جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رمز جاودانگي نهضت حسيني , در کلام آيت الله جوادي آملي ,

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,358
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    16,174 در 3,302 پست
    حضور
    67 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5

    رمز جاودانگي نهضت حسيني , در کلام آيت الله جوادي آملي ,





    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    حضرت آيت الله جوادي آملي رم
    ز جاودانگي نهضت حسيني را

    صبغه فراطبيعي اين
    نهضت مي دانند و معتقد هستند:

    آنچه صبغه فراطبيعي دارد، مصون از فناست،

    زيرا منطقه طبيعتْ، صحنه جهش، حرکت،
    برخورد وسرانجام، زوال است

    و ساحت فراطبيعتْ ميدان ثبات، تجرّد، دوام و خلود است
    .

    چيزي که براي وجه خداست از آسيب سيلان و حرکت مصون است
    .

    حضرت آيت الله جوادي آملي در کتاب شکوفايي عقل درپرتو نهضت حسيني

    به رمز
    ماندگاري نهضت حسيني اشاره کرده و مرقوم مي دارند
    :

    در تاريخ، نبردها و کشتارهاي بسياري ثبت شده است

    که برخي از آن ها به مراتب، جنايت
    بارتر، فجيعتر و گسترده تر از حادثه عاشورا بوده

    و در آن ها چندين برابر شهداي
    کربلا به خاک و خون کشيده شده اند.

    مانند جنايت ها و کشتارهايي که مغولان انجام
    دادند،

    تا حدي که جناب «ابن ابي الحديد» معتزلي درباره خونريزي هاي چنگيزيان و
    تاتارها، مي نويسد:

    «من دردوران مغولان بوده ام و جنايت هاي آنان را ديده ام.

    آنچه
    درباره جنايت هاي بُخْتُ النّصر در قدس و فلسطين نوشته اند،

    شمّه اي از کشتارها و
    ددمنشي هاي گرگان خون آشام مغول است
    ».

    اما با اينکه در بستر تاريخ کشتار بيرحمانه زيادي رخ داده است،

    همه آن جنگ ها وجنايت ها در لا به لاي کتاب هاي تاريخ دفن شده است.

    صرف مظلوم بودن افراد مقتول، موجب ماندن آنان در حافظه روزگار نمي شود.

    بسياري از مظلومان و ستمديدگان تاريخ
    فراموش شده اند

    و اکنون نامي از آنان برجاي نمانده است؛

    کسي که براي کشورگشايي و
    هدف هاي غير خدايي مي جنگد،

    در تاريخ مدفون مي شود
    .

    واقعه عاشورا؛ نگيني بر انگشتر تاريخ است.

    تنها واقعه اي که چونان نگيني بر انگشتري تاريخ مي درخشد

    و قدر اول آسمان جهاد و
    اجتهاد وقيام و اقدام است،

    همانا واقعه عاشوراست؛

    زيرا سالار شهيدان براي احياي
    دين خدا قيام کرد

    و از آن جا که دين الهي «حي لايموت» است،

    احياگر دين نيزهرگز نمي ميرد

    و نامش براي هميشه بر جريده عالم ثبت است
    .

    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    ادامه دارد





    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/09 در ساعت 03:40


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,358
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    16,174 در 3,302 پست
    حضور
    67 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5



    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    پس از واقعه کربلا و شهادت امام حسين(عليه السلام) و يارانش،

    امويان چنين مي
    پنداشتند که اسلام نابود شده است

    و ديگر نشاني از آن برجاي نخواهد ماند.

    يزيد سرخوش
    از اين پندار خام، طبل نابودي دين بر کوفت وچنين سرود
    :

    لعبت هاشم بالملک فلا **** خبر جاء و لا وحي نزل

    يعني دين و حکومت از بازيچه هاي بني هاشم بود

    و اکنون جز افسانه اي از آن بر جاي
    نمانده است.

    نه وحيي نازل شده و نه خبري آمده است؛

    ولي پس از سخنان گهربار و حماسي
    امام سجّاد (عليه السلام) و زينب (عليهاالسلام)

    ياوه هاي امويان باطل شد و دين،
    زندگي جاويد يافت.

    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/14 در ساعت 00:41


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,358
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    16,174 در 3,302 پست
    حضور
    67 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5




    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,
    ز ينب کبرا (عليهاالسلام) در دربار شام به امويان فرمودند:

    «به خدا سوگند! هر نيرنگي به کار بنديد،

    هرگز نخواهيد توانست نام و ياد ما رااز خاطرها بزداييد».

    اين سخن در اوج قدرت امويان بيان شد.

    درآن روزگار بخش هاي عمده آسياي ميانه و بخش هايي از اروپا

    در قلمرو حکومت اموي بود

    و همه اين بخش ها به يزيد ماليات مي پرداختند.

    دوابرقدرت ايران و روم فروپاشيدند و زير سلطه مسلمانان بودند

    و حکومت اموي تنها قدرت مطلق حاکم بر جهان بود.

    حضرت زينب (عليهاالسلام) دربرابر چنين قدرتي، مقتدرانه چنين سخن گفت:

    «فَکِدْ کيدک وأسع سعيک و ناصب جهدک فوالله لاتمحو ذکرنا و لا تميتوحينا».

    نام حسين (عليه السلام) از پس غبار ساليان و قرون،

    همچنان شهره جهان است و به آزادگان سراسر گيتي فروغ اميد مي بخشد.

    حضرت آيت الله جوادي آملي در پايان، خلاصه مباحث را اينگونه مرقوم داشته اند
    که:

    1.
    آنچه در قلمرو تاريخ طبيعي است،

    محکوم دگرگوني و زوالاست.

    2. آنچه صبغه فراطبيعي دارد، مصون از فناست.

    3.
    سند اين دو قضيه در متن آن ها نهفته است؛

    زيرا منطقه طبيعتْ صحنه جهش، حرکت،
    برخورد وسرانجام، زوال است

    و ساحت فراطبيعتْ ميدان ثبات، تجرّد، دوام و خلود است؛

    (
    ما عندکم ينفد و ما عند الله باقٍ) .

    چيزي که براي وجه خداست از آسيب سيلان و حرکت مصون است؛

    (کلّ شي ءٍ هالک إلاّ وجهَه).


    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    ـــــــــــــــــــــــــ
       
    منبع: شکوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني،

    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/14 در ساعت 01:03


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,358
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    16,174 در 3,302 پست
    حضور
    67 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5



    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    فلسفه زيارت و عزاداري«1»

    سرّ اين که سفارش کرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد

    و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم ‏السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درودبفرستيد

    و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفورشود

    وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم.

    نام و ياد آنهارخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏داني بيش نيست،

    الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است«2».

    زن فرعون وقتي که به درگاه الهي دعا کرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت:

    (ربّ ابْنِ لي عنْدک بيتاً في الجَنّه ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين)ـ3»

    يعني مرا از فرعون و فرعونيان، که طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده.

    تفکرّ براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغيير پيدا کند
    .

    بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حيات و زندگي،

    به علي‏ بن ابي‏طالب(عليهماالسلام) عرض شد:

    اين مقدس‏هاي خشک از بين رفتند. فرمود:

    «
    کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساءکلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع،

    حتّي يَکون آخرهم لُصوصاً سَلاّبين«4»؛

    اينها نطفه‏هايي هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداري از اينها از بين بروند،

    عده اي ديگر ظهورمي کنند تا اين که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و رهزنانِ غارتگر خواهندشد


       
    [1] حماسه و عرفان، ص 310.
    [2] ـ ميدانيد که لعن و نفرين و فرياد از بيداد بني اميّه لعنه الله‏ عليهم با آن که آنان منقرض و به جهنّم رهسپار شده اند، فرياد بر ستمگران جهان و زنده نگه داشتن اين فرياد ستم شکن است. و لازم است در نوحه ها و اشعار مرثيه و اشعار ثناي از ائمه حق(عليهم سلام الله) به طور کوبنده فجايع و ستمگري هاي ستمگران هر عصر و مصر يادآوري شود…(وصيت ‏نامهامام ‏خميني قدّس ‏سرّه، مقدمه.)
    [3] ـ سوره تحريم، آيه 11.
    [4] ـ نهج البلاغه، خطبه 60.

    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/16 در ساعت 12:54


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,358
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    16,174 در 3,302 پست
    حضور
    67 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5



    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    اکنون نيز، هم راه سالار شهيدان زنده است

    و هم‏ مرام و مسلک اموي و مرواني و عباسي وجود دارد.

    اين که سفارش فراوان به اشک ريختن و عزاداري کردن نموده ‏اند براي آن است که :

    اشک بر شهيد اشتياق به شهادت را به همراه دارد،

    خوي حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا مي‏ گرداند.

    چون اشکْ رنگ کسي را مي گيرد که براي او ريخته مي ‏شود

    و همين رنگ را به صاحب اشک نيز مي‏دهد.

    از اين‏رو انسان حسيني‏ منش، نه ستم مي‏ کند و نه ستم مي‏ پذيرد.

    اين که عده‏ اي به فکر ظلم کردن يا ظلم‏ پذيري هستند براي آن است که:

    خوي حسيني در آنها نيست

    وگرنه شيعه خاص حسين‏بن علي(عليهم االسلام) نه ظلم مي کند و نه ظلم مي‏ پذيرد.

    آن کسي که ظلم‏پذيراست اموي مسلک است چنان‏که ظالم هم اموي صفت است،

    هر چند که زمزمه «يا حسين» بر لب داشته باشد.

    و در قيامت که هر کسي را به نام زمامدارش صدا مي زنند:

    (يوْم ندْعوا کلّ َأُناسٍ بإمامهم)«1»،

    شخص ستمگر در صف امويان شرکت مي کند.

    لذا اگر انسان بخواهد بفهمدکه:

    راهيِ راه حضرت حسين ‏بن علي(عليهماالسلام) است يا راهيِ راه امويان، بايد ببيندکه :

    در او خوي ستم‏ پذيري يا سلطه ‏گري وجود دارد يا نه؟!.

    اگر گرايش به اين خصلت‏ هاي زشت را در خود ديد بايد در اخلاق خود تجديدنظر کند.
    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

       
    1ـ سورهاسراء، آيه71.

    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/18 در ساعت 17:01

  7. تشكرها 3


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1390
    نوشته
    3,358
    صلوات
    11700
    دلنوشته
    18
    دلنوشته
    الهی اغننی بتدبیرک لی عن تدبیری
    مورد تشکر
    16,174 در 3,302 پست
    حضور
    67 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    وبلاگ
    5



    رمز جاودانگي نهضت حسيني  , در کلام آيت الله جوادي آملي  ,

    گريه بر امام حسين (عليه ‏السلام)[1
    ]

    براساس نقلي معروف از حضرت سکينه بالاي بدن مطهّر امام حسين (عليه‏ السلام)،

    ايشان به اين اصل کلي سفارش کردند که هرحادثه تلخي پيش آمد کرد،

    آن را بهانه کنيد و براي من اشک بريزيد: «أو سمعتم بغريب أوشهيد فاندبونى»[2]؛

    «هرگاه داستان غريب يا شهيدي را شنيديد، براي مظلوميت من گريه کنيد»؛

    زيرا اگر امام حسين (عليه‏ السلام) به خلافت مي‏ رسيد، ديگر غريب يا شهيدي وجود نداشت
    .

    بنابراين، اصل کلي اين است که هر حادثه تلخ و ناگواري را بايد بهانه کرد و براي سالار شهيدان اشک ريخت؛

    نه آن‏ که افراد داغديده براي تسکين عواطف و احساسات خود آن حضرت (عليه ‏السلام) را بهانه کنند

    و براي التيام زخم خويش اشک بريزند و ندبه نمايند و بين اين دو گونه عزا داري فرق وافر است؛

    زيرامحصول يکي تعزيت براي حضرت امام حسين (عليه‏ السلام) است و نتيجه ديگري تسليت براي خود؛

    هر چند ممکن است بهانه قرار دادن واقعه جان سوز کربلا هم بي‏اثر نباشد
    .

    وجود مبارک سيدالشهداء (عليه‏ السلام) فرمودند:«أنا قتيل العبره»[3]؛

    يعني من که به هدف اِحياي حق و اِمحاي باطل کشته شدم، بايد عَبَرات داشته باشم؛

    به طوري که چشمان علاقه‏ مندان به سالار شهيدان پر از اشک شود

    و آن اشکْ فراوان از شبکه چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور کند تا عَبَرات بشود
    .

    اين سنّت حسنه، آثار فراواني دارد،

    از جمله اين که محبت اهل بيت (عليهم‏ السلام) در قلب شيعيان حضور پيدا مي ‏کند؛

    آنگاه دوست امامان معصوم (عليهم ‏السلام) هرگز فکر و راه و روش آنان را رها نمي ‏کند؛

    زيرا رهبري جوارح به دست جانحه و دل است

    و زمامداري قلب را محبت به عهده مي‏ گيرد

    و دلِ دوستان حسين بن‏ علي (عليه ‏السلام) جوارح را به صَوْب صراط مستقيم رهنمود مي ‏شود.





       
    .«1» شکوفاييعقل در پرتو نهضت حسيني، ص 233
    «2» ـ مستدرکالوسائل، ج 17، ص 26.
    «3» ـ بحارالأنوار، ج 44، ص 280.

    ویرایش توسط علی ولی زاده : 1395/07/22 در ساعت 12:44

  9. تشكرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود