صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا دعای من مستجاب نمیشه؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,648
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    7,028 در 2,336 پست
    حضور
    81 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    5

    چرا دعای من مستجاب نمیشه؟




    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران کانون سوالی داشتند که مطالب ایشون عینا نقل میشود



    سلام
    روز بخیر
    چرا دعاهای انسان در حق دیگران اجابت میشه
    اما همون دعاها در حق خودش اجابت نمیشه؟؟؟؟


    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید چرا دعای من مستجاب نمیشه؟






  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,648
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    7,028 در 2,336 پست
    حضور
    81 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    5




    با نام و یاد دوست







    چرا دعای من مستجاب نمیشه؟








    کارشناس بحث: استاد مشکور


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    365 در 106 پست
    حضور
    3 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران کانون سوالی داشتند که مطالب ایشون عینا نقل میشود


    سلام
    روز بخیر
    چرا دعاهای انسان در حق دیگران اجابت میشه
    اما همون دعاها در حق خودش اجابت نمیشه؟؟؟؟

    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید چرا دعای من مستجاب نمیشه؟
    سلام و ادب و تشکر از سؤال خوبتان

    در پاسخ گفتنی است: بدون شک، دعا در حق دیگران و مقدم داشتن خواست و نیاز دیگران بر خود کاری بس پسندیده و مرضی رضای خداوند متعال است. بعلاوه، این روش دعا کردن بسیار به نفع دعا کننده است. زیرا بخاطر همین مقدم داشتن دیگران در دعا، خداوند بلا را از او دور می کند و رزق و روزی اش را زیاد و در خواستش برای دیگران را به خود او هم مرحمت می فرماید. به همین دلیل، حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها با آن مهربانی وصف ناپذیر به قدری دیگران را دعا می کرد که گویی برای خودش اصلا دعا نمی کرد و وقتی از او سۆال میشد: چرا فقط دیگران را دعا میکنید؟ و یا چرا برای خودتان دعا نمی کنید؟ می فرمود : "الجار ثم الدار!" در زبان روایات نیز به این مسأله توجه شده است:

    1. امام باقر(علیه السلام) : سریعترین دعای مستجاب، دعا برای برادر دینی است که هم دعا در غیاب او باشد و هم اول برای او دعا کند. در این صورت فرشته ای که بر او گمارده شده ، به این دعا آمین گوید و به دعا کننده گوید برای تو باد دوبرابرش.(1)

    2. امام صادق(علیه السلام) : دعای مومن در حق مۆمن بلا را از او دور می کند و روزیش را زیاد میگرداند.(2)

    3. از پیامبراکرم (صلوات الله علیه و آله) نیز نقل است که حضرت فرمودند: «مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُۆْمِنِینَ وَ الْمُۆْمِنَاتِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ مُۆْمِنٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً»؛اگر کسی برای مۆمنین و مۆمنات طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مۆمنی که از هنگام خلقت آدم تا قیامت خلق می‏کند، برای او سه چیز در نظر می‏گیرد؛ برایش حسنه می‌نویسد و از گناهانش می‌کاهد و بر مقامش می‏افزاید. (3)

    این سفارشات مؤکد مبنی بر تقدم بخشیدن دیگران در دعا به معنای این نیست که دعا فقط در حق دیگران مستجاب است و یا حتماً باید در حق دیگران دعا کنید تا در حق خودتان هم مستجاب شود و در غیر اینصورت دعای بندگان در حق خودشان مستجاب نمی شود. در حقیقت، اینهمه تأکید برای دعا در حق دیگران به منظور رسیدن انسان به جامعیت انسانی بیشتر و متکامل تر شدن روح آدمیت و انسانیت است و وقتی انسان به چنین جامعیت و کمالی دست یافت، زمینه و بستر استجابت و تحقق شرایط دعا فراهم تر است. اما بدین معنا نیست که اگر انسان برای خودش دعا کند مستجاب نمی شود، زیرا چنین نگاهی دقیقاً بر خلاف روح آیات و روایات است که در ادامه به برخی اشاره می کنیم:

    - خداوند در آیه ای به همه بندگانش می فرماید: "وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین"(3) مرا در جمیع مطالب بخوانید، تا دعای شما را مستجاب کنم؛ زیرا آن جماعتی که تکبر می نمایند و از عبادت من سرکشی می کنند به زودی با ذلت و خواری وارد جهنم می شوند». چنانکه می بینیم خداوند در یک دعوت عمومی از همه بندگانش می خواهد که برای استجابت دعا او را بخوانند، بدون آنکه شرطی در خواندن و دعاکردن بیان کرده باشد.

    - در آیه ای دیگر می فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبّى، لَوْلا دُعآؤُکُمْ. فَقَدْ کَذَّبْتُمْ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً.»(4) بگو: اگر خواندن و دعای شما نباشد پروردگار من به شما اعتنا و عنایتى نکند- شما را قدر و ارزشى ننهد-، [ولى کافران‏] شما [پیامبر و آیات خدا را] تکذیب کردید پس [کیفرتان‏] پیوسته و بر دوام خواهد بود. این آیه شریفه نیز گواه دیگری بر این مطلب است که عنایت و توجه الهی و استجابت دعا منوط به خواندن و دعا کردن از سوی بنده است. بعبارتی با دعا کردن و خواندن، زمینه های لطف و عنایت خداوند نسبت به بندگانش جلب می شود.

    - وانگهی چگونه می توان از درگاه چنین خدای مهربانی ناامید و مأیوس شد؟ خداوندی که نگاه لطف و رحمتش عالم گیر است، دعا و مناجات و توبه و بازگشت، را عمومیت بخشیده و همه انسان ها را به درگاه خویش فراخوانده است. چنانچه مى‏ فرماید: «یا عِبادىَ الَّذینَ اسْرَفُوا عَلى انْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ»(5) اى بندگان من که بر خود ستم و اسراف کرده‏ اید از رحمت خدا ناامید نشوید».یعنی در هر حال و شرایطی که بودید اگر قلبتان متوجه من گردید مرا بخوانید بی شک، آثار پذیرش و رحمت مرا بعینه مشاهده خواهید کرد.

    در روایات بسیاری نیز توصیه شده، بسیار دعا کنید و خداوند را در مشکلات و تنگناها بخوانید. در روایتی در اصول کافی از حضرت رسول نقل شده است که: «دعا، حربه ی مومن برای دفع دشمنان است، عمود دین است که با آن دین مومن برپاست و نور آسمان و زمین است» و همچنین امام رضا (ع) نیز فرموده اند: «دعا از نیزه ی تیز کارگرتر است و دعا قضا را رد می کند، هر چند از آسمان نازل شده باشد و محکم گردیده باشد و بسیار دعا کنید، زیرا دعا کلید جمیع رحمت هاست و موجب دست یافتن به همه ی حاجت ها می باشد و به کرامت های الهی نمی توان رسید، مگر به دعا!». همه این روایات نیز گویای آنست که دعاکردن بسیار به اجابت نزدیک تر است تا گمان و تصور عدم استجابت.

    بنابراین نباید به ابتنای تأکید روایات که یکی از راههای استجابت را دعاکردن برای دیگران دانسته، به غلط تصور کنیم که تنها راه استجابت دعا منوط به دعا کردن در حق دیگران است و دعاهایی که ما برای خودمان می کنیم به هیچ وجه، به هدف اجابت نمی رسد. البته، استجابت دعا نیز همچون بسیاری امور دیگر شرایطی دارد (که دعا برای دیگران یکی از آنهاست) و عواملی مستقیم یا غیرمستقیم می تواند در فراهم آوردن استجابت، مؤثر باشد و بعلاوه استجابت دعا را نباید صرفاً به معنای تحقق عین خواست خودمان بگیریم، به بیان برخی روایات، اصولاً ما هیچ دعایی که به اجابت نرسیده باشد نداریم بلکه در حقیقت این کم و کیف اجابت است که بنا به حکمت الهی تغییر می کند که ان شاء الله در پست بعدی به نکاتی پیرامون این دو مطلب خواهیم پرداخت.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _______________
    1. الكافي، ج 2 ، ص 507.
    2. کافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج4، ص107.
    3. سوره مؤمن، 60.
    4. سوره فرقان، 77.
    5. سوره زمر، 53.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    3,413
    صلوات
    138000
    دلنوشته
    81
    دلنوشته
    برای سلامتی تمام بیماران سخت و لاعلاج و عاقبت بخیری تمام جوانان . و ظهور مولایمان مهدی موعود.
    مورد تشکر
    16,311 در 3,362 پست
    حضور
    94 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " در ادامه مطالب ارزنده استاد بزرگوار من هم چند حدیث از سخنان پیامبر مطرح می کنم.

    "نیمه شب درهای اسمان گشوده می شود و ندا داده می شود: ایا دعا کننده ای هست تا دعایش مستجاب شود؟

    ایا درخواست کننده ای هست تا به او داده شود؟ ایا اندوهناکی هست تا اندوهش برطرف شود ؟

    در این هنگام. مسلمانی نیست که چیزی بخواهد. مگر ان که خداوند درخواست او را می پذیرد. مگر زن

    زناکاری که از این راه. کاسبی می کند و مالیات گیری که مال مردم را به ستم می گیرد. "

    * * *

    "خدا را بخوانید در حالی که به اجابت دعای خود ایمان دارید و بدانید که خدا دعای انسان غافل بی خبر را اجابت نمی کند.

    * * *

    "از دعای ستم دیده بر حذر باش. زیرا او با دعا حق خود را از خداوند می خواهد و خداوند حق را از صاحبش دریغ نمی کند. "

    * * *

    "در سه جا دعای بنده رد نمی شود : یکی ان جا که بنده در بیابانی باشد که غیر از خداوند کسی او را نبیند.

    پس به پا خیزد و نماز بخواند و دیگر ان جا که مردی همراه گروهی مشغول جنگ باشد و یارانش بگریزند و

    او ثابت قدم بماند و سوم ان جا که انسان در اخر شب. برای عبادت برخیزد.

    * * *

    "دعای انسان پشت سر غایب. زودتر از همه دعاها مستجاب می شود. "

    "دعا هنگام رقت قلب را غنیمت بدانید که رقت قلب سبب رحمت است. "

    "دعای انسان مومن گرفتار را غنیمت بدانید. "

    "بهترین دعاها. دعای انسان برای خود است. "

    نهج الفصاحه. رسول اکرم (ص).
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,648
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    7,028 در 2,336 پست
    حضور
    81 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    5



    سلام
    کاربر مربوطه در ادامه این مطلب رو نوشتن
    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست
    بنابراین
    سلام
    روز بخیر
    من خیلی با پاسخ شما مجاب نشدم شما یه سری
    روایات گفتین که به نظرم خیلی قانع کننده نبود و جواب پرسش من نبود
    و بحث به حاشیه رفته بود
    من میخوام بدونم وقتی در حق کسی دعایی میکنم که همون دعا رو هم در حق
    خودم میکنم چرای دعای خودم مستجاب نمیشه اما دعا در حق دیگری مستجاب میشه؟
    فک نمیکنم این قیاس غلط باشه (ظاهرا کارشناس گفتن نباید قیاس کنم و این
    قیاس درستی نیست) اگه غلطه بگین چرا این نوع قیاس غلطه ؟؟؟؟؟
    عینا یه مطلب رو در مورد چندین شخص دارم بررسی میکنم این کجاش غلطه
    این مطلبی رو هم که گقتم در مورد یکی دوتا دعا نیست در مورد چندین دعا و حاجت هستش
    که من همون رو برای دیگران (که اصلا خودشون هم خبر ندارن)
    دعا میکنم برای یکی یکی آدمها اجابت میشه اما
    برای خودم نه !!!!!!!!! چرا؟؟؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط فریده بنده مخلص خدا نمایش پست
    "بهترین دعاها. دعای انسان برای خود است. "

    نهج الفصاحه. رسول اکرم (ص).
    تو این لینک کاربری این حدیث رو از پیامبر نقل کردن
    "بهترین دعاها. دعای انسان برای خود است. "
    من همیشه اول در حق دیگران دعا میکنم حتی کسایی که نمیشناسمشون
    مثل عابرین پیاده و تو خیابون یه بار دیدمشون و متوجه شدم گرفتارن یا بیمارن
    حتی اسمشون رو هم نمیدونم مثلا میگم خدایا فلان خانوم یا آقایی که فلان روز
    دیدمش و حس کردم گرفتاری داره گرفتاریشو برطرف کن و............
    وقتی اینجوری دعا میکنم حس خوبی دارم همش فک میکنم یکی هم یه جای
    دیگه دنیا ممکنه اینجوری برای من دعا
    وقتی این حدیثو دیدم جا خوردم چون من خیلی کم برای خودم دعا میکنم
    حالا موندم دعا در حق دیگران اولویت داره یا دعا در حق خودم؟؟؟؟؟؟؟؟؟



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    365 در 106 پست
    حضور
    3 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    سلام
    روز بخیر
    چرا دعاهای انسان در حق دیگران اجابت میشه
    اما همون دعاها در حق خودش اجابت نمیشه؟؟؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست
    البته، استجابت دعا نیز همچون بسیاری امور دیگر شرایطی دارد (که دعا برای دیگران یکی از آنهاست) و عواملی مستقیم یا غیرمستقیم می تواند در فراهم آوردن استجابت، مؤثر باشد و بعلاوه استجابت دعا را نباید صرفاً به معنای تحقق عین خواست خودمان بگیریم، به بیان برخی روایات، اصولاً ما هیچ دعایی که به اجابت نرسیده باشد نداریم بلکه در حقیقت این کم و کیف اجابت است که بنا به حکمت الهی تغییر می کند که ان شاء الله در پست بعدی به نکاتی پیرامون این دو مطلب خواهیم پرداخت.
    سلام مجدد

    قبل از ادامه بحث و ارائه توضیح پیرامون دو مطلبی که وعده کرده بودیم (شرایط استجابت دعا و کیفیت استجابت) بیان نکته ای ضروری بنظر می رسد:

    در سؤال پرسشگر محترم آمده:

    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    چرا دعاهای انسان در حق دیگران اجابت میشه
    آنچه که در روایات بیان شده توصیه و تأکید به دعا کردن در حق دیگران است (که بیانش گذشت) و دلیل آن را نیز تلویحاً اشارت کردیم لکن این سفارش و تأکید به معنای این نیست که هر دعایی در حق دیگران مستجاب می شود.! صرفاً آنچه در روایات اشاره شده عبارت از اینست که: دعا در حق دیگران هم برای دعاشونده و هم برای دعاکننده به اجابت نزدیکتر است. بنابراین مطلب دوم پرسشگر که عنوان داشته:

    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    اما همون دعاها در حق خودش اجابت نمیشه؟؟؟؟
    مورد نقد قرار می گیرد و روایات خلاف آن را اذعان می کنند بعبارتی روایات یکی از راههای اجابت دعا را دعاکردن در حق برادران دینی بیان می کند (که در پست قبلی به برخی روایات این باب اشاره کردیم) البته از آنجاییکه اجابت دعا بسته به شرایطی است در برخی موارد ممکن است بدلیل مصالح و شرایطی که در دعاشونده جمع است دعا در حق وی مستجاب شود و بدلیل فقدان وجود شرایط و مصلحت برای دعاکننده، عین خواسته برای شخص دعاکننده محقق نشود بلکه به نحو دیگری جبران شود.

    الف- در باب استجابت دعا و کیفیت اجابت نکاتی لازم به ذکر است:

    اولاً: دعا نیز مانند دیگر عبادات داراى شرایط مثبت و منفى مى‏ باشد، به سخن دیگر، براى آنکه دعا به طور صحیح و کامل انجام شود و مورد تقرّب و استجابت قرار گیرد باید دعا کننده شرایطى و آدابى را تحصیل کند و از موانعى دورى و اجتناب نماید. توجه به این مسأله است که علت عدم استجابت برخى دعاها روشن مى‏ شود، چرا که خداوند، حکیم و علیم است و تمام کارهاى او از روى حکمت و مصلحت مى‏ باشد و قبولى دعا نیز وابسته‏ به مصلحت است و وعده‏ ى قبول نیز مشروط به مصلحت خواهد بود. اگر شخص کریمى اعلام نماید که هر کس از من چیزى بخواهد عطا خواهم کرد و شخصى بیاید و چیزى که براى او ضرر دارد، بلکه هلاکت او را در پى دارد طلب نماید به خیال اینکه براى او نافع است، در چنین وضعیتى، عطا نکردن مناسب‏تر است براى آن شخص کریم. و در واقع عطا کردن، جور و ظلم است. و اکثر خواهش‏هاى بندگان موجب نقص و ضرر ایشان است در حالیکه خودشان نمى‏ دانند.(1)

    ثانیاً: خداوند دعاهایى را که بر خلاف نظام احسن عالم و قضاى قطعى او باشد رد مى ‏کند و مستجاب نمى‏ گرداند. مثلاً کسى از خدا بخواهد که همیشه زنده بماند و هرگز نمیرد، زیرا این دعا با قضاى الهى که در سوره آل عمران، آیه‏ ى 185 آمده منافات دارد. (کل نفس ذائقة الموت) و یا اینکه از خدا بخواهد که او را هرگز محتاج هیچکدام از مخلوقین نکند، هرگز مستجاب نمى‏ شود. در روایت آمده، على علیه السلام شنید که مردى براى دوستش دعا مى‏ کند و مى‏ گوید: خداوند برایت ناملایم و مکروهى را پیش نیاورد و روا مدارد، على علیه السلام فرمود: تو مرگ دوستت را از خداوند خواستى.(2) یعنى در واقع تا انسان زنده است، طبق نظام طبیعت و عالم آفرینش در معرض ناملایمات و بلایاست مگر اینکه در دنیا نباشد.

    ثالثاً: علامه مجلسی در شرح روایتی در باب دعا معتقد است: وعده الهى به استجابت دعا، مشروط است: 1. استجابت وابسته است به مشیت و خواسته ‏ى الهى یعنى اگر بخواهد و مشیت او تعلق گیرد، مستجاب مى‏ کند به دلیل قول خداوند: "... فیکشف ما تدعون الیه إن شاءَ...".(3) و اگر بخواهد رنج و بلا را از شما دور مى‏ گرداند،... . 2. مقصود از اجابت؛ شنیدن و مورد عنایت قرار دادن دعاست زیرا خداوند دعاى مؤمن را می شنود و اجابت مى‏ کند و لیکن بخشیدن مطلوب او را بنا به مصالحی به تأخیر مى‏ اندازد تا به دعایش ادامه دهد و خداوند صداى محبوبش را بشنود. 3. خداوند اجابت را مشروط نموده است به موردى که به صلاح بنده بوده و خیر دعاکننده در آن باشد، زیرا خداوند حکیم است و هرگز آنچه را که باعث مصلحت و سعادت بندگان باشد، به خاطر خواسته‏ هاى غیر مفید، ترک نمى‏ کند. پس روشن شد که باید چنین وعده‏ هایى را از جانب شخص حکیم، مشروط و منوط به مصلحت بدانیم.(4)

    در کتاب اصول کافى چهار معنا براى اجابت بیان شده که عبارتند از: 1. خداوند مطلوبِ دعاکننده را فوراً عطا مى‏ کند. 2. خداوند درخواست او را اجابت مى‏ کند و مى‏ پذیرد ولى به خاطر اینکه دوست دارد صداى او را بشنود، مطلوب او را تا مدتى تأخیر مى‏ اندازد. 3. دعاى او را مى‏ پذیرد و مستجاب مى‏ کند ولى اثرش، پاک کردن و کفاره‏ ى گناهان او قرار مى‏ گیرد. 4. دعایش را مى‏ پذیرد و آن را، ذخیره و توشه قرار مى‏ دهد براى آخرت.(5) از مطالب فوق استفاده مى ‏شود که معناى اجابت دعا این نیست که دعا فوراً مستجاب شود و آثار آن سریعاً ظاهر گردد و دعاکننده به مطلوب خود برسد چرا که در آیه‏ ى 89 از سوره‏ ى "یونس" یادآور مى‏ شود که خداوند دعاى موسى علیه السلام را مستجاب نمود، و به خاطر مصالحى اثر آن را که نابودى فرعون بود بعد از چهل سال ظاهر و آشکار گردانید.

    رابعاً: گاهى اثر اجابت دعا اینگونه ظاهر مى‏ شود که خداوند چند برابر خواسته‏ ى دعاکننده را در آخرت به او مى‏ دهد - به کسى که صلاح خود را نمى‏ دانسته - به طورى که وقتى در آخرت عوض مطلوب و خواسته‏ ى خود را مشاهده مى‏ کند، تمنا مى‏ کند که اى کاش هیچ حاجتى از من در دنیا مستجاب نمى‏ شد. (تصدیق مى‏ کند که دعایش به طور کامل مستجاب شده است).(6)

    ب- در باب آداب و شرایط قطعی استجابت دعا گفتنی است: دانشمندان و مفسران اسلامى با استفاده از آیات الهى و روایات معصومین‏ علیهم السلام شرایط و آدابى را براى دعا و دعا کننده بر شمرده‏ اند که با رعایت آنها، دعا مؤثر واقع شده و مستجاب خواهد گردید. در کتاب "دعاها و تهلیلات قرآن" به هفده شرط و آداب دعا اشاره شده است، مانند: معرفت و شناسایى خداوند، هماهنگى بین قلب و زبان دعا کننده، انجام واجبات و ترک محرمات، استغفار از گناهان و صلوات بر محمد صلى الله علیه وآله و آل محمد صلى الله علیه وآله و... مى ‏باشد.(7) و نیز مرحوم فیض کاشانى در محجة البیضاء ده شرط را نام برده است؛ و نیز ده شرط دیگر را از کتاب "عدّة الداعى" (علامّه حلى رحمهم الله) نقل کرده است که برخى از آن شرایط عبارتند از: تصمیم در دعا، اجتماع در دعا، اقبال با قلب به سوى خدا، عدم اعتماد بر غیر خدا در حوایج خود و... .(8)

    در این مجال به برخی روایات مربوط به آداب و شرایط استجابت قطعى دعا اشاره می کنیم:

    - از امام صادق علیه السلام در روایت دیگرى نقل شده که فرمودند: هر گاه کسى از شما خواست دعا کند ابتدا درود بر پیامبر بفرستد زیرا درود بر پیامبر مقبول الهى واقع مى ‏شود و خداوند این طور نیست که بعضى از دعا را بپذیرد و بخش دیگر آن را رد کند.(9) و در روایت دیگر فرموده است: "علاوه بر آنکه در آغاز، صلوات بفرستد، در پایان دعا بر محمد و آل محمد صلى الله علیه وآله درود بفرستد".(10)

    - امام مجتبى علیه السلام مى ‏فرماید: اگر کسى مواظب قلبش باشد تا وسوسه‏ ها و خواطری که مورد رضاى خدا نیست در آن خطور نکند، من ضامنم که او مستجاب الدّعوة باشد.(11) امام صادق علیه السلام فرموده: "قطع امید از غیر خدا کنید تا دلتان به هیچ قدرتى جز خدا تکیه نکند، آنگاه دعا کنید، یقیناً آن مستجاب است".(12) نیز روایت شده که: مظلومى که هیچ پناهگاهى جز خدا ندارد، دعاى او یقیناً مستجاب است.(13)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ____________
    1. سید محمد باقر شهیدى و هبة الدین شهرستانى رحمهم الله، دعاها و تهلیلات قرآن، ص 43.
    2. فلسفى، محمد تقى، شرح دعاى مکارم الاخلاق، ج 1، ص 7.
    3. انعام، 41.
    4. محمد باقر مجلسى، مرآة العقول، ج 12، صص 20 - 19، پاورقى.
    5. کلینى، الکافى، والروضه، ج 1، ص 330، پاورقى.
    6. مجلسى، محمد باقر، مرآة العقول، ج 12، صص 5 - 1.

    7. شهیدى و شهرستانى، دعا و تهلیلات قرآن، ص 15.
    8. فیض کاشانى، محجة البیضا، ج 1، صص 380 - 301.
    9. امالى شیخ طوسى، ج 1، ص 157.
    10. فلسفى، محمد تقى، شرح دعاى مکارم الاخلاق، ج 1، ص 9.
    11. کافى، ج 2، ص 67، ح 11.
    12. بحار، ج 72، ص 107، ح 7.
    13. جوادى آملى، عبداللَّه، حکمت عبادات، صص 220 الى 234.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    365 در 106 پست
    حضور
    3 روز 9 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    سلام
    کاربر مربوطه در ادامه این مطلب رو نوشتن
    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکور نمایش پست
    بنابراین
    سلام
    روز بخیر
    من خیلی با پاسخ شما مجاب نشدم شما یه سری
    روایات گفتین که به نظرم خیلی قانع کننده نبود و جواب پرسش من نبود
    و بحث به حاشیه رفته بود
    من میخوام بدونم وقتی در حق کسی دعایی میکنم که همون دعا رو هم در حق
    خودم میکنم چرای دعای خودم مستجاب نمیشه اما دعا در حق دیگری مستجاب میشه؟
    فک نمیکنم این قیاس غلط باشه (ظاهرا کارشناس گفتن نباید قیاس کنم و این
    قیاس درستی نیست) اگه غلطه بگین چرا این نوع قیاس غلطه ؟؟؟؟؟
    عینا یه مطلب رو در مورد چندین شخص دارم بررسی میکنم این کجاش غلطه
    این مطلبی رو هم که گقتم در مورد یکی دوتا دعا نیست در مورد چندین دعا و حاجت هستش
    که من همون رو برای دیگران (که اصلا خودشون هم خبر ندارن)
    دعا میکنم برای یکی یکی آدمها اجابت میشه اما
    برای خودم نه !!!!!!!!! چرا؟؟؟؟
    سلام و تشکر

    از طرف بنده از کاربر پرسشگر که پیگیر سؤالشان هستند تشکر کنید، پاسخ تکمیلی بنده در پست 6 را مطالعه کنند اگر باز هم اشکال و ابهامی باقی بود بفرمایند در خدمت هستم.

    در خصوص سؤال بخش دومشان

    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    "بهترین دعاها. دعای انسان برای خود است. "
    من همیشه اول در حق دیگران دعا میکنم حتی کسایی که نمیشناسمشون
    مثل عابرین پیاده و تو خیابون یه بار دیدمشون و متوجه شدم گرفتارن یا بیمارن
    حتی اسمشون رو هم نمیدونم مثلا میگم خدایا فلان خانوم یا آقایی که فلان روز
    دیدمش و حس کردم گرفتاری داره گرفتاریشو برطرف کن و............
    وقتی اینجوری دعا میکنم حس خوبی دارم همش فک میکنم یکی هم یه جای
    دیگه دنیا ممکنه اینجوری برای من دعا
    وقتی این حدیثو دیدم جا خوردم چون من خیلی کم برای خودم دعا میکنم
    حالا موندم دعا در حق دیگران اولویت داره یا دعا در حق خودم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چنانکه در پاسخ اول گفتیم طبق لسان روایات، دعا در حق دیگران سنت حمیده پیامبر و اهل بیت (ع) بوده که علاوه بر اینکه انسان را از حالت منیت و خودمحوری خارج ساخته و به نگاه جامع و کامل انسانی که درد و گرفتاری و مشکلات دیگران را درد و مشکل خود می پندارد نزدیک می سازد، بعبارتی روح انسان را بزرگ و خدایی می کند(واجد صفت رحمت عمومی می شود) که خیر و صلاح و راحت و آسایش را برای همگان بخواهد، بعلاوه طبق روایات، دعا در حق دیگران و از زبان دیگران، به اجابت نزدیکتر است زیرا گفته شده: با زبان دیگران دعا کنید که به اجابت نزدیکتر است. در حدیثى خداوند به حضرت موسى(ع) فرمود: "دعا كن، با زبانى كه گناه من را نكرده باشى." در حدیثی دیگرآمده است:مردی از میان جمع بلند شد و گفت: یا رسول الله " چه کنیم که دعایمان مستجاب شود؟". حضرت پاسخ داد: "با زبانی دعا کنید که با آن گناه نکرده باشید. مرد متعجب و ناراحت گفت: یا رسول الله (ص) همه ما زبانی آلوده به گناه داریم! حضرت فرمودند : زبان تو برای تو گناه کرده است نه برای برادر تو . پس زبان تو نسبت به برادرت بی‌گناه است و زبان او نسبت به تو . برای یک‌دیگر دعا کنید تا مستجاب شود." بعلاوه در برخى از روایات به این مطلب اشاره شده است؛ به عنوان مثال، درباره ى بیمار هنگام عیادت، و شخص محتاج و نیازمند هنگام صدقه دادن، دستور شرعى داریم كه از وى التماس دعا كنیم؛ زیرا دعاى وى مستجاب است. (بحار، ج 93 - 357، ح 11)

    البته، این بدان معنا نیست که ما نمی توانیم برای خودمان دعا کنیم، بلکه باب دعا باز است چنانکه خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: "حتی نمک طعامت را هم از من بخواه." یعنی بسیار دعا کن حتی جزئی ترین مسائلت را از من بخواه، زیرا این مداومت و دعا و خواستنها نسبت به خواسته ها و نیازها ارتباط بین خالق و مخلوق را شکل می دهد و ریشه های توحید و عبودیت و بندگی را در انسان قوی می سازد. بعلاوه چنانکه در روایت مورد اشاره شما از قول نبی مکرم اسلام گفته شده: "أفضل الدّعاء دعاء المرء لنفسه، بهترین دعاها دعای انسان برای خود است. "(نهج الفصاحه)، بعید نیست مقصود روایت این باشد از آنجاییکه هر کسی عمیقاً به اوج نیازهای خویش واقف است و بعبارتی درد نیاز و زهر کاستی را با همه وجودش احساس کرده، بهتر می تواند به درگاه لطف و مرحمت الهی اظهار نیاز کند و با عجز و لابه از خدای خویش تمنای اجابت داشته باشد، البته چنانکه گفتیم: استجابت قطعی دعا آداب و شرایطی دارد که در پست 6 بیان گردید و اگر کسی واجد آن شرایط باشد و آداب دعا را رعایت کند تردیدی نیست که افضل است که خود برای خویش دعا کند و اگر مؤدب به آداب دعا نیست و یا شرایط استجابت دعا را ندارد دعا برای دیگران و یا با زبان دیگران ترجیح می یابد.

    موفق باشید ...

    ویرایش توسط مشکور : 1395/07/10 در ساعت 13:15


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تیر 1393
    نوشته
    3,413
    صلوات
    138000
    دلنوشته
    81
    دلنوشته
    برای سلامتی تمام بیماران سخت و لاعلاج و عاقبت بخیری تمام جوانان . و ظهور مولایمان مهدی موعود.
    مورد تشکر
    16,311 در 3,362 پست
    حضور
    94 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "دعاهای پیامبر اسلام (ص) :

    "بگو: خداوندا! پنهان مرا از اشکارم بهتر کن و اشکارم را نیکو کن. خداوندا! از تو می خواهم از ان چه به مردم عطا می کنی. از مال و زن و فرزند.

    از نوع شایسته ان. که نه گمراه باشند و نه گمراه کننده . "

    * * *

    "بگو : خداوندا! نفس مطمئنی از تو می خواهم که به لقای تو ایمان داشته باشد و از قضای تو خشنود باشد

    و به عطای تو قانع. "

    * * *

    "خداوندا ! مرا به گونه ای از خودت بترسان که گویا تو را می بینم و مرا با پرهیزگاری خود. سعادتمند کن و با

    نافرمانی خود. بدبخت نکن و قضای خود را برایم برگزین و تقدیر خود را بر من مبارک گردان که ان چه را مقدم کرده ای.
    نخواهم که به تاخیر اندازی و بی نیازی ام را در درونم قرار ده. "

    * * *
    اینها هم نمونه هایی از دعاهای پیامبر (ص) است در حق خود. و چیز عجیبی نیست که انسان برای خود

    هم دعا کند. همچنان که خداوند مهربان می فرمایند بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را .

    امیدوارم که خداوند همه ما مخلوقات خود را در یابد و ارامش روح و روان به همه ما عنایت کند. یا حق.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,705
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    17,639 در 3,650 پست
    حضور
    73 روز 4 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5



    چرا دعای من مستجاب نمیشه؟

    بسیاری از مردم همانندپرسشگربزرگوارشکایت می کنند که :

    چراایـن همه دعا می کنیم، به اجابت نمی رسد؟

    نظر به اهمیت این بحث عوامل عدم استجابت دعا را

    به اجمال بررسی می کنیم«1».


    1. نشناختن جهت و راه دعا


    نـیـل بـه هـر هدفی، راهی دارد،

    برای استجابت دعا نیز باید راه هـایـی را پـیمود.

    امام صادق(ع) می فرماید: باید که پیش از دعا حـمـد و سـتـایش خدا کنی،

    نعمت هایی را که به تو بخشیده به یاد آوری، سـپـس شـکـر و سپاس گویی،

    آن گاه درود بر پیغمبر وآل او فـرسـتی، سپس از گناهانت یاد کرده

    اقرار نمایی و از آسیب آن به خدا پناه بری; این است جهت و راه دعا.2


    2. وقت نشناسی


    مـثلی است که می گویند: فلانی خروس بی محل است;

    هرچند که خداوند از رگ گـردن بـه انسان نزدیک تر است

    اماباید وقت دعا رارعایت کرد. در حـالات معصومان(ع) می خوانیم که:

    آنها در اوقات و موقعیت های خـاصی به دعا مشغول می شدند.

    مواردی چون دعا بین اذان و اقامه، هـنـگـام وزیدن باد، وقت زوال سایه،

    هنگام بارش باران، و ریختن اولـیـن قـطـره خـون مـومـن و غیر آن ...

    درروایات آمده است که در استجابت دعا نقش موثری دارند.


    3. وفانکردن به عهد نسبت به خداوند


    شـایـد انسان خود را بسان ماشینی فرض کندکه:

    سازنده یا مالک آن بـاید همواره نیازهای آن را برآورد; مثل آب، روغن، سوخت و...

    و تـصـور کـنـد چون آفریده خداوند است، خداوند باید همواره او را کـمـک کـند،

    بدون این که عهدی بر گردن او باشد. ولی چنین نیست،

    بـلـکه خداوند عهدهایی بر گردن بنده اش دارد که باید عملی شوند تا خداوند نیز پیمانش را وفا کند.

    امام صادق(ع) در پاسخ عده ای کـه از عـلت عدم استجابت دعا پرسیده بودند، فرمود:

    به دلیل این کـه شما به عهدهای خود در پیشگاه خداوند وفا نمی کنید،

    در حالی که خدای تعالی می فرماید: به عهد من وفا کنید تا من به عهد شما وفـا کنم.

    به خدا قسم اگر به عهد خدا وفا کنید،خدای متعال نیز به عهد شما وفا می کند.


    از جـمـلـه عـهـدهـایی که انسان بر گردن دارد، عمل صالح است که مـصـادیـق فراوانی دارد;

    مانند: قرائت قرآن، انجام واجبات،صله رحم، کمک به نیازمندان و....

    ادامه دارد


       
    نقل ازپایگاه اطلاع رسانی حوزه

    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/11 در ساعت 08:31


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,705
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    17,639 در 3,650 پست
    حضور
    73 روز 4 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5



    چرا دعای من مستجاب نمیشه؟


    4. ایمان و یقین ناکافی


    کسی که دست به دعا برمی دارد اگر ایمان قلبی به اجابت دعای خود نـداشـتـه بـاشد،

    نتیجه نمی گیرد و مانند آن است که تشنه ای در بـیـابـان بـی آب و عـلـف به دنبال دریا بگردد.

    نبی اکرم(ص) می فـرماید:ادعوا الله وانتم موقنون بالاجابه«1»; خدا را بخوانید و یـقـیـن بـه اجـابت

    داشته باشید). امام صادق(ع) نیز می فرماید:

    (اذا دعـوت فـظن ان حاجتک بالباب«2»; در وقت دعا یقین کن که حاجت تو بر در خانه آمده است.)


    5. شرک در دعا


    شـرک بـسـیـار ظـریف است و در هر امری ازامور دینی و عبادی می تـوانـد دخـیـل بـاشـد.

    در دعا نیز این موضوع یکی از عوامل عدم اسـتـجـابـت دعا است.

    هرگز نمی توان خارج از محدوده توحید قرار گـرفت و انتظاراستجابت دعا را داشت.

    خدای متعال می فرماید: او خـدای زنـده ابـدی اسـت و جز او هیچ خدایی نیست.

    پس تنها او را بـخـوانـیـد و بـه اخلاص بندگی کنید که ستایش و سپاس مخصوص خدای یکتا و

    آفریدگار عالمیان است.«3»


    6. همراه نبودن یاد خدا و صلوات در دعا


    در دعـا تـوجه به خدا و رسولش اهمیت بسیار دارد.

    کسی که دعا می کـنـد نـبـاید از یاد خدا و رسولش غافل شود،

    که اگرغافل گردد، مـانـنـد آن است که غذای بی چاشنی بخورد.

    مزه و لطف دعا در این اسـتکـه بـا یـاد خـدا و رسـول هـمـراه گردد.

    امام کاظم(ع) می فـرمـایـد: هرکس پیش ازستایش خداوند و درود و صلوات بر پیامبر

    دعا کند مانند کسی است که بدون زه تیراندازی کند.«4»


    7. نیت آلوده


    در دعـا بـایـد نـیـت، پاک و اخلاص، کامل باشد.

    امام صادق(ع) می فـرماید: به راستی بنده وقتی که با نیت پاک

    و قلب با اخلاص خدای را بـخـوانـد اگـر به عهد خدای عزوجل وفا کرد،

    دعایش مستجاب می شـود و اگـرخدا را بدون نیت پاک و اخلاص بخواند،

    دعای او اجابت نمی شود.«5»
    چرا دعای من مستجاب نمیشه؟


       
    1 ـ تفسیر المیزان، ج2، ص35.
    2ـ اصول کافی، ج2، ص238.
    3ـ غافر(40) آیه 65.
    4ـ بحارالانوار، ج4، ص253.
    5 ـ سفینه البحار، ج1، ص449.

    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/12 در ساعت 13:03

  12. تشكرها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود