جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشکل زمان در مجردات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    122
    صلوات
    4
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    224 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مشکل زمان در مجردات




    سلام

    وقتی میگوییم امور مجرد خارج از محدوده زمان هستند تصور آن مشکل است که چگونه چنین چیزی ممکن است.

    برای مثال قرآن که به واسطه فرشته وحی یعنی جبرئیل بر پیامبر ص نازل شده در طول 23 سال این کار انجام گرفته.این یعنی جبرئیل که خود ملائکه ای از مجردات هست خارج از زمان نمیتواند کاری کرده باشد.همچنین جبرئیل به پیامبر پیشین هم وحی فرستاده.این یعنی زمان از ملائکه مجرد هم جدا شدنی نیست و برای جبرئیل هم گذشته مطرح هست!

    پس چگونه می توان گفت امور مجرد خارج از چارچوب زمان هستند؟



  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4,722
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    10,191 پست
    حضور
    150 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    18



    با نام و یاد دوست







    مشکل زمان در مجردات








    کارشناس بحث: استاد صدیق

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مشکل زمان در مجردات


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    610 پست
    حضور
    4 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    برای مثال قرآن که به واسطه فرشته وحی یعنی جبرئیل بر پیامبر ص نازل شده در طول 23 سال این کار انجام گرفته.این یعنی جبرئیل که خود ملائکه ای از مجردات هست خارج از زمان نمیتواند کاری کرده باشد.همچنین جبرئیل به پیامبر پیشین هم وحی فرستاده.این یعنی زمان از ملائکه مجرد هم جدا شدنی نیست و برای جبرئیل هم گذشته مطرح هست!

    پس چگونه می توان گفت امور مجرد خارج از چارچوب زمان هستند؟

    باسلام و عرض ادب
    اینکه مجردات خارج از محدودیتهای موجودات مادی هستند، بدین دلیل است که این خصوصیات، خصوصیات و لوازم وجودی موجودات مادی است.
    بنابراین این خصوصیات را در موجوداتی که مادی نیستند، نمیتوان یافت.

    اما در مورد نحوه ارتباط موجودی غیر مادی همانند جناب جبرئیل با انبیای الهی

    در این مورد لازم است به چند نکته توجه شود.
    نکته اول:

    همانطور که میدانید انسان از دو بعد روحانی وجسمانی تشکیل شده است.
    بعد جسمانی همانی است که محدود به زمان و مکان و سایر خصوصیات موجودات مادی است.
    اما بعد روحانی او که همان نفس یا روح او را تشکیل میدهد، مربوط به موجودی مجرد است.
    البته تجرد این موجود، تجردی است ناقص؛ بدین معنا که گرچه مادی نیست ولی در مقام انجام عمل کردن و ارتقا یافتن نیاز به موجودی مادی(یعنی بدن) دارد.
    به همین جهت است که نفس همیشه همراه با بدن است.




  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    610 پست
    حضور
    4 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته دوم: طرف تعلق در این ارتباط
    آنکه در این ارتباط بین نبی و فرشته یا هر موجود غیر مادی دیگر طرف تعلق قرار میگیرد، جسم و بدن نبی نیست بلکه روح اوست.
    دلیل نیز واضح است
    زیرا جسم نبی، مادی و محدود به خصوصیات مادی است.
    زمان مند و مکان مند است.
    در نقطه مقابل، موجودی قرار دارد که محدود به هیچ قید و حصر مادی نیست.
    بنابراین واضح است که اگر ارتباطی وجود دارد(که فرض ما بر این است که ارتباط وجود دارد) این ارتباط بین دو موجود غیر مادی است.






  5. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    610 پست
    حضور
    4 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته دوم: نحوه ارتباط این فرشتگان الهی با انسانها
    این ارتباط در نظامهای فلسفی کلاسیک و مرسوم به عنوان اتصال باعقل فعال نامیده شده است.
    بدین معنا که ارتباط بین یک نفس انسانی با یک موجود مجرد فرا طبیعی مانند فرشته، تنها زمانی صورت میگرفته است که آن انسان از نظر مقام معنوی شایستگی کافی را پیدا میکردند.
    بنابراین شرط اتصال با عقل فعال نیز ارتقای وجودی شخص است.
    این ارتقای وجودی یا به دو صورت میتواند صورت بگیرد:
    یا ارتقای ناشی از اعمال صالحه است و یا ارتقای ناشی از بالارفتن معرفت و وسعت علم.
    در این صورت است که روح خودرا به اندازه ای قوی میکردند تا بتوانند طرف تعلق با موجودی غیر مادی قرار بدهد و با آن متصل شوند.
    ارتقای ناشی از عملکرد صحیح که مشخص است.
    اما ارتقای ناشی از معرفت نیز بدین صورت است که نفس نبی پس از اینکه انواع ادراکها از ادراک حسی و وهمی و خیالی تا ادراک عقلی را کسب کرد، امادگی این را مییابد تا با موجودی عقلانی در عالم عقول به نام عقل فعال ارتباط پیدا کند.(1) در این هنگام، از یک سو به صورت دفعی
    ، «اشراق و افاضه صورت عقلی بالفعل» توسط عقل فعال و از سوی دیگر «دریافت و ارتسام به صورت عقلی یا شناخت عقلی» توسط نفس نبی صورت میگیرد. (2)


    بنابراین
    در ارتباط بین نبی و فرشته وحی(یا هر فرشته مجرد دیگری)، ارتباط بین دو موجود مجرد(نفس نبی و فرشته) است و این ارتباط نیز به واسطه اتصال آنها با یکدیگر است.

    موفق باشید.

    ــــــــــــ
    1. ابن سینا، النفس من کتاب الشفا، تحقیق حسن حسن زاده املی، قم، نشر اسلامی، 1417، ص322
    2. همو،الانصاف(ضمن کتاب ارسطو عند العرب)، کویت، وکاله المطبوعات، 1978، ص93



  6. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۶
    نوشته
    122
    صلوات
    4
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    224 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    بنابراین
    در ارتباط بین نبی و فرشته وحی(یا هر فرشته مجرد دیگری)، ارتباط بین دو موجود مجرد(نفس نبی و فرشته) است و این ارتباط نیز به واسطه اتصال آنها با یکدیگر است.

    موفق باشید.
    سلام
    ظاهرا نتونستم منظورم رو از سوال به خوبی برسانم.
    به همین دلیل پاسخ شما پاسخ سوال من نبود.

    ببینیداشکال من این نیست که موجود مجردی مثل جبرئیل چطور با جسم پیامبر ارتباط پیدا میکنه که شما فرمودید با جسم پیامبر ارتباط پیدا نمیکنه بلکه با نفس پیامبر

    بحث ما اینه هر موجود مجردی لازم هست خارج از چارچوب زمان باشد یعنی گذشته و اینده برای او معنا نداشته باشد یا یکی باشد.
    اما ایا برای جبرئیل که مجرد باشداین طور هست؟
    مثال هم زدم جبرئیل پیش از حضرت محمد برای پیامبران دیگر هم وحی فرستاده.این یعنی جبرئیل مجرد در معرض زمان قرار گرفته.(چه با جسم انان مرتبط بوده یا با روح اینجا فرقی نداره)
    و یا نزول قرآن که در طول زمان 23 سال با وساطتت جبرئیل انجام گرفته.
    پس سوال اینه که چطور میشه این موارد رو با خارج از زمان بودن یک فرشته مجرد چون جبرئیل توجیه کرد؟چون تناقض امیز بنظر میرسه



  7. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    610 پست
    حضور
    4 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محب خدا نمایش پست
    بحث ما اینه هر موجود مجردی لازم هست خارج از چارچوب زمان باشد یعنی گذشته و اینده برای او معنا نداشته باشد یا یکی باشد.
    اما ایا برای جبرئیل که مجرد باشداین طور هست؟
    مثال هم زدم جبرئیل پیش از حضرت محمد برای پیامبران دیگر هم وحی فرستاده.این یعنی جبرئیل مجرد در معرض زمان قرار گرفته.(چه با جسم انان مرتبط بوده یا با روح اینجا فرقی نداره)
    و یا نزول قرآن که در طول زمان 23 سال با وساطتت جبرئیل انجام گرفته.
    پس سوال اینه که چطور میشه این موارد رو با خارج از زمان بودن یک فرشته مجرد چون جبرئیل توجیه کرد؟چون تناقض امیز بنظر میرسه
    ارتباط نفس نبی با فرشته وحی بدین صورت است که شخص نبی به واسطه ارتقایی که می یابد، با عقل فعال یا همان فرشته وحی ارتباط برقرار میکند.
    این ارتباط بین دو مجرد است(نفس نبی و فرشته)
    ارتباط بین دو مجرد در زمان نمی گنجد.
    یعنی در فرازمان روی میدهد.
    اتصال دو موجود مجرد در ظرف زمان صورت نمیگیرد بلکه در ظرف و وعایی است به نام دهر.
    این اتصال با قطع تعلق نفس از بدن صورت میگیرد.
    یعنی در هنگام وحی ،قاعدتا نفس انسان مشغول به تدبیر بدن و اتصال با موجود مادی زمان مند نیست.

    اما نفس نبی پس از این اتصال با عقل فعال که در ظرف فرازمان صورت گرفته است به واسطه تعلقی که به بدن مادی خود دارد، پس از اینکه دوباره بدان تعلق یافت دوباره در ظرف زمان قرار میگیرد.
    البته نه اینکه خودش زمان مند شده باشد بلکه به واسطه طرف تعلقش است که طرف اضافه قرار گرفته است.

    بنابراین
    اولا: ارتباط با فرشته وحی، در ظرف زمان نیست.
    ثانیا: زمان مند شدن وحی و محصول آن به واسطه تعلقی است که نفس مجرد نبی با بدنی مادی زمان مند دارد.
    پس نفس در این فرایند دو جنبه دارد که در اولی(دریافت وحی) زمان مند نیست و در دومی( ارتباط با بدن مادی) به صورت بالعرض و البته استعاری زمان مند میشود.

    موفق باشید.



  8. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    610 پست
    حضور
    4 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش: اگر مجردات موجوداتی خارج از چارچوب زمان هستند، چگونه میتوان وحی فرشته وحی بر پیامبران حاضر در زمانی خاص را توجیه کرد؟

    پاسخ:
    اینکه مجردات خارج از محدودیتهای موجودات مادی هستند، بدین دلیل است که این خصوصیات، خصوصیات و لوازم وجودی موجودات مادی است.
    بنابراین چنین
    خصوصیاتی را در موجوداتی که مادی نیستند، نمیتوان یافت.

    اما در مورد نحوه ارتباط موجودی غیر مادی همانند جناب جبرئیل با انبیای الهی. در این مورد لازم است به چند نکته توجه شود.
    نکته اول: همانطور که میدانید انسان از دو بعد روحانی وجسمانی تشکیل شده است. بعد جسمانی همانی است که محدود به زمان و مکان و سایر خصوصیات موجودات مادی است. اما بعد روحانی او که همان نفس یا روح او را تشکیل میدهد، مربوط به موجودی مجرد است. البته تجرد این موجود، تجردی است ناقص؛ بدین معنا که گرچه مادی نیست ولی در مقام انجام عمل کردن و ارتقا یافتن نیاز به موجودی مادی(یعنی بدن) دارد.
    به همین جهت است که نفس همیشه همراه با بدن است.

    نکته دوم: طرف تعلق در این ارتباط
    آنکه در این ارتباط بین نبی و فرشته یا هر موجود غیر مادی دیگر طرف تعلق قرار میگیرد، جسم و بدن نبی نیست بلکه روح اوست.دلیل نیز واضح است. زیرا جسم نبی، مادی و محدود به خصوصیات مادی است.
    زمان مند و مکان مند است. در نقطه مقابل، موجودی قرار دارد که محدود به هیچ قید و حصر مادی نیست. بنابراین واضح است که اگر ارتباطی وجود دارد(که فرض ما بر این است که ارتباط وجود دارد) این ارتباط بین دو موجود غیر مادی است.

    نکته سوم: نحوه ارتباط این فرشتگان الهی با انسانها
    این ارتباط در نظامهای فلسفی کلاسیک و مرسوم به عنوان اتصال باعقل فعال نامیده شده است. بدین معنا که ارتباط بین یک نفس انسانی با یک موجود مجرد فرا طبیعی مانند فرشته، تنها زمانی صورت میگرفته است که آن انسان از نظر مقام معنوی شایستگی کافی را پیدا میکردند. بنابراین شرط اتصال با عقل فعال نیز ارتقای وجودی شخص است. این ارتقای وجودی یا به دو صورت میتواند صورت بگیرد:
    یا ارتقای ناشی از اعمال صالحه است و یا ارتقای ناشی از بالارفتن معرفت و وسعت علم. در این صورت است که روح خودرا به اندازه ای قوی میکردند تا بتوانند طرف تعلق با موجودی غیر مادی قرار بدهد و با آن متصل شوند. ارتقای ناشی از عملکرد صحیح که مشخص است.
    اما ارتقای ناشی از معرفت نیز بدین صورت است که نفس نبی پس از اینکه انواع ادراکها از ادراک حسی و وهمی و خیالی تا ادراک عقلی را کسب کرد، امادگی این را مییابد تا با موجودی عقلانی در عالم عقول به نام عقل فعال ارتباط پیدا کند.(1) در این هنگام، از یک سو به صورت دفعی، «اشراق و افاضه صورت عقلی بالفعل» توسط عقل فعال و از سوی دیگر «دریافت و ارتسام به صورت عقلی یا شناخت عقلی» توسط نفس نبی صورت میگیرد. (2)

    بنابراین. در ارتباط بین نبی و فرشته وحی(یا هر فرشته مجرد دیگری)، ارتباط بین دو موجود مجرد(نفس نبی و فرشته) است و این ارتباط نیز به واسطه اتصال آنها با یکدیگر است.
    ــــــــــــ
    1. ابن سینا، النفس من کتاب الشفا، تحقیق حسن حسن زاده املی، قم، نشر اسلامی، 1417، ص322
    2. همو،الانصاف(ضمن کتاب ارسطو عند العرب)، کویت، وکاله المطبوعات، 1978، ص93

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۷/۰۴/۱۰ در ساعت ۱۵:۴۸


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود