-
۱۳۸۷/۰۷/۰۵, ۱۲:۴۲ #1
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 19
- مورد تشکر
- 29 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
یک طرح
با سلام
من یه طرحی دارم که امیدوارم مورد استقبال دوستان قرار بگیره
من هر چند وقت یک بار سوره ای را پیشنهاد می کنم و دوستان می توانند سوالات خود را در مورد ترجمه یا تفسیر
آن سوره بپرسند ومن یا دوستان دیگر پاسخگو می باشیم و با بحث و گفتگو اطلاعات خود را زیاد کنیم...
از سوره الناس شروع می کنیم ...بسم الله...
:salavat(10):
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۷/۰۶, ۱۸:۱۱ #2
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 19
- مورد تشکر
- 29 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام
بسم الله الرحمن الرحیم
درآخرین سوره قرآن مجید روی سخن را به شخص پیامبر (ص) به عنوان مقتدای مردم کرده و می فرماید : بگو پناه می برم به پروردگار مردم
چرا به خدا پناه می بریم ؟
هر لحظه امکان انحراف برای انسان وجود دارد و اصولا وقتی خداوند به پیامبرش دستور می دهد که از شر وسواس خناس به خدا پناه برد
دلیل بر امکان گرفتار شدن در دام خناسان و وسوسه گران است.. ولی پیامبر به لطف الهی وبا امدادهای غیبی وسپردن به خدا از هر گونه
انحراف بیمه شده بود ولی با این حال این آیات را می خواند و به او از شر وسواسان خناس پناه می برد بااین حال تکلیف دیگران مشخص است
ادامه دارد........................................
:salavat(10):
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۱, ۱۲:۳۵ #3
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 19
- مورد تشکر
- 29 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام
ادامه تفسیر سوره الناس
اما ما نباید مایوس شویم چرا که در مقابل این وسوسه گران مخرب فرشتگان آسمان بیاری بندگان مومن و رهروان حق می آیند
ولی به هر حال نباید مغرور شد و خود را بی نیاز از موعظه و پند و تذکر و امدادهای الهی دانست باید همیشه به او پناه برد و همیشه هوشیار و بیدار باشیم
:salavat(10):
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۱, ۱۳:۴۳ #4
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۶
- نوشته
- 909
- مورد تشکر
- 1,317 پست
- حضور
- 1 روز 53 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
نكته اي كه به نظر من مي رسه اينه كه وسوسه گران و خناسان هم از نوع جن هستند و هم از نوع انس .
كه از شر هر دو بايد به خدا وند پناه برد و از او ياري خواست .
يارب نظر تو برنگردد!
گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست
تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۲, ۰۹:۵۹ #5
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 19
- مورد تشکر
- 29 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ادامه تفسیر
چرا ناس در سه آیه تکرار شده ؟ بعضی گفته اند که در هر مورد به یک معنی است ولی اکثر مفسرها معتقدند که این تکرار برای تاکید بر صفات
سه گانه خداوند (ربوبیت - مالکیت- الوهیت )که همه آنها ارتباط مستقیمی به تربیت انسان ونجات او از چنگال وسوسه گران دارد
:salavat(10):
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۲, ۱۰:۱۴ #6
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,245
- مورد تشکر
- 1,620 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
البته منظور از پناه بردن به خدا اين نيست كه انسان تنها با زبان اين جمله رابگويد, بلكه بايد با فكر و عـقيده و عمل نيز خود را در پناه خدا قرار دهد, از راههاى شيطانى , برنامه هاى شيطانى , افكار و تـبـلـيـغـات شـيطانى , مجالس و محافل شيطانى ,خود را كنار كشد, و در مسير افكار و تبليغات رحـمانى جاى دهد, وگرنه انسانى كه عملا خود را در معرض طوفان آن وسوسه ها قرار داده , تنها با خواندن اين سوره وگفتن اين الفاظ به جائى نمى رسد.
بـا گـفـتـن ((رب الـنـاس )) اعتراف به ربوبيت پروردگار مى كند, و خود را تحت تربيت او قرار مى دهد.
با گفتن ((ملك الناس )) خود را ملك او مى داند, و بنده سر بر فرمانش مى شود.
و با گفتن ((اله الناس )) در طريق عبوديت او گام مى نهد, و از عبادت غير اوپرهيز مى كند, بدون شـك كـسـى كـه بـه ايـن صـفـات سـه گانه مؤمن باشد, و خود را با هرسه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد بود.
در حقيقت اين اوصاف سه گانه سه درس مهم تربيتى و سه وسيله نجات ازشر وسوسه گران است و انسان را در مقابل آنها بيمه مى كند.
ـ لذا در اين آيه مى افزايد: ((از شر وسوسه گر پنهانكار)) (من شرالوسواس الخناس ).
ـ ((كه درون سينه انسانها وسوسه مى كند)) (الذى يوسوس فى صدور الناس ).
ـ ((خواه از جن باشد يا از انسان )) (من الجنة والناس ).
علم و عمل اي دوست به مايي و مني نيست
هر كس به بَرَش خرقه، اويس قرني نيست
هر شيشه ي گلرنگ عقيق يمني نيست
خوبي به خوش اندامي و سيمين زَقَني نيست
حُسن آيت روح است، به نازك بدني نيست
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۲, ۱۰:۳۷ #7
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
حکایت خناس
چون آدم و حوا به هم رسیدند و توبه ی ایشان قبول افتاد ،روزی آدم به کاری رفت. و ابلیس بیامد و بچه ی خود را ـ خناس نام ـ پیش حوا آورد و گفت :« مرا کار مهمی پیش آمده است.بچه ی مرا نگاه دار تا باز پس آیم.» حوا قبول کرد.ا بلیس برفت. چون آدم باز آمد ، پرسید که : « این کی است؟» . گفت: « فرزند ابلیس است که به من سپرده است». آدم او را ملامت کرد و در خشم شد و آن بچه بکشت و پاره پاره کرد و هر پاره ای از شاخ درختی در آویخت و برفت. ابلیس باز آمد و گفت:« فرزند من کجاست؟» حوا احوال باز گفت. ابلیس فرزند را آواز داد. او به هم پیوست و باز زنده شد و پیش ابلیس آمد. دیگر بار حوا را گفت:« او را قبول کن که مهمی دیگر دارم.» حوا قبول نمیکرد. به شفاعت و زاری پیش آمد تا قبول کرد. پس ابلیس برفت و آدم بیامد و از او پرسید که «چیست؟» حوا احوال باز گفت .آدم حوا را برنجانید و گفت:« نمیدانم تا چه سر است در اینکه فرمان من نمی بری و از آن دشمن خدا می بری و فریفته ی سخن او می شوی! » پس او را بکشت و بسوخت و خاکستر او نیمه ای به آب انداخت و نیمه ای به باد دادو برفت. ابلیس بیامد و فرزند را طلبید.حوا حال بگفت و ابلیس فرزند را آواز کرد.آن اجزاء او بعه هم پیوست و زنده شد و پیش آن ملعون بنشست. پس ابلیس بار دیگر حوا را گفت:« او را قبول کن». حوا قبول نمیکرد. گفت:«آدم مرا هلاک کند ». پس ابلیس سوگند داد، قبول کرد. آدم بیامد. او را دید ، در خشم شد. همچنین تا چند نوبت او را به حوا میسپرد و آدم حوا را میرنجانیدو فرزند ابلیس را می کشت.عاقبت الامر آدم در خشم شد و خناس را بکشت و قلیه کرد و یک نیمه بخورد و یک نیمه به حوا داد و چون ابلیس باز آمد و فرزند طلبید ، حوا حال باز گفت که:« او را بکشت و قلیه کرد و یک نیمه من خوردم و یک نیمه آدم ». ابلیس گفت:« مقصود من این بود تا خود را در درون آدم راه دهم.چون سینه ی او مقام من شد ، مقصود من حاصل گشت.» چنان که حق تعالی فرمود: الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس.
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۱۰/۰۹, ۰۸:۵۳ #8
غرض سوره ناس:
استعاذه
به خداوند متعال
از شرور دروني پنهان
:salavat(10):
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۱۰/۰۹, ۱۴:۰۴ #9
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,487
- مورد تشکر
- 3,851 پست
- حضور
- 4 روز 13 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 1164
- آپلود
- 119
- گالری
-
2
سلام
طرح جالبیه؟موافقم
حالا نمیدونم درسته بپرسم چرا هر سوره تعداد مشخصی آیه دارد یعنی خدا نیومده همه را در سوره ناس بگه و قرآن یه سوره داشته باشه با قسمت های مختلف که توضیحات بالا را برا هر موضوع در بر بگیرد.نمیدونم خوب گفتم یا نه؟این سوال من بود؟
آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادانحرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری
-
-
۱۳۸۸/۱۰/۰۹, ۱۶:۴۲ #10
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,583
- مورد تشکر
- 8,393 پست
- حضور
- 11 ساعت 3 دقیقه
- دریافت
- 861
- آپلود
- 199
- گالری
-
331
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری