جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۷
    نوشته
    1,760
    مورد تشکر
    2,771 پست
    حضور
    62 روز 4 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟




    سلام
    آیه ۸۵ سوره اسراء

    وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً؛ آنچه از علم به شما روزى شده بسیار اندک است.


    راهنمایی فرمایید

    البته خداوند با توجه به اجرای سنت، و حتی گفتن الحمدلله برای هر فردی نوعی باب از دانش را باز میکند که با توجه به نسب او برایش مفید باشد ( صدا زدن فرد - هوای کف دست هم حساب کتاب دارد و او خبیر است )


    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    4,808
    مورد تشکر
    10,332 پست
    حضور
    156 روز 14 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    چرا علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟

    کارشناس بحث: استاد عمار


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟

  3. تشکرها 2


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    3,487 پست
    حضور
    16 روز 23 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و ادب
    اينکه، مقصود از «قليلا» در اينجا چيست؟ دو احتمال وجود دارد:
    1- «قليلاً من العلم» يعني علم اندك به شما داده شده است.
    در اين فقره، تأکيد مي شود که، علم بشري قليل و محدود است و اينگونه نيست که، چون قدرت عقل در اختيار انسان هاست، آنها مي توانند پيرامون اين موضوع به تعقل و تفکر بنشينند و به پاسخي شايسته دست يابند.

    و علامه طباطبائي ذيل اين فقره از آيه شريفه، از قلت معرفت بشري سخن مي کند که ريشه در محدوديت دست يابي بشر به آن موقعيت خاص وجودي روح دارد، و همين امر سبب مي گردد که او از اين معرفت در حجاب بماند.(1)

    2- «قليلاً منكم» يعني به تعداد كمي از شما اين علم عطا شده است.
    در روايتي امام باقر (ع) در تفسير اين آيه "وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا" فرمود: معناي باطني آيه اين است که علم داده نشده، مگر به اندکى از مردم، و بعد از کلمه "قليلا" منکم در تقدير است؛ يعنى علم داده نشده، مگر به اندکى از شما.(2) (يعني بسياري از مردم از علم بهره اي ندارند)

    1. طباطبائی،المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۱۳، ص۱۹۹
    2. عياشي، محمد بن مسعود، تفسير العياشي، ج 2، ص 317، چاپخانه علميه، تهران، 1380 ق.

    چرا علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    3,487 پست
    حضور
    16 روز 23 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این جواب کامل هم جهت اطلاعات بیشتر مفید می باشد:

    راجع به آية و ما اوتيتم من العلم الا قليلا ، چند پرسش مطرح مي‎شود:
    1- مخاطب اين بخش از آيه، چه كساني هستند؟
    2- مراد از «العلم» چيست؟
    3- مقصود از «قليلاً» چيست؟

    در اين‎كه مخاطب آية شريفه چه كساني هستند، ديدگاههاي متفاوتي بيان شده است:

    1- يهود
    2- مشركان

    3- پيامبر صلي الله عليه وآله
    بر طبق ديدگاه اوّل، يهود از پيامبر صلي الله عليه وآله راجع به روح پرسش نمودند و پس از آن به قل الروح من امر ربي و ما اوتيتم من العلم الاّ قليلا، نازل شد، يهوديان اعتراض كردند كه آيا ما تنها مشمول اين آيه هستيم، حضرت فرمود: بلكه همة مردم اين چنين هستند، دو باره آنان اعتراض كردند كه چگونه به شما هم علم اندك داده شده در حالي كه قرآن را دارا هستيد، و به ما نيز تورات داده شده پس از آن حضرت مي‎فرمايد: دانش خدا بيشتر است از آنچه شما فكر مي‎كنيد، دانش شما در نزد خودتان زياد است امّا در برابر خداوند اين دانش اندك است.
    بنابر ديدگاه دوم كه مخاطبان مشركان باشند، يهود، مشركان را براي پرسش در بارة روح تحريك مي‎كردند، آنان آمدند از پيامبرصلي الله عليه وآله پرسيدند كه روح چيست؟ آيه نازل شد كه، روح از امر پروردگار است و به شما جز اندكي از علم داده نشده است يعني: علم اين گونه مسائل به شما داده نشده است.
    و بنابر ديدگاه سوم كه مخاطب، پيامبر صلي الله عليه وآله و ديگر مسلمانان باشند معني آيه اين مي‎شود كه، دانشهايي كه به شما داده شده است در مقابل آنچه داده نشده، اندك است، به عبارت ديگر: معلومات شما در برابر معلومات خداوند و نسبت به مجهولات خودتان، اندك مي‎باشد. زيرا معلومات خداوند بي نهايت و مجهولات شما بسيار است.

    امّا اين‎كه منظور از «العلم» چيست؟ مي‎توان به چند ديدگاه اشاره كرد:

    1- مطلقِ علم: يعني به شما از دانش بي انتها، كه تنها خداوند آن را دارد، اندكي داده شده چرا كه، تنها علم الهي حد و حدودي ندارد.
    2- علم به كتاب آسماني: يعني، علم يهود به تورات يا دانش مسلمانان به قرآن كه در اين صورت نيز دانش خدا نسبت به اين كتابها و حقايق آنها از دانش محدود برتر از برتر است.
    3- علم به حقايق اشيا: بدين معنا كه، در بارة اسرار جهان هستي دانش اندكي به شما عطا شده است.

    وامّا اين‎كه، مقصود از «قليلا»چيست؟ دو احتمال دارد:

    1- قليلاً من العلم يعني علم اندك به شما داده شده است.
    2- قليلاً منكم يعني به تعداد كمي از شما اين علم عطا شده است.

    اكنون كه به‎طور فشرده، نكاتي از آية شريفه روشن گرديد به پاسخ پرسش مذكور مي‎پردازيم:
    اولاً منظور از «قليلاً»، علم اجمالي در برابر علم تفصيلي نيست و همان‎گونه كه بيان شد هيچ يك از مفسران، چنين معنايي براي «قليلاً» نكرده است.
    امّا اين‎كه انسان به عنوان جانشين خدا در روي زمين، بايد داراي دانش مناسبي در حوزة خلافت خود باشد، با اندك بودن دانش او در برابر علم خدا و يا در بارة روح يا برخي از اسرار جهان هستي، تنافي ندارد. چرا كه خداوند متعال شرايط جانشيني را به آدم و فرزندان او عطا كرده است و با «علم آدم الاسماءكلها» دانش مناسب (علم به اسماء) را نيز به او داده است، و اندك بودن دانش او در برابر دانش خداست و به اصطلاح «اندك نسبي» است، بنابراين مي‎توان گفت: به تناسب مقام جانشيني و درجة علمي، خداوند به حضرت آدم، علم كامل و جامع داد تا او را شايسته مقام خلافت كند، البته به دنبال آدم، فرزندان شايسته او مانند: پيامبران و امامان معصوم‎‎‎عليهم السلام‎صلاحيت اين مقام را دارند و دانشي برتر به آنها عطا شده كه فرموده‎اند: «ما، راسخان در علم هستيم»، ويا اين‎كه «دانش كتاب الهي همه نزد ماست».
    از اين‎جا روشن مي‎شود كه، شايستگي جانشيني خداوند را همه دارا نيستند بلكه آن انسان كامل است كه خلفية اللّه است.

    در پايان، تذكر اين نكته ضروري است كه، مباحث يك علم مانند تفسير نبايد با مباحث ديگر علوم مثل «اصول»، «فلسفه» و ... خلط شود زيرا هر علمي يك‎سري اصطلاحات كاربردي خاص، براي خودش دارد كه در علم ديگر همان كاربرد را ندارد و علم اجمالي و تفصيلي از مباحث خاص علم اصول است. علاوه بر اين در تفسير آيات آنچه بسيار حائز اهميت است فهم آيه از خود قرآن و روايات و ... مي‎باشد.

    منبع:دفتر پاسخ به پرسشهای قرآنی مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن.
    چرا علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    178 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.
    البته علم فقط ریاضی و فیزیک و شیمی نیست.
    هر دانستنی ای علم محسوب میشه. دین هم علم هست.
    در روایات اومده در آخر الزمان شهر قم مهد علم میشه و علم رو به کل دنیا پخش میکنه. خب علمی که در قم هست علم دین هست نه علوم تجربی.

    علم دین فکر میکنم از مهم ترین علوم هست

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    3,487 پست
    حضور
    16 روز 23 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا در آیه ۸۵ سوره اسراء علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟
    وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً؛ آنچه از علم به شما روزى شده بسیار اندک است.


    پاسخ:
    اينکه، مقصود از «قليلا» در اينجا چيست؟ دو احتمال وجود دارد:
    1- «قليلاً من العلم» يعني علم اندك به شما داده شده است.
    در اين فقره، تأکيد مي شود که، علم بشري قليل و محدود است و اينگونه نيست که، چون قدرت عقل در اختيار انسان هاست، آنها مي توانند پيرامون اين موضوع به تعقل و تفکر بنشينند و به پاسخي شايسته دست يابند.

    و علامه طباطبائي ذيل اين فقره از آيه شريفه، از قلت معرفت بشري سخن مي کند که ريشه در محدوديت دست يابي بشر به آن موقعيت خاص وجودي روح دارد، و همين امر سبب مي گردد که او از اين معرفت در حجاب بماند.(1)

    2- «قليلاً منكم» يعني به تعداد كمي از شما اين علم عطا شده است.
    در روايتي امام باقر (علیه السلام) در تفسير اين آيه «وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» فرمود: معناي باطني آيه اين است که علم داده نشده، مگر به اندکى از مردم، و بعد از کلمه "قليلا" منکم در تقدير است؛ يعنى علم داده نشده، مگر به اندکى از شما.(2) (يعني بسياري از مردم از علم بهره اي ندارند)

    پاورقی:
    1. طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، انتشارات اسلامي، 1363، ج۱۳، ص199.
    2. عياشي، محمد بن مسعود، تفسير العياشي، چاپخانه علميه، تهران، 1380 ق،ج 2، ص 317.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۹:۴۳
    چرا علم روزی شده قلیل معرفی شد!؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود