صفحه 2 از 2 نخست 12
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا اسلام‌ سگ را نجس میداند!؟

  1. #11

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    69
    مورد تشکر
    126 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبد منتظرم نمایش پست
    آیا دلیل نجس بودن سگ روایت زیر نیست؟؟

    علیکم السلام
    ضمن تشکر از دقتی که در روایات داشتید و سوال خوب شما،
    بر فرض پذیرش این روایت، باز هم ارتباطی با علت نجاست نخواهد داشت.
    مخصوصا توجه داشته باشید که جن، ذاتا نجس نیست و اجزای بدن او -مثلا بزاق- هم به تبع پاک است و نجاست ذاتی ندارد. مضافا، اگر ماده اولیه هم نجس باشد، به مباحث طهارت و نجاست بدن -که پس از خلقت است- ربطی پیدا نخواهد کرد، چه برسد به اینکه در این فرض، نجاست ذاتی هم نداریم.

    توجه: شیطان از جنیان می باشد.

    ویرایش توسط مستنبط : ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ در ساعت ۱۷:۵۹ دلیل: اضافه کردن چند جمله


  2. #12

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    127
    صلوات
    4
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    240 پست
    حضور
    5 روز 5 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبد منتظرم نمایش پست
    چگونگي خلقت سگ
    از حضرت علي (ع) روايت شده است كه فرمودند:از رسول خدا (ص) از علت آفرينش
    سگ سوال شد.فرمود خداوند سگ را از بزاق دهان ابليس آفريد.
    گفته شد اي رسول خدا چگونه؟
    فرمود:هنگامي كه خداوند آدم و حوا را به سوي زمين فرستاد آن دو مانند دو جوجه اي بودند كه بر خود ميلرزيدند. ابليس ملعون به سوي درندگان رفت كه در روي زمين بودند و به آنها گفت كه براي شما دو پرنده از اسمان امده كه بزرگتر از آن دو را نديده ايد.بياييد و آن دو را بخوريد پس حيوانات درنده با ابليس آمدند و ابليس در هنگام آمدن با آنها حرف ميزد كه مسير نزديك است و در هنگام صحبت كردن اب دهانش ميريخت پس خداوند از بزاق دهان او دو سگ يكي نر و يكي ماده آفريد كه اطراف ادم و حوا را گرفتند و از آن دو محافظت كردند و نگذاشتند كه درندگان به آن دو نزديك شوند و از آن روز سگ دشمن درندگان و درندگان دشمن سگ هستند.
    علل الشرايع ,ج 2 , ص 496
    سلام
    فکر نکنم حدیث بالا واقعی باشه.
    چون گفته شده سگ ها از نسل گرگ ها هستند که به مرور توسط انسانها تربیت یافته و اهلی شده اند.


  3. تشکرها 2


  4. #13

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۷
    نوشته
    1,760
    صلوات
    9871999
    تعداد دلنوشته
    486
    مورد تشکر
    2,769 پست
    حضور
    62 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست

    سلام
    فکر نکنم حدیث بالا واقعی باشه.
    چون گفته شده سگ ها از نسل گرگ ها هستند که به مرور توسط انسانها تربیت یافته و اهلی شده اند.
    سلام
    کتاب علل الشرایع کتابی معتبر است و ما بی دلیل امیرالمومنین ع را مظهر عجائب نمیدانیم.
    عالم اسراری دارد که علومش نزد اهل بیت ع هست و با پرسش بابی از باب های دانش، باز خواهد شد.

    تحقیقات غربی ها که نشأت از تجربه و گمان هست، برای دینداران حجت نیست.آنها هنوز تسلیم نشدند که اسلام بیاورند، هر چند پیامبرشان اسلامی است و تسلیم امر خدا.
    شمه ای از حدیث ما به دانشمندان غربی میرسد و تحقیق میکنند.
    ما شفاعت شدگان در عجب کمالیم ولی وقت پاسخ علوم کمی داریم و مستمع.

    انشاالله با ظهور حضرت عج، شناخت انسان از خود بالاتر میرود تا در تقوای الهی بیشتر بکوشد و سنت را بفهمد.

    روایت زیبا بود و همانطور که کارشناس محترم هم فرمودند ظاهرأ اشاره ای به نجس بودن سگ نبوده ولی ابلیس ملعون پس از ترک نماز، وجودش نجس ماند.
    ویرایش توسط کربلائی : ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ در ساعت ۰۹:۵۰
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد


  5. #14

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,655
    صلوات
    42100
    تعداد دلنوشته
    11
    مورد تشکر
    7,995 پست
    حضور
    32 روز 14 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    98



    دلیل نجس بودن سگ احادیثى است که مرحوم شیخ حرّ

    عاملى در کتاب معروف وسائل الشیعه، جلد دوم، باب 12

    از ابواب نجاسات آورده، یازده حدیث در این زمینه وارد

    شده است. و ممکن است فلسفه آن بیماری هایى باشد که

    از این حیوان به انسان سرایت مى کند. و بعضى از علما

    نجس بودن سگ را از ضروریات دین دانسته اند. البته

    سگ را مى توان تربیت کرد و از

    وجود آن استفاده نمود، ولى به هر حال باید مطابق یک

    حیوان نجس از آن پرهیز کرد.

    قاعدتا هر جا که در دین مبین ما از نجاست و حرام بودن موضوعی صحبت شده صدر صد در پیِ آن عمل آسیبی برای بشر به دنبال داشته. و همونطور که بارها تاکید شده در بدن و موهای سگ بیماریهای زیادی وجود دارد که گاها بعضی از آنها شناخته و بعضی ناشناخته هست و آسیب رسان که سبب بیماریهای ناشناخته خواهد شد.
    ویرایش توسط عبد منتظرم : ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ در ساعت ۰۹:۵۸
    اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

  6. تشکرها 2


  7. #15

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۷
    نوشته
    1,760
    صلوات
    9871999
    تعداد دلنوشته
    486
    مورد تشکر
    2,769 پست
    حضور
    62 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته در توصیف سگ و صفات او هم حضرت امیر ع کلامی فرمودند:

    ✍امام علی(ع) فرموده‌اند: «ده صفت در سگ است که هر کس آن صفات را داشته باشد مؤمن است:

    👌اول: خانه ندارد، و این از صفات مجرّدین است.

    👌دوم: شب زنده‌دار است، و این از علامات عابدان است.

    👌سوم: چون سفر کند، با خودش چیزی نمی‌برد، و این از علامات متوکلان است.

    👌چهارم: وقتی که به او چیزی دهید، او را دور برده و در دور می‌خورد، و این از صفات متواضعان است.

    👌پنجم: اگر او را بزنند و طردش کنند، به کمترین چیزی بازگشت می‌کند، و این از علامات مریدان است.

    👌ششم: هرگز صاحبش را در سختی ترک نمی‌کند، و این از علامات صابران است.

    👌هفتم: آن زمان که بمیرد میراثی باقی نمی‌گذارد، و این از علامات زاهدان است.

    👌هشتم: یکسره گرسنه است، و این از علامات مجاهدان است.

    👌نهم: یکسره در خوف است، و این از علامات صالحان است.

    👌دهم: به اندک چیزی از دنیا راضی می‌شود، و این از علامات عاشقان است».

    (نشان از بی‌نشانها، جلد اول )
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  8. تشکرها 2


  9. #16

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    58
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    178 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.
    به نظر من سگ نجس شده چون خیلی موجود بامزه با هوش و وفاداریه. و پتانسیل اینو داره که وارد زندگی انسان شه و انسان رو به لهو و لعب و سرگرمی بیش از حد بکشونه.(همون چیزی که در غرب اتفاق افتاده!)
    به نظرم سگ نجس شده تا مسلمانان ازش منزجر بشن و بیش از حد لازم بهش نزدیک نشن.
    راستش تنها فرقی که سگ با گرگ یا بقیه درندگان داره همین وفاداری و باهوشی و بامزگیشه! در حالی که بقیه سگ سانان نجس نیستند ولی سگ نجسه! پس احتمالا دلیلش همین خصوصیات خاص سگ هست.

  10. تشکر


  11. #17

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    69
    مورد تشکر
    126 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صندلی نمایش پست
    سلام.
    به نظر من سگ نجس شده چون خیلی موجود بامزه با هوش و وفاداریه. و پتانسیل اینو داره که وارد زندگی انسان شه و انسان رو به لهو و لعب و سرگرمی بیش از حد بکشونه.(همون چیزی که در غرب اتفاق افتاده!)
    به نظرم سگ نجس شده تا مسلمانان ازش منزجر بشن و بیش از حد لازم بهش نزدیک نشن.
    راستش تنها فرقی که سگ با گرگ یا بقیه درندگان داره همین وفاداری و باهوشی و بامزگیشه! در حالی که بقیه سگ سانان نجس نیستند ولی سگ نجسه! پس احتمالا دلیلش همین خصوصیات خاص سگ هست.
    سلام علیکم
    خصوصیات ظاهری یا فیزیکی سگ به تنهایی نمی تواند دلیلی برای این قبیل احکام باشد.
    مسائل مختلف و مهمتری وجود دارد که مباحث جسمی و بدنی هم تابع آن می باشد و معمولا ما از آن بی خبریم یا گاهی به بعضی قسمتهای آن در روایات اشاره می شود.

    ویرایش توسط مستنبط : ۱۳۹۷/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۸:۰۶

  12. تشکر


  13. #18

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۷
    نوشته
    1,760
    صلوات
    9871999
    تعداد دلنوشته
    486
    مورد تشکر
    2,769 پست
    حضور
    62 روز 4 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صندلی نمایش پست
    سلام.
    به نظر من سگ نجس شده چون خیلی موجود بامزه با هوش و وفاداریه. و پتانسیل اینو داره که وارد زندگی انسان شه و انسان رو به لهو و لعب و سرگرمی بیش از حد بکشونه.(همون چیزی که در غرب اتفاق افتاده!)
    به نظرم سگ نجس شده تا مسلمانان ازش منزجر بشن و بیش از حد لازم بهش نزدیک نشن.
    راستش تنها فرقی که سگ با گرگ یا بقیه درندگان داره همین وفاداری و باهوشی و بامزگیشه! در حالی که بقیه سگ سانان نجس نیستند ولی سگ نجسه! پس احتمالا دلیلش همین خصوصیات خاص سگ هست.
    کلام مولا علی ع ارجح تر است.
    مطالعه فرمایید
    در همینجا هست
    موفق باشید
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  14. #19

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    69
    مورد تشکر
    126 پست
    حضور
    2 روز 2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا اسلام سگ را نجس می داند و در عین حال از نجاست یا طهارت آن در قرآن ذکری به میان نیامده است؟


    پاسخ:
    موضوع نجاست سگ یک مساله فقهی است که روایات زیادی برای آن وارد شده است و اجماع فقها هم بر نجاست آن بوده است. البته همچون بسیاری از جزییات احکام فقهی مانند تفاصیل احکام مختلف، نجاست سگ هم به صراحت در قرآن نیامده و تبیین و تفصیل آن به پیامبر و اوصیای معصوم او (علیهم السلام) واگذارده شده است. در این باره قرآن می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ‏»؛ و ما اين ذكر (قرآن) را بر تو نازل كرديم تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها تبيّن كنى باشد که تفکر کنند.(1)
    توجه: درباره احکام فقهی و حقوقی باید توجه داشت که هر چند ظاهرا جزو اعتباریات هستند، اما از پشتوانه ای حقیقی برخوردارند. یکی از مسلمات اسلامی این است که احکام شرع تابع مصالح و مفاسد واقعی است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امری بود و نه نهی و نه حکم به نجاست و طهارت.

    سگ در قرآن:
    در قرآن کريم در سه مورد از سگ سخن گفته شده که عبارتند از:
    1- ماجراي سگ اصحاب کهف: «... وَ کَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ»؛ سگشان بر دهانه غار (يعني محلي با فاصله و دورتر از محلّ استراحت اصحاب کهف) دو دست‏ش را دراز کرده بود.(2)
    2- ماجراي بلعم باعورا: حق تعالی، بلعم باعورا را به سگ تشبيه کرده ‏است. عطش دنیا و تبعیت از هواهای نفسانی، این عالم را که توقع انحراف از او نمی رفت، به سقوط کشاند. عطش دنیوی او، به عطش کاذب سگ هار تشبیه شده است که در هیچ حالی سیراب نمی شود: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ يَلْهَثْ».(3)
    3- حکم صيد سگ شکارچي: خداوند در سوره مائده مي فرمايد: «يَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَيْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ»؛ از تو می پرسند که چه چيزهايى بر آنها حلال است، بگو آنچه طیب و پاکيزه است براى شما حلال گرديده، و (نيز) صيد حيوانات شکارى و سگ‏هاى تربيت يافته.(4) در اين آيات هيچ گونه اشاره اي به طهارت و نجاست خود سگ نشده است. حکم محل تماس دندان سگ شکاری با بدن شکار هم در روایات آمده که باید آنجا را تطهیر کرد و آب کشید.

    با غلبه نگاه منفی انسانها به سگ، نیازی به تصریح به نجاست نبود:
    شايد یکی از حکمتهایی كه قرآن تصريح به نجاست سگ نکرده، سابقۀ آن در دیگر شرایع و نیز دیدگاه پست و کم ارزش آن براى مردم -با وجود استفاده زیاد از آن- بوده است. مثلا خوردن گوشت خوک در جامعه آن زمان در بین مسیحیان رایج بوده است، بنا بر این قرآن به حرمت آن تصریح کرده است اما در طول تاریخ در فرهنگ مردم، برخی از اخلاق پست و ناپسند به سگ نسبت داده می شد و انسانهای پست هم به آن متصف می شدند. وجود برخی صفات خوب در این حیوان، مانع از غلبه نگاه منفی مردم به آن نبوده است. شاید به دلیل همین فاصله گیری طبیعی در فرهنگ و جامعه، نیازی نبوده است تا به نجاست یا دیگر لوازم آن تصریح شود. با اين فرض، ذكر نجاست سگ در قرآن، اولًا: با بلاغت قرآن تناسبى ندارد؛ و ثانياً: عدم ذكر آن نقصى در قرآن ایجاد نمی کند، زيرا نقص در جايى است كه ذكر آن لازم باشد.

    سگ و نجاست آن در روایات:
    نجاست سگ در روایات از دو راه فهمیده می شود:
    1- رواياتي که به صراحت در آن کلمه نجس برای سگ آمده است. مانند: «عذافر از امام صادق (علیه السلام) از نوشيدن و وضو گرفتن با پس مانده آبي که بعضي از حيوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشيده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگير. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسيدم: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.»(5)
    2- رواياتي که بجای تصریح به نجاست سگ، حکم نجاست سگ آمده است. در اين روايات، روش برخورد با سگ، نیمخورده او و ... ، همانند روش بر خورد با نجاسات ديگر است. به عنوان مثال به روایات زیر دقت کنید: «ابن مسلم مي گويد از امام صادق (علیه السلام) سوال کردم: اگر سگي از ظرفي آب بياشامد وظيفه چيست؟ آن حضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئيد.» (6)در این دسته از احـاديـث، حکم عدم جواز آشاميدن و وضـو گرفتن از نيم خورده سگ به صراحت بيان شده است، که قرينه ایست بر نجاست سگ. براي اثبات نجاست سگ، روايات بقدري زيادند که هرگز نمي توان در اعتبار و قطعيّت آنها اشکال کرد و ما تنها به ذکر چند نمونه آن اکتفا کردیم.

    تذکر دو نکته:
    1. نسبت حقوق و حرمت شرعی حیوانات با حکم نجاست آنها:

    طهارت و نجاست، ارزش مخلوقات و حقوق آنها را کم یا زیاد نمی کند.
    حیوانات، همگی مخلوقات و بندگان حق تعالی هستند، بنا بر این هرکدام، در حد و اندازه خود، از حقوقی برخوردار است. شریعت هرگونه آزار حیوانات و از جمله سگ را ممنوع نموده و حفظ جانشان را لازم شمرده است تا آنجا که حتی در صورت کمبود آب برای شرب حیوانی مانند سگ، نباید با آن وضو گرفت. بلکه باید تیمم کرد و حیوان را سیراب نمود. صاحب جواهر (رحمه الله) می فرماید: «اگر شخصى، به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد، و بترسد که اگر با آن وضو بگيرد، دچار تشنگى شود، همه علما می گویند که بر او واجب است تيمم کند و آب را براي نوشيدن نگهدارد ... همین طور اگر از تشنگى حيوانى بترسد، حتی اگر آن حیوان یک سگ باشد، حکم همين است.»(7) رعایت حقوق سگ یا هر موجود دیگری به معنی عدم آزار، رسیدگی به آب و غذا و مانند این امور است. اینکه حیوان، مونس یا همبازی انسان باشد یا توسط انسان نوازش شود، فایده ای به حال حیوان ندارد تا جزو حقوق حیوان باشد.

    2. مفید و وفادار بودن، ارتباطی با نجاست ندارد، همان طور که خون نجس، ضرورت حیات است.
    سگ حیوانی است وفادار و در طول تاریخ منافع زیادی برای انسان داشته است. اما مفید بودن ربطی به طهارت و نجاست ندارد. مثلا با وجودی که زندگی ما به خون وابسته است، در عین حال نجس هم هست. بنا بر این نجاست به معنی بیفایده بودن نخواهد بود همان طور که نجس بودن هرگز به معنی نفی حقوق نبود.



    پی نوشت ها:
    1. سوره نحل/ 44.
    2. سوره کهف/ 18.
    3. سوره اعراف/ 176.
    4. سوره مائده/ 4.
    5. «سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ أَنَا عِنْدَهُ‏ عَنْ‏ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاةِ وَ الْبَقَرَةِ وَ الْبَعِيرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمْ اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ، قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْكَلْبُ؟ قَالَ: لَا، قُلْتُ: أَ لَيْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجسٌ»: شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج ‏1، ص 226، ح 576- 6، مؤسسة آل البيت (عليهم السلام) - قم، چاپ: اول، 1409 ق، - قم، چاپ: اول، 1409 ق.
    6.
    «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ:سَأَلْتُهُ عَنِ الْکَلْبِ‏ يَشْرَبُ مِنَ الْإِنَاءِ، قَالَ: اغْسِلِ الْإِنَاءَ»وسائل‏ الشيعة، ج1، ص225.
    7. نجفی، محمد حسن، جواهر الكلام، ج ‌5، ص 114، 43 جلد، دار إحياء التراث العربي، بيروت - لبنان، هفتم، 1404 ه‍ ق.



    ویرایش توسط مستنبط : ۱۳۹۷/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۳:۲۱


صفحه 2 از 2 نخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود