جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور آیه " ولا تنس نصیبک‌من الدنیا " چیست!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۷
    نوشته
    1,767
    مورد تشکر
    2,797 پست
    حضور
    62 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور آیه " ولا تنس نصیبک‌من الدنیا " چیست!؟




    سلام
    وقتی خداوند بیشترش را عطا نکرده، تکلیف بر چیست!؟ یا اینکه بسبب کم خردی مسئول از ما دزدی شده...
    توضیح بفرمایید.

    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4,855
    مورد تشکر
    10,405 پست
    حضور
    158 روز 10 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18



    با نام و یاد دوست

    منظور آیه " ولا تنس نصیبک‌من الدنیا  " چیست!؟

    کارشناس بحث: استاد میقات


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    منظور آیه " ولا تنس نصیبک‌من الدنیا  " چیست!؟


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,842
    مورد تشکر
    9,192 پست
    حضور
    48 روز 4 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ‏ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدين‏»
    و در آنچه خدا به تو داده، سراى آخرت را بطلب؛ و بهره ‏ات را از دنيا فراموش مكن؛ و همان‏ گونه كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن؛ و هرگز در زمين در جستجوى فساد مباش، كه خدا مفسدان را دوست ندارد.(قصص: 28/ 77)


    با سلام و درود

    دو تفسیر عمده این فقره «وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ‏ مِنَ الدُّنْيا» از آیه شریفه، بدین شرح است:

    تفسیر اول:
    آن مقدار رزقى را كه خدا برايت مقدر كرده، ترک مكن (و آن را براى بعد از خودت به جاى مگذار)، بلكه در آن براى آخرت عمل كن، چون حقيقت بهره و نصيب هر كس از دنيا همان چيزى است كه براى آخرت انجام داده باشد، چون آن چيزى كه برايش مى‏ ماند همان عمل است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 416؛ ترجمه تفسير الميزان، ج ‏16، ص 111)

    یکی از مستندات این قول، روایتی از امیرمؤمنان علی (علیه السلام) است که در تفسیر این فقره از آیه می فرمایند:

    «لَا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ»
    تندرستى و قوت و فراغت و جوانى و نشاطت را فراموش مكن و بوسيله اين ها آخرت را بطلب.(تفسير نور الثقلين، ج ‏4، ص 139؛ البرهان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 287)

    تفسیر دوم:
    مقصود آيه آن است كه هركس سهم محدودى از دنيا را مى ‏تواند مصرف كند و مقدار كمى غذا، لباس و مانند آن را جذب مى ‏كند و بقيه را براى‏ ديگران مى‏ گذارد.

    به بیان دیگر؛ فراموش مكن نصيب تو از مال دنيا مقدار بسيار اندكى است و آن همان مقدارى است كه مى ‏پوشى و مى ‏نوشى و مى‏خورى، بقيه ‏اش زيادى است كه براى غير از خودت باقى مى‏ گذارى، پس از آنچه به تو داده ‏اند به قدر كفايت بردار و باقى را احسان كن.(روح المعاني، ج ‏10، ص 318؛ تفسير نمونه، ج ‏16، ص 156)

    در همین راستا روایتی از امیرمؤمنان علی(علیه السلام) که می فرمایند:

    «يَا ابْنَ آدَمَ مَا كَسَبْتَ فَوْقَ‏ قُوتِكَ‏ فَأَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِك‏»
    اى فرزند آدم! هر چه بيشتر از مقدار خوراكت به دست مى ‏آورى، خزانه‏ دار ديگران در مورد آن خواهى بود.(نهج البلاغه، صبحی صالح، کلمات قصار، شماره 192)

    خلاصه: از اين ثروت به اندازه ‏اى كه احتياج دارى و تو را كفايت مى ‏كند، مصرف كن.(تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 232)

    نکته:
    هر دو تفسیر قابل جمع هستند و می توانند هر دو مراد آیه باشند.(تفسير نمونه، ج ‏16، ص 156)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. تشکرها 2


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,842
    مورد تشکر
    9,192 پست
    حضور
    48 روز 4 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    وقتی خداوند بیشترش را عطا نکرده، تکلیف بر چیست!؟

    هر کسی با هر موقعیتی، نعمت های بسیاری دارد یعنی همان هم که نعمت های دنیایی اش نسبت به دیگری کمتر است، باز هم اگر آن ها را شمارش کند، بسیار است.

    خداوند متعال می فرماید:
    «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيم‏»
    و اگر نعمت هاى خدا را بشماريد، هرگز نمى‏ توانيد آن ها را احصا كنيد؛ خداوند بخشنده و مهربان است‏.(نحل: 16/ 18)

    نعمت، جهات و انواع مختلفی دارد؛ قدر بسیاری از نعمت ها را وقتی می فهمیم که آن را از دست داده باشیم و یا برای ما محدود شده باشد.

    نکته دیگر؛
    انسان هر چقدر نعمت داده شده ـ کم یا زیاد ـ به همان اندازه از او انتظار هست، و بیش از توان و امکان انسان، از او تکلیفی خواسته نشده و انتظاری نیست؛ زیرا خداوند متعال می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» (بقره: 2/ 286)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,842
    مورد تشکر
    9,192 پست
    حضور
    48 روز 4 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    پرسش:

    منظور آیه «وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ‏ مِنَ الدُّنْيا» چیست؟ وقتی خداوند بیشترش را عطا نکرده، تکلیف چیست؟


    پاسخ:
    «وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ‏ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدين‏»؛ و در آنچه خدا به تو داده، سراى آخرت را بطلب؛ و بهره ‏ات را از دنيا فراموش مكن؛ و همان‏ گونه كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن؛ و هرگز در زمين در جستجوى فساد مباش، كه خدا مفسدان را دوست ندارد.(1)

    دو تفسیر عمده این فقره «وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ‏ مِنَ الدُّنْيا» از آیه شریفه، بدین شرح است:

    تفسیر اول:
    آن مقدار رزقى را كه خدا برايت مقدر كرده، ترک مكن (و آن را براى بعد از خودت به جاى مگذار)، بلكه در آن براى آخرت عمل كن، چون حقيقت بهره و نصيب هر كس از دنيا همان چيزى است كه براى آخرت انجام داده باشد، چون آن چيزى كه برايش مى‏ ماند همان عمل است.(2)
    یکی از مستندات این قول، روایتی از امیرمؤمنان علی (علیه السلام) است که در تفسیر این فقره از آیه می فرمایند: «لَا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ»؛ تندرستى و قوت و فراغت و جوانى و نشاطت را فراموش مكن و بوسيله اين ها آخرت را بطلب.(3)

    تفسیر دوم:
    مقصود آيه آن است كه هركس سهم محدودى از دنيا را مى ‏تواند مصرف كند و مقدار كمى غذا، لباس و مانند آن را جذب مى ‏كند و بقيه را براى‏ ديگران مى‏ گذارد.
    به بیان دیگر؛ فراموش مكن نصيب تو از مال دنيا مقدار بسيار اندكى است و آن همان مقدارى است كه مى ‏پوشى و مى ‏نوشى و مى‏خورى، بقيه ‏اش زيادى است كه براى غير از خودت باقى مى‏ گذارى، پس از آنچه به تو داده ‏اند به قدر كفايت بردار و باقى را احسان كن.(4)
    در همین راستا روایتی از امیرمؤمنان علی(علیه السلام) که می فرمایند: «يَا ابْنَ آدَمَ مَا كَسَبْتَ فَوْقَ‏ قُوتِكَ‏ فَأَنْتَ فِيهِ خَازِنٌ لِغَيْرِك‏»؛ اى فرزند آدم! هر چه بيشتر از مقدار خوراكت به دست مى ‏آورى، خزانه‏ دار ديگران در مورد آن خواهى بود.(5)
    خلاصه: از اين ثروت به اندازه ‏اى كه احتياج دارى و تو را كفايت مى ‏كند، مصرف كن.(6)
    نکته: هر دو تفسیر قابل جمع هستند و می توانند هر دو مراد آیه باشند.(7)

    مطلب دیگر؛
    هر کسی با هر موقعیتی، نعمت های بسیاری دارد یعنی همان هم که نعمت های دنیایی اش نسبت به دیگری کمتر است، باز هم اگر آن ها را شمارش کند، بسیار است.
    خداوند متعال می فرماید: «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيم‏»؛ و اگر نعمت هاى خدا را بشماريد، هرگز نمى‏ توانيد آن ها را احصا كنيد؛ خداوند بخشنده و مهربان است‏.(8)
    نعمت، جهات و انواع مختلفی دارد؛ قدر بسیاری از نعمت ها را وقتی می فهمیم که آن را از دست داده باشیم و یا برای ما محدود شده باشد.
    نکته دیگر؛ انسان هر چقدر نعمت داده شده ـ کم یا زیاد ـ به همان اندازه از او انتظار هست، و بیش از توان و امکان انسان، از او تکلیفی خواسته نشده و انتظاری نیست؛ زیرا خداوند متعال می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»(9)

    پی نوشت ها:
    1. قصص: 28/ 77.
    2. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج ‏7، ص 416؛ طباطبایی، محمد حسین، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج ‏16، ص 111.
    3. حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج ‏4، ص 139؛ بحرانی، تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، موسسة البعثة، قسم الدراسات الاسلامیه ـ قم، ج ‏4، ص 287.
    4. آلوسى، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني‏، محقق: عبدالبارى عطيه، ناشر: دار الكتب العلمية، منشورات محمد علي بيضون‏، لبنان- بيروت‏، 1415ه.ق‏، چاپ اول، ج ‏10، ص 318؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏16، ص 156.
    5. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، کلمات قصار، شماره 192.
    6. طبرسی، تفسیر جوامع الجامع، حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت ـ قم، ج ‏3، ص 232.
    7. تفسير نمونه، ج ‏16، ص 156.
    8. نحل: 16/ 18.
    9. بقره: 2/ 286.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. جمع بندی دلیل تغییر قبله مسلمانان از "بیت المقدس" به "مکه" چه بوده است؟
    توسط رضوانه در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۱, ۱۸:۴۳
  5. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود