صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طبق سنت و قرآن احتکار شامل چه کالاهایی است!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    1,986
    مورد تشکر
    3,059 پست
    حضور
    72 روز 3 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    طبق سنت و قرآن احتکار شامل چه کالاهایی است!؟




    سلام
    فردی که‌نیاز جامعه‌را احتکار میکند، طبق قرآن و سنت چه عقابی دارد!؟


    راهنمایی فرمایید



    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    1,986
    مورد تشکر
    3,059 پست
    حضور
    72 روز 3 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    طبق سنت و قرآن احتکار شامل چه کالاهایی است!؟




    سلام

    مستند گفته مشهور روایت غیاث بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام می باشد: غیاث [بن ابراهیم] عن ابی عبدالله علیه السلام قال: لیس الحکرة الا فی الحنظة والشعیر والتمر والزبیب والسمن؛ احتکار فقط در گندم، جو، خرما، کشمش و روغن حیوانی می باشد.

    برخی فقهای دوران هم احتکار برنج را حرام نمیدانند.

    راهنمایی فرمایید


    متشکریم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,259
    مورد تشکر
    10,770 پست
    حضور
    172 روز 12 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    طبق سنت و قرآن احتکار شامل چه کالاهایی است!؟

    کارشناس بحث: استاد واسع


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    طبق سنت و قرآن احتکار شامل چه کالاهایی است!؟


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    231 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی
    با سلام و احتکار
    درباره احتکار و حرمت آن احادیث فراوانی وجود دارد که عمده آنها ناظر به طعام و مواد ضروری مردم است. عقاب شدیدی نیز برای احتکار کننده بیان شده است. منتظر پاسخ تفصیلی باشید.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    231 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    باسلام و احترام

    احتکار رذیله ای است که همواره مورد نهی آموزه های دینی بوده و امری مذموم شمرده می شود. در روایات مربوط به احتکار تعابیر تند و شدیدی درباره محتکر بیان شده و فرجام اخروی او نیز تباه و سیاه است. در این نوشتار به برخی از روایات که در کتاب «حکمت نامه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)» جمع آوری شده است اشاره می کنیم و در پایان تحلیل مختصری از پژوهش های صورت گرفته درباره آنها ارائه می دهیم. لازم به یادآوری است که منبع مدارک اصلی روایات در کتاب «حکم النبی الاعظم» مذکور است و نیاز به ذکر مجدد آنها نیست.

    در کتاب فوق از پیامبر گرامی اسلام روایات زیر ذکر شده است:

    - لا يَحْتَكِرُ إلّا الخَوّانونَ. كسى جز خيانتكاران، احتكار نمى‏كند.

    - لا يَحْتَكِرُ إلّا خاطئٌ. كسى جز گنهكار، دست به احتكار نمى‏زند.

    - المُحْتَكِرُ مَلْعونٌ. محتكر، ملعون (به دور از رحمت خدا) است.

    - المُحتَكِرُ في سُوقِنا كالمُلْحِدِ في كِتابِ اللّهِ. كسى كه در بازار ما دست به احتكار زند، به منزله كسى است كه كتاب خدا را انكار كند.

    - يَقومُ المُحتَكِرُ مَكْتوبٌ بَينَ عَيْنَيهِ: يا كافِرُ، تَبَوّأْ مَقْعدَكَ مِن النّارِ! در قيامت، بر پيشانىِ محتكر، نوشته شده است: «اى كافر! جايگاهت دوزخ باد!».

    - بِئسَ العَبدُ المُحتَكِرُ، إنْ أرْخَصَ اللّهُ تعالى الأسْعارَ حَزِنَ، وإنْ أغْلاها اللّهُ فَرِحَ. بد بنده‏اى است محتكر! اگر خداوند متعال قيمت‏ها را كاهش دهد، او اندوهگين مى‏شود و اگر گران كند، شاد مى‏گردد.

    - مَن جَمعَ طَعاما يَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعينَ يَوما فقد بَرِئَ من اللّهِ وبَرِئَ اللّهُ مِنهُ. هر كس خوراكى را به اميد گران شدن، چهل روز انبار كند، از خداوند بيزارى جسته و خدا نيز از او بيزار است

    - أيُّما رجُلٍ اشْتَرى طَعاما فكَبسَهُ أربَعينَ صَباحا يُريدُ بهِ غَلاءَ المُسلِمينَ، ثُمَّ باعَهُ فتَصدّقَ بثَمنِهِ لَم يَكُنْ كَفّارَةً لِما صَنَعَ. هر كس خوراكى را بخرد و براى اين كه آن را به مسلمانانْ گران بفروشد، چهل روز انبار كند، اگر [پس از چهل روز،] آن را بفروشد و همه درآمد آن را هم صدقه بدهد، كفّاره گناه او نخواهد شد.

    - مَنِ احْتَكَرَ فَوقَ أربَعينَ يَوما، فإنَّ الجَنّةَ تُوجَدُ رِيحُها مِن مَسيرَةِ خَمسِمائةِ عامٍ، وإنّهُ لَحَرامٌ علَيهِ. هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت- كه از مسافت پانصد سال به مشام مى‏رسد- بى‏ترديد بر او حرام است.

    - مَنِ احْتَكَرَ طَعاما على امَّتي أربَعينَ يَوما وتَصَدّقَ بهِ لَم تُقْبَلْ مِنهُ. هر كس خوراكى را بر امّت من چهل روز احتكار كند، اگر همه آن را هم صدقه بدهد، از او پذيرفته نمى‏شود.

    - مَنِ احتَكَرَ عَلَى المُسلِمينَ طَعاما ضَرَبَهُ اللّهُ بِالجُذامِ وَالإِفلاسِ. هر كس خوراك مسلمانان را احتكار كند، خداوند، او را به جذام و ورشكستگى تنبيه مى‏فرمايد.

    - كُلُّ حُكرَةٍ تَضُرُّ بِالنّاسِ وتُغلِي السِّعرَ عَلَيهِم فَلا خَيرَ فيها. هر انبار كردنى كه به مردم زيان برسانَد و قيمت‏ها را به ضرر ايشان گران كند، خيرى در آن نيست.

    - يُكرَهُ أن يُحتَكَرَ الطَّعامُ ويُذَرُ النّاسُ لا شَي‏ءَ لَهُم. مايه بيزارى است كه خوراكى احتكار شود و مردم به حال خود رها گردند، در حالى كه چيزى از آن نداشته باشند.

    - الجالِبُ مَرزوقٌ، وَالمُحتَكِرُ مَلعونٌ. طلب كننده روزى، رزق مى‏يابد و احتكار كننده، ملعون است.

    - مَن تَمَنَّى الغَلاءَ عَلى امَّتي لَيلَةً، أحبَطَ اللّهُ عَمَلَهُ أربَعينَ سَنَةً. هر كس يك شب گرانى را براى امّت من بخواهد، خداوند، عملِ چهل سالش را تباه مى‏سازد.

    - يُحشَرُ الحاكِرونَ وقَتَلَةُ الأَنفُسِ في دَرَجَةٍ، ومَن دَخَلَ في شَي‏ءٍ مِن سِعرِ المُسلِمينَ يُغليهِ عَلَيهِم كانَ حَقّا عَلَى اللّهِ أن يُعَذِّبَهُ في مُعظَمِ النّارِ يَومَ القِيامَةِ. [به روز قيامت،] احتكار كنندگان و قاتلان مردم، در يك رتبه برانگيخته مى‏شوند. و هر كس در بخشى از [بازار و] قيمت [كالاهاى‏] مسلمانان راه يابد تا آن را بر ايشان گران كند، سزاوار است كه خداوند در روز قيامت، او را در بخش بزرگِ آتش در آورَد.

    - نَهى رَسولُ اللّهِ (صلى اللّه عليه و آله) أن يُحتَكَرَ الطَّعامُ. پيامبر خدا از احتكار كردن خوراك، باز مى‏داشت.(1)

    در برخی از روایات احتکار صرفا در موارد و مصادیق خاصی دانسته شده است. مانند این روایت:

    - عن ابی عبدالله (علیه السلام) : لَيْسَ الْحُكْرَةُ إِلَّا فِي الْحِنْطَةِ وَ الشَّعِيرِ وَ التَّمْرِ وَ الزَّبِيبِ وَ السَّمْنِ.(2) احتکار صرفا در گندم، جو، خرما، کشمش و روغن است.

    برخی از پژوهشگران درباره اینکه آیا احتکار مختص موارد و مصادیق خاص است یا خیر نوشته اند:

    1. به قول مشهور فقهاء، احتكار تنها در گندم، جو، خرما، كشمش و روغن ثابت است. 2. ثبوت آن در روغن زيتون و نمك اختلافى است؛ هر چند بسيارى از فقيهان، احتكار را در روغن زيتون ثابت دانسته‌اند. 3. شكّى نيست كه احتكار اگر به قصد ضرر زدن به مسلمانان و يا موجب اختلال در نظام زندگى اجتماعى آنان شود حرام است 4. البته نه به عنوان احتكار بلكه به عنوان ثانوى كه همان حرمت اضرار به مسلمانان يا حرمت ايجاد اختلال در نظام زندگى آنان است. از اين جهت فرقى در حرمت بين موارد ذكر شده و غير آن نيست و هر نوع حبس كردن موادّ غذايى و غير غذايى از چيزهايى كه در زندگى به آن احتياج است را مى‌تواند شامل شود.(3)

    برخی دیگر از پژوهش گران عدم انحصار احتکار در مصادیق خاص را اینگونه بیان داشته اند:

    اين احتمال وجود دارد كه اجناس ضرورى در آن زمان(زمان صدور روایت) منحصر به همين موارد بوده كه در روايت فوق ذكر شده است، به طورى كه احتكار اين اجناس موجب ايجاد بحران اقتصادى در جامعه اسلامى مى‌گرديد؛ اما بدون شك امروزه نيازهاى بشر گسترش پيدا كرده و چيزى كه در گذشته ضرورتى نداشته، امروزه ضرورى شده است.بنابراين اگر احتكار غير اجناس ياد شده همان بحران را ايجاد كند، همه اجناس و كالاها مثل هم خواهند بود.

    بدون شك، احكام شرعى تابع ملاكات است؛ زيرا احكام شرعى براساس مصالح و مفاسد تشريع شده است، و اين امر ايجاب مى‌كند كه حكم حرمت احتكار علاوه بر مواردى كه در روايات بدانها تصريح شده، شامل غير آنها نيز بشود. صاحب جواهر نيز اين ديدگاه را انتخاب كرده و چنين گفته است:
    «ذخيره كردن هر چيزى كه مورد نياز انسان‌ها است و مضطرّ به آن مى‌باشند از قبيل خوردنى، نوشيدنى، پوشيدنى و غير اينها، مانند حكم احتكار است. حكم حرمت به زمان خاص يا جنس خاص و نوع خاصى از عقد، محدود نيست.(4)

    حاصل اینکه: از مجموع روایات وارده در باب احتکار به دست می آید که احتکار مساله ای مذموم از منظر دین مبین اسلام است و در دنیا و آخرت شقاوت و خسران را به دنبال دارد. ضمن اینکه گستره مساله احتکار و اهمیت آن در نظام اقتصادی اسلام و جامعه، انحصار آن را در کالاهای خاص نمی پذیرد و با ارائه ملاکی مشخص و کلی فراگیری حکم احتکار را در کالاهای دیگر تأیید می کند.

    پی نوشت ها:
    1. محمدى رى‏ شهرى، محمد، حكم النبى الأعظم «صلى الله عليه و آله و سلم»، 7جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، 1429ق، چاپ: 1، قم، 7 ص 38.

    2 . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، 8 جلد، دار الكتب الإسلامية، 1407ق، چاپ چهارم، تهران – ايران، ج 5 ص 164

    3 . جمعى از پژوهشگران، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت (عليهم السلام)، 3 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت (عليهم السلام)، 1426ق، چاپ اول، قم - ايران، ج‌1، ص:268.

    4 . جمعى از مؤلفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام (فارسى)، 56 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت (عليهم السلام)، بی تا، چاپ اول، قم - ايران، ج‌43، ص: 89



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    507 پست
    حضور
    11 روز 7 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط واسع نمایش پست
    بسمه تعالی


    ص: 89

    سلام و عرض ادب

    زمانی که حکومت فرد را مجبور کند موجودی انبار های خود را ، به یک سوم قیمت واقعی (با توجه به ارزش واقعی کالا در بازار جهانی ) بفروشد ،
    چه باید کرد ؟


    آیا نفروختن جنس به یک سوم قیمت ( و نه انبار کردن آن برای بالا رفتن قیمت ) احتکار است؟
    عیسى علیه السلام :
    حق را از اهل باطل فراگیرید و باطل را از اهل حق فرا نگیرید.
    سخن سنج باشید.

    اگر پوشش حق بر باطل نبود،
    باطل مورد استقبال مردم قرار نمی‌گرفت و دفع می‌شد
    اختلاط باطل با حق ، توسط اهل حق ، موجب پذیرش باطل و دفع حق می گردد.

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    231 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و احترام
    حکومت در صورتی می تواند افراد را مجبور کند که احتکار آنان موجب نابسامانی در خرید و فروش و ضروریات مردم باشد. اما در صورتی که احتکار هیچ گونه آسیبی به وضع بازار نمی زند حکومت ها عمدتا تصمیمی بر اجبار افراد بر فروش ندارند. در هر صورت ظلم از ناحیه حکومت ها پذیرفته نیست. و اگر موردی ظلم مشاهده شود باید با مسئولان امر صحبت کرد و آنان را قانع ساخت که فلان احتکار برای بالا رفتن قیمت نیست و دلایل منطقی فروشندگان باید شنیده شود. هر چند اصل احتکار و تجمیع کالا در یک مکان بدون قصد افزایش قیمت توجیه منطقی ندارد و فروش آن هم در صورتی که به ضرر فروشنده نباشد بلکه به قیمت خرید آن باشد تا توازن در بازار صورت گیرد می تواند در مواردی مجاز شمرده شود. زیرا همانطور که حکومت وظایفی در قبال مردم دارد مردم نیز وظایفی در قبال حکومت دارند و باید همواره یار و همراه هم باشند.


  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    1,986
    مورد تشکر
    3,059 پست
    حضور
    72 روز 3 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من صاحب مغازه کرایه ای هستم
    ۹۵ درصد محصولاتم بفرموده رهبری، اجناس ایرانی است.

    متاسفانه در این وضعیت بازار و بهانه دلار، قیمت اجناس ایرانی جهت خرید حداقل دو برابر و نوسان لحظه ای مواجه است.

    طوری که قدرت خرید به صفر رسیده و با توجه به نزدیک شدن ایام سوگواری سالار شهیدان، مرتب قیمت ها در افزایش و کاسبان سرمایه دار در حال انبارند.

    دولت و‌حکومت هم هیچ تسهیلاتی برای من و امثال من در جهت فروش اجتاس ایرانی نکرده و گمان ندارم اصلا برنامه ای داشته باشد.

    هر روز شدم حمایت از ما و بی مهری از حکومت و دولت محترم

    با همین روال دوباره باید مغازه را جمع کرده و منزل نشین شد و حرف ها را تحمل کرد.

    خسته شدیم از بس ذکر یا خیرالمسئولین و یا خیر المودعوین گفتیم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    126
    مورد تشکر
    231 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و احترام
    در اینکه وضعیت فعلی نتیجه سوء مدیریت مسئولان است تردیدی نیست. اما نباید فراموش کرد که هر کسی در وضعیت فعلی باید وظیفه خویش را به درستی بشناسد. اگر مسئولان ناکارآمدند دلیل نمی شود که من فروشنده نیز برشعله آتش افروخته شده از ناحیه آنان و دشمنان بدمم. در هرصورت وضعیت فعلی مورد تأیید هیچ کسی نیست. هم باید مسئولان عوض شوند هم باید مردم صبورانه به دنبال ثبات بازار و مطالبه خویش از مسئولان باشند. اللهم وفقنا لما تحب وترضی.

  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۸
    نوشته
    1,986
    مورد تشکر
    3,059 پست
    حضور
    72 روز 3 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط واسع نمایش پست
    با سلام و احترام
    در اینکه وضعیت فعلی نتیجه سوء مدیریت مسئولان است تردیدی نیست. اما نباید فراموش کرد که هر کسی در وضعیت فعلی باید وظیفه خویش را به درستی بشناسد. اگر مسئولان ناکارآمدند دلیل نمی شود که من فروشنده نیز برشعله آتش افروخته شده از ناحیه آنان و دشمنان بدمم. در هرصورت وضعیت فعلی مورد تأیید هیچ کسی نیست. هم باید مسئولان عوض شوند هم باید مردم صبورانه به دنبال ثبات بازار و مطالبه خویش از مسئولان باشند. اللهم وفقنا لما تحب وترضی.
    مغازه دار میگه، مقصر پخش کننده هست
    پخش کننده میگه مقصر کارخانه جات
    کارخانه جات میگه مقصر نبود مواد اولیه
    دولت میگه مقصر تحریم کشورهای زورگو
    اما خداوند، مقصر را خود مردم میداند
    چرا که حق را از باطل تشخیص ندادند و بی توجه شدند و به همان که خواستند واگذار شدند.

    برکت ها رفت بسبب نشناختن حق، کلام رسول الله ص

    الان دارا و ندار، نغمت دارند نه نعمت

    اللهم وفقنا لما تحب وترضی.همان یکتایی خودش، یس و طه یش و امیرالمومنینش بود تا شناخت حجتش نمایان شود.
    اشکال بدانید این عدم حرمت را تا رضایت خداوند را ببینیم.

    یک دست صدا نداره، ما مومن و مسلمانیم، از ما توقع میشه نه از مسیحی و یهودی.

    خدا بر ما منت گذاشته، منتش بپذیریم
    ویرایش توسط کربلائی : ۱۳۹۷/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۰:۳۴
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد

  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 233
    آخرين نوشته: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴, ۱۴:۴۰
  2. جمع بندی شبهه هایی در مورد وجود خدا وپیامبران
    توسط مریم118 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۸/۱۹, ۱۴:۵۴
  3. ║★║ رونمایی از نرم افزار آندرویدی احکام روزه‎ ║★║
    توسط iranproud در انجمن ویترین تولیدات و محصولات کانون گفتگوی قرآنی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۰۴, ۱۹:۴۶
  4. جایگاه دروغگویی و راستگویی
    توسط مدیر تدوین در انجمن جمع ‏بندی‏ های نهایی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۶, ۱۸:۵۱
  5. بی ریایی
    توسط مدیر تدوین در انجمن جمع ‏بندی‏ های نهایی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۱, ۰۹:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود