صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ویژه نامه شب های قدر و شهادت امبرالمومنین امام علی علیه السلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    1,104
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    صلوات را خدا گفت در شان مصطفی گفت صل علی محمد صلوات بر محمد اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
    مورد تشکر
    316 پست
    حضور
    41 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    25
    آپلود
    7
    گالری
    477


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    1,104
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    صلوات را خدا گفت در شان مصطفی گفت صل علی محمد صلوات بر محمد اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
    مورد تشکر
    316 پست
    حضور
    41 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    25
    آپلود
    7
    گالری
    477



    امشب سر مهربان نخلى خم شد...
    در كيسه نان بجاى خرما غم شد

    در كنج خرابه ها زنى شيون كرد...
    همبازى كودكان كوفه كم شد...



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,196
    مورد تشکر
    480 پست
    حضور
    44 روز 16 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوقران های هی دارند امشب
    بدستان جام می دارند امشب
    دو قران در فراغ آباد هستی
    به لب صد نای و نی دارند امشب

    ******
    یکی قران ناطق فرق مولا
    یکی صامت به حکم حیّ اعلا
    که از امّ الکتاب این دو امانت
    شود جاری ... بود یکتا و یکجا
    *****
    بکی در قوس تنزیل است امشب
    یکی از جام تصعید است در تب
    و هر دو هفت دریا می خورشد
    به چشم ما سوی امشب لبا لب
    *****
    و شیعه جان گرفت از فرق مولا
    از آن خون و از آن زخم و هی و ها
    از آن پس تا قیامت گشت جاری
    دو قوس اشک وخون از بیت زهرا

    *****
    دو قوس اشک و خون یعنی امامت
    دو مصراع شهادت با اسارت
    دو جام زهر نوشیدن پیاپی
    چنان اولاد زهرا تا قیامت

    گلشن ص 148



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    952
    صلوات
    3571
    دلنوشته
    24
    دلنوشته
    یا اهل بیت النبوه و معدن الرساله ...
    مورد تشکر
    452 پست
    حضور
    29 روز 13 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    528



    آخرین وصیت امیرالمومنین ...

    تقوا و نظم ...

    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    یا رب ! نظر تو برنگردد !
    ....................................
    همۀ عالم می گویند براساس استعدادت عمل کن! حضرت زهرا(س): می‌فرماید براساس نقشت عمل کن!
    گاهی نقش شما برخلاف استعدادهای شما هست!
    بگرد نقشت را پیدا کن!

    .................................................. ..............
    خدایا! مرا با تدبیر خود از تدبیر خودم و با اختیار خود از اختیار خودم بی نیاز کن.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,196
    مورد تشکر
    480 پست
    حضور
    44 روز 16 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شمیم لیله القدر :

    گرچه درباره «لیلة القدر» جای سخن بسیار است و از جنبه های مختلف قابل بازشناسی است ولی به دلیل مجال و ظرفیت مقال در چند محور به اختصار برخی نکته های بنیادین این شب مبارک واگوی می شود:

    1. پیشینه لیلة القدر
    یکی از پرسش های مطرح درباره شب قدر این است که آیا این شب مبارک یک آموزه قرآنی است و تنها قرآن کریم از آن یاد نموده و یا قبل از آخرین وحی نامه آسمانی در آموزه های ادیان پیشین نیز مطرح بوده است؟
    گرچه در کتاب مقدس درباره روزه داری سخن گفته شده،[1] ولی درباره شب قدر مطلبی ذکر نشده، ولی در روایات اهل بیت علیهم السلام، در این باره که «لیلة القدر» قبل از اسلام نیز مطرح بوده به روشنی سخن گفته شده، از حضرت ابوجعفر امام جواد علیه السلام نقل شده که فرمود:«لَقَدْ خَلَقَ اللهُ تَعالی لَیلَةَ الْقَدْرَ اَوَّلَ مَا خَلَقَ الدَّنیا، و لَقَدْ خَلَقَ فیها اَوَّلَ نَبیَّ یَکوُنُ، و اَوَّلَ وَصِیَّ یَکوُنُ، ...»[2] «خداوند شب قدر را در آغاز خلقت جهان آفریده و در آن اولین پیامبر و نخستین وصی را بوجود آورد»از این روایت به خوبی بدست می آید که شب قدر از اول خلقت عالم دنیا وجود داشته است .چه این که از نحوه بیان قرآن کریم نیز بدست می آید که شب قدر قبل از نزول قرآن وجود داشته، فرمود:«إِنّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ»[3] «ما [قرآن را] در شب قدر نازل کردیم»
    گرچه ممکن است در این باره بر داشت های متفاوت مطرح شود ، ولی از تعبیر آیه به آسانی می توان فهمید که شب قدر به عنوان یک ظرف زمانیمبارک از قبل مطرح بود، و خداوند فرمود که ما قرآن را در آن ظرف زمانی نازل کردیم. پس چنان که در روایت یاد شده تصریح گردیده شب قدر از اول خلقت دنیا بوده است .
    گفتنی است در برخی روایات آمده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:«اِنَّ الله وَهَبَ لِاُمَتی لَیلَةُ الْقَدرَ لَمْ یُعطِها مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ»[4] «خداوند به امت من شب قدر را بخشید در حالی که کسی از امت های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند.»
    برخی معاصرین[5] با استناد به این حدیث گفته است که شب قدر قبلا نبوده ودر زمان اسلام این موهبت به مردم داده شده . ولی از این که ایشان نفیا واثباتا روایت اول را اصلا متعرض نشده وبدان اشاره نکرده ، معلوم می شود گویا آن روایت را ملاحظه ننموده وتنها با طرح روایت دوم نبودن شب قدر را قبل از اسلام مطرح کرده است در حالی که روایت دوم نبوی ودر منابع اهل سنت ذکر شده ولی روایت اول در منابع شیعی واز امام جواد علیه السلام است .در هر صورت
    در مقام جمع بین این دو روایت می توان گفت، گرچه شب قدر به عنوان یک ظرف زمانی که امورات ومسأله سر نوشت عالم در آن مقدر می شود از قبل بوده و برخی آثار معنوی وقداست هم داشته است، ولی در پی نزول قرآن در آن شب، این ظرف زمانی از مظروف خود که قرآن کریم است فضیلت‌ها و برکاتی بشتری پیدا نمود که قبلا نداشته ، مثلا فضلیت داشتن بر هزار ماه که در قران برای شب قدر ذکر شده با نزول قران برای شب قدر ایجاد گردیده .ویا
    مثل این که فضیلت مهم ماه رمضان از رهگذر این که ظرف نزول قرآن کریم حاصل شده است، تعبیر قرآن چنین است:«شَهْرُ رَمَضانَ الّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ»[6] ماه رمضان [همان ماه] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است.
    از لحن این آیه بدست می آید که در صدد بیان سرّ فضیلت ماه رمضان است یعنی می خواهد بگوید چون ماه رمضان ظرف زمانی نزول آخرین وحی نامه آسمانی است لذا بر سایر ماه ها برتری و فضیلت دارد. مسئله لیلة القدر نیز ممکن است چنین باشد که از رهگذرنزول قرآن کریم بر هزار ماه فضیلت پیدا کرده است لذا گفته شده : گرچه شب قدر ممکن است ارزش نفسی داشته باشد، لیکن فضیلت آن به حرمت نزول قرآن کریم در این شب است.[7]
    از این گذشته هر گز نمی تواند پذیرفت که مقدرات عالم وآدم قبل از اسلام تقدیر نمی شده و جهان شبی تقدیر نداشته است . پس اگر شبی تقدیر مقدرات قبلا نیز بوده است ممکن است که آن شب همانا شب قدر بوده که در قران به روشنی از آن به عنوان لیله القدر یاد شده است . در نتیجه به آسانی می توان گفت : روایت اول ناظر به وجود شب قدر، وروایت دوم ناظز به بیان فضلیت آن شب است، وهر دو روایت درمسله شب قدر پیام خاص خود را دارد.


    [1]. ر،ک: مسترهاکس، قاموس کتاب مقدس، انتشارات اساطیر، تهران، 1377ش، ص437 و ص438.

    [2]. مجلسی، بحارالانوار، نشر دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، ص1403ق، ج25. ص73، حدیث63.

    [3]. سوره قدر (97) آیه1.

    [4]. سیوطی، جلال الدین، درالمنثور، نشر کتابخانه مرعشی نجفی، قم بی تا، ج6، ص371.

    [5]. ناصر مکارم . تفسیر نمونه ، نشر دار الکتبالاسلامیه ، تهران 1378 ش . ج 27 ص 214.

    [6]. بقره (2) آیه185.

    [7]. ر،ک: عبدالله جوادی آملی، قرآن در قرآن، نشر مرکز نشر اسراء، قم، 1378ش، ص77.



    ویرایش توسط صادق : ۱۳۹۶/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۳:۴۱


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    3,538
    صلوات
    521
    دلنوشته
    15
    دلنوشته
    لبیک یا الله لبیک یاالله لبیک یا الله برسون ای خدا.............
    مورد تشکر
    804 پست
    حضور
    153 روز 7 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6



    میزند فرق علی٬

    کعبه پلی روی بهشت

    چه مراعات النظیریست!

    علی!
    کعبه!

    بهشت!

    ضربت خوردن مولی الموحدین حضرت علی (ع)

    و شهادت مظلومانه ایشان تسلیت باد


    تمام خنده هایم را نذر کرده ام

    تا تو همان باشی که صبح یکی از روزهای خدا

    عطر دستهایت،

    دلتنگی ام را به باد می سپارد...


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,196
    مورد تشکر
    480 پست
    حضور
    44 روز 16 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شمیم لیله القدر :

    2. تجلی لیلة القدر در افق های مختلف
    در این باره ممکن است رویکرد های مختلف مطرح باشد ، ولی برخی از بزرگان در این باره نکته های سود مندی مطرح نموده از جمله گفته است : یکی از مسایل مطرح درباره لیلة القدر این است که براساس افق های مختلف در زمان های متعدد ممکن است رخ دهد مثلا در یک افق شرقی مثل کشور هند، ممکن است شب یک شنبه 23 ماه رمضان باشد( که طبق روایات اهل بیت علیهم السلام شب قدر است،) ولی در یک افق غربی مثل کشور ایران شب قبلش مثلا شنبه شب 23 ماه بوده است، چون در افق های غربی ممکن است رویت هلال ماه رمضان یک شب زودتر صورت گرفته باشد.
    حال پرسش این است که کدام یکی از این دو شب (مثلا شنبه و یکشنبه) لیلة القدر محسوب می‌شود؟
    جواب این است که هر دو آن شب (شنبه و یکشنبه حسب تعداد افق ها) لیلة القدر است چون لیلة القدر فرازمانی یک حقیقت است که حسب زمان ها ممکن است تجلی و ظهورات متعدد پیدا کند و در هر افقی طبق رویت هلال همان افق مصداق لیلة القدر زمانی به حساب آید
    [1] لذا فقیه بزرگ آیت الله رفعی قزوینی ضمن تحلیل مسله گفته شده: شب قدر فرازمانی که از آن به لیلة القدر د هری(که روح زمان است ) یاد می شود یکی است، ولی شب قدر زمانی که در عالم طبیعت رخ می دهد به اختلاف افق ها متعدد است، باید توجه داشت که هر چند شب های قدر حسب افق ها مختلف از جهت زمانی بودن متعدد و مختلف است، لیکن از حیث اتصال و ارتباط همه آن ها به شب قدر دهری متحد هستند، زیرا که همه سایه ها و مظاهر حقیقت دهری شب قدر می باشند، نظیر این که هر گاه مخروطی از نور فرض نمایم که نقطه رأس آن به سمت بالا و قاعده‌ی آن به سمت پائین قرار گیرد و خطوط شعاعی از نقطه رأس مخروط به طرف پائین آمده قاعده مخروط را رسم نماید، در این صورت گوییم خطوط شعاعی هرچند متعدد و در درجات مختلف قرار دارند، ولی از نظر اتصال همه آن ها به نقطه رأس مخروط یکی و در یک سمت می باشند، و قاعده مخروط هر چند امتداد و وسعت هندسی دارد لیکن از حیث ارتباط به رأس مخروط بسیط می باشد.
    خلاصه این که حقیقت فراطبیعی لیلة القدر یک است چون حقیقتی است که وجود عقلانی و فرازمانی دارد، ولی تجلیات زمانی آن حسب افق ها متعدد خواهد بود.
    [2]
    3. نهفته بودن لیلة القدر
    یکی دیگر از مسایل در باب تجلی زمانی شب قدر این است : چه شبی لیلة القدر است و چرا مشخص نگردیده است؟
    مشهور بین اهل سنت این است که شب 27 ماه رمضان لیلة القدر و شبی است که قرآن نازل گردیده است.
    [3]
    ولی براساس روایات اهل بیت علیهم السلام، شب قدر بین یکی از سه شب 19 و 21 و 23 ماه رمضان مردد است، لذا وقتی از حضرت امام صادق علیه السلام درباره لیلة القدر سوال شد، حضرت فرمود:«اُطْلُبْها فی تِسْعِ عَشْرَةَ، و إحْدی و عَشْرِیْنَ و ثَلاثَ و عِشْرِیْنَ»
    [4] آن را در شب 19، 21 و 23 ماه رمضان بجویید.
    و در برخی روایات آمده که امام صادق علیه السلام فرمود:«التَقَدیرُ فِی لَیلَةِ تِسْعَ عَشَرَة، وَ الْأبرامُ فِی لَیلَةِ إحْدی وَ عِشْرِینَ، و الْاِمضاءُ فِی لَیلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرِینْ»
    [5]
    اندازه گیری و تقدیر امور عالم در شب نوزدهم، و «تحکیم» آن ها در شب بیست و یکم، و امضای و تنفذ آن ها در شب بیست و سوم است.
    در مجموع از روایات شیعی بدست می آید که لیلة القدر دایر مدار بین یکی از شب های سه گانه ی یاد شده است و بیرون از آن سه شب نیست، ولی این که چرا به طور مشخصی بیان نشده کدام یکی از آن سه شب قدر است؟
    در ابتداء باید گفت گرچه برای خود ائمه علیهم السلام کاملا روشن و مشخص بوده لذا امام باقر علیه السلام فرمود:«إنّا لا نَخْفَیْ عَلَیْنا لَیْلَةَ الْقَدْرِ، اِنَّ الْمَلائِکَةُ یَطُفوُنَ بِنا فِیْها»
    [6] بی تردید شب قدر بر ما پوشیده نیست، زیرا در آن شب فرشتگان (نزد ما فرود می آیند.) وبر گرد ما طواف می کنند ، ولی براساس حکمت الهی و مصلحت های نهفته که برای ما قابل درک نیست ، ائمه علیهم السلام به طور مشخص برای دیگران شب قدر را بیان نکرده اند.
    علامه طباطبائی ضمن اشاره به روایاتی که لیلة القدر را بین دو شب (21و23) و سه شب (19، 21، 23) مطرح نموده گفته است: اینکه شب قدر معین نشده برای تعظیم و پاسداشت بزرگی و حفظ شأن و منزلت آن شب است، که مبادا بشر با انجام معصیت در آن شب مشخص حرمت و منزلت آن را نشکند و عظمت آن را نادیده نگیرد.
    [7]
    در مجموع حکمت نهفته بودن لیلة القدر بین شب های سه گانه هر چه باشد، مهم آن است که مقام و منزلت لیلة القدر به اندازه ای است که انسان برای درک آن باید سه شب تلاش نماید تا جان او به طور کامل سیراب گردد و از زمزم زلال قدر جام جانش لبریزترشود. مولوی در این رابطه بسیار زیرا گفته است:
    حق شب قدر است در شب ها نهان
    نه همه شب ها بود قدر ای جوان



    تا کند جان هر شبی را امتحان
    نه همه شب ها بود خالی از آن
    [8]




    [1]. ر،ک: حسن زاده آملی، انسان و قرآن، انتشارات الزهرا، تهران، 1369ش، ص195.

    [2].ر،ک : آیت الله رفیعی قزوینی، مجموعه رسایل و مقالات فلسفی، انتشارات الزهرا، تهران، ص1367ش با تصحیح و مقدمه غلام حسین رضانژاد، ص75.

    [3]. ر،ک: علامه طباطبائی، المیزان، ج20، ص333.

    [4]. طبرسی، مجمع البیان، نشر دارالمعرفۀ، بیروت، 1406ق، ج10، ص785.

    [5]. سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، نشر مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1414ق، قم، ج1، ص341.

    [6]. محمد بن حسن بصایر الدرجات، منشورات الاعلمی، تهران، 1374ش، باب3، ص241، حدیث5.

    [7]. ر،ک: المیزان، ج20، ص333.

    [8]. مثنوی معنوی، نشر هرمس، تهران، 1385ش، دفتر دوم، ص299.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    3,538
    صلوات
    521
    دلنوشته
    15
    دلنوشته
    لبیک یا الله لبیک یاالله لبیک یا الله برسون ای خدا.............
    مورد تشکر
    804 پست
    حضور
    153 روز 7 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6



    ویژه نامه شب های قدر و شهادت امبرالمومنین امام علی علیه السلام

    تمام خنده هایم را نذر کرده ام

    تا تو همان باشی که صبح یکی از روزهای خدا

    عطر دستهایت،

    دلتنگی ام را به باد می سپارد...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    3,538
    صلوات
    521
    دلنوشته
    15
    دلنوشته
    لبیک یا الله لبیک یاالله لبیک یا الله برسون ای خدا.............
    مورد تشکر
    804 پست
    حضور
    153 روز 7 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6



    ویژه نامه شب های قدر و شهادت امبرالمومنین امام علی علیه السلام

    ویرایش توسط سعادتمند : ۱۳۹۶/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۰:۰۹
    تمام خنده هایم را نذر کرده ام

    تا تو همان باشی که صبح یکی از روزهای خدا

    عطر دستهایت،

    دلتنگی ام را به باد می سپارد...


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,196
    مورد تشکر
    480 پست
    حضور
    44 روز 16 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مظلوم عــلی (ع)

    مسجد، خموش و شہر پر از اشڪ بے صداسٺ
    اے چاه خوטּ گرفتہ ے ڪوفہ علی ڪجاسٺ؟

    اے نخل ها کہ سر بہ گریباטּ ڪشیده اید
    امشب شب غریبے و تنہایے شماسٺ



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود