جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در مورد عالم برزخ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    5 بار در 1 پست
    حضور
    56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالاتی در مورد عالم برزخ




    سلام ،
    سوالی در مورد عالم برزخ برام پیش اومده من سطح اطلاعاتی قوی ندارم و با جستجو به یک سایت برخورد کردم که نوشته بود عالم برزخ برای همه یکسان نیست و ممکنه بعضی ها که میمیرند دیگه تا قیامت بیدار نشوند!
    واین با چیزایی که از قبل میدونستم و یا در فیلمی چیزی دیده بودم خیلی فرق داشت برای همین کاملا گیچ شدم ! آیا این حرف فوق صحت دارد ؟
    اگه درست هست و دیگه هرگز بعد از مرگ بیدار نمیشه پس برای چی میگند شب جمعه برای مردگان خیرات کنید یا صلوات بفرسید تا به دستشون برسه ؟
    خب وقتی دیگه وجودی تا قیامت نداره پس اینکارها هم فایده ای نداره منظورم برای ارامش روح فرد در برزخ هست و فقط قیامت به دستش میرسه درصورتی که من شنیدم ممکنه بعد از مرگ در برزخ روحش در عذاب باشه و مقداری از ثواب هم بهش برسه مثلا شنیدم میوه یا شیرینی سر قبر طرف میبرند و اعتقادی دارند هرکس بخوره و فاتحه ای بفرسه همان میوه به دست روح همان فرد در بززخ میرسه خب پس در این صورت با این حرف همه این چیزا بیهوده میشه تا قیامت !! همینطور که میگند روح شخص در عذاب هست تو اون دنیا ( برزخ ) پس این هم رد میشه چون با این وجود دیگه روحی وجود نداره تا روز قیامت ! روز قیامت هم باز که روح نیست ؟ اون مرده زنده میشه پس اینجا روح هم رد میشه !!! چون خود مرده دوباره زنده میشه و جسم هست نه روح، همچنین فیلم هایی که دیدم بعد از مرگ طرف متوجه جسد خودش میشه و میبینه و تا چندساعتی سرگردانه ! یا میگند مردگان شما را میبینند ! مگه نه اینکه مرده ها باید به جهانی دیگر از جمله برزخ متنقل بشند ؟؟ پس عذاب قبر چی میشه ؟ اگه یک نفر بیمره و تا قیامت بیدار نشه ( حالا صرفا هزاران سال بعد از مرگ و بیدارشدنش هم یک ساعت بدونه ) یعنی عذاب قبر فقط برای چند ساعت و دیگه طرف هیچ وجودی نخواهد داشت ؟
    درکل تمام مواردی که گفتم صرفا به این دلیل نیست که هیچ چیز از بزرزخ ندونم فقط تا الان این مورد رو نشیده بودم که دیگه بیدار نشه ;حتی برای چندین نفر !اگه این اتفاق;فقط برای یک سری افراد می افتد و صحت دارد لطفا بگید چه کسانی هستند
    ;در کل در مورد عالم برزخ اطلاعاتی میخواستم
    به خاطر همین موضوع هم در سایت ثبت نام کردم
    ;پیشاپیش از پاسخوگیتون متشکر
    ویرایش توسط معین : 1395/06/27 در ساعت 21:36


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,554
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    6,492 در 2,116 پست
    حضور
    71 روز 15 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    2
    گالری
    5




    با نام و یاد دوست







    سوالاتی در مورد عالم برزخ








    کارشناس بحث: استاد مشکور

  4. تشكرها 4


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    313 در 82 پست
    حضور
    2 روز 16 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چمع بندی




    پرسش:
    در مورد عالم برزخ، زنده شدن بعد از مرگ، زندگی برزخی و خیراتی که برای اموات هدیه می کنیم اطلاعاتی می خواستم.


    پاسخ:
    بدلیل ارتباط مباحث برزخ با یکدیگر، کمی فراتر از سؤال نکاتی را در باب عالم برزخ و وضعیت برزخیان تقدیم می کنیم:

    اول. اصل وجود برزخ:
    عالم قبر (برزخ) نوعی زندگی است که بین دنیا و قیامت قرار گرفته است قرآن مجید در تعدادی از آیات از آن سخن گفته است و از اموری که در آنجا برای انسان اتفاق می افتد خبر داده است بنابراین، در اصل وجود چنین عالمى همه اندیشمندان اسلامی اتفاق نظر دارند، جز اندکى که قابل ملاحظه نیستند. دلیل این اتفاق نظر، وجود آیات قرآنى و روایات فراوان است، آیاتى که با صراحت درباره حالات انسان بعد از مرگ و پاداش ها و کیفرها سخن مى گوید و از ارتباط آنها با این جهان و امثال این امور بحث مى کند. بنابراین اصل وجود عالم برزخ جاى بحث و گفتگو نیست. و مقصود از «قبر» در مواردی همان جهان برزخ است. که برای نمونه به برخی از آیات و روایات اشاره می کنیم:

    1. برزخ در آیات قرآن:
    در جایی می فرماید: «ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ»؛ سپس او را میراند، پس وارد قبر کرد.(1) و در آیه دیگر می فرماید: «وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ»؛ خدا کسانی را که در قبرها هستند بر می انگیزد.(2) (3)
    قرآن از این منزل دوم در آیه یاد شده در زیر حکایت می کند و می فرماید: «وَمِن وَرَ‌ائِهِم بَرْ‌زَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»؛ و در پیشاپیش آنان برزخی است تا روزی که بر انگیخته می شوند.(4) و نیز در جای دیگری فرموده است: «وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَي رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ»؛ در صور دمیده می شود ناگاه مردگان از قبرها به سوی محشر می شتابند.(5)

    2. برزخ در روایات اسلامی:
    در احادیث اسلامى به طور بسیار گسترده اى درباره عالم برزخ و ویژگى هاى آن سخن به میان آمده است. این روایات به قدرى زیاد است که مرحوم خواجه طوسى در تجرید العقائد ادّعاى تواتر آنها را کرده است؛ آنجا که مى گوید: «وَ عَذابُ الْقَبْرِ واقِعٌ بِالإمْکان وَ تَواتَرَ الْسَمَعُ بِوُقُوعِهِ»؛ عذاب قبر واقعیّت دارد، چرا که عقلا ممکن است، و روایات متواتر نیز از وقوع آن خبر مى دهد.

    _ در حدیثى آمده است: «اَلْقَبْرُ أَمّا رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الجَنَّةِ اَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ الْنِیرانِ»؛ قبر باغى از باغ هاى بهشت یا حفره اى از حفره هاى دوزخ است. این حدیث را ترمذى در صحیح خود از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نقل کرده، و مرحوم علاّمه مجلسى در بحار الانوار در یک جا از امیرمؤمنان على (علیه السلام) و در جاى دیگر از امام على بن الحسین (علیه السلام) نقل کرده است.(6)

    _ در روایت معروفى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: هنگامى که اجساد کشتگان مشرکان مکّه را در جنگ بدر در چاهى ریختند در کنار چاه ایستاد و این جمله ها را فرمود: «یا أَهْلَ القَلیبِ هَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُکُمْ حَقّاً؟ فَإنّى وَجَدْتُ ما وَعَدَنى رَبِّى حَقّاً، قالُوا یا رَسُولَ الله; هَلْ یَسْمَعُونَ؟ قالَ ما أَنْتُمْ بَأَسْمَعَ لِما أَقُوْلُ مِنْهُمْ وَلکِنَّ الْیَوْمَ لا یُجِیبُونَ!»؛ اى اهل چاه! آیا آنچه را که پروردگارتان به شما وعده داده بود حق یافتید؟ من که وعده پروردگارم را (در مورد پیروزى) حق یافتم! گروهى عرض کردند: "اى رسول خدا! آیا آنها مى شنوند؟،" فرمود:" شما نسبت به آنچه من مى گویم از آنها شنواتر نیستید، ولى آنها امروز پاسخ نمى دهند!.(7)

    _ در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمود: «وَ اللهِ ما اَخافُ عَلَیْکُمْ اِلاّ الْبَرْزخَ»؛ به خدا سوگند من تنها از برزخ بر شما مى ترسم!، (اشاره به این که مؤمنان در قیامت مشمول شفاعت پیامبر (صلى الله علیه وآله) و امامان معصوم اند، ولى حساب برزخ جدا است.(8)

    _ و در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «اَلْبَرْزخُ اَلْقَبْرُ، وَ هُوَ الثَّوابُ وَ الْعِقابُ بَیْنَ الدُّنْیا وَ الاخِرَةِ»؛ برزخ همان عالم قبر است و ثواب و عقابى است که در میان دنیا و آخرت وجود دارد.(9)

    اصولا تمام روایاتى که سخن از سؤال و فشار و عذاب قبر مى گوید، و روایاتى که از رسیدن نتیجه کارهاى نیک و بد انسان بعد از مرگ به او خبر مى دهد، و روایاتى که از تماس ارواح با خانواده هاى آنها و مشاهده وضع حال آنها بحث مى کند، روایاتی که به ثواب زیارت اهل قبور و خیرات و مبرات برای اهل قبور اشاره دارند و روایاتى که در مورد حوادث شب معراج و تماس پیامبر (صلى الله علیه وآله) با انبیاء و پیامبران (علیهم السلام) سخن مى گوید، همه اینها گواه بر وجود عالم برزخ است، و بدون تصویر چنین عالمى و آگاهی یافتن از کیفیت حیات برزخی، تمام روایات مزبور و مانند آن نامفهوم خواهد بود.

    دوم. کیفیت حیات برزخی:
    پس از درک و شناخت اصل وجود برزخ، مهم آن است که بدانیم زندگى برزخى چگونه است؟ در اینجا تصویرهاى مختلفى از سوى دانشمندان ارائه شده که روشن ترین آنها که با احادیث اسلامى هماهنگى دارد این است: روح انسان بعد از پایان زندگى دنیا در جسم لطیفى قرار مى گیرد که از بسیارى عوارض جسم مادّى بر کنار است، ولى از آن نظر که شبیه این جسم مادّى عنصرى است به آن بدن مثالى یا قالب مثالى گویند که نه کاملا مجرّد است و نه مادّى محض؛ بلکه داراى یک نوع تجرّد برزخى است.
    البتّه همان گونه که درک حقیقت زندگى عالم آخرت براى ما اسیران زندان عالم مادّه غیر ممکن است؛ آگاهى از جهان برزخ به طور کامل نیز ممکن نیست، چرا که مرتبه اى بالاتر از این جهان، یا به تعبیر دیگر جهانى است محیط بر این جهان نه محاط در این جهان. ولى به گفته بعضى از دانشمندان مى توان آن را تشبیه به حالت خواب کرد؛ در خواب هاى راستین، روح انسان با استفاده از قالب به نقاط مختلف پرواز مى کند، مناظرى را مى بیند، از نعمت هایى بهره مى گیرد و لذّت مى برد، و گاه مناظر هولناکى را مشاهده مى کند و سخت متألّم مى گردد و فریاد مى کشد و از خواب بیدار مى شود.

    آیه: «اللهُ یَتَوَفَّى الاَْنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا»(10) نیز این حقیقت را تأکید مى کند. مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار تصریح مى کند که تشبیه عالم برزخ به حالت خواب و رؤیا در بسیارى از اخبار وارد شده است. سپس مى افزاید: حتّى امکان دارد که نفوس قویّه عالیه داراى جسدهاى مثالى متعدّدى باشند و به این ترتیب روایاتى که مى گوید: به هنگام احتضار و جان دادن مردم، امامان بر بالین هرکس حاضر مى شوند؛ نیاز به توجیه و تفسیرى نخواهد داشت.(11)
    کوتاه سخن این که: جسم مثالى چنانکه از نامش پیدا است شبیه این بدن است ولى این ماده کثیف عنصرى را ندارد. جسمى است لطیف، نورانى و خالى از مواد و عناصر شناخته شده این جهان مادّى.

    سوم. برخی ویژگی های عالم برزخ:
    قرآن مجید توضیحات زیادى درباره این ویژگى ها بیان نکرده تنها مى فرماید: برزخى هست و گروهى در آن در رحمت الهى غرق اند، و گروهى در عذاب اند. ولى جزئیات آن چگونه است مشخص نشده؛ شاید به این دلیل که سیره قرآن بیان اصول کلّى است و جزئیات را به سنّت واگذار مى کند.

    آنچه از سنّت در این زمینه استفاده مى شود امور زیر است:
    الف. سؤال و فشار قبر:
    از روایات بسیارى استفاده مى شود هنگامى که انسان را در قبر گذاشتند دو فرشته از فرشته هاى الهى به سراغ او مى آیند، و از اصول و عقاید او، توحید و نبوت و ولایت و حتّى طبق بعضى از روایات از چگونگى مصرف کردن عمر در طرق مختلف، و طریق کسب اموال و مصرف آنها، از او سؤال مى کنند؛ چنانچه از مؤمنان راستین باشد به خوبى از عهده جواب برمى آید و مشمول رحمت و عنایات حق مى شود، و اگر نباشد، در پاسخ این سؤالات درمى ماند و مشمول عذاب دردناک برزخى مى شود.
    از این دو فرشته در بعضى از روایات به عنوان ناکر و نکیر و در بعضى منکر و نکیر یاد شده است.(12) مسأله فشار قبر نیز در احادیث فراوانى آمده است؛ حتّى استفاده مى شود که فشار قبر براى همه بدون استثناء وجود دارد، منتهى در بعضى شدید است و کیفر اعمال محسوب مى شود، و در بعضى ملایم تر و به منزله کفّاره گناهان و جبران کوتاهى ها است.
    در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مى خوانیم هنگام دفن صحابى معروف (سعد بن معاذ) فرمود: «اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِن اِلاّ وَ لَهُ ضَمَّةٌ!»؛ هیچ مؤمنى نیست مگر این که فشارى در قبر دارد!.(13)
    از حدیث دیگرى استفاده مى شود که بعضى از مؤمنان مطلق فشار قبر ندارند، و حتّى فشار قبر سعدبن معاذ به خاطر کج خلقى او با خانواده اش بود «اِنَّهُ کانَ فى خُلْقِهِ مَعَ اَهْلِهِ سُوْءٌ».(14) لذا در اخبار آمده است کسانى که بعضى از اعمال خیر ـ مانند: انجام چند حج یا مداومت بر بعضى از سوره هاى قرآن یا بعضى اذکار ـ داشته باشند از فشار قبر در امانند.(15) به هر حال به نظر مى رسد که فشار قبر اولین نقطه از کیفرهاى عالم برزخ است.

    ب. در برزخ از چه اموری سؤال می شود: از اخبار متعدّدى که در زمینه سؤال قبر وارد شده استفاده مى شود که در قبر از دو گروه سؤال مى شود: گروهى که ایمانى خالص دارند، و گروهى که صاحب کفر خالص اند، و امّا افراد مستضعفى که در میان این دو قرار گرفته اند، سؤالشان به روز قیامت موکول مى شود. در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «لایُسْأَلُ فى الْقَبْرِ إلاّ مَنْ مَحَّضَ الإیمانَ مَحْضاً اَو مَحَّضَ الکُفْرَ مَحْضاً و الاخِرونَ یَلْهُونَ عَنْهُمْ»؛ در قبر سؤال نمى شود مگر از کسانى که ایمان خالص یا کفر خالص دارند، و متعرّض سایر اشخاص نمى شوند.(16) همین معنا در حدیث دیگرى از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که یکى از اصحاب از آن حضرت مى پرسد: «مَنِ الْمَسْئُولُونَ فى قُبُورِهِمْ»؛ چه کسانى در قبر از آنها سؤال مى شود؟، امام در پاسخ مى فرماید: «مَنْ مَحَّضَ الإیْمانَ وَ مَنْ مَحَّضَ الْکُفْرَ»؛ کسانى که ایمان خالص یا کفر خالص دارند» راوى سؤال مى کند: «بقیه مردم چه مى شوند؟» فرمود: « (در آنجا) متعرّض آنها نمى شوند.» راوى مى پرسد: «از چه سؤال مى شوند؟» امّام مى فرماید: «عَنْ الْحُجَةِ القائِمَةِ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ»: «از آن حجّتى که در میان شما قائم است.»(17)

    چهارم. آیا برزخ جنبه همگانی دارد:
    در پاسخ به این سؤال که آیا تمام کسانى که از دنیا مى روند و به جهان برزخ منتقل مى شوند همه حیات آگاهانه اى دارند؟ یا گروهى همانند کسانى که به خواب فرو مى روند حیات برزخیشان ناآگاهانه است، و گویى در قیامت از خواب بیدار مى شوند و هزاران سال را ساعتى مى پندارند؟ گفتنی است: در قرآن معناى دوم استفاده مى شود: «وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَیْرَ سَاعَة»؛ و روزى که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد مى کنند که جز ساعتى (در عالم برزخ) درنگ نکردند!(18) البتّه این در صورتى است که آیه را به معناى ناچیز بودن عالم دنیا یا عالم برزخ در برابر قیامت تفسیر نکنیم.

    یعنی گذر زمان دنیا برای اهل برزخ بمثابه ساعتی می نماید و گذر زمان دنیا و برزخ برای ایشان در مقایسه با عظمت قیامت چنین حکایتی دارد. ولى بعضى از آیاتى که به مسأله برزخ اشاره مى کند ظاهراً مطلق و عام است; مانند آیه شریفه قرآن که ظاهراً درباره همه کفّار است; مى گوید: «وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»؛ و در پى (مرگ) آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند.(19) (مگر این که گفته شود آیه قبل خاص و این عام است و به وسیله آن تقیید و تفسیر مى شود.)

    بله چنانکه گفتیم در روایات، کراراً به این معنا اشاره شده که سؤال قبر تنها از دو گروه است: کسانى که داراى ایمان خالص و یا کفر خالص اند؛ امّا بقیه به حال خود رها مى شوند. این روایات را در بحث گذشته آوردیم و براى آگاهى بیشتر از آنها به جلد 6، بحار الانوار صفحه 260، احادیث 97 تا 100 مراجعه فرمائید. امّا تعبیر: «یُلْهى عَنْهُمْ»؛ آنها را به حال خود رها مى کنند، یا از آنها صرف نظر مى کنند. مفهومش این نیست که آنها برزخ ندارند، بلکه سؤال قبر درباره آنها نیست؛ به عکس از روایات فشار قبر که بخشی از برزخ است استفاده مى شود که عذاب قبر و برزخ عمومیّت دارد و همه به استثناى بعضى از اولیاء الله به آن گرفتار مى شوند.(20)

    نتیجه:
    اصل برزخ ثابت بوده و برخورداری از ثواب و عذاب آن همگانی بوده احدی مستثنی نیستند. لکن سؤال در قبر طبق روایات تنها از دو گروه مؤمن خالص و کامل و کافر خالص و کامل انجام می شود.

    _______
    (1) عبس/ 8.
    (2) فاطر/ 22.
    (3) در این زمینه به آیات سوره های مبارکه: توبه/ 84؛ فاطر/ 22؛ ممتحنه/ 13؛ عادیات/ 9؛ و تکاثر/ 2 مراجعه شود.
    (4) مؤمنون/ 100.
    (5) یس/ 51.
    (6) صحیح ترمذى، جلد 4، کتاب صفة القیامة، باب 26، حدیث 2460 - بحارالانوار، جلد 6، صفحه 218 و 214.
    (7) کنزالعمال، جلد 10، صفحه 377، حدیث 29876.
    (8) تفسیر نورالثقلین، جلد 3، صفحه 553، حدیث 120.
    (9) همان مدرک، حدیث 122.
    (10 زمر/ 42.
    (11) بحارالانوار، جلد 6، صفحه 271.
    (12) اولى در اصول کافى، جلد 2، صفحه 633، حدیث 26 (باب النوادر) و دوّمى در بحارالانوار جلد 6، صفحه 222 و 223 (حدیث 22 و 24) آمده است.
    (13) بحارالانوار، جلد 6، صفحه 221، حدیث 19 و 16.
    (14) همان مدرک، صفحه 220، حدیث 14.
    (15) براى توضیح بیشتر به جلد دوّم سفینة البحار، صفحه 397 ماده «قبر» مراجعه فرمایید.
    (16) بحارالانوار، جلد 6، صفحه 260 - کافى، جلد 3، صفحه 235 (باب «المسألة فى القبر» حدیث 1).
    (17) اصول کافى، جلد سوّم، صفحه 237، حدیث 8.
    (18) روم/ 55.
    (19) مؤمنون/ 100.

    (20) برگرفته از پایگاه مؤسسه تحقیقاتی نشر معارف اهل البیت (ع)، سؤالاتی در مورد عالم برزخ، با کمی تغییر و تصرف.
    ویرایش توسط عظيم : 1395/11/01 در ساعت 16:45 دلیل: همکار ویراستار تدوین

  6. تشكرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود