جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دستور العملى از عالم متقى , شيخ عباس قمى (قدس سره)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دستور العملى از عالم متقى , شيخ عباس قمى (قدس سره)




    حوزه هاى علوم دينى را ويژگيهاى است در خوراقتدا و نارسايى هايى است بايسته پيرايش .

    طالبان علوم دينى , بى آنكه از: مجازات و پاداشى در سيستم آموزشى برخوردار باشند. با حرص و ولعى شگفت آور به فراگيرى دانشهاى مجود, مى پردازند و دراين راه نستوهند و ناآرام .

    آنان دراين تلاش مقدس , نه تنها به نام و نان نمى انديشند كه رفاه و آسايش خويش را فداى تعليم و تبليغ علم دين , مى كنند.

    عامل پيدايى اين خصلت علم پرور,انگيزه اى دينى و فريضه شرعى است .

    آنان در قلمرو عمل به تكليف . همه توان و دارائيهاى خويش را به مسلخ مى برند. تا علوم آل محمد را در هر دوره و زمانى زنده نگه دارند.

    دراين راستااست كه عالمان بسيارى دراين حوزه ها پرورش يافت و قله هاى بلندى در عرصه دانش دينى , پديد, آمد.

    سوكمندانه , در بستر تاريخ بر تارك اين سيماى نورانى , لكه هايى پديد آمد كه حوزه ها رااز درخشندگى و بالندگى بازداشت .

    واز نقش آفرينى در عرصه زندگى بشر, به گوشه اذهان و قلمرواعمال فردى , محصور كرد.

    اين پديده , عدم نگرش به اسلام به عنوان آيين زندگى و قانون اداره جامعه , و كاستى در عرض اسلام دراين ابعاد بود.

    لذا در حوزه ها, عالمان بسيارى پرورده شد, ولى هاديان بشر و مناديان فضيلت , و آنانكه شمع جمع حيات انسان باشند,اندك , بودند.

    در هر دوره اى افرادى انگشت شمار, رسالتى برونحوزوى احساس كرده , و براساس نياز مردم و با زبان روز, زلال احكام دين را, نشر دادند.

    محدث عاليمقام , مورخ بزرگوار و زاهد وارسته , مرحوم حاج شيخ عباس قمى (قدس سره الشريف )از ستارگان درخشان حوزه هاى علوم دينى در تاريخ معاصر,است .

    او بااينكه علوم رسمى حوزه ها, بويژه فقه ,اصول و رجال را بخوبى فرا گرفت , رسالت خويش را در بسنده كردن به كرسى تدريس , ندانست .

    بلكه چونان اسلاف واسايتد خويش : مرحوم شرف الدين , ميرزاى نورى و آغابزرگ طهرانى , در دو سنگر, منبر و قلم , به تبيين معارف ,ارزشها و اسوه هاى دينى پرداخت و دراين زمينه , كتابهاى گراسنگى پديد آورد.

    امواج معنوى مواعظ او هنوز در فضاى اين مرز و بوم طنين اندازاست , و كتاب مفاتيح الجنانش , روح و جان ما را نشاط شادابى معنوى مى بخشد.

    نوشته فرا ديد شما دست آوردهاى گرانسنگ اواز متون نورانى دين و تجربه هاى طولانى او, در زمينه تبليغ واخلاق مبلغ , مى باشد.

    اميد آنكه مبلغان دين را معنويت و مهارت افزايد. روحش شاد و راهش پر رهروباد.

    براهل منبر و روضه خوانهاست كه در كار خويش ,امورى را پاس دارند تا در زمره بزرگشماران شعائرالهى قرار بگيرند و برارشاد و هدايت بندگان خدا توفيق يابند.

    1.اخلاص و دورى از ريا.

    از پيامبر اسلام (ص) , روايت شده است :

    ان اخوف مااخاف عليكم الشرك الاصغر. قالوا: و ماالشرك الاصغر يا رسول اله ؟ قال :الرياء. قال : يقول الله عزوجل , يوم القيامه اذا جازالعباد باعمالهم :اذهبواالى الذين كنتم تراون فى الدنيا, فانظروا هل تجدون عندهم عندهم الجزاء . 1
    ترسناكترين چيزى كه از آن بر شما بيم دارم : شرك كوچك است . گفته شد:اى پيامبر خدا, شرك كوچك چيست ؟ فرمود :[ريا]. سپس فرمود: خدا در روز قيامت كه پاداش بندگان رااعطا مى كند به آنان فرمايد: برويد نزد آنانى كه برايشان ريا كرديد و بنگريد كه پاداش كارهايتان پيش آنان است .

    امام صادق عليه السلام , به عباد بن كثير بصرى , فرمود:

    ويلك يا عباداياك والريا فانه من عمل لغيرالله و كله الله الى من عمل له . 2
    واى بر تو اى عباد!از ريا دورى كن . هر كس براى غير خدا كار كند, خدااو را به همان كس واگذارد.

    بايسته است : واعظ, در كار خويش , وجه خداى تعالى وامتثال فرمان او را در نظر بگيرد واصلاح نفس خود وارشاد را نردبان رسيدن به متاع و موقعيت دنيايى قرار ندهد كه در صف تبهكارانى در آيد كه رشته كار خويش از دست داده اند و گمان دارند كه خوب كار مى كنند 3 . مقام اخلاص بسيار والاست و خطرهاى بسيارى هم دارد و خيلى دقيق است و تحصيل آن دشوارازاين روى , طالب آن , بايد تيز بين باشد و نستوه . سزاوار است : واعظ, آنچه را مى گويد خود به كار بند تا چونان چراغى نباشد كه خود را تباه سازد و بسوزد و ديگران را نور و فروغ بخشد.

    2. راستى و راستگويى .

    ازامام ششم , عليه السلام روايت شده است :

    ان الله عزوجل لم يبعث نبياالا بصدق الحديث واداءالامانه الى البر والفاجر . 4
    همانا خداى عزوجل , هيچ پيامبرى را نفرستاد, مگر به راستگويى و برگرداندن امانت به امانت گذاران , چه نيك و چه بد.

    ابى كهمس گويد:ازامام صادق , عليه السلام , پرسيدم : عبدالله بن ابى يعفور شما را سلام مى رساند. حضرت مى فرمود: بر تو و براو سلام . وقتى نزد عبدالله رفتى سلام مرا به او برسان و بگو: جعفربن محمد گفت : بنگر چه عاملى على , عليه السلام , را نزد پيامبر به اين مقام رساند, همو را مراعات كن و پاس دار. همانا على , عليه السلام , با راستى در سخن واداى امانت , آن جايگاه بلند را, نزد پيامبر, كسب كرده است . 5

    و نيزامام صادق , عليه السلام , فرمود:

    لا تنظرواالى طول ركوع الرجل و سجوده , فان ذلك شى اعتاده , فلو تركه استحوحش لذلك ولكن انظرواالى صدق حديثه واداءامانته . 6
    به ركوعها و سجده هاى طولانى افراد, نگاه كنيد زيرا ممكن است به آن عادت كرده باشند واگر آن را ترك كنند, وحشت كنند بلكه راستگويى و امانتدارى او را بنگر.

    بنابراين ,از سخن دروغ وافترا به خدا و حجتهاى او و علماى دين دورى كن . نه بر حديث بيفزار و نه در آن تدليس كن و نه دروغى را, به عنوان زبان حال , نقل كن .

    ازامام باقر, عليه السلام , نقل شده است :

    ان الله عزوجل جعل للشراقفالا و جعل مفاتيح تلك الافقال الشراب و الكذب شرمن الشراب . 7
    البته خدا بر بديها قفلها زده و كليد آنها را ميخوارگى قرار داد. دروغگويى از شرابخوارى هم بدتراست .

    باز مى فرمايد:

    ان الكذاب هم خراب الايمان. 8
    دروغ ايمان را ويران مى كند.

    اميرالمومنين , عليه السلام , فرمود:

    لا يجد عبدا حقيقه الايمان حتى يدع الكذب جده و هزله .
    بنده حقيقت ايمان را نچشد تااين كه دروغ جدى و شوخى را وانهد.

    امام سجاد, عليه السلام , فرمود:


    اتقواالكذب ,الصغير منه والكبير فى كل جدو هزل , فان الرجل اذا كذب فى الصغيراجترى على الكبير . 10
    از دروغ كوچك و بزرگ , جدى و شوخى آن , پروا گير زيرا آن كه دروغ كوچك را مرتكب شود نسبت به دروغ بزرگ جرات يابد.

    3.اجتناب و دورى از غنا.

    هركس قرآن رااز پيش خود تفسير كند ولو دراين تفسير به حق رسد, خطا كار باشد]. 24

    12. براى سخنان معصومين توجيهات ناسالم و باطل نكند و در آنها تصرفات و تحليلهاى خنك و ركيك ننمايد, چنانچه در روزگار ما رواج دارد,اعاذناالله تعالى .

    13.اگر مجتهد نيست در زمينه احكام فتوا ندهد.

    نقل گفتار تكان دهنده سيد بزرگوار, پارسا, زاهد, سعادتمند دوران , قدوه عارفان , چراغ فروزان مجتهدان , صاحب كرامتهاى روشن , ابى القاسم رضى الدين سيد بن طاووس , قدس سره , كه خداوند نامش را در ملكوت اعلى بلند گرداند, دراين زمينه بس است :

    من مصلحت و نجات خودار در دنيا و آخرت در كناره گيرى از فتواى در احكام شرعيه دانستم زيرا روايات رسيده دراحكام از فقهاى اصحاب ما در مورد تكاليف شرعيه بسيار مختلف است و شنيدم كه خداى , جل جلاله , به عزيزترين آفريده خود در بين خلايق , محمد, صل الله عليه و آله , فرمود:

    ولوتقول علينا بعض الاقاويل . لاخذنا منه باليمين . 24 ...
    ديدم اگر كتابى در فقه براى عمل به آن بعداز خود مى نوشتم , خلاف پارسايى و ورع از فتوا دادن بود و مشمول تهديد آيات نامبرده مى شدم , زيرا وقتى خداوند پيامبر عزيز خود و داناى جهانيان را چنين عتاب كند, پس اگر من به ناحق حكمى كنم يا فتواى خلافى درهم با تاليفى ناصواب كنم يا دراين موارد خطا كنم در حضوراو, روز قيامت , چه حالى خواهم داشت 25 ...

    14. به هنگام بيان فضايل و مقامات پيامبران وامامان معصوم , عليهم الصلوات والسلام , مطالبى را نگويد كه (نزد خردمندان ) مايه نقص آنان گردد.

    15.اگر توان پاسخ نيكو به شبهه هاى عقيدتى را ندارند, وارد آن نشود واساس دين و عقيده مردم را ويران نسازد.

    16. با نرمى و مدارا رفتار كند كه نرمى در همه كارهااصلى است اساسى و بزرگ .

    در پايان وصيت خضر به حضرت موسى , عليه السلام , آمده است :

    [ هيچ كس را برگناهى سرزنش مكن . دوسترين كارها نزد خداى تعالى سه چيزاست :

    ميانه روى به هنگام توانگرى , گذشت در توانايى و قدرت بر كيفر و نرمى با بندگان خدا.

    هركس در دنيا با ديگرى نرمى كند, خداوند در آخرت بااو نرمى و مدارا كند]. 26
    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    719
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    4

    راهنما مولف کتاب مفاتیح الجنان




    دستور العملى از عالم متقى , شيخ عباس قمى (قدس سره)
    حجة الاسلام‌ و المسلمين‌ حاج‌ شيخ‌ عباس‌ قمي ،يكي از محدثان‌ مخلص‌ و زاهد و بسيار پركار قرن‌ چهاردهم‌ هجري‌ است‌ كه‌ در سال‌ 1294 ه‌.ق‌ مصادف‌ با تقريبا 1254 ه‌.ش‌ در شهر مقدس‌ قم‌ ديده‌ به‌ جهان‌ گشود .پدرش‌ محمدرضا ،كاسبي متدين‌ و آگاه‌ به‌ احكام‌ دين‌ مبين‌ اسلام‌ بود چنانكه‌ مردم‌ براي‌ آگاهي از فروع‌ فقهي و وظايف‌ مذهبي خويش‌ به‌ ايشان‌ رجوع‌ مي كردند .

    شيخ‌ عباس‌ پس‌ از فراگيري‌ بخشي از علوم‌ ديني مقدمات‌ و سطح‌ در نزد علماي‌ عصر خويش‌ ،در حوزه‌ علميه‌ قم‌ سرانجام‌ در سال‌ 1316 ه‌.ق‌ براي‌ تكميل‌ تحصيلات‌ در سطوح‌ عالي فقه‌ و اصول‌ به‌ حوزه‌ علميه‌ نجف‌ اشرف‌ تشرف‌ حاصل‌ كرد و چون‌ در علوم‌ نقلي بويژه‌ حديث‌ استعداد درخشاني داشت‌ از فقيه و محدث‌بزرگ آن‌ عصر مرحوم‌ حسين‌ بن‌ محمدتقي طبرسي معروف‌ به‌ محدث نوري‌ بيشتر كسب‌ فيض‌ كرد .مرحوم‌ شيخ‌ عباس‌ در سال‌ 1318 ه‌.ق‌ به‌ سوي‌ خانه‌ خدا و زيارت‌ مشاهد مشرفه‌ بار سفر بست‌ و سپس‌ به‌ سوي‌ وطن‌ خويش‌ قم‌ مراجعت‌ كرد ،اما پس‌ از ديدار با والدين‌ و خويشان‌ دوباره‌ رهسپار نجف‌ اشرف‌ و مجلس‌ پرفيض‌ مرحوم‌ محدث نوري‌ شد .مرحوم‌ محدث نوري‌ در سال‌ 1320 ه‌.ق‌ به‌ ديدار حق‌ شتافت‌ و جهان‌ تشيع‌ را عزادار ساخت‌ .محدث نوري نيز پس‌ از رحلت‌ استاد بزرگوارش‌ ،حدود 2 سال‌ در شهر نجف‌ از خرمن‌ معارف‌ ديني خوشه‌ ها چيد و سرانجام‌ در سال‌ 1322 ه‌.ق‌ 1282ـ3 / ه‌.ش‌ يعني يكسال‌ پيش‌ از آغاز انقلاب‌ مشروطه‌ 1327ـ1323 ق‌ و در دوره‌ روي‌ كار آمدن‌ علي اصغر خان‌ امين‌ السلطان‌ صدر اعظم‌ مظفر الدين‌ شاه‌ ـ كه‌ از فاسدترين‌ رجال‌ دولت‌ قاجار به‌ شمار مي آمد ـ به‌ وطن‌ بازگشت‌ .در اين‌ دوران‌ افكار بويژه‌ فلسفه‌ سياسي غرب‌ در ايران‌ رسوخ‌ كرده‌ بود و اين‌ افكار گرچه‌ موجب‌ اعتراض‌ به‌ حكومت‌ استبدادي‌ قاجار مي شد ،اما گروهي نيز به‌ جهت‌ خودباختگي دربرابر تمدن‌ غربي ،فرهنگ‌ اصيل‌ اسلامي را از ياد برده‌ بودند.

    ماموريت‌ محدث قمي نيز از همين‌ جا آغاز مي شد .از اين‌ رو ،وي‌ خود را موظف‌ مي ديد كه‌ براي‌ دفاع‌ از اسلام‌ برتلاش‌ علمي خويش‌ بيش‌ از پيش‌ بيفزاريد .پس‌ از سقوط حكام‌ مستبد قاجار و روي‌ كارآمدن‌ حكومت‌ ديكتاتوري‌ پهلوي‌ ،وظيفه‌ محدث قمي در تبليغ‌رسالتهاي‌ الهي سنگينتر شد ،زيرا سياستهاي‌ فرهنگي انحطاط آفرين‌ در عصر پهلوي‌ و قتل‌ و تهديد علماي‌ مخالف‌ رژيم‌ شدت‌ يافت‌ .حاج‌ شيخ‌ عباس‌ در سال‌ 1331 ه‌.ق‌ در شهر مقدس‌ مشهد سكونت‌ گزيد و در طي همين‌ سالها سخنراني هاي‌ جذاب‌ و عالمانه‌ ايشان‌ ونيز كلاسهاي‌ درس‌ اخلاق‌ وي‌ كه‌ در هر پنج‌ شنبه‌ و جمعه‌ در مدرسه‌ ميرزا جعفر مشهد ـكه‌ اكنون‌ جزء دانشگاه‌ علوم‌ اسلامي رضوي‌ واقع‌ شده‌ است‌ ـ پذيراي‌ توده‌ انبوه‌ مردم‌و علما و مجتهدان‌ بزرگ بود .

    در سال‌ 1340 ه‌.ق‌ 1300 / ه‌.ش‌ يعني يك‌ سال‌ پس‌ از تصرف‌ تهران‌ توسط رضاخان‌ حاكم‌ مستبد و دست‌ نشانده‌ رژيم‌ پهلوي‌ ،مرحوم‌ شيخ‌ عباس‌ قمي به‌ دعوت‌ مرحوم‌ آيه‌ ا ...شيخ‌ عبدالكريم‌ حايري‌ يزدي‌ ـ كه‌ به‌ خواهش‌ علماي‌ عصر خويش‌ براي‌ تجديد مركزيت‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ ،در اين‌ شهر ماندگار شده‌ بود ـ براي‌ تدريس‌ به‌ حوزه‌ علميه‌ كهن‌ قم‌ فراخوانده‌ شد و در همين‌ ايام‌ يعني سال‌ 1344 ه‌.ق‌ ،مهمترين‌ كتاب‌ حديثي ايشان‌ يعني سفينه‌ البحار و مدينه‌ الحكم‌ و الاثار ـ كه‌ فهرست‌ موضوعي تفصيلي براي‌ احاديث‌ كتاب‌ عظيم‌ و بيش‌ از صد جلدي‌ بحار الانوار تاليف‌ علامه‌ مجلسي است‌ـ پس‌ از سالها تلاش‌ شبانه‌ روزي‌ مولف‌ در دسترس‌ علاقمندان‌ قرار گرفت‌ و به‌ اين‌ ترتيب‌ مي توان‌ گفت‌ او به‌ كتاب‌ عظيم‌ بحار الانوار حيات‌ مجدد بخشيد و مبلغان‌ را در دفاع‌ از اسلام‌ به‌ سلاحي كاري‌ مجهز نمود .در اين‌ كتاب‌ علاوه‌ بر فهرست‌ احاديث‌ و آيات‌ قرآن‌ ،گاه‌ مرحوم‌ شيخ‌ عباس‌ به‌ بيان‌ مطالب‌ مهم‌ و تحقيقات‌ ژرفي نيز اهتمام‌ ورزيده‌ و علاوه‌ بر اين‌ شرح‌ حال‌ مختصري‌ از مشاهير و بزرگان‌ علماي‌ شيعه‌ و سني و حتي برخي از شعرا و اديبان‌ را نيز ضميمه‌ كرده‌ است‌ .اما البته‌ مزيت‌ اساسي اين‌ كتاب‌ آن‌ است‌ كه‌ مولف‌ عاليقدرش‌ ،همه‌ آداب‌ ظاهري‌ و باطني نقل‌ حديث‌ را از قبيل‌ پاكيزيگي ظاهر و باطن‌ و خلوص‌ نيت‌ و پرهيز از اغراض‌ مادي‌ رعايت‌ نموده‌ و در واقع‌ به‌ نخستين‌ محدث جهان‌ اسلام‌ جناب‌ امير مومنان‌ تاسي كرده‌ است‌ .

    از محدث قمي كتابهاي‌ نفيس‌ بسياري‌ ـ كه‌ در مجموع‌ به‌ 63 جلد مي رسد ـ در رشته‌ هاي‌ گوناگ‌ون‌ رجال‌ ،اخلاق‌ ،فقهه‌ ،كلام‌ ،لغت‌ ،ادعيه‌ و تاريخ‌ و بويژه‌ حديث‌ به‌ يادگار مانده‌ است‌ كه‌ برخي از آنها عبارتند از :

    منتهي الامال
    الانوار البهيه‌ كه‌ هر دو در تاريخ‌ چهارده‌ معصوم‌ نگاشته‌ شده‌ اند
    تتمه‌ المنتهي در تاريخ‌ خلفاي‌ راشدين‌ ،اموي‌ و برخي از خلفاي‌ عباس‌
    تحفه‌ الاحباب‌ در رجال
    شرح‌ الوجيزه‌ درعلم‌ درايه‌ الحديث‌
    الكني و الاقاب‌ كه‌ زندگينامه‌ بسياري‌ از علماي‌ شيعه‌ و سني و برخي شعرا و ادبا و عرفا و امرا است‌
    مفاتيح‌ الجنان
    ترجمه مصباح‌ المتهجد كه‌ هر دو در موضوع‌ ادعيه‌ منقول‌ از اهل‌ بيت‌(ع‌)است
    سبيل‌ الرشاد در عقايد بويژه‌ مبدا و معاده
    ذخيره‌ الابرار كه‌ تلخيص‌ كتاب‌ انيس‌ التجار تاليف‌ مولي مهدي‌ نراقي و در موضوع‌ فقه‌ است‌ .

    دستور العملى از عالم متقى , شيخ عباس قمى (قدس سره)
    وفات
    اين‌ عالم‌ جليل‌ القدر و وارسته‌ سرانجام‌ در نيمه‌ شب‌ 23 ذي‌ الحجه‌ سال‌ 1359 ه‌.ق‌7 / 1316ـه‌.ش‌ با بيش‌ از شصت‌ سال‌ مجاهدت‌ علمي به‌ ديار باقي رحلت‌ كرد و در نجف‌ اشرف‌ و در همان‌ صحني كه‌ استاد بزرگوارش‌ محدث نوري‌ در آن‌ آرميده‌ است‌ ،مدفون‌ شد .راهش‌ پررهرو باد !
    منابع
    مقدسه‌ كتاب‌ الكني و الالقاب‌ ،به‌ قلم‌ محمد هادي‌ اميني ج‌ 1 تهران‌ كتبه‌ الصدر 1368در اين‌ كتاب‌ منابع‌ متعدد كه‌ به‌ زندگ‌ينامه‌ ايشان‌ اشاره‌ دارند آمده‌ است‌ .
    ديدار با ابرار ،شماره‌ 27 محد 9قمي حديث‌ اخلاص‌ ،تاليف‌ خليل‌ عبدا ...زاده‌ معاونت‌ پژوهشي سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي 1372
    سيماي‌ فرزانگان‌ جل‌ 3
    حاج‌ شيخ‌ عباس‌ قمي به‌ قلم‌ حجه‌ الاسلام‌ علي دواني كه‌ كمياب‌ است‌
    وعاظ ايران‌ به‌ قلم‌ محمد هادي‌ اميني كه‌ كمياب‌ است‌ .
    ویرایش توسط سلام خدا : ۱۳۸۸/۰۲/۰۴ در ساعت ۰۶:۰۶
    هر كس به شأن خود به كاري مي پردازد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    559
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عالم بزرگوار مرحوم شیخ عباس قمی




    ولادت شیخ عباس قمی

    مرحوم حاج شیخ عباس قمی، معروف به محدث قمی، در سال 1294 ه. ق، در شهر مقدس قم، متولد شد. پدر وی مرحوم کربلایی محمد رضا، یکی از علاقه‏مندان و شیفتگان خاندان اهل‏بیت علیه‏السلام بود. وی با این‏که مردی کاسب و مغازه دار بود. اهتمام زیادی به درس خواندن فرزندش، آقا شیخ عباس، داشت و آرزویش این بود که روزی فرزندش از مبلغان دین شود. مادر گرامی ایشان نیز، زنی بسیار پرهیزکار و متدین بود و به نماز اول وقت پای بند بود؛ به طوری که حتی اگر میهمان هم داشت، ابتدا نماز اول وقت را به جا می‏آورد و سپس به میهمانان رسیدگی می‏نمود.
    برکت وجود مادر

    مادر گرامی حاج شیخ عباس قمی، در رعایت احکام و مسائل اسلامی بسیار دقیق بود. از ایشان نقل شده است که «در مدت دو سالی که عباس را شیر می‏دادم، حتی یک دفعه هم بی‏طهارت به او شیر ندادم.»
    مرحوم شیخ عباس قمی در تجلیل از آن مادر مؤمن و تقوا پیشه می‏فرماید: «من هر موفقیتی که دارم از برکت مادرم است.»
    تحصیل در حوزه علمیه قم

    مرحوم حاج شیخ عباس قمی دوران کودکی و نوجوانی‏اش را در زادگاهش، شهر مقدس قم گذراند. از همان دوران کودکی آثار نبوغ در چهره‏اش نمایان بود. روح بلند و ذهن جستجوگرش وی را بر آن می‏داشت که از هر چیزی آگاهی کسب کند. وی علوم رایج حوزه‏های علمیه را نزد اساتید و بزرگانی چون آیت‏اللّه‏ آقاشیخ ابوالقاسم قمی، آیت‏اللّه‏ حاج آقا احمد طباطبایی و آیت‏اللّه‏ ارباب قمی سپری نمود. برای کسب معرفت بیشتر و ادامه تحصیل راهی نجف اشرف گشت تا روح عطشناک خود را سیراب گرداند.
    بهره‏گیری از محضر حاج میرزا حسین نوری

    مرحوم حاج شیخ عباس قمی پس از ورود به حوزه علمیه نجف، در حلقه اساتید و بزرگان آن دوره شرکت جست. اما علاقه وی به علم حدیث باعث شد که به محدث عالی مقام و علامه بزرگوار محضر پر فیض آن عالم ربانی را برگزیند.
    شیخ عباس قمی، معروف به محدث قمی، تحت تأثیر ملکات فاضله و صفات برجسته و علم سرشار استادش حاجی نوری، و نیز شایستگی ذاتی و آمادگی بالای خود، به مقامات چشمگیری از علم و عمل رسید. شیخ به مدت چهار سال از محضر این استاد عالی قدر بهره گرفت.
    در فراق استاد

    محدث نوری، در سال 1320 ه. ق، به رحمت ایزدی پیوست. رحلت استاد شیخ عباس را در غمی جانکاه فرو برد و این شاگرد پاک باخته را شدیدا تحت تأثیر قرار داد. او به جهت پیوند عاطفی و قلبی فراوان که با استاد داشت، نتوانست در نجف به اقامت خود ادامه دهد. شیخ عباس خود در این‏باره می‏فرماید: فوت ایشان برایم چنان تلخ شد که هنوز مرارت آن را در کام خود احساس می‏نمایم».
    هجرت به مشهد

    هنگامی که مرحوم آیت‏اللّه‏ حاج آقا حسین قمی از عتبات عالیات به مشهد مقدس هجرت نمود، حاج شیخ عباس قمی، صاحب کتاب مفاتیح‏الجنان نیز عازم زیارت ثامن‏الحجج گردید و در آنجا به پیشنهاد آیت‏اللّه‏ قمی، با دختر برادر ایشان ازدواج نمود. ثمره این ازدواج چهار فرزند بود. محدث قمی در مدت اقامت خود، در مشهد مقدس، از محضر علمایی بزرگ چون آیت‏اللّه‏ حاج آقا قمی، حاج شیخ حسن‏علی نخودکی اصفهانی، مرحوم آخوند ملاعباس تربتی، آقا شیخ مرتضی عیدگاهی و آقا شیخ علی‏اکبر نوقانی. کسب فیض نمود.
    بیان شیوا و نافذ شیخ

    مرحوم حاج شیخ عباس قمی با آن اخلاص و صفای باطن، بیانی شیوا و نافذ داشت؛ به طوری که اثر صحبت‏های ایشان در رفتار و کردار شنوندگان کاملاً مشهود بود. یکی از اساتید دانشگاه در زمینه تأثیر کلام حاج شیخ می‏نویسد: «مرحوم حاج شیخ عباس قمی، بی‏مبالغه، خود چنان بود که برای دیگران می‏خواست و چنان عمل می‏کرد که به دیگران تعلیم می‏داد سخنان و مواعظ او چون از دل خارج می‏شد و با عمل توأم بود، لاجرم بر دل می‏نشست و شنونده را به عمل وا می‏داشت. هر کس او را با آن حال صفا و خلوص می‏دید، عالم بود یا جاهل، عارف بود یا عامی، بازاری بود یا اداری، فقیر بود یا غنی، وقتی سخنان سر تا پا حقیقت را از او می‏شنید، بی‏اختیار انقلابی در حال وی پدید آمد و تحت تأثیر بیانات صادقانه و نصایح مشفقانه او واقع می‏شد و به فکر اصلاح حال خویش می‏افتاد.»
    رفتار علوی

    در اواخر عمر شریف حاج شیخ عباس قمی، شخصی از همدان، در نجف اشرف، به حضور وی مشرف شد و پس از بهره گرفتن از وجود حاج شیخ عباس و نصایح او، در هنگام رفتن، مبلغی را به ایشان تقدیم نمود، ولی حاج شیخ عباس قمی علی رغم اصرار زیاد، پول را نپذیرفت. پس از رفتن آن شخص، فرزند حاج شیخ عباس قمی گفت: «پدر! چرا نپذیرفتی»؟ و جواب شنید: «گردنم نازک و بدنم ضعیف است، طاقت جواب خدا را در قیامت ندارم». سپس سخنان امیرالمؤمنان علی علیه‏السلام در شب نوزدهم رمضان را بیان نمود که آن حضرت خطاب به دخترش ام‏کلثوم فرمود: «دخترم! برای من در یک طبق دو خورش حاضر کردی؟... دخترم! هر کس خوراک و پوشاک او در دنیا نیکوتر باشد، معطل شدن او در روز قیامت نزد خدا بیشتر خواهد بود. دخترم! در حلال دنیا حساب است و در حرام آن عذاب.»
    سپس حاج شیخ عباس قمی سخت گریست و اهل خانه را موعظه کرد.
    همکاری در تأسیس حوزه علمیه قم

    مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری وقتی که حوزه علمیه قم را تأسیس نمود و به آن رونق بخشید. برای پربار نمودن بنیه علمی و فکری طلاب، از علما و بزرگان دینی دعوت به همکاری نمود. یکی از کسانی که بیش از همه به وجود او نیاز داشت و به عنوان بازوی توانمند او محسوب می‏شد، حاج شیخ عباس قمی بود. شیخ آقا بزرگ تهرانی در این باره می‏فرماید: «هنگامی که حاج شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه، وارد قم شد و علمای قم از ایشان در خواست کردند در آن شهر اقامت کند و سروسامانی به حوزه و آن مرکز دینی بدهد. حاج شیخ عباس یکی از معاونان و یاوران او بود. با اینکه آن موقع در مشهد زندگی می‏کرد، سهم زیادی در این کار داشت و یکی از بزرگترین مروجان حاج شیخ عبدالکریم به شمار می‏رفت و با دست و زبان او را تأیید می‏کرد.»
    همگام با زائرین حرم

    یکی از مؤمنین نقل می‏کند: روزی در کربلا حاج شیخ عباس قمی را دیدم که در صحن مقدس حضرت امام حسین علیه‏السلام ایستاده بود و رفت و آمد جمعیت را به حرم مطهر نگاه می‏کرد. رفتم و به آن مرحوم سلام کردم و احوالشان را پرسیدم. با تأثر فرمودند: به واسطه تنگی نفس نمی‏توانم همراه جمعیت وارد حرم مطهر شوم. ایستاده‏ام، شاید خلوت شود و بتوانم به حرم بروم. گفتم: حاج شیخ، غصه نخورید. اگر شما نمی‏توانید با انبوه جمعیت وارد حرم شوید، این‏ها که به حرم می‏روند، هر کدام «حاج شیخ عباس قمی» را در بغل دارند». این سخن زیبا، اشاره‏ای بود بر عظمت کتاب گران قدر مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی که امروزه به همراه قرآن، زینت افزای مساجد و خانه‏های مؤمنین است. روحش شاد و راهش پررهرو باد.
    خلوص نیت، رمز جاودانگی

    حاج شیخ عباس قمی، پس از گذشت سال‏ها از رحلتش، هنوز هم در محافل معنوی حضور دارد و کمتر خانه‏ای می‏شود یافت که «مفاتیح الجنان» ایشان در آن خانه نباشد. کتاب ایشان درکنار هر سجاده و در هر قفسه و طاقچه‏ای، در کنار قرآن کریم جای دارد. این کتاب مفتاح جنت است و هر زائری که وارد یکی از زیارتگاه‏ها، محافل معنوی و یا مساجد می‏شود، این کتاب را به همراه دارد. رمز این سعادت بزرگ را باید در خلوص نویسنده آن جستجو کرد؛ چراکه مؤلف آن، گوهر گران مایه اخلاص را با ارادت خالصانه به اهل‏بیت علیه‏السلام عجین کرده است و همین اخلاص و نیت پاک اوست که اثر او را جاودانه کرده و زینت بخش مجالس و محافل معنوی و روحانی نموده است.
    شیخ عباس قمی در نگاه آیت‏اللّه‏ مرعشی نجفی

    مرحوم آیت‏اللّه‏ مرعشی نجفی، در مورد شخصیت حاج شیخ عباس قمی و کتاب مفاتیح الجنان می‏نویسد: علامه نقّاد، نویسنده کتاب‏های فراوان، عالم بلند مرتبه، راهنمای دانا در دانش حدیث، مرحوم مَبرور، حاج شیخ عباس قمی، فرزند محمدرضا قمی، از بزرگانِ اساتید ما، در فن روایت می‏باشد. مفاتیح او را بهترین کتابی یافتم که در باب ادعیه و زیارات و آداب و سنن و مناجات نوشته شده است.
    شیخ عباس قمی در نگاه بزرگ تهرانی

    شیخ آقا بزرگ تهرانی، هم درس و هم حجره مرحوم حاج شیخ عباس قمی، در مورد شخصیت ایشان می‏فرماید: رابطه من با شیخ حاج عباس قمی محکم‏تر از دیگران بود؛ زیرا ما دو نفر اتاق در یکی از مدارس نجف با هم زندگی می‏کردیم. حتی دو سال بعد از فوت استادمان محدث نوری رحمه‏الله باهم بودیم و نزد سایر اساتید درس می‏خواندیم. من همان موقع به خوبی او را شناختم. انسانی کامل و دانشمندی فاضل، آراسته به اخلاقی ستودنی و صفاتی پسندیده بود. مدت‏ها به هم نشینی او انس گرفتم و جانم با جان او در آمیخت... او پیوسته سرگرم کار بود، عشقی شدید به نوشتن و تألیف و بحث و تحقیق داشت. هیچ چیز او را از این شوق و عشق منصرف نمی‏کرد و مانعی در این راه نمی‏شناخت.
    رحلت شیخ عباس قمی

    شیخ عباس قمی غروب روز 22 ذی الحجه سال 1359 ه. ق، حالش منقلب گردید و پی در پی نام ائمه اطهار علیه‏السلام را بر زبان جاری می‏ساخت. آن شب به علت کسالت فراوان نمازهایش را نشسته خواند و نیمه شب دعوت حق را لبیک گفت و در سن شصت و پنج سالگی به لقاءاللّه‏ پیوست. مرحوم آیت‏اللّه‏ سیدابوالحسن اصفهانی بر جنازه مطهرش نماز خواند و بعد از تشییعی باشکوه، توسط بزرگان و مراجع و عموم مردم، در صحن مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام ، کنار مرقد استادش محدث نوری، به خاک سپرده شد.



    و از آثا رایشان میتوان:
    از محدث قمی کتابهای بسیاری ـ که در مجموع به ۶۳ جلد میرسد ـ در رشته های رجال، اخلاق، فقه، کلام، لغت، ادعیه و تاریخ و به ویژه حدیث باقی مانده است که برخی از آنها عبارتند از:

    1. منتهی الآمال، درباره تاریخ چهارده معصوم نگاشته شده است.
    2. نفس المهموم، درباره وقایع کربلا
    3. الانوار البهیه، درباره تاریخ چهارده معصوم نگاشته شده است.
    4. تتمهة المنتهی، در تاریخ خلفای راشدین، اموی و برخی از خلفای عباس
    5. تحفةالاحباب، در علم رجال.
    6. شرح الوجیزه، درعلم حدیث.
    7. الکنی و الاقاب، که زندگینامه بسیاری از علمای شیعه و سنی و برخی شاعران، ادیبان، عارفان و امیران است.
    8. مفاتیح الجنان، مجموعه ای از ادعیه ی منتخب چهارده معصوم.(مشهورترین کتاب وی نیز می باشد)
    9. ترجمه مصباح المتهجد، مجموعه ای از ادعیه ی منتخب چهارده معصوم.
    10. سبیل الرشاد، در عقاید شیعه به ویژه مبدأ و معاد.
    11. ذخیرة الابرار، که تلخیص کتاب انیس التجار، تألیف مولی مهدی نراقی و در موضوع فقه است.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود