جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه تشریع در احتیاط

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهریور 1395
    نوشته
    37
    مورد تشکر
    73 در 32 پست
    حضور
    1 روز 15 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شبهه تشریع در احتیاط




    با سلام.
    اگر آشنا به موضوع باشید باید بدانید یکی از شبهاتی که احتیاط را تا مرز غیر ممکن بودن پیش میبرد شبهه تشریع است.
    به طور مثال فردی که بین واجب و مستحب ، واجب را انجام میدهد ، خوب ممکن است که این عمل در واقع مستحب باشد و این یعنی تشریع و بدعت. شما یا مراجع این را چگونه توجیه میکنید که احتیاط را جایز میدانید؟
    اگر بگویید که دو فتوا داریم و هر کدام احتمال دارد واقع باشد پس بدعت نخواهد بود خوب میگوییم وقتی شما واجب را انجام میدهید به نیت واجب این کار را میکنید یا نه؟ اگر بله پس اگر واقع مستحب باشد در اینجا آشکارا بدعت صورت گرفته هر چند (احتمال داشته) واجب باشد؟
    به نظر آنها که جواز به احتیاط داده اند، (دلخوش به اینکه احتمال دارد جزو واقع باشد) بوده اند در حالی که خوب همان قدر که احتمال دارد باشد همان قدر هم احتمال دارد که حکم واقعی تباشد.

    ویرایش توسط معین : 1395/07/22 در ساعت 16:31

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    3,087
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    7,714 در 2,627 پست
    حضور
    96 روز 18 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    7




    با نام و یاد دوست







    شبهه تشریع در احتیاط








    کارشناس بحث: استاد سجاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد 1391
    نوشته
    532
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    مورد تشکر
    2,860 در 519 پست
    حضور
    15 روز 15 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ندای حق ۷۲ نمایش پست
    با سلام.
    اگر آشنا به موضوع باشید باید بدانید یکی از شبهاتی که احتیاط را تا مرز غیر ممکن بودن پیش میبرد شبهه تشریع است.
    به طور مثال فردی که بین واجب و مستحب ، واجب را انجام میدهد ، خوب ممکن است که این عمل در واقع مستحب باشد و این یعنی تشریع و بدعت. شما یا مراجع این را چگونه توجیه میکنید که احتیاط را جایز میدانید؟
    اگر بگویید که دو فتوا داریم و هر کدام احتمال دارد واقع باشد پس بدعت نخواهد بود خوب میگوییم وقتی شما واجب را انجام میدهید به نیت واجب این کار را میکنید یا نه؟ اگر بله پس اگر واقع مستحب باشد در اینجا آشکارا بدعت صورت گرفته هر چند (احتمال داشته) واجب باشد؟
    به نظر آنها که جواز به احتیاط داده اند، (دلخوش به اینکه احتمال دارد جزو واقع باشد) بوده اند در حالی که خوب همان قدر که احتمال دارد باشد همان قدر هم احتمال دارد که حکم واقعی تباشد.
    با عرض سلام و احترام

    بدعت یعنی اینکه چیز تازه ای که در دین نبوده به دین منسوب گردد و عملی که احتمال وجوب و استحباب دارد را اگر کسی برای احتیاط به نیت وجوبی انجام دهد، چیزی را به دین نیفزوده بلکه به دستور دین در چنین مواردی برای کسب حجیت ، احتیاط کرده است و به عبارت دیگر تنها برای اینکه وظیفه دینی خود را بهتر انجام داده باشد در جایی که احتمال وجوب می داده ، احتیاطا نیت وجوب کرده و این کار موجب بدعت نیست.

    در پناه حضرت حق باشید


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود