جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا نفرین کردن اثری دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت September 2016
    نوشته
    8
    حضور
    6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا نفرین کردن اثری دارد؟




    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما دوستان عزیز و گرامی

    سوال: حکم نفرین کردن چیست ؟ آیا نفرین کردن اثری دارد؟ خداوند متعال به نفرین توجه مینماید؟ آیا نفرین کردن افراد بد و ظالم توسط فرد مظلوم مورد اجابت قرار خواهد گرفت ؟ اگر فردی شخصی را مورد نفرین قرار دهد بهر دلیلی برای شخص نفرین شده اتفاق و مشکل بدی پیش آید می توان گفت که نفرین فرد نفرین کننده موثر بوده است ؟ آیا نفرین کردن آداب و انواع خاصی دارد؟ آیا حدیث و آیه و روایتی در رابطه با نفرین کردن وجود دارد؟( در صورت وجود لطفا کاملا توضیح دهید).
    آیا اگر شخصی ، شخص دیگری که بی گناه میباشد و ظلمی نکرده است مورد نفرین قرار دهد مورد اجابت قرار خواهد گرفت ؟
    بهترین راه و درست ترین راه برای درخواست اعاده حق مظلوم از ظالم توسط خداوند متعال چیست ؟ آیا در این رابطه و جهت درگیر شدن خواست شخص مظلوم در باره درخواستش از خداوند برای ضربه زدن و مورد تنبیه قرار گرفتن شخص ظالم دعا و مناجات و یا ذکر خاصی وجود دارد ؟( در صورت وجود لطفا متن و منبع ادعیه و مناجات فوق را نیز دقیقا ارسال کنید.)
    از شما سپاسگذار هستم.
    خداوند به شما توفیق روز افزون جهت اشاعه فرهنگ دینی و تبلیغ دین اسلام و شیعه را عنایت نماید .
    با آرزوی بهترین ها برای شما.
    علی (ع)حف هست و حق با علی (ع)هست.
    یا علی مدد
    الهم عجل لولیک الفرج
    ویرایش توسط معین : 2016/09/22 در ساعت 07:44

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت December 2011
    نوشته
    3,166
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    حضور
    100 روز 3 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    7




    با نام و یاد دوست







    آیا نفرین کردن اثری دارد؟








    کارشناس بحث: استاد مسلم
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا نفرین کردن اثری دارد؟

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت July 2014
    نوشته
    364
    حضور
    17 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط Baranno نمایش پست
    سوال: حکم نفرین کردن چیست ؟ آیا نفرین کردن اثری دارد؟ خداوند متعال به نفرین توجه مینماید؟ آیا نفرین کردن افراد بد و ظالم توسط فرد مظلوم مورد اجابت قرار خواهد گرفت ؟ اگر فردی شخصی را مورد نفرین قرار دهد بهر دلیلی برای شخص نفرین شده اتفاق و مشکل بدی پیش آید می توان گفت که نفرین فرد نفرین کننده موثر بوده است ؟ آیا نفرین کردن آداب و انواع خاصی دارد؟ آیا حدیث و آیه و روایتی در رابطه با نفرین کردن وجود دارد؟( در صورت وجود لطفا کاملا توضیح دهید).
    آیا اگر شخصی ، شخص دیگری که بی گناه میباشد و ظلمی نکرده است مورد نفرین قرار دهد مورد اجابت قرار خواهد گرفت ؟
    بهترین راه و درست ترین راه برای درخواست اعاده حق مظلوم از ظالم توسط خداوند متعال چیست ؟ آیا در این رابطه و جهت درگیر شدن خواست شخص مظلوم در باره درخواستش از خداوند برای ضربه زدن و مورد تنبیه قرار گرفتن شخص ظالم دعا و مناجات و یا ذکر خاصی وجود دارد ؟( در صورت وجود لطفا متن و منبع ادعیه و مناجات فوق را نیز دقیقا ارسال کنید.)
    با سلام و احترام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملی پاسخگویی

    نفرین کردن به معنای دعا بر علیه یک شخص است، لذا مانند هر نوع برخورد با دیگران نمی‌شود یک حکم واحد برای آن مشخص کرد، بلکه چون: قتل، تازیانه، زندانی کردن و... بستگی به حق بودن، یا نبودن آن دارد. برای توضیح بیشتر باید به چند نکته توجه بفرمایید:

    نکته اول:
    اصل نفرین کردن مورد تأیید اسلام بوده، و اثر هم دارد، همان‌طور که خداوند چند دسته را لعن و نفرین می‌کند:

    1-
    کفار:
    «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ مَاتُواْ وَ هُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئكَ عَلَيهْمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلَئكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِين»‏؛ قطعاً كسانى كه كافر شدند، و در حال كفر از دنيا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنان است‏.(بقره:161)
    «إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَفِرِينَ وَ أَعَدَّ لهَمْ سَعِيرًا»؛ همانا خدا كافران را لعنت كرده، و آتشى افروخته براى آنان آماده كرده است‏.(احزاب:64)
    و حتی آنها را از زبان داوود و عیسی ع نیز نفرین شده معرفی می‌کند:
    «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنىِ إِسرْءِيلَ عَلىَ‏ لِسَانِ دَاوُدَ وَ عِيسىَ ابْنِ مَرْيَم»؛ از بنى‏اسرائيل آنان كه كافر شدند به زبان داود و عيسى بن مريم لعنت شدند.(مائده:78)
    و نیز نفرین فرعونیان از زبان حضرت موسی(ع)(یونس:88 تا 90)

    2-
    پنهان کنندگان حق
    «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَ الْهُدَى‏ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّهُ لِلنَّاسِ فىِ الْكِتَابِ أُوْلَئكَ يَلْعَنهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنهُمُ اللَّعِنُون»؛ يقيناً كسانى كه آنچه را ما از دلايل آشكار و [وسيله‏] هدايت نازل كرديم، پس از آنكه همه آن را در كتاب [تورات و انجيل‏] براى مردم روشن ساختيم، پنهان مى‏كنند [تا مردم به قرآن و پيامبر ايمان نياورند] خدا لعنتشان مى‏كند، و لعنت كنندگان هم لعنتشان مى‏كنند.(بقره:159)

    3-
    آزار دهندگان پیامبر(ص)
    «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنهَمُ اللَّهُ فىِ الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِ وَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَابًا مُّهِينًا»؛ قطعاً آنان كه خدا و پيامبرش را مى‏آزارند، خدا در دنيا و آخرت لعنتشان مى‏كند، و براى آنان عذابى خواركننده آماده كرده است‏. (احزاب:57)

    4-
    ظالمین
    «أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلىَ الظَّالِمِين»؛ آگاه باشيد! لعنت خدا بر ستمكاران باد.‏(هود:18)
    همچنین نفرین پیامبر(ص) نسبت به مرتکبین برخی گناهان خاص چون ربا، همان‌طور که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند:
    «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرِّبَا وَ آكِلَهُ وَ مُؤْكِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِيَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْه‏» پیامبر(ص) ربا، ربا خورنده، ربا دهنده، فروشنده ربوی، و خریدار ربوی، و نویسنده وشاهدان ان را لعن کرد.(صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج ‏3، ص 274)

    نکته دوم: حکم نفرین کردن و دعا کردن بر علیه یک شخص به شرائط آن بستگی دارد، ببینید نفرین کردن اقسامی دارد:

    قِسم اول:
    نفرین ناحق هست که هرگز از سوی اسلام پذیرفتنی نبوده، و طبیعتا جایز هم نیست، و فرقی هم نمی‌کند که اصلا ظلمی نشده باشد، یا اینکه ظلم‌های طبیعی و لازمه زندگی باشد، مثل آزارهایی که طبیعتا بچه ها در حق پدر و مادرشن مرتکب می‌شوند، لذا تا زمانی که غیر طبیعی نباشد اجازه نفرین ندارند، در روایات هم نهی شده است:
    «مَنْ تَمَنَّى مَوْتَ الْبَنَاتِ حُرِمَ أَجْرَهُنَّ وَ لَقِيَ اللَّهَ تَعَالَى عَاصِيا»؛ کسی که مرگ دخترانش را طلب کند از ثواب تربیت آنها محروم می‌شود، و خداوند را در حالی که گنهکار است ملاقات می‌کند.(مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج101، ص99)
    «أَيُّمَا رَجُلٍ دَعَا عَلَى وُلْدِهِ أَوْرَثَهُ الْفَقْر»؛ هر کسی که فرزندانش را نفرین کند فقر به سراغش می‌آید.(همان)

    قِسم دوم: نفرینی است که ناحق نیست اما از روی کم صبری و کم تحملی است:
    این نفرین حرام نیست، اما از نظر اسلام پسندیده هم نیست، که هر کسی به اندک ناملایمتی که به او می‌شود نفرین کند، همان‌طور که پیامبر(ص) در جنگ احد با اینکه پای مبارکشان زخمی شده، و دندانشان شکسته شده بود، و اصحاب گرامی چون حمزه را از دست داده بودند، وقتی به ایشان گفته شد: آیا مشرکین را نفرین نمی کنید؟ باز هم حاضر به نفرین مشرکین نشده، و به جای نفرین در حق آنها دعا کردند: «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُون‏»؛ خداوندا قومم را هدایت بفرما، به درستی که ایشان مردمی نادان هستند.(طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری، ص83)
    گاهی این بی صبری منجر به افراط در نفرین می شود که آن هم در روایات ظلم شمرده شده است، یعنی شخصی در برابر یک ظلم کوچک دائما ظالم را نفرین می‌کند و کارش می‌شود نفرین کردن!! به طوری که خداوند خود او را نیز در زمره ستمکاارن به حساب می‌آورد، همان‌طور که امام صادق(ع) می فرمایند:
    «إِنَّ الْعَبْدَ لَيَكُونُ مَظْلُوماً فَمَا يَزَالُ يَدْعُو حَتَّى يَكُونَ ظَالِماً»؛ به درستی که (گاهی) بنده‌ای مظلوم واقع می‌شود پس نفرن کردنش پایان نمی‌پذیرد تا اینکه خودش از ستم‌کاارن می شود.(الکافی، ج 2، ص 333)

    قِسم سوم: نفرین حقی است که از روی کم صبری هم نیست، بلکه به خاطر ابراز انزجار از برخی رفتارهاست، نه از سر احساسات و کینه نسبت به برخی اشخاص، مانند نفرین هایی که درآیات و روایات ابتدایی گذشت.

    نکته سوم: بدون شک نفرین مانند هر دعایی احتمال استجابت دارد، اما این استجابت علاوه بر سایر شرائط استجابت دعا، شرائط مختص به خود را دارد:

    شرط اول:
    اینکه نفرین به حق باشد، همان‌طور که پیامبر(ص) می‌فرمایند:
    «اتّقوا دعوة المظلوم و إن كان كافرا فإنّها ليس دونها حجاب‏»؛ از نفرين مظلوم بترسيد اگر چه كافر باشد، زيرا در برابر نفرين مظلوم پرده و مانعى نيست.(نهج الفصاحة، ص164)
    و همچنین امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند:

    «اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهُ يَسْأَلُ اللَّهَ حَقَّهُ وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَقّاً إِلَّا أَجَاب‏»؛ بترسید از نفرین مظلوم، همانا او حقّ خود را از خدا می خواهد و خداوند سبحان گرامى‏تر از این است که حقی خواسته شود، مگر این که آن را اجابت کند.(لیثی واسطی، غررالحکم، ص152)

    اما در مقابل نفرین ناحق طبق روایات به خود نفرین کننده بر می‌گردد، همان‌طور که امام باقر(ع) می‌فرمایند:
    «إِنَّ اللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ فِي صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ بَيْنَهُمَا فَإِنْ وَجَدَتْ مَسَاغاً وَ إِلَّا رَجَعَتْ عَلَى صَاحِبِهَا»؛ چون لعنت از دهان شخص بیرون بیاید، میان او و آن شخص كه به او لعنت شده، تردد مى‌كند، و اگر آن شخص سزاوار لعن باشد، به او تعلق مى‌گیرد، و اگر نباشد، به صاحبش بر مى‌گردد (کلینی، الکافی، ج2، ص360)

    شرط دوم: ظلم پذیری در کار نباشد، و انسان امکان دفع آن با توان خود را نداشته باشد، همان‌طور که در روایات قرموده‌اند:

    «إِنَّ مَنْ دَعَا عَلَى امْرَأَتِهِ تُرَدُّ دَعْوَتُهُ وَ يُقَالُ لَهُ: أَ لَمْ يَجْعَلْ أَمْرَهَا بِيَدِكَ؟»؛ به درستی که کسی که زنش را نفرین کند نفرینش رد می‌شود، و به او گفته می‌شود: آیا اختیار او را به دست تو نسپرده‌ایم؟(شیخ حر عاملی، هدایة الامة، ج7، ص367)
    (این روایت یعنی وقتی امکان طلاق و جدایی وجود دارد چرا باید یکدیگر را تحمل کرده و نفرین کنند؟ اگر قرار است تحمل کنند، تحمل با خوبی، و اگر قرار است جدا شوند، یا جدایی با خوبی)

    البته این امر اختصاص به طلاق ندارد، اسلام از اساس با انفعال در برابر ظلم مخالف است، همان‌طور که پیامبر(ص) می‌فرمایند:
    «استعيذوا باللَّه من الفقر و العيلة و من أن تظلموا أو تظلموا»؛ به خدا پناه ببريد از فقر و تنگدستی، و اين‏كه ظلم كنيد و يا زير بار ظلم برويد.
    لذا همواره مسلمانان را به دفاع و مقابله با مستکبرین و ظالمان دعوت کرده و دعای ایشان را بدون تلاش هرگز مستجاب نمی‌کند، بنابراین مثلا اگر مردم ایران در زمان جنگ تحمیلی در خانه می‌نشستند و فقط صدام و بعثیان را نفرین می‌کردند هرگز لطف خداوند شامل حال ایشان نمی‌شد.

    از مجموع آنچه که عرض شد فهمیده می شود اسلام نفرین را در شرائط عادی، و خصوصا در حق فرزندان یا مومنینی که مرتکب ظلم شدند پسندیده نمی‌داند، و توصیه به نصیحت و موعظه دارد، تا جایی که می‌فرماید:
    «لَعْنُ الْمُؤْمِنِ كَقَتْلِه‏»؛ لعن کردن مومن مانند کشتن اوست.(مظفر، محمد حسن، دلائل الصدق، ج4، ص149)
    و در چنین مواقعی اگر هم خواست دعا کند، به نابودی و گرفتاری طرف مقابل و امثال آن دعا نکند، بلکه به رفع این ظلم آنگونه که خدا خودش مصلحت می‌داند دعا کند، همان‌طور که امام صادق(ع) فرموده‌اند:
    «قُلِ اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَكْفِي مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ لَا يَكْفِي مِنْكَ شَيْ‏ءٌ فَاكْفِنِي أَمْرَ فُلَانٍ بِمَا شِئْتَ وَ كَيْفَ شِئْتَ وَ حَيْثُ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ.»؛ بگو: خداوندا تو از هر چیزی کفایت می‌کنی، و هیچ چیز از تو کفایت نمی‌کند، پس فلان امر مرا خودتت به آنچه که میخواهی، و آن کیفیتی که می‌خواهی، و از هر جهت که می‌خواهی، و هر زمان و هرطور که میخواهی و به مصلحت می دانی برعهده بگیر و مرا کفایت کن.(وسائل الشیعه، ج7، ص133)
    اما در هر صورت در جایی که ظلم قابل توجهی علیه انسان اتفاق افتاده خصوصا از ناحیه غیر مسلمانان، و غیر مومنین، ظلمی در حق انسان روا شود که انسان توان دفع آن را ندارد می‌تواند نفرین کند.

    یا علی(ع)


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت September 2016
    نوشته
    8
    حضور
    6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از پاسخ شما یک دنیا سپاس گذارم و امیدوارم در بهترین احوالات روزگار را بسر ببرید و همیشه شاد وپیروز باشید
    اگر امکان دارد وتمایل دارید خوشحال و خرسند میشوم لطف کنید و اینک یا آی دی تلگرام تون را برای من ارسال کنید در تلگرام با هم در ارتباط باشیم.
    یا علی مدد

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت July 2014
    نوشته
    364
    حضور
    17 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Baranno نمایش پست
    از پاسخ شما یک دنیا سپاس گذارم و امیدوارم در بهترین احوالات روزگار را بسر ببرید و همیشه شاد وپیروز باشید
    اگر امکان دارد وتمایل دارید خوشحال و خرسند میشوم لطف کنید و اینک یا آی دی تلگرام تون را برای من ارسال کنید در تلگرام با هم در ارتباط باشیم.
    یا علی مدد
    ما که به خدمت به دوستان تمایل داریم، اما طبق قوانین مرکز ارتباط کارشناسان در خارج از فضای مرکز ملی ممنوع است، لذا اگر مایل به ارتباط کلامی یا تایپی هستید میتوانید از طریق بخش تلفنی، یا بخش چت آنلاین ارتباط برقرار کنید.

    یا علی(ع)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت December 2011
    نوشته
    3,166
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    حضور
    100 روز 3 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    7



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    لذا اگر مایل به ارتباط کلامی یا تایپی هستید
    نقل قول نوشته اصلی توسط Baranno نمایش پست
    در تلگرام با هم در ارتباط باشیم.
    🌺🌺 گروههای مرکز ملی پاسخگویی در تلگرام 👇👇

    1⃣گروه اول با محوریت موضوعات : اخلاقی وعرفان
    https://telegram.me/joinchat/BzpkoD1h9niFFtUk6kwg1A

    2⃣ گروه دوم با محوریت موضوعات : اعتقادی و کلامی
    https://telegram.me/joinchat/BzpkoDvnnzdIzGJAX8IVfA

    3⃣ گروه سوم با محوریت موضوعات : مشاوره و خانواده
    https://telegram.me/pasokhgoo3


    4⃣ گروه چهارم با محوریت موضوعات : تاریخ و سیره اهل بیت
    https://telegram.me/joinchat/CBDFUTwLzuSG_DSBDGOjIg

    5⃣ گروه پنجم با محوریت موضوعات : قرآن و حدیث
    https://telegram.me/joinchat/BzpkoDuzlWlt4KslbXYoCQ

    6⃣ گروه ششم با محوریت موضوعات :فقه و احکام شرعی
    https://telegram.me/joinchat/BzpkoDwEq7aw7ohuFGKTcA

    7⃣ گروه هفتم با محوریت موضوعات :فقه و احکام شرعی

    📆8. گروه هشتم با محوریت موضوعات :فقه و احکام شرعی
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا نفرین کردن اثری دارد؟

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت October 2010
    نوشته
    4,139
    صلوات
    71
    دلنوشته
    17
    دلنوشته
    برای سلامتی آقا امام زمان
    حضور
    89 روز 9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    999
    وبلاگ
    1



    ممنون بابت معرفی گروهها ... گروه هفتم و هشتم لین نداره اگه میشه لینک اونها رو هم بزارید ممنون میشم.
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت September 2016
    نوشته
    10
    صلوات
    100
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    نیت می کنم برای اقا تا در صواب این صلواتها شریک باشم
    حضور
    6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کسقو نفرین کنی و اون بمیره ایا... هستی؟؟؟

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت July 2014
    نوشته
    364
    حضور
    17 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Rrza551 نمایش پست
    کسقو نفرین کنی و اون بمیره ایا... هستی؟؟؟

    اگر منظورتون از این چند نقطه گنهکار بودن است، خیر، چون عرض کردیم نفرین ناحق اصلا نمی گیرد و مستجاب نمی شود، پس اگر کسی را به ناحق نفرین کنیم و او بمیرد، به نفرین ما نبوده، و اما اگر نفرین ما به حق باشد انسان گناهی مرتکب نشده، اگرچه ممکن است از نظر اخلاقی کار درستی مرتکب نشده باشد، چون گفتیم برخی از اقسام نفرین در اسلام پسندیده نیست، ولو اینکه در حق انسان ظلم شده باشد.
    البته اینها در صورتی است که انسان بداند آن شخص به نفرین او مُرده است، چون من دیده ام که شخصی شخص دیگر را به ناحق نفرین کرده بود و آن شخص به یک بیماری مبتلا شده بود و میگفت به نفرین من بوده!!!!


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت July 2014
    نوشته
    364
    حضور
    17 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    در مورد نفرین چند سوال داشتم:
    الف) حکم نفرین کردن چیست؟ مورد رضایت اسلام است؟ و آیا اثری هم دارد؟ یعنی خداوند متعال به نفرین توجه می نماید؟
    ب) شرط استجابت نفرین چیست؟ آیا اگر شخصی، بی گناهی را مورد نفرین قرار دهد مورد اجابت قرار خواهد گرفت؟ آیا نفرین کردن آداب و انواع خاصی دارد؟
    ج) اگر یک نفر شخصی را نفرین کرد و او مُرد، آیا نفرین کننده گنهکار است؟


    پاسخ:
    پاسخ به سوال الف)
    نفرین کردن به معنای دعا بر علیه یک شخص است، که اصل آن مورد تأیید اسلام بوده، و اثر هم دارد، همان‌طور که خداوند چند دسته را لعن و نفرین می‌کند:

    1- کفار:
    «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ مَاتُواْ وَ هُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئكَ عَلَيهْمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلَئكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِين»‏؛ قطعاً كسانى كه كافر شدند، و در حال كفر از دنيا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنان است‏.(1)
    «إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَفِرِينَ وَ أَعَدَّ لهَمْ سَعِيرًا»؛ همانا خدا كافران را لعنت كرده، و آتشى افروخته براى آنان آماده كرده است‏.(2)
    و حتی آنها را از زبان داوود و عیسی ع نیز نفرین شده معرفی می‌کند:
    «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنىِ إِسرْءِيلَ عَلىَ‏ لِسَانِ دَاوُدَ وَ عِيسىَ ابْنِ مَرْيَم»؛ از بنى ‏اسرائيل آنان كه كافر شدند به زبان داود و عيسى بن مريم لعنت شدند.(3)
    و نیز نفرین فرعونیان از زبان حضرت موسی (علیه السلام)(4)

    2- پنهان کنندگان حق:
    «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَ الْهُدَى‏ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّهُ لِلنَّاسِ فىِ الْكِتَابِ أُوْلَئكَ يَلْعَنهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنهُمُ اللَّعِنُون»؛ يقيناً كسانى كه آنچه را ما از دلايل آشكار و [وسيله‏] هدايت نازل كرديم، پس از آنكه همه آن را در كتاب [تورات و انجيل‏] براى مردم روشن ساختيم، پنهان مى‏كنند [تا مردم به قرآن و پيامبر ايمان نياورند] خدا لعنتشان مى‏ كند، و لعنت كنندگان هم لعنتشان مى‏ كنند.(5)

    3- آزار دهندگان پیامبر(صلوات الله علیه):
    «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنهَمُ اللَّهُ فىِ الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِ وَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَابًا مُّهِينًا»؛ قطعاً آنان كه خدا و پيامبرش را مى‏ آزارند، خدا در دنيا و آخرت لعنتشان مى‏ كند، و براى آنان عذابى خواركننده آماده كرده است‏. (6)

    4- ظالمین:
    «أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلىَ الظَّالِمِين»؛ آگاه باشيد! لعنت خدا بر ستمكاران باد.‏(7)
    همچنین نفرین پیامبر (صلی الله علیه و آله) نسبت به مرتکبین برخی گناهان خاص چون ربا، همان‌طور که امیرالمومنین (علیه السلام) می‌فرمایند:
    «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرِّبَا وَ آكِلَهُ وَ مُؤْكِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِيَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْه‏» پیامبر(صلوات الله علیه) ربا، ربا خورنده، ربا دهنده، فروشنده ربوی، و خریدار ربوی، و نویسنده و شاهدان ان را لعن کرد.(8)

    _ جکم نفرین کردن:
    حکم نفرین کردن و دعا کردن بر علیه یک شخص به شرائط آن بستگی دارد، ببینید نفرین کردن اقسامی دارد:
    قِسم اول: نفرین ناحق هست که هرگز از سوی اسلام پذیرفتنی نبوده، و طبیعتا جایز هم نیست، و فرقی هم نمی‌کند که اصلا ظلمی نشده باشد، یا اینکه ظلم‌های طبیعی و لازمه زندگی باشد، مثل آزارهایی که طبیعتا بچه ها در حق پدر و مادرشن مرتکب می‌شوند، لذا تا زمانی که غیر طبیعی نباشد اجازه نفرین ندارند، در روایات هم نهی شده است:
    «مَنْ تَمَنَّى مَوْتَ الْبَنَاتِ حُرِمَ أَجْرَهُنَّ وَ لَقِيَ اللَّهَ تَعَالَى عَاصِيا»؛ کسی که مرگ دخترانش را طلب کند از ثواب تربیت آنها محروم می‌شود، و خداوند را در حالی که گنهکار است ملاقات می‌کند.(9)
    «أَيُّمَا رَجُلٍ دَعَا عَلَى وُلْدِهِ أَوْرَثَهُ الْفَقْر»؛ هر کسی که فرزندانش را نفرین کند فقر به سراغش می‌آید.(10)

    قِسم دوم: نفرینی است که ناحق نیست اما از روی کم صبری و کم تحملی است:
    این نفرین حرام نیست، اما از نظر اسلام پسندیده هم نیست، که هر کسی به اندک ناملایمتی که به او می‌شود نفرین کند، همان‌طور که پیامبر (صلوات الله علیه) در جنگ احد با اینکه پای مبارکشان زخمی شده، و دندانشان شکسته شده بود، و اصحاب گرامی چون حمزه را از دست داده بودند، وقتی به ایشان گفته شد: آیا مشرکین را نفرین نمی کنید؟ باز هم حاضر به نفرین مشرکین نشده، و به جای نفرین در حق آنها دعا کردند: «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُون‏»؛ خداوندا قومم را هدایت بفرما، به درستی که ایشان مردمی نادان هستند.(11)

    گاهی این بی صبری منجر به افراط در نفرین می شود که آن هم در روایات ظلم شمرده شده است، یعنی شخصی در برابر یک ظلم کوچک دائما ظالم را نفرین می‌کند و کارش می‌شود نفرین کردن!! به طوری که خداوند خود او را نیز در زمره ستمکاارن به حساب می‌آورد، همان‌طور که امام صادق(ع) می فرمایند:
    «إِنَّ الْعَبْدَ لَيَكُونُ مَظْلُوماً فَمَا يَزَالُ يَدْعُو حَتَّى يَكُونَ ظَالِماً»؛ به درستی که (گاهی) بنده‌ای مظلوم واقع می‌شود پس نفرن کردنش پایان نمی‌پذیرد تا اینکه خودش از ستم‌کاارن می شود.(12)

    قِسم سوم: نفرین حقی است که از روی کم صبری هم نیست، بلکه به خاطر ابراز انزجار از برخی رفتارهاست، نه از سر احساسات و کینه نسبت به برخی اشخاص، مانند نفرین هایی که درآیات و روایات ابتدایی گذشت.

    پاسخ به سوال ب)
    بدون شک نفرین مانند هر دعایی احتمال استجابت دارد، اما این استجابت علاوه بر سایر شرائط استجابت دعا، شرائط مختص به خود را دارد:

    شرط اول: اینکه نفرین به حق باشد، همان‌طور که پیامبر (صلوات الله علیه) می‌فرمایند:
    «اتّقوا دعوة المظلوم و إن كان كافرا فإنّها ليس دونها حجاب‏»؛ از نفرين مظلوم بترسيد اگر چه كافر باشد، زيرا در برابر نفرين مظلوم پرده و مانعى نيست.(13)

    و همچنین امیرالمومنین (علیه السلام) می‌فرمایند:
    «اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهُ يَسْأَلُ اللَّهَ حَقَّهُ وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَقّاً إِلَّا أَجَاب‏»؛ بترسید از نفرین مظلوم، همانا او حقّ خود را از خدا می خواهد و خداوند سبحان گرامى‏تر از این است که حقی خواسته شود، مگر این که آن را اجابت کند.(14)

    اما در مقابل نفرین ناحق طبق روایات به خود نفرین کننده بر می‌گردد، همان‌طور که امام باقر (علیه السلام) می‌فرمایند:
    «إِنَّ اللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ فِي صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ بَيْنَهُمَا فَإِنْ وَجَدَتْ مَسَاغاً وَ إِلَّا رَجَعَتْ عَلَى صَاحِبِهَا»؛ چون لعنت از دهان شخص بیرون بیاید، میان او و آن شخص كه به او لعنت شده، تردد مى‌كند، و اگر آن شخص سزاوار لعن باشد، به او تعلق مى‌گیرد، و اگر نباشد، به صاحبش بر مى‌گردد.(15)

    شرط دوم: ظلم پذیری در کار نباشد، و انسان امکان دفع آن با توان خود را نداشته باشد، همان‌طور که در روایات فرموده‌اند:
    «إِنَّ مَنْ دَعَا عَلَى امْرَأَتِهِ تُرَدُّ دَعْوَتُهُ وَ يُقَالُ لَهُ: أَ لَمْ يَجْعَلْ أَمْرَهَا بِيَدِكَ؟»؛ به درستی که کسی که زنش را نفرین کند نفرینش رد می‌شود، و به او گفته می‌شود: آیا اختیار او را به دست تو نسپرده‌ایم؟(16)
    (این روایت یعنی وقتی امکان طلاق و جدایی وجود دارد چرا باید یکدیگر را تحمل کرده و نفرین کنند؟ اگر قرار است تحمل کنند، تحمل با خوبی، و اگر قرار است جدا شوند، یا جدایی با خوبی)
    البته این امر اختصاص به طلاق ندارد، اسلام از اساس با انفعال در برابر ظلم مخالف است، همان‌طور که پیامبر (صلوات الله علیه) می‌فرمایند:
    «استعيذوا باللَّه من الفقر و العيلة و من أن تظلموا أو تظلموا»؛ به خدا پناه ببريد از فقر و تنگدستی، و اين‏كه ظلم كنيد و يا زير بار ظلم برويد.(17)

    لذا همواره مسلمانان را به دفاع و مقابله با مستکبرین و ظالمان دعوت کرده و دعای ایشان را بدون تلاش هرگز مستجاب نمی‌کند، بنابراین مثلا اگر مردم ایران در زمان جنگ تحمیلی در خانه می‌نشستند و فقط صدام و بعثیان را نفرین می‌کردند هرگز لطف خداوند شامل حال ایشان نمی‌شد، اما این که وارد صحنه شدند، نفرین مردم مستجاب شده و دامن بعثیان را گرفت، همانطور که قرآن کریم می فرماید: «قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ»؛ با آنها بجنگید که خداوند به دست شما آنها را مجازات می کند.(18)

    از مجموع آنچه که عرض شد فهمیده می شود اسلام نفرین را در شرائط عادی، و خصوصا در حق فرزندان یا مومنینی که مرتکب ظلم شدند پسندیده نمی‌داند، و توصیه به نصیحت و موعظه دارد، تا جایی که می‌فرماید:
    «لَعْنُ الْمُؤْمِنِ كَقَتْلِه‏»؛ لعن کردن مومن مانند کشتن اوست.(19)

    _ آداب نفرین:
    آنچه که در خصوص آداب نفرین می توان یافت، بخشی همان آداب دعاست، مانند: توجه و اضطرار و صلوات پیش از دعا و بعد از آن و سایر آداب در این زمینه، چون نفرین هم در حقیقت سنخی از دعاست، و همچنین اینکه از روی بی صبری و کم تحملی زود لب به نفرین نگشاید، و در نهایت اگر هم خواست در این موارد نفرین کند، به نابودی و گرفتاری طرف مقابل و امثال آن دعا نکند، بلکه به رفع این ظلم آنگونه که خدا خودش مصلحت می‌داند دعا کند، همان‌طور که امام صادق (علیه السلام) فرموده‌اند:
    «قُلِ اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَكْفِي مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ لَا يَكْفِي مِنْكَ شَيْ‏ءٌ فَاكْفِنِي أَمْرَ فُلَانٍ بِمَا شِئْتَ وَ كَيْفَ شِئْتَ وَ حَيْثُ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ.»؛ بگو: خداوندا تو از هر چیزی کفایت می‌کنی، و هیچ چیز از تو کفایت نمی‌کند، پس فلان امر مرا خودتت به آنچه که میخواهی، و آن کیفیتی که می‌خواهی، و از هر جهت که می‌خواهی، و هر زمان و هرطور که می خواهی و به مصلحت می دانی برعهده بگیر و مرا کفایت کن.(20)
    اما در هر صورت در جایی که ظلم قابل توجهی علیه انسان اتفاق افتاده خصوصا از ناحیه غیر مسلمانان، و غیر مومنین، ظلمی در حق انسان روا شود که انسان توان دفع آن را ندارد می‌تواند نفرین کند.

    پاسخ سوال ج)
    از آنچه گذشت روشن میشود که اگر یک نفر، شخص دیگری را نفرین کرد و او مُرد، گنهکار نخواهد بود، چون عرض کردیم نفرین ناحق اصلا نمی گیرد و مستجاب نمی شود، پس اگر کسی را به ناحق نفرین کند و او بمیرد، به نفرین او نبوده، و اما اگر نفرین او به حق باشد انسان گناهی مرتکب نشده، چون فقط از خداوند چنین درخواستی کرده، لذا اگرچه ممکن است از نظر اخلاقی کار درستی مرتکب نشده باشد، چون گفتیم برخی از اقسام نفرین در اسلام پسندیده نیست، و لو اینکه در حق انسان ظلم شده باشد، اما گناه به معنای فعل حرام از او سر نزده است.
    البته اینها در صورتی است که انسان بداند آن شخص به نفرین او مُرده است، چون من دیده ام که شخصی شخص دیگر را به ناحق نفرین کرده بود و آن شخص به یک بیماری مبتلا شده بود و میگفت به نفرین من بوده!!!

    _________
    (1) بقره/ 161.
    (2) احزاب/ 64.
    (3) مائده/ 78.
    (4) یونس/ 88 تا 90.
    (5) بقره/ 159.
    (6) احزاب/ 57.
    (7) هود/ 18.
    (8) صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج ‏3، ص 274.
    (9) مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج101، ص99.
    (10) همان.
    (11) طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری، ص83.
    (12) کلینی، محمد، الکافی، ج 2، ص 333.
    (13) پاينده، ابو القاسم، نهج‏ الفصاحة، ص164.
    (14) لیثی واسطی، غررالحکم، ص152.
    (15) الکافی، ج2، ص360.
    (16) حر عاملی، محمد بن حسن، هدایة الامة، ج7، ص367.
    (17) نهج الفصاحة، ص208.
    (18) توبه/ 14.
    (19) مظفر، محمد حسن، دلائل الصدق، ج4، ص149.
    (20) حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج7، ص133.

    ویرایش توسط عظيم : 2017/01/31 در ساعت 11:36 دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود