-
۱۳۸۷/۰۷/۰۴, ۱۱:۴۸ #1
رندی حافظ و جبر قرآن
نقش مستوری و مستی نه بدست من و توست / آنچه استاد ازل گفت بکن من کردم
برو ای زاهد و بر درد کشان خرده مگیر / کار فرمای قدر میکند این ، من چه کنم
برق غیرت چو چنین می جهد از مکمن غیب / تو بفرما که من سوخته خرمن چه کنمعیبم مکن به رندی و بد نامی ای حکیم / کاین بود سرنوشت ز دیوان قسمتم
نیست امید صلاحی ز فساد حافظ / چونکه تقدیر چنین بود چه تدبیر کنممی خور که عاشقی نه به کسب است و اختیار / این موهبت رسید ز دیوان فطرتمملامتم به خرابی مکن که مرشد عشق / حوالتم به خرابات کرد روز نخست
مکن به چشم حقارت نگاه در من مست / که نیست معصیت و زهد بی مشیت اومن ز مسجد به خرابات نه به خود افتادم / اینم از عهد ازل حاصل فرجام افتاد
جام می و خون دل هر یک به کسی دادند / در دایره قسمت اوضاع چنین باشدمطلب طاعت و پیمان درست از من مست / که به پیمانه کشی شهره شدم روز الستدر پس آینه طوطی صفتم داشته اند / آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم
نصیحت گوی رندان را که با حکم قضا جنگ است / دلش بس تنگ می بینم مگر ساغر نمی گیرد
زهد شما و فسق ما چون همه حکم داوریست / داورتان خدای باد ، این همه چیست داوری
اگر رنج پیش آید وگر راحت ای حکیم / نسبت مکن به غیب که اینها خدا کند
مرا روز ازل کاری به جز رندی نفرمودند / هر آن قسمت که آنجا رفت از آن افزون نخواهد شد
حلقه پیر مغان از ازلم در گوش است / بر همانیم که بودیم و همان خواهد بود
مکن به نامه سیاهی ملامت من مست / که آگه است تقدیر بر سرش چه نوشت
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۷/۰۴, ۱۵:۵۸ #2
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,002
- مورد تشکر
- 1,397 پست
- حضور
- 12 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 1
- گالری
- 0
جوابتان در همان پست جبر در قران
و این بیت مولوی هم اینجا کافی است :
این که گفتی این کنم یا ان کنم این خود نشان اختیار است ای صنم
حالا سروده های حافظ رو با این بیت تطبیق بدید
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۷/۰۴, ۲۰:۰۸ #3
سلام و ارادت
يعني با اين چند بيت حافظ جبري شد؟
ختم كلام؟
-
۱۳۸۷/۰۷/۰۴, ۲۳:۵۱ #4
من هم نظر جناب بی خدا را قبول دارم.
عرفا و شاید همه ی مومنان واقعی جبری هستند اما در زندگی شخصی و نه زندگی اجتماعی. علت آن هم روشن است ، جامعه و توده مردم اهل اختیار هستند و با آنها باید مانند خودشان بود.
نیست امید صلاحی ز فساد حافظ / چونکه تقدیر چنین بود چه تدبیر کنم
مومن توبه و استغفار می کند اما پشیمان نیست چرا که پشیمانی نشانه ی اختیار است و در قرآن هم فقط در باره مجرمین آمده که نادم و پشیمان هستند و مومنین تنها اهل استغفار و توبه اند.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۷/۰۵, ۰۰:۰۰ #5
اين اشعار نشان از مقام « رضا»ي جناب حافظ است نه جبري بودن ايشان . لطفاً با اين ذهنيت به اين اشعار نگاه كنيد. مقام رضا بسيار سنگين است و هر كسي را تاب تحمل آن مقام نيست . از جمله صاحبان اين مقام حضرت زينب(س) بود كه هر چه بلا بر سر او مي آمد مي فرمود: ما رايت الا جميلاً . خداوند ما را از راضيان قرار دهد.
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری