صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهاتی در مورد قاعده الواحد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۷
    نوشته
    208
    مورد تشکر
    681 پست
    حضور
    20 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شبهاتی در مورد قاعده الواحد




    با سلام و احترام
    لطف بفرمایید قاعده الواحد را به زبانی ساده توضیح دهید و اینکه آیا از این قاعده نتیجه میشود که خدا فقط یک فعل را در طول آفرینش انجام داده است و پس از آن دیگر قادر به انجام کار دیگری نیست(نعوذ بالله)؟
    سپاس


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,295
    مورد تشکر
    10,847 پست
    حضور
    173 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18




    با نام و یاد دوست

    شبهاتی در مورد قاعده الواحد

    کارشناس بحث: استاد قول سدید


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    شبهاتی در مورد قاعده الواحد


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    570 پست
    حضور
    12 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یوری نمایش پست
    با سلام و احترام
    لطف بفرمایید قاعده الواحد را به زبانی ساده توضیح دهید و اینکه آیا از این قاعده نتیجه میشود که خدا فقط یک فعل را در طول آفرینش انجام داده است و پس از آن دیگر قادر به انجام کار دیگری نیست(نعوذ بالله)؟
    سپاس

    با سلام و عرض ادب و آرزوي توفيق روزافزون.

    برای پاسخ به پرسش مذکور، توجه شما را به این نکات جلب می کنیم:

    قاعده الواحد از قواعدی است که فلاسفه و متکلمان در قبولش اختلاف کرده اند. البته فلاسفه نیز در پذیرش این قاعده از تقریرها و ادله مختلفی استفاده کرده اند که در پست های آینده به آنها خواهیم پرداخت. همچنین نقد متکلمان و منتقدان قاعده الواحد نیز متفاوت است. در پست های بعد به ادله موافقان و مخالفان این قاعده مفصلا خواهیم پرداخت.


    ویرایش توسط قول سدید : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ در ساعت ۰۸:۵۷

  4. تشکرها 3


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    570 پست
    حضور
    12 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فعلا اجمالا به تقریری از این قاعده اشاره می کنیم و نشان می دهیم که چرا به نظر فلاسفه این قاعده بر خداوند تطبیق می یابد و بر اساس آن، نظام خلقت به صورت طولی تحقق می یابد.

    مفاد قاعده الواحد چنین است که از واحد جز واحد صادر نمی شود چرا که اگر از واحد، الف و ب صادر شود، و الف همان ب نباشد، پس از آن علت واحد، الف و غیرالف صادر شده است؛ و این امر مستلزم تناقض است.
    توضیح بیشتر این که مفهوم این‏که یک علت به‏گونه ‏ای است که از او «الف» واجب می‏شود، غیر از مفهوم این است که یک علت به‏گونه ‏ای باشد که از او «ب» واجب گردد؛ در این صورت، هرگاه از یک علت دو چیز واجب شود، از دو حیثیتی است که از نظر مفهوم و حقیقت اختلاف دارند (دو معلول عرضی مستقل، مستلزم دو حیثیت در علت است. آن هم حیثیاتی که از نظر مفهوم و حقیقت اختلاف دارند)؛ و این خلاف فرض ما است که علت واحد است و هیچ کثرتی ندارد.(1)


  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    570 پست
    حضور
    12 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عنایت به این که خداوند کثرت ندارد و واحد حقیقی است، مشمول قاعده الواحد است و در نتیجه، نباید از او بیش از یک مخلوق صدور یابد. در حالی که مخلوقات خداوند در جهان مادی متکثرند. به همین جهت، فلاسفه با در نظر گرفتن عقول مجرد چندگانه، کوشیدند تا نحوه صدور موجودات متکثر از خداوند را از طریق نظام طولی عقول و افلاک توضیح دهند(2).



  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    570 پست
    حضور
    12 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پی نوشت ها:
    1. ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، نشر البلاغه، ص108.
    2. ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، نشر البلاغه، نمط ششم، صص112-126.



  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    570 پست
    حضور
    12 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در پست های بعد، این قاعده را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم و به دیدگاه موافقان و مخالفانش اشاراتی خواهیم کرد.

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۷
    نوشته
    208
    مورد تشکر
    681 پست
    حضور
    20 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط قول سدید نمایش پست
    در پست های بعد، این قاعده را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم و به دیدگاه موافقان و مخالفانش اشاراتی خواهیم کرد.
    با سلام و احترام خدمت شما استاد گرانقدر
    جناب قول سدید صبر کنم تا مطالب شما تکمیل شود یا میتوانم سوالاتم را بپرسم؟
    سپاس

  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    426
    مورد تشکر
    570 پست
    حضور
    12 روز 1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط یوری نمایش پست
    با سلام و احترام خدمت شما استاد گرانقدر
    جناب قول سدید صبر کنم تا مطالب شما تکمیل شود یا میتوانم سوالاتم را بپرسم؟
    سپاس

    سلام و عرض ادب و تشکر از لطف شما

    در خدمتم.

    شاید بهتر باشد بحث را ناظر به پرسشهای شما پی بگیریم تا به صورت کلی از اقوال مختلف سخن بگوییم.


  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۷
    نوشته
    208
    مورد تشکر
    681 پست
    حضور
    20 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط قول سدید نمایش پست



    سلام و عرض ادب و تشکر از لطف شما

    در خدمتم.

    شاید بهتر باشد بحث را ناظر به پرسشهای شما پی بگیریم تا به صورت کلی از اقوال مختلف سخن بگوییم.
    باسلام و احترام مجدد
    ابتدا من تصورات ذهنی خودم را میگویم، بعد اشکالاتی که در جاهای دیگر گفته اند و برای من اشکالات درستی به نظر می آمدند را بازگو می‌کنم.
    فهم من اینطور است، لطف کنید نقدش کنید
    آیا وقتی میگم خدا مخلوق و معلول اول را صادر کرده است، به این معنی است که بعد از آن دیگر هیچ‌ مخلوقی به طور مستقیم خلق نکرده است؟ یعنی می‌توان نتیجه گرفت بعد از آن دیگر خدا هیچ کاری نمی کند و همه ی ماجرا بر عهده سایر مخلوقات است؟
    (این را می‌دانم که بحث زمان اینجامطرح نیست و صرفا برای تصویرسازی‌ آن را گفتم، و البته این را هم میدانم که در جواب میگویند که علت العلل خداست و کارهای سایر مخلوقات به خدا بر میگردد.)

    طبق این قاعده، اگر خدا مخلوق اول را خلق کرده باشد، و مخلوق اول هم مخلوقات مرتبه دوم و همینطور سلسله مراتبی به سمت پایین که به کثرت کنونی می‌رسیم.
    حالا فرض کنید مخلوق مرتبه اول بخواهد کاری بر خلاف اراده خدا بکند، خدا چگونه جلوی مخلوق اول را میگیرد، چون انجام هر فعلی دیگری با قاعده الواحد در تناقض است، مگر اینکه اراده را منتفی بدانیم و کل این نظام را مثل یک ماشین خشک بدانیم
    با سپاس
    ویرایش توسط یوری : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۹:۲۵


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود