جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رندی حافظ و جبر قرآن

  1. #1
    بی خدا
    شروع کننده موضوع

    رندی حافظ و جبر قرآن





    نقش مستوری و مستی نه بدست من و توست / آنچه استاد ازل گفت بکن من کردم

    برو ای زاهد و بر درد کشان خرده مگیر / کار فرمای قدر میکند این ، من چه کنم
    برق غیرت چو چنین می جهد از مکمن غیب / تو بفرما که من سوخته خرمن چه کنم
    عیبم مکن به رندی و بد نامی ای حکیم / کاین بود سرنوشت ز دیوان قسمتم

    نیست امید صلاحی ز فساد حافظ / چونکه تقدیر چنین بود چه تدبیر کنم
    می خور که عاشقی نه به کسب است و اختیار / این موهبت رسید ز دیوان فطرتم
    ملامتم به خرابی مکن که مرشد عشق / حوالتم به خرابات کرد روز نخست

    مکن به چشم حقارت نگاه در من مست / که نیست معصیت و زهد بی مشیت او
    من ز مسجد به خرابات نه به خود افتادم / اینم از عهد ازل حاصل فرجام افتاد

    جام می و خون دل هر یک به کسی دادند / در دایره قسمت اوضاع چنین باشد
    مطلب طاعت و پیمان درست از من مست / که به پیمانه کشی شهره شدم روز الست

    نصیحت گوی رندان را که با حکم قضا جنگ است / دلش بس تنگ می بینم مگر ساغر نمی گیرد

    زهد شما و فسق ما چون همه حکم داوریست / داورتان خدای باد ، این همه چیست داوری

    اگر رنج پیش آید وگر راحت ای حکیم / نسبت مکن به غیب که اینها خدا کند

    مرا روز ازل کاری به جز رندی نفرمودند / هر آن قسمت که آنجا رفت از آن افزون نخواهد شد

    حلقه پیر مغان از ازلم در گوش است / بر همانیم که بودیم و همان خواهد بود

    مکن به نامه سیاهی ملامت من مست / که آگه است تقدیر بر سرش چه نوشت
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند / آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم


  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    1,397 پست
    حضور
    12 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    جوابتان در همان پست جبر در قران

    و این بیت مولوی هم اینجا کافی است :

    این که گفتی این کنم یا ان کنم این خود نشان اختیار است ای صنم

    حالا سروده های حافظ رو با این بیت تطبیق بدید


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    222
    مورد تشکر
    304 پست
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و ارادت
    يعني با اين چند بيت حافظ جبري شد؟
    ختم كلام؟

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    63
    مورد تشکر
    97 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من هم نظر جناب بی خدا را قبول دارم.

    عرفا و شاید همه ی مومنان واقعی جبری هستند اما در زندگی شخصی و نه زندگی اجتماعی. علت آن هم روشن است ، جامعه و توده مردم اهل اختیار هستند و با آنها باید مانند خودشان بود.


    نیست امید صلاحی ز فساد حافظ / چونکه تقدیر چنین بود چه تدبیر کنم

    مومن توبه و استغفار می کند اما پشیمان نیست چرا که پشیمانی نشانه ی اختیار است و در قرآن هم فقط در باره مجرمین آمده که نادم و پشیمان هستند و مومنین تنها اهل استغفار و توبه اند.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اين اشعار نشان از مقام « رضا»ي جناب حافظ است نه جبري بودن ايشان . لطفاً با اين ذهنيت به اين اشعار نگاه كنيد. مقام رضا بسيار سنگين است و هر كسي را تاب تحمل آن مقام نيست . از جمله صاحبان اين مقام حضرت زينب(س) بود كه هر چه بلا بر سر او مي آمد مي فرمود: ما رايت الا جميلاً . خداوند ما را از راضيان قرار دهد.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود