صفحه 3 از 3 نخست 123
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طبق سنت و قرآن احتکار شامل چه کالاهایی است!؟

  1. #21

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۸
    نوشته
    1,890
    مورد تشکر
    2,946 پست
    حضور
    66 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    اصلا پول ایران بی ارزش شده
    اون روزی که شما این کالا ها رو خریدید مگه پولتون با ارزش تر نبود؟ مگه با همون پول با ارزش تر اجناستون رو نخریدید؟ حالا می خواید اجناستون رو جایگزین کنید پول ندارید؟ خب نداشته باشید. جنس کمتر بخرید اون اجناس کمتر رو به قیمت بالاتر بفروشید. نه که جنس خرید قبلتونو قیمتشو ببرید بالا
    چرا مصرف کننده ای که الان لازم داره جنس شما رو بخره باید ضرر بده فقط به خاطر اینکه شما جلوی کاهش سود مقطعی خودتون رو بگیرید و تازه یه سود کلان هم بکنید؟
    اصلا مگه مصرف کننده ضامن سود فروشنده است؟
    طبق عقود شرعی، یک تناسب هست برای سود فروشنده، مثلا ۳۰ یا نهایت ۴۰ درصد.
    کسانی که با مثلا ۳ میلیون خرید، هم کرایه میدن و هم قسط و مختصری مواد غذایی، با بالا رفتن قیمت ها و بقول شما کمتر خرید کردن، مجبور به تعطیل مغازه هستند نه اینکه سود بیشتری میبرند و حرص مال میزنند.
    دولت و حکومت هیچ تسهیلاتی برای این افراد نداده، خودشون اشتغال زایی کردند رفته رو آمار دولت ها.

    به آنچه مربوط به امور زنانه هست بپردازید و دست پدر ببوسید
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    یا الله و یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی الی دینک
    الهی العفو و لک الحمد


  2. #22

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    507 پست
    حضور
    11 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    اصلا پول ایران بی ارزش شده
    اون روزی که شما این کالا ها رو خریدید مگه پولتون با ارزش تر نبود؟
    سلام و عرض ادب

    خواهر گرامی

    پول یه تیکه کاغذه

    اون روزی که بنده این جنس رو خریدم اندازه نیم گرم طلا می ارزید

    الان هم همون اندازه ی ارزه




    این که این تیکه کاغذ جایگزین طلا در معاملات شده و می شه هر روزش چاپش کرد

    و اعتبار این کاغذ از بین می ره ، تقصیر من نیست که من بخوام از جیبم ضرر بدم



    اونی که زن و بچش تو آمریکا و کانادا دارن زندگی می کنن باید جوابگو باشه !


    مثل این که یه نفر هر روز چک بی محل بکشه و چکش رو بی ارزش کنه

    بعد شما بیاید به من بگید تو باید چک بی محل این یارو رو پاس کنی !!!!! چون قبلا چکش ارزش داشت !!!!



    هیچ عقل سالمی حرف شما رو نمی پذیره !!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    مگه با همون پول با ارزش تر اجناستون رو نخریدید؟
    این جنس قبلا با دلار خریداری شده

    الان هم داره با دلار خریداری می شه

    دلار هم یه تیکه کاغذه مثل ریال

    با این تفاوت که این شخص الکی چک نمی کشه و خودش رو بی اعتبار نمی کنه !!!!

    این شخص 18 درصد سود ربا نمی ده و با خدا جنگ نمی کنه !!!!! و چکش رو بی ارزش نمی کنه !!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    حالا می خواید اجناستون رو جایگزین کنید پول ندارید؟ خب نداشته باشید. جنس کمتر بخرید اون اجناس کمتر رو به قیمت بالاتر بفروشید.
    خواهر گرامی

    شما احتمالا از بازار معاملات خبر ندارید

    به لطف این دولت و مردمی که نصف بیشترشون زیر خط فقر زندگی می کنن ،
    اجناس با سود کمتر از 5 درصد هم الان مشتری درست حسابی ندارن

    اگر بخوایم سود رو بیشتر کنیم که همه مشتری ها می پرن ، باید کار و کاسبی رو کلا تعطیل کنیم !!! بریم کنار خیابون گدایی کنیم !!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    نه که جنس خرید قبلتونو قیمتشو ببرید بالا
    شما باز هم حرف خودتون رو تکرار می کنید

    قیمت بالا نرفته

    اگر الان زمان ائمه بود و فلان جنس4 ماه پیش یک سکه می ارزید ، هنوز هم همون یک سکه می ارزه !!!!!

    قیمت تغییر نکرده

    چک این بنده خدا از بس چک بی محل کشیده و ربا داده ، بی ارزش شده و کسی دیگه قبولش نداره !!!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    چرا مصرف کننده ای که الان لازم داره جنس شما رو بخره باید ضرر بده فقط به خاطر اینکه شما جلوی کاهش سود مقطعی خودتون رو بگیرید و تازه یه سود کلان هم بکنید؟
    خریدار به این علت که هر روز داره از این کسی که چک بی محل می کشه
    و 18 درصد سود ربا می ده و
    با خدا می جنگه،حمایت می کنه ، داره ضرر می ده !!!!

    باید خودش مشکلش رو حل کنه !!!

    وقتی می ره پولش رو می زاره بانک سود ثابت ربای 18 درصدی می گیره

    یا می ره از بانک پول نزول میکنه و 18 درصد سود می ده

    باید پای لرزش هم بشینه !!!!




    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیل نمایش پست
    اصلا مگه مصرف کننده ضامن سود فروشنده است؟
    خیر

    اما مسئول حماقت خودشه ! با حمایت از جنگ با خدا !! ( حمایت از پول بانکی که 18 درصد ربا می ده و می گیره)
    ویرایش توسط شروحیل : ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ در ساعت ۰۵:۰۹
    عیسى علیه السلام :
    حق را از اهل باطل فراگیرید و باطل را از اهل حق فرا نگیرید.
    سخن سنج باشید.

    اگر پوشش حق بر باطل نبود،
    باطل مورد استقبال مردم قرار نمی‌گرفت و دفع می‌شد
    اختلاط باطل با حق ، توسط اهل حق ، موجب پذیرش باطل و دفع حق می گردد.

  3. تشکرها 2


  4. #23

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۷
    نوشته
    162
    مورد تشکر
    422 پست
    حضور
    15 روز 9 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    من مطمئنم این قوم حتی اگر همه چی قحطی بشه به علف خوردن بیفتن یا مجبور بشن اسفالت کف خیابون رو هم دندون بگیرن بکنن بخورن از گرسنگی و احتکار مواد و اذوقه و گرونی و این چیزا از بین نمیرن و اعتراضی نمی کنن الّا دو چیز!

    یک: قــنّون! ( همون نون قندی بچه )
    دو : پوشک!

    یعنی ملت هر چیزی رو تمحل می کنن الا صدای نق نق بچه که نباید گرسنه بمونه باید همش در حال خوردن قنّون باشه!
    یا مثلا خودش رو خیس نکنه که اگه بکنه و پوشکم نداشته که اون یک بلیّه ای میشه که همه فرار میکنن، هیچ کس دست نمیزنه!



    ویرایش توسط اتمقلی : ۱۳۹۷/۰۵/۲۶ در ساعت ۰۰:۵۹


  5. تشکرها 2


  6. #24

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۸
    نوشته
    113
    مورد تشکر
    213 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال: طبق قران و سنت احتکار شامل چه کالاهایی است و چه عواقبی دارد؟

    پاسخ:

    احتکار رذیله ای است که همواره مورد نهی آموزه های دینی بوده و امری مذموم شمرده می شود. در روایات مربوط به احتکار تعابیر تند و شدیدی درباره محتکر بیان شده و فرجام اخروی او نیز تباه و سیاه است. در این نوشتار به برخی از روایات که در کتاب «حکمت نامه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)» جمع آوری شده است اشاره می کنیم و در پایان تحلیل مختصری از پژوهش های صورت گرفته درباره آنها ارائه می دهیم. لازم به یادآوری است که منبع مدارک اصلی روایات در کتاب «حکم النبی الاعظم» مذکور است و نیاز به ذکر مجدد آنها نیست.

    در کتاب فوق از پیامبر گرامی اسلام روایات زیر ذکر شده است:

    - «مَن جَمعَ طَعاما يَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعينَ يَوما فقد بَرِئَ من اللّهِ وبَرِئَ اللّهُ مِنهُ» هر كس خوراكى را به اميد گران شدن، چهل روز انبار كند، از خداوند بيزارى جسته و خدا نيز از او بيزار است

    - «أيُّما رجُلٍ اشْتَرى طَعاما فكَبسَهُ أربَعينَ صَباحا يُريدُ بهِ غَلاءَ المُسلِمينَ، ثُمَّ باعَهُ فتَصدّقَ بثَمنِهِ لَم يَكُنْ كَفّارَةً لِما صَنَعَ» هر كس خوراكى را بخرد و براى اين كه آن را به مسلمانانْ گران بفروشد، چهل روز انبار كند، اگر [پس از چهل روز،] آن را بفروشد و همه درآمد آن را هم صدقه بدهد، كفّاره گناه او نخواهد شد.

    - «مَنِ احْتَكَرَ فَوقَ أربَعينَ يَوما، فإنَّ الجَنّةَ تُوجَدُ رِيحُها مِن مَسيرَةِ خَمسِمائةِ عامٍ، وإنّهُ لَحَرامٌ علَيهِ» هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت- كه از مسافت پانصد سال به مشام مى‏رسد- بى‏ترديد بر او حرام است.

    - «الجالِبُ مَرزوقٌ، وَالمُحتَكِرُ مَلعونٌ» طلب كننده روزى، رزق مى‏يابد و احتكار كننده، ملعون است.

    - «مَن تَمَنَّى الغَلاءَ عَلى امَّتي لَيلَةً، أحبَطَ اللّهُ عَمَلَهُ أربَعينَ سَنَةً» هر كس يك شب گرانى را براى امّت من بخواهد، خداوند، عملِ چهل سالش را تباه مى‏سازد.

    - «يُحشَرُ الحاكِرونَ وقَتَلَةُ الأَنفُسِ في دَرَجَةٍ، ومَن دَخَلَ في شَي‏ءٍ مِن سِعرِ المُسلِمينَ يُغليهِ عَلَيهِم كانَ حَقّا عَلَى اللّهِ أن يُعَذِّبَهُ في مُعظَمِ النّارِ يَومَ القِيامَةِ» [به روز قيامت،] احتكار كنندگان و قاتلان مردم، در يك رتبه برانگيخته مى‏شوند. و هر كس در بخشى از [بازار و] قيمت [كالاهاى‏] مسلمانان راه يابد تا آن را بر ايشان گران كند، سزاوار است كه خداوند در روز قيامت، او را در بخش بزرگِ آتش در آورَد.(1)

    در برخی از روایات احتکار صرفا در موارد و مصادیق خاصی دانسته شده است. مانند این روایت:

    - عن ابی عبدالله (علیه السلام) : «لَيْسَ الْحُكْرَةُ إِلَّا فِي الْحِنْطَةِ وَ الشَّعِيرِ وَ التَّمْرِ وَ الزَّبِيبِ وَ السَّمْنِ»(2) احتکار صرفا در گندم، جو، خرما، کشمش و روغن است.

    برخی از پژوهشگران درباره اینکه آیا احتکار مختص موارد و مصادیق خاص است یا خیر نوشته اند:
    1. به قول مشهور فقهاء، احتكار تنها در گندم، جو، خرما، كشمش و روغن ثابت است. 2. ثبوت آن در روغن زيتون و نمك اختلافى است؛ هر چند بسيارى از فقيهان، احتكار را در روغن زيتون ثابت دانسته‌اند. 3. شكّى نيست كه احتكار اگر به قصد ضرر زدن به مسلمانان و يا موجب اختلال در نظام زندگى اجتماعى آنان شود حرام است 4. البته نه به عنوان احتكار بلكه به عنوان ثانوى كه همان حرمت اضرار به مسلمانان يا حرمت ايجاد اختلال در نظام زندگى آنان است. از اين جهت فرقى در حرمت بين موارد ذكر شده و غير آن نيست و هر نوع حبس كردن موادّ غذايى و غير غذايى از چيزهايى كه در زندگى به آن احتياج است را مى‌تواند شامل شود.(3)

    برخی دیگر از پژوهش گران عدم انحصار احتکار در مصادیق خاص را اینگونه بیان داشته اند:
    اين احتمال وجود دارد كه اجناس ضرورى در آن زمان(زمان صدور روایت) منحصر به همين موارد بوده كه در روايت فوق ذكر شده است، به طورى كه احتكار اين اجناس موجب ايجاد بحران اقتصادى در جامعه اسلامى مى‌گرديد؛ اما بدون شك امروزه نيازهاى بشر گسترش پيدا كرده و چيزى كه در گذشته ضرورتى نداشته، امروزه ضرورى شده است.بنابراين اگر احتكار غير اجناس ياد شده همان بحران را ايجاد كند، همه اجناس و كالاها مثل هم خواهند بود.

    بدون شك، احكام شرعى تابع ملاكات است؛ زيرا احكام شرعى براساس مصالح و مفاسد تشريع شده است، و اين امر ايجاب مى‌كند كه حكم حرمت احتكار علاوه بر مواردى كه در روايات بدانها تصريح شده، شامل غير آنها نيز بشود. صاحب جواهر نيز اين ديدگاه را انتخاب كرده و چنين گفته است:

    «ذخيره كردن هر چيزى كه مورد نياز انسان‌ها است و مضطرّ به آن مى‌باشند از قبيل خوردنى، نوشيدنى، پوشيدنى و غير اينها، مانند حكم احتكار است. حكم حرمت به زمان خاص يا جنس خاص و نوع خاصى از عقد، محدود نيست.(4)

    حاصل اینکه: از مجموع روایات وارده در باب ا
    حتکار به دست می آید که احتکار مساله ای مذموم از منظر دین مبین اسلام است و در دنیا و آخرت شقاوت و خسران را به دنبال دارد. ضمن اینکه گستره مساله احتکار و اهمیت آن در نظام اقتصادی اسلام و جامعه، انحصار آن را در کالاهای خاص نمی پذیرد و با ارائه ملاکی مشخص و کلی، فراگیری حکم احتکار را در کالاهای دیگر تأیید می کند.

    پی نوشت ها:
    1. محمدى رى‏ شهرى، محمد، حكم النبى الأعظم «صلى الله عليه و آله و سلم»، 7جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، 1429ق، چاپ: 1، قم، 7 ص 38.
    2 . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، 8 جلد، دار الكتب الإسلامية، 1407ق، چاپ چهارم، تهران – ايران، ج 5 ص 164
    3 . جمعى از پژوهشگران، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت (عليهم السلام)، 3 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت (عليهم السلام)، 1426ق، چاپ اول، قم - ايران، ج‌1، ص:268.
    4 . جمعى از مؤلفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام (فارسى)، 56 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت (عليهم السلام)، بی تا، چاپ اول، قم - ايران، ج‌43، ص: 89
    ویرایش توسط واسع : ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۱:۴۵


صفحه 3 از 3 نخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 233
    آخرين نوشته: ۱۳۹۶/۱۱/۲۴, ۱۴:۴۰
  2. جمع بندی شبهه هایی در مورد وجود خدا وپیامبران
    توسط مریم118 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۸/۱۹, ۱۴:۵۴
  3. ║★║ رونمایی از نرم افزار آندرویدی احکام روزه‎ ║★║
    توسط iranproud در انجمن ویترین تولیدات و محصولات کانون گفتگوی قرآنی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۰۴, ۱۹:۴۶
  4. جایگاه دروغگویی و راستگویی
    توسط مدیر تدوین در انجمن جمع ‏بندی‏ های نهایی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۶, ۱۸:۵۱
  5. بی ریایی
    توسط مدیر تدوین در انجمن جمع ‏بندی‏ های نهایی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۲۱, ۰۹:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود