جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این حدیث عمومیت دارد!؟ " من یمت یرنی "

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    1,789
    مورد تشکر
    2,835 پست
    حضور
    62 روز 18 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا این حدیث عمومیت دارد!؟ " من یمت یرنی "




    سلام
    روایت این حدیث را بفرمایید

    یا حارث حمدانی من یمت یرنی



    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4,978
    مورد تشکر
    10,559 پست
    حضور
    162 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    آیا این حدیث عمومیت دارد!؟ " من یمت یرنی "

    کارشناس بحث: استاد مسلم


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا این حدیث عمومیت دارد!؟ " من یمت یرنی "

  3. تشکر


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    568
    مورد تشکر
    1,678 پست
    حضور
    26 روز 21 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام


    نقل قول نوشته اصلی توسط کربلائی نمایش پست
    روایت این حدیث را بفرمایید

    یا حارث حمدانی من یمت یرنی
    برای پاسخ به ان سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید:

    نکته اول:

    این روایت را اولین بار علی بن ابراهیم قمی در تفسیرش (تفسیر قمی) نقل کرده است، که امیرالمومنین(سلام الله علیه) این بیت را خطاب به حارث همدانی فرموده است:
    يَا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ يَمُتْ يَرَنِي مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قُبُلا(تفسیر قمی، ج2، ص266)

    از نظر سندی خب این روایت متصل نیست، اما به جهت جایگاه علی بن ابراهیم، و سخنش که گفته جز از راویان موثق چیزی نقل نمی کنم، این تفسیر به صورت کامل از سوی رجال شناسان توثیق شده است؛ آنچه که اختلاف است این است که آیا تمام آنچه که امروز به دست ما رسیده از علی بن ابراهیم است یا چیزهایی بر آن افزوده شده است که بحث ها تخصصی که مجال آن نیست در این زمینه مطرح شده است.

    اما از آنجا که روایات موید دیگری نیز مدلول این روایت فوق را تایید می کنند تصمیم گیری در خصوص این مسئله آسان میشود و فارغ از این اختلافات سندی می­توان مدلول این روایت را پذیرفت.

    روایات متعددی در این زمینه وارد شده است که علاوه بر وجود آنها در منابع معتبری چون تفسیر قمی، کثرت آنها اصلا ما را از بررسی سندی بی نیاز می­کند، که می­توانید برای آگاهی از این روایات به کتاب بحارالانوار، ج6، ص173 باب 7 تحت عنوان "ما يعاين المؤمن و الكافر عند الموت و حضور الأئمة عليهم السلام عند ذلك"‏ مراجعه بفرمایید.
    ما در اینجا فقط به یک روایت به عنوان نمونه اشاره می کنیم که امیرالمومنین(سلام الله علیه) می فرمایند:
    «مَنْ أَحَبَّنِي وَجَدَنِي عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَيْثُ يُحِبُّ وَ مَنْ أَبْغَضَنِي وَجَدَنِي عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَيْثُ يَكْرَهُ»؛ هر کسی من را دوست بدارد به گونه ای مرا در هنگام جان دادنش خواهد دید که خرسند می­شود؛ و هر کسی مرا دشمن بدارد به گونه ای مرا در هنگام مرگش خواهد دید که کرهت داشته و اندوهگین می­شود.(بحارالانوار، ج6، ص188)

    نکته دوم:

    با دقت در این روایات، یعنی هم روایت فوق و هم سایر روایت روشن میشود که این مسئله رؤیت و دیدن امیرالمومنین(سلام الله علیه) مختص مومنین نیست، منتهی فقط مومنین هستند که از این دیدار خوشنود میشوند.بلکه منافقین و مبغضین آن حضرت هم طبق روایت آن حضرت را خواهند دید.

    بنابراین با بررسی مدلول روایات شاید بتوان گفت کسانی که حب و بغضی نسبت به امیرالمومنین(سلام الله علیه) ندارند ایشان را نخواهند دید، یا حداقل این رویت از روایات فهمیده نمی­شود، و منطقی هم هست، چون رویت آن حضرت(سلام الله علیه) از باب پاداش و عذاب است، به همین خاطر تعبیر خوشنود شدن و ناراحت شدن از دیدار در روایت آمده است. بنابراین کسی که با دیدن آن حضرت نه خوشنود می­شود و نه ناراحت ضرورتی ندارد که حضرت را ببیند؛ اما محبینی که یک عمر با عشق علی(سلام الله علیه) دم ساز بوده اند، و مبغضینی که تمام تلاششان ا به کار گرفتند تا نام علی(سلام الله علیه) و راه او فراموش شود باید آن حضرت را ببینند تا مومنین با دیدن مولا و مقتدایشان خشنود شده و مبغضین با دیدن منزلت ایشان خوار گشته و عذاب شوند.

    در هر صورت اصلا دلخوشی ما برای مردن همین است، وگرنه به چه امیدی بمیریم؟!




    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۷
    نوشته
    1,789
    مورد تشکر
    2,835 پست
    حضور
    62 روز 18 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یکی از مشکلات ما شیعیان همین مورد است.
    باور کنیم امام دوره ما امیرالمومنین ع نیست! مگر اینکه آنقدر عمر کنیم تا دوران رجعت برسد.
    در برزخ ابتدای دانش و عقیده ماست تا به انتهایی برسیم که حق ادا شده باشد و شروع ما، اگر حسنات بر سیئات غلبه کند ابتدای آموزش است وگر نه ادامه عذاب است.

    بهرحال هر حلال زاده ای امیرالمومنین ع را دوست دارد و حق چشم هم این است که بهترین ها را ببیند.

    لبیک یا الحسین ع

    عیدتان مبارک
    ویرایش توسط کربلائی : ۱۳۹۷/۰۵/۰۲ در ساعت ۲۱:۲۶
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    568
    مورد تشکر
    1,678 پست
    حضور
    26 روز 21 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    ضمن تبیین روایت «یا حارث همدانی من یمت یرنی» بفرمایید آیا این روایت عمومیت دارد؟


    پاسخ:

    برای پاسخ به ان سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید:

    نکته اول:
    این روایت را اولین بار علی بن ابراهیم قمی در تفسیرش (تفسیر قمی) نقل کرده است، که امیرالمومنین(سلام الله علیه) این بیت را خطاب به حارث همدانی فرموده است:
    «يَا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ يَمُتْ يَرَنِي مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قُبُلا»؛ ای حارث همدانی! هر کس می میرد، خواه مؤمن یا منافق، مرا می بیند(1)

    از نظر سندی خب این روایت متصل نیست، اما به جهت جایگاه علی بن ابراهیم، و سخنش که گفته جز از راویان موثق چیزی نقل نمی کنم، این تفسیر به صورت کامل از سوی رجال شناسان توثیق شده است؛ آنچه که اختلاف است این است که آیا تمام آنچه که امروز به دست ما رسیده از علی بن ابراهیم است یا چیزهایی بر آن افزوده شده است که بحث ها تخصصی که مجال آن نیست در این زمینه مطرح شده است.

    اما از آنجا که روایات موید دیگری نیز مدلول این روایت فوق را تایید می کنند تصمیم گیری در خصوص این مسئله آسان میشود و فارغ از این اختلافات سندی می­توان مدلول این روایت را پذیرفت.

    روایات متعددی در این زمینه وارد شده است که علاوه بر وجود آنها در منابع معتبری چون تفسیر قمی، کثرت آنها اصلا ما را از بررسی سندی بی نیاز می­کند، که می­توانید برای آگاهی از این روایات به کتاب بحارالانوار، ج6، ص173 باب 7 تحت عنوان "ما يعاين المؤمن و الكافر عند الموت و حضور الأئمة عليهم السلام عند ذلك"‏ مراجعه بفرمایید.
    ما در اینجا فقط به یک روایت به عنوان نمونه اشاره می کنیم که امیرالمومنین(سلام الله علیه) می فرمایند:
    «مَنْ أَحَبَّنِي وَجَدَنِي عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَيْثُ يُحِبُّ وَ مَنْ أَبْغَضَنِي وَجَدَنِي عِنْدَ مَمَاتِهِ بِحَيْثُ يَكْرَهُ»؛ هر کسی من را دوست بدارد به گونه ای مرا در هنگام جان دادنش خواهد دید که خرسند می­شود؛ و هر کسی مرا دشمن بدارد به گونه ای مرا در هنگام مرگش خواهد دید که کرهت داشته و اندوهگین می­شود.(2)

    نکته دوم:
    با دقت در این روایات، یعنی هم روایت فوق و هم سایر روایت روشن میشود که این مسئله رؤیت و دیدن امیرالمومنین(سلام الله علیه) مختص مومنین نیست، منتهی فقط مومنین هستند که از این دیدار خشنود میشوند.بلکه منافقین و مبغضین آن حضرت هم طبق روایت آن حضرت را خواهند دید.

    بنابراین با بررسی مدلول روایات شاید بتوان گفت کسانی که حب و بغضی نسبت به امیرالمومنین(سلام الله علیه) ندارند ایشان را نخواهند دید، یا حداقل این رویت از روایات فهمیده نمی­شود، و منطقی هم هست، چون رویت آن حضرت(سلام الله علیه) از باب پاداش و عذاب است، به همین خاطر تعبیر خشنود شدن و ناراحت شدن از دیدار در روایت آمده است. بنابراین کسی که با دیدن آن حضرت نه خشنود می­شود و نه ناراحت ضرورتی ندارد که حضرت را ببیند؛ اما محبینی که یک عمر با عشق علی(سلام الله علیه) دم ساز بوده اند، و مبغضینی که تمام تلاششان را به کار گرفتند تا نام علی(سلام الله علیه) و راه او فراموش شود باید آن حضرت را ببینند تا مومنین با دیدن مولا و مقتدایشان خشنود شده و مبغضین با دیدن منزلت ایشان خوار گشته و عذاب شوند.


    پی نوشت ها:
    1. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، دار الكتاب‏؛ قم، چاپ چهارم، ص1367ش، ج2، ص266.
    2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج6، ص188.
    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۷/۰۶/۰۹ در ساعت ۱۴:۵۸
    «امام علی(سلام الله علیه): مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 89
    ((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود