جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,256
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    702 پست
    حضور
    155 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا




    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا













    درباره زیارت عاشورا، روایات فراوانی وجود دارد. امام باقر( علیه السلام) این زیارت را به یکی از اصحابش به نام علقمه بن محمد حضری آموزش داده است.( کامل الزیارات، ص80، بحار الانوار،ج101،ص290)




    از آنجا که زیارت نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده عجیبی دارد؛ آنچه به عنوان متن زیارتی خوانده می‌شود از نظر محتوی و جهت دهی، از حساسیّتی ویژه برخوردار است. به همین جهت ائمه(علیهم السلام) با آموختن نحوة زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غنای بیشتری بخشیده‌اند.زیارت عاشورا، که از تعالیم امام باقر( علیه السلام)است، به سبب آثار سازندة فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی شیعه و نشانه گرفتن خطر انحراف اهمیت ویژه ای دارد. شماری از دستاوردهای این زیارت عبارت است از :
    1-ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان، مانند "فراز اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد".
    2- پیدایش روحیه ظلم ستیزی، یعنی تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در این زیارت موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزی شده، ولو با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق، که پایه های ایمان را محکم می‌کند.
    3- دوری جستن از خطر انحراف
    4- ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا
    5- احیای مکتب در راه و هدف خاندان عصمت(مصباح المتهجد ، شیخ طوسی، صص 542-547-538)
    6- درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا
    فواید خواندن زیارت عاشورا روایاتی است از جمله این‌که آمده است: در نجم ثاقب در ذیل حکایت تشرف جناب حاج سید احمد رشتی به ملاقات امام عصر ارواحنا فداه در سفر حج و فرمایش آن حضرت به او که چرا شما عاشورا نمی‌خوانید عاشورا عاشورا عاشورا


    زیارت عاشورا، پاداش بزرگ

    صالح پسر عُقْبه، از یاران امام پنجم علیه‌السلام به نقل از پدرش می‌گوید: امام باقر علیه‌السلام فرمود: «کسی که در روز عاشورا، از نزدیک امام حسین علیه‌السلام را با چشم گریان زیارت کند، خداوند پاداش بزرگی به او می‌دهد». عُقبه به حضرت عرض کرد: «جانم به قربانت! اگر کسی امکان حضور در کربلا و حرم مطهّر آن حضرت را در روز عاشورا نداشته باشد و بخواهد از راه دور او را زیارت کند، تکلیف او چیست؟» حضرت فرمود: «پیش از ظهر در جای بلندی بایست و پس از اشاره به سوی مرقد آن حضرت بر او سلام کن و بر ستمگران و قاتلان او لعن و نفرین کن. سپس دو رکعت نماز زیارت بخوان و هر چه می‌توانی بر مصیبت امام گریه کن. خاندانت را نیز بر این عمل ترغیب کن». آن‌گاه در پایان افزودند: «من ضمانت می‌کنم هر کسی این کار را انجام دهد، خداوند پاداش یاد شده را به او بدهد».

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,256
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    702 پست
    حضور
    155 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    وعده خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)

    صفوان از یاران امام ششم می‌گوید: امام صادق علیه‌السلام با اشاره به سوی قبر امام حسین علیه‌السلام ، این زیارت ـ زیارت عاشورا ـ را خواند و پس از آن دو رکعت نماز گزارد. آن‌گاه فرمود: «هرگاه حاجت و گرفتاری‌ای داشتی، در هر جا که هستی، این زیارت و دعای پس از آن را بخوان و از خدا حاجتت را بخواه. بی‌تردید خدا و پیامبر به وعده خویش عمل می‌کنند و نیازمندی تو را برمی‌آورند».
    زیارت عاشورا، حدیث قدسی
    محدّث نوری، از استادان مرحوم شیخ عباس قمی می‌گوید: «در فضل و مقام زیارت عاشورا همین بس که از سِنخ دیگر زیارت‌ها نیست که به ظاهر از انشا و املای معصومی باشد. هر چند از قلوب پاک ایشان چیزی جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بیرون نمی‌آید، ولی این زیارت از سنخ احادیث قُدسیّه است که به همین ترتیب زیارت و لعن و سلام و دعا از خدای متعالی به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم رسیده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز یا کمتر، در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است».
    مداومت بر زیارت عاشورا
    آیت اللّه شبیری زنجانی، از مراجع تقلید می‌گوید: «یکی از چشم‌های فرزند آقای حاج سید محمد بجنوردی بر اثر عارضه‌ای نابینا شده بود و به نظر پزشکان ـ حتی پزشکان خارج از کشور ـ به علت رشد آن عارضه، چشم دیگرش نیز نابینا می‌شد. ولی آن شخص شفا یافت. یکی از بستگان وی، سیدالشهداء را در عالم رؤیا دید که به وی فرمود: «ما به جهت اینکه او به زیارت عاشورا مداومت داشت، سلامتی چشم دیگرش را از خدا گرفتیم».

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,256
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    702 پست
    حضور
    155 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    آخرین ذکر، زیارت عاشورا

    مرجع بزرگ، آیت اللّه العظمی بهجت درباره زیارت عاشورا می‌گوید: «مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است... در سندها آمده است که زیارت عاشورا از حدیث‌های قُدسی است. برای همین، با وجود فراوانی کارهای علمی موجود نزد علما و اساتیدمان، آنان همیشه مراقب خواندن زیارت عاشورا بودند. مرحوم آیت اللّه شیخ محمدحسین اصفهانی از خداوند متعالی می‌خواست کلمات پایانی عمرش، زیارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوی باری تعالی بشتابد. خداوند نیز دعای وی را اجابت کرد و پس از اتمام خواندن زیارت عاشورا روحش به ملکوت اعلی شتافت و قرین رحمت گردید».
    امام صادق علیه‌السلام :زیارت امام حسین علیه‌السلام را فرو نگذار که خدا عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی باسعادت و مرگ با شهادت به تو خواهد بخشید

    همیشه با زیارت عاشورا

    صاحبان بصیرت، همیشه به خواندن زیارت عاشورا توجه داشتند و آن را به دیگران نیز سفارش می‌کردند. مرحوم شیخ رجبعلی خیاط که حالات معنوی او مشهور خاص و عام است، در توسل به اهل بیت علیه‌السلام به زیارت عاشورا تأکید فراوانی داشت و می‌فرمود: «در عالم معنا به من توصیه کرده‌اند که زیارت عاشورا بخوان». وی به دیگران نیز سفارش می‌کرد: «تا زنده‌اید زیارت عاشورا را از دست ندهید».

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا

    فواید خواندن زیارت عاشورا روایاتی است از جمله این‌که آمده است: در نجم ثاقب در ذیل حکایت تشرف جناب حاج سید احمد رشتی به ملاقات امام عصر ارواحنا فداه در سفر حج و فرمایش آن حضرت به او که چرا شما عاشورا نمی‌خوانید عاشورا عاشورا عاشورا .
    شیخ ما ثقه الاسلام نوری رحمه الله فرموده: اما زیارت عاشورا پس در فضل و مقام آن بس که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشای و املای معصومی باشد هر چند که از قلوب مطهره ایشان چیزی جز آن‌چه از عالم بالا به آن‌جا رسد بیرون نیاید بلکه از سنخ احادیث قدسیه است که به همین ترتیب از زیارت و لعن و سلام و دعا از حضرت احدیت جلت عظمته به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی الله علیه و آله رسیده و به حسب تجربه مداومت به آن در چهل روز یا کمتر در قضای حاجات و نیل مقاصد و دفع اعادی بی‌نظیر و لکن احسن فواید آن که از مواظبت آن به دست آمده فایده ای است که در کتاب دارالسلام ذکر کردم و اجمال آن ‌که ثقه صالح متقی حاج ملا حسن یزدی که از نیکان مجاورین نجف اشرف است و پیوسته مشغول عبادت و زیارت نقل کرد.

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,256
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    702 پست
    حضور
    155 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611





    مداومت در خواندن زیارت عاشورا


    شهید بزرگوار دستغیب نوشته: فقیه زاهد عادل مرحوم شیخ جواد بن شیخ مشکور عرب که یکی از اجله علماءو فقهاء نجف اشرف بوده، در شب 26 صفر 1336در نجف اشرف ملک الموت را در خواب می‌بیند پس از سلام از او می‌پرسد از کجا می آئی؟ عزرائیل می‌فرماید: از شیراز، رفتم روح میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم ، عرض می‌کند: روح میرزا ابراهیم در عالم برزخ چه حالی دارد؟
    می‌فرماید: خیلی خوب، در بهترین باغهای عالم برزخ است و خداوند هزار فرشته را برای خدمتگزاری او معین کرده، سؤال کرده: چه عملی انجام داده که به این مقام رسیده؟ آیا به خاطرمقام علمی و تدریس و تربیت شاگرد ؟ فرموده: نه، پرسیده: به خاطر نماز جماعت و رساندن احکام به مردم ؟ فرموده: نه، سؤال کرده: پس برای چه؟ فرموده: برای خواندن زیارت عاشورا، چون محلاتی در سی سال آخر عمرش زیارت عاشورا را ترک نکرده و هر روزی که به سبب بیماری و یا امر دیگری که نمی‌توانسته بخواند نایب می‌گرفته است .
    شیخ از خواب بیدار می‌شود و فردای آن شب به منزل آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی می‌رود و خواب خود را برای ایشان نقل می‌کند ، مرحوم میرزا محمد تقی گریه می‌کند، از ایشان سؤال می‌کنند چرا گریه می‌کنند؟ می‌فرماید: محلاتی از دنیا رفت !و او استوانهً فقر بود! می‌گویند: شیخ خوابی دیده معلوم نیست واقعیت داشته باشد، میرزا می‌فرماید: آری خواب است؛ اما خواب شیخ مشکور است! نه فردی عادی! فردای آن روز تلگراف فوت محلاتی به نجف مخابره می‌شود و صدق خواب شیخ مشکور آشکار می‌گردد.

    زیارت امام حسین علیه‌السلام از نگاه معصومان(علیهم السلام)

    امام باقر علیه‌السلام :
    «اگر مردم می‌دانستند در زیارت مزار امام حسین علیه‌السلام چه فضیلتی است، از شوق آن می‌مردند».
    امام صادق (ع) : «هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره‌های نور بنشیند، باید از زائران امام حسین علیه‌السلام باشد». امام صادق (ع)به صفوان می‌فرمایند: زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن ، به درستی که من چند چیز برای خواننده آن تضمین می‌کنم : 1- زیارتش قبول شود. 2- سعی و کوشش او مشکور باشد. 3- حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد


    امام صادق علیه‌السلام : «زیارت امام حسین علیه‌السلام را فرو نگذار که خدا عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی باسعادت و مرگ با شهادت به تو خواهد بخشید».
    امام صادق علیه‌السلام :
    «زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام ، از برترین اعمال است».
    امام صادق علیه‌السلام :
    «کسی که خدا خیرخواه او باشد، محبت حسین و شوق زیارتش را در دل او می‌اندازد».
    امام رضا علیه‌السلام :
    «روز شهادت حسین علیه‌السلام دیدگان ما را مجروح و اشک ما را روان ساخت».

    سفارش امام صادق(علیه السلام)

    امام صادق علیه السلام به صفوان می‌فرمایند:
    زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن ، به درستی که من چند چیز برای خواننده آن تضمین می‌کنم :
    1 - زیارتش قبول شود.
    2 - سعی و کوشش او مشکور باشد.
    3 - حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد .
    بعد فرمود: ای صفوان ! هرگاه حاجتی برای تو به سوی خداوند متعال روی داد، پس به وسیله این زیارت به سوی آن حضرت توجه کن از هرجا و مکانی که هستی و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده می‌شود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,256
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    702 پست
    حضور
    155 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611




    توضیح برخی از عبارات ذكر شده در زیارت عاشورا

    ثار: خونخواهی، خون ،قیام برای خونخواهی



    امام باقر(ع) ضمن بیان اینكه حسین بن علی و ما اهل بیت، همان مظلومی هستیم كه در آیه قرآن آمده است:«و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا»(اسراء33) ، فرمود:«القائم منا اذا قام طلب بثار الحسین...».(13) نامگذاری امام عصر(عج) به «منتقم» نیز به خاطر همین قیام برای خونخواهی است.(14) در زیارت عاشورا هم این آرزو در دعا آمده است:«و ان یرزقنی طلب ثاری(ثاركم) مع امام هدی ظاهر....و ان یرزقنی طلب ثارك مع امام منصور....» و در دعای ندبه، از اوصاف حضرت مهدی(عج) خونخواهی سید الشهداء بیان شده است:«این الطالب بدم المقتول بكربلا» (15)فرهنگ خونخواهی در میان همه اقوام از جمله عربها بوده است. نسبت به شهید كربلا هم كه خون عزیزش بر زمین ریخت، در سالهای بعد كسانی به خونخواهی برخاستند، از جمله نهضت توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی و نیز قیام مختار در كوفه، به انگیزه«طلب ثار»‌بوده و شعارشان نیز در این نهضت« یالثارات الحسین» بوده است. شعار یاران حضرت مهدی نیز چنین خواهد بود(شعار هم: یالثارات الحسین) .(16) بالاتر از همه آنكه خود خداوند ، خونخواه حسین(ع) است . اینگونه كه می‌گوییم:«اشهد ان الله تعالی الطالب بثارك.(17) همه قیام كنندگان برضد جباران كه الهام از عاشورا می‌گیرند، خونخواهان «ثارالله» اند.
    ثارالله

    از القاب سید الشهداء(ع)است كه در زیارتنامه خطاب به آن حضرت گفته می‌شود ثارالله یعنی خون خدا. در زیارت عاشوراست:«السلام علیك یا ثارالله و ابن ثاره»(18) این تعبیر، در زیارتهای دیگر نیز، از جمله زیارت مخصوص امام حسین(ع) در اول رجب و نیمه رجب و شعبان و زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه آمده است.درزیاراتی هم كه امام صادق(ع) به عطیه آموخت، آمده است:«و انك ثارالله فی الارض من الدم الذی لایدرك ثاره من الارض الا باولیائك».(19) شدت همبستگی و پیوند سیدالشهداء با خدا به نحوی است كه شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‌ماند كه جز با انتقام‌گیری و خونخواهی اولیاء خدا، تقاص نخواهد شد. القاب دیگری نیز مانند قتیل‌الله، و وترالله در زیارتنامه است كه گویای همین نكته است.«...بزرگترین لقب آن نجات دهنده( امام زمان(ع) ) ،«منتقم» است. انتقام چه چیز را میگیرد؟ همه می‌گویند انتقام قاتلین سیدالشهداء ، نه! انتقام ثاری كه به گردن بنی هابیل است... .اگر غیرت و آگاهی وجود داشته باشد، تمام فضای تاریخ ما پر از ضجه و دعوت خونخواهی ثارهاست. اما این ثارها، ثارهای قبیله‌ای نیست، ثارالله است. اینها «ثارالله» هستند كه باید از قاتلین بنی طاغوت گرفته شوند. حسین، وارث یكی از ورثه است كه خودش به صورت یك ثار درآمد و فرزندش وپدرش، اینها همه ثارهای خدا هستندو پدر ثارهای خدا و پسر ثارهای خداست ...هدف، انتقام كشیدن از«بنی قابیل» است كه آنهمه دستش به خون ثارهای عزیزما آغشته است....یا ثارالله و ابن ثاره»(20) عنوان مقدس «ثارالله» ، در ادبیات شعری و مرثیه، همچنان در زمینه كارهای خطاطی، نقاشی، طراحی و پوستر هم جای خاصی داشته و منبع الهام‌بخش برای هنرمندان مكتبی بوده است. حتی هنرمندان قالی‌باف هم از آن بهره و فیض برده‌اند. قالی «ثارالله» اثر برجسته استاد سید جعفر رشتیان، نمونه‌ای از آن است. این قالی كه به مساحت 18 متر مربع، در مدت 8 سال بافته شد، تداعی كننده عاشورای حسینی است. در حاشیه فرش، نمای هفت شهر مذهبی مسلمانان است و در متن آن، خیام سوخته در میان شعله‌ها و در میان فرش، عبارت«ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» نقش بسته و فریاد سرخ مظلومیت، درگره گره این اثر ارزنده به گوش جان می‌رسد.(21) این نقاش و مینیاتوریست در سال1367 ش از دنیا رفت.
    شعار هرجمع و سپاهی برخاسته از بینش، معرفت و شعور آنان است و سمت و سوی حركت ایشان راعیان می‌سازد."یالثارات الحسین" یكی از شعارهای نمادین و برجسته یاران مهدی(عج) است یعنی: ای خونخواهان حسین(ع) بپاخیزید.این شعار انتقام – كه یكی از محوری‌ترین آرمانهای شیعه در راستای اصلاح امت، پیرایش انحراف و شكل‌گیری یك جامعه دینی در سراسر جهان است – سر داده خواهد شد ، و به قرن‌ها انتظار پایان خواهد داد، انتظاری كه همواره با این دعا همراه بوده است: "این الطالب بدم المقتول بكربلا" كجاست آنكه از خون شهید كربلا انتقام خواهد كشید.
    و حسن ختام این كه : "و ان یرزقنی طلب ثارك مع امام منصور من اهل بیت محمد (ص)"

    از او درخواست می‌كنم كه روزی من گرداند تا با امام منصور از اهل بیت محمد(ص) خونخواه تو باشم.
    منصور

    «منصور» نام امام قائم(عج) در كتاب «دیدبراهمه» كه به اعتقاد آنان (براهمه ) از كتب آسمانی است، می‌باشد.
    امام باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه:
    «... وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً فَقَدْ جَعَلنا لِوَلیِّه سُلطاناً فَلایُسرفِ فی القَتلِ إنهُ كانَ مَنصورا(اسراء/33)
    : و آن كس كه مظلوم كشته شد، برای ولیش سلطه(و حق قصاص قرار دادیم)، اما در قتل اسراف نكنید چرا كه او مورد حمایت است».
    فرمود:«آن مظلوم كشته شده حسین(ع)‌ است و خداوند مهدی(عج) را منصور نامیده است.»
    شاید تعبیر حضرت مهدی(عج) به امام منصور در زیارت عاشورا، آیه مذكور باشد:
    «أنْ یَرزُقنَی طَلَبَ ثاركَ مَعَ إمامٍ منصورٍ مِنْ أهلِ بیتِ مُحَمدٍ...» («نجم الثاقب»، باب دوم، ص94)
    در روایات اسلامی آمده است كه مهدی موعود(عج)، «منصور بالرعّب» و «مؤیّد بالنّصْر» است . یعنی به هنگام ظهور، رعب او در دلهای قدرتمندان می‌افتد، و نیروهای غیبی و غیرمرئی به كمك او و یاران او می‌شتابند و این نیروها، در جای خود، كار خود را خواهند كرد. یك نمونه آن بنابر احادیث بسیار، نابود شدن سپاه عظیم سفیانی است.(22)
    مَوتُور

    «موتور» در لغت یعنی«كسی كه یكی از نزدیكانش كشته شده باشد و خون و انتقام او را نگرفته باشد.» . در چند خبر شریف، حضرت قائم (عج) به لقب «موتور» ذكر شده است.«موتور» به والد آن است كه كسی پدرش كشته شده باشد و خونخواهی او نشده و علّامه مجلسی فرموده كه مراد به والد یا حضرت عسكری (ع) یا امام حسین(ع) یا جنس والد كه شامل همه ائمه می‌شود، است.
    امام صادق(ع) فرمود: «بدرستیكه قائم(عج)،مَوتور خشمناك خروج می‌كند. درحالیكه پیراهن خونین رسول خدا كه در جنگ اُحد بر تن داشت، بر بدن آن حضرت است.»(23)

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,256
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    702 پست
    حضور
    155 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611




    لعن شدگان در زیارت شریف عاشورا

    شمربن ذی‌الجوشن

    از فرماندهان خشن و جنایتكار سپاه كوفه در حادثه كربلا و از قاتلان سیدالشهداء (ع). وی از طایفه بنی كلاب و از رؤسای هوازن، و مردی شجاع بود كه در جنگ صفین هم در لشكر امیرالمؤمنین (ع)‌ بود، سپس ساكن كوفه شد و به روایت حدیث پرداخت. نامش «شرحبیل» و كنیه‌اش«ابوالسابغه» بود . وی از فرماندهان سپاه عمر سعد در حادثه كربلا بود و پس از سستی ابن سعد در برخورد قاطع با امام حسین(ع) همراه با فرمانی از سوی ابن زیاد به كربلا آمد كه اگر عمر سعد حاضر به انجام مأموریت نباشد، وی آن را بر عهده گیرد. در كربلا، فرمانده جناح چپ میدان بود. پس از شهادت امام حسین(ع)، عبیدالله سر امام حسین(ع) را همراه او به شام نزد یزید فرستاد . سپس وی به كوفه بازگشت. وقتی قیام مختار در كوفه پیش آمد، شمر از كوفه بیرون رفت. مختار غلام خویش را با گروهی به طلب او فرستاد. شمر غلام مختار را كشت و به «كلتانیه» از قرای خوزستان رفت. جمعی از سپاهیان مختار به سركردگی «ابوعمره» به جنگ او رفتند. شمر در این نبرد كشته شد و تن او را پیش سگان انداختند.

    به نقلی دیگر، پس از خروج مختار، دستگیر و كشته شد. نشستن او روی سینه امام حسین(ع)‌ برای بریدن سر مطهر، حمله به خیام اهل بیت، آوردن امان‌نامه برای عباس تا او را از امام جدا كند، از جنایات دیگر اوست. مردی آبله رو و بدسیرت و زشت‌صورت بود و زنازاده به حساب می‌آمد. نامش در زیارت عاشورا، همراه با لعنت آمده است«و لعن الله شمرا» . امام حسین(ع)‌، سخن پرشور «ان لم یكن لكم دین...» را هنگام هجوم شمر به سراپرده امامت و خیمه‌های اهل بیت فرمود. در آخرین لحظات حیات امام حسین(ع)‌ هم كه آن حضرت بر زمین افتاده بود، باز عده‌ای را تحریك كرد كه بر آن حضرت حمله آوردند.( سایت تبیان)

    عبیدالله بن زیاد

    والی كوفه در زمان حادثه عاشورا، كه شهادت امام حسین(ع) و یارانش به دستور او انجام گرفت. ابن زیاد را «ابن مرجانه» هم می‌گویند، زیرا نام مادرش كنیزی زناكار و مجوسی به نام «مرجانه» بود. در كوفه پس از عاشورا كه اسرای اهل بیت را وارد دارالاماره كردند، حضرت زینب(س) در خطاب به ابن زیاد، او را «یابن مرجانه» خواند و این اشاره به نسبت ناپاك او بود و رسواگر حاكم مغرور كوفه. او از سرداران مشهور اموی بود كه در سال 54 هجری از طرف معاویه به حكومت خراسان منصوب شد. در سال 56 از آنجا معزول و به حكمرانی بصره منصوب گشت. پس از مرگ معاویه و روی كارآمدن یزید، وقتی نهضت مسلم بن عقیل در كوفه آغاز شد، با حفظ سمت ، والی كوفه نیز شد و اوضاع را تحت كنترل درآورد و مسلم بن عقیل را به شهادت رساند.
    پس از حركت امام حسین(ع) از مكه به سوی عراق، وی عمرسعد را با لشكری گسیل داشت تا با آن حضرت بجنگد یا او را به بیعت با یزید وادارد. فرمان كشتن سیدالشهداء و یاران و اسیر گرفتن اهل بیت او را به عمر سعد(كه فرمانده سپاه كوفه در كربلا بود)داد. ابن زیاد، پس از مرگ یزید، ادعای خلافت كرد واهل بصره و كوفه را به بیعت فراخواند، ولی كوفیان دعوتگران او را از شهر بیرون كردند، وی سپس از بیم انتقام فراری شد و مدتی به شام رفت، همزمان با نهضت توابین، مأموریت سركوب توابین را یافت. در سال65 هجری با لشكری به جنگ سلیمان بن صرد رفت و در عین الورده با او درگیر شد. سرانجام در یكی از درگیری‌ها با سپاه مختار، در سال 67 هجری خودش و جمعی از همراهانش كشته شدند و باقی سپاهیانش پراكنده گشتند. سر ابن زیاد را نزد مختار بردند. مختار هم آن سر را نزد محمد حنفیه و امام سجاد(ع) فرستاد. برخی هم گفته‌اند كه سر را پیش عبدالله‌زبیر فرستاد.
    وی از كسانی است كه در زیارت عاشورا، مورد لعن قرار گرفته است:«لعن الله ابن مرجانه»و«العن عبیدالله بن زیاد و ابن مرجانه». (سایت تبیان )

    عمربن سعد
    معروف به «ابن سعد»، فرمانده سپاه ابن زیاد در كربلا بود كه با امام حسین(ع) جنگیدودستور داد پس از شهادت آن حضرت، اسب بر بدن او تاختند و اهل بیت او را اسیر كرده و به كوفه بردند. عمر سعد، پسر سعد بن وقاص از سرداران صدراسلام بود. در زمان پیامبر(و به قولی در دوران عمر) به دنیا آمد. همراه پدرش در فتح عراق شركت داشت. وی از جمله كسانی بود كه علیه «حجر بن عدی» و یارانش، شهادت به فتنه‌گری داد و سبب شد كه حجر در «مرج عذراء» به شهادت برسد. وی قبل از حادثه عاشورا، آماده حركت به سوی «ری» بود كه حكمرانی آنجا را به او داده بودند، ولی به دستور ابن زیاد(والی كوفه) همراه با سپاهی مأمور جلوگیری از ورود امام حسین(ع) به كوفه و وادار كردن او به بیعت با یزید و یا جنگ و كشتن او در صورت امتناع شد و به مقابله با حسین بن علی(ع)‌ به كربلا رفت.
    در جریان قیام مختار دستگیر و نزد مختار آورده شد . در مجلس مختار، به دستور وی او را كشتند و سرش را به مدینه نزد محمد حنفیه فرستادند و این در سال 66 هجری بود. در كربلا، هرچه امام حسین(ع) با او گفتگو كرد تا از جنگیدن دست بردارد و دست خویش را به خون آن حضرت نیالاید، نپذیرفت. صبح عاشورا هم اولین كسی بود كه به طرف اردوگاه امام حسین(ع)‌ تیر افكند و فرمان حمله عمومی را صادر كرد. نامش جزو لعنت شدگان در زیارت عاشورا آمده است . او بود كه پس از ورودش به كربلا در روز چهارم محرم، بر امام حسین(ع)‌ سخت گرفت و دستور داد سوارانش آب را به روی یاران حسین(ع)‌ ببندند. (سایت حوزه)



    معاویه

    معاویه بن ابی سفیان زمامداری خوكامه و طاغوتی جبار بود. پدرش ابوسفیان و مادرش هندجگرخوار از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام بودند. معاویه، خلیفه‌ای سنگدل، حیله‌گر، دروغگو و فتنه‌انگیز بود . از زمان عثمان، والی شام گشت و با علی(ع) جنگید و همواره علیه او توطئه می‌نمود. حسن بن علی(ع)‌ نیز ناچار شد با معاویه قرارداد ترك مخاصمه امضا كند. معاویه به هیچ‌یك از تعهدات صلحنامه وفا نكرد. به كشتار بی‌گناهان و دستگیری و قتل یاران علی(ع) پرداخت و هواداران اهل بیت(ع) را سركوب و قلع و قمع نمود و عمال خویش را بر اموال و جانها و نوامیس مسلمین مسلط ساخت و دیكتاتوری‌ترین شیوه‌های حكومتی را در قالب تزویر و تبلیغات، اعمال می‌كرد و در ریشه‌كن ساختن دین پیامبر می‌كوشید. معاویه، ملعون به زبان پیامبر(ص) بود.(24) از بدعتهای معاویه، بیعت گرفتن اجباری از مردم وشخصیتها برای ولایت عهدی فرزند شرابخوار و نالایقش «یزید» بود. قوی‌ترین گروه مخالف با آن بیعت، بنی هاشم و در رأس آنان حسین بن علی(ع) بودكه مخالفت خویش را آشكار اعلام كرد. اغلب چهره‌های سرشناس یا با تهدید یا باتطمیع،خلافت یزید را پذیرفته بودند ولی امام حسین(ع) حتی در برابر معاویه كه به ستایش یزید پرداخت، به بیان زشتی‌های یزید اشاره كرد و از كار معاویه نكوهش نمود و رسوایش ساخت.(25) در پاسخ نامه معاویه به آن حضرت، جنایات معاویه را در كشتن حجربن عدی و یارانش و شهید كردن عمروبن حمق و پیمان شكنی و فتنه انگیزیهایش برشمرد و حكومت معاویه را بزرگترین فتنه دانست و مبارزه با معاویه را برترین جهاد و موجب قرب به خدا برشمرد:« و انی والله ما اعرف افضل من جهادك فان افعل فانه قربه الی ربی و ان لم افعله فاستغفرالله لدینی....و اعلم ان الله لیس بناس لك قتلك بالظنه و اخذك بالتهمه و امارتك صبیا یشرب الشراب و یلعب بالكلاب....».(26) همچنین اباعبدالله (ع) یك سال پیش از مرگ معاویه در یك سخنرانی عمومی در موسم حج، از معاویه به عنوان طاغوت یاد كرد و ستمهای او را برشمرد و از مردم خواست چون به شهرهای خود بازگشتند، سخنان آن حضرت را به مردم برسانند و آنان را به حق فراموش شده اهل بیت فراخوانند، چرا كه بیم زوال اسلام و از بین رفتن حق در كار است.(27) امام حسین(ع) پیش از یزید، با پدرش معاویه و بنی‌امیه مخالف بود، آن هم نه نزاعی شخصی، بلكه نزاع مكتبی، وقتی از آن حضرت درباره بنی‌امیه پرسیدند، فرمود:«انا و هم الخصمان اللذان اختصما فی ربهم...» (28)و این نزاع ، پیوسته در گفتگوها و مجادلات، محسوس بود. خود معاویه هم می‌دانست كه سیدالشهداء (ع) هرگز سازش نخواهد كرد و در وصیتی كه پیش از مرگ به یزید داشت، به او گفت كه از مخالفت چهار نفر از قریش كه مهمترین آنان حسین بن علی(ع) است بیم دارد وهشدار داد كه اهل عراق، او را وادار به خروج بر ضد یزید می‌كنند و توصیه كرد كه :«و اما الحسین...و ایاك و المكاشفه له فی المحاربه سل سیف او محاربه طعن رمح...و ایاك یا بنی ان تلقی الله بدمه فتكون من الهالكین».(29) پس از مرگ معاویه در رجب سال 60 هجری و هجرت امام به مكه، كوفیان نامه به آن حضرت نوشتند و ضمن سپاس خداوند بر مرگ دشمن جبار امام حسین(ع) از آن حضرت درخواست كردند به كوفه آید و محور حركت و تجمع آنان در مبارزه بر ضد شامیان شود. (30)معاویه در تحكیم سلطه بنی امیه بر مسلمانان و روی كار آمدن یزید و جنایتهای بعدی سهم عمده داشت. در زیارت عاشورا اشاره است به اینكه بنی امیه و پسر هندجگرخوار كه به زبان خدا و رسول خدا ملعون است، روز عاشورا را روز شادمانی قرار دادند. آنگاه لعن بر آنان است:«اللهم العن اباسفیان و معاویه و یزیدبن معاویه» و آنان با كشتن پسر پیامبر در كربلا، به نظر خودشان انتقام كشته‌های خود را در بدر و احد گرفتند. و این چیزی بود كه یزید در اوج قدرت پس از حادثه عاشورا، مستانه می‌خواند:«لیت اشیاخی ببدر شهدوا...».(31) امام سجاد(ع)‌ نیز در مجلس یزید ، در رسواسازی او به كفر معاویه و ابوسفیان و جنگیدنشان با پیامبر خدا اشاره كرد و فرمود:جدم علی(ع)‌ در روز بدر و احد و احزاب پرچمدار رسول خدا(ص) بود، اما پدر و جد تو، پرچمدار كفر بودند«....و ابوك و جدك فی ایدیهما رایات الكفار»(32) (سایت حوزه)


    یزید بن معاویه

    خلیفه جنایتكار اموی كه فاجعه كربلا به دستور اوپدید آمد. وی در سال 25 هجری تولد یافت. جوانی میگسار، سگباز و اهل بوزینه بازی و عیاشی بود. چون معاویه مرد، با اوبه عنوان خلافت بیعت كردند. معاویه پیش از مرگش از بسیاری بیعت بر ولیعهدی او گرفته بود. یزید اندیشه‌های الحادی داشت و به مبدأ و معاد بی‌عقیده بود . بی‌بند و بار و اهل عیش و طرب بود. در زمان او فسق و فجور به والیان هم گسترش یافت و آوازه‌خوانی در مكه و مدینه آشكار شد و مردم به شرابخواری علنی پرداختند. سیدالشهداء (ع) وقتی با اصرار ولید و مروان برای بیعت با یزید مواجه شد به فسق او شهادت داد و فرمود:«یزید رجل فاسق شارب الخمر قاتل النفس المحترمه معلن بالفسق و مثلی لایبایع مثله». یزید مردی فاسق ، شرابخوار،آدم‌كش است كه آشكارا گناه می‌كندوكسی همچون من با كسی مثل او بیعت نخواهد كرد.
    این شناخت سیدالشهداء (ع) از یزید، سابقه داشت. حتی روزی در یك جلسه، آن حضرت در پاسخ معاویه كه از یزید ستایش كرد، برخاسته، زشتیها و مفاسد یزید را برشمرد و به معاویه به خاطر بیعت گرفتن از این و آن برای پسرش یزید، اعتراض كرد. یزید نیز همچون پدرش به حیف و میل بیت المال و كشتن انسانهای با ایمان و ایجاد فساددردستگاه حكومت پرداخت. به والی مدینه نوشت كه به زور از سیدالشهداء بیعت بگیرد و اگر نپذیرفت، گردن او را بزند . برای سركوبی هواداران امام حسین(ع) كه با مسلم بن عقیل در كوفه بیعت كرده بودند، ،«ابن زیاد» را به ولایت كوفه گماشت و به كشتن امام فرمان داد. «ابن جوزی» درباره او گفته است:«چگونه قضاوت می‌كنید درباره مردی كه سه سال حكومت كرد، در سال اول حسین(ع)‌را به شهادت رساندو در سال دوم مردم مدینه را دچار وحشت ساخت و مدینه را برای لشكریان خود مباح گرداند و در سال سوم ، خانه خدا را با منجنیق سنگباران كرد و ویران ساخت.» كه اشاره به حادثه كربلاست و «واقعه حره» كه مردم مدینه در سال 63 هجری بر ضد والی قیام كردند و او و دیگر امویان را از شهر بیرون نمودند و این پس از آن بود كه فساد و آلودگی و جنایات یزید بر آنان آشكار شد. یزید هم مسلم بن عقبه را بالشكری برای قتل عام مردم فرستاد. در سال 64 هجری نیز همان سپاه برای سركوب قیام عبدالله بن زبیر به مكه هجوم بردند و به مسجد الحرام و حرم خدا با منجنیق حمله كردند. كعبه و مسجد الحرام سوخت و ویران شد وعده‌ای كشته شدند. ننگها و آلودگیهای یزید، بیش از آن است كه در این مختصر بگنجد. مدت حكومت یزید، سه سال و هشت ماه بود و در سال 64 در «حوارین» اطراف دمشق مرد و در «باب الصغیر» دمشق دفن شد.


    آل زیاد

    از جمله گروهی كه به اسلام ضربه بسیار زده‌اند و در زیارت عاشورا مورد لعنت‌اند، «آل زیاد»ند(و العن....آل زیاد و آل مروان الی یوم القیامه) . نسل ناپاك «زیاد» ، دستشان به خون عترت پیامبر آغشته است. عبیدالله بن زیاد كه والی كوفه و بصره بود و امام حسین را در كربلاكشت، فرزند همین زیاد است. مادر زیاد ، سمیه نام داشت، از زنان زناكار صاحب پرچم، زیاد از طریق آمیزش نامشروع و زنا توسط غلام سمیه به نام «عبید ثقفی» به دنیا آمد. زیادرا زیاد بن عبید می‌گفتند . از بدعتهای معاویه آن بود كه برخلاف حكم پیامبر، این زنازاده را به دودمان بنی امیه ملحق ساخت و از آن پس او را «زیاد بن ابی سفیان» می‌گفتند. این موضوع كه به «مسأله استلحاق» معروف است ، در سال 44 هجری انجام گرفت و مورد اعتراض بسیاری از بزرگان از جمله سیدالشهداء بود كه در نامه‌اش به معاویه، این كار را در ردیف كشتن حجر بن عدی و عمروبن حمق آورده و او را نكوهش كرده است. پس از انقراض امویان، مردم زیاد را به اسم مادرش سمیه یا به نام پدری ناشناخته ، زیاد بن ابیه(زیاد پسر پدرش) می‌خواندند. امام حسین(ع) روز عاشورا در یكی از خطبه‌هایش جمله «الا و ان الدعی ابن الدعی....» دارد، كه اشاره به ناپاك زادگی ابن زیاد و پدرش زیاد است كه هر دو نسبی پست و آلوده داشتند و عبیدالله هم از كنیز زناكاری به نام مرجانه به دنیا آمده بودو به «ابن مرجانه» مشهور بود. حاكمیت یافتن كسی چون پسر زیاد، فاجعه‌ای بود كه عزت و كرامت مسلمین و عرب را نابود كرد. زید بن ارقم وقتی در كوفه شاهد آن بود كه ابن زیاد بر لبهای سربریده اباعبدالله (ع) می‌زند، گریه كنان و با اعتراض برخاست و از مجلس بیرون آمد و می‌گفت : ای جماعت عرب! از این پس برده شده‌اید. پسر فاطمه را كشته و پسر مرجانه را به امارت پذیرفته‌اید...در همان ایام ، آل زیاد به عنوان گروهی فاسد و شیطانی به شمار می‌رفتند. حتی یكی از شهدای كربلا به نام مالك بن انس مالكی یا انس بن حارث كاهلی در رجزی كه در میدان می‌خواند، یكی از ابیات آن چنین بود:
    آل علی شیعه الرحمان آل زیاد شیعه الشیطان
    آل زیاد طبق روایات ، دلهایی مسخ شده، دودمانی ننگین و مورد خشم بودند و روز عاشورا را به خاطر كشته شدن حسین بن علی ، مبارك دانسته و به شادمانی روزه می‌گرفتند. نیز «آل زیاد» نام سلسله‌ای از خلفاست كه از نسل زیاد بن ابیه بودند و از سال 204 تا 409 هجری بر یمن حكومت كردند. آغاز حكومتشان از زمان هارون الرشید بود و مأموریتشان سركوبی علویان آن دیار. (سایت حوزه)



    آل مروان

    دودمان مروان بن حكم كه از تیره بنی امیه بودند و از سال 64 هجری روی كارآمدند.
    آغاز سلطه این خاندان با به خلافت رسیدن مروان بود. مروان از خشن‌ترین و عنودترین دشمنان اهل بیت و امام حسین(ع) بود و نزد پیامبر و مردم ملعون و مطرود و تبعید شده بود پس از او عبدالملك مروان، ولید بن عبدالملك، سلیمان بن عبدالملك، عمر بن عبد العزیز، یزید بن عبدالملك ، هشام بن عبدالملك، ولید بن یزید، یزید بن ولید، مروان بن محمد ، به ترتیب نزدیك هفتاد سال حكومت كردند. و دوران حكومتشان از سخت‌ترین دورانهای شیعه بود. بنی مروان جنایتكارترین افراد را در شهرها به ولایت می‌گماشتند كه حجاج یكی از آنان بود. در زیارت عاشورا «آل مروان» نیز همچون آل زیاد و آل ابی سفیان و بنی امیه مورد لعن قرار گرفته‌اند. (سایت حوره)

    بنی امیه

    طایفه‌ای از قریش، كه نسب آنان به امیه بن خلف از فرزندان «عبد شمس» می‌رسد. امیه از دشمنان سرسخت پیامبر اسلام(ص) بود و فرزندان او و كلاً بنی امیه همواره با بنی هاشم مخالف و كینه‌توز بودند. با پیامبر به نحوی، با علی(ع) به نحو دیگر و با امام حسن و حسین (ع) و سایر ائمه به گونه دیگری خصومت می‌ورزیدند. رسول خدا(ص) آنان را لعنت كرد. در قرآن ،«شجره ملعونه» (سوره اسراء آیه 60) به بنی امیه تفسیر شده است.(33) این دودمان ، با عترت پیامبر و آل علی دشمنی شدید داشتند و بزرگانی از آنان در جنگ‌های صدر اسلام به تیغ مسلمانان كشته شده بودند. یزید و معاویه از نسل اینان بودند كه آن دشمنی‌ها را با علی و آل علی نشان دادند ‌«اینان از زمان معاویه در سال 41 هجری به حكومت رسیدند و تا سال 132 هجری حكومت داشتند و مركز حكومتشان در شام بود.

    به تبع حكومتهای روم و فارس، بساط تشریفات و تجملات و عیش و نوشهایی راه انداخته بودند. بعضی از خلفای بنی امیه عبارت بودند از معاویه، یزید، مروان، عبدالملك، ولید، سلیمان، عمربن عبد العزیز ، هشام، و .... كه با مروان حمار، این سلسله منقرض شد،درجریان قیام ابومسلم خراسانی.(34) مدت حكومتشان هزار ماه بود،(35) از زمان امام حسن مجتبی(ع) تا زمان روی كار آمدن سفاح، یعنی 90 سال و 11 ماه و 13 روز دقیقاً طول كشید. بعضی آیه «لیله القدر خیر من الف شهر» را بر هزار ماه حكومت آنان تأویل كرده‌اند.(36) ابوسفیان، در اولین روز به خلافت رسیدن عثمان به او توصیه كرد كه: پس از قبیله تیم وعدی(كه ابوبكر و عمر از آن بودند) اینك حكومت به دست تو افتاده است، آن را همچون توپی در میان بنی امیه دست به دست بگردان. این سلطنت است نه چیز دیگر، من به بهشت و جهنمی باور ندارم.(37)
    امویان سنت رسول خدا را تغییر دادند. خود پیامبر پیشگویی كرده بود كه چنین خواهد شد:«ان اول من یبدل سنتی رجل من بنی امیه» این شعر نیز كه بی‌اعتقادی امویان را به خدا و قیامت و وحی می‌رساند، از زبان یزید نقل شده است كه:
    لعبت هاشم بالملك فلا خبر جاء و لا وحی نازل
    در زیارت عاشورا، از آل ابوسفیان، آل زیاد، آل مروان و بنی‌امیه نام برده شده و مورد لعنت قرار گرفته‌اند. امام حسین(ع) نیز در پاسخ سخن مصرانه مروان كه می‌خواست امام با یزید بیعت كند ، فرمود:‌ از جدم شنیدم كه می‌فرمود خلافت بر آل‌ابوسفیان حرام است«الخلافه محرمه علی آل‌ابی‌سفیان».



    آل ابی سفیان

    ابوسفیان بن حرب، بزرگ طایفه‌ بنی امیه بود. خودش و دودمانش با بنی هاشم و دودمان رسول خدا و با دین اسلام دشمنی داشتند. ابوسفیان در لشكركشیها بر ضد اسلام شركت داشت . پسرش معاویه، با علی و امام حسن (ع) جنگید، نوه‌اش یزید، حسین بن علی را در كربلا كشت. نسل ابوسفیان ضد توحید بودند، از این‌رو پیامبر فرموده بود:«الخلافه محرمه علی آل ابی سفیان». اینكه در زیارت عاشورا هم خود ابوسفیان و این دودمان لعن شده اند (اللهم العن اباسفیان ،اللهم العن...و آل ابی سفیان) به خاطر درگیری و مبارزه آنان با اساس اسلام است. امام صادق(ع) نزاع میان اهل بیت پیامبر و آل ابی سفیان را، نزاعی مكتبی و بر سر عقیده می‌دانست ، نه شخصی و می‌فرمود:« انا و آل ابی سفیان اهل بیتین تعادینا فی الله، قلنا :صدق الله و قالوا: كذب الله»نیز، مایه از بین رفتن حكومتشان را دست آلودن به خون حسین(ع) می دانست:«ان آل ابی سفیان قتلوا الحسین بن علی صلوات الله علیه فنزع الله ملكهم»
    سید الشهداء (ع)‌روز عاشورا، سپاه كوفه را كه برای كشتن او آمده بودند، پیروان این دودمان خطاب كرد و چون شنید به طرف خیمه‌ها حمله آورده‌اند ، فرمود: « ویحكم یا شیعه آل ابی سفیان! ان لم یكن لكم دین و كنتم لاتخافون المعاد فكونوا احرارا فی دنیاكم...» اگر دین ندارید ، آزاده باشید ، آل ابوسفیان همه آنانند كه در طول تاریخ ، با حق و عدل مبارزه كرده اند و برای خاموش ساختن نور خدا كوشیده‌اند، چه در میدان بدر و احد و صفین و كربلا، چه در هر جای دنیا و هر زمان دیگر. (سایت حوزه)

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,256
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    702 پست
    حضور
    155 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    منابع
    1)مفاتیح الجنان، چاپ اسوه، ص760
    2) همان ص772
    3)همان ص773
    4)مفاتیح الجنان بعد از زیارت جامعه كبیره
    5)داستانهای شگفت ،شهید دستغیب،ص316
    6)سید علی موحد ابطحی،زیارت عاشورا و آثار شگفت آن،ص16، به نقل از كتاب تذكره الزائرین
    8)زیارت عاشورا و آثار شگفت آن،ص40
    9)همان ص34
    12)سایت امام حسین (ع)و سایت بنی آدم به نقل از شفاءالصدور فی شرح زیاره العاشورا تألیف میرزا ابوالفضل تهرانی و لولوء النضید :نصرالله شبستری _زیارت عاشورا و آثار شگفت آن ،به نقل از: الصدف المشحون
    13)بحارالانوار،ج44،ص218
    14)عوالم(امام حسین)،ص474
    15)مفاتیح الجنان
    16)بحارالانوار،ج52،ص308
    17) مفاتیح الجنان ص557 (صلوات بر حسن وحسین )
    18) مفاتیح الجنان
    19)بحار الانوار،ج98،ص168و148و180
    20)آثار، علی شریعتی، ص18
    21)كیهان فرهنگی،تیرماه1367، ص55
    22)خورشید مغرب ص297
    23)نجم الثاقب باب دوم ص116
    24)برای شناخت پلیدیها و جنایات معاویه ر.ك:«الغدیر»ج1،ص138 تا 384
    25)مع الحسین فی نهضته،ص54
    26)الغدیر،علامه امینی،ج10،ص161
    27)همان،ج1،ص198،موسوعه كلمات الامام الحسین،ص271
    28)حیاه الامام الحسین بن علی،ج2،ص234
    29)همان،ص237،الفتوح،ابن اعثم كوفی،ج4،ص332
    30)مع الحسین فی نهضه،ص76به نقل از مقتل خوارزمی
    31)بحارالانوار،ج45،ص133
    32)همان،ص136
    33)سفینه البحار،ج1،ص46
    34معارف و معاریف،ج1،ص412. درباره وقایع زمان خلفای بنی امیه و شناخت آنها، از جمله رجوع كنید به تتمه المنتهی ، شیخ عباس قمی و نیز منتهی الارب(ترجمه)جلد 5و6
    35)كتاب «هزار ماه سیاه» شرح جنایات امویان را دربردارد. نیز ر.ك:«شیعه و زمامداران خودسر» ترجمه «الشیعه و الحاكمون»از محمد جواد مغنیه
    36)مروج الذهب،ج3،ص235
    37)استیغاب،ج2،ص690
    «فرهنگ الفبائی الرائد»ج2،ص1688
    داستانهای شگفت انگیز از زیارت عاشورا و تربت سید الشهدا (ع) مؤلف:حیدر قنبری
    «النزاع و التخاصم بین بنی امیه و بنی هاشم»از مقریزی
    سایت حوزه سایت تبیان سایت تبیان همدان

    اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود