جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نسخه های مختلف زیارت عاشوراء

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,544
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    6,474 در 2,113 پست
    حضور
    71 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    2
    گالری
    5

    نسخه های مختلف زیارت عاشوراء




    با نام و یاد دوست


    سلام

    یکی از کاربران کانال کانون سوالی داشتند که مطالب ایشون عینا نقل میشود


    هرچی زیارت عاشورا جاهای مختلف دیدم با اونی که تو مفاتیح اومده
    یه جاهاییشون باهم فرق دارن چرا؟؟؟
    و کدوم یکیشون صحیح تر هستش؟؟؟


    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید نسخه های مختلف زیارت عاشوراء






  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,544
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    6,474 در 2,113 پست
    حضور
    71 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    2
    گالری
    5




    با نام و یاد دوست







    نسخه های مختلف زیارت عاشوراء








    کارشناس بحث: استاد تذکره


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1391
    نوشته
    290
    مورد تشکر
    973 در 270 پست
    حضور
    10 روز 7 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    پاسخ شما از کلام حضرت آیت الله العظمی موسی حسینی شبیری زنجانی یکی از مراجع تقلید که در علم رجال تخصص بالایی دارد را بیان می کنم :
    گذشته از تاییدات غیبی معتبر که موید زیارت عاشورایند، سندی که در کتاب "مصباح المجتهد" برای آن ذکر شده است، سندی صحیح است.
    نتیجه تحقیق در آن مبنی بر این است که :
    در این کتاب بعد از بیان زیارت حضرت سید الشهدا از علقمه آمده است که : "محمد بن خالد طیالسی از زبان سیف بن عمیره نقل کرده است که وی گفت: همراه صفوان بن مهران جمّال و گروهی از یارانمان به نجف اشرف رفتیم. و پس از زیارت، صفوان رو به سمت امام حسین (کربلا) کرد و به ما گفت: «از همین بالا سر حضرت امیر مومنان علیه السلام امام حسین را زیارت می‌کنیم. من با امام صادق علیه السلام بودم که او به سوی حضرت حسین علیهما السلام اشاره کرد». سیف ‌می‌گوید: آنگاه صفوان شروع به خواندن زیارتی کرد که علقمه از محمد بن حضرمی و او از امام باقر علیه السلام در روز عاشورا نقل کرده بود."
    ظاهر این عبارت می‌‌رساند که حضرت صادق علیه السلام با همین زیارتی که علقمه از امام باقر نقل کرده، اشاره نموده و زیارت کرده است.
    در سند یاد شده، هیچ شکی در وثاقت (مورد اطمینان بودن) سیف بن عمیره و صفوان بن مهران نیست [و در کتب رجالی به وثقات ایشان تصریح شده است]، اما دو نکته باید ارزیابی شود:
    الف – ارتباط با محمد بن خالد یا همان طرق به وی (یعنی کلام محمد بن خالد از کجا یا توسط چه کسی به ما رسیده است؟)
    ب - وثاقت خود محمد بن خالد (یعنی آیا محمد بن خالد فرد قابل اطمینان و راستگویی هست؟)

    نکته اول یا همان طرق به محمد بن خالد را با دو بیان می‌توان اثبات کرد:
    بیان اول: با بررسی سند و بخصوص عبارت "رَوَی محمدُ بنُُ خالد..." [یعنی محمد بن خالد گفته است...]– و به شکل "رُوِیَ عن محمدِ بنِ خالد" [از محمد بن خالد نقل شده است...] نبودن آن - مشخص می‌شود که در نزد شیخ طوسی نسبت این روایت به محمد بن خالد طیالسی ثابت بوده است. و همین در اعتبار این سند از این جهت کافی است.
    بیان دوم: به ظاهر این حدیث [مستقیما] از کتاب محمد بن خالد اخذ شده است. در کتاب "الفهرست" کتابی به وی نسبت داده شده است که از طرق حسین بن عبید الله غضائری و او از احمد بن محمد بن یحیی عطار و او نیز از پدرش و وی از محمد بن علی بن محبوب و محبوب از محمد بن خالد روایت کرده است.
    همه‌ی این یادشدگان از بزرگان و معتمدان شیعه هستند. بخصوص احمد بن محمد بن یحیی عطار که از مشایخ اجازه نیز بوده است. مشایخ اجازه‌ای که بنابر تحقیق در قله وثاقتند
    اما نکته دوم یا همان وثاقت محمد بن خالد که امور متعددی بر آن دلالت دارد:
    1- نقل روایت توسط محمد بن علی بن محبوب که از بزرگان شیعه است از محمد بن خالد. این امر دلیل اعتماد وی به محمد بن خالد است و مورد وثوق بودن اوست.
    2- دست یابی بزرگان مورد وثوق به کتاب های گروهی از راویان مانند سیف بن عمیره و محمد بن معروف و رزیق بن زبیر از طرق طیالسی.
    [برای نمونه دانشمندی چون] محمد بن جعفر رزّاز که از بزرگان مورد اعتماد شیعه است از طرق طیالسی کتابهای آن دو را روایت کرده است که این دلیل بر اعتماد رزاز به طیالسی است.
    [نمونه دیگر] روایت کتاب رزیق توسط عبد الله بن جعفر حمیری از طرق محمد بن خالد.
    همچنین بن زیاد اصول بسیاری را از طرق طیالسی روایت کرده است (بن زیاد با آنکه واقفی است اما مورد وثوق شیخ و نجاشی است).
    3- روایت بسیاری دیگر از راویان مورد اعتماد و اجلّاء ثقات از طیالسی علاوه بر موارد یاد شده. [مانند] :
    سعد بن عبد الله ؛ سلمة بن خطاب که بظاهر ثقه است ؛ پسرش عبد الله بن محمد بن خالد ؛ علی بن ابراهیم و علی بن سلمیان رزازی ؛ محمد بن حسن صفار ؛ محمد بن حسین ؛ معاویة بن حکیم.
    آنچه یاد شد، از قویترین نشانه‌های وثاقت طیالسی است.
    شایان ذکر است که حتی ابن غضائری که معروف است به اشتباه بسیاری از ثقات را جرح کرده است، درباره طیالسی، جرحی از وی نرسید است.

    بنابر این در مورد اعتماد بودن طیالسی هیچ شکی نیست. لذا سند زیارت عاشورا از این طریق صحیح و بدون خدشه است.
    منبع :
    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=110313

    ویرایش توسط تذکره : 1395/07/15 در ساعت 00:40


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1391
    نوشته
    290
    مورد تشکر
    973 در 270 پست
    حضور
    10 روز 7 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نسخه های مختلف زیارت عاشوراء
    صفحه دوم
    نسخه های مختلف زیارت عاشوراء



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر 1391
    نوشته
    290
    مورد تشکر
    973 در 270 پست
    حضور
    10 روز 7 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پاسخ شما نیازمند یک تحقیق طولانی و مفصل بوده است و دلیل تاخیر در این پاسخگویی همین بوده است که بنده را عفو بفرمایید اما پاسخ :
    اولا : روايت زيارت عاشورا در دو كتاب كامل الزيارات ابن قولويه و مصباح المتهجد شيخ طوسي به چهار طريق آمده است و شیخ عباس قمی هم در مفاتیح الجنان بر اساس مصباح شیخ طوسی آورده است .
    ثانیا : وجود اختلاف نسخه در کتب گذشتگان امری طبیعی است. از این رو بزرگان ما از دیرباز در پی تصحیح کتب بوده و مخصوصا در تصحیح کتب ادعیه و زیارات، تلاش مضاعفی به خرج می دادند.
    ثالثا : در اختلاف نسخه ها ، دسته بندی هایی قرار گرفته است که عمدتا به اصل اعتبار زیارت عاشورا ضربه نزده و از اعتبار آن نمی کاهد که در ذیل می آید :
    با دقت در اختلاف نسخه هایی که در زیارت عاشورا وجود دارد، می توان اهمّ این اختلاف ها را در پنج دسته خلاصه کرد :
    دسته­ ی اوّل : اختلاف در به کارگیری واژه­ هایی که تقریبا مترادف هستند. مثل این­ که در برخی از نسخه­ ها چنین آمده است: «وَ أَنْ‏ یَرْزُقَنی‏ طَلَبَ‏ ثارکَ‏ مَعَ إِمام‏ مَنصِور مِن أهلِ بَیتِ نَبیِّکَ…»، در حالی که در برخی دیگر از نسخه­ ها، به جای «اهل بیت» از واژه­ ی «ال» استفاده شده است.
    دسته ی دوم : برخی از اختلاف نسخه ها در بود و نبود واژه­ ای است که در معنی و اساس جمله تأثیر چندانی ندارد. مثل این­ که در برخی از نسخه ها آمده است: «بَرِئْتُ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ تَعَالَى‏»، در حالی که کلمه­ ی «تعالی» در نسخه­ ی دیگر نیست.
    دسته ی سوم : اختلاف هایی که معنای اصلی جمله را تغییر چندانی نمی­ دهد. مثل این مورد: «جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ‏ الْمُصِیبَةُ بِکَ‏ عَلَیْنَا وَ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ الْإِسْلام‏»، که با این جمله تفاوت دارد: «جَلَّتْ‏ وَ عَظُمَتْ‏ مُصِیبَتُکَ‏ فِی‏ السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ السَّمَاوَات‏».
    دسته ی چهارم : اختلاف نسخه هایی که ریشه در نکته های لغوی، ادبی و … دارد. مثل این دو مورد:
    الف: «اللَّهُمَ‏ الْعَنِ‏ الْعِصَابَةَ الَّتِی‏ جَاهَدَتِ الْحُسَیْنَ». در برخی از نسخه های دیگر به جای «جاهدت»، لفظ «حاربت» به کار رفته است. گروهی بر این باورند که واژه­ ی جهاد [جاهدت] در جنگ باطل علیه حق به کار نمی ­رود، بلکه فقط در نبرد حق علیه باطل کاربرد دارد، لذا می گویند: این­جا تحریفی صورت گرفته و واژه ی اصلی «جاحدت» بوده که به معنای انکار کردن است. معنای آن این است که: خداوندا! گروهی را که امام حسین (علیه ­السلام) را انکار کردند، نفرین کن.
    ب ـ در فقره ی «اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ‏ مِنِّی‏ وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلا‏…» در اکثر نسخه ها، «وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلاً» آمده، در حالی که عده ای می گویند: از نظر ادبی باید عبارت این ­گونه باشد: «وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلُ».
    دسته ی پنجم : در زیارت عاشورا به اختلاف نسخه ی دیگری هم بر می خوریم که به نظر ما تنها و تنها با در نظر گرفتن شرایط دشوار ائمه (علیهم السلام) و شیعیان و رعایت «تقیه» قابل توجیه است که از بیان آن در پاسخ دوری می کنیم.
    حرف آخر : پذیرش عملی روش متأخّرین :
    پذیرش عملی بزرگان از متأخرین ما که زیارت را به همان نحو مشهور قرائت و نقل فرموده اند می تواند مؤیّدی قوی در پذیرش زیارت کنونی دانست.
    به عنوان نمونه به موارد ذیل توجه کنید :
    1-
    علامه ی مجلسی این زیارت را به همین صورت معروف و با نقل هر چهار فقره در سه کتاب خود ذکر کرده است.
    2- علامه ی مجلسی خصوص فقره ی چهارم را که برخی آن را ساخته و پرداخته ی مزوّران می دانند به صورت جداگانه در «بحارالانوار» نقل کرده و به آن استشهاد نموده است.

    3- بزرگانی مثل «محدّث بحرانی» در مزار عوالم، «مولی رضی قزوینی» در تظلّم الزهراء «سید حیدر کاظمی»، «شیخ محمد حسن اصطهباناتی» و محدّث دقیق «مرحوم حاج شیخ عباس قمی» در دو کتاب مفاتیح الجنان و هدیۀ الزائرین و نیز «مرحوم ملا حبیب الله کاشانی» در کتاب شرح زیارۀ عاشورا و … زیارت را با همین عبارت و مشتمل بر هر چهار فقره نقل فرموده ­اند.
    مصحّح دانشمند و متتبّع «مصباح کبیر» مطبوع در سال ۱۳۳۸ هـ. ق که در سراسر کتاب و از جمله زیارت عاشورا، به اختلاف نسخه های خیلی ساده هم پرداخته و نسخه بدل ها را بیان فرموده است، زیارت عاشورا را مشتمل بر هر چهار فقره نقل کرده و هیچ اشاره ای به عدم وجود این فقرات مخصوصا فقره­ ی چهارم در بعضی از نسخه ها نمی کند. (1)
    پی نوشت :
    1-ا
    ین نوشتار با مختصری تغییرات از کتاب ارزشمند «میزان تشیع» اثر آیت الله محمد عندلیب همدانی جمع آوری و دسته بندی و پاسخگویی شده است.
    ویرایش توسط تذکره : 1395/07/26 در ساعت 00:11

  7. تشكر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود