صفحه 2 از 2 نخست 12
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شیاطین چگونه اخبار غیبی را در آسمان ها بدست می آوردند؟

  1. #11

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    170
    مورد تشکر
    332 پست
    حضور
    6 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    شهاب سنگی که دیده می شه پس چی؟!

    برای من هم سوال پیش اومد

    یعنی اگه به سمت شیاطین پرتاب نمی شه پس چرا همه تصورمی کنند برای همین آتشین هست

    ممنون
    سلام
    سرشت اجنه هم اتش هست.
    شهاب سنگها هم حامل اتش هستند.
    در نتیجه یک سنخیتی بین شهاب سنگ و شیاطین جن دیده میشه که انها توسط شهابها قابل رانده شدن باشند.
    البته منظورم این نیست که شهاب سنگها تنها بخاطر رانده شدن جنیان خلق شده اند و قبلاوجود نداشتند

    ویرایش توسط محب خدا : ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ در ساعت ۱۹:۴۹


  2. #12

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    28,086
    مورد تشکر
    39,056 پست
    حضور
    118 روز 13 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    البته منظورم این نیست که شهاب سنگها تنها بخاطر رانده شدن جنیان خلق شده اند و قبلا نبودند.
    سلام

    نظر استاد هم بشنویم

    شیاطین چگونه اخبار غیبی را در آسمان ها بدست می آوردند؟


  3. #13

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,868
    مورد تشکر
    9,254 پست
    حضور
    49 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست

    سلام
    استاد عزیز بنده قبول دارم کلمه سماء به معانی مختلفی در قرآن بکار میرود اما در ایه زیر صحبت از اسمان خاصی بنام اسمان دنیا هست که مادی هست و جای هیچ گونه تاویل و تفسیری نمی گذارد.
    انا زینا السماء الدنیا بزینة الکواکب و حفظا من کل شیطان مارد


    با سلام و درود

    بله، بنده هم نظر مفسران، در باره همین آسمان دنیا را عرض کردم.

    به این آیات توجه فرمایید:

    «إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ وَ حِفْظاً مِنْ كُلِّ شَيْطانٍ مارِدٍ»؛ ما آسمان نزديك [پايين‏] را با ستارگان آراستيم، تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم‏.(صافات: 37/ 6و7)

    «وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّياطِينِ‏»؛ ما آسمان پايين (نزديك) را با چراغ هاى فروزانى زينت بخشيديم، و آنها [شهابها] را تيرهايى براى شياطين قرار داديم.(ملک: 67/ 5)

    در ميان مفسران در باره تفسیر این آیات، که آیا باید ظاهر الفاظ آیات را گرفت و یا این ها کنایه و تمثیل است و یا...، نظرهاى مختلفى وجود دارد؛ که در ذیل اشاره می شود:

    1. اين ها از غيب هاى الهى است كه از خلال نصوص نمى ‏توان به آن دست يافت و پرداختن به آن نتيجه ‏اى ندارد.(سید قطب، فى ظلال القرآن، ج ‏4، ص 2133)

    2. بر اساس ظاهر الفاظ آیات، آسمان، همین آسمان و شهب نیز همین شهاب سنگ ها هستند که ملائکه ساکن در آسمان، توسط این شهاب سنگ ها، شیاطین را دور می کنند.(ر.ک: فخررازی، التفسير الكبير، ج ‏30، ص 583)

    3. این آیات، سمبلیک، تمثیل، تشبیه و کنایه است. علامه طباطبایی(ره) این قول را انتخاب کرده اند. (قبلا در پست 4 آورده شده)

    4. آسمان کنایه از ایمان و معنویت است که اولیای الهى(علیهم السلام) و پيروان راستین آن ها، با شهاب ثاقب علم و تقوى، به مبارزه با وسوسه های شیاطین پرداخته و آن ها را از نفوذ در ایمان و معنویت، باز می دارند. نویسندگان تفسیر نمونه، این را انتخاب کرده اند. (قبلا در پست 5 آورده شده)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #14

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,868
    مورد تشکر
    9,254 پست
    حضور
    49 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست


    یعنی اگه به سمت شیاطین پرتاب نمی شه پس چرا همه تصورمی کنند برای همین آتشین هست


    با سلام و درود

    کسانی که این آیات را بر اساس ظاهر الفاظ، تفسیر کرده اند، برای ایجاد سنخیت بین شهاب سنگ و بین شیاطین، بیان می کنند که شهاب سنگ با آن آتش و نوری که دارد، شیاطین که از جنس اتش هستند را دور می کند.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #15

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,868
    مورد تشکر
    9,254 پست
    حضور
    49 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    البته منظورم این نیست که شهاب سنگها تنها بخاطر رانده شدن جنیان خلق شده اند و قبلاوجود نداشتند
    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست
    نظر استاد هم بشنویم
    بله، همان طور که در پست شماره 8 عرض کردم، از جمله ایراداتی که بر تفسیر مادی و ظاهری از الفاظ آیه، وارد می شود، این است که زمان برای ایجاد شهاب سنگ تعیین می شود ـ زمان حضرت عیسی یا ولادت پیامبر اسلام (صلوات الله علیهما)ـ و این با یافته های علمی ناسازگار است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #16

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    170
    مورد تشکر
    332 پست
    حضور
    6 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    بله، همان طور که در پست شماره 8 عرض کردم، از جمله ایراداتی که بر تفسیر مادی و ظاهری از الفاظ آیه، وارد می شود، این است که زمان برای ایجاد شهاب سنگ تعیین می شود ـ زمان حضرت عیسی یا ولادت پیامبر اسلام (صلوات الله علیهما)ـ و این با یافته های علمی ناسازگار است.
    سلام
    البته شاید اگر فرشتگان رو جسمانی بدانیم مشکل تفسیر مادی ایات مذکور حل شود.چون با قطعیت نمیتوان نظر فلاسفه مبنی بر مجرد بودن فرشتگان رو پذیرفت.تا اشکال کنیم که فرشتگان مجرد در اسمان دنیا که مادی هست ساکن نیستند.
    همانطور که علامه مجلسی بنا بر احادیث مجرد بودن فرشتگان رو رد میکند


  9. تشکر


  10. #17

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,868
    مورد تشکر
    9,254 پست
    حضور
    49 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست

    سلام
    البته شاید اگر فرشتگان رو جسمانی بدانیم مشکل تفسیر مادی ایات مذکور حل شود.چون با قطعیت نمیتوان نظر فلاسفه مبنی بر مجرد بودن فرشتگان رو پذیرفت.تا اشکال کنیم که فرشتگان مجرد در اسمان دنیا که مادی هست ساکن نیستند.
    همانطور که علامه مجلسی بنا بر احادیث مجرد بودن فرشتگان رو رد میکند


    با سلام و درود

    مسئله این است که ملائکه جزء عالم مجردات هستند و لذا این تفسیر دچار مشکل می شود.

    مجرد بودن ملائکه، در جای خودش اثبات شده است؛ می توان آن را در انجمن کلام و کارشناسان آن پیگیری نمود.

    لطفا آدرس کلام علامه مجلسی(ره) را بفرمایید تا بررسی شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #18

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    170
    مورد تشکر
    332 پست
    حضور
    6 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    لطفا آدرس کلام علامه مجلسی(ره) را بفرمایید تا بررسی شود.
    سلام
    من در اینجا به این کلام مجلسی برخورد کردم:
    http://nasimonline.ir/Content/Detail...A7%D8%B3%D8%AA


  13. تشکرها 2


  14. #19

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,868
    مورد تشکر
    9,254 پست
    حضور
    49 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست

    سلام
    من در اینجا به این کلام مجلسی برخورد کردم:
    http://nasimonline.ir/Content/Detail...A7%D8%B3%D8%AA



    با سلام و دورد

    باید دید تعریفمان از مجرد چیست؟

    اگر مجرد را به گونه ای تعریف کنیم که گویا هم معنا با واجب الوجود باشد، بله، فقط یک مورد دارد و آن هم خداوند متعال است.

    لذا این که مجرد را به گونه ای تعریف کنیم که فقط یک مورد دارد و آن هم خداوند متعال است؛ دیگر نمی توانیم مواردی که دیگران به خاطر تعریفشان از مجرد (که تعریفی عام است)، مجرد می دانند، نفی کنیم.

    خداوند متعال، واجب الوجود است؛ ولی سایر موجودات، ممکن الوجود هستند که برخی مادی و برخی غیر مادی (مجرد) هستند.

    از اینرو باید دید فلاسفه، تعریفشان از موجود مجرد چیست. اگر هر موجود غیر مادی، مجرد محسوب شود، دایره شمول آن زیاد می شود و افراد و مصادیق زیادی را در بر می گیرد، مثلا ملائکه، روح، تصویرهای ذهنی و موجوداتی که در خواب می بینیم، بهشت و جهنم، و...، غیر مادی و مجرد محسوب می شوند.

    این مطالب را می توانید در انجمن کلام و از کارشناسان محترم آن بخش پیگیری فرمایید.

    مطالعه تاپیک ذیل نیز مفید است:

    مرزهای عالم ماده و معنا


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 2


  16. #20

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,868
    مورد تشکر
    9,254 پست
    حضور
    49 روز 17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    در چند آیه قرآن بر رانده شدن شیاطین جن پس از ورود به آسمان ها و استراق سمع آن ها اذعان شده، که منظور از آسمان و شهاب همان آسمان و شهاب مادی هست نه معنوی.
    چگونه شیاطین از آسمان های مادی اخبار غیبی را می دزدیدند و شهاب مادی آن ها را دور می کرده است؟ در صورتی که در آسمان های مادی، چیزی جز ستاره ها نیست و ملائکه مجردند و وحی نیز مادی نیست؟


    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:
    «وَ أَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَديداً وَ شُهُباً وَ أَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهاباً رَصَداً»؛ و اين كه ما آسمان را جستجو كرديم و همه را پر از محافظان قوىّ و تيرهاى شهاب يافتيم. و اين كه ما پيش از اين به استراق سمع در آسمان ها مى ‏نشستيم امّا اكنون هر كس بخواهد استراق سمع كند، شهابى را در كمين خود مى ‏يابد.(1)

    «وَ حَفِظْنَاهَا مِن كلُ‏ِّ شَيْطَنٍ رَّجِيمٍ إِلَّا مَنِ اسْترَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شهَابٌ مُّبِين‏»؛ و آن را از هر شيطان رانده شده ‏اى حفظ كرديم؛ مگر آن كس كه استراق سمع كند (و دزدانه گوش فرا دهد) كه «شهاب مبين» او را تعقيب مى ‏كند (و مى ‏راند).(2)

    «وَ حِفْظًا مِّن كلُ‏ِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ لَّا يَسَّمَّعُونَ إِلىَ الْمَلَا الْأَعْلىَ‏ وَ يُقْذَفُونَ مِن كلُ‏ِّ جَانِب... إِلَّا مَنْ خَطِفَ الخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شهَابٌ ثَاقِب‏‏»؛ تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم. آن ها نمى ‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم بالا گوش فرادهند، (و هر گاه چنين كنند) از هر سو هدف قرار مى ‏گيرند... مگر آن ها كه در لحظه ‏اى كوتاه براى استراق سمع به آسمان نزديک شوند، كه «شهاب ثاقب» آن ها را تعقيب مى ‏كند.(3)

    بیان تفسیری:
    مشهور مفسران معاصر، این تعابیر را کنایی و اشاره به امور معنوی می دانند، نه مادی و فیزیکی.
    علامه طباطبایی(ره) برداشت مادی و ظاهری از این آیات را باطل و مردود دانسته و این تعابیر را کنایی می داند. ایشان چنین می آورد:
    اين بياناتى كه در كلام خداى تعالى ديده مى ‏شود، از باب مثال هايى است كه به منظور تصوير حقايق خارج از حس زده شده، تا آن چه خارج از حس است به صورت محسوسات در افهام بگنجد، هم چنان كه خود خداى تعالى در كلام مجيدش فرموده: «وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ»(4). اين گونه مثل ها در كلام خداى تعالى بسيار است، از قبيل عرش، كرسى، لوح و كتاب.
    بنا بر اين: مراد از آسمانى كه ملائكه در آن منزل دارند، عالمى ملكوتى خواهد بود كه افقى عالى ‏تر از افق عالَم مُلک و محسوس دارد، همان طور كه آسمان محسوس ما با اجرامى كه در آن هست عالى ‏تر و بلندتر از زمين ماست.
    و مراد از نزديک شدن شيطان ها به آسمان، و استراق سمع، و به دنبالش هدف شهاب ها قرار گرفتن، اين است كه شيطان ها مى ‏خواهند به عالم فرشتگان نزديک شوند، و از اسرار خلقت و حوادث آينده سر درآورند. و ملائكه هم ايشان را با نورى از ملكوت كه شيطان ها تاب تحمل آن را ندارند، دور مى ‏سازند.
    و يا مراد اين است كه شيطان ها خود را به حق نزديک مى ‏كنند، تا آن را با تلبيس ‏ها و نيرنگ هاى خود به صورت باطل جلوه دهند، و يا باطل را با تلبيس و نيرنگ به صورت حق درآورند؛ و ملائكه رشته ‏هاى ايشان را پنبه مى ‏كنند، و حق صريح را هويدا مى ‏سازند، تا همه به تلبيس آن ها پى برده، حق را حق ببينند، و باطل را باطل‏.(5)

    بیانی دیگر:
    در تفسیر نمونه، آمده است:
    1- كلمه «سماء» (آسمان) در بسيارى از آيات قرآن به معنى همين آسمان مادى است در حالى كه در بعضى ديگر از آيات قطعا به معنى آسمان معنوى و مقام بالا است؛ لذا آسمان هم در مفهوم مادى آن استعمال می شود و هم در مفهوم معنوى آن.
    2- «نجوم» (ستارگان) نيز يک مفهوم مادى دارد كه همين ستارگانى هستند كه در آسمان ديده مى‏ شوند، و يک مفهوم معنوى كه اشاره به دانشمندان و شخصيت هايى است كه روشنى بخش جوامع انسانى هستند.
    3- از روايات متعددى كه در تفسير آيات مورد بحث وارد شده استفاده مى‏ شود كه ممنوع شدن شياطين از صعود به آسمان ها و رانده شدنشان بوسيله نجوم هنگام تولد پيامبر بود، و از بعضى از آن ها استفاده مى ‏شود كه به هنگام تولد عيسى تا حدى ممنوع شدند و پس از تولد پيامبر بطور كامل ممنوع گشتند.
    بنا بر این: با قرائن و شواهدی كه ذكر كرديم به نظر مى ‏رسد كه منظور از آسمان، آسمان حق و حقيقت است، و شياطين همان وسوسه ‏گران هستند كه مى ‏كوشند به اين آسمان راه يابند و استراق سمع كنند و به اغواى مردم بپردازند، اما ستارگان و شهب يعنى رهبران الهى و دانشمندان با امواج نيرومند قلمشان آن ها را به عقب مى ‏رانند و طرد مى ‏كنند.
    ولى قرآن درياى بيكران است و ممكن است دانشمندان آينده در زمينه اين آيات به حقايق تازه ‏اى دست يابند كه امروز به آن دست نيافته ‏ايم.(6)

    ممکن است گفته شود وقتی ظاهر آیه قرآن در باره آسمانی محسوس و همین آسمان دنیا است؛ دیگر هیچ گونه تاویل و تفسیری نمی ماند، پس چگونه آن را کنایه و غیرمادی بدانیم؟
    در جواب و برای رسیدن به پاسخ، ابتدا آیات را می خوانیم:
    «إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزينَةٍ الْكَواكِبِ وَ حِفْظاً مِنْ كُلِّ شَيْطانٍ مارِدٍ»؛ ما آسمان نزديك [پايين‏] را با ستارگان آراستيم، تا آن را از هر شيطان خبيثى حفظ كنيم‏.(7)
    «وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّياطِينِ‏»؛ ما آسمان پايين (نزديك) را با چراغ هاى فروزانى زينت بخشيديم، و آنها [شهابها] را تيرهايى براى شياطين قرار داديم.(8)
    در ميان مفسران در باره تفسیر این آیات، که آیا باید ظاهر الفاظ آیات را گرفت و یا این ها کنایه و تمثیل است و یا...، نظرهاى مختلفى وجود دارد؛ که در ذیل اشاره می شود:
    1. اين ها از غيب هاى الهى است كه از خلال نصوص نمى ‏توان به آن دست يافت و پرداختن به آن نتيجه ‏اى ندارد.(9)
    2. بر اساس ظاهر الفاظ آیات، آسمان، همین آسمان و شهب نیز همین شهاب سنگ ها هستند که ملائکه ساکن در آسمان، توسط این شهاب سنگ ها، شیاطین را دور می کنند(10)
    3. این آیات، سمبلیک، تمثیل، تشبیه و کنایه است. همان طور که علامه طباطبایی(ره) این قول را انتخاب کردند.
    4. آسمان کنایه از ایمان و معنویت است که اولیای الهى(علیهم السلام) و پيروان راستین آن ها، با شهاب ثاقب علم و تقوى، به مبارزه با وسوسه های شیاطین پرداخته و آن ها را از نفوذ در ایمان و معنویت، باز می دارند. و نویسندگان تفسیر نمونه نیز این را انتخاب کردند.

    نکته:
    نمی توان ازآیات قرآن، برداشتی کرد که با ادله عقلی و یا ثابتات قطعی علمی یا ... ناسازگار باشد.
    برخی از مفسران خصوصا مفسران قدیمی، شهاب را همان شهاب سنگ دانسته اند، در حالی مفسران معاصر با توجه به پیشرفت علم و دانش، دیگر شهاب را مادی و فیزیکی نمی دانند و آن را تمثیل و کنایه دانسته اند.
    علامه طباطبایی (ره) در باره برداشت مادی از این آیات که با علم نیز ناسازگار است می گوید:
    و ليكن امروز بطلان اين حرف ها به خوبى روشن شده است؛ ناگزير بايد توجيه ديگرى كرد كه مخالف با علوم امروزى و مشاهداتى كه بشر از وضع آسمان ها دارد، نبوده باشد. لذا اين بياناتى كه در كلام خداى تعالى ديده مى ‏شود، از باب مثالهايى است كه به منظور تصوير حقايق خارج از حس زده شده، تا آنچه خارج از حس است به صورت محسوسات در افهام بگنجد.(11)

    پی نوشت ها:
    1. جن: 72/ 8و9.
    2. حجر: 15/ 17و18.
    3. صافات: 37/ 7و8.
    4. عنکبوت: 29/ 43.
    5. طباطبایی، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج ‏17، ص 187.
    6. ر.ک: مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج ‏11، ص 47-51.
    7. صافات: 37/ 6و7.
    8. ملک: 67/ 5.
    9. سید قطب، فى ظلال القرآن، ناشر: دارالشروق ـ بیروت، ج ‏4، ص 2133.
    10. ر.ک: فخررازی، التفسير الكبير(مفاتیح الغیب)، ناشر: دار احیاء التراث العربی، ج ‏30، ص 583.
    11. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏17، ص 187.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ در ساعت ۰۰:۱۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  17. تشکرها 2


صفحه 2 از 2 نخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود