جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تدبر در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,442
    صلوات
    1006
    دلنوشته
    2
    دلنوشته
    برای امام زمان
    مورد تشکر
    400 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121

    تدبر در قرآن




    سوره مبارکه عصر



    أعوذ بالله من الشیطان الرجیم






    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ



    بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان



    ‏وَ الْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ (2)

    إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3)


    انسان برای تجارت به این دنیای خاکی سفر کرده است و جز مدت زمان کوتاهی، فرصت ندارد.

    عمر او سرمایه اوست که باید در مقابل آن، رضایت پروردگار و بهشت برین را به دست آورد.

    تاجرِ مسافر، وقتی به این دنیای رنگارنگ وارد می­شود، دل در گرو آن می­ نهد و کم کم اسیرش می­شود

    و فراموش می­کند که از کجا و برای چه آمده است و به کجا می­رود. غفلت سراسر وجودش را فرا می­گیرد.

    زمان و عمر محدود او به سرعت می­گذرد. به راستی سرمایه عمر را با چه بهایی معامله می­کنیم؟



    سوگندبه عصر (زمان، روزگار)«1» که انسان درزیانکارىو سرمایه عمرش رو به تباهىاست«2»


    مگر
    کسانىکه به خدا، و پیامبران و روز قیامتایمان آورده‌، کارهاى شایسته انجام دادندویکدیگررابه


    پیروى ازحق و تداوم آنسفارشکرده، به شکیبایىدر اطاعت از خدا و دورى جستن از گناهان و تحمّل

    ناگواریهاتوصیه کردند.«3»



    آری، تنها کسانی از قاعده عمومی خسران استثنا هستند که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و به ایمان

    فردی اکتفا نکردند، بلکه یکدیگر را به حق سفارش کردند و به صبر فرا خواندند.[1] آنان در قبال آنچه از دست

    می­دهند، متاعی بس گرانبها به دست می­آورند. با بهای عمر خویش، رضای خدا و سعادت ابدی را کسب

    می‌کنند.خسارت نمی­کنند، بلکه سودی شگفت و بی نهایت نصیبشان می­گردد.




    جهت هدایتی سوره:



    اقتضای گذر زمان، خسران انسان؛ مگر برای اهل ایمان



    با گذر زمان، سرمایه عمر از کف می­رود و انسان دچار خسران می­گردد؛ مگر کسانی که ایمان آورده، عمل صالح

    انجام دهند و همدیگر را به حق و صبر سفارش کنند.




    صدق الله العلی العظیم



    [1].(تواصوا بالحق) جنبه اجتماعی (آمنوا) و (تواصوا بالصبر)جنبه اجتماعی (عملوا الصالحات) است؛

    چون تواصی، سفارش کردن متقابل است و جز با جنبه اجتماعی تأمین نمی­گردد.







    ویرایش توسط شهید گمنام : ۱۳۹۵/۰۶/۲۳ در ساعت ۲۲:۵۰

    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    12,442
    صلوات
    1006
    دلنوشته
    2
    دلنوشته
    برای امام زمان
    مورد تشکر
    400 پست
    حضور
    122 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    121



    سوره مبارکه همزه



    أعوذ بالله من الشیطان الرجیم



    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ



    بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان



    ‏وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (1) الَّذی جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ (2)

    یَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ (3) کَلاَّ لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ (4)

    وَ ما أَدْراکَ مَا الْحُطَمَةُ (5) نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ (6)

    الَّتی‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ (7) إِنَّها عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ (8) فی‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ (9)



    به خود اجازه می­دهد که از دیگران عیب­جویی کرده، درباره­ آنان آشکارا و پنهان بدگویی کند.

    او زراندوز دنیاگراست و می‌پندارد که همین ثروت انباشته ­اش مایه جاودانگی اوست.

    ازاین‌رو خود را از دیگران برتر می­بیند و آنان را تحقیر می­کند.


    واى برهر عیب­ جوى غیبت­ کننده ­ای«1» کهبه جهت دوست داشتن ثروت،

    مالى فراهم آورده وآنرا پى در پى شمرده است تا از زیاد شدنش لذت ببرد و همین خصلت،

    او را به خود برتر بینی و در نتیجه، عیب­جویی و بدگویی از دیگران کشانده است«2» چون

    مى
    ­پندارد که ثروتش جاودانه­اش ساخته است.«3»



    توهم جاودانگی به واسطه ثروت، با دو بیان قابل طرح است:




    1. دنیاگرای ثروت­اندوز بر اثر حب مال و آرزوهای دور و درازی که دارد، مرگ را از خود دور ببیند و خود را در این دنیا جاودان بپندارد.
    2. دنیاگرای ثروت­اندوز، ثروت را نشانه سعادت خویش دانسته، معتقد به ادامه یافتن این سعادت، حتی پس از مرگ خود باشد؛ یعنی او بر این باور باشد که حتی اگر بمیرد، در دنیای دیگر نیز سعادتمند خواهد بود؛ به همان دلیل که در این دنیا (به تصور خویش) سعادتمند بوده است.


    به هر تقدیر همین توهم، او را گرفتار خودبرتربینی، عیب­جویی و بدگویی درباره مردم کرده است.



    چنین نیست که او به واسطه ثروت، جاویدان شود، بلکه حتماً مرگ او فرا خواهد رسید و

    قطعاً درآن آتش شکننده افکنده خواهدشد«4»

    و
    چه چیزى تو را آگاه کرده است که آن آتش شکننده چیست؟«5»

    آتشِ
    برافروخته خداست«6» که بردلها چیره مى شود و جان آدمیان رامى سوزاند.«7»

    آن
    آتش بر آنان در بسته خواهد بود و راه خلاصى از آن نخواهند داشت.«8»

    این
    درحالى است که آنان درستونهایى بسیار دراز به بند کشیده شده­ اند.«9»



    آری، آتش شکننده و سوزان جهنم بر قلبش مسلط مى‏ گردد و روح و جان او را که کانون این همه خود

    برتر بینی و تحقیر دیگران بود، به آتش مى ‏کشد؛ آتشى خرد کننده و جانسوز به سزای اینکه در دنیا قلب

    دیگران را می­سوزاند و شخصیت آنان را خرد می­کرد. او مال خود را مایه جاودانگی می­داند و به پشتوانه آن از

    دیگران عیب­جویی و بدگویی می­کند، ولی باطن چنین مالی، آتش شکننده و جانسوز جهنم است.



    یکی از ثمرات این سوره، دلجویی از کسانی است که شخصیتشان لگدمال فخرفروشی و خود برتر بینی

    ثروت­ اندوزان دنیاگرا شده است.



    جهت هدایتی سوره



    هشدار و انذار درباره ثروت و آتش جانسوز جهنم




    ثروتی که به پندار جاودانگی، باعث خودبرتر بینی، عیب­جویی و بدگویی از دیگران گردد، آتش شکننده

    و جانسوز جهنم است.




    صدق الله العلی العظیم



    ویرایش توسط شهید گمنام : ۱۳۹۵/۰۶/۲۳ در ساعت ۲۲:۴۹

    بدی کردیم، خوبی یادمان رفت

    ز
    دلها لای روبی یادمان رفت

    به ویلای
    شمالی خو گرفتیم

    شهیدان جنوبی یادمان رفت

    شادی روح
    شهدا “صلوات”





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود