-
۱۳۸۷/۰۷/۰۷, ۰۴:۳۸ #1
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 54
- مورد تشکر
- 99 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
انسان و ایمان
علم به ما روشنائي و توانائي مي بخشد و ايمان عشق و اميد و گرمي ، علم ابزار مي سازد و ايمان مقصد ، علم سرعت مي دهد و ايمان جهت ، علم توانستن است و ايمان خوب خواستن ، علم مي نماياند که چه هست و ايمان الهام مي بخشد که چه بايد کرد ، علم انقلاب برون است و ايمان انقلاب درون ، علم جهان را جهان آدمي مي کند و ايمان روان را روان آدميت مي سازد ، علم وجود انسان را به صورت افقي و گسترش مي دهد و ايمان به شکل عمودي بالا مي برد ، علم طبيعت ساز است و ايمان انسان ساز .
هم علم به انسان نيرو مي دهد ، هم ايمان ، اما علم نيروي منفصل مي دهد و ايمان نيروي متصل . علم زيبائي است و ايمان هم زيبائي است . علم زيبائي عقل است و ايمان زيبائي روح ، علم زيبائي انديشه است و ايمان زيبائي احساس .
هم علم به انسان امنيت مي بخشد و هم ايمان . علم امنيت بروني مي دهد و ايمان امنيت دروني . علم در مقابل هجوم بيماري ها ، سيلها ، زلزله ها ، طوفانها ، ايمني مي دهد و ايمان در مقابل اضطرابها ، تنهائي ها ، احساس بي پناهي ها ، پوچ انگاري ها . علم جهان را با انسان سازگار مي کند و ايمان انسان را با خودش .
علم بدون ايمان نيز تيغي است در کف زنگي مست ، چراغي است در نيمهشب در استدزد براي گزيدهتر بردن کالا .
انسان فاقد هرگونه ايده و ايمان ، يا به صورتموجودي غرق در خودخواهي درميآيد که هيچوقت از لاک منافع فردي خارجنميشود ، و يا به صورت موجودي مرددو سرگردان که تکليف خويش را درزندگي در مسائل اخلاقي و اجتماعي نميداند. انساندائما با مسائل اخلاقي واجتماعي برخورد مينمايد و ناچار بايد عکس العمل خاصيدر برابر اينگونهمسائل نشان بدهد انسان اگر به مکتب و عقيده و ايماني پيوستهباشدتکليفش روشن است ، و اما اگر مکتب و آئيني تکليفش را روشن نکرده باشدهمواره مردد به سر ميبرد ، گاهي به اين سو کشيده ميشود و گاهي به آن سو .
ولي تفاوت يک ايده مذهبي و غير مذهبي اين است که آنجا که پاي عقيده مذهبي بهميان آيد و به ايده قداست ببخشد ، فداکاريها از روي کمال رضايت و به طور طبيعي صورت ميگيرد فرق است ميان کاري کهاز رويرضا و ايمان صورت گيرد که نوعي انتخاب است ، با کاري که تحتتاثير عقدهها وفشارهاي ناراحت کننده دروني صورت ميگيرد که نوعي انفجاراست .
آري ، ايمان است که زندگي را در درون جان ما برما وسعت ميبخشد و مانع فشارعوامل روحي ميشود .
آن چيزي که بيش از هر چيز حق را محترم ، عدالت را مقدس ، دلها را به يکديگرمهربان ، اعتماد متقابل را ميان افراد برقرار ميسازد ، تقوا و عفاف را تاعمق وجدان آدمي نفوذ ميدهد ، به ارزشهاي اخلاقي اعتبار ميبخشد ، شجاعت مقابلهبا ستم ايجاد ميکند و همه افراد را مانند اعضاي يک پيکربه هم پيوند ميدهد ومتحد ميکند ، ايمان مذهبي است .
تجليات انساني انسانها که مانند ستارگان درآسمان تاريخ پرحادثه انساني ميدرخشد همانهائي است که از احساسهاي مذهبيسرچشمه گرفته است. قيافه مرگ در چشم فرد با ايمان با آنچه در چشم فرد بي ايمان مينمايد ،عوضميشود از نظر چنين فردي ديگر مرگ ، نيستي و فنا نيست ، انتقال ازدنيائي فانيو گذرا به دنيائي باقي و پايدار ، و از جهاني کوچکتر بهجهاني بزرگتر است ،مرگ منتقل شدن از جهان عمل و کشت است به جهاننتيجه و محصول از اين رو چنينفردي نگرانيهاي خويش را از مرگ ، باکوشش در کارهاي نيک که در زبان دين " عملصالح " ناميده ميشود برطرفميسازد .
از نظر روانشناسان ، مسلم و قطعي است که اکثر بيماريهاي رواني که ناشياز ناراحتيهاي روحي و تلخيهاي زندگي است ، درميان افراد غير مذهبي ديده ميشود افراد مذهبي به هر نسبت که ايمان قوي ومحکمداشته باشند از اين بيماريها مصونترند از اين رو يکي از عوارض زندگي عصر ما کهدر اثر ضعف ايمانهاي مذهبي پديد آمده است افزايشبيمارها و بيماريهاي رواني وعصبي است .
گزيده هائي از کتاب "انسان و ايمان" شهيد استاد مطهري
کتاب انسان و ايمان را از اينجا دانلود کنيد
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۸/۰۵, ۰۷:۴۴ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلام وممنون از طرح بحث انسان وایمان (کتاب استاد مطهری)
این اثر مجلد اول از مجموعه " مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی " است که در باب تفاوت انسان وحیوان وملاک امتیاز انسان ومسائل مربوط به آن بحث کرده است . کتاب حاضر مشتمل بر 6فصل است که در آن موضوعات متعددی مطرح شده که به شرح زیر است :
فصل اول :
انسان وحیوان ، شعاع آگاهی وخواسته حیوان ، شعاع آگاهی وخواسته انسان ، ملاک امتیاز انسان ، آیا انسانیّت رؤياست .
فصل دوم :
علم وایمان ، رابطه علم وایمان ، جانشینی علم وایمان
فصل سوم :
ایمان مذهبی ، آثار وفوائد ایمان ، بهجت وانبساط ، نقش ایمان در بهبود روابط اجتماعی ، کاهش ناراحتی ها .
فصل چهارم :
مکتب ایدئولوژی
فصل پنجم :
اسلام مکتب جامع وهمه جانبه ، لغزشگاه های اندیشه از نظر قرآن ، تکیه بر ظن وگمان به جای علم ویقین ، میل ها وهواهای نفسانی ، شتابزدگی ، سنت گرائی وگذشته نگری ، شخصیت گرایی .
فصل ششم :
منابع تفکر در اسلام ، طبیعت ، تاریخ ، ضمیر انسان
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری