جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1388
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    5,049 در 1,729 پست
    حضور
    14 روز 1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است؟




    آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است و اول مهدیین دوازده گانه و جزء ۳۱۳نفر می باشد؟

    آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است؟



    یمانی شخصی است از بلاد یمن که قبل از ظهور حضرت قیام خواهد کرد ومردم را به حق دعوت خواهد کرد وجزء پنج علامت حتمی قبل از ظهور است که محقق خواهد کرد وتوصیه شده وقتی یمانی قیام کرد پرچم او پرچم هدایت است که به او بپیوندید.
    عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: لِلْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ ظُهُورُ السُّفْيَانِيِّ وَ الْيَمَانِيِ‏ وَ الصَّيْحَةُ مِنَ السَّمَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَيْدَاء.[۱]
    ...ثُمَّ قَالَ ع خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ الْيَمَانِيِّ وَ الْخُرَاسَانِيِّ فِي سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِي ‏شَهْرٍ وَاحِدٍ فِي يَوْمٍ وَاحِد... لَيْسَ فِي الرَّايَاتِ رَايَةٌ أَهْدَى‏ مِنْ رَايَةِ الْيَمَانِيِ‏ هِيَ رَايَةُ هُدًى لِأَنَّهُ يَدْعُو إِلَى صَاحِبِكُمْ‏ فَإِذَا خَرَجَ الْيَمَانِيُّ حَرَّمَ بَيْعَ السِّلَاحِ عَلَى النَّاسِ وَ كُلِّ مُسْلِم‏الحدیث[۲]
    این حدیث که بخشی از حدیث طولانی از امام باقر(ع) است حضرت اشاره دارد که خروج یمانی، سفیانی وسید خراسانی در یک سال، یک ماه ویک روز خواهد بود...ودر بین پرچم ها پرچمی باهدایت تر از پرچم یمانی نیست چون پرچمی است که هدایت می کند بسوی صاحبتان وزمانی که یمانی خروج کند فروش سلاح را برای مردم وهر مسلمانی حرام می کند.

    با توجه به این دو حدیث احمدالحسن نمی تواند یمانی موعود باشد چون:


    اولاً فعلا خبری از خروج سفیانی وسید خراسانی نیست.

    وثانیا یمانی از یمن خروج می کند واهل یمن است در حالی که احمدالحسن در بصره خروج کرده است. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب الیمانیون قادمون که به تازگی از شیخ علی کورانی چاپ شده است مراجعه کنید.

    ثالثا: یمانی فروش سلاح را حرام می کند در حالی که جناب احمدالحسن تا بحال چنین کاری نکرده است.

    اما مهدیون دوازده گانه همانطور که در احادیث ذکر شده است بعد از ظهور خواهند بود در حالی که یمانی قبل از ظهور است پس نمی تواند جزء مهدیون ۱۲ باشد. رسول خدا(ص) می فرماید:
    فى الليلة التى كان فيها وفاته: يا أبا الحسن احضر دواة و صحيفة، فأملى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله وصية حتى انتهى الى هذا الموضع فقال: يا أبا الحسن انه يكون بعدى اثني عشر إماما و من بعدهم اثنى عشر مهديا، فأنت يا على أول الاثنى عشر إماما، و ذكر النص عليه السّلام فقال: اذا حضرته الوفاة فليسلّمها الى ابنه محمّد المستحفظ من آل محمّد فذلك اثنى عشر إماما، ثم يكون من بعده اثنى عشر مهديا فاذا حضرته الوفاة فليسلّمها الى ابنه أول المقربين له ثلاثة أسامى؛ اسم كاسمى، و اسم كاسم أبى و هو عبد اللّه و أحمد، و الثالث المهدى هو أول المؤمنين.[۳]

    طبق این حدیث این مهدی های ۱۲گانه بعد از دوازده امام هستند که شیخ حر عاملی برای این حدیث تفاسیری نقل کرده است که این مهدی ها دوازده گانه یا همان ۱۲ امام هستند که دوباره رجعت می کنند یا اینکه از کمک کننده های به صاحب الامر ووزراء او در مناطق مختلف هستند.

    اینکه یمانی هم از آن دوازده تا باشد چون مصداق این ۱۲ مهدی مجهول است نمی توان چنین ادعایی کرد . لذا ادعای طرفداران احمدالحسن در یمانی خواندن او واینکه او اول مهدیین و۳۱۳ نفر است درست نمی باشد.

    پی نوشتها:
    [۱] . ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، الغيبة( للنعماني)، ص۲۵۲، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، ۱۳۹۷ق.

    [۲] .همان، ص۲۵۵-۲۵۶؛ شیخ مفید، الارشاد في معرفة حجج الله العباد، نشرکنگره شیخ مفید، قم، ۱۴۱۳ق، چ اول.

    [۳] . شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة، ص۳۹۵، نويد - تهران، چاپ: اول، ۱۳۶۲ ش.


    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.




  2. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1392
    نوشته
    10,024
    صلوات
    76100
    دلنوشته
    44
    دلنوشته
    تقدیم به بانوی خوبی و مهربانی حضرت فاطمه الزهرا(س)
    مورد تشکر
    52,682 در 9,911 پست
    حضور
    152 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    594



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست
    رسول خدا(ص) می فرماید:
    فى الليلة التى كان فيها وفاته: يا أبا الحسن احضر دواة و صحيفة، فأملى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله وصية حتى انتهى الى هذا الموضع فقال: يا أبا الحسن انه يكون بعدى اثني عشر إماما و من بعدهم اثنى عشر مهديا، فأنت يا على أول الاثنى عشر إماما، و ذكر النص عليه السّلام فقال: اذا حضرته الوفاة فليسلّمها الى ابنه محمّد المستحفظ من آل محمّد فذلك اثنى عشر إماما، ثم يكون من بعده اثنى عشر مهديا فاذا حضرته الوفاة فليسلّمها الى ابنه أول المقربين له ثلاثة أسامى؛ اسم كاسمى، و اسم كاسم أبى و هو عبد اللّه و أحمد، و الثالث المهدى هو أول المؤمنين.[۳]
    معنی حدیث چیه؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست
    اما مهدیون دوازده گانه همانطور که در احادیث ذکر شده است بعد از ظهور خواهند بود
    سلام
    میشه بیشتر درباره این موضوع مهدیون یا 12 مهدی قبل یا حالا بعد از طهور توضیح بدید؟

    آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است؟
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1388
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    5,049 در 1,729 پست
    حضور
    14 روز 1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یوسف نمایش پست
    معنی حدیث چیه؟
    متن روایت:
    فى الليلة التى كان فيها وفاته: يا أبا الحسن احضر دواة و صحيفة، فأملى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله وصية حتى انتهى الى هذا الموضع فقال: يا أبا الحسن انه يكون بعدى اثني عشر إماما و من بعدهم اثنى عشر مهديا، فأنت يا على أول الاثنى عشر إماما، و ذكر النص عليه السّلام فقال: اذا حضرته الوفاة فليسلّمها الى ابنه محمّد المستحفظ من آل محمّد فذلك اثنى عشر إماما، ثم يكون من بعده اثنى عشر مهديا فاذا حضرته الوفاة فليسلّمها الى ابنه أول المقربين له ثلاثة أسامى؛ اسم كاسمى، و اسم كاسم أبى و هو عبد اللّه و أحمد، و الثالث المهدى هو أول المؤمنين.

    ترجمه:
    رسول خدا در شبى كه وفات نمود ، به من فرمود : يا ابا الحسن ! صحيفه اى و دواتى حاضر كن . پس دوات و صحيفه حاضر كردم . آن حضرت وصيّت خود را فرمود تا اينكه بدين موضوع رسيد كه : يا على ! بعد از من دوازده امام مى باشند و بعد از ايشان دوازده مهدى . پس تو يا على اوّلين دوازده امامى .
    و حديث را ذكر نمود تا اينكه گفته كه : امامت را امام حسن عسكرى (ع) به پسرش م ح م د كه مستحفظ شريعت و از جمله آل محمّد (ص) است ، تسليم مى كند ، و ايشان دوازده امامند . بعد از آن دوازده مهدى مى باشند . پس وقتى كه قائم (ع) را اجل دريافت ، آنگاه امر را به پسرش كه اوّلين مهديان است مى سپارد ، و براى او سه نام است . يك نامش مانند نام من ، و نام ديگرش نام پدر من است و آنها عبد الله و احمد اند ، و نام سوّمين مهدى است و او اوّلين مؤمنان است .


    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1388
    نوشته
    2,045
    مورد تشکر
    5,049 در 1,729 پست
    حضور
    14 روز 1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یوسف نمایش پست
    سلام
    میشه بیشتر درباره این موضوع مهدیون یا 12 مهدی قبل یا حالا بعد از طهور توضیح بدید؟
    علیکم السلام.
    آنچه که به صورت خلاصه در رابطه با این روایت عرض می شود این است بر فرض صحت سند این روایت « چون در سلسله این روایت مجاهیل وجود دارند که موجب خدشه برسند است،همچنین روایت از طریق عامه است» روایت می گوید بعد از حضرت حجت«عجل الله تعالی فرجه الشریف»، دوازده مهدی وجود دارد نه امام.و معلوم است مهدی در اینجا به معنای لغوی مراد است.بنابراین اثبات امامت دیگری نمی کند.
    علاوه بر اینکه این روایت خبر واحد است و خبر واحد در مباحث اعتقادی حجت نمی باشد .یعنی با یک خبر نمی توان یک اصل اعتقادی درست نمود ویا به وسیلۀ آن با اصلی مخالفت نمود.
    شیخ مفید در کتاب اوائل المقالات ص:122 می فرمایند:«ولا یجوز ان یقطع بخبر الواحد فی الدین».مخصوصا در این باب «تعدادائمه»که روایات متعدد بر خلاف آن وجود دارد «همانند روایات رجعت»لذا خبری شاذ در مقابل مشهور است بنا براین به قسمت آخر آن اعتنایی نمی شود.


    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد 1393
    نوشته
    915
    صلوات
    1900
    دلنوشته
    9
    دلنوشته
    اللــهم الرزقـنا و ( ان شاءالله )
    مورد تشکر
    4,243 در 904 پست
    حضور
    13 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    وبلاگ
    19



    ســلـام و عرض ادب خدمت استاد محترم

    میشه کتابی در مورد همین موضوع معرفی کنید لطفا ؟




    چـادُرت
    شـاعِر دیوان غزَل هـاست
    !





  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند 1391
    نوشته
    51
    مورد تشکر
    207 در 51 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت




    به گزارش «شيعه نيوز»، در این نشست که توسط ستاد برنامه‌ریزی امور مهدویت در حوزه علمیه قم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی و حجت الاسلام و المسلمین آیتی از اساتید مهدویت به سخنرانی پرداختند.

    حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی در این نشست با اشاره به جریانات انحرافی در مورد مهدویت گفت: در جریانات انحرافی مهدویت، چهار مقوله مطرح است که هر کدام جلساتی برای بحث نیاز دارد که دو تا از این مقوله‌ها جریان حسنی و یمانی هستند.

    وی بیان کرد: اینکه سابقه حسنی و یمانی چیست، چه نقشی در دوران ظهور و غیبت دارند و ما در برابر آنها چه نقشی داریم مسائلی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.
    استاد حوزه علمیه ابراز داشت: مقوله دیگری که باید در مورد آن صحبت کنیم بحث فرزند امام زمان(عج) است، اینکه آیا امام زمان(عج) در زمان غیبت فرزندی دارند و آیا در دوران ظهور فرزندی خواهند داشت و اینکه چه نقشی در حکومت حضرت و بعد از حضرت خواهند داشت.

    وی تصریح کرد: مقوله چهارم نیابت خاصه امام زمان(عج) است و این که کسی می‌تواند در دوران غیبت ادعای نیابت خاصه حضرت را کند یا خیر؟.
    حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان این که بدون شک کسی که ادعای نیابت حضرت در زمان غیبت را می کند از مذهب خارج است گفت: متأسفانه در دوران اخیر از کمی اطلاعات ما سو استفاده کرده و در مورد مسئله مهدویت خلط کرده‌اند.
    وی بیان کرد: در حوزه علمیه به مباحث مهدویت به عنوان مباحث حاشیه‌ای نگاه می‌شود و جزو مباحث اصلی نیست و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    استاد حوزه علمیه اذعان داشت: در ارتباط با بحث حسنی، عمده روایتی که به آن استناد می‌کنند؛ روایت مربوط به کافی است که این روایت حسنی را جزو علامات ظهور می‌داند و بحثی از قداست حسنی، اینکه باید از او اطاعت کرده و جایگزین مرجعیتش کنیم وجود ندارد.
    وی با اشاره به این که در مورد اینکه در دوران غیبت امور مسلمین دست ولایت‌فقیه، مرجعیت و فقها است ده‌ها روایت داریم، گفت: باید از آنهایی که می‌گویند در دوران غیبت امور دست حسنی یا یمانی است پرسید آیا به همان اندازه که روایت در مورد مرجعیت دارید، همان مقدار در مورد لزوم تبعیت از حسنی یا یمانی روایت داریم؟.

    حسنی جریانی منحرف است


    استاد طبسی با بیان اینکه حسنی خود و جریانش منحرف است، چراکه ادعا می‌کند مهدی است، گفت: در دوران غیبت حتی اگر کسی ادعا کند نایب حضرت است از مذهب خارج است چه رسد به اینکه ادعا کند مهدی است.
    وی بیان کرد: روایاتی که حسنی به آنها استناد کرده از نظر سند کاملاً ضعیف هستند و ما نمی‌توانیم در اعتقادات به روایات ضعیف تکیه و یا استناد کنیم.
    استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به جریان یمانی گفت: علامت وجود یمانی از حسنی بیشتر است و در اینجا صحبت ما در مورد اعتبار و مثبت بودن آن نیز هست. شاید هم در روایتی مثبت بودن یمانی را بپذیریم، ولی لزوم تبعیت از او دلیلی ندارد.

    مدعی دروغین یمانی شخصی به نام احمد اسماعیل

    در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین آیتی با اشاره به جریان یمانی گفت: مدعی دروغین یمانی شخصی است به نام احمد اسماعیل و متولد سال 1967 در بصره عراق است.
    وی ادامه داد: جریان یمانی یا احمد بصری از سال 1999 شروع شده است و بنیان‌گذار این فرقه ادعا می‌کند که حضرت حجت را در خواب و سپس در بیداری دیده و دستور داده است به نجف برود.
    استاد مهدویت حوزه علمیه بیان کرد: احمد بصری سه سال به نجف می‌رود و بعد مدعی می‌شود حضرت دستور داده است وظیفه‌داری زمینه را برای ظهور فراهم کنی.
    وی با اشاره به برخی از ادعاهای یمانی عنوان کرد: نوه امام زمان، اولین نفر از 313 یار امام زمان، وصی و جانشین امام و همچنین امامت برخی از ادعاهای احمد بصری است.
    حجت الاسلام و المسلمین آیتی گفت: این جریان از بصره و بعد نجف وارد ایران شده است و در برخی از شهرهای ایران طرفداران اندکی پیدا کرده است که ممکن است مانند ویروس بعدا مشکل آفرین شوند و باید جلوی آنها گرفته شود.

    وی ابراز داشت: جریان احمد بصری خواب را به عنوان دلیلی بر صحت ادعاهای خویش مطرح می‌کنند و مدعی هستند که صدها نفر از مردم، حضرات معصومین(ع) را در خواب و رؤیا مشاهده کرده‌اند که دعوت احمد بصری را مورد تأکید تأیید قرار داده‌اند و اگر کسی بخواهد و طالب حقیقت با استمداد از ذات الهی باشد می‌تواند با خواب به این حقیقت دست یابد.
    استاد مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه استخاره ادله دیگر جریان احمدی بصری است، گفت: احمد بصری می‌گوید برای اینکه صحت حرف‌های من را بفهمید استخاره کنید؛ اگر خوب آمد که من یمانی هستم و اگر بد آمد دلت پاک نبوده است.
    وی با اشاره به اینکه نقد شخصیت ، یکی از بهترین و کوتاه‌ترین راه‌ها برای نقد احمد بصری است، گفت: احمد بصری ادعا می‌کند که معصوم است و شما اگر در مجموع سخنرانی‌ها و مباحث او، اشکال و یا حرف متناقضی را بیابید نشان می‌دهد که معصوم نیست و تمام حرف‌های او دروغ است.
    حجت الاسلام و المسلمین آیتی بیان کرد: حتی اگر شما صد بار هم اهل بیت(ع) را در خواب ببینید که می‌گویند احمد بصری امام است و او آدم بی‌سوادی باشد نشان می‌دهد که آن خواب‌ها درست نیستند.

    ادله مربوط به رویای احمد بصری:
    اهمیت خواب در دیدگاه وی:

    این فرد در کتاب‌ها، بیانیه صوتی و سایت رسمی خود خواب را روشی از غیب و نزدیک‌ترین راه برای تشخیص امام معصوم دانسته و می‌گوید «کوتاه‌ترین راه برای ایمان به غیب، استفاده از خود غیب است. پس از سه روز روزه‌داری متوسل به حضرت زهرا(س) شوید و از خدا بخواهید که حق را در عالم رؤیا، مکاشفه و یا به‌وسیله یکی از نشانه‌های غیبی‌اش به شما نشان دهد.»

    بهره‌گیری وی از آیات قرآنی: خداوند عز و جل در قرآن و دقیقاً در سوره یوسف، رؤیا را ذکر می‌کند و حال یعقوب و فرزندانش و یوسف(ع) به همراه رؤیا را به تصویر می‌کشد و همچنین در همین سوره، رویای انبیا و رویای مردم عامه و بخصوص رویای فرعون کافر را ذکر می‌کند و تمام آن رؤیا بر زمین تحقق یافت و در قالب واقعیت پدیدار گشت؛ و همچنین علتش این است که منبع و مصدر آن تنها از جانب خداوند متعال است؛ و ما انصار مهدی(ع) به مردم می‌گوییم، مؤمنان بسیاری هستند که هرکدام در عالم رؤیا، رسول‌الله(ص) یا ائمه اطهار(ع) را دیدند ... ما از طریق آن، مصداق در باب عقیده به خلافت الهی بر زمین را تشخیص می‌دهیم و بیان می‌داریم که مصداق این عقیده در عالم رؤیا می‌باشد، همان‌گونه که در قرآن موجود است و یعقوب نبی(ع) به‌واسطه رؤیا، تشخیص داد که خلیفه الهی بعد از او فرزندش یوسف می‌باشد.

    نقدها:
    1- تشخیص مصداق امام هم در ردیف اثبات عقاید محسوب می‌شود زیرا معصومین(ع) توفیقی هستند و ما به امامت نوعی معتقد نیستیم و احتمال تغییر در تعداد یا مصداق ائمه در شیوه خواب وجود دارد که با مسلمات منافات دارد.
    2- تفاوت رویای پیامبری که نبوت او اثبات شده است با اثبات مقامی که هنوز برای او مشخص نشده است، بدین معنا که روایاتی وجود دارد که نشان می‌دهد حضرت یعقوب از ابتدا از نبوت یوسف مطلع بوده و پیراهن خاص حضرت ابراهیم را بر او پوشانده است و این پیراهن فقط بر وصی نبی پوشانده می‌شود نه آنکه از طریق این رؤیا نبوت حضرت یوسف اثبات شده است.
    3- محتوای رویای یوسف پیش گویی وقایع خارجی است و دلالتی بر مقام نبوت او ندارد.
    4- در صورتی که تنها مصدر و منبع خواب، الهام و وحی الهی است، جایگاه رویای شیطانی و دیگر انواع رویا که در روایات آمده است چیست؟ در برخی روایات، رؤیا به سه نوع تقسیم شده که عبارتند از: خواب یا بشارتی از سوی خداوند به مؤمن است یا القای شیطان و یا چیزی جز خواب‌های آشفته نیست.

    استخاره در عقاید احمد بصری:
    مدعی یمانی بیان می‌کند که در تاریخ امامت برخی از شبهات اعتقادی مربوط به امامت توسط استخاره رفع شده است. با استناد به این موضوع و تعمیم آن به تمام مباحث عقیدتی، استخاره را معیار تشخیص حق و باطل معرفی کرده است.

    نقد:
    استخاره به عنوان عملی که شارع مقدس بر آن صحه گذاشته مورد تردید نیست، اما آنچه مهم است موارد کاربرد استخاره و قلمرو آن است؛ مثلاً اگر شخصی بر اصل خواندن نماز استخاره کند قطعاً چنین استخاره‌ای، فارغ از اینکه نتیجه استخاره چه باشد، صحیح نیست؛ یعنی اصلاً در اینجا استخاره جاری نیست. قطعاً در امور اعتقادی نیز این‌گونه است، یعنی صحیح نیست استخاره کنیم که آیا خدای دیگری نیز وجود دارد یا نه؟ یا استخاره کنیم آیا ادعای شخصی که مدعی پیامبری است صحیح است یا نه؟ و یا ادعای شخصی که مدعی است امام سیزدهم است را با استخاره بسنجیم. این امور اعتقادی چنان اهمیت دارد چنان در سعادت و گمراهی انسان مؤثر است که با استخاره قابل تعیین نیست. از این رو هیچ پیامبر و یا امامی صحت نبوت و امامت خویش را با استخاره به مخاطبان خویش اثبات نرسانده است، یعنی در هیچ روایتی وارد نشده که امامی بگوید اگر در امامت من شک دارید استخاره کنید؛ بلکه بیان امور غیبی توسط امام نشانه امامت آن امام بود. مثلاً مقدار اموالی که به‌عنوان خمس آورده بودند را به صاحبان آن اموال خبر می‌داد.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند 1391
    نوشته
    51
    مورد تشکر
    207 در 51 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نشست تخصصی نقد وبررسی جریان مدعی یمانی با حضور آیت الله طبسی + صوت و گزارش تصویری

    آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است؟
    نشست تخصصی نقد وبررسی جریان مدعی یمانی با حضور آیت الله طبسی برگزار شد..این نشست توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با هدف ارتقاء دانش مهدویت مبلغان برگزار گردید..آیت الله نجم الدین طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، یکی از سخنرانان این نشست بود..صوت سخنرانی آیت الله نجم الدین طبسی در نشست بررسی جریان یمانی:..دانلود:
    .
    آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است؟

    .
    ایشان در ابتدای سخن خود گفت: بر کسى پوشیده نیست که یمنى‌ها به اهل بیت (علیهم السلام) تعلق خاطر دارند. این قوم، از همان ابتدا با سخنرانى امیرالمومنین (علیه السلام) اسلام آوردند و از آن پس نیز به ائمه اطهار تعلق خاطر داشته‌اند. این مسئله در مساجد آن‌ها نیز مشهود است. وهابیت پنجاه سال در یمن فعالیت کرد و در دانشگاه‌ها و مدارس و مساجد یمن تلاش کرد که آن‌ها را تغییر دهد، ولى در همین مدت جنگ معلوم شد که إن اوهن البیوت لبیت العنکبوت!.

    آیت الله طبسی در ادامه گفت: ولی با این وجود، این سؤال باقی است که آیا یمانی مثبت است یا منفى. آیا ما وظیفه‌اى در برابر او داریم؟ آیا روایتى در باب لزوم تبعیت از او داریم؟ آیا وقتى آمد، دیگر نباید از مرجعیت تبعیت کنیم؟.وی افزود: یمانى کارکرد علامیت دارد، ولى علامت بودن، رابطه‌اى با تقدس ندارد. علامیت براى یک شىء مقدس، یک امر است و مقدس بودن خود علامت، امرى دیگر. سوال این است که آیا در روایات ما درباره قداست یمانى هم چیزى آمده است؟.

    استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم سپس با بیان اینکه تنها دو روایت برای اثبات تقدس یمانی، مورد استناد قرار می‌گیرد، گفت: روایت اول می‌فرماید: «خروج الثلاثه: السفیانی والخراسانی والیمانیّ فی سنه واحده فی شهر واحد فی یوم واحد ولیس فیها من رایه اهدى من رایه الیمانی، لأنّه یدعو إلى الحقّ. فإذا خرج الیمانی حرم بیع السلاح على الناس و کل مسلم و إذا خرج الیمانی فانهض إلیه فإن رأیته رایه هدى و لا یحل لمسلم أن یلتوی علیه فمن فعل ذلک فهو من أهل النار لأنه یدعو إلى الحق و إلى طریق مستقیم»..آیا احمد الحسن همان یمانی موعود است؟.


    آیت الله طبسی با اشاره به اینکه عمده روایت مورد استفاده برای اثبات تقدس یمانی، همین روایت است، گفت: این روایت در کتاب غیبت نعمانى آمده است. روایتی مفصل است و حدس ما این است که یک روایت نیست، بلکه چند روایت با هم ادغام شده‌اند و معلوم نیست که سند ابتداى روایت، سند کل روایت باشد و ممکن است قسمت‌های بعدی روایت، از نظر سندی مرسله محسوب شود. چند حکم فقهى و یک امر اعتقادى بر این روایت، بار می‌شود. بنابراین، چنین روایتی باید از نظر سندی، به دقت بررسی شود..

    استاد درس خارج مهدویت، در بررسی سند این روایت گفت: نعمانى این روایت را از ابن عقده و او از احمد بن یوسف نقل کرده است. هیچ اسمى از او در کتب رجالى نیست. بنابراین، این روایت مجهول است. بگذریم که مشهور رجالیون، ابن حمزه را نیز رد مى‌کنند، چون واقفی است. البته نظر من درباره ابن حمزه متفاوت است چون بیش از پانصد حدیث در کتب اربعه دارد. ولی به هر حال، بحث ما در اینجا متمرکز بر احمد بن یوسف است..

    وی افزود: اشکال دیگر این است که این روایت، معرض عنه است. فقاى ما احکام مرتبط با غیبت را در کتبشان بحث کرده‌اند. مثلا درباره قیام بالسبف یا نماز جمعه در زمان غیبت سخن گفته‌اند. ولی کدام یک از فقها این سه مسئله مطرح‌شده در این روایت را در کتبشان مطرح کرده‌اند؟ هیچ یک از فقها از ابتدا تا کنون به این مسئله اشاره نکرده‌اند که فروش سلاح پس از ظهور یمانی حرام است. وجوب تبعیت از او را نیز هیچ کس متعرض نشده است. حتى خود حر عاملى که اخبارى است و این روایت را نقل کرده است، به این احکام اشاره نکرده است. اگر این روایت، معمول‌به بود، حداقل یکى دو نفر باید به آن عمل مى‌کردند..

    اشکالی دیگری که توسط آیت الله نجم الدین طبسی به این روایت وارد شد این بود که در این روایت آمده است: در میان این سه پرچم، پرچمی «اهدى من رایه الیمانى» وجود ندارد. أهدی، أفعل تفضیل است. پس باید دو پرچم دیگر هم هدایت باشند، در حالى که نمى توانیم بپذیریم که پرچم سفیانى هم پرچم هدایت باشد..

    آخرین اشکالی که آیت الله طبسی درباره این روایت مطرح کرد، این بود که حتی فرض بر اینکه روایت درست باشد و یمانى، مثبت و مقبول باشد، تطبیق این روایت بر احمد الحسن، محل اشکالی است؛ زیرا طبق این روایت، یمانی و خراسانی و سفیانی در یک روز ظهور می‌کنند. در حالی که هنوز خبرى از آن دو نیست..

    محقق مهدویت، درباره روایت دوم نیز که مرحوم کلینى در ارشاد نقل کرده‌اند، گفت: در این روایت هم گفته شده که یمانى حق است. اگر این روایت را بپذیریم، فقط اثبات‌کننده حق بودن یمانى است، ولى بیش از این را اثبات نمى‌کند..احمد بن الحسن مدعى است که فرزند امام زمان است. در زمان غیبت، امور مسلمین در اختیار فقهاست، در دوران ظهور، دست خود امام زمان است. پس ما منتظر پسر امام زمان نیستسم. اگر هم قرار است که بعد از امام زمان امور مسلمین در اختیار پسرامام زمان باشد، خب هنوز که امام زمان نیامده است!.پس از نقد و بررسی دو روایت اصلی مورد استناد،

    آیت الله طبسی گفت: احمد الحسن هم ادعاى یمانى دارد، هم ادعاى سفارت و هم ادعای فرزندى امام زمان (عج). ولی ما روایتى نداریم درباره اینکه شخصى مجمع العناوین در آخر الزمان ظهور مى‌کند. حتى به عکس، روایتى داریم که امام زمان تنها امامى‌اند که رحلت مى‌کنند؛ در حالى که لا عقیب له. درثانى، ده‌ها روایت داریم که حکومت امام زمان تا چهل روز پیش از قیامت ادامه مى‌یابد.
    .

    آیت الله طبسی در پایان سخنان خود با ابراز تأسف از اینکه حوزه‌های علمیه آن طور که باید به پژوهش در زمینه مهدویت اهمیت نمی‌دهند گفت: من گله‌اى از عزیزان دارم. این مسائل در خلأ علمى شکل مى‌گیرد. ما چند هزار روایت مهدوى داریم و بیش ا ز ۴٠٠ آیه قرأن در این باره نازل شده است. ولى همه اینها را رها کرده‌ایم و تتبع و تحقیق و بررسى نکرده‌ایم. سال پنجم است که من درس خارج مهدویت مى‌گویم و هنوز نتوانستم ٢٠ بحث را کامل کنم.
    اینها مباحثى است که از طریق اینترنت و ماهواره در میان مردم مطرح می‌شود. نگذارید هر کسی از راه مى‌رسد از این خلأ استفاده کند. مسئولیت ما در این باره سنگین است.
    .
    ویرایش توسط محمدحسین64 : 1395/07/12 در ساعت 15:48


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود