جا که گمان نمی‌برم؛ زیرا تو هر که را بخواهی بی حساب روزی می‌دهی؛ پس از اتمام دعا حاجت خود را بطلب

    نماز امام جواد(علیه‌السلام)

    این نماز دو رکعت است و در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه است.[3] که برای این هم آثار فراوانی ذکر شده است. برای برآمدن حوائج و رفع بلا و گرفتاری، بسیار موثر است.

    کتاب مفاتیح الحیات
    امام صادق (ع)فرمود: هر کس حاجتی دارد باید با صلوات بر محمد و آلش آن را آغاز کند سپس حاجت خود را بخواهد و باز هم در پایان صلوات بر محمد و آلش بفرستد زیرا خدای عزوجل کریم تر از آنست که دو طرف دعایی را بپذیرد و میانه آن را واگذارد و صلوات بر محمد و آلش دعایی است که به طور قطع و یقین مورد اجابت خدا قرار می گیرد.

    اما باشه باز هم خودم رو گول می زنم: حتماً صلاح نبوده


    سلام
    هر کدوم از ما خواسته هایی داریم که به مراتب ممکنه بیشتر از شما درگیر و نگران باشیم،بیشتر از نیاز شما محتاج باشیم به بر آورده شدنش
    محتاج چیزهایی و حوائجی که شاید یک امر عادی برای دیگری باشه ولی حاجتی بزرگ و آرزویی دست نیافتنی برای ما.....
    داشته هاتون رو شاکر باشید تا گله تون از نداشته ها و نشده ها کمتر بشه

    بعضی چیزها رو اینقدر شنیدیم که بهش بی توجه شدیم،دیگه بهش فک نمیکنیم،هرکی تکرار کنه میگیم شعاره،حرفه،حدیثه،واقعی نیست،اگه بود برا منم بود!
    ولی تکرارش توی ذهن بد نیست شاید بهش فک کنیم و یه چیز جدید دستگیرمون بشه،با یه نوع نگاه دیگه،شاید که حالمون بهتر شه ،شاید.......


    *اینکه میگن وقتی روی خودت رو از آفتاب بگیری ،تو ضرر کردی نه آفتاب،تو محتاجی نه اون،آفتاب کار خودش رو میکنه،تابیدن،بی هیچ منتی،تو به اندازه وسع خودت بردار،شاید که اثرش رو نبینی،ولی قطعا بی تاثیر نیست،اون محتاج تو نیست اگه دور خودت و همه مردم شهر دیوار بکشی تویی که بی نور و گرما موندی نه اون

    **اینکه میگن بی استجابت نمیمونه ،توضیح دادن که معنی استجابت چیه،گفتن که معنیش این نیست که هرچی خواستی برات میشه ،همین الساعه میشه،بدون هیچ پیش نیازی و....
    شاید که حالا نه ،شاید بعدا،شاید جای دیگه ای تو این دنیا که محتاج تر بودی ،شاید بلایی از سرآدم یا خانواده اش رفع شده بدون منت و بدون توضیح،شاید که نفهمیدیم که اگه اتفاق افتاده بود برامون ،حاضر بودیم هر چیزی رو حتی این خواسته مون رو که الان فک مکنیم چه مصیبتیه برا زندگیمون هزار بار فدای اون بلایی میکردیم اگه میفهمیدیمش،شاید احتیاجات اون دنیامون رو رفع کنه،شاید حسرتی باشه برامون،شاید توشه آخرتمون باشه این شکستگی دل؛شما بگو نیست ولی یک در صد ،فقط یک در صد اگه بود چی؟؟؟

    *** اینکه میگن ممکنه استجابت تا 40 سال طول بکشه،اینکه میگن صبر خد زیاده،این که دعای حضرت یوسف 40سال طول کشید تا اجابت شد،اینکه 40 سال طول کشید تا قوم حضرت موسی (علیه السلام) از سرگردانی نجات پیدا کردن،دلایلی داشت

    این که میگن امتحانه،شاید میخواستن ما رو امتحان کنن،صبرمون رو بسنجن،نکنه بی قراری کرده باشیم توی امتحانات و چیزی گفته باشیم که اگه قرار بود به دادن ولی با تاخیر،این تاخیر رو سالها عقب بندازیم

    ****اینکه ما عزیزتریم یا اهل بیت(علیهم السلام)،اینکه اونها به راحتی مستحق ترند یا ما،اینکه اگه آسایشی توی این دنیا واجب و لازم بود اونها سزاوارتر بودند یا ما؟؟؟!!
    مصائب اونها سنگینتر بوده یا ما؟خون دل اونها بیشتر بوده یا ما؟اونها نمیتونستن دعا کنن؟دعا نمیکردن؟یا اجابت نمیشدن؟!


    *****این که خدا خداست و ما بنده،اگه ایمانی هست بی قید و شرطه،اگه دوستی هست،نیاز ماست،خبری نمیشه اگه ما رو بگردونیم از خدا ،خبرا همه برا ماست،تنهایی هاش هم برا خودمونه،مایی که بخوایم بگیم دیگه نه من نه تو ،اینکه بگیم دیگه نمییام سراغت،دیگه نمیخوام دعا کنم،و......پس دفعه بعد که دلمون تنگ شد،اشکمون جاری شد کجا پناه ببریم،به کی بگیم غممون رو حتی اگه فرجی نشه،آرممون که میکنه این گفتن،این اشک ریختن،این توسل،این دعا،حیفه پلی پشت سرمون خراب بشه که رومون نشه برگردیم،هرچند که خدا این بی محبت بودنمون رو قسمتی از بندگیمون میدونه و باز هم با آغوش باز میپذیرتمون
    نمیفهمیم خیلی از اتفاقات رو ،از ناخوشی ها رو ،از مصیبت ها رو،هیچوقت هم شاید نفهمیم ولی به حکمتش ایمان داشته باشیم،حداقل این ایمان اینه که خودمون آروم تریم

    *****وقتی نماز میخونیم،دعا میکنیم،توسل میکنیم،نذر میکنیم،اشک میریزیم و بعد توقع برآورده شدن همون رو داریم شاید بیشتر از اینکه اون موقع امیدمون به خدا بوده،امیدمون به غرورمون بوده،شاید......

    ****** این که یادمون باشه وقتی شیطان حرفش نشد حرف،گفتند بکن آن کاری که میخواهیم ازتو و اطاعت کن و سر بگذار بر خواسته ما و تکبر ورزید و از سرکشان شد ،قسم خورد که به عزت و جلال خدا که نگذاره بندگان راه اطاعت رو پیش بگیرن ،پس سالها پیش این راه رو شیطان رفت ولی خدا ضرری نکرد و نه بندگان با ایمان خدا !!!!!!

    و از این دست شاید ها و گفتن ها که زیاده و ما بی خبر............
    ویرایش توسط یا عزیز زهرا : 1395/06/17 در ساعت 23:24
    یا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ‏
    أَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الذَّلِيلُ الْحَقِيرُ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ‏
    الهی العفو، الهی العفو،الهی العفو، الهی العفو،الهی العفو، الهی العفو،الهی العفو، الهی العفو،الهی العفو، الهی العفو،الهی العفو، الهی العفو
    به فاطِمَةَ وَ اَبیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنیهَا


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود