جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خواندن ۷۰ بار سوره فاتحه و زنده شدن مرده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    1,789
    مورد تشکر
    2,835 پست
    حضور
    62 روز 18 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خواندن ۷۰ بار سوره فاتحه و زنده شدن مرده




    سلام
    در روایتی از امام جعفر صادق ع دیدم که فرمود: اگر ۷۰ بار سوره فاتحه را بر جنازه ای خواندی و زنده شد تعجب نکن.

    چرا هیچ یک از ما چنین کاری نمیکنیم!؟

    آیا اینقدر دوستدار اموات خود نیستیم!؟
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4,978
    مورد تشکر
    10,559 پست
    حضور
    162 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست







    خواندن ۷۰ بار سوره فاتحه و زنده شدن مرده








    کارشناس بحث:استاد محسن
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    خواندن ۷۰ بار سوره فاتحه و زنده شدن مرده


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    3 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Faithful نمایش پست
    سلام
    در روایتی از امام جعفر صادق ع دیدم که فرمود: اگر ۷۰ بار سوره فاتحه را بر جنازه ای خواندی و زنده شد تعجب نکن.
    چرا هیچ یک از ما چنین کاری نمیکنیم!؟
    آیا اینقدر دوستدار اموات خود نیستیم!؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر از پرسشگر گرامی و همراهان عزیز
    خیلی کوتاه پاسخ دهم در این که برخی از سوره یا آیه های قرآنی دارای خواص ویژه ای است، شکی نیست. سوره هایی چون "حمد"،"توحید"، "یاسین"،"واقعه"،"ناس"،"فلق"،"ک افرون"،و آیه هایی چون "آیت الکرسی"،"و ان یکاد" و...از خواص بسیاری بر خوردارند که در صورت خواندن همراه با فهم و اخلاص، نصیب انسان خواهد شد.
    در این میان سوره حمد علاوه بر خواص معجزه آسا، دارای اهمیت ویژه ای است.آن چنان که در میان روایات و اخبار صادره از معصومان سلام الله علیهم اجمعین به آن اشاره و حتی در این باره از امام صادق سلام الله علیه نقل شده است که اگر سوره حمد را هفتاد بار بر جنازه ای خواندید و زنده شد، تعجب نکنید!
    اما در باره روایت منسوب به حضرت در باره معجزه سوره حمد، دو تفسیر قابل گفتن است.
    تفسیر اول نسبت به خودشان است. چون اولیای خدا در بالاترین مراحل معرفت و بندگی خدا قرار داشتند، از این رو، از خواص معجزه آسای این گونه سوره ها یا آیات، با خبر بودند و به طور حتم اگر بنا بود معجزه آن را نشان دهند، نشان می دادند که این امر (همان طور که بیان کردیم)، نسبت به خود آن ها صادق بود.زیرا نفوس اولیای خدا نسبت به تصرف در عالم تکوین نسبت به نفوس انسان های عادی آمادگی بیشتری دارد و به طور حتم امامان سلام الله علیهم اجمعین از اسرار ملکوت آگاهی داشتند و با اذن الهی می توانستند در آن تصرف کنند.
    تفسیر دوم نسبت به ما می باشد که امام سلام الله علیه قصد داشتند بر اهمیت بسیار فراوان و خواص معجزه آسای این سوره که خود از آن آگاه بودند، تاکید کنند تا جایی که می تواند حتی یک مرده را زنده کند.
    حضرت نه در مقام اغراق و مبالغه گویی بودند و نه در مقام شوخی، بلکه امامان جز از واقعیت چیزی نمی گفتند اما این واقعیت برای آن ها همان طور بود که می دیدند و بیان می کردند و برای ما یاد آور عظمت و اعجاز این سوره یا سوره ها و آیات دیگر است.( و الله العالم)
    نکته دیگر این که دار دنیا دار قرار(ثبات) نیست و البته قرار نیست هیچ موجودی در دنیا بماند.
    انسان نیز به دنیا می آید و چند روزی می ماند تا در این دنیا عمل نیک انجام دهد و سپس در سرای آخرت مزد عمل خود را بگیرد. این هدف اصلی زندگی انسان در دنیا است که آخرت خود را آباد کند. با این حساب، کسی که از دنیا می رود، باید برایش دعا کند تا در آن جهان مورد رحمت و مغفرت الهی قرار گیرد.
    و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد.

    ویرایش توسط محـسن : ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ در ساعت ۲۰:۲۸
    خواندن ۷۰ بار سوره فاتحه و زنده شدن مرده


  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,472
    مورد تشکر
    54,695 پست
    حضور
    161 روز 2 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    625



    نقل قول نوشته اصلی توسط محـسن نمایش پست
    با این حساب، کسی که از دنیا می رود، باید برایش دعا کند تا در آن جهان مورد رحمت و مغفرت الهی قرار گیرد.
    درود
    پس حدیث برای بیان عظمت سوره حمد بیان شده و اینکه این خواص زنده کننده متخص اهل بیت است!
    درست متوجه شدم؟

    خواندن ۷۰ بار سوره فاتحه و زنده شدن مرده
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    3 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یوسف نمایش پست

    درود
    پس حدیث برای بیان عظمت سوره حمد بیان شده و اینکه این خواص زنده کننده متخص اهل بیت است!
    درست متوجه شدم؟
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام مجدد خدمت شما پرسشگر گرامی و همراهان ارجمند
    با توجه به دو تفسیری که بیان شد، چون اولیای خدا به اذن الهی می توانند به اسرار عالم ملکوت آگاه شوند و با اذن الهی در آن تصرف کنند؛ پس می توانند کاری که به نظر محال است را انجام دهند.با این حال به نظر می آید که توجه اهل بیت بیشتر بر آگاهی ما نسبت به عظمت سوره حمد است که تا این اندازه می تواند تاثیر گذار باشد که حتی شخص مرده را که تازه از دنیا رفته زنده کند.پس، و وظیفه ما، توجه به عظمت سوره حمد است نه توجه به این که با خواندن آن باید منتظر زنده شدن مرده باشیم که این کار از دست ما ساخته نیست.هر چند از دست اولیای خدا بر می آید.
    در ضمن اگر به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره که در باره جایگاه و مقام معصومین سلام الله علیهم اجمعین بیان شده است نگاه کنیم،به عظمت وجودی اشان پی خواهیم برد.

    خواندن ۷۰ بار سوره فاتحه و زنده شدن مرده


  6. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,868
    مورد تشکر
    9,254 پست
    حضور
    49 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    در روایتی از امام جعفر صادق(ع) دیدم که فرمود: «اگر ۷۰ بار سوره فاتحه را بر جنازه ای خواندی و زنده شد تعجب نکن.»
    چرا هیچ یک از ما چنین کاری نمی کنیم؟! آیا این قدر دوستدار اموات خود نیستیم؟


    پاسخ:
    امام صادق(علیه السلام) در روایتی فرمودند: «لَوْ قُرِئَتِ الْحَمْدُ عَلَى مَيِّتٍ سَبْعِينَ‏ مَرَّةً ثُمَّ رُدَّتْ فِيهِ الرُّوحُ مَا كَانَ ذَلِكَ عَجَباً»؛ اگر سوره حمد، هفتار مرتبه بر مرده ای خوانده شد، سپس روح به او بازگشت و زنده شد، جای تعجب نیست.(1)

    در ابتدا ذکر این نکته لازم است که توجه اهل بیت(علیهم السلام) بیشتر بر آگاهی دادن به ما نسبت به عظمت سوره «حمد» است که تا این اندازه می تواند تاثیر گذار باشد و حتی شخص مرده را که تازه از دنیا رفته زنده کند؛ پس در درجه اول، وظیفه ما توجه به عظمت سوره «حمد» است.

    مطلب دیگر این که انسان های عادی چون شرائط دعا را رعایت نمی کنند، دعایشان مستجاب نمی شود و فکر هم نمی کنند که عیب از سوی خودشان بوده، نه از دعا یا از جانب خداوند متعال.
    در این جا نیز چون بطور واقعی و حقیقی، زنده شدن مرده را باور ندارند لذا آن را هم طلب نمی کنند، هم چنین همه امیدشان به خدا نیست و به غیر خدا (اسباب و علل مادی) امید بسته اند، از اینرو سوره حمد که می خوانند، اثرش را نمی بینند و لذا دیگر عمل نمی کنند.

    علامه طباطبایی(ره) با بیان علمی خود، در این باره می فرمایند:
    سؤال فطرى از خداى سبحان هرگز از اجابت تخلف ندارد، در نتيجه دعائى كه مستجاب نمى ‏شود و به هدف اجابت نمى ‏رسد، يكى از دو چيز را فاقد است و آن دو چيز همان است كه در جمله: «دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»(2)، به آن اشاره شده است:

    اول اين كه دعا دعاى واقعى نيست، و امر، بر دعا كننده مشتبه شده، مثل كسى كه اطلاع ندارد خواسته ‏اش نشدنى است و از روى جهل همان را درخواست مى ‏كند، يا كسى‏ که حقيقت امر را نمى ‏داند و اگر بداند هرگز آنچه را مى‏ خواست درخواست نمى ‏كرد؛ مثلا اگر مى ‏دانست كه فلان مريض، مردنى است و درخواست شفاى او، درخواست مرده زنده شدن است، هرگز درخواست شفا نمى ‏كند، و اگر مانند انبياء اين امكان را در دعاى خود احساس كند، البته دعا مى ‏كند و مرده زنده مى ‏شود، ولى يک شخص عادى كه دعا مى ‏كند از استجابت مأيوس است، و يا اگر مى ‏دانست كه بهبودى فرزندش چه خطرهايى براى او در پى دارد دعا نمى ‏كرد، حالا هم كه از جهل به حقيقت حال، دعا كرده مستجاب نمى ‏شود.

    دوم اين كه دعا، دعاى واقعى هست، ليكن در دعا خدا را نمى‏ خواند، به اين معنا كه به زبان از خدا مسئلت مى‏ كند، ولى در دل همه اميدش به اسباب عادى يا امور وهمى است، امورى كه توهم كرده در زندگى او مؤثرند.

    پس در چنين دعائى شرط دوم («اذا دعان»، در صورتى كه مرا بخواند) وجود ندارد، چون دعاى خالص براى خداى سبحان نيست، و در حقيقت خدا را نخوانده چون آن خدايى دعا را مستجاب مى ‏كند كه شريک ندارد، و خدايى كه كارها را با شركت اسباب و اوهام انجام مى‏ دهد، او خداى پاسخگوى دعا نيست، پس اين دو طايفه از دعا كنندگان و صاحبان سؤال دعاشان مستجاب نيست، زيرا دعايشان دعا نيست، و يا از خدا مسئلت ندارند چون خالص نيستند.(3)

    پی نوشت ها:
    1. کلینی، الكافي (ط-الإسلامية)، ج ‏2، ص 623، ح 16.
    2. بقره: 2/ 182.
    3. طباطبایی، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج ‏2، ص 45 و 46.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ در ساعت ۰۰:۴۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود