جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تأثير مسيحيت در تصوف اسلامي:

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    304 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تأثير مسيحيت در تصوف اسلامي:




    دربارهﯼ تأثير ديانت مسيحي در تصوف اسلام در همين كتاب، مطالب مفصلي دارد كه از صفحات مختلف، بعض عبارات آن را نقل مي نمائيم: دسته اي سرچشمهﯼ تصوف اسلام را مسيحيت و رهبانيت شمرده اند،مدتها قبل از ظهور اسلام افكار عرفاني در ديانت مسيح و يهود تمكن يافته بود، افكار و تعبيرات فيلون حكيم يهودي در سالهاي اول قرن اول ميلاد با تورات همان تأويلات و تفسيرات عارفانه اي را كرد كه بعدها صوفيه با قرآن كردند و نيز آراء فلوطين Plotin كه در اصطلاح ملل و نحل اسلامي شيخ يوناني ناميده شده و فلسفهﯼ نو افلاطوني همه در مسيحيت رسوخ بسيار داشته است جماعتي از مسيحيان به نام مرتاضين و توّابين و تاركين دنيا در همه جا ميگشته اند.
    و انتشار اسلام در سوريّه و عراق و مصر تماس مسلمانان را با راهبين مسيحي بيشتر كرد و بهتر از پيشتر به عبادات و اعمال و افكار و گفته هاي آنها وقوف يافتند و بسياري از آنها با پذيرفتند بطوريكه بعضي از دشمنان مسلمان صوفيه در مقام سرزنش، آنان را متشبّه به راهبين مسيحي شمرده اند.
    پشمينه پوشي كه (به احتمال قوي) كلمهﯼ صوفي ناشي از آن است از عادات راهبين مسيحي است كه بعد در صوفيه هم شعار زهد محسوب شده است.
    زندگي در صوامع و خانقاه نيز تا اندازه اي تقليد به مسيحيان و راهبين است، حتي در كتب تراجم احوال عرفاء نوشته اند كه اول خانقاهي كه براي صوفيه بنا شده است به دست يكي از امراي مسيحي بوده است از جمله جامي در نفحات الانس در شرح حال ابوهاشم صوفي (از صوفيهﯼ قسمت اخير قرن دوم هجري) نوشته: «اول كسي كه وي را صوفي خواندند وي بود و پيش از وي كسي را به اين نام نخوانده بودند و همچنين اوّل خانقاهي كه براي صوفيان بنا كردند آن است كه به رملهﯼ شام كردند سبب آن است كه امري ترسا به شكار رفته بود در راه دو تن را ديد ازين طائفه كه فراهم رسيدند و دست در آغوش يكديگر كردند و هم آنجا بنشستند و آنچ داشتند از خوردني پيش نهادند و بخوردند آنگاه برفتند امير ترسا را معامله و الفت ايشان را با يكديگر خوش آمد يكي از ايشان را طلب كرد و پرسيد كه: آن كه بود؟ گفت: ندانم، گفت: تو را چه بود؟ گفت: هيچ چيز، گفت: از كجا بود؟ گفت: ندانم، آن امير گفت: پس اين الفت چه بود كه شما را با يكديگر بود؟ درويش گفت: اين ما را طريقت است، گفت: شما را جائي هست كه آنجا فراهم آئيد؟ گفت: ني، گفت: كم براي شما جائي سازم تا با يكديگر آنجا فراهم آئيد پس آن خانقاه به رمله بساخت».
    و نيز دكتر غني مي گويد: حاصل آنكه مسيحيت از راه مرتاضين و فرقه هاي سيار راهبين مخصوصاً فرقه هاي سوريه اي كه در اطراف در گردش بودند و غالباً از فرقهﯼ نسطوريه از فرق نصاري بوده اند بسيار چيزها به صوفيهﯼ اسلام آموخته است.

    منتخبي از كتاب:عارف و صوفي چه مي گويند؟
    ميرزا جوادآقا تهراني

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    مورد تشکر
    1,692 پست
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ترتیب تقدم و تاخر زمانی به تنهایی شرط برقراری رابطه ی علت و معلولی نیست .

    این که دو نفر در دو زمان کاری شبیه به یکدیگر انجام می دهند دلیل بر این نمی شود که از یکدیگر یاد گرفته باشند .




  3. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    304 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و ارادت
    اتفاقا بنده هم با شما در خصوص مشتركات و سرمايه هاي معنوي هم عقيده هستم.
    مطالب ارسالي توسط اينجانب بيشتر منتخب است به مصداق:
    يستمعون القول و يتبعون احسن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود