جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4,170
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9,957 پست
    حضور
    145 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    17

    آیا خداوند نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟




    با نام و یاد دوست

    سلام

    یکی از کاربران کانون سوالی داشتند که مطالب ایشون عینا نقل میشود



    سلام وقتتون بخیر

    چند تا سوال قرآنی داشتم

    که چند وقته دنبال جوابشونم ولی جواب قانع کننده ای بدست نیاوردم کسی ای دی شما رو داد که شاید بتونید جواب منطقی و بر اساس یک استدلال درست بدید

    ۱. اینکه در سوره الحاقه آیه ۱۷ از هشت موجود که نگهدارنده عرش خداست صحبت کرده چیست؟ خیلیا میگن فرشته که کاملا اشتباه هستش3
    اولا مگر خداوندی که قادر مطلق و بی نیاز از هر چیزی است نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟ حتی با فرض اینکه عرشی که در اینجا مطرح شده است بصورت استعاری باشد باز از نیاز خدا به موجوداتی جهت نگهداشتن عرشش حکایت داره


    دوما اینکه این هشت موجود چی هستش؟

    این سوال رو پاسخ بدید بقیه رو هم مطرح میکنم

    با سپاس از شما


    با تشکر

    در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید آیا خداوند نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا خداوند نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟


  2. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4,170
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9,957 پست
    حضور
    145 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    17




    با نام و یاد دوست







    آیا خداوند نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟








    کارشناس بحث: استاد صدیق
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا خداوند نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    608 پست
    حضور
    4 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط معین نمایش پست
    اینکه در سوره الحاقه آیه ۱۷ از هشت موجود که نگهدارنده عرش خداست صحبت کرده چیست؟ خیلیا میگن فرشته که کاملا اشتباه هستش3
    اولا مگر خداوندی که قادر مطلق و بی نیاز از هر چیزی است نیازمند اینه که عرشش رو کسی نگهداره؟؟ حتی با فرض اینکه عرشی که در اینجا مطرح شده است بصورت استعاری باشد باز از نیاز خدا به موجوداتی جهت نگهداشتن عرشش حکایت داره
    باسلام وعرض ادب

    مطلب بالا در بردارنده چندین پرسش است:
    الف. منظور از عرش چیست؟
    ب. نگهدارنده های عرش چه کسانی هستند؟
    ج. مراد از نگهداری عرش
    د. مگر آیا خداوند نیاز به این موجودات دارد؟

    بدین منظور به تک تک این پرسشها پاسخ داده میشود.




  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    608 پست
    حضور
    4 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب نخست: مراد از عرش چیست؟
    عرش در لغت به معنای تخت پادشاهی است و در اصطلاح قرآنی وقتی به خداوند متعال نسبت داده میشود، یک نحوه اسناد مجازی است.
    در اینجا، اسناد حقیقی نیست چرا که اسناد حقیقی عرش به خداوند، مستلزم جسمانی بودن خداوند است و چون خداوند جسمانی نیست، بنابراین، مراد از عرش نیز امری غیر جسمانی است.
    بدین صورت که چون تخت سلطانی، نشانه مقام و شوکت و فرماندهی پادشاه است، چنانکه در داستان حضرت سلیمان، وقتی حضرت میخواهد قدرت خود را به پادشاه سبأ نمایان کند، تخت پادشاهی او را از کاخش به سرای خود می آورد.
    بنابراین، مراد از عرش، چیزی است که نشانه حکومت الهی است.
    برخی آنرا به معنای "مجموعه جهان هستی" دانسته اند.(مکارم شیرازی، نمونه، ج24، ص452)
    برخی نیز مراد از عرش را علم الهی دانسته اند.(الكافي: ج 1، كتاب التوحيد، باب العرش و الكرسي، ح 6، ص 132)





  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    608 پست
    حضور
    4 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    مطلب دوم: نگهدارنده عرش
    در این مورد، چند بیان وجود دارد.
    در این ایه شریفه بیان شده که نگهدارنده عرش، 8 (نفر یا گروه) هستند.
    در روایتی بیان شده که " حاملان هشتگانه عرش خدا در قيامت چهار نفر از اولين، و چهار نفر از آخرين هستند، اما چهار نفر از اولين" نوح" و" ابراهيم" و" موسى" و" عيسى" مى‏باشند، و چهار نفر از آخرين محمد ص و" على" و" حسن" و" حسين" ع هستند"!(تفسیر قمی، ج2، ص384)
    در روایتی دیگر از نبی مکرم اسلام(ص) بیان شده که "حاملان عرش امروز، 4 نفر(یاگروه) هستند که در روز قیامت 4 نفر(یاگروه) دیگر آنان را کمک میکنند و با هم 8 نفر(یاگروه) میشوند.(مجمع البیان، ج10، ص520)

    به هر حال، نکته مشترک در این تعابیر این است که حاملان عرش، 8 (نفر یا گروه) هستند.




  6. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    608 پست
    حضور
    4 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب سوم: مراد از نگهداری عرش
    نکته مهم دیگری که در این مسئله مهم است آن است که مراد از نگهداری عرش چیست؟
    باتوجه به اینکه گفتیم مراد از عرش، حکومت خداوند و محدوده آن، مجموعه جهان هستی است، سوال دیگری که ایجاد میشود آن است که مراد از نگهداری این عرش چیست؟
    چندین احتمال در اینجا وجود دارد:
    احتمال نخست: باتوجه به روایت اول، مراد از نگهداری میتواند
    مقام شفاعت باشد که این شفاعت شامل تمام هستی و موجودات آن میشود.
    احتمال دوم: باتوجه به روایت دوم و آیه شریفه که به صورت مطلق بیان شده است، میتواند مراد از نگهداری عرش، ا
    نجام بخشی از فرایند تدبیر نظام عالم باشد.
    این احتمال باتوجه به روایتی دیگر تقویت میشود. در این روایت بیان شده است که این 4 نگهدارنده به صورت 4 دسته از جانداران عالم(انسان، پرندگان، درندگان و حیوانات اهلی) خلق شده اند تا به واسطه آنان خداوند به این موجودات روزی بدهد.:
    «ان حملة العرش أربعة: أحدهم على صورة ابن آدم يسترزق الله لبني آدم، و الثاني على صورة الديك يسترزق الله للطير، و الثالث على صورة الأسد يسترزق الله للسباع، و الرابع على صورة الثور يسترزق الله للبهائم، و نكس الثور رأسه منذ عبد بنو إسرائيل العجل، فاذا كان يوم القيامة صاروا ثمانية.»(تفسیر نورالثقلین، ج5، ص404)




  7. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    608 پست
    حضور
    4 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب چهارم: وجه نگهداری
    مسئله مهم دیگری که در این میان به نظر میرسد این است که خداوند چه نیازی به این موجودات دارد.
    چه ایشان را انسانهای برتر بدانیم و چه فرشتگان، خداوند متعال قادر مطلق چه نیازی به این واسطه ها دارد.
    در این سوال، یک شبهه اشراب شده است. بدین صورت که
    بین صفت قدرت مطلق الهی و انجام برخی از کارهای او توسط موجودات دیگر، تناقض وجود دارد.

    پاسخ این سوال آن است که
    اگر این موجودات مستقل این کار را انجام داده بودند، تناقض وجود داشت.
    ولی
    خداوند خودش به اذن خودش به آنان چنین قدرتی را بخشیده است و این موجودات در کار خود(شفاعت یا تدبیر) استقلالی ندارند و کاملا وابسته به حق تعالی هستند.
    چنانکه در روایت آخر به این نکته اشاره شده است و مسئله رزق دادن به آن چهار دسته از جانداران، به صورت مجازی به این 4 حامل عرش اسناد داده شده است و رزق به خود خداوند منسوب شده است: یسترزق الله.
    بعلاوه، ادله نقلی و عقلی دال بر قدرت مطلق خداوند و عدم نیاز او به هیچ موجودی دیگر، نشان دهنده مراد از این آیه شریفه و حمل عرش توسط این حاملان است.

    موفق باشید


  8. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    608 پست
    حضور
    4 روز 22 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش: منظور از موجوداتی که نگهدارنده عرش خداوند هستند چیست و باتوجه به بی نیازی مطلق خداوند، چرا خداوند به چنین موجوداتی نیاز دارد.


    پاسخ:
    مطلب بالا در بردارنده چندین پرسش است:
    الف. منظور از عرش چیست؟
    ب. نگهدارنده های عرش چه کسانی هستند؟
    ج. مراد از نگهداری عرش
    د. مگر آیا خداوند نیاز به این موجودات دارد؟

    بدین منظور به تک تک این پرسشها پاسخ داده میشود.
    مطلب نخست: مراد از عرش چیست؟
    عرش در لغت به معنای تخت پادشاهی است و در اصطلاح قرآنی وقتی به خداوند متعال نسبت داده میشود، یک نحوه اسناد مجازی است. در اینجا، اسناد حقیقی نیست چرا که اسناد حقیقی عرش به خداوند، مستلزم جسمانی بودن خداوند است و چون خداوند جسمانی نیست، بنابراین، مراد از عرش نیز امری غیر جسمانی است. بدین صورت که چون تخت سلطانی، نشانه مقام و شوکت و فرماندهی پادشاه است، چنانکه در داستان حضرت سلیمان، وقتی حضرت میخواهد قدرت خود را به پادشاه سبأ نمایان کند، تخت پادشاهی او را از کاخش به سرای خود می آورد. بنابراین، مراد از عرش، چیزی است که نشانه حکومت الهی است. برخی آنرا به معنای "مجموعه جهان هستی" دانسته اند.(1) برخی نیز مراد از عرش را علم الهی دانسته اند.(2)

    مطلب دوم: نگهدارنده عرش
    در این مورد، چند بیان وجود دارد. در این ایه شریفه بیان شده که نگهدارنده عرش، 8 (نفر یا گروه) هستند.
    در روایتی بیان شده که " حاملان هشتگانه عرش خدا در قيامت چهار نفر از اولين، و چهار نفر از آخرين هستند، اما چهار نفر از اولين" نوح" و" ابراهيم" و" موسى" و" عيسى"(علیهم اسلام) مى ‏باشند، و چهار نفر از آخرين محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و" على" و" حسن" و" حسين" (علیهم السلام) هستند"!(3)
    در روایتی دیگر از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) بیان شده که "حاملان عرش امروز، 4 نفر(یاگروه) هستند که در روز قیامت 4 نفر(یاگروه) دیگر آنان را کمک میکنند و با هم 8 نفر(یاگروه) میشوند.(4)
    به هر حال، نکته مشترک در این تعابیر این است که حاملان عرش، 8 (نفر یا گروه) هستند.

    مطلب سوم: مراد از نگهداری عرش
    نکته مهم دیگری که در این مسئله مهم است آن است که مراد از نگهداری عرش چیست؟ باتوجه به اینکه گفتیم مراد از عرش، حکومت خداوند و محدوده آن، مجموعه جهان هستی است، سوال دیگری که ایجاد میشود آن است که مراد از نگهداری این عرش چیست؟ چندین احتمال در اینجا وجود دارد:
    احتمال نخست: باتوجه به روایت اول، مراد از نگهداری میتوان
    د مقام شفاعت باشد که این شفاعت شامل تمام هستی و موجودات آن میشود.
    احتمال دو
    م: باتوجه به روایت دوم و آیه شریفه که به صورت مطلق بیان شده است، میتواند مراد از نگهداری عرش، انجام بخشی از فرایند تدبیر نظام عالم باشد.
    این احتمال باتوجه به روایتی دیگر تقویت میشود. در این روایت بیان شده است که این 4 نگهدارنده به صورت 4 دسته از جانداران عالم(انسان، پرندگان، درندگان و حیوانات اهلی) خلق شده اند تا به واسطه آنان خداوند به این موجودات روزی بدهد.(5)

    مطلب چهارم: وجه نگهداری
    مسئله مهم دیگری که در این میان به نظر میرسد این است که خداوند چه نیازی به این موجودات دارد. چه ایشان را انسانهای برتر بدانیم و چه فرشتگان، خداوند متعال قادر مطلق چه نیازی به این واسطه ها دارد. در این سوال، یک شبهه اشراب شده است. بدین صورت که بین صفت قدرت مطلق الهی و انجام برخی از کارهای او توسط موجودات دیگر، تناقض وجود دارد.

    پاسخ این سوال آن است که
    اگر این موجودات مستقل این کار را انجام داده بودند، تناقض وجود داشت. اما خداوند خودش به اذن خودش به آنان چنین قدرتی را بخشیده است و این موجودات در کار خود(شفاعت یا تدبیر) استقلالی ندارند و کاملا وابسته به حق تعالی هستند.
    چنانکه در روایت آخر به این نکته اشاره شده است و مسئله رزق دادن به آن چهار دسته از جانداران، به صورت مجازی به این 4 حامل عرش اسناد داده شده است و رزق به خود خداوند منسوب شده است: یسترزق الله.
    بعلاوه، ادله نقلی و عقلی دال بر قدرت مطلق خداوند و عدم نیاز او به هیچ موجودی دیگر، نشان دهنده مراد از این آیه شریفه و حمل عرش توسط این حاملان است.

    ــــــــــــ
    1. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374، ج24، ص452.
    2. محمد بن یعقوب کلینی، اصولكافي، تصحیح غفاری و آخوندی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق، چاپ چهارم، ج 1،ص 132، ح6.
    3. علی بن ابراهیم قم، تفسیر قمی، قم، دارالکتاب، 1363، چ سوم، ج2، ص384
    4.فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، تهران، ناصر خسرو،1372، چ سوم، ج10، ص520
    5. عبد علی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین،
    قم، اسماعیلیان، 1415ق، چ چهارم، ج5، ص404

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۷/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۵:۰۸

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✯◡✯ ظاهر زیبا چقدر در انتخاب همسر مهم است؟؟!! ✯◡✯
    توسط معز الاولیاء در انجمن انتخاب همسر
    پاسخ: 76
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۰۴, ۲۰:۲۴
  2. ایا پاسخ قران به متقاضیان معجزه منطقی است؟؟!
    توسط talleb در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 21
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۱۸, ۱۱:۱۵
  3. خواست خدا بوده که نوه ی پیغمبر شکست بخورد؟؟
    توسط رضوانه در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۲۱, ۱۵:۰۸
  4. *★*★* خالدبن ولید که بود ؟ سیف اسلام یا ......؟؟!! *★*★*
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۰۲, ۰۱:۵۷
  5. چرا همش به حرف مردم فکر میکنید ؟؟
    توسط ریحانه در انجمن سایر مباحث
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۰/۱۳, ۱۷:۳۱

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود