جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لقب کریم برای عرش

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۶
    نوشته
    60
    مورد تشکر
    180 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    لقب کریم برای عرش




    سلام علیکم.
    در سوره مومنون آیه 116 خداوند متعال میفرمایند " فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ "

    درباره عرش از اسم کریم استفاده شده. کریم یعنی بخشنده.
    اما عرش یعنی محدوده عالم هستی یا قدرت خداوند ، چطور یک مفهوم و نه یک عامل، میتونه لقب کریم رو بگیره که مستلزم انجام عمل کریمانه هست؟

  2. تشکرها 2


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    5,137
    مورد تشکر
    10,664 پست
    حضور
    170 روز 4 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    1
    گالری
    18



    با نام و یاد دوست

    لقب کریم برای عرش

    کارشناس بحث: استاد هدی


    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ در ساعت ۰۶:۳۴
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    لقب کریم برای عرش

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط صندلی نمایش پست
    چطور یک مفهوم و نه یک عامل، میتونه لقب کریم رو بگیره که مستلزم انجام عمل کریمانه هست
    با سلام و عرض ادب
    صفت "کریم" صرفا برای ذوی العقول بکار نمی رود، در قرآن کریم نمونه بکارگیری این صفت برای غیر ذوی العقول وجود دارد مانند:
    رزق کریم: «
    فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ »(1)؛پس آنان كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و روزى نيكو براى ايشان خواهد بود.
    مقام کریم:«وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ»(2)؛
    و كشتزارها و جايگاه ‏هاى نيكو

    مفسران در خصوص بکارگیری صفت کریم برای "عرش الهی" بر این نظرند که از آنجا که این وصف به معنی شریف و پرفایده و نیکوست و عرش الهی نیز همین اوصاف را دارد، این صفت درمورد عرش الهی بکار رفته است :
    «و اما اينكه" عرش" توصيف به" كريم" شده است به خاطر اين است كه واژه" كريم" در اصل به معنى شريف و پرفايده و نيكو است و از آنجا كه عرش پروردگار داراى اين صفات است توصيف به كريم شده است.
    ذكر اين نكته نيز لازم است كه توصيف به" كريم" مخصوص وجود عاقل مانند خداوند يا انسانها نيست، بلكه به غير آن نيز در لغت عرب گفته مى‏شود چنان كه در سوره حج ذيل آيه 50 در مورد مؤمنان صالح مى‏خوانيم: لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ:" براى آنها آمرزش و روزى كريم (پر ارزش و پر بركت) است" و به طورى كه راغب در مفردات مى‏گويد: اين صفت در مورد نيكيهاى كوچك و كم اهميت گفته نمى‏شود بلكه مخصوص مواردى است كه خير و نيكى پر اهميتى وجود دارد.»(3)



    پی نوشت ها:
    1. حج/502
    2. دخان/26
    3. تفسير نمونه، ج‏14، ص 345.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۴:۳۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13



    همچنین در تفسیر مجمع البیان نیز با تعابیر دیگری به همین مطلب تصریح شده است:

    «رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ: اوست آفريننده سرير خوب و زيبا. وقتى به اشياء جامد، كريم گفته شود، مقصود زيبايى آنهاست. برخى گويند: كريم يعنى هر خير. علت اينكه به عرش كريم گفته ميشود، اين است كه خير آن براى كسانى كه اطراف آن هستند بسيار است. وانگهى هر خيرى از ناحيه عرش بديگران مى‏ رسد.»(4)


    4. ترجمه تفسير مجمع البيان، ج‏17، ص 91.
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,252
    مورد تشکر
    8,471 پست
    حضور
    47 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:

    در سوره مومنون آیه 116 خداوند متعال می فرمایند:«فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»
    درباره عرش از اسم کریم استفاده شده. کریم یعنی بخشنده.
    اما عرش یعنی محدوده عالم هستی یا قدرت خداوند، چطور یک مفهوم و نه یک عامل، میتواند لقب کریم را بگیرد که مستلزم انجام عمل کریمانه هست؟


    پاسخ:

    صفت "کریم" صرفا برای ذوی العقول بکار نمی رود، در قرآن کریم نمونه بکارگیری این صفت برای غیر ذوی العقول وجود دارد. مانند:
    رزق کریم:
    «فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ »(1)؛پس آنان كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و روزى نيكو براى ايشان خواهد بود.
    مقام کریم:«وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ»(2)؛و كشتزارها و جايگاه ‏هاى نيكو

    مفسران در خصوص بکارگیری صفت کریم برای "عرش الهی" بر این نظرند که از آنجا که این وصف به معنی شریف و پرفایده و نیکوست و عرش الهی نیز همین اوصاف را دارد، این صفت درمورد عرش الهی بکار رفته است :
    «و اما اينكه" عرش" توصيف به" كريم" شده است به خاطر اين است كه واژه" كريم" در اصل به معنى شريف و پرفايده و نيكو است و از آنجا كه عرش پروردگار داراى اين صفات است توصيف به كريم شده است.
    ذكر اين نكته نيز لازم است كه توصيف به" كريم" مخصوص وجود عاقل مانند خداوند يا انسانها نيست، بلكه به غير آن نيز در لغت عرب گفته مى‏شود چنان كه در سوره حج ذيل آيه 50 در مورد مؤمنان صالح مى‏ خوانيم: «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ» براى آنها آمرزش و روزى كريم (پر ارزش و پر بركت) است؛ و به طورى كه راغب در مفردات مى‏ گويد: اين صفت در مورد نيكيهاى كوچك و كم اهميت گفته نمى‏شود بلكه مخصوص مواردى است كه خير و نيكى پر اهميتى وجود دارد.»(3)

    همچنین در تفسیر مجمع البیان نیز با تعابیر دیگری به همین مطلب تصریح شده است:

    « «رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ» اوست آفريننده سرير خوب و زيبا. وقتى به اشياء جامد، كريم گفته شود، مقصود زيبايى آنهاست. برخى گويند: كريم يعنى هر خير. علت اينكه به عرش كريم گفته ميشود، اين است كه خير آن براى كسانى كه اطراف آن هستند بسيار است. وانگهى هر خيرى از ناحيه عرش به ديگران مى‏ رسد.»(4)




    پی نوشت ها:
    1. حج/502
    2. دخان/26
    3. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج‏14، ص 345.
    4. طبرسی، مجمع البیان، به تصحیح فضل الله یزدی طباطبایی و هاشم رسولی، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372، چاپ 3،ج‏17، ص 91.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۴:۲۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود