صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مرجع تقلید و احتیاط

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    25 در 14 پست
    حضور
    14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مرجع تقلید و احتیاط




    با سلام و تشکر
    سه سوال داشتم:
    1-این اعلامیه جامعه مدرسین در مورد مراجع جزو کدام یک از 3 راه انتخاب مرجع که در رساله ها است ،میشود؟
    2-آیا منظور این اعلامیه از معرفی چند مرجع ، اعلام تساوی آنها در اعلمیت است؟(یعنی همه آنها مثل هم اعلم اند.چون وقتی گفته مساوی یعنی برای اعلمیت بررسی کرده اند و وقتی یک فرد را نتوانسته اند معرفی کنند یعنی همه آنها را مساوی در علم دانسته اند.)
    3-احتیاط (یعنی جمع کردن بین فتاوای مراجع) چه زمانی حجت خواهد بود؟وقتی بین مراجع برای اعلمیت تحقیق کنیم و برایمان مشخص نشود آنوقت میتوانیم احتیاط کنیم یا اصلا بدون تحقیق به صورت ابتدایی هم میتوان اختیاط کرد؟

  2. تشكرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,341
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    5,847 در 1,926 پست
    حضور
    63 روز 14 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    2
    گالری
    5




    با نام و یاد دوست







    مرجع تقلید و احتیاط








    کارشناس بحث: استاد نور

  5. تشكرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    383
    مورد تشکر
    1,126 در 356 پست
    حضور
    12 روز 22 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ندای حق ۷۲ نمایش پست
    با سلام و تشکر
    سه سوال داشتم:
    1-این اعلامیه جامعه مدرسین در مورد مراجع جزو کدام یک از 3 راه انتخاب مرجع که در رساله ها است ،میشود؟
    2-آیا منظور این اعلامیه از معرفی چند مرجع ، اعلام تساوی آنها در اعلمیت است؟(یعنی همه آنها مثل هم اعلم اند.چون وقتی گفته مساوی یعنی برای اعلمیت بررسی کرده اند و وقتی یک فرد را نتوانسته اند معرفی کنند یعنی همه آنها را مساوی در علم دانسته اند.)
    3-احتیاط (یعنی جمع کردن بین فتاوای مراجع) چه زمانی حجت خواهد بود؟وقتی بین مراجع برای اعلمیت تحقیق کنیم و برایمان مشخص نشود آنوقت میتوانیم احتیاط کنیم یا اصلا بدون تحقیق به صورت ابتدایی هم میتوان اختیاط کرد؟
    با سلام و عرض ادب

    1. اگر از اعلان ایشان یقین به اعلمیت یکی از مراجع پیدا کردید یا به عنوان دو شاهد عادل به حرف آنها استناد نمایید، این موارد از راههای انتخاب مرجع تقلید است.
    2. تایید چند نفر از مراجع به معنای تساوی در اعلمیت نیست بلکه به معنای جواز تقلید است.
    3. درجایی که مکلف، مرجع تقلیدی را انتخاب نکرده باشد و مجتهد هم نباشد باید احتیاط نماید. احتیاط بدون تحقیق در اعلمیت مراجع هم جایز است.اگر اعلمیت مراجع ثابت نشود و همه را مساوی بدانید می توانید یک مرجع را انتخاب نمایید


  7. تشكرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    25 در 14 پست
    حضور
    14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست


    با سلام و عرض ادب

    1. اگر از اعلان ایشان یقین به اعلمیت یکی از مراجع پیدا کردید یا به عنوان دو شاهد عادل به حرف آنها استناد نمایید، این موارد از راههای انتخاب مرجع تقلید است.
    2. تایید چند نفر از مراجع به معنای تساوی در اعلمیت نیست بلکه به معنای جواز تقلید است.
    3. درجایی که مکلف، مرجع تقلیدی را انتخاب نکرده باشد و مجتهد هم نباشد باید احتیاط نماید. احتیاط بدون تحقیق در اعلمیت مراجع هم جایز است.اگر اعلمیت مراجع ثابت نشود و همه را مساوی بدانید می توانید یک مرجع را انتخاب نمایید
    با سلام و تشکر
    در مورد اول ، به نظر چون امروزه سراغ دارم( البته زیاد) که افرادی هم هستند که صریحا مرجعی را اعلم میدانند با توجه به اینکه مراجع شرط عدم تعارض قول با دیگران را تادیه اند عملا این اعلامیه ارزش نخواهد داشت.
    در مورد دوم، خب جواز تقلید شرعا کی باید صادر شود? زمانی که فردی را اعلم بدانیم. حال می‌بینیم جامعه عده ای را جواز داده، این یعنی مساوی در علم.
    اگر با عبارت تساوی در اعلمیت مشکل دارید میشود گفت تساوی در علم.
    چون قهرا وقتی مقایسه ای صورت میگیرد وقتی نتیجه ما برتری چیزی نباشد ناچار تساوی خواهد بود

  9. تشكرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    383
    مورد تشکر
    1,126 در 356 پست
    حضور
    12 روز 22 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ندای حق ۷۲ نمایش پست
    با سلام و تشکر
    در مورد اول ، به نظر چون امروزه سراغ دارم( البته زیاد) که افرادی هم هستند که صریحا مرجعی را اعلم میدانند با توجه به اینکه مراجع شرط عدم تعارض قول با دیگران را تادیه اند عملا این اعلامیه ارزش نخواهد داشت.
    در مورد دوم، خب جواز تقلید شرعا کی باید صادر شود? زمانی که فردی را اعلم بدانیم. حال می‌بینیم جامعه عده ای را جواز داده، این یعنی مساوی در علم.
    اگر با عبارت تساوی در اعلمیت مشکل دارید میشود گفت تساوی در علم.
    چون قهرا وقتی مقایسه ای صورت میگیرد وقتی نتیجه ما برتری چیزی نباشد ناچار تساوی خواهد بود
    با سلام و احترام مجدد

    جهت اجتناب از تکرار پاسخها لطفا تاپیک های زیر را مطالعه بفرمایید اگر نیاز به توضیحات بیشتر باشد قطعا درخدمتتان هستم:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=20719
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=30238
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=56010
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=28163

    با تشکر از همراهی شما


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    25 در 14 پست
    حضور
    14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست


    با سلام و احترام مجدد

    جهت اجتناب از تکرار پاسخها لطفا تاپیک های زیر را مطالعه بفرمایید اگر نیاز به توضیحات بیشتر باشد قطعا درخدمتتان هستم:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=20719
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=30238
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=56010
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=28163

    با تشکر از همراهی شما
    سلام و تشکر
    تمام این پست ها را قبلا خوانده ام. و مطرح کننده آنها هم بوده ام. و ربطی به سوالات مطرح شده نداشت.
    مورد اول مخالف شرط دوم رساله ها میتواند باشد.
    مرود دوم هم مهم است. چون مهم است که بدانیم نظر جامعه در مورد علم این مراجع چیست؟ (به سوال من و جواب خود مراجعه کنید.)

  12. تشكر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    383
    مورد تشکر
    1,126 در 356 پست
    حضور
    12 روز 22 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ندای حق ۷۲ نمایش پست
    سلام و تشکر
    تمام این پست ها را قبلا خوانده ام. و مطرح کننده آنها هم بوده ام. و ربطی به سوالات مطرح شده نداشت.
    مورد اول مخالف شرط دوم رساله ها میتواند باشد.
    مرود دوم هم مهم است. چون مهم است که بدانیم نظر جامعه در مورد علم این مراجع چیست؟ (به سوال من و جواب خود مراجعه کنید.)
    با سلام و عرض ادب

    جایز التقلید بودن لزومی بر مساوی بودن ندارد یعنی مراجع می توانند جواز تقلید داشته باشند ولی در اعلمیت مساوی نباشند و لزوما جواز در تقلید درجایی که مساوی با دیگران در علم باشد صادر نمی شود بلکه هر زمان مجتهد توانایی استنباط احکام را از ادله آن پیدا کرد جواز تقلید دارد،البته اگر در نظر مکلفی همه مساوی باشند اجازه دارد از هرکدام از مراجع بخواهد تقلید نماید.

    موفق و موید باشید



  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    25 در 14 پست
    حضور
    14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست


    با سلام و عرض ادب

    جایز التقلید بودن لزومی بر مساوی بودن ندارد یعنی مراجع می توانند جواز تقلید داشته باشند ولی در اعلمیت مساوی نباشند و لزوما جواز در تقلید درجایی که مساوی با دیگران در علم باشد صادر نمی شود بلکه هر زمان مجتهد توانایی استنباط احکام را از ادله آن پیدا کرد جواز تقلید دارد،البته اگر در نظر مکلفی همه مساوی باشند اجازه دارد از هرکدام از مراجع بخواهد تقلید نماید.

    موفق و موید باشید

    با سلام و تشکر مشکل شما است که صرف مجتهد بودن سبب جواز میشود و از اعلامیه هم احتمالا این برداشت را دارید که جامعه فقط کسانی که توانایی اجتهاد را دارند مشخص کرده.

    اما شرعا جواز تقلید را ما وقتی باید بدهیم که مجتهدی را اعلم و بالاتر بدانیم و صریحا در اعلامیه گفته شده از هر کدام بخواهید میتوانید تقلید کنید. حال شما معتقدید جامعه ممکن است جواز تقلید از افرادی داده باشد که در سطح پایین تری نبشت به دیگر افراد لیست هستند?

  15. تشكر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,341
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    5,847 در 1,926 پست
    حضور
    63 روز 14 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    2
    گالری
    5

  17. تشكر


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    25 در 14 پست
    حضور
    14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر
    لینک ها را خوانده ام .موضع مربوطه در انها نیست.

  19. تشكر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود